Clicky

woensdag 13 augustus 2025 - 11:04 uur
Home Blog

Ex-vriendin, Nicol Kremers, moet Peter Gillis 90.000 euro boete betalen

DEN BOSCH – Nicol Kremers moet 90.000 euro boete betalen aan haar ex-partner Peter Gillis. Dat heeft de rechtbank in Den Bosch beslist in een civiele procedure.

Peter Gillis, voorheen eigenaar van Oostappen Vakantieparken, had 2,1 miljoen euro geëist wegens schending van een geheimhoudingsovereenkomst tussen hem en Nicol Kremers. De rechtbank wijst dat slechts ten dele toe.

Volgens de rechtbank heeft Kremers meermaals haar geheimhoudingsplicht geschonden door in de media te praten over hun relatie. De rechtbank wijst echter een verzoek van Gillis af om inzage in het manuscript van een boek dat Kremers aan het schrijven is.

Tussen 2018 en 2022 hadden Gillis en Kremers een relatie, onderdeel van de realityserie Massa is Kassa op SBS6. “Hierdoor zijn ze uitgegroeid tot publieke personen”, aldus de rechtbank. Toen hun relatie strandde, ondertekenden ze in februari 2023 een vaststellingsovereenkomst, waarin ze over en weer gemaakte afspraken vastlegden.

Volgens de rechtbank heeft Kremers de afgesproken geheimhoudingsplicht tot negen keer toe overtreden door uitlatingen in de media over vermeend huiselijk geweld. Per overtreding legt de rechtbank een boete van 10.000 euro op. Als ze weer de fout in gaat moet ze per nieuwe overtreding een dwangsom van 20.000 euro betalen.

De rechtbank verwierp het verzoek van Gillis om haar te laten betalen voor iedere dag dat de publicaties nog te raadplegen zijn en zij niet is overgegaan tot rectificatie. Daarom wijst de rechtbank de eis van 2,1 miljoen euro van de hand.

BBB vindt nieuwe regels voor dierwaardigheid niet nodig

DEN HAAG – Nieuwe regels voor dierwaardigheid zijn niet nodig, schrijft de BBB in haar concept-verkiezingsprogramma.

Mochten regels “politiek onvermijdelijk” zijn, dan wil de partij die alleen als ze de inkomsten van boeren niet aantasten en als het aantal dieren op een bedrijf op hetzelfde niveau mag blijven.

In het woensdag gepubliceerde concept-programma is BBB kritisch op de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Die is er “niet om beleid te maken” en moet zich richten “op haar kerntaken”, vindt de partij. Toezicht moet deels aan bedrijven zelf worden overgelaten.

BBB wil “dierenextremisme” strenger bestraffen. In het partijprogramma staat niet wat dat precies inhoudt, maar in een recent vragenuur had BBB-leider Caroline van der Plas het over het Animal Liberation Front, een dierenactiegroep die in verband is gebracht met brandstichting en bekladding. Wat Van der Plas betreft, is die groep een terroristische organisatie.

Van Reenen Transport zet grote stap richting elektrisch rijden

BARNEVELD – Met de komst van twee volledig elektrische trucks, een ultramodern laadstation en een eigen duurzame energievoorziening, maakt Van Reenen Transport uit Barneveld zich op voor een emissievrije toekomst. Het bedrijf wil op termijn verder investeren in elektrische voertuigen.

Naast de elektrificatie breidt de internationaal opererende transporteur zijn faciliteiten uit met een nieuwe overdekte parkeergarage op het eigen terrein en de aanschaf van tien hypermoderne dieseltrucks met camerasystemen in plaats van spiegels. “De vraag naar transportkilometers groeit, en dat vraagt om toekomstgericht werken”, zegt algemeen directeur Aart Hooijer.

Chauffeur Hendri van Essen mocht als een van de eersten proefrijden met de nieuwe DAF XD Electric. “Het is even wennen. Als je het raam openzet, hoor je alleen de vogels. Fietsers en voetgangers horen je nauwelijks aankomen, dus je moet extra alert zijn”, vertelt hij. De trucks zijn uitgerust met camera’s rondom, zodat de chauffeur precies ziet wat er naast het voertuig gebeurt.

Volgens transportmanager Jelle Hooijer speelt het bedrijf nu al in op de groeiende vraag naar elektrisch transport, met name voor leveringen op bouwplaatsen en in binnensteden waar zero-emissiezones gelden. “Zo doen we nu alvast ervaring op”, legt hij uit.

De elektrische DAF’s hebben vijf batterijpakketten met een totale capaciteit van 525 kWh, goed voor een actieradius van circa 470 kilometer. Ze worden voorlopig ingezet voor ritten binnen Nederland. Dankzij twee 360 kWh-snelladers op het eigen terrein zijn de trucks in ongeveer drie uur weer volledig opgeladen.

Hoewel de actieradius nog beperkt is, kan de chauffeur onderweg energie terugwinnen door te remmen op de motor, waardoor de accu wordt opgeladen. Tijdens de proefperiode wordt onderzocht hoeveel extra kilometers dat oplevert. “Onze chauffeurs moeten echt leren om op een andere manier te rijden,” aldus Hooijer.

De aanschaf van elektrische trucks is een flinke investering: een e-truck kost ruim drie keer zoveel als een dieselvariant. Daar komen de kosten voor laadinfrastructuur nog bij. Toch hoeft dat de kilometerprijs op termijn niet veel hoger te maken.

“We wekken zelf zonne-energie op, elektriciteit is goedkoper dan diesel en er komt een forse CO₂-heffing op gereden kilometers. Daardoor kan elektrisch rijden uiteindelijk zelfs vergelijkbaar uitpakken qua kilometerkostprijs”, verwacht Hooijer.

Twee fietsers ernstig gewond bij aanrijding in Limburgse Belfeld

BELFELD – In het Limburgse Belfeld zijn woensdagochtend twee fietsers ernstig gewond geraakt door een aanrijding met een auto, meldt de politie. Ze zijn naar het ziekenhuis gebracht.

Het incident gebeurde op de Rijksweg Zuid. De weg is tijdelijk afgesloten voor politieonderzoek.

Bij het incident raakte ook de automobilist gewond. Die is ook naar het ziekenhuis overgebracht.

Over de identiteit van de slachtoffers is nog niets bekendgemaakt.

Oud-politiebaas Jan Struijs wordt lijsttrekker van 50PLUS

DEN HAAG – Oud-voorzitter van de Nederlandse Politiebond Jan Struijs is door het bestuur van 50PLUS voorgedragen als lijsttrekker bij de komende Tweede Kamerverkiezingen op 29 oktober. De ledenvergadering moet zijn voordracht op 30 augustus nog bekrachtigen.

De 64-jarige Struijs werkte bij de gemeentepolitie in Rotterdam, de recherche, de Criminele Inlichtingendienst en de Zeehavenpolitie. In 2008 werd hij directeur van de Politieacademie. Van 2016 tot 2023 was hij voorzitter van de Nederlandse Politiebond (NPB).

“Ik zie om me heen dat ouderen in onze snel veranderende samenleving naar de achtergrond dreigen te verdwijnen. Hun stem wordt te weinig gehoord, hun belangen te weinig meegewogen. Dat zie je met name bij de plannen rond pensioen en AOW, rond zorg, wonen en veiligheid. Dat moet en kan anders. Daar wil ik me graag voor inzetten met een goed team om me heen”, aldus Struijs.

ILT-Luchtvaartautoriteit: overtredingen in gebruik luchthaven en vertrekprocedures bij Groningen Airport Eelde

DEN HAAG – In gebruiksjaar 2024-2025 was op Groningen Airport Eelde (GAE) sprake van overtredingen bij vertrekprocedures, tijdens een circuitvlucht en de regels voor de minimale vlieghoogte. De luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit) heeft de betrokken partijen een waarschuwing gegeven. De luchthaven bleef ook in dit gebruiksjaar ruim binnen de geluidsgrenzen. Dit staat in de handhavingsrapportage die vandaag door demissionair minister Tieman (Infrastructuur en Waterstaat) naar de Tweede Kamer is gestuurd.

Toezicht op regionale luchthavens

Voor alle Nederlandse regionale luchthavens zoals Groningen Airport Eelde (GAE) gelden geluidsnormen en regels voor het gebruik van de luchthaven. Daarnaast zijn er voor GAE aanvullende regels voor het gebruik van de vertrekroutes. Deze regels zijn ingesteld zodat er zo min mogelijk over bewoond gebied wordt gevlogen. De ILT-Luchtvaartautoriteit controleert of GAE en de partijen die vluchten uitvoeren op GAE zich aan de geluidsnormen en regels houden. Gebeurt dat niet, dan kan de luchtvaartautoriteit een maatregel, dwangsom of boete opleggen. Na afloop van een gebruiksjaar stelt de ILT-Luchtvaartautoriteit een handhavingsrapportage op met de resultaten van haar toezicht. Deze rapportage gaat over de periode 1 april 2024 tot en met 31 maart 2025.

Overtredingen vertrekprocedures

De ILT-Luchtvaartautoriteit onderzocht 98 vluchten die van de vertrekroutes afweken. Hierbij constateerde de ILT-Luchtvaartautoriteit 2 vluchten waarbij de gezagvoerder zonder geldige reden afweek van de aan hem opgedragen vertrekroute. In beide gevallen was deze afwijking niet naar aanleiding van aanvullende instructies van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) of weersomstandigheden. Hiervoor kregen de luchtvaartmaatschappijen Flexflight en Silver Cloud Air GmbH een waarschuwing.

Gebruik luchthaven

Op de luchthaven waren in totaal 385 vliegtuigbewegingen na 23.00 uur. Deze vluchten voldeden aan de regels. Het ging om vluchten die vallen in de categorie reddingsacties, hulpverlening of medische vluchten waarbij een onmiddellijke start of landing is vereist. Bij parachutevluchten traden geen onrechtmatigheden op.

In dit gebruiksjaar zijn 74 van de maximaal 400 toegestane militaire vluchten uitgevoerd. Bij de gecontroleerde militaire les- en oefenvluchten constateerde de ILT-Luchtvaartautoriteit ook geen overtredingen.

Overtreding tijdens circuitvlucht en regels minimale vlieghoogte

Over circuitvluchten (proef-, les- of oefenvluchten) ontving de ILT-Luchtvaartautoriteit zes klachten. De luchtvaartautoriteit onderzocht of hier in strijd met de Omzettingsregeling en de Wet Luchtvaart was gehandeld. Eén gezagvoerder ontving een waarschuwing omdat hij op eigen initiatief bij het maken van de circuits vervroegd indraaide zonder een aanvullende instructie van LVNL. Hierdoor vloog hij boven de aaneengesloten bebouwing van de plaats Yde. Daarnaast hield de gezagvoerder onvoldoende rekening met het in het circuitgebied aangegeven te vermijden gebied (area to be avoided), zoals is vastgelegd in de Aeronautical Information Publication (AIP).

De ILT-Luchtvaartautoriteit heeft daarnaast twee keer handhavend opgetreden voor het overtreden van de minimale vlieghoogte. In Nederland geldt boven de aaneengesloten bebouwing een minimale vlieghoogte van 1000ft (300 meter). Buiten de aaneengesloten bebouwing geldt een minimale vlieghoogte van 500ft (150 meter). De ILT-Luchtvaartautoriteit constateerde dat twee vluchten onder de minimale vlieghoogte plaatsvonden. De betrokken gezagvoerders zijn hierop aangesproken en nadrukkelijk verzocht zich te houden aan de regels voor de minimale vlieghoogte.

Dochterbedrijven schoenenmerk Van Lier failliet verklaard

BREDA – Veel dochterondernemingen van schoenenmerk Van Lier zijn failliet verklaard, meldt de rechtbank Zeeland-West-Brabant. Eerder werd al bekend dat het bedrijf het financieel zwaar had.

Het is niet direct duidelijk hoe ver het faillissement reikt. Op de site van de alternatieve beurs Bondex meldt het bedrijf dat het moederbedrijf VANLIER b.v. niet failliet is, maar er wel faillissement is uitgesproken over dochterbedrijven Van Lier b.v., Van Lier Amsterdam en Van Lier Shoes b.v. “Nadere berichtgeving hieromtrent zal pas volgen na overleg met de curator van deze vennootschappen”, meldt het bedrijf.

Het bedrijf was in handen van Geert van Spaendonck, maar uit het bericht over het faillissement wordt duidelijk dat hij afstand heeft gedaan van het moederbedrijf. Alle aandelen zijn overgedragen aan het bedrijf Fairmont Capital uit Amsterdam.

De webshop van het merk lijkt ook uit de lucht te zijn gehaald. Wie woensdagochtend de site probeert te bereiken, krijgt een wit scherm te zien met de melding “service temporarily unavailable”.

De geschiedenis van het schoenenmerk reikt terug tot 1815, toen het familiebedrijf werd opgericht in het Brabantse Loon op Zand. Van Lier werd bekend om zijn nette leren schoenen. Eerder dit jaar werd al duidelijk dat het slechter ging met het merk. De zeven fysieke winkels van Van Lier sloten de deuren toen het bedrijf achter deze vestigingen failliet was gegaan.

In juni meldde het bedrijf bij zijn voorlopige jaarcijfers problemen te hebben met het afbetalen van zijn coronaschuld bij de Belastingdienst. Tegelijkertijd liep de verkoop van de schoenen terug en leed het bedrijf bijna 1 miljoen euro verlies.

Zelensky: ontmoeting met Trump is overwinning voor Poetin

KYIV – De Oekraïense president Volodymyr Zelensky stelt dat de Russische president Vladimir Poetin een “persoonlijke overwinning” heeft behaald door te worden uitgenodigd voor een overleg met de Amerikaanse president Donald Trump in de Verenigde Staten. De ontmoeting heeft volgens hem sancties tegen Rusland vertraagd.

Trump en Poetin spreken elkaar vrijdag in de stad Anchorage, in de noordelijke staat Alaska, voor een een-op-eengesprek over de oorlog in Oekraïne. De details moeten volgens het Witte Huis nog worden uitgewerkt. Zelensky stelt dat zijn Russische ambtgenoot met de ontmoeting “uit zijn isolement komt”.

Zelensky heeft zorgen geuit dat Rusland harde eisen zal stellen en dat Trump een akkoord sluit waarbij Oekraïne grote stukken grondgebied zou moeten afstaan. Hij sluit uit dat Oekraïne zich zal terugtrekken uit de Donbas. Rusland wil dat Oekraïne onder meer dit oostelijke gebied, bestaande uit de regio’s Donetsk en Loehansk, opgeeft.

Vier grote vrachtwagenfabrikanten dagen Californië voor de rechter om strenge emissieregels

Elektrische vrachtwagens
Foto: Adobe Stock

SACRAMENTO – Vier grote truckfabrikanten, waaronder Daimler en Volvo, hebben een rechtszaak aangespannen tegen de Amerikaanse staat Californië om te voorkomen dat deze strenge emissiestandaarden voor zware vrachtwagens handhaaft. Het gaat onder meer om regels die een toenemend aandeel zero-emissievoertuigen verplicht stellen en de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) moeten verlagen.

De fabrikanten – Daimler Truck North America, Volvo, Paccar en International Motors (voorheen Navistar) – zeggen dat zij “verstrikt zijn geraakt in het politieke kruisvuur” nadat president Donald Trump in juni de vrijstellingen introk die onder de regering-Biden waren verleend. Deze vrijstellingen gaven Californië de bevoegdheid om strengere normen te hanteren dan op federaal niveau gelden.

In hun klacht, ingediend maandag bij de federale rechtbank in Sacramento, stellen de truckfabrikanten dat Trumps besluit de goedkeuring van het Amerikaanse milieuagentschap EPA voor Californië’s plannen heeft teruggedraaid. Daardoor mag de staat de zogenoemde Clean Truck Partnership niet meer handhaven. Dit in 2023 gesloten akkoord bood de industrie extra flexibiliteit om te voldoen aan emissie-eisen, terwijl het tegelijk Californië’s klimaatdoelen ondersteunde.

Volgens de fabrikanten zorgt de huidige onzekerheid voor onherstelbare schade, omdat zij zonder duidelijkheid over toegestane modellen geen productieplanning kunnen maken.

De rechtszaak richt zich tegen de California Air Resources Board en de Democratische gouverneur Gavin Newsom. Beiden hebben nog niet gereageerd op het nieuws.

Trumps besluit maakt deel uit van een bredere Republikeinse campagne om de bevoegdheden van Californië onder de Clean Air Act te beperken. Sinds 1970 kreeg de staat meer dan 100 keer toestemming om strengere milieuregels te hanteren.

In juni blokkeerde Trump ook Californië’s plannen om vanaf 2035 de verkoop van volledig benzine-aangedreven voertuigen te verbieden. Californië heeft zelf een tegenzaak aangespannen om deze maatregelen van tafel te krijgen.

Vrachtwagen raakt meerdere auto’s nadat hij door middenberm rijdt op A2 [+foto’s]

Foto: SQVision

VALKENSWAARD – Op de A2 bij Valkenswaard is dinsdagavond een ernstig ongeluk gebeurd waarbij een vrachtwagen en meerdere andere voertuigen betrokken zijn.

De vrachtwagen schoot, vermoedelijk door een klapband, door de middenberm en midden geleiderail, laat ANWB Verkeersinformatie weten. Het voertuig heeft daarbij in tegengestelde richting veel auto’s geraakt.

Volgens de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost zijn twee gewonden naar het ziekenhuis gebracht. Over de aard van hun verwondingen is niets bekendgemaakt. Een woordvoerder van de veiligheidsregio zegt dat een van de twee gewonden door de brandweer uit een personenauto is bevrijd. Of de andere gewonde de vrachtwagenchauffeur is of een inzittende van een ander betrokken voertuig, weet hij niet.

Volgens hem was sprake van een “vrij grote ravage” op de weg na het ongeval. De politie en Rijkswaterstaat blijven voorlopig ter plaatse voor onderzoek en bergingswerkzaamheden.

Foto: SQVision

De snelweg is in de richting van Maastricht dicht tussen Valkenswaard en Maarheeze. In die rijrichting reden de tegenliggers die de vrachtwagen heeft geraakt. De andere kant op, dus op het stuk snelweg waar de truck aanvankelijk reed, is de linkerrijstrook afgesloten.

Foto: SQVision

Naar verwachting gaat de afhandeling van het ongeluk op de A2 nog de hele nacht duren, meldt Rijkswaterstaat. Op meerdere locaties moeten noodreparaties worden uitgevoerd.

Aardappelproducent CêlaVíta failliet

WEZEP – Aardappelproducent CêlaVíta is failliet, meldt Omroep Gelderland. Het personeel werd dinsdagmiddag geïnformeerd over het besluit. Het bedrijf verkeerde al langere tijd in financieel zwaar weer.

CêlaVíta leverde aardappelproducten aan supermarkten, hotels, restaurants en instellingen in heel Europa. Nog niet zo lang geleden kondigde het bedrijf een reorganisatie aan, waarbij het zich meer wilde richten op de productie van friet.

Op de website staat dat er bij de vestiging in Wezep ongeveer 215 mensen werken. Wat de toekomst van deze medewerkers wordt, is nog onduidelijk. Binnenkort volgt een gesprek met de curator om de vervolgstappen te bespreken.

CêlaVíta, opgericht in 1967 als het Centraal Aardappel Bedrijf (CAB) in Wezep, introduceerde ruim vijftig jaar geleden de koelverse aardappel in de supermarkt – destijds een primeur. Na aansluiting bij coöperatie Agrico in 1970 begon het bedrijf in 1974 met het schillen van aardappelen, wat in 1976 werd verbeterd door warmschillen.

Bekend werd CêlaVíta vooral door de introductie van de krieltjes: kleine aardappelen die vroeger als veevoer werden afgekeurd, maar door ze vers en geschrapt aan te bieden, een favoriet werden bij consumenten én een extra opbrengst voor telers opleverden.

In 2005 werd CêlaVíta een zelfstandige B.V. binnen de Bieze Food Group, waarna het in 2012 onderdeel werd van McCain.

In 2024 ging het bedrijf zelfstandig verder als CêlaVíta Foods B.V., met een assortiment dat steeds werd aangepast aan veranderende smaakvoorkeuren.

Ook gegevens van gedetineerden gestolen bij dataroof lab

DEN HAAG – Bij de digitale inbraak in een laboratorium zijn ook de medische gegevens van gedetineerden gestolen. Vooralsnog gaat het om 253 mensen, meldt de Dienst Justitiële Inrichtingen van het ministerie van Justitie en Veiligheid.

De dataroof treft mensen bij wie tussen 2022 en 2025 een weefselonderzoek is uitgevoerd toen ze vastzaten. Het afgenomen materiaal werd onderzocht bij Clinical Diagnostics in Rijswijk. Cybercriminelen wisten daar binnen te dringen en de gegevens van honderdduizenden mensen te stelen.

De mensen van wie de gegevens zijn buitgemaakt, krijgen een brief van de DJI en het lab. Die brief gaat naar mensen die nog gevangen zitten en naar mensen die inmiddels weer vrij zijn “voor zover DJI deze kan bereiken”.

De DJI werkt voorlopig niet meer samen met het getroffen lab. Eerder schortte Bevolkingsonderzoek Nederland de banden op. Bij de datadiefstal werden de gegevens buitgemaakt van bijna een half miljoen vrouwen die zich hadden laten testen op baarmoederhalskanker. Het gaat niet alleen om namen en adressen, maar van een onbekend aantal vrouwen is ook de uitslag van het uitstrijkje of de zelftest uitgelekt.

Onder meer het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) en ziekenhuis Alrijne in Leiderdorp onderzoeken of gegevens van hun patiënten ook zijn gestolen. Volgens de Landelijke Huisartsen Vereniging zijn gegevens van huisartsen ook in verkeerde handen gevallen.

Gestolen gegevens worden veel verhandeld op het dark web, een afgesloten deel van internet. De vermoedelijke daders hebben een deel van de data daar gepubliceerd. Volgens RTL Nieuws zitten daar ook de namen, woonadressen en burgerservicenummers van een demissionair minister en een Tweede Kamerlid tussen. Ook zou er staan welk medisch onderzoek ze hebben laten doen. Het is niet bekend om wie het gaat.

Trump overweegt rechtszaak tegen Fed-voorzitter Powell

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump heeft opnieuw fel uitgehaald naar Fed-voorzitter Jerome Powell en overweegt om “een grote rechtszaak” tegen hem aan te spannen. De reden is “het vreselijke en uiterst incompetente werk dat hij heeft geleverd bij de renovatie van de Fed-gebouwen”, schreef Trump op zijn berichtenplatform Truth Social.

“Drie miljard dollar voor iets dat gewoon een opknapbeurt van 50 miljoen had moeten zijn. Niet best!”, vervolgde de president. Trump drong er ook opnieuw op aan dat Powell de rente direct verlaagt. “Jerome ‘Altijd Te Laat’ Powell moet NU de rente verlagen”, schrijft de president.

Daarmee reageerde hij op een meevallend Amerikaans inflatiecijfer dat dinsdag werd gepubliceerd. Volgens Trump is de schade die Powell heeft aangericht door “altijd te laat te reageren”, niet te overzien. “Gelukkig is de economie zo goed dat we Powell en de lakse bestuursraad gewoon voorbij zijn gestreefd.”

Trump gaf in zijn bericht geen verdere details over een mogelijke rechtszaak. De renovatie van de Fed-gebouwen is uitgegroeid tot een mikpunt in Trumps toenemende drukcampagne op Powell en de centrale bank, die volgens hem te lang wachten met het verlagen van de rente. Vorige maand bezocht hij zelfs het bouwterrein, een zeldzaam presidentieel bezoek aan het hoofdkwartier van de Fed.

De Fed weigerde commentaar te geven op Trumps uitlatingen tegen nieuwszender CNBC. Powell en de centrale bank hebben de lopende renovaties van twee historische gebouwen in Washington eerder verdedigd en toegelicht waarom de kosten tijdens het project zijn opgelopen.

Bestuurder veroordeeld voor moment van onoplettendheid met fatale afloop

DEN BOSCH – De rechtbank Oost-Brabant heeft een 40-jarige man uit Venray veroordeeld voor het veroorzaken van een verkeersongeval met fatale afloop.

De verkeerssituatie ter plaatse vroeg om grote voorzichtigheid en extra oplettendheid. Desondanks was de automobilist een moment onoplettend en botste daardoor frontaal op een tegenligger. Hij krijgt een taakstraf van tachtig uur en een voorwaardelijke rijontzegging.

De man reed in januari 2024 over de Langstraat in de richting van Deurne. Hij kwam op enig moment deels op de andere weghelft terecht en botste daarbij frontaal op een tegenligger. De bestuurder van die auto overleed ongeveer een week na het ongeval aan zijn verwondingen.

Het was die middag een heldere dag en het zicht van de man werd nergens door belemmerd. Bovendien was hij ter plekke goed bekend omdat hij iedere week over de Langstraat reed om boodschappen te gaan doen. Op het moment van het ongeval waren daar wegwerkzaamheden aan de gang en gold er een maximumsnelheid van kilometer per uur. Daar hield de man zich aan. Toch raakte hij op de verkeerde weghelft. Volgens de man lette hij kort niet op omdat hij aan het piekeren was over zijn zieke dochter.

De rechtbank stelt vast dat er inderdaad sprake was van een moment van onoplettendheid bij de man. Hij reed zonder te remmen en in een rechte lijn naar links. Ondanks dit korte moment is hij schuldig aan aanmerkelijk onoplettend rijgedrag.

Gelet op de verkeerssituatie had de man namelijk extra voorzichtig en alert moeten zijn. Het gaat om een provinciale weg waarbij de rijstroken voor het elkaar tegemoetkomende verkeer niet fysiek van elkaar zijn gescheiden. Bovendien werd er op dat moment aan de weg gewerkt en stonden er geleidebakens, waarschuwingsborden en een tijdelijk stoplicht. Ook was het druk op de weg.

De rechtbank realiseert zich dat de man dit ongeval op geen enkele manier heeft gewenst, maar dat neemt niet weg dat door zijn handelen levens ingrijpend en blijvend zijn veranderd. De nabestaanden moeten leven met het feit dat hun dierbare door een noodlottig ongeval is overleden. Aan hen is onherstelbaar leed toegebracht.

Eén van de nabestaanden heeft een succesvol mediationtraject doorlopen met de man, waarin de bestuurder zijn excuses heeft aangeboden en zij nader tot elkaar zijn gekomen. Dit, in combinatie met het feit dat sprake is van de lichtste gradatie van schuld, maakt dat de rechtbank een taakstraf oplegt van tachtig uur.

De rechtbank houdt er verder rekening mee dat de man zijn rijbewijs nodig heeft vanwege de zorg voor zijn dochter, die lijdt aan een zeldzaam neurodegeneratief syndroom. Daarom krijgt hij een voorwaardelijke rijontzegging van één jaar.

Hittegolf houdt aan in Frankrijk, vooral in zuidwesten

LYON/BORDEAUX – De hitte die Frankrijk begin deze week teistert is dinsdag vooral in het zuidwesten aan de noordkant van de Pyreneeën weer uitzonderlijk.

Météo-France verwacht maximale temperaturen tussen de 40 en 42 graden in de middag in een driehoek boven de Pyreneeën, vanaf de Atlantische kust en een lijn van Bordeaux naar de Middellandse Zee. Er is angst dat er weer grote bosbranden kunnen ontstaan zoals afgelopen week bij Narbonne. In die streek zijn dinsdag ook maximale temperaturen van 42 graden mogelijk.

Die zijn ook maandag gemeten in het zuidwesten waar weerstations zoals in Bordeaux records meldden. In Bordeaux was dat 41,6 graden. In Parijs liggen de maximumtemperaturen rond de 35 graden. Zoals gebruikelijk is het ook in de vallei van de Rhône, waar Lyon ligt, heet.

In heel het land is het erg warm, met alleen wat koelere temperaturen langs de west- en noordwestkust. Minister van Gezondheid Catherine Vautrin heeft de ziekenhuizen opgedragen paraat te zijn voor de verzorging van mogelijk door hitte bevangen mensen, zoals ouderen. De stad Lyon heeft in de nacht van maandag op dinsdag toegestaan dat mensen in een park sliepen als ze het in hun woning niet meer uithielden. Ook twee grote musea met airconditioning openden hun deuren gratis om mensen te laten afkoelen. De hitte neemt woensdag af.

×