Clicky

maandag 4 augustus 2025 - 09:39 uur
Home Blog

Huidige infrastructuur EU remt economische groei

Foto: E. van der Wal

De EU investeert jaarlijks 2-3% van het bbp in infrastructuur. Eind vorige eeuw was dat nog gemiddeld 5-7%. Deze onder-investering remt de economische groei in toenemende mate. Alleen al voor de energie-infrastructuur moet de EU jaarlijks minimaal 110 tot 150 miljard dollar extra investeren. Voor het upgraden van digitale- en transportvoorzieningen in de EU is jaarlijks 340 miljard dollar nodig. Dat blijkt uit een recent rapport van kredietverzekeraar Allianz Trade.

Volgens de onderzoekers kost de verouderde of ontoereikende infrastructuur de EU jaarlijks een procentpunt van het bbp aan groei. De investeringsbehoefte voor Nederland voor de komende tien jaar wordt geschat op 32,2 miljard dollar per jaar (exclusief maatregelen voor het energienet). Volgens Johan Geeroms zijn er duidelijke knelpunten die om aandacht schreeuwen. Voor Nederland zijn, naast het elektriciteitsnet, de grootste investeringen nodig voor wegen en haveninfrastructuur. “Dat is logisch. Onder meer vanwege het belang van de Rotterdamse haven. Ook is het land dichtbevolkt met veel congestie door de extreme verkeersstromen.”

Meeste geld nodig voor energienetwerk

De energietransitie blijkt wereldwijd de grootste aanjager van infrastructuurinvesteringen. Naar verwachting is wereldwijd 70% van alle infrastructuurinvesteringen tot 2035 gerelateerd aan energie (in totaal 26 tot 30,2 biljoen dollar).

Geeroms: “In Europa ligt de focus op de uitrol van wind- en zonne-energie, maar juist de bijbehorende elektriciteitsnetwerken blijven achter. Zonder versterking van het netwerk kunnen duurzame opwekking en opslag niet rendabel of veilig worden aangesloten. Die onzekerheid rond de elektriciteitsvoorziening is voor bedrijven natuurlijk fnuikend.”

Niet alleen de energiemarkt kampt met capaciteitsproblemen. Dat geldt ook voor de digitale infrastructuur (glasvezel, mobiele netwerken, datacenters, etc.). Geeroms: “Nederland heeft nu nog één van de best presterende digitale netwerken van Europa. Maar om die positie te behouden en te voorkomen dat we achterop raken, zijn forse nieuwe investeringen nodig. Vooral datacenters, telecom- en glasvezelverbindingen vereisen uitbreiding en verduurzaming, mede vanwege de exponentieel stijgende vraag door AI, cloudoplossingen en digitalisering in het bedrijfsleven. De netcongestie is daarbij een hardnekkig obstakel.”

Dichter bij huis

Daarnaast groeit de vraag naar logistieke infrastructuur. Door geopolitieke spanningen en pandemie-gerelateerde verstoringen kiezen Europese landen er steeds vaker voor om productie dichter bij huis te halen. Dit zogenaamde ‘friendshoring’ of ‘reshoring’ vergt massale investeringen in binnenlandse havens, wegen, spoorverbindingen en opslagcapaciteit. Europese landen, waaronder Nederland met de Rotterdamse haven, spelen een sleutelrol in deze herconfiguratie van toeleveringsketens.

Financiers

Opvallend is de veranderende rol van private investeerders. Was private financiering voorheen aanvullend op overheidsinvesteringen, nu is privaat kapitaal het fundament van veel grootschalige projecten. Het wereldwijd beheerde vermogen in niet-beursgenoteerde infrastructuuractiva is gegroeid van minder dan 25 miljard dollar in 2005 naar meer dan 1,5 biljoen dollar in 2024, zo blijkt uit het rapport.

De focus verschuift daarbij van traditionele sectoren zoals wegen en nutsvoorzieningen naar digitale infrastructuur, energieopslag en smart grids. Voor investeerders bieden deze assets aantrekkelijke, inflatie-geïndexeerde rendementen met relatief laag risico.

PostNL naar rechter voor financiële steun overheid

DEN HAAG – PostNL stapt naar de rechter om een financiële bijdrage van de overheid af te dwingen. Het postbedrijf kampt al langer met een verlieslatende postdivisie doordat steeds minder mensen post versturen. PostNL had eerder al gedreigd met juridische stappen, maar heeft maandag aangekondigd deze daadwerkelijk te zetten.

“Gegeven de grote impact op onze financiële positie vragen we vandaag een voorlopige voorziening aan waarin we verzoeken om een voorschot en een snelle juridische uitspraak”, aldus PostNL-topman Pim Berendsen in een toelichting op de kwartaalcijfers.

PostNL diende in februari officieel een aanvraag in voor een financiële bijdrage van de overheid. Voor dit jaar en volgend jaar vroeg het bedrijf in totaal 68 miljoen euro. PostNL betoogde dat het met de postbezorging een wettelijke taak uitvoert voor de overheid. Het kabinet legde het verzoek echter naast zich neer.

Recht op compensatie

Maar het kan volgens PostNL niet zo zijn dat verlies wordt gemaakt op het uitvoeren van een wettelijke taak. “Volgens Europees recht hebben aanbieders van publieke diensten recht op compensatie als de opgelegde verplichting een disproportionele last vormt”, legt Berendsen nu uit.

Uit de resultaten komt naar voren dat de hoeveelheid verwerkte post in april tot en met juni opnieuw is gedaald, met 8,3 procent op jaarbasis. Over de eerste helft van dit jaar kwam het verlies voor aftrek van belastingen voor de posttak uit op 20 miljoen euro, tegenover 6 miljoen euro een jaar eerder. Hierdoor boekte PostNL als geheel een nettoverlies van 41 miljoen euro over de eerste jaarhelft.

Het kabinet meldde eind juni dat het een extra dag wil invoeren voor de bezorging van een gewone brief of kaart. Vanaf medio volgend jaar zou PostNL dan 48 uur krijgen voor deze bezorging, maar dat vond het bedrijf onvoldoende.

Hoogte voorschot

De juridische procedure gaat lopen bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb). “De timing daarvan hebben we niet onder controle, maar we gaan ervan uit richting eind september meer duidelijkheid te hebben”, aldus Berendsen. Hij wil verder niet ingaan op de hoogte van het voorschot dat PostNL eist, enkel dat het gaat om een voorschot op de gevraagde bijdrage voor zowel 2025 als 2026.

Eigenaar zonnepark bij Schiphol bang voor faillissement

HAARLEMMERMEER – De eigenaar van het zonnepark bij Schiphol met voor piloten verblindende zonnepanelen vreest een faillissement bij gedwongen verwijdering van het park. “Zonder compensatie van kosten en schade leidt dit direct tot het faillissement van DGEC, waardoor verwijdering van het park (en daarmee de luchtverkeersveiligheid) nog verder uit zicht raakt en de kosten en schade voor alle partijen alleen maar groter worden”, schrijft de directie in een brief aan Schiphol en diverse overheden.

DGEC, wat staat voor De Groene Energie Corridor, kreeg eerder van de rechter te horen dat een deel van het park weg moet. De onderneming zegt hieraan gehoor te zullen geven. Een deel moet voor 1 september zijn verwijderd, een ander deel voor 15 oktober.

Schiphol vindt dat onvoldoende en dringt erop aan dat het hele park verdwijnt. Maar volgens DGEC is dat “onnodig en ineffectief”. Er zouden ook andere oplossingen zijn om de weerkaatsing van zonlicht door de panelen tegen te gaan, zoals een antireflectiefolie of een speciale spray. DGEC wil graag weer in overleg gaan.

Twee aanvliegroutes

Het park ligt direct onder de aanvliegroutes van de Polderbaan en de Zwanenburgbaan. Volgens Schiphol moeten deze banen binnenkort mogelijk dicht als niet met spoed wordt ingegrepen. In maart sloot Schiphol de Polderbaan voor landend vliegverkeer al een tijdlang tussen 10.00 en 12.00 uur. Na 28 augustus zouden er door de stand van de zon weer problemen kunnen ontstaan.

De luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) wil ook dat wordt ingegrepen. De toezichthouder heeft de gemeente Haarlemmermeer verzocht de vergunning voor het zonnepark in te trekken. Het is nog wachten op een besluit daarover door de gemeente.

Oud-leiders Mossad en Shin Bet willen dat Trump Gaza-oorlog stopt

TEL AVIV – Voormalige leiders van het Israëlische leger (IDF) en van de inlichtingendiensten Mossad en Shin Bet hebben een brief gestuurd aan de Amerikaanse president Donald Trump waarin ze hem vragen premier Benjamin Netanyahu te dwingen de huidige oorlog te beëindigen. Dat melden Israëlische media waaronder The Jerusalem Post.

De oud-topfunctionarissen leiden de groep Commanders for Israel’s Security (CIS), die uit meer dan zeshonderd voormalige veiligheidsfunctionarissen bestaat.

De oud-leiders zeiden dat Israël “aan de vooravond van de nederlaag” staat, omdat het in een strategische impasse verkeert. Het leger zit “vast” in Gaza, zeiden ze, en de recente militaire operatie in Gaza, genaamd Gideons Strijdwagens, heeft geen tastbare resultaten opgeleverd, zoals de vrijlating van gevangenen in Gaza.

De oud-leiders zeiden ook dat Netanyahu het land leidt op basis van een “extremistische religieuze visie” en dat hij de oorlog moet beëindigen om te “redden wat nog te redden valt”.

Vrachtwagen verliest lading zuivel in Tilburg – omstanders laden auto’s vol

Foto: SQVision

TILBURG – Zondagavond is een vrachtwagen een deel van zijn lading verloren op de kruising van de Ringbaan-West en de Lage Witsiebaan in Tilburg. De lading, bestaande uit rolcontainers met zuivelproducten, kwam op het wegdek terecht nadat de vrachtwagen optrok bij het verkeerslicht.

De situatie trok al snel de aandacht van omstanders. In plaats van slechts toekijken, grepen tientallen mensen direct in en hielpen met het opruimen van de gevallen zuivel. Wat nog intact was, werd gretig meegenomen. Verschillende personen laadden hun tassen, en zelfs auto’s, vol met melk, yoghurt en andere zuivelproducten.

De politie hield toezicht op de situatie, terwijl een wegdekreiniger werd opgeroepen om het wegdek schoon te maken.

Het incident zorgde voor enige verkeershinder, maar er raakte niemand gewond. De chauffeur kwam met de schrik vrij.

Heldhaftige vrachtwagenchauffeur redt oudere vrouw van aanstormende trein

ROTHENSTEIN – Zaterdagavond heeft een oplettende vrachtwagenchauffeur in het Duitse Rothenstein een ramp weten te voorkomen. Een 78-jarige vrouw was met haar auto vast komen te zitten op een spoorwegovergang, precies op het moment dat de spoorbomen naar beneden gingen en er een trein naderde.

Alsof het een scène uit een actiefilm betrof, aarzelde een toevallig passerende vrachtwagenchauffeur geen moment. De man, een lokale inwoner, koppelde razendsnel zijn vrachtwagen aan de auto van de vrouw en wist het voertuig net op tijd van de rails te trekken.

Slechts enkele seconden later raasde de trein voorbij.

De vrouw kwam met de schrik vrij en bleef ongedeerd. Ondanks de goede afloop hangt haar nu wel een aanklacht boven het hoofd wegens een gevaarlijke verstoring van het treinverkeer. De politie benadrukt dat een vastzittend voertuig op een spoorwegovergang altijd direct via het noodnummer moet worden gemeld.

De vrachtwagenchauffeur wordt geprezen om zijn kordate optreden, dat mogelijk een leven heeft gered.

Macron hekelt ‘verschrikkelijke wreedheid’ Hamas-gijzelaarsvideo

PARIJS – De Franse president Emmanuel Macron vindt dat Hamas “grenzeloze onmenselijkheid” heeft getoond door beelden te publiceren van twee uitgemergelde Israëlische gijzelaars die door de Palestijnse militante groepering in Gaza worden vastgehouden. “Verschrikkelijke wreedheid, grenzeloze onmenselijkheid: dat is waar Hamas voor staat”, zei het Franse staatshoofd op X over de “ondraaglijke beelden”.

In de vrijdag gepubliceerde video lijken de 21-jarige Braslavski, een Duits-Israëlische man, en de 24-jarige Evyatar David beiden zwak en ondervoed. EU-buitenlandchef Kaja Kallas noemde de beelden “weerzinwekkend”.

Macron, die heeft gezegd dat Frankrijk in september een Palestijnse staat zal erkennen, beloofde “zonder uitstel” te werken aan “het onmiddellijk herstellen van een staakt-het-vuren en het mogelijk maken van de massale levering van humanitaire hulp, die nog steeds aan de poorten van Gaza wordt geblokkeerd”.

De Israëlische premier Benjamin Netanyahu zei zondag dat hij het Internationale Rode Kruis heeft gevraagd zich in te zetten voor het verstrekken van voedsel en medische zorg aan gijzelaars in Gaza.

Hamas staat klaar om hulpgoederen van het Rode Kruis te leveren aan de gijzelaars die de groep in Gaza vasthoudt, mits Israël permanent humanitaire corridors opent en “alle vormen van luchtverkeer” stillegt tijdens het leveren van pakketten aan de gijzelaars, aldus een Hamas-woordvoerder.

Vrachtwagenchauffeur in onderbroek aangetroffen langs snelweg na feestelijk uitje

Man in onderbroek met dikke buik
Foto: Adobe Stock | Anna

SPEYER – De Duitse politie keek zaterdagochtend vroeg vreemd op toen ze een melding kregen van een halfnaakte man langs de A61 ter hoogte van parkeerplaats Binshof. Rond 01:00 uur troffen agenten inderdaad een 59-jarige man aan die alleen een onderbroek droeg en over de vluchtstrook liep.

De man bleek een avond eerder flink gefeest te hebben aan een nabijgelegen meer. Wat begon als een gezellig samenzijn liep uit op een ontnuchterende verrassing: toen hij wakker werd, waren zijn vrienden verdwenen en zat hij alleen nog in zijn onderbroek. Van zijn kleren en vrachtwagen geen spoor.

In een poging hulp te krijgen, liep hij naar de snelweg om voorbijgangers aan te spreken. Gelukkig kwam de politie op tijd. Samen met de agenten werd zijn kleding teruggevonden en ook zijn geparkeerde vrachtwagen werd gelokaliseerd.

De man kroop uiteindelijk zijn cabine weer in om zijn roes uit te slapen. Pas nadat hij volledig nuchter was, kon hij zijn reis hervatten. Geen boete, wel een goed verhaal voor bij de volgende barbecue. De politie benadrukt dat ze in zulke gevallen graag helpen – ook als dat betekent dat ze iemand in onderbroek van de snelweg moeten plukken.

Vluchten op Eindhoven vertraagd door onderbezetting bagageafhandelaar

EINDHOVEN – Vluchten van Ryanair op Eindhoven Airport hebben zondag te maken met vertraging. Dat komt door “structurele onderbezetting” bij bagageafhandelaar Skytanking, bevestigt een woordvoerder van de luchthaven na berichtgeving door Omroep Brabant. Het personeelstekort bij Skytanking speelt al langer.

De woordvoerder geeft aan dat de afhandelaar de afgelopen weken al herhaaldelijk last had van te weinig personeel, de ene dag meer dan de andere. “De mensen die wel werken doen hun stinkende best om alles weg te werken”, aldus de zegsman. Ondertussen voert de luchthaven gesprekken met Skytanking over het terugdringen van het personeelstekort.

Ook vorig jaar ontstonden problemen op Eindhoven Airport door een gebrek aan personeel bij Skytanking. Op één dag vertrokken honderden vakantiegangers als gevolg daarvan zonder hun bagage naar hun vakantiebestemming.

Hoge werkdruk

FNV meldde begin vorige maand zorgwekkende signalen te krijgen van Skytanking-medewerkers. Uit een enquête onder 67 van de ongeveer honderd medewerkers kwam naar voren dat personeel hoge werkdruk ervaart, roosters zwaar en onvoorspelbaar zijn en snelheid boven veiligheid gaat. Daarnaast voelde niet iedereen zich veilig om problemen aan te kaarten.

De Nederlandse Arbeidsinspectie gaf Skytanking vorig jaar al een officiële waarschuwing vanwege de arbeidsomstandigheden bij het bedrijf.

Bekeuring voor actievoerders op spoor bij station Den Haag CS

DEN HAAG – De dertien personen die zaterdag zijn aangehouden bij een pro-Palestijnse actie op het spoor bij station Den Haag Centraal, zijn later die dag weer vrijgelaten.

Zij hebben een bekeuring gekregen, laat een woordvoerder van de politie zondag weten.

De activisten betraden zaterdag rond 14.20 uur het wisselvlak op ongeveer 100 meter afstand van de perrons.

Het treinverkeer bij het station was door de actie enige tijd ontregeld.

In een verklaring lieten de actievoerders weten dat ze met de actie het kabinet wilden oproepen maatregelen te nemen tegen Israël.

Duitse winkeliers lijden flinke schade door toename diefstallen

Winkeldiefstal
Foto: Adobe Stock | Andrey Popov

BERLIJN – Duitse ondernemers hebben het aantal winkeldiefstallen de afgelopen twee jaar flink zien stijgen. Volgens de Duitse winkeliersorganisatie HDE liepen de verliezen als gevolg van winkeldiefstal vorig jaar op tot 3 miljard euro.

Tegelijkertijd is de vervolging van winkeldieven te laks, vertelde HDE-directeur Stefan Genth tegen de Duitse nieuwssite t-online.

“Bendes trekken doelgericht door binnensteden, stelen dure goederen zoals parfum, schoenen en elektronica, en verkopen die vervolgens op de grijze markt”, aldus Genth. Hij pleit onder meer voor investeringen in beveiliging, al heeft dat ook nadelen. “Ik vrees voor Amerikaanse toestanden, waar bijna alles achter glas staat.”

Genth is echter ook kritisch over de vervolging van winkeldieven. Volgens hem doen winkeliers aangifte, maar worden veel zaken geseponeerd. “Hierdoor melden veel retailers winkeldiefstal niet meer bij de politie”, zei Genth, die schat dat 98 procent van de diefstallen niet wordt gemeld.

A4 afgesloten nadat auto achterop vrachtwagen rijdt, automobilist aangehouden [+foto’s]

Foto: Regio15

HOOGMADE – De A4 richting Amsterdam is zondagochtend afgesloten na een ernstig ongeval ter hoogte van Hoogmade. Een automobilist botste daar door nog onbekende oorzaak achterop een vrachtwagen. De personenauto raakte zwaar beschadigd.

Hulpdiensten rukten massaal uit. Naast politie, brandweer en ambulancedienst werd ook een traumahelikopter opgeroepen. De bestuurder van de personenauto raakte gewond en is per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis.

De man is door de politie aangehouden op verdenking van het rijden onder invloed van alcohol of drugs.

Foto: Regio15

Opmerkelijk is dat ook zaterdag een soortgelijk incident plaatsvond op de A4, ter hoogte van Roelofarendsveen. Toen belandde een van de voertuigen op zijn kant op de vluchtstrook, waarbij eveneens bleek dat een van de betrokken bestuurders onder invloed verkeerde.

De politie onderzoekt beide incidenten.

Trump twijfelt over gratie Diddy vanwege kritische uitspraken

WASHINGTON – In een interview met de Amerikaanse zender Newsmax heeft de Amerikaanse president Donald Trump laten weten er nog niet over uit te zijn of hij gratie zal verlenen aan Sean ‘Diddy’ Combs. Volgens de president zou dat komen door onwelgevallige uitspraken van Combs aan zijn adres, toen hij zich verkiesbaar stelde.

Eerder opperde Trump niet uit te sluiten de 55-jarige artiest gratie te verlenen, waarna afgelopen week Amerikaanse media meldden dat Combs serieus in aanmerking zou komen voor amnestie. De artiest is een oude bekende van Trump, met wie de president “heel goed bevriend was”. “Hij leek me een aardige vent, al kende ik hem verder niet heel goed. Maar toen ik me kandidaat stelde, was hij heel erg onvriendelijk naar mij toe”, aldus Trump.

Uitspraken uit het verleden zouden de beslissing om hem wel gratie te verlenen “moeilijker” maken, aldus Trump. “Als mensen houden we er niet van als bepaalde dingen ons oordeel beïnvloeden, toch? Als je iemand kende en je had een goede band, en dan stel je je verkiesbaar en hij doet een aantal vreselijke uitspraken over je, dan weet ik het niet. Het maakt het moeilijker.”

Eerder dit jaar werd Combs schuldig bevonden aan twee aanklachten van het vervoeren van personen met prostitutie als doel. Van een aantal ernstigere beschuldigingen waaronder mensenhandel werd hij vrijgesproken. Welke straf de artiest krijgt, wordt op 3 oktober bekend.

Man omgekomen in meertje Lobith

LOBITH – In het Gelderse Lobith is zaterdagavond een man om het leven gekomen in een meertje. De hulpdiensten kregen rond 19.45 uur een melding van een persoon te water.

Volgens een woordvoerder van de brandweer is hij nog gereanimeerd, maar dat heeft niet mogen baten. Er was onder meer een traumahelikopter ingezet.

De politie zegt niet uit te gaan van een misdrijf. Hoe de man in het water terechtkwam, is niet bekend.

Portugal roept alarmfase uit voor hitte en bosbrandgevaar

LISSABON – Met ingang van zondag is Portugal in verhoogde staat van paraatheid om de verwachte hitte en het gevaar van bosbranden. De ‘alarmstatus’ duurt tot 8 augustus.

De regering vreest de komende dagen temperaturen die kunnen oplopen tot tussen de 36 en 44 graden. In de nachten zou het minstens 20 graden zijn.

De hoogste temperaturen zouden kunnen voorkomen in het binnenland ten oosten van Lissabon in de streek Alentejo en in de vallei van de rivier de Douro in het noorden.

De maatregel houdt onder meer in dat plaatselijke overheden de toegang tot bosgebieden kunnen verbieden, het verboden is daar vuur te maken en alle werkzaamheden met machines in landelijke gebieden niet zijn toegestaan.

×