MARUM – W. Philips uit Marum heeft een Volvo FMX 460 10×4 in gebruik genomen. De, door Veldhuizen Trucks geleverde truck kwam als 8×4 af- fabriek en werd door Veldhuizen Trucks aangepast met onder meer een extra, luchtgeveerde en sturende middelste as.
Voor W. Philips is de Volvo de eerste nieuwe truck die het bedrijf in gebruik neemt. Het bedrijf werd opgericht in 1999 en is actief in het transport van grond, zand, grind, menggranulaat, asfalt en eigenlijk alles wat er in een kipper past. Daarnaast handelt het bedrijf in grondstoffen voor de bouw- en wegenbouw.
Eigenaar Wietze Philips begon in 1999 met een gebruikte Scania. “Sindsdien zijn we gegroeid naar de huidige omvang van 20 trucks, uiteenlopend van 8×4 tot 10×6 en 10×4 kippers. Verder hebben we een truck met autolaadkraan en hebben we diverse trekkers. Die zetten we vooral in met kippertrailers en met betonmix- opleggers.”

Verjonging wagenpark
De huidige omvang ziet Philips als de ideale situatie, reden om nu langzaam over te schakelen op nieuw materieel. “Wij hebben tot nu toe alleen met gebruikte trucks en trailers gewerkt. We zijn nu op een punt gekomen dat ik geen groei meer ambieer, maar een verjonging van het wagenpark. Voor een deel wordt dat ook ingegeven door maatregelen zoals de Zero- Emissie Zones en de vrachtwagenheffing. Overigens is deze truck nog in 2024 op kenteken gezet waarmee we voorlopig ook in de binnensteden uit de voeten kunnen.”

Geïsoleerde Hyva kipper
W. Philips heeft in Marum een eigen werkplaats voor alle onderhoud en reparaties. De nieuwe Volvo FMX is dan ook deels in eigen huis opgebouwd. De truck is gespoten in vier kleuren metallic lak, wat zorgt voor een bijzonder fraaie uitstraling. De Volvo FMX vijf- asser is voorzien van een geïsoleerde Hyva kipperopbouw met asfaltsnip. De opbouw en de montage van de milieukleppen vond plaats bij Imminkhuizen Hydrauliek.

49 ton GVW
De truck is, afgezien van de middelste as bladgeveerd maar rijdt bijzonder comfortabel met de paraboolvering. “Ik hou van eenvoud en dat sprak mij aan in dit concept”, aldus Philips.

De ombouw van de Volvo FMX maakte het ook noodzakelijk om de uitlaatdemper te verplaatsen naar een positie tussen as 1- en 2. Verder werd de AdBlue tank verplaatst, werd er een aangepaste, 345 liter Y- vormige tank aangebracht en werden de aslasten aangepast. Die zijn nu van voor naar achter drie keer 10 ton en twee keer 9,5 ton voor beide aangedreven assen. De optelsom van die aslasten komt uit op 49 ton GVW.




