Transportbedrijf P.A.M. Derks neemt dit jaar opnieuw drie Volvo FMX 460 10×4-kippers in gebruik. Het bedrijf kiest daarvoor vanwege de goede ervaringen met drie eerder geleverde Volvo FMX-kippers. Daarmee wordt het aandeel Volvo-trucks in de vloot steeds groter. Ook zusterbedrijf Derks Rijplaten rijdt sinds vorig jaar met custom made Volvo FH 10×4-bakwagens voor het vervoeren en leggen van extra brede rijplaten. De Volvo FMX-kippers en Volvo FH-bakwagens zijn in samenwerking met Volvo Trucks-dealer Harbers Trucks op maat samengesteld.
Derks Bemmel biedt een breed scala aan diensten, van rijplatenverhuur en grondverzet tot bijzonder transport. De Volvo FMX 10×4-kippers worden bij P.A.M. Derks vooral ingezet voor grondverzet en het laden en lossen van grondstoffen, bijvoorbeeld in binnenvaartschepen. De Volvo FMX-kippers zijn in samenwerking met Harbers Trucks en Terberg Techniek op maat gespecificeerd.
“Stabiliteit en wendbaarheid zijn echt cruciaal”, vertelt Harold Derks, samen met zijn broer Pieter directeur-eigenaar van het bedrijf. “Als je op een ponton staat en er vaart een schip voorbij, krijg je golfslag. Staat de kipper dan in een hoek van 60 graden, dan moet het voertuig stevig blijven staan. Ook willen we het maximaal toegestane totaalgewicht van 50 ton optimaal benutten. Dat vraagt om een doordachte configuratie.”
Terberg Techniek heeft de achterste as widespread gezet voor een betere aslastverdeling. Daardoor is een totaalgewicht van 50 ton mogelijk. De hydraulische vering en de gestuurde achteras dragen bij aan maximale stabiliteit en wendbaarheid. “De eerdere Volvo FMX-kippers bevallen uitstekend. Zelfs onder zware omstandigheden blijven de trucks stabiel en betrouwbaar. Daarom hebben we zonder een moment te twijfelen opnieuw voor Volvo FMX-kippers gekozen.”
Volvo FH 10×4: primeur in rijplatenverhuur
Ook zusterbedrijf Derks Rijplaten vertrouwt op Volvo Trucks. Sinds vorig jaar zet het bedrijf twee Volvo FH 460 10×4-bakwagens in voor het vervoeren en plaatsen van rijplaten. Deze trucks zijn uitgerust met een 26 tonmeter Palfinger Epsilon autolaadkraan, waarmee rijplaten snel en precies kunnen worden gelegd. Ook voor deze trucks zijn wendbaarheid en stabiliteit belangrijk, vertelt Harold Derks.
“We werken vaak op bouwplaatsen met oneffen terrein en/of weinig ruimte. Dan moet een truck gewoon stevig en wendbaar zijn. Ook voor deze trucks willen we het maximale toegestane totaalgewicht van 50 ton maximaal benutten. Door de combinatie van een widespread asopstelling, gestuurde achteras en hydraulische vering is dat allemaal mogelijk.”
Bijzonder: slim systeem voor extra brede rijplaten
Derks Rijplaten legt met de Volvo FH extra brede rijplaten. “Deze rijplaten zijn 6 meter lang en 3,20 meter breed”, vertelt Harold Derks. “Dankzij deze bredere platen kan met één rijplaat al een stabiele rijbaan worden aangelegd, in plaats van twee naast elkaar. Dat is efficiënter en stabieler voor het verkeer op de bouwplaats. Om deze bredere rijplaten veilig te vervoeren, zijn de trucks voorzien van een uitschuifbare rongenconstructie. Daardoor liggen de rijplaten stabiel en gecentreerd op de truck. Je hebt dan geen kettingen nodig om ze vast te zetten. Dat werkt prettiger en is veiliger voor de chauffeur. Een ander voordeel is dat de chauffeur de truck ook vanaf de kraan kan besturen met Truck Control. Dat bespaart tijd en voorkomt onnodig op- en afstappen.”
Betrouwbare samenwerking met Harbers Trucks
Naast de Volvo FH’s en Volvo FMX’en heeft Derks ook twee Volvo FM 10×4 zwaartransport trekkers in gebruik. De keuze voor Volvo Trucks is heel bewust, vertelt Harold Derks. “We willen ons blijven ontwikkelen en groeien en dat kan alleen als je werkt met het juiste materieel. Volvo is een A-merk: de kwaliteit is hoog, de techniek is modern en de trucks zijn betrouwbaar. Het merk past bij onze visie: vooruitstrevend, degelijk en toekomstgericht. Bij de keuze voor trucks kijken we ook naar de aftersales-service die de dealer biedt. We doen een groot deel van het onderhoud zelf in onze eigen werkplaats, maar voor gespecialiseerde zaken en de APK werken we graag samen met Harbers Trucks Duiven. Ze leveren onderdelen, kennis en ondersteuning. Die samenwerking loopt al jaren goed.”
Familiebedrijf sinds 1923
Derks is al sinds 1923 actief. Wat begon als een kleine bodedienst met paard en wagen, is uitgegroeid tot een modern transportbedrijf met 25 trucks, 20 grondverzetmachines en zwaartransport-combinaties. De bedrijven zijn gespecialiseerd in grondverzet, rijplatenverhuur, bijzonder transport en logistiek.