Clicky

maandag 22 september 2025 - 14:19 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSScheepvaartP&O Ferries zet eerste veerboot op de Noordzee permanent over op biobrandstof

P&O Ferries zet eerste veerboot op de Noordzee permanent over op biobrandstof

LONDEN/ROTTERDAM – P&O Ferries schrijft geschiedenis op de Noordzee. De Pride of Hull, een van de grootste veerboten van Europa, is de eerste ferry op de drukbevaren route Hull–Rotterdam die permanent vaart op biobrandstof. Daarmee zet de rederij een belangrijke stap richting schoner transport tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU.

Na een succesvolle testperiode draait de 215 meter lange Pride of Hull nu volledig op Biofuel B30. Deze overgang levert een geschatte reductie van circa 20 procent in de uitstoot van broeikasgassen op, vergeleken met conventionele scheepsbrandstof. Het project valt samen met de Global Goals Week van de Verenigde Naties, die aandacht vraagt voor de duurzame ontwikkelingsdoelen. P&O Ferries draagt hiermee bij aan de doelstellingen rond klimaatmaatregelen (SDG 13) en bescherming van het leven onder water (SDG 14).

De Pride of Hull vervoert dagelijks maximaal 1.360 passagiers en 400 vrachtvoertuigen op de vitale verbinding tussen Groot-Brittannië en Europa. De overgang naar biobrandstof ondersteunt tevens de naleving van de nieuwe EU FuelEU Maritime-verordening, die sinds januari 2025 in werking is en schepen boven de 5.000 GT verplicht om hun uitstoot geleidelijk terug te dringen.

“Deze overgang toont aan dat betekenisvolle emissiereducties nu al mogelijk zijn, zelfs op een van de grootste veerboten in Europa,” aldus Stewart Hayes, Fleet Director van P&O Ferries. “Door biobrandstof te gebruiken helpen we onze vracht- en passagiersklanten hun klimaatdoelen te behalen, terwijl we onze bijdrage leveren aan schonere reizen en supply chains.”

Volgens P&O Ferries is Biofuel B30 gekozen als meest praktische tussenoplossing, in overleg met motorenfabrikant Wärtsilä en brandstofleveranciers. In tegenstelling tot alternatieve brandstoffen zoals methanol of ammoniak, zijn voor biobrandstof geen kostbare motorconversies of vervangingen nodig.

De stap bouwt voort op eerdere CO₂-besparingen van de rederij, die de afgelopen jaren meer dan 135.000 ton wist te reduceren door de inzet van hybride schepen en vlootoptimalisatie. Met de monitoring van de prestaties van de Pride of Hull op biobrandstof hoopt P&O Ferries schaalbare oplossingen te blijven bieden voor het verduurzamen van de maritieme handel.

Transportrisisco

Van der Lee

MagProtect

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

×