Clicky

maandag 5 mei 2025 - 07:24 uur
Home Blog Pagina 99

VS gaan Iran verantwoordelijk houden voor aanvallen van Houthi’s

WASHINGTON – De Verenigde Staten gaan Iran verantwoordelijk houden voor toekomstige aanvallen van de Jemenitische Houthi-rebellen. President Donald Trump verklaart op Truth Social dat de VS met “grote kracht” op deze aanvallen zullen reageren, zonder dit verder toe te lichten.

De door Iran gesteunde Houthi’s hebben een deel van Jemen onder controle en vallen sinds eind 2023 schepen aan in de Rode Zee die Israëlische banden zouden hebben. Dat laatste doen ze als steunbetuiging aan de Palestijnen in de Gazastrook. Trump stelt dat de honderden aanvallen die de Houthi’s hebben uitgevoerd, allemaal “voortkomen en worden aangestuurd” door Iran.

“Elk schot dat door de Houthi’s wordt afgevuurd, zal vanaf dit moment worden beschouwd als een schot dat is afgevuurd met de wapens en onder het leiderschap van Iran”, aldus Trump. “Iran zal verantwoordelijk worden gehouden en de gevolgen ondervinden en die gevolgen zullen ernstig zijn!”

Bombardementen

Trump liet zaterdag, voor het eerst in zijn tweede ambtstermijn, bombardementen uitvoeren op de Houthi’s in Jemen. Volgens de VS werden meer dan dertig doelen aangevallen, waaronder trainingscentra. Er vielen zeker 53 doden en 98 gewonden. De Houthi’s claimden zondag als vergelding twee keer een Amerikaans vliegdekschip in de Rode Zee te hebben aangevallen.

De VS bombardeerden onder de vorige president Joe Biden meermaals Houthi-doelen in Jemen, nadat die groepering schepen op de Rode Zee had beschoten. De rebellen stopten halverwege januari met hun aanvallen na het bestand in de Gazastrook, maar dreigden onlangs weer schepen te beschieten. Het Pentagon verklaart dat de Houthi’s Amerikaanse bombardementen kunnen voorkomen door te zeggen dat ze hun eigen aanvallen stoppen.

Het geweld komt op een moment waarop Trump “maximale druk” op Iran wil uitoefenen in de hoop een nieuwe nucleaire deal te kunnen sluiten. De VS trokken zich tijdens Trumps vorige presidentschap terug uit een nucleair akkoord met Iran en andere landen. Die overeenkomst beperkte het nucleaire programma van Iran in ruil voor de opheffing van sancties. Iran houdt zich inmiddels ook niet meer aan de afspraken.

Aanrijding met twee vrachtwagens op A67

Foto: SQVision

LIESSEL – Op de A16 richting Venlo, ter hoogte van Liessel, zijn twee vrachtwagens achterop elkaar gereden.

Het ongeval vond plaats in een file dat was ontstaan door een ongeval enkele kilometers verderop.

Er zijn, voor zover bekend, geen gewonden.

Eén rijbaan richting Venlo is afgesloten. De vrachtwagens worden door een bergingsbedrijf afgesleept.

Veiligheid op de weg en op locatie: een dubbele uitdaging voor transportbedrijven

Foto: Adobe Stock

Het wegvervoer wordt steeds complexer. Chauffeurs krijgen niet alleen te maken met drukkere wegen en strengere regelgeving, maar werken ook steeds vaker op risicovolle locaties, zoals bouwplaatsen en industrieterreinen. Dit vraagt om een brede kijk op veiligheid, waarbij zowel verkeersveiligheid als werkveiligheid centraal staan.

“De werkzaamheden van chauffeurs worden steeds veelzijdiger,” vertelt een ervaren transportplanner. “Ze lossen niet alleen meer op een gewoon laaddock, maar komen ook op complexe bouwlocaties, chemische bedrijven en andere plekken waar extra veiligheidsmaatregelen gelden. Dat vraagt om extra kennis en vaardigheden.”

De eendaagse VCA-cursus met Code 95-erkenning biedt chauffeurs een efficiënte manier om beide certificeringen te combineren. Deelnemers volgen de reguliere VCA-training en behalen hiermee tegelijk zeven uur nascholing voor hun Code 95. De cursus wordt gegeven door ervaren trainers en heeft een slagingspercentage van ruim 90%. Voor transportbedrijven is dit een praktische oplossing: in één dag voldoen chauffeurs aan twee belangrijke eisen voor hun vakbekwaamheid.

Professionalisering loont

Transportbedrijven die investeren in deze gecombineerde training zien concrete voordelen. Hun chauffeurs werken veiliger, staan sterker bij opdrachtgevers en voldoen direct aan twee belangrijke kwalificaties. Dit bespaart niet alleen tijd, maar vergroot ook de werkzekerheid en creëert nieuwe kansen bij opdrachtgevers die een VCA-diploma vereisen.

“We zien dat bedrijven die hun chauffeurs goed opleiden, meestal ook betere relaties hebben met hun opdrachtgevers,” zegt een transportadviseur. “Ze worden gezien als betrouwbare partners die veiligheid serieus nemen. Dat opent deuren naar nieuwe opdrachten, vooral in sectoren waar veiligheid voorop staat.”

Toekomstgericht ondernemen

De transportsector blijft zich ontwikkelen, met steeds nieuwe eisen en verwachtingen. Bedrijven die nu investeren in brede veiligheidsscholing, bouwen aan een sterke positie voor de toekomst. De combinatie van VCA met Code 95 is daarbij een praktische stap die direct rendement oplevert: goed opgeleide chauffeurs, efficiëntere planning en tevreden opdrachtgevers.

Want uiteindelijk draait het om meer dan alleen diploma’s en certificeringen. Het gaat om echte vakkennis die chauffeurs helpt hun werk veilig en professioneel uit te voeren, zowel onderweg als op locatie bij de klant.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Hoe versleten remschijven het brandstofverbruik en de prestaties van de truck beïnvloeden

Foto: Pixabay

Het remsysteem speelt een cruciale rol in de veiligheid en efficiëntie van een vrachtwagen. Weinig mensen staan er echter bij stil dat versleten remschijven niet alleen de veiligheid verminderen, maar ook het brandstofverbruik aanzienlijk kunnen verhogen en de algehele voertuigprestaties negatief kunnen beïnvloeden. Laten we eens onderzoeken hoe dit gebeurt en wat er gedaan kan worden om de negatieve effecten te minimaliseren.

Hoe verhogen versleten remschijven het brandstofverbruik?

Versleten remschijven kunnen om verschillende redenen leiden tot een hoger brandstofverbruik:

1. Verhoogde rolweerstand

Wanneer remschijven versleten of vervormd zijn, kan het zijn dat de remblokken na het remmen niet volledig loskomen van de schijf. Dit veroorzaakt lichte maar constante wrijving, waardoor extra weerstand ontstaat tijdens het rijden. Hierdoor moet de motor harder werken om snelheid te behouden, wat leidt tot een hoger brandstofverbruik.

2. Oververhitting van het remsysteem

Versleten remschijven zijn dunner en minder effectief in het afvoeren van warmte, wat kan leiden tot oververhitting van het hele remsysteem. Dit kan leiden tot oververhitting van het hele remsysteem. Als gevolg hiervan neemt de remwerking af, waardoor de bestuurder de remmen vaker en intensiever moet gebruiken, waardoor het brandstofverbruik toeneemt.

3. Onbalans in de prestaties van de wielen

Als remschijven ongelijk slijten op verschillende wielen, kan dit leiden tot een onbalans in de verdeling van de remkracht. Dit verstoort de balans van de truck, verhoogt de rolweerstand en vereist meer motorvermogen om stabiel te blijven rijden.

Informatie over remschijven is te vinden op de website auto-onderdelen24.nl. Daar vind je technische specificaties en aanbevelingen voor selectie en vervanging, zodat je problemen met versleten onderdelen kunt voorkomen.

Hoe beïnvloeden versleten remschijven de prestaties van een truck?

Naast een hoger brandstofverbruik kunnen versleten remschijven de truckprestaties negatief beïnvloeden:

1. Grotere remafstand

Versleten remschijven bieden minder effectief contact met remblokken, waardoor de remwerking afneemt. Als gevolg hiervan wordt de remafstand langer, waardoor het risico op ongevallen toeneemt, vooral bij het rijden met hoge snelheden of het vervoeren van zware ladingen.

2. Ongelijkmatige bandenslijtage

Een slecht werkend remsysteem kan ongelijkmatige bandenslijtage veroorzaken. Als bijvoorbeeld het ene wiel harder remt dan het andere door de staat van de remschijven, wordt de belasting op de banden verkeerd verdeeld. Dit verkort niet alleen de levensduur van de banden, maar kan ook het rijgedrag van het voertuig negatief beïnvloeden.

3. Verhoogde belasting op de ophanging

Versleten remschijven kunnen trillingen en schokken veroorzaken die worden overgedragen op de ophanging en het stuursysteem. Dit versnelt de slijtage van de ophangingscomponenten, vermindert het rijcomfort en verhoogt de onderhoudskosten.

Hoe problemen voorkomen? Aanbevelingen voor remschijfonderhoud

Om de negatieve invloed van versleten remschijven op het brandstofverbruik en de prestaties van de truck te minimaliseren, is het essentieel om een aantal eenvoudige maar belangrijke regels op te volgen:

  • Regelmatige inspecties. Controleer de conditie van de remschijven tijdens routineonderhoud. Scheuren, slijtage of vervormingen zijn tekenen dat vervanging nodig is.
  • Controleer de schijfdikte. Elke fabrikant specificeert de minimaal toegestane dikte van de remschijven. Als deze is bereikt, moeten de schijven worden vervangen om verdere problemen te voorkomen.
  • Gebruik onderdelen van hoge kwaliteit. Goedkope remschijven kunnen sneller slijten en onvoldoende veiligheid bieden. Kies altijd voor vertrouwde merken en gecertificeerde onderdelen.
  • Hanteer een soepele rijstijl. Agressief rijden waarbij vaak hard wordt geremd versnelt de slijtage van de remschijven. Een soepele rijstijl helpt de levensduur van het remsysteem te verlengen.

Conclusie

Versleten remschijven verminderen niet alleen de veiligheid, maar kunnen ook het brandstofverbruik en de prestaties van de truck aanzienlijk beïnvloeden. Constante wrijving, oververhitting en onbalans in het remsysteem leiden tot hogere brandstofkosten, minder efficiënt rijgedrag en snellere slijtage van andere voertuigonderdelen.

Regelmatige inspecties, tijdige vervanging en correct gebruik van het remsysteem helpen niet alleen de kosten te verlagen, maar zorgen ook voor rijveiligheid.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

NSC na vernietigend advies: RvS negeert onze principiële bezwaren

DEN HAAG – NSC vindt dat de Raad van State in zijn vernietigende advies over pensioenplannen van de partij voorbijgaat aan principiële bezwaren die NSC heeft tegen het nieuwe stelsel. De partij van Pieter Omtzigt wil dat pensioendeelnemers via een referendum kunnen aangeven of zij over willen naar het nieuwe pensioenstelsel, of in het oude willen blijven. Volgens de belangrijkste adviseur van het kabinet is het plan van Omtzigt, Agnes Joseph (NSC) en Henk Vermeer (BBB) “onvoldoende doordacht” en kan het tot chaos leiden in de pensioenwereld.

Met die kritiek gaat de raad voorbij aan principiële bezwaren, vindt NSC. Het nieuwe pensioenstelsel schiet volgens de partij tekort als het gaat om het recht op inspraak en goede rechtsbescherming voor pensioendeelnemers.

Omtzigt en Joseph zullen zich verder buigen over de praktische bezwaren waarvoor de raad waarschuwt. Maar ook enkele van die punten doen volgens NSC “verwonderlijk” aan. Zo denkt de partij niet dat het bezwaarrecht ontwrichtend zal werken, omdat het vroeger ook werd gebruikt. Verder wijst NSC op enkele voorbeelden van pensioenfondsen die hun deelnemers nu al om inspraak vragen. “De praktijk laat dus zien dat het gewoon kan.”

Andere partijen vinden het advies van de Raad van State juist aanleiding voor NSC om het voorstel in te trekken. “De uitspraak van de Raad van State is kraakhelder”, schrijft Marleen Haage (GroenLinks-PvdA) op X. “Dit amendement, dat een bom legt onder de solidariteit van ons stelsel, zorgt voor een verslechtering van onze pensioenen.” Hans Vijlbrief (D66) noemt het oordeel van de raad “verschroeiend”. Hij vindt dat het kabinet er volledig afstand van moet nemen en rekent erop dat NSC-minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken) “zijn rug recht” zal houden.

Toll4Europe en Telepass starten toelatingsproces als aanbieder van vrachtwagenheffing in Nederland

Verkeer A15 bij Rotterdam
Foto: Adobe Stock

RIJSWIJK – Toll4Europe en Telepass zijn de eerste partijen die deze maand de zogenaamde EETS-overeenkomst (European Electronic Toll Service) hebben getekend met de RDW. De ondertekening betekent de start van het traject om toegelaten te worden voor de vrachtwagenheffing, die naar verwachting medio 2026 in Nederland van start gaat. Deze mijlpaal is een belangrijke stap in de richting van een gebruiksvriendelijk en efficiënt systeem van vrachtwagenheffing in Nederland.

Beide partijen willen het betalen van vrachtwagenheffing in Nederland aanbieden volgens het Europese EETS-systeem. Een EETS-aanbieder ontzorgt eigenaren van vrachtwagens door de vrachtwagenheffing op een betrouwbare en veilige manier te registreren en de kosten te factureren en te innen. Door gebruik te maken van een EETS-aanbieder kunnen transporteurs door heel Europa gemakkelijk tol betalen met slechts één On Board Unit (OBU).

Ervaring

“We zijn blij dat we Toll4Europe en Telepass kunnen presenteren als eerste aanbieders die het toelatingstraject ingaan. Beide partijen zijn bekende namen met veel ervaring en een goede reputatie in de Europese transportwereld. We hebben er alle vertrouwen in dat ze het traject succesvol doorlopen,” zegt Jan Strijk, directeur tolheffing bij de RDW.

“De introductie van het Nederlandse EETS-stelsel voor vrachtwagens zal de harmonisatie van de Europese tolheffingssystemen vergroten. Wij kijken ernaar uit om binnen dit systeem onze dienstverlening aan zowel Nederlandse als Europese klanten aan te bieden. Met onze service zorgen wij voor een soepele afhandeling van de tolbetalingen in verschillende landen,” zegt Felix Wex, CEO van Toll4Europe.

Francesco Maria Cenci, Hoofd van Tolheffing Italië & EU bij Telepass, is ook tevreden met de overeenkomst: “Nederland wordt het negentiende land dat we in ons netwerk opnemen. Dit toont aan dat we inspelen op de behoeften van de Europese transportsector.”

Het Duitse Toll4Europe is een gezamenlijke onderneming van T-Systems, Daimler en tankkaartaanbieders DKV Euro Service en euroShell. Toll4Europe is sinds 2017 actief als EETS-aanbieder. Telepass is een Italiaans bedrijf dat zich richt op het aanbieden van elektronische tolbetalingssystemen en mobiliteitsdiensten. Telepass is sinds 2016 geregistreerd als EETS-aanbieder.

In het toelatingstraject toetst de RDW onder andere of de aanbieders voldoen aan alle eisen die zijn vastgelegd in de Europese EETS-richtlijn. Dat verzekert transportbedrijven en vrachtwagenchauffeurs ervan dat ze gebruik kunnen maken van betrouwbare diensten en apparatuur. De RDW verwacht dat ook andere EETS-aanbieders binnenkort het proces van toelating zullen starten.

Vrachtwagenheffing

Het toelatingsproces is een opmaat naar de vrachtwagenheffing die Nederland naar verwachting medio 2026 invoert. Net als in landen om ons heen betalen eigenaren van vrachtwagens dan een bedrag per gereden kilometer, op de snelwegen en een aantal provinciale en lokale hoofdwegen. Hierbij geldt: hoe lager de uitstoot van de vrachtwagen, hoe lager het tarief.

Als de heffing wordt ingevoerd, gaat de motorrijtuigenbelasting fors omlaag en verdwijnt het Eurovignet. De vrachtwagenheffing stimuleert het gebruik van emissievrije vrachtwagens. Zo vermindert de CO2-uitstoot van het goederenvervoer in Nederland. De heffing geldt ook voor buitenlandse vrachtwagens. De netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing gaan naar subsidies voor de verduurzaming en innovatie van het wegvervoer.

Zeven nieuwe NGD Daf XF Trucks voor Van Grunsven Transport

TILBURG/VEGHEL – Van Grunsven Transport heeft zijn wagenpark uitgebreid met zeven nieuwe NGD DAF XF trucks. Het bedrijf uit het Noord-Brabantse Uden heeft hiermee de primeur in Europa. De voertuigen worden ingezet bij het transport van asfalt en asfaltmachines. Bedrijfswagenspecialist en DAF-dealer Truckland levert de nieuwe trucks aan Van Grunsven Transport.

Passie voor techniek

Van Grunsven Transport B.V. is al ruim 25 jaar gespecialiseerd in transport van asfalt en grondstoffen voor de grond-, weg- en waterbouw. Directeur Anton van Grunsven is geboeid door techniek: “Als het gaat om complexe voertuigen wil ik me er graag mee bemoeien, dat is altijd al zo geweest. Wij weten dus ook heel goed hoe wij het technisch willen hebben.”

Van Grunsven is er dan ook trots op dat de onderneming zelf de regie kan voeren bij de op- en ombouw. “De auto’s zijn met een lengte van 8,10 meter zeer kort. Er ligt een thermo-geïsoleerde kipper van TIBEG Kipperbouw op waarin het asfalt extra warm blijft. Veldhuizen Wagenbouw zorgt voor de ombouw naar een prachtig technologisch complex eindproduct.”

Nichemarkt met specifieke eisen

Transport van asfalt is een van de specialismen van Van Grunsven. De onderneming is een van de grootste, zo niet de grootste asfaltrijder van Nederland. Deze nichemarkt stelt specifieke eisen aan het transport. Daarom is het – naast de techniek en kwaliteit van het product – voor Van Grunsven belangrijk dat de leverancier heel goed aanvoelt wat de bedoeling is en bovendien snel kan schakelen. Van Grunsven: “Truckland had aan een paar woorden genoeg en dat heeft geleid tot de totstandkoming van deze mooie samenwerking.”

Account Manager Jeroen Bos van Truckland beaamt dit: “Anton en ik delen niet alleen de passie voor techniek, maar ook al meer dan 20 jaar een passie voor onze sport. Prachtig dat onze bedrijven elkaar nu ook gevonden hebben. Vertrouwen is ‘key’ en dit is een mooie basis voor toekomstige samenwerking.”

Chauffeurs blij met de XF-cabine

De NGD DAF XF Quadro is een unieke meerasser die uitermate goed geschikt is voor toepassing in de kipperwereld. Met de extreem grote ruiten en ultra lage zichtlijnen biedt de nieuwe generatie DAF trucks ongeëvenaarde veiligheid voor weggebruikers, chauffeurs en bijrijders. Van Grunsven benadrukt dat de chauffeurs blij zijn met de XF-cabine: “Eersteklas chauffeurscomfort is een van de doorslaggevende punten geweest voor onze keuze voor deze veilige én comfortabele DAF trucks.”

BYD: opladen elektrische auto kan net zo snel als tanken

BEIJING – Het Chinese elektrische automerk BYD zegt een manier te hebben gevonden om stekkerauto’s net zo snel op te laden als een tankbeurt duurt. BYD heeft maandag zijn “super e-platform” gelanceerd en wil ruim 4000 ultrasnelle laadpalen bouwen om de technologie in heel China beschikbaar te maken.

Auto’s die dit platform gebruiken, met een maximale laadsnelheid van 1000 kilowatt, kunnen volgens oprichter Wang Chuanfu 400 kilometer rijden na slechts vijf minuten laden. Het bedrijf heeft niet bekendgemaakt hoelang de bouw van deze faciliteiten duurt of hoeveel de investeringen bedragen.

Op dit moment duurt het in Nederland een half uur om bij een snellader een elektrische auto bijna helemaal op te laden. Als laden ongeveer even lang duurt als een tankbeurt kan dat automobilisten die geen lange pauzes willen nemen overhalen om elektrisch te rijden.

De snelheden van BYD zijn hoger dan de snelle laadpalen van concurrent Tesla, die tot 275 kilometer kunnen laden in een kwartier. Tesla heeft wereldwijd wel een veel groter netwerk van deze zogeheten Supercharge-oplaadpunten.

Het nieuwe laadsysteem kan BYD een extra impuls geven. Het bedrijf, dat alleen hybride en volledig elektrische auto’s maakt, heeft vorige maand meer dan 318.000 personenauto’s verkocht. Dat is een toename van 161 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. BYD is de grootste autoproducent in China, met een marktaandeel van bijna 15 procent.

Afgebrande nachtclub Noord-Macedonië had slechts een nooduitgang

SKOPJE – De volgepakte nachtclub in het Noord-Macedonische Kocani, waar afgelopen weekend 59 mensen omkwamen bij een brand, had slechts één nooduitgang. Die deur was afgesloten. Ook waren er maar twee brandblussers. Verder zat het pand vol brandbare materialen, aldus de openbare aanklager.

Tijdens een hiphopconcert veroorzaakte vuurwerk op het podium brand in het plafond. Honderden mensen probeerden door de enige uitgang te vluchten toen de vlammen zich over het dak verspreidden. Ruim 150 mensen raakten gewond.

De nooduitgang was een metalen deur die op slot zat en aan de binnenkant geen hendel had. Tegen ruim twintig personen loopt een onderzoek. Een groot deel zit in hechtenis, anderen liggen in het ziekenhuis.

Vlaggen halfstok

Na de ramp gingen in het kleine Balkanland de vlaggen halfstok. In de hoofdstad Skopje hielden honderden mensen spontaan enkele minuten stilte.

Inmiddels is de internationale hulpverlening op gang gekomen. Ruim vijftig gewonden zijn naar het buitenland overgebracht, onder meer naar Servië, Bulgarije, Griekenland en Turkije. Volgens het buitenlandministerie worden nog eens twintig patiënten binnenkort naar elders gevlogen, ook naar landen verder weg zoals Luxemburg en Noorwegen.

Complexe brandwonden

De behandeling van slachtoffers met ernstige brandwonden geldt als zeer complex en de meeste ziekenhuizen in Zuidoost-Europa zijn daarvoor slechts beperkt uitgerust.

Onder de doden zijn leden van de hiphopgroep die optrad: de in het land populaire band DNK. De 25-jarige profvoetballer Andrej Lazarov stierf aan rookvergiftiging toen hij andere slachtoffers probeerde te helpen, meldde zijn club FC Shkupi.

NPO Radio 5 brengt urenlang eerbetoon aan Rob de Nijs

HILVERSUM – NPO Radio 5 heeft de dagprogrammering aangepast naar aanleiding van het overlijden van Rob de Nijs. De radiozender brengt “een groots eerbetoon” aan de artiest, die zondag op 82-jarige leeftijd is overleden. Dat meldt een woordvoerder van de NPO.

Op NPO Radio 5 is maandagmiddag veel muziek van De Nijs te horen. De radio-dj’s halen samen met luisteraars herinneringen op aan de zanger.

In 2020 kreeg De Nijs de NPO Radio 5 Evergreen Award. Die kreeg hij voor “zijn vakmanschap en de drive om vernieuwend te blijven”.

De NPO besteedt maandag en dinsdag ook op tv aandacht aan het overlijden van De Nijs. Meer informatie daarover brengt de NPO later naar buiten.

Veel landen bereid om vredestroepen Oekraïne te leveren, zegt VK

LONDEN – Veel landen zijn bereid om vredestroepen te leveren voor Oekraïne, zegt een woordvoerder van de Britse premier Keir Starmer. “De bijdrage per land zal verschillen, maar dit wordt een aanzienlijke troepenmacht, met een groot aantal landen dat militairen levert.”

De troepen kunnen worden ingezet als er een vredesakkoord komt tussen Oekraïne en Rusland. Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk hebben al duidelijk gemaakt dat ze troepen kunnen leveren. Volgens de woordvoerder zullen binnen de “coalitie van de bereidwilligen” ook landen op een andere manier ondersteuning bieden.

Rusland is tegen de inzet van vredestroepen. “Het is voor ons absoluut onacceptabel dat legereenheden van andere landen onder welke vlag dan ook in Oekraïne gestationeerd zijn”, zei het ministerie van Buitenlandse Zaken vorige week. “Dit zou betekenen dat deze landen rechtstreeks in een gewapend conflict met ons land verwikkeld raken.”

OESO ziet zwakkere groei wereldeconomie en meer onzekerheid

PARIJS – De wereldeconomie zal dit jaar minder sterk groeien dan eerder verwacht en de economische onzekerheden nemen toe, mede door het handelsbeleid van de Amerikaanse president Donald Trump. Dat meldt de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) in een nieuw rapport.

Volgens de denktank uit Parijs zal de wereldeconomie dit jaar met 3,1 procent groeien. Dat was in december nog een voorspelling voor een groei van 3,3 procent. Volgend jaar zou de groei dan moeten afzwakken naar 3 procent, aldus de OESO.

Voor de eurozone rekent de organisatie voor dit jaar op een groei van 1 procent, wat minder is dan de 1,3 procent die eerder werd verwacht. De prognose voor de Amerikaanse economie, de grootste ter wereld, staat nu op 2,2 procent. Hier werd eerder op 2,4 procent gerekend. Voor China, de tweede economie ter wereld, werd de verwachting juist licht opwaarts bijgesteld tot 4,8 procent.

Canada en Mexico

Mexico zal dit jaar naar verwachting een economische krimp laten zien, terwijl eerder nog op groei werd gerekend. Het land heeft veel last van de importheffingen van Trump omdat de VS de belangrijkste handelspartner van Mexico zijn. Dat geldt ook voor Canada. Daar wordt nu voor 2025 een groei van 0,7 procent voorspeld. Dat was eerder nog 2 procent.

De OESO stelt dat door toenemende handelsbarrières en economische onzekerheid bedrijven voorzichtiger worden met investeringen en huishoudens terughoudender met bestedingen.

Oproep aan centrale banken

De organisatie denkt ook dat de inflatie in ontwikkelde economieën dit jaar wat hoger uitvalt dan gedacht. “Toenemende handelsbeperkingen zorgen voor hogere kosten voor zowel productie als consumptie”, aldus secretaris-generaal Mathias Cormann van de OESO.

De denktank waarschuwt dat verdere fragmentatie van de handel de wereldeconomie harder kan raken. De OESO zegt ook dat centrale banken waakzaam moeten blijven voor een hogere inflatie.

Zanger Rob de Nijs overleden

BENNEKOM – Zanger Rob de Nijs is op 82-jarige leeftijd overleden. Dat heeft producent MediaLane, die de musical over zijn leven maakte, maandag gemeld aan het ANP. De Nijs overleed in zijn woning in Bennekom in het bijzijn van zijn dierbaren. De zanger maakte in 2019 bekend dat hij parkinson had en daarom moest stoppen met optreden.

“De familie is zeer dankbaar voor alles wat hij voor hen en anderen heeft betekend”, aldus MediaLane. De familie vraagt om privacy “in deze moeilijke tijd”. Details over de afscheidsdienst worden later bekendgemaakt.

De Nijs won in 1962 op 19-jarige leeftijd een talentenjacht met zijn band. De prijs was een platencontract, maar de eerste twee plaatjes flopten. Het nummer Ritme van de Regen werd in 1963 echter een grote hit en maakte van de zanger op slag een tieneridool. In 1963 maakte hij deel uit van de ploeg die Nederland vertegenwoordigde op het Songfestival van Knokke. Aanvankelijk had De Nijs een eigen begeleidingsband, The Lords. Later werkte hij met Johnny Lion in het circus van Toni Boltini. Daarna werd het een paar jaar stil. Eind jaren zestig, begin zeventig was hij te zien en te horen in enkele rockmusicals en de succesvolle kinder-tv-serie Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, mijnheer?

De Nijs moest 34 jaar wachten op zijn eerste nummer-1-hit. In 1996 bestormde de zanger de hitlijsten met Banger Hart. Het bleef voor de op 26 december 1942 geboren zanger zijn enige nummer 1-notering.

Vervolgens nam zijn carrière een hoge vlucht. Boudewijn de Groot ging zijn platen produceren en Lennaert Nijgh schreef teksten, evenals Belinda Meuldijk, met wie hij tot en met 2006 getrouwd was. De zanger scoorde de ene na de andere hit, zoals Jan Klaassen, Malle Babbe, Zet Een Kaars Voor Je Raam Vannacht, Bier Is Bitter, Het Werd Zomer en Banger Hart. In de laatste fase van zijn carrière bleven grote hits uit, maar scoorde De Nijs wel noteringen in de albumlijsten. Met zijn afscheidsalbum ‘t Is Mooi Geweest (2020) stond hij op de eerste plek in de Album Top 100.

In zijn decennia tellende carrière won De Nijs belangrijke prijzen. Zo mocht de zanger een Gouden Harp en zes Edisons in ontvangst nemen. Zijn laatste Edison kreeg hij in 2021 voor ‘t Is Mooi Geweest. De zanger vertelde in 2021 in een interview met het ANP dat de vele steun van de fans en de positieve reacties op zijn afscheidsalbum hem veel deden. “Op heel veel vlakken ben ik heel gelukkig, alleen lichamelijk is het niet van joechei joechei. Maar ik heb zo veel respect gehad, dat gaf me een warm gevoel.”

Duizenden betogers bij onderwijsprotest in Amsterdam

AMSTERDAM – Enkele duizenden mensen demonstreren maandag in Amsterdam tegen de aangekondigde bezuinigingen op het onderwijs. De betogers lopen van het Roeterseiland naar de Dam. Het protest van medewerkers, studenten en bestuurders van de Universiteit van Amsterdam (UvA) en de Hogeschool van Amsterdam (HvA) is de vierde dag van de landelijke estafettestaking. De sfeer is gemoedelijk, ziet een ANP-verslaggever.

De voorste demonstranten dragen een spandoek met de tekst ‘Kabinet sloopt hoger onderwijs’. Mensen dragen vlaggen van vakbond FNV en van de Algemene Onderwijsbond. Ook zijn er Palestijnse vlaggen te zien. Op sommige borden staan boodschappen als ‘Books Not Bombs’, ‘Fund Education Not Occupation’ en ‘Investeer in kennis, niet in kanonnen’. Enkele deelnemers delen flyers uit waarop de bezuinigingen op het onderwijs worden gekoppeld aan de verhoogde uitgaven aan defensie, bijvoorbeeld door Israëlische wapens te kopen.

Op de Dam staat een podium. Het is de bedoeling dat onder anderen protestleider Rens Bod van WOinActie en de bestuursvoorzitters Edith Hooge (UvA) en Jopie Nooren (HvA) de demonstranten toespreken.

Forse bezuiniging

Het kabinet wil, met steun van een deel van de oppositie, ruim 1,2 miljard euro bezuinigen op het onderwijs. Ongeveer de helft daarvan zou voor rekening van universiteiten en hogescholen moeten komen. Het hoger onderwijs houdt daarom een estafettestaking. Die begon vorige week in Leiden en Den Haag. Daarna waren er protesten in Utrecht, Nijmegen en Arnhem. Op dinsdag is er een actie in Groningen.

Later in maart en april zijn er ook protesten bij universiteiten en hogescholen in Enschede, Rotterdam, Tilburg, Wageningen en Maastricht. Het is nog niet bekend wanneer de stakingen in Delft, Eindhoven, Middelburg en Heerlen zijn. De estafette wordt waarschijnlijk afgesloten met een landelijk protest.

G. Kuijf Transport stopt na ruim honderd jaar

UTRECHT – G. Kuijf Transport uit Utrecht houdt binnenkort op te bestaan. Dat bevestigt Nick Kuijf tegenover Transport Online.

Het transportbedrijf, dat al sinds de jaren twintig van de vorige eeuw actief is, beschikt momenteel over ongeveer 114 voertuigen en biedt werk aan zo’n 130 tot 140 medewerkers, inclusief uitzendkrachten.

Volgens Kuijf ziet het bedrijf zich geconfronteerd met grote uitdagingen, zoals noodzakelijke investeringen in duurzaamheid, nieuw materieel en moderne systemen. Daarnaast speelt de veranderende samenwerking met een opdrachtgever een grote rol in het besluit. De flexibiliteit, jarenlang het handelsmerk van Kuijf, is onder druk komen te staan door nieuwe systemen en striktere planningseisen.

“Alle tijden en ritten staan tegenwoordig vast. Je kunt als vervoerder niets meer veranderen. Die flexibiliteit was juist altijd onze kracht,” aldus het bedrijf. Bovendien geven eigenaren Jan en Gerard Kuijf aan dat het runnen van het bedrijf fysiek en mentaal steeds zwaarder wordt naarmate zij ouder worden.

G. Kuijf Transport heeft langere tijd gezocht naar een geschikte overnamepartij, maar dat bleek niet succesvol. De eigenaren hebben daarom besloten om het bedrijf de komende maanden zelf te beëindigen.

De vakbonden zijn inmiddels uitgenodigd voor gesprekken over een sociaal plan voor het vaste personeel. Uitzendkrachten worden via hun uitzendbureau geïnformeerd en begeleid naar nieuwe opdrachten.

Nick Kuijf benadrukt dat het bedrijf alles netjes wil afhandelen: “We willen dat ons personeel, de uitzendkrachten en onze klanten uiteindelijk terugkijken en zeggen dat alles goed en naar tevredenheid is afgerond.”

×