Clicky

vrijdag 20 juni 2025 - 12:58 uur
Home Blog

RIVM verwacht zaterdag smog in midden en zuiden Nederland

BILTHOVEN – De luchtkwaliteit in het midden en zuiden van Nederland is zaterdag slecht door smog. Daarvoor waarschuwt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) vrijdag. Mensen die gevoelig zijn voor smog kunnen beter binnen blijven en lichamelijke inspanning beperken.

Het advies geldt vooral voor de namiddag en vroege avond, dan is de lucht het meest verontreinigd. Mensen kunnen hierdoor meer hoesten of kortademig zijn. Ook kan de smog door ozon irritatie aan de neus, ogen en keel veroorzaken. Kinderen, ouderen en mensen met luchtwegaandoeningen zijn er vaak gevoeliger voor.

Smog door ozon ontstaat door ophoping van luchtvervuiling als er weinig wind staat en het zonnig is. Vervuilende stoffen worden dan door zonlicht omgezet in ozon.

De Europese dienst Copernicus ziet een stijging van ozon in heel Europa deze maand. Het is ongebruikelijk om zo vroeg in het seizoen al deze hoge pieken met ozon te zien, zei de dienst donderdag. Het komt waarschijnlijk door de warmte van de afgelopen weken.

Rotterdamse havenbedrijven: NAVO-top ook voor ons belangrijk

Foto: Adobe Stock

ROTTERDAM – De NAVO-top in Den Haag van volgende week is ook voor bedrijven in de Rotterdamse haven van belang. Volgens Deltalinqs, de belangenbehartiger van de Rotterdamse havenbedrijven, zijn bij hogere defensiebestedingen namelijk ook extra investeringen nodig in een sterke infrastructuur en weerbaarheid van de haven tegen nieuwe dreigingen zoals grote cyberaanvallen.

Op de top wil de NAVO afspreken dat de lidstaten hun defensie-uitgaven opschroeven naar 5 procent van hun economie. Daarvan moet 3,5 procentpunt echt naar defensie gaan en 1,5 procentpunt naar ondersteunende zaken die defensie ten goede komen.

“We zullen als land meer moeten investeren in onze veiligheid vanwege alle (hybride) dreigingen waar we mee te maken hebben. Het is dan ook goed dat dat op de top zal worden besloten en dat ook de Tweede Kamer daar mee heeft ingestemd deze week”, aldus Deltalinqs.

Sterke industrie

De organisatie zegt dat “met een sterke defensie je een veldslag wint maar met een sterke economie uiteindelijk de oorlog”. Het is daarom essentieel dat de extra middelen ook benut worden voor meer investeringen in infrastructuur zoals sterkere bruggen om tanks over het spoor te vervoeren. “We hebben daar enorme achterstanden en elke euro die we hierin investeren levert zijn geld driedubbel op.”

Deltalinqs zegt ook dat de overheid voor een sterke industrie moet zorgen, want veel industrieproducten worden voor defensie gebruikt. “Essentieel is dus dat we, als onderdeel van ons weerbaarheidsbeleid, ook zorgen dat de elektrakosten snel gelijk worden getrokken met de buurlanden. Nederland loopt hier door beleid of nationale keuzes echt uit de pas en we zien bedrijven stoppen en nieuwe investeringen in de toekomst niet doorgaan. Dat is onhoudbaar voor banen, onze weerbaarheid en een sterke economie.”

Laadplein steeds populairder onder vervoerders: TVM biedt passende dekking

HOOGEVEEN – Bedrijven richten steeds vaker zelf een laadplein in waar meerdere elektrische vrachtwagens tegelijkertijd kunnen laden. Afgelopen jaar hebben enkele tientallen ondernemers in de logistieke sector een laadplein laten aanleggen of plannen daarvoor gemaakt. Omdat deze infrastructuur nieuwe risico’s met zich meebrengt, komt TVM verzekeringen met een speciale laadpleinverzekering.

Als ondernemers hun wagenpark uitbreiden met meerdere elektrische voertuigen, is de volgende stap vaak de aanleg van een laadplein. Zo’n plein bestaat uit meerdere laadpunten, zoals reguliere laadpalen en snelladers. Daar horen dan vervolgens ook kabels, transformators en batterijcontainers bij. Soms wekken bedrijven ook zelf energie op via zonnepanelen of windmolens.

Het inrichten van een laadplein blijft een dure en onzekere investering. Onder meer door steeds veranderende regels en een overvol stroomnet. Een van de redenen dat ondernemers toch steeds vaker de stap zetten, is de SPRILA-subsidie die afgelopen jaar beschikbaar kwam voor de aanleg van laadpunten op eigen terrein. De verwachting is dat komende jaren meer bedrijven volgen.

Risico’s gedekt met laadpleinverzekering

Bij het beheer van een laadplein komen allerlei risico’s kijken. Laadpalen kunnen kapotgaan, er kan brand uitbreken en vrachtwagens kunnen schade rijden. Door alle software op een laadplein, is ook cyberveiligheid belangrijk. Om al deze risico’s in kaart te brengen en te verzekeren, biedt TVM een speciale risicoscan en laadpleinverzekering. Deze verzekering dekt de specifieke risico’s van een laadplein, die nu nog vaak buiten de dekking van andere verzekeringen vallen.

“Als ondernemer in de transport- en logistieke sector wil je op een verantwoorde manier de overstap maken naar zero emissie”, zegt Michel Verwoest, CEO van TVM verzekeringen. “Daar hoort ook een laadplein bij, maar dan is het belangrijk om inzicht te hebben in de risico’s. Met onze kennis en dienstverlening bieden we bedrijven inzicht en maken we risico’s beheersbaar. Zo dragen we als betrokken partner van transport en logistiek bij aan verduurzaming in de sector.”

TVM biedt inmiddels verschillende producten en diensten op het gebied van zero emissie. Naast de laadpleinverzekering, kunnen ondernemers ook een zero emissie-verzekering aanvragen of een laadpleinscan of RI&E laten doen.

Scania Super trio voor Bosch Hedel

BREDA – Transportbedrijf Bosch Hedel B.V. heeft drie nieuwe Scania R500 8×2*6 trucks met Super motor aan het wagenpark toegevoegd. De voertuigen vervangen oudere modellen die niet langer in milieuzones zijn toegestaan. “Scania is voor ons hét merk vanwege de betrouwbaarheid en het modulaire opbouwsysteem,” zegt Arjan Bosch. “Alle componenten worden vooraf precies op de juiste plekken langs het chassis voorbereid, wat zorgt voor een snelle en efficiënte opbouw.”

Bosch Hedel is een allround specialist in transport en montage voor de infra-, bouw- en energiebranche. Het bedrijf beschikt over een jong wagenpark van acht Scania trucks, die allemaal zijn uitgerust met een autolaadkraan om verschillende specialistische werkzaamheden uit te voeren.

Eén van de nieuwe Scania trucks is uitgerust met een HMF autolaadkraan met een capaciteit van 70 ton/meter en inzetbaar als zowel bakwagen als trekker. De andere twee zijn voorzien van een refurbished 50 ton/meter HMF kraan en laadbak, overgebouwd van eerdere voertuigen. Een keuze die bijdraagt aan de duurzaamheid van het bedrijf. “Dankzij de voorbereiding door Scania CDW in Zwolle was de ombouwtijd heel kort, waardoor de voertuigen slechts tijdelijk uit de roulatie zijn geweest,” aldus Bosch.

Originele Scania onderdelen

De R-cabines zijn volledig uitgerust met luxe opties, waaronder lederen interieur, luxe stoelen voor zowel de chauffeur als de bijrijder en Adaptive Cruise Control met een deactivatiesnelheid van 0 km/uur. Dankzij originele Scania omvormers beschikken de chauffeurs over 230V stroomvoorziening voor het opladen van gereedschap tijdens de werkzaamheden.

“Wij werken uitsluitend met originele Scania onderdelen,” zegt Bosch. “Die zijn misschien iets duurder in aanschaf, maar de kwaliteit is hoog en onderdelen zijn snel leverbaar. Dit vertaalt zich in een hogere uptime.”

Zuinige Super motor

De R-series hebben een 500 pk 13-liter Super motor, de zuinigste aandrijflijn die Scania tot nu toe heeft ontwikkeld. “Deze motor past perfect bij onze duurzaamheidsambities. Dankzij de dertiende versnelling is het brandstofverbruik aanzienlijk lager dan bij eerdere modellen,” aldus Bosch.

De vierassers werden geleverd door Scania ’s-Hertogenbosch. “De dealer is ook een reden dat we Scania rijden: professioneel, betrouwbaar en dichtbij. En we hebben een langdurige en prettige samenwerking met account manager Mark van der Ende.” Voor het onderhoud sloot Bosch Hedel een servicecontract af.

Transportbedrijf Bosch Hedel B.V. werd in 1998 opgericht door Arie Bosch en zijn zoon Henk Bosch. Wat begon als een traditioneel transportbedrijf met losse trekkers en een containerchassis is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met 30 medewerkers dat zich richt op autolaadkraantransport, speciaal transport, hijswerkzaamheden en infratechniek, zoals het plaatsen van masten en bewegwijzering. Dat gebeurt met een divers en specialistisch Scania wagenpark. Met het oog op de toekomst heeft Bosch Hedel een batterij elektrische Scania in bestelling staan.

Minister Iran: geen onderhandeling met VS zolang Israël aanvalt

GENÈVE – De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Abbas Araqchi heeft gezegd dat zijn land niet met de VS onderhandelt zolang Israël Iran aanvalt. Volgens hem heeft Washington herhaaldelijk verzocht om verder te onderhandelen over het nucleaire programma van Iran. Maar volgens Araqchi zijn “diplomatie en dialoog niet mogelijk zolang de agressie niet stopt”.

Donderdag meldden anonieme diplomaten dat de speciale Amerikaanse gezant Steve Witkoff meerdere keren heeft getelefoneerd met Araqchi tijdens de Israëlische aanvallen op Iran. Araqchi zou toen hebben gezegd dat Iran “flexibel” kan zijn over het nucleaire programma als de VS Israël ertoe brengen de aanvallen te stoppen.

Araqchi is in Genève voor gesprekken met de ministers van Buitenlandse Zaken van Duitsland, Johann Wadephul, Frankrijk, Jean-Noël Barrot, en Groot-Brittannië, David Lammy en met Kaja Kallas die over buitenlandse betrekkingen van de EU gaat.

Nucleaire programma

De Europese mogendheden willen het escalerende conflict tussen Iran en Israël kalmeren. Ze spreken daarom met Araqchi over het omstreden nucleaire programma van Iran. Israël en de VS hameren er al decennia op dat volgens hen Iran aan een kernwapen werkt en dat wapen snel kan hebben. Israël rechtvaardigt daarmee de bombardementen op Iran.

In 2015 werd mede dankzij Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië een internationale overeenkomst gesloten met Iran. De deal beperkte Irans programma en zou internationale sancties tegen Iran verminderen. In 2018 torpedeerde president Donald Trump in zijn eerste ambtstermijn deze deal.

Araqchi bezoekt vrijdag in Genève ook de mensenrechtenraad van de VN.

Eetcafé The Pittstop in Vlaardingen sluit per 20 juli 2025 vanwege gewijzigd bestemmingsplan

Foto: The Pittstop | Facebook

VLAARDINGEN – Eetcafé The Pittstop, gelegen aan de KW Haven in Vlaardingen, sluit op 20 juli 2025 definitief de deuren. Dat bevestigt de uitbater vrijdag in een bericht op Facebook nadat erover werd gespeculeerd op sociale media.

De sluiting is het gevolg van een wijziging in het bestemmingsplan door de gemeente Vlaardingen.

Volgens de exploitant worden er geen ontheffingen meer verleend voor het parkeren van grote voertuigen in het gebied. In de toekomst zal er zelfs een volledig parkeerverbod voor vrachtwagens van kracht zijn. Hierdoor kan The Pittstop niet langer functioneren als ontmoetingsplek voor chauffeurs.

Het café was bijna twintig jaar lang een bekende rustplek voor vrachtwagenchauffeurs, met als motto: “Een thuis voor degene die niet thuis kunnen zijn.”

Foto: The Pittstop | Facebook

De eigenaresse roept chauffeurs op om tot en met 20 juli nog gebruik te maken van de locatie.

De sluiting betekent opnieuw het verdwijnen van een populaire voorziening voor vrachtwagenchauffeurs in Nederland, terwijl het aantal geschikte parkeer- en rustlocaties al onder druk staat.

Zeeland werkt aan verkeersplan rond reparatie Westerscheldetunnel

MIDDELBURG – De provincie Zeeland gaat ervoor zorgen dat overlast tijdens de vier maanden durende reparatie van de Westerscheldetunnel begin 2027 zo veel mogelijk wordt beperkt. “Het mag niet misgaan, want anders leg je Zeeland lam”, zei gedeputeerde Harry van der Maas tegen Statenleden.

“Heel lastig en spannend”, vindt hij de provinciale regierol. De komende tijd wordt gesproken met onder meer het bedrijfsleven en scholen. Het verkeersplan met de provincie als “kartrekker” moet in het eerste kwartaal van 2026 op hoofdlijnen klaar zijn.

Het herstel van de betonschade aan de tunnel tussen Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Beveland wordt een jaar opgeschoven, werd vorige maand bekend. Dat biedt meer tijd voor voorbereiding en afstemming. De westbuis van de ruim 6,5 kilometer lange tunnel blijft open voor verkeer.

Op 17 maart 2027 worden verkiezingen voor Provinciale Staten gehouden. Dat de bereikbaarheid dan minder is, noemde Van der Maas “onhandig voor het functioneren van de democratie”.

Hitteprotocol geactiveerd: aanpassingen in veetransport tijdens tropisch weekend

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Vanwege de verwachte tropische temperaturen op zaterdag 21 en zondag 22 juni is het hitteprotocol voor veetransport van kracht. Volgens de KNMI-app wordt in De Bilt op beide dagen een temperatuur van 27 graden Celsius of hoger verwacht. Brancheorganisatie Vee & Logistiek Nederland meldt dat ook het Nationaal Plan voor veetransport tijdens extreme temperaturen actief is gesteld door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

De sector neemt extra maatregelen om het dierenwelzijn te waarborgen tijdens warme dagen. Transporteurs zijn opgeroepen om hun planning aan te passen en de koelere momenten van de dag te benutten, zoals vroeg in de ochtend of later op de avond. Vervoerders stemmen daarbij nauw af met veehouders en afnemers om wachttijden en vertragingen te voorkomen.

Daarnaast worden veewagens vooraf gecontroleerd op een goed werkend ventilatiesysteem. Tussen 12.00 en 19.00 uur geldt een verlaagde beladingsgraad van minimaal 10 procent voor alle vervoermiddelen op openbaar toegankelijke locaties. Op plekken in de wagen waar ventilatie onvoldoende is, moet de belading verder worden aangepast. Ook wordt geadviseerd veewagens bij stilstand te parkeren in de schaduw of op plekken met voldoende luchtcirculatie.

Voor het transport van vleesvarkens geldt een extra maatregel: tussen 12.00 en 19.00 uur mag dit alleen plaatsvinden met voertuigen die mechanisch worden geventileerd.

De NVWA heeft aangegeven op zaterdag 21 en zondag 22 juni verruimde openingstijden te hanteren voor exportcertificering: van 04.00 tot 22.00 uur. Dit is echter afhankelijk van de lokale NVWA-capaciteit en de daadwerkelijke temperatuurontwikkeling.

Bij lange transporten van meer dan acht uur geldt dat geen certificering wordt afgegeven als de buitentemperatuur op enig moment boven de 30 graden wordt verwacht. Bij 35 graden of hoger is veetransport binnen Nederland verboden.

Brancheorganisatie Vee & Logistiek adviseert vervoerders bij grensoverschrijdende ritten alert te zijn op verkeersdrukte, lokale weersomstandigheden en mogelijke beperkingen in andere landen.

Komt een veewagen onverhoopt stil te staan in een file, dan kan in noodgevallen via 112 assistentie worden gevraagd om met begeleiding de file te omzeilen.

Veel legervoertuigen in en rond Den Haag in aanloop naar NAVO-top [+foto’s]

Foto: VRPress

DEN HAAG – In aanloop naar de NAVO-top die op 24 en 25 juni in Den Haag wordt gehouden, zijn in een straal van ongeveer 20 kilometer rond de stad opvallend veel legervoertuigen te zien.

Deze militaire aanwezigheid maakt deel uit van de voorbereidingen op de internationale top, waarbij strengere beveiligingsmaatregelen gelden.

De legertrucks vervoeren uiteenlopend defensiematerieel, waaronder radarsystemen, rollen prikkeldraad en luchtafweersystemen.

De voertuigen zijn gestationeerd op strategische locaties, die tijdelijk als militair terrein zijn aangemerkt.

Foto: VRPress

De NAVO-top brengt regeringsleiders, ministers en hoge militaire vertegenwoordigers uit tientallen landen naar Nederland. Om de veiligheid tijdens dit internationale evenement te waarborgen, werkt Defensie nauw samen met politie, gemeenten en andere veiligheidsdiensten.

Twee zwaargewonden Waalhaven buiten levensgevaar

ROTTERDAM – De twee mensen die bij het ongeluk in de Rotterdamse Waalhaven donderdag zwaargewond naar het ziekenhuis werden gebracht, zijn vrijdag buiten levensgevaar. Dat meldt hun werkgever, havenbedrijf C. Steinweg Group. Twee andere medewerkers kwamen om bij het ongeval.

De sfeer in het bedrijf is vrijdagochtend “bedrukt”, aldus een woordvoerder. Gekeken wordt hoe het met de medewerkers en familieleden van de slachtoffers gaat.

Tijdens het ongeluk bij Pier 6 losten de medewerkers stalen platen in het ruim van een schip. Duidelijkheid over hoe het zo mis kon gaan, kan het bedrijf nog niet geven, omdat de Arbeidsinspectie en de Onderzoeksraad voor de Veiligheid dit nog onderzoeken.

Generaal Eichelsheim: “Spoor onmisbaar voor nationale veiligheid”

Foto: Wikimedia | Benjamin Applebaum

DEN HAAG – Het Nederlandse spoor speelt een belangrijke rol in de verdediging van het NAVO-grondgebied. Daarom is een robuust spoornetwerk essentieel. Dat benadrukte Commandant der Strijdkrachten (CDS) generaal Onno Eichelsheim vanavond tijdens een bijeenkomst van ProRail in Den Haag.

Tijdens de zogenoemde Spoorborrel met als thema ‘Militaire Mobiliteit’ stond de rol van het spoor voor internationaal militair gebruik centraal.

Politici, bedrijven uit de spoorsector en vertegenwoordigers van overheden en kennisinstellingen spraken hierover.

Civiele spoorsector

Militaire en civiele belangen op het spoor zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. “Nederland is als logistieke hub via de havens van Rotterdam, Vlissingen en Eemshaven essentieel voor de snelle verplaatsing van militair materieel binnen Europa”, aldus Eichelsheim. Dat gebeurt al regelmatig via de zogenoemde Host Nation Support. “Dit maakt het spoor een onmisbaar onderdeel van onze nationale veiligheid en NAVO-verplichtingen.”

Volgens de generaal is de krijgsmacht bovendien afhankelijk van een sterke civiele spoorsector. Niet alleen de Nederlandse economie profiteert daarvan, ook Defensie lift er op mee. Een goed spoornetwerk heeft volgens Eichelsheim bovendien een afschrikkende werking voor tegenstanders. “De vijand onderzoekt nu al wat de zwakke plekken zijn om te saboteren en verstoren.”

Voor het verder versterken van het railtraject liggen er nog wel enkele uitdagingen. Zo zijn er tekorten van met name technisch personeel. Daarnaast roepen de partijen in de sector op tot meer ruimte wat betreft wet- en regelgeving. Het gaat dan bijvoorbeeld om het versoepelen van strenge stikstof- en ecologische regels.

Transformatie Oekraïne

De generaal keek tijdens zijn toespraak ook naar de situatie in Oekraïne. In het land ligt meer dan 20.000 kilometer aan spoor. Daarmee heeft het een van de grootste nationale spoorwegnetwerken ter wereld. De trein kreeg na het begin van de oorlog een ander doel. Treinen gingen van vervoersmiddel voor burgers naar een middel dat ook militair gebruikt wordt. Bijvoorbeeld voor transport van militair materieel en gewondenvervoer. “Voor Oekraïne werd de weerbaarheid van het spoornetwerk symbool voor de weerbaarheid van het volk.”

Betere samenwerking

Defensie werkt met civiele partijen aan het versterken van de onderlinge samenwerking. Zo kijken de partijen ook hier naar het gebruik van gewondentreinen in tijden van conflict. Verder werd al een snelheidsaanpassing gedaan voor onder meer defensietreinen bij Hengelo. Daardoor kunnen ze de plaats passeren zonder het nevenspoor te hoeven vrijhouden. Militair vervoer arriveert daarmee een dag eerder in het oosten. “En dat maakt echt verschil als het er op aankomt.”

België en Nederland versterken samenwerking op en onder water

DEN HAAG – De Nederlandse en Belgische marine willen meer samenwerken in het maritieme domein. Dat legden minister van Defensie Ruben Brekelmans en zijn Belgische collega Theo Francken vandaag schriftelijk vast. Dat gebeurde aan boord van het Combat Support Ship Zr.Ms. Den Helder.

Beide landen zijn voornemens de effectiviteit van hun maritieme strijdkrachten te verbeteren. Ook zijn ze vastbesloten Russische agressie op zee te blijven tegenwerken en Oekraïne te steunen bij de verdediging.

België en Nederland zijn al lange tijd partners bij het ondersteunen van internationale stabiliteit, vrede en veiligheid.

Kracht van maritieme relatie

Zij werken niet alleen samen via de NAVO, Europese Unie (EU) en de Verenigde Naties (VN). Ook het succes van de Admiraal Benelux toont de kracht aan van de maritieme relatie tussen beide landen.

Er zijn verschillende voorbeelden van succesvolle samenwerking tussen de twee landen. Denk aan de gezamenlijke aanschaf van Anti Submarine Warfare (ASW)-fregatten bij Damen Shipyards. Een ander voorbeeld is de gezamenlijke aanschaf van mijnenjagers.

Wensen in kaart gebracht

België en Nederland hebben voor ogen om samen meer maritiem materieel aan te schaffen en op elkaar af te stemmen. Voorts ligt er de wens om via samenwerking met de industrie de technologische en economische basis te versterken. Zo kan het Belgische bedrijf FN Herstal veel betekenen. Bijvoorbeeld op het gebied van onbemande systemen.

Verder beschikt België over een grote munitiefabriek waar Nederland meer gebruik van kan maken, zoals de minister opmerkte. Omgekeerd kan België inzetten op drones die bij VDL in Nederland worden geproduceerd.

In alle gevallen wordt rekening gehouden met nationale belangen, regelgeving en bestaande verplichtingen. En niet onbelangrijk is onderzoek en innovatie. Op dat vlak streven Nederland en België naar gezamenlijke initiatieven, onder meer rond technologie.

Taakstraffen voor directeuren klimhal na fatale val jongen (11)

AMSTERDAM – De rechtbank in Amsterdam heeft vrijdag de twee directeuren van Klimmuur Amsterdam BV veroordeeld tot een taakstraf van 120 uur, na de fatale val van een 11-jarige jongen tijdens een kinderfeestje in de klimhal. Volgens de rechtbank is de directie verantwoordelijk voor de dood van de jongen, omdat ze de veiligheid niet op orde had. Ook het bedrijf zelf is veroordeeld, tot een geldboete van 60.000 euro, waarvan de helft voorwaardelijk.

Het slachtoffer viel op 3 november 2023 van 14 meter hoogte naar beneden tijdens een kinderfeestje, waarbij tien kinderen aanwezig waren. Hij overleed in het ziekenhuis aan zijn verwondingen. Het ongeluk gebeurde in de klimhal nabij het Centraal Station in Amsterdam.

Volgens de rechtbank schoot het veiligheidsbeleid voor kinderfeestjes tekort. Voorafgaand aan het klimmen kregen de vier begeleidende ouders een kwartier instructie en werd een kwartier geoefend. Daarna ontbrak voldoende toezicht door de medewerkers van de klimhal, vindt de rechtbank. De klimhal “liet onervaren ouders kinderen zekeren zonder zelf te controleren of dat goed was gegaan”.

Dood door schuld

Evenals het Openbaar Ministerie acht de rechtbank dood door schuld bewezen. De opgelegde straffen wijken wel af van de eisen van het OM. Zo liet de rechtbank de geëiste voorwaardelijke celstraffen tegen de directeuren achterwege.

De rechtbank benadrukte de enorme impact die de gebeurtenissen hebben gehad op de ouders van het verongelukte kind. “Die zal niet kunnen worden weggenomen door deze strafzaak”, aldus de rechtbank. Ook bij de ouders die aanwezig waren bij het kinderfeestje heeft het incident diepe sporen nagelaten.

Nieuwe cao voor 13.000 werknemers in het stads- en streekvervoer

UTRECHT – Een overtuigende meerderheid van de CNV-leden (90 procent) steunt het onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao Openbaar Vervoer. Daarmee is de nieuwe cao een feit. De cao Openbaar Vervoer (niet te verwarren met de cao voor NS) geldt voor zo’n 13.000 werknemers in het stads- en streekvervoer.

In de afgelopen weken hebben de CNV-leden kunnen stemmen over het op 20 mei bereikte onderhandelingsresultaat. “Een duidelijke en overtuigende meerderheid is tevreden met dit resultaat. De nieuwe cao tot 1 juli volgend jaar is daarmee een feit”, zegt CNV-onderhandelaar Hanane Chikhi.

“Maar daarmee zijn we er nog niet. Een werkgroep is nu aan de slag met de zwaarwerkregeling en de hoge werkdruk blijft een groot aandachtspunt. Daar hadden we graag betere afspraken over gemaakt. Dat staat dus prominent op de agenda voor de volgende cao-onderhandelingen.”

Lonen gaan in 15 maanden omhoog met 6,5 procent

De nieuwe cao heeft een looptijd van 15 maanden (van 1 april 2025 tot 1 juli 2026). In die periode gaan de lonen in totaal met 6,5 procent omhoog:

• 1,5 procent op 1 april 2025
• 3 procent op 1 oktober 2025
• en 2 procent op 1 april 2026

Bovendien krijgen parttimers voortaan een toeslag van 35 procent over hun extra gewerkte uren.

Andere afspraken

Verder bevat de nieuwe cao een flinke verbetering van de reiskostenvergoeding en zijn er afspraken voor verschillende leeftijdsgroepen. Chikhi: ‘Voor jongere werknemers is het belangrijk dat de jeugdschalen uit de cao verdwijnen. Volwassen werk wordt voortaan ook op een volwassen manier beloond. En voor de oudere werknemers is van belang dat bestaande regelingen komende tijd blijven bestaan. Dat geeft nu de rust om een nieuwe zwaarwerkregeling uit te werken op basis van de nieuwe landelijke wetgeving.’

De cao Openbaar Vervoer (13.000 werknemers) is één van de twee bedrijfstak-cao’s in het stads- en streekvervoer. De andere is de cao Multimodaal Vervoer. Daarnaast heeft een aantal grote stadsvervoerders een eigen bedrijfs-cao, zoals bijvoorbeeld GVB, RET en HTM.

Keijzer geeft geen uitsluitsel over toepassen dwang spreidingswet

DEN HAAG – Demissionair minister Mona Keijzer (Volkshuisvesting) wil niet zeggen of ze binnenkort overgaat tot de dwangmaatregelen die de spreidingswet biedt. De deadline voor gemeenten om voor voldoende asielopvanglocaties te zorgen, is over twee weken.

De BBB-minister, die nu ook verantwoordelijk is voor de huisvesting van asielzoekers, begint over het beperken van de instroom als ze gevraagd wordt naar de spreidingswet. “Ik begrijp heel goed dat gemeenten moeite hebben om hun bewoners te overtuigen. Dat is natuurlijk wat hier achter vandaan komt. Dus de instroom moet naar beneden, we houden het op deze manier niet vol in Nederland.”

Demissionair vicepremier Eddy van Hijum, namens NSC ook verantwoordelijk voor internationale afspraken over migratie, wil nog altijd de spreidingswet intrekken. “Dat staat in ons verkiezingsprogramma en ook in het hoofdlijnenakkoord. Vanuit het kabinet gezien komt dat niet ter discussie te staan.”

×