Clicky

zondag 6 juli 2025 - 12:00 uur
Home Blog

Jongeman gewond na schietpartij Rotterdam, verdachte aangehouden

ROTTERDAM – In Rotterdam is een jongeman gewond geraakt na een schietincident dat zich zondag kort na middernacht afspeelde op de Schinnenbaan in het stadsdeel Beverwaard.

De politie heeft een verdachte aangehouden.

Wat de toedracht van het incident was, is nog niet bekend en wordt onderzocht, meldt de politie.

Het slachtoffer is overgebracht naar een ziekenhuis. Hoe hij eraan toe is en wat de ernst van zijn verwondingen zijn is niet bekend.

27 doden bij ingestort woonblok in Karachi

KARACHI – Reddingswerkers hebben 27 lichamen geborgen bij een ingestort woongebouw in de Pakistaanse stad Karachi. Het gebouw van vijf verdiepingen stortte vrijdag in, in de arme wijk Lyari. Inmiddels is het meeste puin geruimd, zeggen de reddingswerkers.

Volgens de autoriteiten werd al drie jaar gewaarschuwd dat het gebouw onveilig was en hebben bewoners ook al opdracht gekregen om te vertrekken. Enkele bewoners en verhuurders zeggen tegen persbureau AFP dat ze nooit iets hebben ontvangen.

Het komt in Pakistan vaker voor dat daken of zelfs hele gebouwen instorten. Dat komt doordat de veiligheidsvoorschriften gebrekkig zijn, maar ook doordat er vaak slechte bouwmaterialen worden gebruikt. Dat geldt zeker voor de drukke stad Karachi, waar gebouwen vaak zonder vergunning worden uitgebreid en het toezicht beperkt is.

Karachi is met zo’n 20 miljoen inwoners de grootste stad van Pakistan.

China legt importbeperkingen op voor medische apparatuur uit EU

BEIJING – China voert invoerbeperkingen in op medische apparatuur uit de Europese Unie zodra de waarde ervan boven de 45 miljoen yuan (ongeveer 5,4 miljoen euro) uitkomt. De “tegenmaatregel” treedt zondag in werking, maakte het Chinese ministerie van Financiën bekend.

Bedrijven die deze apparatuur leveren mogen niet langer deelnemen aan overheidsaanbestedingen, aldus het ministerie. China zal ook de invoer van medische apparaten uit andere landen beperken als die voor meer dan 50 procent van de contractwaarde EU-gemaakte onderdelen bevatten.

Aanleiding voor de maatregel is het besluit van de Europese Unie om de toegang van Chinese fabrikanten van medische apparatuur tot overheidsaanbestedingen binnen de EU te beperken. Brussel vindt dat China geen eerlijke kans biedt aan Europese fabrikanten.

“Helaas blijft de EU, ondanks de welwillendheid en oprechtheid van China, vasthouden aan haar eigen koers, waarbij ze beperkende maatregelen neemt en nieuwe protectionistische barrières opwerpt”, stelt het Chinese ministerie van Handel in een afzonderlijke verklaring. “Daarom heeft China geen andere keuze dan wederzijdse beperkende maatregelen te nemen.”

De precieze impact van de Chinese maatregel op zorgtechnologieconcern Philips, dat onder andere beademingsapparatuur, MRI-scanners en patiëntbewakingssystemen levert, is nog onduidelijk. Een woordvoerder kon zondagochtend niet direct reageren.

Elon Musk kondigt oprichting nieuwe politieke partij in VS aan

WASHINGTON – Techmiljardair Elon Musk heeft op X de oprichting van een nieuwe politieke partij in de Verenigde Staten aangekondigd: the America Party. De voormalige bondgenoot van president Donald Trump vroeg vrijdag, op de Amerikaanse Onafhankelijkheidsdag, zijn volgers in een poll op X of zij een nieuwe partij wilden.

Ongeveer tweederde van de stemmers gaf aan voorstander te zijn van de komst van een nieuwe politieke partij. “Jullie wilden een nieuwe politieke partij en jullie zullen die krijgen”, schrijft Musk zaterdag op X. “Als het aankomt op het bankroet maken van ons land met verspilling en corruptie, leven we in een éénpartijsysteem, niet in een democratie. Vandaag is de America Party opgericht om u uw vrijheid terug te geven.”

Musk was een belangrijke steunpilaar voor Trump in de verkiezingscampagne. Na Trumps aantreden leidde Musk enkele maanden de taskforce DOGE die moest snoeien in de overheidsuitgaven.

Na zijn terugtreden maakte Musk openlijk ruzie met Trump. De Tesla-baas uitte flinke kritiek op Trumps nieuwe begrotingswet en zinspeelde eerder deze week al op de oprichting van een nieuwe partij als die wet zou worden doorgevoerd. Vrijdagavond ondertekende Trump die omvangrijke uitgavenwet tijdens een onafhankelijkheidsviering.

HDO Groep voert transport van houten modules per schip van Beverwijk naar Leiden succesvol uit

BEVERWIJK/LEIDEN – HDO Groep zet een belangrijke stap richting structureel emissiearme en duurzame woningbouwlogistiek. Veertien houten modules werden vanuit de fabriek direct aan de kade op het vrachtschip – CEMT-klasse III geplaatst voor transport naar Leiden. De woningen, ontwikkeld in opdracht van de gemeente Leiden, worden op maandag 7 juli vroeg in de ochtend gelost en aansluitend direct geplaatst.

Deze aanpak gold niet als een eenmalige pilot, maar werd direct als structurele standaard ingevoerd binnen de werkwijze van HDO Groep. Volgens dr.ir. Ruben Vrijhoef, lector aan de Hogeschool Utrecht en senior onderzoeker aan de TU Delft, vormde het project een concreet bewijs dat duurzame logistiek grootschalig uitvoerbaar is.

“Deze casus bracht alle ambities samen: circulair bouwen, uitstootreductie, verlaging van maatschappelijke kosten én het bereikbaar houden van de stad. Dit is geen toekomstmuziek meer, dit ís een blauwdruk voor de logistiek van woningbouw.”

Van fabriek naar stad, zonder files, zonder uitstoot

De woningmodules werden vervaardigd in de woonfabriek van HDO in Beverwijk en via het water vervoerd naar de binnenstad van Leiden. Daarmee werd een groot aantal vrachten over de weg met zwaar vervoer uitgespaard en daarmee ook uitstoot en verkeersdrukte. Omdat er niet over de weg vervoerd werd, zijn de wegen minder belast en zijn daarmee ook kosten bespaard.

HDO Groep hield de volledige logistieke keten zelf in de hand.

Jeroen Rutte, mededirecteur van HDO Groep: “We hebben laten zien dat het anders én beter kan. Dit was geen proefproject, dit is onze nieuwe standaard waar mogelijk. We geven hiermee een antwoord op de vraag van gemeenten en corporaties naar emissiearme, modulaire bouw die óók praktisch uitvoerbaar is.”

Volgens Vrijhoef had het project bovendien brede betekenis: “Wat hier is gebeurd, laat zien hoe je duurzaamheid, circulariteit en bereikbaarheid in stedelijke gebieden concreet met elkaar verbindt. Dit is een schaalbare oplossing, geen uitzondering, maar een voorbeeld.”

Duitse snelwegen krijgen digitaal systeem voor realtime informatie over vrachtwagenparkeerplaatsen

KEULEN – In Duitsland is een pilot gestart met een nieuw digitaal systeem dat vrachtwagenchauffeurs helpt bij het vinden van een vrije parkeerplek: de Stellplatzinformationsdienst (SID).

Dit systeem geeft in realtime informatie over de bezetting van vrachtwagenparkeerplaatsen op snelwegrustplaatsen, rechtstreeks afkomstig uit het Duitse tolsysteem. De gegevens worden openbaar gedeeld via de Mobilithek van de Duitse overheid.

Volgens de Duitse verkeersminister Patrick Schnieder betekent het systeem een belangrijke verbetering voor de logistieke sector: “Onze logistiek medewerkers leveren dagelijks geweldig werk. Daarvoor hebben ze voldoende rust en veilige parkeerplaatsen nodig. Met deze dienst verbeteren we de benutting van bestaande parkeerplaatsen en verhogen we de transparantie dankzij digitale technologie.”

De SID is ontwikkeld door het Duitse ministerie van Verkeer (BMV), het Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM) en tolexploitant Toll Collect. In de huidige pilotfase worden al gegevens verstrekt van meer dan de helft van de circa 1.900 openbare rustplaatsen langs Duitse snelwegen. Eind dit jaar moeten ook de resterende locaties zijn aangesloten.

Vanaf 2026 wil Duitsland ook parkeergegevens van private aanbieders, zoals parkeerplaatsen nabij snelwegen, integreren. Daarmee worden alternatieve parkeeropties zichtbaar gemaakt voor vrachtwagenchauffeurs.

Volgens Christian Hoffmann, voorzitter van BALM, levert de dienst een grote bijdrage aan de verkeersveiligheid: “SID maakt het mogelijk om bezettingsgraden van parkeerplaatsen vrijwel realtime landelijk beschikbaar te maken. Dit vermindert het zoekverkeer van vrachtwagens, vergemakkelijkt de naleving van rij- en rusttijden en verhoogt de veiligheid op de weg.”

SID is het eerste landelijke systeem dat LZV-gerelateerde parkeerinformatie verzamelt op basis van het Duitse tolsysteem. De data zijn toegankelijk voor aanbieders van trucknavigatiesystemen, zodat chauffeurs deze informatie direct in hun cabine kunnen gebruiken bij het plannen van hun pauzes.

De Stellplatzinformationsdienst is een van de maatregelen uit het vijfpuntenplan van het Duitse ministerie om de parkeerdruk voor vrachtwagens te verlichten.

Oorzaak chemische wolk Borculo onbekend, politie doet onderzoek

FrieslandCampina

BORCULO – Het is nog niet duidelijk wat de oorzaak is van de wolk met gevaarlijke stoffen die vrijdagavond vrijkwam op het terrein van FrieslandCampina in Borculo. Een woordvoerder van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland laat weten dat de politie daar momenteel onderzoek naar doet.

De omgeving van het incident is aangemerkt als plaats delict. Volgens de woordvoerder kan op dit moment nog geen enkel scenario worden uitgesloten, zoals een ongeluk, een fout of opzet.

De politie bevestigt dat er een onderzoek gaande is. Volgens een woordvoerder is dat gebruikelijk bij dit soort incidenten. “Over de oorzaak en aanleiding kunnen we nog niets melden, daarvoor is het nog te vroeg”, zegt een woordvoerder.

De gevaarlijke stoffen kwamen vrijdag met elkaar in aanraking, wat leidde tot een chemische reactie waardoor een oranje rookwolk ontstond. Hoe de stoffen met elkaar in contact konden komen, is nog onduidelijk.

De veiligheidsregio adviseerde omwonenden in een NL-Alert om ramen en deuren gesloten te houden. De stoffen waren zoutzuur en salpeterzuur. “Dat zijn middelen die gebruikt worden bij het reinigen van installaties”, zegt een woordvoerder van FrieslandCampina.

Rond 01.00 uur werd bekend dat de chemische wolk was verdampt en dat er geen gevaarlijke stoffen op de grond terecht waren gekomen. Er is ook geen risico geweest voor de gezondheid van mensen, voegt de woordvoerder van de veiligheidsregio zaterdagochtend toe.

Maleisië plaatst grote vliegtuigorder bij Airbus

PARIJS () – De Europese vliegtuigbouwer Airbus heeft een grote order ter waarde van 20 miljard dollar (17 miljard euro) ontvangen van Maleisische luchtvaartmaatschappijen. De deals werden beklonken door de Maleisische premier Anwar Ibrahim die een handelsmissie in Europa heeft afgerond.

AirAsia bereikte een voorlopig akkoord voor de aankoop van maximaal zeventig smalle toestellen met één gangpad, een deal die kan oplopen tot 12,3 miljard dollar.

Malaysia Airlines, de grootste luchtvaartmaatschappij van Maleisië, bestelde daarnaast twintig Airbus-vliegtuigen van het type A330neo. Die deal heeft een waarde van 7,5 miljard dollar.

De Maleisische regering kondigde ook plannen aan om gevechtshelikopters aan te schaffen bij het Italiaanse Leonardo en marineschepen uit Italië. Het doel hiervan is het versterken van de nationale veiligheid.

Airbus en rivaal Boeing profiteren van recente handelsmissies en tariefonderhandelingen, wat hen al meerdere grote orders heeft opgeleverd.

Wolk met gevaarlijke stoffen in Borculo is verdampt

Brandweer 's avonds met zwaailicht
Foto: Transport Online

BORCULO – De wolk met de gevaarlijke stoffen die vrijdagavond op het terrein van FrieslandCampina in Borculo vrijkwam, is inmiddels verdampt.

Er zijn geen gevaarlijke stoffen op de grond terechtgekomen. Dat meldt de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland omstreeks 01.00 uur zaterdagochtend.

Metingen op meerdere locaties toonden aan dat de stoffen nergens meer aanwezig zijn. Volgens de veiligheidsregio loste de oranje rookwolk vanzelf op in de lucht.

Een woordvoerster van de veiligheidsregio zei vrijdagavond dat de chemische reactie met verschillende stoffen ontstond in een vrachtwagen, waardoor de oranje rookwolk werd gevormd. Voor zover bekend is niemand gewond geraakt. FrieslandCampina bevestigt dat de fabriek is ontruimd en dat het personeel ongedeerd is gebleven.

De brandweer schaalde op vanwege de omvang van het bedrijf en de mogelijke hoeveelheid gevaarlijke stoffen. Ook werd een NL-Alert verstuurd.

Burgemeester Joost van Oostrum van Berkelland, waar Borculo onder valt, meldde dat de situatie “volledig onder controle” is en dat de oorzaak van het incident “zorgvuldig” zal worden onderzocht.

GRIP 2: Gevaarlijke chemische reactie ontstaan in vrachtwagen bij FrieslandCampina in Borculo [+video]

Foto: Persbureau De Breij

BORCULO – Op het terrein van FrieslandCampina in Borculo zijn gevaarlijke stoffen vrijgekomen die voor een chemische reactie hebben gezorgd. Op beelden is een oranjeachtige rookwolk in de lucht te zien. Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland heeft een NL-Alert verstuurd.

Omwonenden wordt dringend geadviseerd om ramen en deuren gesloten te houden en de gebouwventilatie uit te zetten. De stoffen die zijn vrijgekomen zijn middelen die worden gebruikt bij het reinigen van installaties, vertelt een woordvoerder van FrieslandCampina. Dat zijn bijvoorbeeld zoutzuur en salpeterzuur.

Een woordvoerster van de veiligheidsregio laat even voor middernacht weten dat de NL-Alert nog altijd van kracht is, maar dat de wolk niet meer waarneembaar is. Wanneer de waarschuwing voor de omgeving wordt ingetrokken, hangt volgens haar onder meer af van de metingen die de brandweer uitvoert.

Verschillende mensen in de omgeving zeggen een harde knal te hebben gehoord, melden lokale media. In filmpjes op sociale media is ook een ontploffing te zien. De woordvoerster van de veiligheidsregio zegt dat de chemische reactie met verschillende stoffen ontstond in een vrachtwagen, waardoor de oranje rookwolk ontstond. Voor zover bekend is niemand gewond geraakt. FrieslandCampina bevestigt dat de fabriek is ontruimd en dat medewerkers ongedeerd zijn gebleven.

De brandweer heeft opgeschaald. Dit is vanwege de omvang van het bedrijf en de mogelijke hoeveelheid gevaarlijke stof. Salpeterzuur heeft een scherpe geur en kan op veel stoffen reageren. Het kan ernstige brandwonden of oogletsel veroorzaken. Zoutzuur is eveneens een bijtende stof die brandwonden kan veroorzaken. De stof heeft ook een penetrante geur.

Italiaanse vrachtwagenchauffeur rijdt 22 uur achter elkaar: 8.000 euro boete

DORNBIRN – De Oostenrijkse politie heeft woensdagmiddag 2 juli 2025 een Italiaanse vrachtwagenchauffeur betrapt op ernstige overtredingen van de rij- en rusttijden.

Tijdens een controle op parkeerplaats Dornbirn West langs de A14 ontdekten agenten van de verkeersdienst dat de 50-jarige chauffeur zijn rij- en rusttijden structureel had overtreden en deze probeerde te verdoezelen door manipulatie van zijn bestuurderskaart.

Uit de analyse van de tachograafgegevens bleek dat de chauffeur in sommige gevallen tot wel 22 uur achter elkaar achter het stuur had gezeten. De wettelijk toegestane maximale rijtijd bedraagt ook in Oostenrijk tien uur. Ook de verplichte rusttijden van minimaal negen uur per etmaal werden fors onderschreden.

De chauffeur bekende de manipulatie toen hij met de bewijzen werd geconfronteerd.

Na betaling van een waarborgsom van bijna 8.000 euro mocht hij zijn rit hervatten.

Zowel de chauffeur als het betrokken transportbedrijf zijn doorverwezen naar de districtsoverheid van Bregenz en de Oostenrijkse justitie. Er worden meerdere aanklachten tegen hen ingediend.

Nederlander krijgt 20 jaar cel na grootste Ierse cocaïnevangst

Foto: Adobe Stock

DUBLIN – Acht mannen hebben gevangenisstraffen gekregen van 13,5 tot twintig jaar voor hun rol in de smokkel van 2,2 ton cocaïne, ter waarde van ruim 157 miljoen euro, meldt de Ierse publieke omroep RTE. Het was de grootste cocaïnevangst in de Ierse geschiedenis. Onder de smokkelaars was een 49-jarige Nederlander. Hij bekende en kreeg twintig jaar cel.

De drugs werden in september 2023 in beslag genomen na een gezamenlijke operatie van de politie, douane en strijdkrachten.

De smokkelaars vervoerden de drugs op een vrachtschip en negeerden vijf keer instructies van de Ierse marine. Ze probeerden tevergeefs de drugs aan boord te verbranden voordat de marine aan boord kwam, waarop de smokkelaars werden gearresteerd, aldus RTE.

Zes van de acht mannen waren de smokkeloperatie begonnen in Zuid-Amerika. De twee anderen kochten een boot in het Ierse Cork, om daarmee de drugs van het moederschip af te halen. Die boot liep echter aan de grond en ze moesten door de kustwacht worden gered.

KLM: uitspraak rechter over staking ‘positief voor passagiers’

Foto: Adobe Stock | pettys

AMSTELVEEN – Het verbod van de rechter in Amsterdam van een staking van KLM-grondpersoneel op Schiphol komende woensdagmiddag is “positief voor alle passagiers die volgende week woensdag met ons reizen en voor KLM als bedrijf”. Dat meldt de luchtvaartmaatschappij in een reactie. “We kunnen nu onze operatie veilig blijven uitvoeren.”

“Maar daarmee is het onderliggende probleem niet opgelost. Het antwoord hierop kunnen we vinden aan tafel, niet bij een staking. Het is nu belangrijk om zo snel mogelijk met alle vakbonden in gesprek te gaan en gezamenlijk tot afspraken te komen. We vertrouwen erop dat FNV en CNV net zoals de andere bonden aansluiten, zodat we samen verder kunnen werken aan een nieuwe cao”, aldus KLM.

De kortgedingrechter ging mee in het betoog van zowel KLM als Schiphol dat de door FNV en CNV aangekondigde actie van acht uur te veel veiligheidsrisico’s met zich meebrengt. Ruim een week geleden verbood de rechtbank in Haarlem al een 24 uur durende staking van het KLM-grondpersoneel.

Teleurstelling

De vakbonden zijn juist “teleurgesteld” in het vonnis. Volgens FNV-bestuurder John van Dorland gaan de bonden zich nu samen beraden op vervolgstappen. “We hebben nog niks besloten”, geeft hij aan. “Ik kan ook nog niet zeggen of we in beroep gaan.”

Op de vraag of staken op Schiphol nu nog wel mogelijk is, antwoordt hij bevestigend. “Wij blijven strijdbaar”, benadrukt hij. Of de bonden na twee door rechters verboden stakingen snel een volgende actie zullen aankondigen, kan hij niet zeggen. “Dat moeten we eerst gaan bespreken. Ik kan ook nog niet zeggen of we het over de vakantieperiode heen tillen.”

Volgende week heeft KLM weer een cao-overleg gepland. Maar daar wil Van Dorland alleen aanschuiven als KLM met verbeterde cao-voorstellen komt.

Rechter verbiedt opnieuw staking van grondpersoneel KLM van woensdag

AMSTERDAM – Grondpersoneel van KLM mag aanstaande woensdagmiddag niet acht uur lang staken, oordeelt de kortgedingrechter in Amsterdam. Daarmee gaat de rechter mee in het betoog van zowel KLM als Schiphol dat de door vakbonden FNV en CNV aangekondigde actie te veel veiligheidsrisico’s met zich meebrengt.

Ruim een week terug verbood de rechtbank in Haarlem al een 24 uur durende staking van het KLM-grondpersoneel. Die rechter oordeelde eveneens dat die actie te ingrijpend was door alle mogelijke veiligheidsproblemen die op Schiphol kunnen ontstaan. Vervolgens hadden de bonden een staking van acht uur aangekondigd, voor komende woensdag. Met een nieuw kort geding hoopte KLM de rechter te bewegen om ook deze nieuwe actie te verbieden.

Bij zijn beslissing heeft de rechter laten meewegen dat de zomervakantie net begint. Dat betekent volgens de rechter dat de mogelijkheden tot omboeken voor mensen van wie de vlucht zou uitvallen, beperkt zijn. Daarmee zou de actie tot veel verdriet bij gedupeerde reizigers leiden.

Betogen

Ook hebben KLM en Schiphol volgens hem kunnen betogen dat er risico’s zijn op chaotische taferelen wanneer de actie door zou gaan. Het ging daarbij onder meer om het risico dat er tijdelijk geen vliegtuigen meer kunnen landen omdat er geen parkeercapaciteit is. Ook zou kunnen gebeuren dat passagiers in een aangekomen vliegtuig langdurig niet kunnen uitstappen.

Tijdens de zitting werd ook een scenario geschetst waarbij honderden passagiers uit niet-Schengenlanden stranden op Schiphol en in de terminal een nacht op veldbedden of stoelen zouden moeten doorbrengen. In dat geval zouden gedupeerde passagiers wellicht ook boos of agressief kunnen worden jegens werknemers en andere passagiers.

Schade

De schade van de staking zou verder niet alleen bij KLM neerkomen, maar er zou ook “substantiële” schade zijn bij derden. Daarmee doelt de rechter op passagiers van andere maatschappijen en andere ondernemingen op Schiphol.

Verder merkt de rechter op dat de mogelijkheid tot actievoeren op Schiphol wel degelijk bestaat. In het verleden zijn er volgens hem kleinschaligere vakbondsacties geweest, die niet zijn verboden. Dit alles betekent volgens hem dat de situatie in dit geval een beperking van het stakingsrecht rechtvaardigt.

Lage waterstand Donau hindert scheepvaart

Foto: Adobe Stock

BOEDAPEST – De scheepvaart op de Donau heeft last van een lage waterstand door de grote hitte in onder meer Hongarije deze week. Daardoor kunnen binnenvaartschepen minder lading vervoeren.

Het Hongaarse bureau voor watermanagement noemt het opmerkelijk dat de Donau nu al een lage waterstand heeft. Normaal komt dat het vaakst voor in augustus.

Deze week steeg de temperatuur in Hongarije tot boven de 35 graden. Doordat schepen minder vracht kunnen vervoeren stijgen de tarieven. Het watermanagementbureau verwacht dat er volgende week weer regen gaat vallen om de Donau aan te vullen, waardoor de situatie kan verbeteren.

De Donau is een belangrijke vaarroute voor vrachttransport in Centraal-Europa, waaronder landbouwproducten en grondstoffen.

Ook de Rijn en andere Europese rivieren kampten deze week met lagere waterstanden met hinder voor de binnenvaart. De Wisla in Polen zakte bij Warschau zelfs naar het laagste waterpeil ooit gemeten.

×