BERLIJN – Ryanair heeft woensdag aangekondigd dat het voor de winterdienstregeling 2025 in Duitsland meer dan 800.000 stoelen uit de markt haalt en 24 routes schrapt op negen luchthavens, waaronder Berlijn, Hamburg en Memmingen. De luchthavens van Dortmund, Dresden en Leipzig blijven bovendien gesloten. Daarmee daalt de capaciteit van Ryanair in Duitsland onder het niveau van winter 2024.
Volgens de luchtvaartmaatschappij is dit besluit een direct gevolg van de aanhoudend hoge toegangskosten in Duitsland. De federale regering zou volgens Ryanair hebben nagelaten om de in mei 2024 ingevoerde belastingverhoging van 24 procent op vliegtickets terug te draaien. Naast deze “punitive” vliegtaks zouden ook stijgende luchtverkeersleidingskosten, beveiligingsheffingen en oplopende luchthaventarieven Duitsland onaantrekkelijk maken in vergelijking met andere EU-landen.
Ryanair wijst erop dat landen als Ierland, Spanje en Polen geen vliegtaks kennen en dat onder meer Zweden, Hongarije en delen van Italië deze juist afschaffen om verkeer, toerisme en banen te stimuleren. Duitsland blijft volgens de maatschappij daardoor achter: het luchtverkeer is nog altijd maar voor 88 procent hersteld ten opzichte van het niveau vóór de coronapandemie – de slechtste score van alle grote Europese luchtvaartmarkten.
CMO Dara Brady van Ryanair verklaarde in Berlijn: “Het is zeer teleurstellend dat de nieuw gekozen Duitse regering haar belofte niet nakomt om de regressieve vliegtaks en torenhoge toegangskosten te verlagen. Dit leidt ertoe dat Ryanair deze winter meer dan 800.000 stoelen schrapt en 24 routes cancelt. Dit verlies aan connectiviteit zal een zware impact hebben op de werkgelegenheid, toerisme en de luchtvaartsector in Duitsland.”
Ryanair roept minister van Transport Patrick Schnieder op om met spoed in te grijpen en de kosten voor luchtvaartmaatschappijen in Duitsland terug te brengen. Volgens Ryanair zou het schrappen van de vliegtaks en verlaging van de overige kosten leiden tot forse investeringen: dertig extra vliegtuigen (goed voor een investering van 3 miljard dollar), een verdubbeling van het passagiersaantal naar 34 miljoen per jaar en de creatie van meer dan 1.000 extra banen in Duitsland.