Van den Boom Transport heeft onlangs de eerste volledig elektrische Scania R400E BEV trekker aan het wagenpark toegevoegd. Met deze investering anticipeert het familiebedrijf uit Weert op de toenemende vraag naar zero-emissie transport in de bouwsector en bereidt het zich voor op de toekomst van stadslogistiek. De aflevering werd verzorgd door Scania Someren.
Familiebedrijf met stevige wortels in de bouwlogistiek
Van den Boom Transport is een echt familiebedrijf met een historie die decennialang verweven is met de bouwsector. Het bedrijf beschikt over 26 vrachtwagens en een team van 35 medewerkers, waarvan de meesten al jarenlang bij de onderneming betrokken zijn. De kracht van het bedrijf ligt in het brede scala aan bouwgerelateerd transport: van hekwerken, panelen en gevelplaten tot betonelementen en sprinklerbuizen. Daarbij onderscheidt Van den Boom zich door de inzet van eigen laad- en losmiddelen, waaronder meeneemheftrucks en diverse autolaadkranen die lasten tot maximaal 15 ton kunnen tillen.
“Onze chauffeurs zijn letterlijk het visitekaartje van ons bedrijf. Daarom werken wij bijna uitsluitend met eigen mensen. Zo houden we de kwaliteit en service in eigen hand,” vertelt Eveline Harts – Van den Boom, die samen met Hans Jeurninck en Frank Linders de directie vormt.
Waarom elektrisch?
De keuze voor de elektrische Scania R400E BEV is niet ingegeven door een specifieke klantvraag, maar door visie. “Niets doen is voor ons geen optie,” zegt Eveline resoluut. “We leveren veel bouwmaterialen in binnensteden. Met de komst van zero-emissie zones willen we voorkomen dat we straks aan de rand moeten lossen. Onze klanten verwachten dat wij ook in de stad zelf kunnen leveren. En dat kan alleen als we elektrisch rijden.”
De elektrische trekker wordt gecombineerd met een elektrische Kooiaap, zodat de hele voertuigcombinatie – van transport tot lossen – volledig emissievrij is. Daarmee zet Van den Boom een belangrijke stap richting toekomstbestendig bouwen.
Pilot met vertrouwen
De nieuwe truck wordt in eerste instantie als pilot ingezet. Het bedrijf wil ervaring opdoen met de techniek, de laadinfrastructuur en de impact op de dagelijkse planning. “We laten de auto gewoon meedraaien in onze normale flow. Pas als we praktijkervaring hebben, weten we wat dit betekent voor onze operatie. Het is spannend, maar ook inspirerend om te pionieren,” legt Eveline uit.
Voor de chauffeur die de truck gaat besturen is de overgang niet helemaal nieuw: hij werkt al met de elektrische Kooiaap en heeft de voordelen ervaren. “We horen van andere bedrijven dat chauffeurs die eenmaal elektrisch rijden, niet meer terug willen naar diesel. Dat hopen wij ook bij ons te zien,” aldus Eveline.
Toekomstige laadoplossingen
Een belangrijk aandachtspunt is de laadinfrastructuur. Voorlopig zal de truck extern moeten laden, maar Van den Boom heeft al plannen in gang gezet voor een eigen laadplein bij het bedrijf in Weert. “Het zou ideaal zijn om straks met onze eigen zonnepanelen op te laden. Dat maakt elektrisch rijden nog aantrekkelijker,” vertelt Eveline.
De verwachting is dat dit niet bij één elektrische truck blijft. “We zien dit als de eerste stap. Zodra de omstandigheden en ons laadplein op orde zijn, verwachten wij dat er meer elektrische voertuigen volgen,” zegt Eveline.
Samenwerking met Scania Someren
De aflevering van de Scania R400E BEV werd verzorgd door Scania Someren, met wie Van den Boom al jaren een goed contact onderhoudt. Hoewel Van den Boom normaal gesproken veel onderhoud zelf uitvoert, is de elektrische truck opgenomen in een servicecontract bij de dealer. “Bij nieuwe technologie is specialistische kennis cruciaal. We willen dat dit vanaf dag één goed geregeld is,” benadrukt Eveline.
Ondernemen is vooruitkijken
Voor Van den Boom Transport past deze investering in een bredere visie: blijven ondernemen, ook als dat onzekerheden met zich meebrengt. “Hoe ver komen we straks met de actieradius? Hoe past dit in onze planning? Dat weten we nu nog niet precies. Maar ondernemen is risico nemen. En niks doen is simpelweg geen optie,” besluit Eveline.