Clicky

vrijdag 3 mei 2024 - 18:18 uur
Home Blog Pagina 88

DAF bekroont European Service Team of the Year 2024

Serviceadviseur Daniele Cagol (links) en monteur Giacomo Paladino (rechts) van Interservice S.p.A. uit het Italiaanse Trento, namen verrast hun trofee in ontvangst

EINDHOVEN – De titel van ‘DAF European Service Team of the Year 2024’ gaat naar Italië. Werkplaatstechnicus Giacomo Paladino en serviceadviseur Daniele Cagol van Interservice uit Trento kregen de bijhorende trofee gisteravond uitgereikt. Dat gebeurde na afloop van een tweedaagse finale, die plaatsvond bij DAF Trucks in Eindhoven. De wedstrijd vormde het slotstuk van een internationale zoektocht die DAF om het jaar organiseert. Met deze competitie zet de Nederlandse truckbouwer werkplaatstechnici en serviceadviseurs op het voetstuk dat ze verdienen.

Teams van DAF-dealers en -servicepunten uit achttien verschillende Europese landen lieten tijdens de internationale finale hun vaardigheden zien. Zowel de serviceadviseurs als de werkplaatstechnici kreeg uiteenlopende, ingewikkelde theoretische en praktische opdrachten op het vlak van truck- en motoronderhoud. De tests konden alleen succesvol worden afgerond, als de adviseur en de technicus als een echt team optrokken én bovendien gebruikmaakten van hun uitgebreide technische voertuigkennis.

DAF European Service Team of the Year

“DAF organiseert de Service Team of the Year-competitie om het belang van professionele werkplaatstechnici en serviceadviseurs te benadrukken,” aldus Twan Winters, Director After Sales bij DAF Trucks. “De trucks van DAF zijn hypermoderne voertuigen waarin de allernieuwste technologieën zijn geïntegreerd voor maximale efficiëntie, veiligheid en chauffeurscomfort. Om dit soort geavanceerde voertuigen te onderhouden, hebben technici grondige en diepgaande kennis nodig. De serviceadviseurs moeten op hun beurt effectief met klanten kunnen communiceren over de geleverde dienstverlening.”

Werken bij de DAF dealer

“Om de groei van DAF te ondersteunen, zijn sterke serviceteams nodig. Daarom liggen er bij DAF-dealers in heel Europa kansen voor vaardige en enthousiaste werkplaatstechnici,” stelt Albert Florijn, Director Dealer Workshop Services bij DAF Trucks: “Voor de hoogste klanttevredenheid werken de serviceadviseur en werkplaatstechnicus nauw samen. DAF wil tot in de kleinste details uitzonderlijke service en kwaliteit bieden. De serviceteams van onze dealers spelen daarin een cruciale rol.”

‘Een bijzonder leerzame ervaring’

Serviceadviseur Daniele Cagol en werkplaatstechnicus Giacomo Paladino namen hun trofeeën verrast in ontvangst. Giacomo: “Gezien het extreem hoge niveau van de andere teams, past nederigheid ons het best. Maar natuurlijk zijn we ontzettend trots. We hebben bovendien enorm genoten van de uitdagende opdrachten. Net als iedereen moesten we tot het uiterste gaan. Daardoor werd de finale een zeer leerzame ervaring.”

Nederlands team behaalt prachtige tweede plek

Het Nederlandse team, bestaande uit Service Advisor Gert Jan Kortlever en Master Technician Sid Classens, beiden werkzaam bij van Tilburg-Bastianen, wist de tweede plaats te bereiken.

Onder het toeziend oog van de dealer vertegenwoordiger John Jans-Beken hebben zij zowel individueel als in de samenwerkende opdrachten Nederland uitstekend vertegenwoordigd. “De wedstrijd was zeer goed georganiseerd en de opdrachten sloten goed aan met de praktijk” aldus Sid en Gert Jan.

Uitbraak mazelen in Eindhoven en omgeving, 15 besmettingen gemeld

EINDHOVEN – In Eindhoven en omgeving is een uitbraak van mazelen gaande. De GGD heeft meldingen gekregen over veertien kinderen van gemiddeld 5 jaar oud en één volwassene die de zeer besmettelijke ziekte hebben opgelopen. Ze waren allemaal ongevaccineerd, meldt de gezondheidsdienst.

“Door de dalende vaccinatiegraad neemt het risico op verspreiding toe”, voegt de GGD eraan toe. Die benadrukt nog eens dat vaccinatie een goede bescherming biedt tegen de ziekte.

In diverse andere EU-landen gaat het virus dat mazelen veroorzaakt al langer rond. In Oostenrijk, Liechtenstein en Roemenië waren vorig jaar opgeteld al enkele duizenden gevallen gemeld. De Europese gezondheidsdienst waarschuwde onlangs nog dat het aantal besmettingen waarschijnlijk zal toenemen.

Symptomen

Symptomen van mazelen zijn klachten als koorts, niezen en hoesten. Besmette mensen hebben meestal ook ontstoken ogen. Na 3 tot 7 dagen komen er vlekjes op de huid. “Deze vlekjes komen eerst achter de oren en verspreiden zich daarna over het hele lichaam”, beschrijft de GGD Brabant-Zuidoost het ziekteverloop.

Klachten blijven vaak relatief mild, maar soms verloopt de ziekte zeer ernstig. “In ernstige gevallen krijgt iemand longontsteking of hersenontsteking”, legt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) uit. In uitzonderlijke gevallen is mazelen dodelijk. Volgens het RIVM loopt in Nederland ongeveer een op de 10.000 gevallen fataal af. Ongevaccineerde jonge kinderen, ongevaccineerde zwangeren en mensen met een immuunstoornis lopen een verhoogd risico om ernstiger ziek te worden.

De GGD doet zoals gebruikelijk onder meer bron- en contactonderzoek. Dat betekent dat wordt nagegaan met wie iemand die besmet is recent contact heeft gehad. Die mensen krijgen dan bericht, zodat ze zelf alert zijn op symptomen van ziekte.

Laatste uitbraak

De laatste grote mazelenuitbraak in Nederland was in 2013 en begin 2014. Toen werden enkele duizenden mensen ziek. Ruim 180 mazelenpatiënten moesten worden opgenomen in het ziekenhuis, becijfert het RIVM. Een 17-jarig meisje overleed aan de gevolgen van de ziekte. De afgelopen jaren waren er weinig gevallen. Vorig jaar registreerden gezondheidsdiensten er slechts zeven in totaal. Dat aantal is dus nu al overtroffen. In de coronajaren waren er ook amper besmettingen.

Met de uitbraak rond Eindhoven is nu al sprake van het hoogste aantal besmettingen sinds 2019. Toen kregen volgens de RIVM-cijfers 83 mensen in Nederland mazelen.

Putters adviseert kabinet met ‘programakkoord’ op hoofdlijnen

DEN HAAG – Informateur Kim Putters adviseert om een ‘programkabinet’ te vormen op basis van een akkoord op hoofdlijnen. PVV, VVD, NSC en BBB moeten daar wat hem betreft verder over gaan onderhandelen.

Het akkoord op hoofdlijnen moet wat Putters betreft op brede steun in de Tweede Kamer kunnen rekenen.

Dat zei Putters bij de aanbieding van zijn eindverslag aan Kamervoorzitter Martin Bosma. Hij heeft geconstateerd dat een gewoon meerderheidskabinet op dit moment niet mogelijk is en een minderheidskabinet evenmin.

ILT legt dwangsom op aan plaagdierbeheersingsbedrijf

muizen

DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft een last onder dwangsom opgelegd aan een groot plaagdierbeheersingsbedrijf. Dit bedrijf heeft de voorschriften voor het gebruik van bestrijdingsmiddelen tegen ratten en muizen niet goed nageleefd. De ILT gaat hiertoe over naar aanleiding van bevindingen van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) vorig jaar bij 46 bedrijven. De Inlichtingen- en Opsporingsdienst van de NVWA is onder leiding van het Openbaar Ministerie tevens een strafrechtelijk onderzoek gestart bij de plaagdierbeheerser.

De ILT legt een last onder dwangsom van €5.000 per dag op bij elke geconstateerde overtreding. Deze last wordt opgelegd om een einde aan de overtredingen te maken en om herhaling in de toekomst te voorkomen.

Ingrijpen na bevindingen NVWA

De ILT heeft ingegrepen na bevindingen van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). In oktober 2023 heeft de NVWA 46 veehouderijen tijdelijk stilgelegd, nadat sporen van een muizenbestrijdings­middel waren aangetroffen in de lever van een kalf, afkomstig uit een van deze veehouderijen. De NVWA constateerde dat het verantwoordelijke plaagdierbeheersingsbedrijf de regels voor het gebruik van het muizengif onvoldoende had nageleefd. Er werd gif gebruikt op plekken, waar de kalveren het op konden likken. Hierdoor zijn deze dieren blootgesteld aan het bestrijdingsmiddel.

Integrated Pest Management (IPM)

Daarnaast werd de voor knaagdierbeheersing de verplichte werkwijze Integrated Pest Management (IPM) niet tot nauwelijks toegepast. IPM is sinds januari 2023 verplicht. Kortgezegd houdt het in dat gif inzetten de laatste optie is en dat er eerst preventieve maatregelen, wering en mechanische bestrijding moeten worden ingezet. Ook ontbraken de verplichte risico-inventarisatie en het plan van aanpak. De ILT en NVWA zijn met het plaagdierbeheersingsbedrijf in gesprek gegaan om implementatie van de verplichte IPM-werkwijze te versnellen.

Veilig voor mens, dier en milieu

Het is van belang dat er veilig wordt gewerkt met bestrijdingsmiddelen1 en dat de voorschriften in de toelatingen ervan worden nageleefd. Dit om te voorkomen dat bestrijdingsmiddelen bijvoorbeeld in voedingsmiddelen terecht komen, waardoor ze schadelijk kunnen zijn voor mensen. Verkeerd gebruik van bestrijdingsmiddelen kan ook leiden tot schade aan het milieu (bijvoorbeeld vergiftiging van roofvogels) en afnemende werking (resistentie).

Toezicht

De ILT houdt toezicht op de door agrariërs ingehuurde plaagdierbeheersers. Vanuit de Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden is de ILT bevoegd om op te treden bij overtredingen van die wet. De NVWA kijkt vooral naar de risico’s voor voedselveiligheid als gevolg van onjuiste toepassing van ratten- en muizengif door voedselproducerende bedrijven, zowel door agrariërs zelf als de ingehuurde plaagdierbeheersers. De ILT en NVWA werken hierin intensief samen en delen benodigde informatie met elkaar om zo gezamenlijk toezicht te kunnen houden op het uitvoeren van ongediertebestrijding door agrariërs zelf en plaagdierbeheersers.

[1] De term bestrijdingsmiddelen betreft in het algemeen zowel gewasbeschermingsmiddelen als biociden, waaronder de rodenticiden vallen.

DNB waarschuwt dat veel mensen te weinig van welvaart profiteren

AMSTERDAM – De toename van de welvaart in Nederland komt onvoldoende bij huishoudens terecht. Daarvoor waarschuwt president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank (DNB).

Knot sprak bij de presentatie van het jaarverslag van de centrale bank van een economie die “best goed draait, maar voor een deel van Nederland toch niet voldoende werkt”. “De verwachting leeft breed dat de generatie die nu opgroeit het minder goed krijgt dan haar ouders. Er zijn zorgen over de bestaanszekerheid en de impact van migratie. En veel Nederlanders zien meer nadelen van globalisering dan voordelen”, somde hij in dat jaarverslag zelf ook op.

Dat het economische succes van Nederland niet door iedereen wordt gevoeld, heeft volgens Knot te maken met de verdeling van de welvaart. “Werkenden krijgen een steeds kleiner stuk van de economische taart.” Terwijl het bedrijfsleven jarenlang flink wist te profiteren van bijvoorbeeld de Europese eenwording, zijn de lonen niet met gelijke tred omhooggegaan.

Inhaalslag loonontwikkeling

Wat betreft de lonen verwacht de DNB-baas nog wel een inhaalslag, doordat de lonen veelal met enige vertraging op onverwachte inflatie reageren. “Maar in Nederland is er nog iets anders aan de hand. En dat is de te ver doorgeschoten flexibilisering op met name de onderkant van de arbeidsmarkt.”

Flexwerkers en zzp’ers verkeren vaak in een kwetsbare positie met weinig buffers. De coronacrisis en de flinke stijging van de energieprijzen hebben ook laten zien dat grote groepen huishoudens bij financiële tegenslagen snel in de problemen komen, aldus Knot.

Betaalbaarheid woningen

Hij stipte ook nog eens aan dat woningen voor veel mensen onbetaalbaar zijn geworden. Daarnaast loopt de economie ook steeds meer tegen capaciteitsgrenzen aan. “Denk bijvoorbeeld aan het overbelaste stroomnet, de volle wegen en treinen, maar ook de knelpunten op het gebied van milieu en klimaat.”

Het is volgens Knot aan een nieuw kabinet om met beleid te komen “waarbij niemand achterblijft”. Dat betekent ook keuzes maken, voegde hij er meteen aan toe. Afgelopen jaren heeft de overheid burgers en bedrijven geholpen met allerlei steunmaatregelen. “De komende jaren is die slagkracht er niet meer.”

Begrotingstekort

Knot hamert er al langer op dat de overheid haar begrotingstekort niet te veel moet laten oplopen. Het nieuwe kabinet zal dus niet alleen moeten kijken naar extra uitgaven, maar ook naar bijvoorbeeld het afschaffen van fossiele subsidies of de belastingvoordelen die huizenbezitters wel genieten maar huurders niet.

Kantoorunits zijn dé oplossing voor transportbedrijven

Groeit jouw transportbedrijf zo hard dat de bestaande kantoorruimte te krap wordt? Of heb je tijdelijk extra werkplekken nodig tijdens een piek of verbouwing? RECO kantoorunits huren kan dan uitkomst bieden. Deze mobiele kantoorruimtes worden volledig ingericht op jouw locatie geplaatst voor de periode die je nodig hebt. Laten we eens kijken naar de voordelen van deze flexibele oplossing.

Snel realiseren van extra werkruimte met kantoorunits

Het grootste pluspunt van kantoorunits huren is de snelle beschikbaarheid. Binnen enkele weken na bestelling staan ze al op je terrein. Geen langdurige verbouwingen of nieuwbouw, maar meteen volledige ingerichte werkplekken. De units worden bovendien turn-key geleverd, inclusief aansluitingen voor nutsvoorzieningen. Zo kan jouw personeel er direct aan de slag.

Schaalbaarheid naar behoeften

Een ander voordeel is de mogelijkheid om eenvoudig op- of af te schalen. Meer werkplekken nodig? Dan worden er kantoorunits bijgeplaatst. Tijdelijk minder ruimte vereist? De overbodige units gaan weer mee. Dankzij dit modulaire systeem betaal je alleen voor de ruimte die je echt nodig hebt. Ideaal voor pieken en seizoensgebonden drukte in de transportsector.

Comfortabele werkplek voor medewerkers

Het huren van RECO kantoorunits biedt een uitstekende werkomgeving voor je medewerkers. Ze zijn goed geïsoleerd, verwarmd, gekoeld en voorzien van ergonomisch meubilair, sanitair en eventueel een pantry. Met verlichting, vloerbedekking en wandpanelen ogen ze keurig afgewerkt. Jouw personeel kan er dus comfortabel en gefaciliteerd werken, wat hun productiviteit en tevredenheid ten goede komt.

Kantoorunits op maat

Voor elke specifieke situatie is een passende samenstelling van kantoorunits mogelijk. Van een enkel kantoor tot een compleet pand met meerdere ruimtes, vergaderzalen en een kantine. De kantoorunits van RECO kunnen ook beveiligd of vandalismebestendig gemaakt worden. Zo wordt de oplossing naadloos afgestemd op jouw bedrijfssituatie en heersende omstandigheden, zoals bedrijfsgroei of renovaties. Kantoorunits bij transportbedrijven zijn breed inzetbaar.

Duurzame en groene kantooromgeving

Naast dat ze zeer comfortabel zijn, kunnen de gehuurde kantoorunits ook verduurzaamd worden. Denk aan de plaatsing van zonnepanelen voor groene stroomvoorziening en verlaging van de CO2-uitstoot. De units worden bovendien gemaakt van duurzame en goed geïsoleerde materialen voor energiezuinig gebruik en een milieuvriendelijke werkplek. Een verantwoorde en groene keuze voor transportbedrijven.

Gebruiksgemak met volledige service

Bij het huren van kantoorunits wordt voor een vlekkeloze ervaring gezorgd. RECO adviseert, richt de units volledig in en sluit ze aan op nutsvoorzieningen. En mocht er tijdens de huurperiode een storing optreden, dan wordt deze snel verholpen. Zo geniet je zorgeloos van je tijdelijke kantoorruimte, zonder afleiding van je kernactiviteiten in de transportsector.

Transportondernemers die meer willen weten over kantoorunits huren voor uitbreiding of tijdelijke huisvesting, kunnen contact opnemen met een leverancier zoals RECO. Die maakt een voorstel op maat met plattegrond en prijsopgave. Vraag meer informatie aan voor flexibele én comfortabele kantoorruimte op je transportlocatie want het huren van RECO units zijn de ideale oplossing. Een slimme manier om je bedrijfsgroei op te vangen of verbouwingen soepel te laten verlopen.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Eventuele gedwongen ontslagen bij Tata Steel van tafel

IJMUIDEN – Er zullen geen gedwongen ontslagen plaatsvinden bij het schrappen van honderden banen bij Tata Steel. Dat zegt een woordvoerder van het staalconcern naar aanleiding van berichtgeving van NH Nieuws.

Bij de aankondiging van de ontslagronde in november zei Tata Steel nog dat gedwongen ontslagen niet uitgesloten waren.

Tata Steel kondigde vorig jaar aan banen te schrappen om ook in de toekomst concurrerend en winstgevend te blijven.

Inmiddels zijn de plannen daarvoor uitgewerkt en gaat het niet om achthonderd te vervallen arbeidsplaatsen, zoals eerder werd genoemd, maar 581 banen. Die vermindering komt omdat het bedrijf besloten heeft om banen op de hr-, finance-, en inkoopafdelingen van het bedrijf toch niet te gaan uitbesteden.

Vattenfall onderzoekt ‘betere verdeling’ hogere kosten zonnestroom

DEN HAAG – Energiebedrijf Vattenfall onderzoekt hoe het de stijgende kosten van teruggeleverde zonnestroom “beter kan verdelen”. Nu rekent de energieleverancier nog geen hogere tarieven voor huishoudens met zonnepanelen.

“Op dit moment is niet bekend of, en zo ja, wat de beste manier is. Alle opties liggen op tafel. Net als andere energieleveranciers worstelen ook wij met de stijgende kosten als gevolg van het terugleveren van zonnestroom”, stelt een woordvoerder.

Keuze.nl en Energievergelijk.nl meldden eerder dat Vattenfall nieuwe klanten met zonnepanelen hogere tarieven laat betalen dan klanten zonder panelen. De vergelijkingssites baseerden zich op een tarieventabel die op de site van Vattenfall stond. Maar volgens de woordvoerder kwam de tabel, die niet juist is, door een technische fout op de site. De vergelijkingssites hebben hun berichtgeving inmiddels aangepast.

Meerdere wegen richting Belgische havens geblokkeerd door boeren

Boeren

BRUSSEL – Meerdere wegen richting de Belgische havens worden donderdag geblokkeerd door boze Belgische boeren.

Hieronder een overzicht van Febetra van donderdagochtend 11:00 uur.

Haven van Antwerpen

De tractoren bevinden zich op de rotonde Steelandlaan – Hazopweg op de Linkerscheldeoever. Het verkeer wordt niet gehinderd.

Haven van Zeebrugge

Filterblokkade op kruispunt Kustlaan (N34) – Westelijke strekdam (N31) (verkeer kan momenteel beurtelings passeren)

Filterblokkade op kruispunt Alfred Ronsestraat (N350) – Afrittencomplex A11

Haven van Gent

De turborotonde bij Euro-Silo is gedeeltelijk bezet. Twee rijvakken zijn er afgesloten, verkeer is mogelijk maar verloopt vertraagd. Er zijn acties binnen het havengebied met filterblokkades, maar het verkeer kan er (nog) door.

Helft van de voertuigen niet in orde tijdens Deense transportcontrole

Controle Bornholm

BORNHOLM – Afgelopen maandag en dinsdag heeft de Deense politie een grote transportcontrole gehouden op Bornholm. Vrachtwagens, bestelwagens en bussen werden voor inspectie naar de haven van Rønne gestuurd en gecontroleerd. Bij de helft van de 57 gecontroleerde voertuigen werden overtredingen geconstateerd.

Een touringcar arriveerde maandag met passagiers vanaf de veerboot in Rønne, maar mocht vanwege verschillende gebreken geen nieuwe passagiers meenemen naar Ystad. De brandblusser van de bus is sinds 2017 niet meer goedgekeurd, maar moet wel elke vijf jaar op druk worden getest. De bus had geen noodhamer en twee lekke banden. Na een algemene beoordeling van de veiligheid werd de bus een rijverbod opgelegd.

Maandagmiddag laat werd een busje vol verhuisgoederen tegengehouden bij de veerhaven, waar bleek dat het verhuisbedrijf geen juiste papieren had van de lading en het voertuig. De twee verhuizers waren niet in dienst van het bedrijf en hadden geen vergunning om goederen te vervoeren. Het busje was niet goed geregistreerd en beide voorbanden waren versleten. De verhuiswagen en de goederen strandden daarom in Rønne, omdat deze niet verder mocht. Het verhuisbedrijf kan in deze zaak een boete van vijf cijfers verwachten, meldt de Deense politie.

Versleten banden op verschillende vrachtwagens

Dinsdag werd op het eiland een busje met een grote lading tegels op een aanhangwagen aangehouden. De chauffeur werd beschuldigd van het niet goed vastzetten van zijn goederen, omdat de tegels bij het remmen een groot risico liepen om eraf te vallen.

Drie vrachtwagenchauffeurs wisten niet dat hun vrachtwagenrijbewijs iedere vijf jaar vernieuwd moet worden. Daarom riskeren zowel de vrachtwageneigenaar als de chauffeur nu een boete.

Verschillende van de gestopte vrachtwagens hadden versleten banden, en één vrachtwagen had twee banden die zo versleten waren dat het gaas in de band uitstak. Het werd verboden om verder te rijden totdat de gebreken zijn opgelost.

“Helaas zagen we over het algemeen veel voertuigen met zeer versleten banden. Dit geeft een aanzienlijk verhoogd risico dat de band tijdens het rijden barst en gevaarlijke situaties in het verkeer veroorzaakt”, zegt politiecommissaris Henrik Haensel, hoofd van het Heavy Vehicle Centre East.

“Met gebreken bij ongeveer de helft van de gecontroleerde voertuigen laat dit ons tegelijkertijd zien dat het nodig is om de controledruk op Bornholm hoog te houden”, besluit Henrik Haensel.

North Sea Port zal ingrijpen bij uit de hand lopend boerenprotest

North Sea Port

GENT – Naar aanleiding van het aangekondigde boerenprotest in het Gentse deel van North Sea Port op donderdag 14 maart 2024 zal, indien nodig, het havenbedrijf ingrijpen.

Het havenbedrijf North Sea Port staat mee in voor de veiligheid in het havengebied. In het bijzonder voor het beheer van de toegang tot havengebied, het bewaken en bewaren van de veiligheid en het verzekeren van een vlot scheepvaartverkeer.

In samenspraak met de gouverneur van Oost-Vlaanderen en de veiligheidsdiensten wordt er gemonitord waar welke acties plaatsvinden.

Bij hinder op de wegen en rotondes in en rond het havengebied, aan terminals en havenfaciliteiten, en aan bruggen over het Kanaal Gent-Terneuzen zal er worden opgetreden.

Het havenbedrijf heeft daartoe alle juridische middelen in handen, met inbegrip van een juridische beschikking om blokkades op te heffen.

Rekening houdend met de gevolgen van de acties zullen deze middelen worden ingezet. Dit om de veiligheid in het havengebied en de vrije scheepvaart te kunnen garanderen, de kritische haveninfrastructuur en installaties te beschermen en economische schade te voorkomen.

Dirk van den Broek kiest voor Leen Menken en Lelieveld

Leen Menken Lelieveld Dirk van den broek

ZOETERMEER – Na een intensieve periode van voorbereiding komen sinds deze week de diepvriesproducten, voor alle locaties van supermarktketen Dirk van den Broek, bij Leen Menken en Lelieveld vandaan. De keuze voor Leen Menken en Lelieveld is volgens Dirk gebaseerd op hun kwaliteit en flexibiliteit.

Goedkoop zijn begint bij een vlekkeloze operatie

Algemeen Directeur bij Leen Menken, Lucas Roskam: ”Met ons nieuwe diepvriesmagazijn en de efficiënte pickvloeren merken we dat steeds meer producenten ons vinden voor onze dienstverlening. Naast de foodservice klanten zien we fulfilment en distributie voor retail ook groeien. Hierbij is het leveren van kwaliteit het allerbelangrijkste en dat is precies waar het in onze operaties om draait.”

Voor Dirk wordt de fulfilment van de diepvries orders gedaan door zowel Leen Menken als Lelieveld. Daarbij wordt aanvoer naar de dc’s en een deel van de winkeldistributie uitgevoerd door Lelieveld die al jaren een vaste transportpartner is van Dirk.

Een andere keuze

Dirk besloot in 2023 om zijn diepvriesdistributie naar de winkels anders in te richten. Na een zoektocht bij verschillende vrieshuizen viel de keuze op de combinatie van Leen Menken en Lelieveld. Directeur logistiek, Peter Zonderop: “Naast de grondige voorbereiding en de expertise van onze nieuwe partners, merken we ook dat er een duidelijke culturele fit zit tussen deze drie bedrijven. De dedicated teams hebben op korte termijn een geweldige prestatie neergezet om de integratie vorm te geven. Dat geeft ons veel vertrouwen voor de toekomst!”

Een goede samenwerking is key

Dirk kwam in contact met Leen Menken via Lelieveld. Dit transportbedrijf regelt al sinds jaar en dag het vervoer naar een groot aantal winkels voor Dirk. Vincent Lelieveld, samen met zijn broer Maurice eigenaar van Lelieveld Transporten; “Wij werken al jaren naar volle tevredenheid voor zowel Dirk als Leen Menken en zo is deze driehoeksverhouding ontstaan.”

Peter Zonderop: “In Leen Menken en Lelieveld vinden wij partners die onze opslag- en orderpick-activiteiten voor het volledige diepvriesassortiment verzorgen. We zijn letterlijk buren (beide bedrijven zijn langs de A12 gevestigd) en hebben Leen Menken in de afgelopen maanden leren kennen als een betrouwbare partij die snel schakelt, meedenkt, haar processen op orde heeft en binnen no-time de systemen volledig op elkaar heeft aangesloten. Een fijne en persoonlijke partij om mee samen te werken.”

Leen Menken is onderdeel van de Belgische bpostgroup. Leen Menken opereert voor bedrijven uit de levensmiddelen branche en werkt met ongeveer 120 medewerkers. Zij bieden een totale combinatie van diepvries opslag, orderpicking, pallet – en pakkettransport met een gesloten koude keten van 4˚C of -18˚C en zijn hiermee uniek in Nederland. Praktisch onderscheidt Leen Menken zich in kwaliteit, flexibiliteit en efficiëntie.

Leen Menken werkt voor producenten als Nestlé, Bonduelle en Douwe Egberts, maar ook voor e-commerce bedrijven als MamaDeli en Sap.je.

Lelieveld Transporten uit Hazerswoude-Dorp is een familiebedrijf dat werd opgericht in 1980. Het bedrijf richt zich op geconditioneerd transport met ongeveer tachtig voertuigen. Daarnaast hebben zij een warehouse van ruim 6000 m2 waarmee zij kunnen voorzien in koel- en vriesopslag. Met om en nabij 180 medewerkers staan zij 24/7 klaar voor hun opdrachtgevers en bieden zij de hoogst mogelijke kwaliteit, service en flexibiliteit.

Multifunctionele Volvo FMX Electric trekker-portaalwagen voor Bork Groep

Bork Groep Volvo

STUIFZAND – De allereerste elektrische truck van Bork Groep is een extra bijzonder voertuig. De specialist in sloopwerken, (bodem)sanering en recycling heeft een custom made Volvo FMX Electric 6×2 trekker-portaalwagen in gebruik genomen. Bork Groep speelt hiermee in op de eis van opdrachtgevers om projecten emissieloos uit te voeren. Ook bereidt het bedrijf zich hiermee voor op de komst van zero-emissie zones in binnensteden in 2025. Het volledig elektrische voertuig is geleverd door Volvo Trucks-dealer Nijwa Beilen.

Bork Groep is gespecialiseerd in sloopwerkzaamheden, (bodem)sanering en recycling (het terugwinnen van grondstoffen). “We wilden een elektrische truck waarmee we uiteenlopende werkzaamheden kunnen uitvoeren”, vertelt eigenaar Jan Bork. “Soms moeten we bouwbakken plaatsen bij een project in een binnenstad, maar we rijden ook vaak met een kipper oplegger. Met deze multifunctionele Volvo FMX Electric kunnen we al deze werkzaamheden doen. De truck heeft een koppelschotel en is voorzien van een demontabel portaalarmsysteem.”

Bork Groep

Voorbereid op zero-emissie zones

Met de aanschaf van de Volvo FMX Electric bereidt Bork Groep zich voor op de toekomst. “We werken voor een groot aantal verschillende opdrachtgevers, zowel privaat als publiek. We krijgen steeds vaker de vraag om projecten emissieloos te doen. Daarom investeren we in elektrisch gereedschap, en nu dus ook een elektrische truck. Dat laatste doen we ook omdat er vanaf 2025 zero-emissie zones komen in steden waar je straks niet meer in mag met een dieseltruck. De eerste paar jaar geldt er nog een overgangsperiode, maar vanaf 2030 mag je daar helemaal niet meer komen met dieseltrucks. We willen ons daar goed op voorbereiden door nu al ervaring op te doen met een alternatieve aandrijflijn.”

‘Volvo Trucks loopt voorop’

Met de Volvo FMX Electric keert Volvo Trucks terug in het wagenpark van Bork Groep. “Volvo Trucks loopt ver voorop bij de ontwikkeling van elektrische trucks: het is een bewezen concept. In het verleden hebben we al met Volvo-trucks gereden, dus we kennen het merk en Nijwa. Als je iets nieuws gaat doen, is het een must dat je kunt terugvallen op een goede dealer en werkplaats. We weten dat dat bij Nijwa goed is geregeld. Ook bij dit project hebben ze uitstekend met ons meegedacht om een geschikte configuratie uit te denken om onze wensen technisch haalbaar te maken. We zijn ervan overtuigd dat we met de drie partijen die hierbij betrokken zijn – Nijwa, Hyva en wijzelf – een mooi concept hebben neergezet.”

Uniek concept

De Volvo FMX Electric van Bork Groep is om meerdere redenen een unieke truck. Zo is de truck, naar het idee en onder begeleiding van Nijwa, door de RDW goedgekeurd voor dubbel gebruik, zowel als trekker en bakwagen. De Volvo FMX Electric heeft een GCW van 50 ton (goedgekeurd door de RDW). Ook zijn specifiek voor dit voertuig een custom made vangmuilkoppeling en trekbalk ontwikkeld.

Bork Groep Volvo

Opladen bij eigen E-laadplein

De Volvo FMX Electric wordt breed ingezet. “Als Bork Groep voeren we in het hele land projecten uit. Dat kan ook met deze truck, want het netwerk van oplaadpunten onderweg waar we tussentijds kunnen bijladen wordt steeds groter. Daarnaast hebben we zelf opladers bij onze locaties in Assen en Stuifzand. Bij onze hoofdvestiging in Stuifzand hebben we dit jaar een E-laadplein in gebruik genomen, met ook een snellader voor elektrische trucks.”

Duurzaamheid zit in het DNA van Bork Groep

Bork Groep streeft binnen de sloop-, recycling- en saneringsbranche naar een circulaire kringloop. “We zijn voortdurend op zoek naar manieren om grondstoffen terug te winnen voor hergebruik. Inmiddels zijn we in staat om 95 procent procent van de materialen geschikt te maken voor recycling. In de multifunctionele Volvo FMX Electric komt alles samen wat we als Bork Groep doen. Duurzaamheid zit in het DNA van ons bedrijf. Jan Bork senior, oprichter van ons bedrijf, is daar in 1946 al mee begonnen door materialen geschikt te maken voor hergebruik. Dat was destijds geboren uit noodzaak vanwege schaarste aan grondstoffen, tegenwoordig heet dat circulair. Ook bij de aanschaf van nieuw materieel kijken we altijd naar de meest duurzame optie. Als bedrijf pakken we elk project aan en de inzet van een multifunctioneel inzetbare emissieloze truck past daar perfect bij.”

Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET)

Bork Groep heeft voor de aanschaf van de Volvo FMX Electric vorig jaar een succesvolle subsidieaanvraag gedaan via de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET). Ook in 2024 is het mogelijk om subsidie aan te vragen voor de aanschaf van een elektrische truck. Dat kan weer vanaf 26 maart 2024.

Wilders: ondemocratisch dat ik geen premier word

DEN HAAG – PVV-leider Geert Wilders vindt het staatsrechtelijk onjuist en ondemocratisch dat hij geen premier wordt, ondanks dat zijn partij de grootste is. Dat zei hij donderdagochtend voordat hij bij informateur Kim Putters naar binnen ging. Vanwege een blokkade van NSC en VVD heeft hij een stap opzijgezet, maar dat doet hij niet van harte.

Aan tafel had de leider van de radicaal-rechtse partij nog gezegd dat hem het premierschap eigenlijk niet afgepakt kon worden, zei hij donderdagochtend tegen de pers. “Maar daar heb je wel steun van nodig van alle partijen.”

De BBB vond het prima als Wilders premier zou worden, laat hij weten. Er was een partij die “zei: liever niet, maar we gaan er niet voor liggen”, en één partij die aangaf “geen sprake van”. Of dit NSC of VVD was, wilde de PVV-voorman niet zeggen.

Wilders krijgt donderdag net als de andere drie partijleiders en secondanten de kans om het concept-verslag van informateur Kim Putters in te zien. Dat gaat later op de dag naar de Tweede Kamer. De overige fractieleiders zeiden verder weinig bij binnenkomst.

Limburg laat buschauffeurs rijden die geen Nederlands spreken

Bus Arriva Limburg

MAASTRICHT – De provincie Limburg gaat akkoord met een plan van vervoerder Arriva voor het tijdelijk inzetten van buschauffeurs die geen Nederlands spreken. Normaal moeten buschauffeurs de Nederlandse taal beheersen, maar Gedeputeerde Staten geeft toestemming om hiervan af te wijken.

Arriva wil in Limburg vier Kroatische chauffeurs laten rijden die geen Nederlands, maar wel Engels spreken. Reden is het personeelstekort, waardoor bussen uitvallen.

In het zogeheten programma van eisen van de provincie staat dat personeel dat in contact komt met reizigers Nederlands moeten kunnen verstaan en spreken. Limburg maakte begin deze maand al bekend waarschijnlijk in te willen stemmen met het voorstel van Arriva om hier tijdelijk van af te wijken en heeft dat nu dan ook echt besloten.

“Met de inzet van de Kroatische chauffeurs verwacht Arriva op korte termijn verbeteringen te kunnen realiseren in de betrouwbaarheid van het Limburgse openbaar vervoer”, laat het college weten.

Volgens de vervoerder volgen momenteel ruim vijftig mensen de opleiding tot buschauffeur. Arriva verwacht dat deze mensen over drie maanden het rijbewijs hebben waarmee ze aan de slag kunnen.

LAATSTE NIEUWS

Rijkswaterstaat: drukste vrijdagmiddagspits van dit jaar

DEN HAAG - Op de Nederlandse wegen staat ruim 450 kilometer file, meldt Rijkswaterstaat. Daarmee is het de drukste vrijdagmiddagspits tot nu toe van...