MAASTRICHT – De Limburgse politiek heeft groeiende zorgen om het verlieslijdende Maastricht Aachen Airport (MAA). Het vliegveld langs de A2 in de gemeente Beek, ten noorden van Maastricht, koerst dit jaar door tegenvallende vervoerscijfers opnieuw af op een miljoenenverlies. De provincie Limburg is voor 60 procent eigenaar van MAA, de overige 40 procent van de aandelen zijn in handen van de Schiphol Group.
“Niemand is er nu bij gebaat om te zeggen: we trekken de stekker eruit”, zei BBB-Statenlid Duncan Zeedzen tijdens een commissievergadering. “Maar we moeten als provincie wel kijken hoe we verder willen gaan. Daar heb ik nu geen pasklaar antwoord op.” Coalitiepartner SP wil dat de directie van MAA snel met een duidelijk toekomstplan komt. “Mijn partij is allesbehalve fan van dit vliegveld”, aldus Cynthia Smeets van de SP. “Maar als het vliegveld er dan toch is, kan het maar beter een succes worden. De huidige situatie vraagt dat het vliegveld heel snel duidelijk maakt hoe het denkt een succes van zichzelf te maken.”
De Partij voor de Dieren zei het vliegveld “liever vandaag dan morgen” te sluiten. “Zodat we het geld en de ruimte voor MAA aan belangrijkere zaken kunnen uitgeven”, aldus Jasper Kraa. VVD-fractievoorzitter Herman Nijskens riep de Staten op om het voortbestaan van MAA “niet bij iedere mogelijkheid” ter discussie te stellen. “We komen dan geen stap verder. Als je er geen succes van wil maken, dan wordt het op enig moment inderdaad weggegooid belastinggeld.”
Gedeputeerde Stephan Satijn (economie, VVD) erkende zich ook zorgen te maken. Zowel het aantal passagiers als het aantal tonnen vrachtvervoer loopt fors achter bij de doelstellingen die in 2022 werden opgesteld toen de provincie Limburg besloot het vliegveld open te houden. Vorig jaar sloot MAA af met bijna 7 miljoen euro verlies, dit jaar wordt een verlies van 5,5 miljoen verwacht.
Satijn verwees bij veel vragen van de Statenleden naar een vertrouwelijk gesprek dat ze op 14 februari kunnen voeren met de nieuwe directeur van de luchthaven. “Wij hebben in gesprekken met de bestuurder en rvc de indruk gekregen dat ze een goed beeld hebben van waar het ‘lek’ zit qua tegenvallende volumes. Ze zijn bezig met een plan van aanpak om de situatie te kantelen”, zei Satijn. “We zijn echter nog niet gerustgesteld en ook wij hopen op 14 februari meer te horen.”