RHEDE – De Duitse logistiek dienstverlener Wessels Logistik zet met succes twee volledig elektrische Mercedes-Benz eActros 600 trucks in voor continue inzet in tweeploegendienst. De voertuigen rijden tot wel 760 kilometer per 24 uur, waarmee ze laten zien dat elektrisch transport ook in het zware langeafstandswerk economisch haalbaar is.
Het familiebedrijf uit Rhede (Münsterland), dat dit jaar zijn 140-jarig jubileum viert, investeert volop in elektrificatie. In februari voegde het zijn eerste twee eActros 600-trekkers toe aan de vloot. Een derde voertuig – een tandemcombinatie – volgt binnenkort voor lijnvervoer namens een logistiek dienstverlener. Daarnaast staan een eActros 300 en een vierde eActros 600 gepland. De bijbehorende laadinfrastructuur met vier snellaadstations van elk 400 kW is in aanbouw, evenals een zonne-energiesysteem van 530 kWp en een batterijopslag van 1.288 kWh.
Slim geplande routes, maximale inzet
De elektrische trucks worden overdag ingezet voor onder meer bouwmaterialenvervoer (zoals deuren en kozijnen) en ’s nachts voor vaste routes binnen een stukgoednetwerk. Eén truck rijdt dagelijks 350 km en ’s nachts 220 km naar een regionaal hub in Düsseldorf. De tweede rijdt ’s nachts 560 km naar een centraal knooppunt in Homberg/Efze en overdag kortere ritten van rond de 200 km. “Dat levert ons binnen één etmaal tot 760 kilometer per truck op,” aldus directeur Andre Wessels.
Hoewel de planning complexer is, is het team overtuigd. “Onze chauffeurs zijn enthousiast over de eActros 600 en willen er eigenlijk niet meer uit,” aldus Wessels. Hij reed zelf de eerste rit: een volledig beladen retourtje Karlsruhe van circa 930 kilometer.
Batterijtechnologie en kostenbesparing
De eActros 600 beschikt over drie lithium-ijzerfosfaat batterijen van elk 207 kWh, samen goed voor 621 kWh. Deze technologie zorgt voor hogere laadcapaciteit en actieradius. Met het oog op bedrijfseconomische voordelen zijn de elektrische trucks bovendien vrijgesteld van tol in Duitsland tot eind 2025 — en volgens het Duitse regeerakkoord mogelijk ook daarna.
Delen van laadinfra met collega-vervoerders
Wessels Logistik overweegt om zijn laadstations in de toekomst beschikbaar te stellen voor andere transporteurs. Het bedrijf steunt het plan van Daimler Truck om onder het label TruckCharge een semi-open laadnetwerk voor elektrische trucks in Europa op te zetten. “We moeten als sector samenwerken in deze energietransitie. Logistieke hubs liggen vaak gunstig aan hoofdwegen en beschikken over parkeerruimte — dat biedt kansen,” aldus Wessels.
140 jaar logistiek, 100+ trucks
Wessels Logistik bestaat uit August Wessels GmbH (afval- en bulktransport) en Wessels Cargo GmbH (stukgoed, deel- en compleetladingen). Het bedrijf heeft ruim 100 eigen vrachtwagens — waarvan circa 70 van Mercedes-Benz — en biedt werk aan 185 mensen. Op het terrein van 50.000 m² bevindt zich ook een eigen werkplaats, opslag en recyclingfaciliteit.
Nog één aandachtspunt blijft de toegestane massa. “Met 42 ton is het lastig om het extra accugewicht bij gewichtgevoelig transport te compenseren,” aldus Wessels. Maar dat neemt niet weg dat de eActros 600 zich bij het bedrijf nu al heeft bewezen als een betrouwbare, stille en duurzame krachtpatser.