Clicky

dinsdag 16 december 2025 - 21:08 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerRAI Vereniging: MKB-ondernemers worstelen met transitie naar zero-emissie

RAI Vereniging: MKB-ondernemers worstelen met transitie naar zero-emissie

AMSTERDAM – De overgang naar zero-emissie stadslogistiek blijkt voor veel ondernemers, met name in het midden- en kleinbedrijf (MKB), steeds lastiger. Dat blijkt uit de Monitor Lichte Bedrijfswagens 2025 van RAI Vereniging, een onafhankelijk onderzoek onder 620 bedrijven dat is uitgevoerd door VMS | Insights. Ondanks de uitbreiding van het aantal zero-emissiezones (ZE-zones) zetten minder ondernemers stappen om aan de duurzaamheidsregels te voldoen. Een aanzienlijke groep mijdt deze zones zelfs.

Minder inzet van emissieloze bedrijfswagens

Uit het onderzoek blijkt dat minder dan de helft van de ondernemers (47%) overweegt emissieloze lichte bedrijfswagens in te zetten om te voldoen aan de eisen in ZE-zones. Dat is een daling van tien procent ten opzichte van de meting in 2023. Opvallend is dat 34 procent van de respondenten verwacht minder of zelfs geen werk meer aan te nemen van klanten die zijn gevestigd in een zero-emissiezone.

Dat aandeel ligt hoger dan het aantal ondernemers dat kiest voor alternatieven, zoals kleinere bedrijfswagens, aflevering via hubs of het terugdringen van het aantal voertuigen. Daarnaast zet 15 procent van de ondernemers personenauto’s in als vervanging van bedrijfswagens.

MKB verliest terrein in zero-emissiezones

Vooral het MKB verwacht grote gevolgen van de invoering van zero-emissiezones. Zo geeft 57 procent van de bedrijven met één lichte bedrijfswagen aan waarschijnlijk afscheid te nemen van klanten in ZE-zones. Bij bedrijven met twee tot vijf voertuigen loopt dat op tot 61 procent. Ter vergelijking: bij organisaties met 50 of meer bedrijfswagens ligt dat percentage op slechts 12 procent.

Daarnaast stelt een ruime meerderheid van de MKB-bedrijven dat zij de extra kosten voor verduurzaming niet kunnen terugverdienen. Dat geldt voor 72 procent van de bedrijven met één voertuig en zelfs 80 procent van de bedrijven met twee tot vijf bedrijfswagens. Meer dan de helft van deze ondernemers (respectievelijk 52% en 51%) acht de overstap naar elektrische bedrijfswagens zelfs onmogelijk.

Grote bedrijven zien juist voordelen

Bij grotere bedrijven met meer dan vijftig voertuigen is het beeld aanzienlijk positiever. Slechts 15 procent van deze ondernemers acht de overstap naar emissieloze bedrijfswagens onmogelijk. Bovendien geeft 65 procent aan dat elektrische bedrijfswagens bijdragen aan een betere uitstraling van het bedrijf, wat volgens hen indirect financieel voordeel oplevert. De kloof tussen grote bedrijven en het MKB is daarmee volgens RAI Vereniging aanzienlijk.

Elektrische overstap blijft uit

De afschaffing van de bpm-vrijstelling voor nieuwe dieselbedrijfswagens leidt vooralsnog niet tot een massale overstap op elektrisch rijden. Het aandeel ondernemers dat zegt vaker voor elektrische bedrijfswagens te kiezen, is met zeven procent gedaald naar 24 procent. Daartegenover staat dat 39 procent van de MKB-bedrijven hun huidige bedrijfswagen langer doorrijdt, een stijging van zes procent ten opzichte van 2023.

Oproep aan beleidsmakers

Huub Dubbelman, voorzitter van de sectie Personenwagens en Lichte Bedrijfswagens bij RAI Vereniging, noemt de resultaten zorgelijk. “Wij pleiten voor verduurzaming van het zakelijke wagenpark, maar deze resultaten tonen aan dat de bpm-maatregel in de praktijk juist leidt tot uitstelgedrag, een lagere intentie om te elektrificeren en een verschuiving naar jong gebruikte dieselvoertuigen in plaats van elektrische alternatieven”, zegt Dubbelman.

Volgens hem wordt de aanschaf van nieuwe, elektrische bedrijfswagens daardoor verder vooruitgeschoven en komt de beoogde transitie naar emissieloze mobiliteit binnen het MKB onder druk te staan. “Wij doen daarom een dringend beroep op beleidsmakers om bij dergelijke ingrijpende plannen eerder in gesprek te gaan met de branche, zodat ongewenste negatieve effecten tijdig kunnen worden ondervangen.”

Over de monitor

De Monitor Lichte Bedrijfswagens 2025 is een tweejaarlijks onderzoek dat in oktober 2025 is uitgevoerd door VMS | Insights in opdracht van RAI Vereniging. Aan het onderzoek namen 620 bedrijven deel, samen goed voor meer dan 20.000 lichte bedrijfswagens. De monitor richt zich op thema’s als verduurzaming, zero-emissiezones en het afschaffen van de bpm-vrijstelling en biedt inzicht in de uitdagingen en kansen voor de transitie naar emissieloze bedrijfswagens in Nederland.

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

Vraag & Aanbod

×