LONDEN – Een scheepsinspecteur heeft een schikking van 70.000 dollar moeten betalen nadat een technische fout van een niet-verzekerde onderaannemer leidde tot verkeerde gegevens in een inspectierapport. Dat meldt de International Transport Intermediaries Club (ITIC), die scheepsinspecteurs waarschuwt voor de financiële risico’s wanneer zij vertrouwen op externe deskundigen zonder duidelijke contractuele afspraken.
De kwestie ontstond toen een inspecteur werd ingeschakeld door een potentiële koper om te beoordelen of een vissersvaartuig voldeed aan de eisen van de maritieme veiligheidsoverheid. Voor de berekening van de vrije boeghoogte liet de inspecteur technische gegevens aanleveren door een extern maritiem architect. Deze informatie bleek onjuist, waardoor de inspecteur een foutieve vrije boeghoogte rapporteerde en concludeerde dat het gewicht in het stabiliteitsboek niet klopte.
Volgens Mark Brattman, Claims Director bij ITIC, toont dit geval aan hoe kwetsbaar inspecteurs zijn wanneer zij werken met gegevens van onderaannemers die geen eigen verzekering hebben. “Een simpele fout kan snel uitmonden in een claim die ook indirecte schade omvat”, zegt hij.
Door de foutieve informatie adviseerde de inspecteur dat het schip een volledige herkeuring nodig had voordat het in de vaart kon worden genomen. In werkelijkheid bleek de bestaande documentatie gewoon correct te zijn. De koper maakte daardoor onnodig kosten voor een tweede inspectie en miste bovendien drie visreizen terwijl hij op toestemming moest wachten. Dit leidde tot claims voor zowel de extra inspectiekosten als de gederfde inkomsten.
ITIC onderzocht in hoeverre de gemiste inkomsten konden worden gevorderd en of een rechter had kunnen oordelen dat deze schade voorzienbaar was. Het risico voor de inspecteur bleek groot, mede omdat de onderaannemer geen verzekering had en er geen formele contractuele relatie bestond. Daardoor was het niet mogelijk om een deel van de schade op hem te verhalen.
De zaak werd uiteindelijk geschikt voor 70.000 dollar, een bedrag dat de kosten van de tweede inspectie en een overeengekomen deel van de misgelopen inkomsten dekte.
ITIC benadrukt dat veel standaardvoorwaarden aansprakelijkheid uitsluiten voor gevolgschade, zoals winstderving. In dit geval werkte de inspecteur echter zonder dergelijke voorwaarden. De organisatie adviseert inspecteurs daarom om altijd de verzekeringsstatus en betrouwbaarheid van onderaannemers te controleren en eigen voorwaarden vast te leggen, waaronder een beperking van aansprakelijkheid, uitsluiting van gevolgschade en een clausule die aangeeft dat de inspecteur niet verantwoordelijk is voor redelijke afhankelijkheid van derde-partijinformatie.
ITIC heeft onlangs zijn standaardvoorwaarden voor inspecteurs en consultants bijgewerkt en ondersteunt leden bij het opnemen van deze voorwaarden in contracten om toekomstige geschillen te voorkomen.



