Clicky

donderdag 4 december 2025 - 19:20 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerNederlandse vrachtwagenchauffeur in Polen betrapt op zware rij- en rusttijdovertredingen

Nederlandse vrachtwagenchauffeur in Polen betrapt op zware rij- en rusttijdovertredingen

Bij een controle op de Poolse S7 bij Grójec heeft de Poolse wegtransportinspectie ITD een Nederlandse vrachtwagen met kipperaanhanger aan de kant gezet. De combinatie, eigendom van een Nederlandse transportondernemer, vervoerde spruitjes van Nederland naar Polen. De chauffeur, eveneens een Nederlander, bleek zich op meerdere punten niet aan de rij- en rusttijden en het gebruik van de tachograaf te hebben gehouden. Dat meldt de Poolse Inspectie Wegvervoer.

Uit de controle op 27 november 2025 bleek dat de chauffeur zijn dagelijkse rijtijd met 4 uur en 4 minuten had overschreden. Ook overschreed hij meerdere keren de maximaal toegestane rijtijd zonder verplichte pauze: met 3 uur en 12 minuten, 3 uur en 6 minuten en 1 uur en 26 minuten.

Daarnaast had hij zijn reguliere wekelijkse rust met 28 uur en 42 minuten ingekort. De inspecteurs stelden verder vast dat de chauffeur geen verplichte handmatige invoer in de tachograaf had gedaan: in totaal ontbraken elf registraties van het land van aanvang en einde van de werkdag en van perioden van activiteit.

Bij analyse van de tachograafgegevens bleek bovendien dat de chauffeur op 14 november 2025 zijn werktijd had geregistreerd op een kaart die op naam van een andere bestuurder stond. De Nederlandse vervoerder had daarnaast de tachograafdata niet binnen de voorgeschreven termijn uitgelezen; de downloadtermijn was met 65 dagen overschreden.

De door de chauffeur onrechtmatig gebruikte bestuurderskaart is in beslag genomen en wordt via de Nederlandse Ambassade teruggestuurd. Het rijbewijs van de chauffeur is niet administratief ingevorderd voor drie maanden, omdat de geconstateerde manipulatie (rijden zonder kaart) plaatsvond buiten de geregistreerde dagelijkse rijtijd.

Voor de vastgestelde overtredingen kreeg de chauffeur in totaal 8.900 zloty (2100 euro) aan directe geldboetes opgelegd. Tegen de transportonderneming en de verantwoordelijke transportmanager worden bestuurlijke procedures gestart. Als zekerheid voor de te verwachte boetes is ter plaatse 14.000 zloty (3308 euro) aan borgsom betaald (12.000 zloty door het bedrijf en 2.000 zloty door de transportmanager). Zonder deze betaling zou de vrachtwagen naar een aangewezen bewaakte parkeerplaats zijn overgebracht.

De Poolse inspectiedienst benadrukt dat correcte registratie van rij- en rusttijden met de tachograaf essentieel is om te kunnen controleren of chauffeurs de wettelijke limieten naleven. Overschrijding van rijtijden en onvoldoende rust leiden tot vermoeidheid achter het stuur, vergroten het risico op ongevallen en vormen tevens een vorm van oneerlijke concurrentie op de markt voor wegvervoer.

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

Vraag & Aanbod

×