Clicky

donderdag 18 december 2025 - 00:08 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerDuitse verkeersveiligheidsraad: versnelling bouw truckparkings welkom, maar zonder geld blijft probleem bestaan

Duitse verkeersveiligheidsraad: versnelling bouw truckparkings welkom, maar zonder geld blijft probleem bestaan

BERLIJN – De Duitse Verkeersveiligheidsraad (Deutscher Verkehrssicherheitsrat, DVR) verwelkomt het wetsvoorstel Infrastruktur-Zukunftsgesetz dat deze week door het Duitse kabinet is aangenomen. Met deze wet wordt de aanleg van vrachtwagenparkeerplaatsen aangemerkt als een “zwaarwegend openbaar belang”, waardoor procedures sneller kunnen verlopen. Tegelijkertijd waarschuwt de DVR dat zonder een structureel gedekte financiering de versnelling weinig effect zal hebben en het veiligheidsprobleem op de snelwegen blijft bestaan.

Groot tekort aan truckparkings

Langs de Duitse snelwegen is al jaren sprake van een ernstig tekort aan vrachtwagenparkeerplaatsen. Volgens de DVR ontbreken er tienduizenden parkeerplekken. Dagelijks komen chauffeurs die hun wettelijk verplichte rij- en rusttijden moeten naleven, ’s avonds geen reguliere parkeerplaats meer tegen.

Het gevolg is dat vrachtwagens noodgedwongen worden geparkeerd op in- en uitvoegstroken van verzorgingsplaatsen, op personenautoparkeerplaatsen, tussen vakken in of zelfs op de vluchtstrook. Dat levert volgens de verkeersveiligheidsraad een aanzienlijk risico op voor de verkeersveiligheid.

“Geen comfortprobleem, maar veiligheidsvraagstuk”

Volgens DVR-voorzitter Manfred Wirsch raakt het tekort aan parkeerplaatsen direct aan de verkeersveiligheid. “Wie geen veilige parkeerplaats vindt, kan niet goed uitrusten en vormt uiteindelijk zelf een risico in het verkeer. Het tekort aan vrachtwagenparkeerplaatsen is daarom geen comfortprobleem, maar een veiligheidsvraagstuk. De federale overheid moet de uitbreiding van nieuwe parkeerplaatsen structureel en betrouwbaar financieren”, zegt Wirsch.

Manfred Wirsch
Manfred Wirsch | Foto: Erik Silvester Kaufmann/DVR

Financieringsgat dreigt

Uit het financierings- en uitvoeringsplan 2025–2029, dat is voorgelegd aan de verkeerscommissie van de Bondsdag, blijkt dat voor onder meer de uitbreiding van vrachtwagenparkeerplaatsen slechts 1,9 miljard euro beschikbaar is. Nog eens 2,1 miljard euro is vooralsnog niet gedekt.

Volgens de DVR dreigt al in 2027 een knelpunt, waardoor niet alle projecten die bouwrijp zijn ook daadwerkelijk uitgevoerd kunnen worden.

Ook parkeerplaatsen buiten de snelweg nodig

De DVR benadrukt dat extra parkeerplaatsen niet alleen direct langs de snelwegen moeten worden gerealiseerd, maar ook binnen een straal van drie kilometer van snelwegafritten. Het bestaande subsidieprogramma SteP (Stellplätze im Nahbereich von Autobahnanschlussstellen) van het Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM) speelt daarbij een belangrijke rol. De verkeersveiligheidsraad pleit voor een snelle tweede subsidieronde.

Volgens de DVR is een combinatie van snellere procedures én voldoende financiële middelen noodzakelijk om het structurele parkeerprobleem voor vrachtwagenchauffeurs daadwerkelijk op te lossen.

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

Vraag & Aanbod

×