GÖTEBORG – De Franse rederij CMA CGM heeft op zondag 26 oktober een nieuwe rechtstreekse lijndienst gelanceerd tussen de haven van Göteborg en Azië. Daarmee beschikt de grootste haven van Scandinavië nu over drie directe containerverbindingen per week met Azië, naast de bestaande diensten van Maersk/Hapag-Lloyd en MSC.
“Voor het eerst in de 400-jarige geschiedenis van de haven hebben we drie rechtstreekse lijndiensten van en naar Azië. Dat is bijzonder en spannend, maar ook volkomen logisch. De handel tussen Zweden en Azië groeit al lange tijd en met drie wekelijkse aanlopen door drie verschillende rederijen zijn de voorwaarden voor verdere groei nog nooit zo goed geweest,” aldus Claes Sundmark, Vice President Sales & Marketing bij de Haven van Göteborg.
Export en import
In 2024 werden er circa 700.000 containers vervoerd tussen Zweden en Azië, waarvan het overgrote deel via de haven van Göteborg. De export bestaat vooral uit bosproducten zoals papier, karton, pulp en gezaagd hout, evenals machines en industriële componenten. De import uit Azië bestaat grotendeels uit consumptiegoederen, kleding, consumentenelektronica en levensmiddelen.
De stijgende handel met Azië draagt er sterk aan bij dat Göteborg dit jaar afstevent op een nieuw record wat betreft containeroverslag.
Snelle uitbreiding
Eerder dit voorjaar startte MSC al een nieuwe directe dienst met Azië. Kort daarna pasten Maersk en Hapag-Lloyd hun Gemini-samenwerking aan door Göteborg aan te wijzen als nieuwe Europese start- en eindbestemming voor hun hoofdlijnschepen. Met de komst van CMA CGM is Göteborg in korte tijd uitgegroeid tot het Scandinavische knooppunt voor rechtstreekse Azië-verkeer.
Alle drie de rederijen doen de containerterminal van Göteborg aan, die wordt geëxploiteerd door APM Terminals.
Rotatieschema nieuwe dienst CMA CGM
De nieuwe lijndienst van CMA CGM doet de volgende havens aan: Ningbo – Shanghai – Yantian – Singapore – Tangier – Duinkerken – Southampton – Göteborg – Gdansk – Le Havre – Southampton – Port Klang – Ningbo.





