RIJSWIJK/DEN HAAG – Het aantal verkeersdeelnemers dat vanwege rijden onder invloed van alcohol of drugs of gevaarlijk rijgedrag verplicht naar het CBR moet voor nader onderzoek of het volgen van een cursus, is dit jaar fors toegenomen. In totaal gaat het om ruim 31.000 bestuurders, een stijging van 26 procent ten opzichte van 2024, toen het om bijna 25.000 gevallen ging.
De toename hangt deels samen met het feit dat de politie meer weggebruikers heeft betrapt op rijden onder invloed. Dat aantal steeg met 13 procent. Vooral het aantal maatregelen vanwege drugsgebruik nam sterk toe. Het aantal opgelegde cursussen voor rijden onder invloed van drugs ligt dit jaar 68 procent hoger dan vorig jaar. Dat komt mede doordat sinds 1 april 2025 ook drugsmeldingen van de politie automatisch worden doorgestuurd naar het CBR. Voor alcohol was dit al langer het geval.
“Het is goed hiervan de resultaten te zien”, zegt Frits Lindeman, projectleider Verkeer bij de politie.
In totaal steeg het aantal opgelegde CBR-maatregelen in 2025 met 26 procent. Binnen deze cijfers nam het aandeel rijden onder invloed met 37 procent toe. Alcoholgerelateerde maatregelen stegen met 21 procent, terwijl drugsgerelateerde maatregelen met 68 procent toenamen. Het aantal maatregelen op basis van gevaarlijk rijgedrag steeg met 10 procent.
Volgens CBR-directeur Jan Jurgen Huizing blijft rijden onder invloed een hardnekkig probleem. “Rijden onder invloed blijft een grote zorg van alle betrokkenen. Maar ondanks campagnes als BOB, politiecontroles en recent nog de dag voor verkeersslachtoffers denken mensen nog steeds dat ze na alcohol- of drugsgebruik veilig aan het verkeer kunnen deelnemen. Dat is slecht nieuws. Zeker met de feestdagen voor de deur roep ik op: stap na gebruik niet in de auto. Er zijn genoeg alternatieven. Wees wijs!”, zegt Huizing.
De politie ziet in de cijfers een bevestiging dat automatische meldingen bijdragen aan de verkeersveiligheid. “Alle maatregelen die bijdragen aan een toename van de verkeersveiligheid juichen wij toe”, aldus Lindeman. Voor het komende jaar wordt gekeken naar een volgende stap: automatisering van meldingen als gevolg van snelheidsovertredingen.



