Clicky

zaterdag 5 juli 2025 - 16:11 uur
Home Blog Pagina 9

Telegraaf hoeft column over ex-advocaat Taghi niet te rectificeren

AMSTERDAM – De Telegraaf hoeft een column die misdaadjournalist John van den Heuvel vorige maand schreef niet te rectificeren, oordeelde de rechtbank Amsterdam dinsdag. Advocaat Vito Shukrula had dat geëist in een kort geding omdat Van den Heuvel volgens hem “feitelijk onjuiste, kwalijke en lasterlijke informatie” had gepubliceerd over hem. De rechtbank wees alle eisen van Shukrula af.

Shukrula is de voormalige advocaat van Ridouan Taghi. De raadsman werd in april opgepakt op verdenking van deelname aan de criminele organisatie van Taghi en het doorgeven van berichten van de Marengo-hoofdverdachte en zat ruim twee maanden in voorarrest. Shukrula ontkent de beschuldigingen.

Van den Heuvel schreef in zijn column van 4 juni dat Shukrula een-op-een kon communiceren met zijn ex-cliënt Taghi bij bezoeken aan de Extra Beveiligde Inrichting (EBI) in Vught, terwijl de deken hem zou hebben opgedragen Taghi altijd met twee advocaten te bezoeken. Shukrula betwist dit.

De misdaadjournalist baseerde zich in de column op bronnen. “Niet betwist is dat er bronnen zijn die tegenover die journalist hebben verklaard dat het vierogenprincipe is geschonden”, aldus de rechtbank. “In die zin is deze feitelijke uitlating voldoende onderbouwd.” Ook had Van den Heuvel in zijn column een reactie opgenomen van Shukrula’s advocaat in de strafzaak, Nico Meijering. De rechtbank oordeelde dat Van den Heuvel het weerwoord niet volledig had hoeven weergeven, of vollediger dan hij heeft gedaan. Daarbij is het ook in de volgende column uitgebreider weergegeven.

Van den Heuvel laat weten dat hij heel blij is dat de rechter hem in het gelijk heeft gesteld. Hij ziet deze zaak als “de zoveelste poging journalisten de mond te snoeren”, laat hij weten. “Gelukkig heeft de rechter dit gedwarsboomd.” De advocaat die Shukrula bijstond in het kort geding laat weten dat ze het vonnis gaat bestuderen en zich beraadt op mogelijke vervolgstappen.

Shukrula is de derde advocaat van Ridouan Taghi die is opgepakt. Begin 2023 werd zijn neef en tevens advocaat Youssef T. veroordeeld voor het doorspelen van berichten van Taghi. De strafzaak tegen zijn andere voormalige advocaat Inez Weski loopt nog.

Na 30 jaar samenwerking neemt Zijderlaan alle activiteiten Stubbe over

STOLWIJK/GOUDA – Logistiek dienstverlener Zijderlaan heeft per 1 juli 2025 alle activiteiten overgenomen van Stubbe. Met deze strategische stap breidt Zijderlaan haar logistieke dienstverlening voor vloeibare producten uit. Na de recente opening van een nieuw distributiecentrum in Dinteloord vormt deze overname een volgende mijlpaal in de groeistrategie van het familiebedrijf.

30 jaar samenwerking vormt solide basis

De samenwerking tussen Zijderlaan en Stubbe gaat al terug tot 1996. Voor een gezamenlijke opdrachtgever verzorgt Stubbe het transport van vloeistoffen naar het distributiecentrum van Zijderlaan in Stolwijk, waar het product wordt afgevuld in drums en IBC’s. De goederen worden vervolgens via een interne logistieke verbinding overgedragen aan Zijderlaan voor warehousing en distributie. Deze intensieve samenwerking vormt een stevige basis voor de integratie van beide bedrijven.

Gedeelde visie en cultuur

Zowel Zijderlaan als Stubbe zijn familiebedrijven met een rijke historie, waarbij betrokkenheid, korte lijnen en een familiaire cultuur centraal staan. Stubbe blijft als zelfstandige entiteit opereren onder de vertrouwde naam binnen de nieuwe holding Zijderlaan Tank Logistics B.V. De overname heeft verder geen directe gevolgen voor opdrachtgevers en medewerkers. Het volledige personeel, inclusief het management, van Stubbe blijft werkzaam binnen de organisatie. De aansturing wordt voortaan verzorgd door het directieteam van Zijderlaan.

Continuïteit en nieuwe kansen

Door de overname is de continuïteit van Stubbe op de lange termijn gewaarborgd. Sabine Zijderlaan, algemeen directeur Zijderlaan: “Stubbe is een echte niche speler en heeft de afgelopen jaren een sterke marktpositie opgebouwd. Na bijna 30 jaar samenwerking is dit een mooie kans en logische volgende stap. Door onze krachten te bundelen, kunnen we opdrachtgevers nog beter ontzorgen in de hele logistieke keten. We zijn trots dat het team van Stubbe onderdeel wordt van onze organisatie.”

Jolanda en Patricia Snel, eigenaressen Stubbe: “Voor ons betekent deze overname een stabiele toekomst met nieuwe mogelijkheden. We blijven doen waar we goed in zijn, met de ondersteuning en kracht van een sterke, gelijkgestemde partner.”

Focus op gezamenlijke groei

De komende periode richten beide bedrijven zich op het verder afstemmen en optimaliseren van processen, het versterken van de interne samenwerking en het uitbouwen van geïntegreerde logistieke oplossingen voor haar opdrachtgevers. Innovatie en duurzaamheid blijven belangrijke speerpunten binnen de gezamenlijke koers.

Binnen de Benelux is Zijderlaan actief in transport en logistieke dienstverlening. Zijderlaan ontzorgt haar opdrachtgevers in de gehele logistieke keten. Binnen de transportsector is zij, met ruim 300+ medewerkers en 220 (eigen) voertuigen, gespecialiseerd in losgestort-, stukgoed-, container- en bulktransport. Daarnaast verzorgt Zijderlaan op- en overslag en diverse VAL-activiteiten vanuit de warehouses in Stolwijk, Puttershoek en het recent geopende DC te Dinteloord.

Familiebedrijf Zijderlaan is al 88 jaar Voortdurend in Beweging en wordt sinds 2022 bestuurd door de derde generatie. Duurzaamheid en innovatie zijn belangrijke pijlers binnen de organisatie. In 2023 heeft Zijderlaan de 2e Lean & Green Star Award en de award voor meest innovatieve mkb’er in de Top 100 Logistiek Dienstverleners behaald.

Stubbe (Stubbe B.V. en Stubbe Cleaning B.V.) is een toonaangevend familiebedrijf met 30 medewerkers, 10 trekkers en 170 getrokken eenheden waaronder tankopleggers, tank chassis en tank containers op chassis. Stubbe is actief in de totale logistieke dienstverlening voor vloeibare producten.

Naast het transport van oliën en vetten zijn sinds 1990 aanverwante diensten ontwikkeld en ontplooid, zoals het verpakken van vloeistoffen in vaten, afvullen in drums, verwarmen, cleaning, mengen en overladen. Stubbe wil haar opdrachtgevers volledig ontzorgen in de logistiek van vloeibare producten (ADR en non-ADR). Daarbij onderscheidt zij zich in kwaliteit en veiligheid, door simpelweg te doen wat zij beloven. Al bijna 90 jaar.

Tweede Kamer verwerpt twee aanscherpingen van PVV op asielwet

DEN HAAG – Twee voorstellen die de PVV wil doorvoeren om een nieuwe asielwet verder aan te scherpen zijn verworpen door de Tweede Kamer.

Het gaat om plannen om asielzoekers bij binnenkomst een verklaring te laten tekenen tegen de sharia, islamitisch gewoonterecht, en om de spreidingswet sneller in te trekken. Voor het wijzigingsvoorstel van de PVV om illegaal verblijf in Nederland strafbaar te stellen, was wel voldoende steun.

Donderdag stemt de Tweede Kamer over de volledige wetten over een tweestatusstelsel en andere strenge asielmaatregelen.

Het is allerminst zeker dat de wetten op voldoende steun kunnen rekenen. De PVV dreigt niet akkoord te gaan met een “slap aftreksel” van de wetten. De steun van het CDA is belangrijk in de Eerste Kamer, maar ook die partij twijfelt.

Betonwagen kantelt op rotonde bij Schiphol-Rijk – chauffeur naar ziekenhuis [+foto’s]

Foto: Inter Visual Studio

SCHIPHOL-RIJK – Op de rotonde van de Capronilaan met de Fokkerweg in Schiphol-Rijk is dinsdag een betonwagen gekanteld. Het voertuig kwam door nog onbekende oorzaak op zijn zijkant terecht, wat zorgt voor flinke verkeershinder in de omgeving.

De chauffeur van de vrachtwagen is voor controle naar het ziekenhuis gebracht. Over zijn toestand is op dit moment nog niets bekend.

De vrachtwagen is een deel van de lading in de berm verloren.

Foto: Inter Visual Studio

De rotonde is voorlopig afgesloten in verband met de bergingswerkzaamheden.

Foto: Inter Visual Studio

Weggebruikers in de regio moeten rekening houden met vertragingen en worden geadviseerd een alternatieve route te kiezen. Het is nog niet bekend hoe lang de afsluiting gaat duren.

Mobiele kraan in sloot in Hoek van Holland gekanteld

Foto: District8

HOEK VAN HOLLAND – Dat een mobiele kraan te zwaar is voor de oude, smalle Bonnenweg in Hoek van Holland ondervond een chauffeur dinsdag 1 juli aan den lijve. De brandweer van Hoek van Holland kreeg dinsdag de melding van een voertuig te water aan de Bonnenweg, maar die kon bij aankomst niet veel doen.

De chauffeur van de mobiele kraan reed vanaf de Haakweg over het oude, smalle gedeelte van de Bonnenweg. Ter hoogte van een vrijstaande woning voelde hij dat de mobiele kraan met aanhanger te zwaar was voor het laantje en de weg begon te verzakken.

Hij wist met een sprong uit zijn wagen te komen, waarna de combinatie kantelde en op zijn kop in de sloot eindigde.

De chauffeur hield geen letsel over aan het incident, maar deze 50 ton zware kraan met aanhanger is niet zomaar geborgen. Naar verluidt ligt er ook nog een gasleiding onder de Bonnenweg.

Het bedrijf waarvan de kraan is gaat zelf de berging doen, maar volgens de politie gebeurt dat pas over een paar dagen.

Dat het een hele operatie zal worden is nu al duidelijk.

Zorgen Bontenbal over tweestatusstelsel niet weg na brief Keijzer

DEN HAAG – De zorgen van Henri Bontenbal over de uitvoerbaarheid van de wet over een tweestatusstelsel voor asielzoekers zijn niet weg na een brief met geruststellende woorden hierover van minister Mona Keijzer (Asiel, BBB). De CDA-leider vreest dat de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) vastloopt als eerst deze wet van kracht wordt en later het Europese migratiepact wordt ingevoerd. Daarom wil hij dat het pact en de wet tegelijk worden ingevoerd, in juni 2026.

Dat is de strekking van een wijzigingsvoorstel – ook wel amendement genoemd – van het CDA waarover de Tweede Kamer dinsdag stemt. Keijzer heeft zich tegen dit amendement uitgesproken, maar schreef in haar brief dat een deel van het tweestatusstelsel later kan worden ingevoerd.

De brief ziet Bontenbal als een niet-geslaagde “poging” om zijn zorgen weg te nemen. Hij haalt daaruit dat de IND nog steeds problemen voorziet als het tweestatusstelsel en het migratiepact niet tegelijk worden ingevoerd. Ook leest hij tussen de regels dat de suggestie om het tweestatusstelsel in stapjes in te voeren “juridisch kwetsbaar” is.

Tegen stemmen

Donderdag wordt pas gestemd over de wetten over het tweestatusstelsel en andere asielmaatregelen. Bontenbal laat nog in het midden of hij voor of tegen gaat stemmen en laat dat afhangen van de stemming over de amendementen. De steun van het CDA is belangrijk in de Eerste Kamer.

Ook de PVV dreigt tegen de wetsvoorstellen te stemmen die voor het grootste deel zijn voorbereid door Marjolein Faber, de asielminister van de partij die is afgetreden na de kabinetsval. De radicaal-rechtse partij weigert akkoord te gaan als door amendementen een “slap aftreksel” van de wetten overblijft. Dat zou betekenen dat de wetten sneuvelen in de Tweede Kamer.

Bergingsbedrijf Jan van de Graaf overgenomen door Vreugdenhil Berging

ROTTERDAM – Vreugdenhil Berging B.V., onderdeel van de Bergings Combinatie Utrecht (BCU), heeft per 1 juli 2025 bergingsbedrijf Jan van de Graaf B.V. uit Rotterdam overgenomen. Met deze overname versterkt Vreugdenhil zijn aanwezigheid in de regio Rotterdam en breidt het bedrijf zijn dienstverlening verder uit.

De BCU is een samenwerkingsverband dat in 2008 is ontstaan uit een bundeling van krachten tussen Modern Berging en Collewijn Berging, beiden gevestigd in Utrecht. Sinds 2010 maakt ook Vreugdenhil Berging onderdeel uit van het samenwerkingsverband, met vestigingen in Rijswijk, Den Hoorn, Rotterdam en Leiden.

“We heten de medewerkers en klanten van Jan van de Graaf B.V. van harte welkom binnen onze organisatie,” zegt Elvis Remmerswaal, operationeel manager van Vreugdenhil Berging. “Met deze overname versterken we onze positie in de regio Rotterdam en vergroten we ons vermogen om snel en effectief hulp te bieden.”

Bekende naam blijft behouden

Jan van de Graaf B.V. blijft voorlopig opereren onder de eigen naam en vanaf de vertrouwde locatie in Rotterdam. Op deze manier blijft de continuïteit gewaarborgd en kunnen klanten rekenen op de service die zij gewend zijn.

De overname sluit volgens Vreugdenhil Berging naadloos aan bij de strategische groeiplannen van de BCU. Daarmee wil de organisatie beter inspelen op de toenemende en veranderende behoeften van opdrachtgevers in het bergings- en pechhulpsegment.

Polen gaat grenscontroles instellen bij Duitse en Litouwse grens

WARSCHAU – Polen gaat tijdelijke grenscontroles instellen langs de grenzen met Duitsland en Litouwen, heeft premier Donald Tusk aangekondigd. De controles moeten komende maandag ingaan.

Tusks liberale regering wordt door nationalistische oppositiepartijen ervan beschuldigd grote aantallen ongedocumenteerde migranten toe te laten, die door Duitsland zijn teruggestuurd. De regering zegt dat de aantallen beperkt zijn. Duitsland voert al sinds oktober 2023 grenscontroles uit bij de Poolse grens.

Het debat over migratie is in Polen de laatste weken steeds heftiger geworden. Rechtse activisten zijn op eigen houtje grenscontroles begonnen aan de Duitse grens.

Migratiecrisis

Tusk zei tijdens een regeringsvergadering dat “de tijdelijke herinvoer van grenscontroles nodig is om de ongecontroleerde migrantenstromen op de Pools-Duitse grens tot een minimum te beperken”.

Polen zegt dat het te maken heeft met een migratiecrisis die is georganiseerd door Belarus en Rusland om de EU te destabiliseren.

AFM wil extra bescherming consument om opkomst achteraf betalen

AMSTERDAM – De Autoriteit Financiële Markten (AFM) stelt dat consumenten extra bescherming nodig hebben door de opkomst van afbetaalapps waarbij je achteraf kunt betalen, ook wel bekend als ‘buy now, pay later’. Deze worden steeds populairder, maar leiden ook tot veel betalingsproblemen.

Vorig jaar rekenden Nederlanders voor 5,1 miljard euro op de pof af, uitgesmeerd over 53 miljoen transacties. Daarmee is achteraf betalen met 17 procent gegroeid.

Er waren minder, maar toch nog veel betalingsproblemen. Volgens de toezichthouder hebben achterafbetaaldiensten 6,9 miljoen keer de klant in gebreke gesteld. In 1,8 miljoen gevallen brachten ze aanmaningskosten in rekening en zo’n 600.000 transacties zijn overgedragen aan een incassobureau.

Jongeren

De AFM zegt ook aanwijzingen te hebben van financiële problemen bij een deel van de gebruikers onder de 35 jaar van partijen als Billink, Klarna en Riverty. Zo staat een op de zes gebruikers gemiddeld zeven tot acht dagen per maand rood.

Op deze vorm van betalen bestaat al langer kritiek, mede omdat eerder bleek dat veel jongeren er ook gebruik van maken. Een bijkomend probleem is dat de AFM nu nog geen toezicht kan houden op achteraf betalen. Dat kan pas uiterlijk in november volgend jaar als Europese regelgeving in werking is. Er komt ook een verplichte leeftijdsverificatie.

“Wij willen dat deze zo snel mogelijk in werking treedt, zodat minderjarigen geen ‘buy now, pay later’ meer kunnen gebruiken”, zegt de AFM daarover. De waakhond is ook voorstander van een aanscherping van het grensbedrag voor een kredietwaardigheidsbeoordeling en BKR-check. Dat is nu 250 euro. Maar wanneer er betalingsproblemen zijn bij achteraf betalen gaat het in negen van de tien gevallen om lagere bedragen.

Vrachtwagenchauffeurs uiten onvrede over blokkade spoorlijn door klimaatactivisten op Maasvlakte

Foto: JBMedia

ROTTERDAM – Op de Rotterdamse Maasvlakte blokkeren sinds dinsdagochtend opnieuw activisten van actiegroep ‘Kappen met Kolen’ het spoor aan de Missouriweg. Ongeveer zes actievoerders proberen met hun actie het treinverkeer dat kolen vervoert, stil te leggen. De groep spreekt van ‘bloedkolen’ – een verwijzing naar de herkomst en milieu-impact van het steenkooltransport.

Het is de tweede dag op rij dat de activisten het spoor blokkeren. Maandag hielden zij de hele dag stand, totdat de politie hen aan het einde van de dag verwijderde. Vandaag zijn ze teruggekeerd, ditmaal uitgerust met parasols, zonnebrandcrème en veel water. Uit een door onze fotograaf meegebrachte thermometer blijkt dat de temperaturen op het spoor tot wel 59 graden Celsius zijn opgelopen.

Onvrede bij vrachtwagenchauffeurs

De actie leidt tot irritatie bij het voorbijrijdende vrachtverkeer. Meerdere vrachtwagenchauffeurs uitten luidkeels hun onvrede, onder andere door te toeteren en te schreeuwen richting de actievoerders. De Missouriweg is een belangrijke route op de Maasvlakte waar zowel trein- als vrachtverkeer intensief gebruik van maakt.

Peter, de voorman van ‘Kappen met Kolen’ – herkenbaar aan zijn vissershoedje – laat weten dat er meer acties gepland staan in en rond het kolenvervoer. “We willen duidelijk maken dat kolentransport niet past in een toekomstgericht klimaatbeleid,” aldus Peter.

Politie houdt situatie in de gaten

De politie houdt de situatie in de gaten, maar heeft dinsdag nog niet ingegrepen. Het is nog onbekend of en wanneer de blokkade zal worden beëindigd. Vorige acties van klimaatactiegroepen rondom fossiele brandstoffen hebben in het verleden al tot flinke vertragingen en logistieke verstoringen geleid.

De haven van Rotterdam speelt een centrale rol in het Europese kolenvervoer. Acties zoals deze zetten daarmee direct druk op de logistieke keten, met merkbare gevolgen voor het goederenvervoer over weg en spoor.

Rond 16:00 uur zijn de demonstranten vrijwillig vertrokken, mogelijk vanwege de warmte.

Staking door uitzendkrachten in distributiecentrum van Albert Heijn in Zwolle

Foto: Persbureau Meter

ZWOLLE – Uitzendkrachten staken vandaag bij het distributiecentrum van Albert Heijn in Zwolle. Ze zijn het niet eens met de nieuwe cao die werkgeversorganisaties voor uitzendkrachten ABU en NBBU sloten met vakbond LBV.

De staking is onderdeel van een landelijke staking bij distributiecentra van Albert Heijn. Die begon vorige week woensdag in Geldermalsen en Pijnacker.

“Vandaag kregen we bezoek van stakers uit Pijnacker om de mensen hier aan te moedigen”, vertelt FNV-bestuurder Erik Pentenga. Hij is ter plaatse bij het distributiecentrum in Zwolle, waar een groep werknemers zich heeft verzameld. “Het is de voorhoede”, stelt Pentenga, die hoopt dat meer uitzendkrachten zich bij de actie aansluiten. Niet alleen in Zwolle, maar ook bij distributiecentra van andere ketens.

Brancheorganisaties voor uitzendbureaus ABU en NBBU sloten in april een nieuwe cao voor uitzendkrachten af met vakbond LBV. Daarin is afgesproken dat uitzendkrachten vanaf 2026 recht hebben op een totaalpakket aan arbeidsvoorwaarden dat gelijkwaardig is aan dat van medewerkers in vaste dienst.

FNV spreekt van een ‘sjoemel-cao’ voor de veelal buitenlandse uitzendkrachten. Ook vakbonden CNV en De Unie zijn er niet over te spreken. De bonden noemen de gemaakte afspraken in de cao te vaag.

Volgens Pentenga is niet duidelijk afgesproken hoe die gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden er in de praktijk uitzien.

“Er is niet vastgelegd wat de waarde van die gelijke arbeidsvoorwaarden is of hoe die moet worden berekend. Als je geen spelregels afspreekt in de cao, kan de uitzendwerkgever op allerlei onderdelen alsnog van alles bepalen.”

Albert Heijn vindt de actie ‘onnodig’. Volgens de supermarktketen zijn collega’s in vaste dienst en klanten er de dupe van. Vestigingen van Albert Heijn in de Randstad hebben te maken met lege schappen vanwege de staking, die elders in het land al dagen aanhoudt.

Hoelang de staking in Zwolle duurt en in hoeverre deze impact heeft op filialen in Noordoost-Nederland, is nog onbekend.

Eerste Kamer stemt voor landelijk vuurwerkverbod

DEN HAAG – De Eerste Kamer heeft voor het landelijk verbod op consumentenvuurwerk gestemd. Het kabinet wil dat dit ingaat vanaf de jaarwisseling van 2026 naar 2027. De komende jaarwisseling mag dan nog vuurwerk worden afgestoken.

Voordat de wet in werking kan treden, moet staatssecretaris Thierry Aartsen van Infrastructuur en Waterstaat (VVD) een zogeheten Algemene Maatregel van Bestuur uitwerken. Daarnaast moet hij vaststellen aan welke voorwaarden verenigingen moeten voldoen om nog wel vuurwerkshows te kunnen verzorgen. Aartsen gaf in de Eerste Kamer aan dat dit niet meer gaat lukken voor de komende jaarwisseling.

Het vuurwerkverbod heeft lang bij de Tweede Kamer gelegen, maar werd aangenomen doordat VVD en NSC besloten om toch voor te stemmen. De hulpdiensten en gemeenten pleiten al lang voor een verbod. Agenten, brandweerlieden en ambulancemedewerkers zijn de afgelopen jaren tijdens oud en nieuw geregeld met onder meer vuurwerk bekogeld. De organisaties hoopten daarom dat het verbod per direct zou ingaan. De BOA Bond zei eerder te vrezen voor “nog een jaar gesodemieter”.

De wet is een initiatief van Tweede Kamerleden Jesse Klaver (GroenLinks-PvdA) en Esther Ouwehand van Partij voor de Dieren. “We zijn hartstikke blij dat het vuurwerkverbod nu een feit is. Dit is geweldig nieuws voor dieren en mensen”, aldus Ouwehand. “We hebben hier keihard voor gestreden, al vanaf de oprichting van onze partij meer dan twintig jaar geleden. Op naar een fijne jaarwisseling voor iedereen.”

Ook Klaver is blij dat de wet is aangenomen. “Vijf jaar geleden begonnen Esther Ouwehand en ik aan de Wet Veilige Jaarwisseling. Vandaag stemt de Eerste Kamer in met het vuurwerkverbod. Een belangrijke stap om van oud en nieuw weer een feest voor iedereen te maken.”

Afsluitdijk in beide richtingen weer open ondanks storing aan brug over de Stevinsluizen

Afsluitdijk, Stevinsluizen

Vanwege een storing aan de brug over de Stevinsluizen was de Afsluitdijk (A7) in beide richtingen dicht. Dat meldt Rijkswaterstaat.

Rijkswaterstaat heeft inmiddels de situatie op de Zuidbrug omgebouwd zodat het verkeer in beide richtingen over deze brug kan rijden.

Het verkeer kan daarom weer gebruik maken van de Afsluitdijk.

De omleidingsroutes zijn ingetrokken.

Man (40) aangehouden in onderzoek naar dodelijke autobrand Delfgauw

DELFT – In het onderzoek naar de gewelddadige dood van de 45-jarige Atilla, die op zondag 8 december 2024 zwaargewond werd aangetroffen in een brandende auto in Delfgauw, heeft de politie een 40-jarige man uit Den Haag aangehouden. Zijn betrokkenheid bij het incident wordt momenteel onderzocht.

De zaak kwam aan het licht toen een voorbijganger rond 08.00 uur melding maakte van een brandende auto op een parkeerplaats aan de Rijksstraatweg in Delfgauw. In het voertuig, een witte Mercedes Citan, trof de brandweer een zwaargewonde man aan. Hulpdiensten kwamen snel ter plaatse, maar hun inspanningen mochten niet meer baten: het slachtoffer overleed ter plekke aan zijn verwondingen.

De politie startte direct een grootschalig onderzoek. Een Team Grootschalige Opsporing (TGO) werd ingezet om de toedracht van het incident te achterhalen. Daarbij kwam de 40-jarige Hagenaar als verdachte in beeld. Hij is inmiddels aangehouden.

Het onderzoek is nog in volle gang. De politie roept getuigen op zich te melden. Mensen die op of rond 8 december iets verdachts hebben gezien in de omgeving van de Rijksstraatweg in Delfgauw, worden verzocht contact op te nemen met de politie.

Regionale hittegolf in Eindhoven, eerste in Nederland sinds 2023

HOUTEN – In Eindhoven steeg de temperatuur om 10.20 uur tot 30,6 graden. Daarmee is de eerste regionale hittegolf van het jaar een feit, meldt Weeronline. Vanaf vrijdag werd het in Eindhoven iedere dag 25 graden of warmer. Naar verwachting stijgen de temperaturen dinsdag verder, tot mogelijk 35 graden.

Het is voor het eerst sinds 2023 dat ergens in Nederland een hittegolf plaatsvindt. In het zeer warme jaar 2023 kwam het drie keer tot een regionale hittegolf, waarvan één recordlange hittegolf in september in het zuiden en oosten van het land.

Woensdag stijgen de temperaturen in het zuiden van het land opnieuw tot tropische waarden. Ook daar is dan sprake van een regionale hittegolf. Als het kwik op het hoofdstation in De Bilt boven de 30 graden stijgt, is er sprake van een officiële hittegolf. Voor een officiële hittegolf moet het in De Bilt vijf dagen achtereen 25 graden of warmer zijn, waarvan drie dagen boven de 30 graden. De laatste officiële hittegolf vond plaats van 9 tot en met 16 augustus 2022.

×