Clicky

maandag 1 december 2025 - 13:12 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSScheepvaartRechtbank: nestgeluid afgemeerd schip telt mee voor geluidsnormen overslagbedrijf Vlaardingen

Rechtbank: nestgeluid afgemeerd schip telt mee voor geluidsnormen overslagbedrijf Vlaardingen

ROTTERDAM/VLAARDINGEN – De rechtbank Rotterdam heeft geoordeeld dat het zogeheten nestgeluid van een afgemeerd zeeschip moet worden meegerekend bij de geluidbelasting van een overslagbedrijf in Vlaardingen. Het beroep van het bedrijf, Novadock B.V., tegen een door de gemeente opgelegde last onder dwangsom is ongegrond verklaard. De maatregel blijft daarmee in stand.

Last onder dwangsom vanwege overschrijding geluidsnormen

Het college van burgemeester en wethouders van Vlaardingen legde Novadock op 3 mei 2023 een last onder dwangsom op, omdat de geluidgrenswaarden uit artikel 2.17 van het Activiteitenbesluit milieubeheer waren overschreden.

Op 12 en 13 december 2022 en op 7 maart 2023 werden op een terrein naast de inrichting geluidmetingen uitgevoerd terwijl het schip MPI Resolution aan de kade lag afgemeerd. Dit schip werd wekelijks ingezet voor het laden van onderdelen voor een offshore windpark. Uit de metingen bleek dat de grenswaarden voor het langtijdgemiddelde beoordelingsniveau (LAr,LT) in dag-, avond- én nachtperiode werden overschreden, mede naar aanleiding van klachten uit de omgeving.

De last houdt in dat Novadock blijvend moet voldoen aan de geluidsnormen. Dat kan volgens de gemeente door het schip niet meer bij de inrichting te laten afmeren, of door ervoor te zorgen dat het schip binnen de normen blijft. Bij overtreding verbeurt het bedrijf een dwangsom van 10.000 euro per constatering, tot een maximum van 30.000 euro.

Kade én schip horen bij de inrichting

Centraal in het geschil staat de vraag of het nestgeluid – het geluid van aggregaten en systemen aan boord die nodig zijn voor de zogeheten hotelfunctie van het schip – mag worden toegerekend aan de inrichting van Novadock. Het bedrijf vond van niet en wees erop dat elders in het Rijnmondgebied volgens haar anders met nestgeluid wordt omgegaan.

De rechtbank volgt dat betoog niet. Omdat de kade én het afgemeerde schip feitelijk binnen de grenzen van de inrichting vallen en het schip integraal onderdeel uitmaakte van het overslagproces van Novadock, behoort ook het nestgeluid volgens de rechtbank tot de representatieve bedrijfssituatie. Dat betekent dat dit geluid moet worden meegerekend bij de toetsing aan de geluidsnormen van het Activiteitenbesluit.

Argumenten over vermeende ongelijke behandeling ten opzichte van andere bedrijven in de regio slagen niet. Volgens de rechtbank is niet gebleken dat het gaat om vergelijkbare situaties qua ligging, bedrijfsvoering en begrenzing van de inrichting.

Geluidmetingen voldoende basis voor handhaving

Novadock voerde verder aan dat de onderliggende geluidmetingen onzorgvuldig zouden zijn uitgevoerd en niet zouden voldoen aan de Handleiding meten en rekenen industrielawaai. De rechtbank wijst ook dit verweer af.

Uit de rapporten en nadere analyses van de DCMR Milieudienst Rijnmond blijkt volgens de rechtbank voldoende dat de overschrijdingen zijn veroorzaakt door het schip aan de kade en niet door stoorgeluid van andere industrie of voorbijvarende schepen. De overschrijdingen in de avond- en nachtperiode bedroegen volgens de rechtbank ten minste 5 dB(A) respectievelijk 10 dB(A). Daarmee was sprake van een overtreding en was het college bevoegd handhavend op te treden.

Eén dag begunstigingstermijn niet te kort

Novadock vond de begunstigingstermijn van één dag om aan de last te voldoen te kort en stelde dat aanpassing van het schip niet zomaar mogelijk is. De rechtbank oordeelt dat het bedrijf in ieder geval kon voldoen door het schip niet langer bij de inrichting te laten afmeren. Contractuele afspraken met opdrachtgever Van Oord zijn daarbij niet doorslaggevend.

Omdat de geluidsoverlast al langere tijd duurde, er meerdere overschrijdingen waren vastgesteld en er veel klachten uit de omgeving waren, mocht de gemeente volgens de rechtbank volstaan met een korte begunstigingstermijn.

Hoogte dwangsom in verhouding

Ook het bezwaar tegen de hoogte van de dwangsom vangt bot. De dwangsom van 10.000 euro per overtreding (maximaal 30.000 euro) is volgens de rechtbank afgestemd op de aard en ernst van de overtreding en past binnen de categorie in het gemeentelijke handhavingsbeleid. Daarbij weegt mee dat sprake was van een herhaalde overtreding en dat de geluidsoverlast zich ook ’s nachts voordeed.

Het beroep van Novadock is daarmee ongegrond. De last onder dwangsom blijft in stand. Het bedrijf kan nog hoger beroep instellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

×