Clicky

donderdag 12 juni 2025 - 18:36 uur
Home Blog Pagina 8

Vier weken cel voor poging tot diefstal van diesel uit vrachtwagen in Beverwijk

AMSTERDAM – Het gerechtshof Amsterdam heeft op 3 juni een man veroordeeld tot vier weken gevangenisstraf wegens poging tot diefstal van diesel uit een vrachtwagen op een bedrijventerrein in Beverwijk. De diefstalpoging vond plaats op 29 maart 2022 en was gericht op een voertuig van een transportbedrijf. Het betrof een geraffineerde poging waarbij de verdachte gebruikmaakte van een pomp en slang om brandstof over te hevelen naar zijn eigen vrachtwagen.

De poging mislukte doordat een medewerker van het getroffen bedrijf het incident op tijd opmerkte. De verdachte handelde in de nachtelijke uren, met een geprepareerde vrachtwagen, en gebruikte braak om toegang tot de tankinstallatie te verkrijgen.

Recidive

Opvallend is dat de man al eerder is veroordeeld voor soortgelijke delicten. In december 2021 kreeg hij 18 dagen cel voor brandstofdiefstal, en na de poging in Beverwijk werd hij opnieuw gepakt en veroordeeld tot vier maanden cel. Ook in 2015 werd hij al eens veroordeeld voor diefstal met braak. Het hof rekent de recidive de verdachte zwaar aan.

“De verdachte lijkt niet onder de indruk van eerdere veroordelingen,” aldus het hof in het arrest. “Hij handelt zonder enig respect voor andermans eigendom en brengt aanzienlijke schade en hinder toe.”

Straf hoger dan geëist

De politierechter legde aanvankelijk een celstraf van twee weken op. De advocaat-generaal vorderde in hoger beroep bevestiging van die straf. Het hof ging daar echter overheen en verdubbelde de straf naar vier weken, gelet op de ernst van het feit en de strafverzwarende omstandigheden.

Redelijke termijn overschreden

Hoewel de behandeling van de zaak in hoger beroep bijna negen maanden te laat plaatsvond, leidde dat niet tot strafkorting. Het hof volstond met een constatering van deze overschrijding, omdat het ging om een relatief korte gevangenisstraf.

China verlengt onderzoek naar dumping varkensvlees uit EU

BEIJING – China verlengt het onderzoek naar geïmporteerd varkensvlees uit de Europese Unie met zes maanden. Beijing verdenkt Europese vleesverwerkers van dumping, het tegen een kunstmatig lage prijs verkopen van varkensvleesproducten op de Chinese markt, en startte in juni vorig jaar een onderzoek.

Dat onderzoek zou deze maand worden afgerond, maar is vanwege de “complexiteit” van de zaak verlengd tot 16 december, meldt het Chinese ministerie van Handel in een verklaring op zijn website. Het Chinese onderzoek naar mogelijke dumping van varkensvlees volgde op de aankondiging van de Europese Commissie om fors hogere importheffingen op Chinese elektrische auto’s in te voeren.

Volgens Brussel zouden Chinese autofabrikanten dankzij staatssteun een oneerlijk concurrentievoordeel hebben in Europa, waardoor ze goedkoper auto’s op de markt kunnen zetten. De Europese heffingen, die oplopen tot 35 procent voor bepaalde auto’s, veroorzaakten een handelsconflict. China nam daarop maatregelen tegen Franse cognac en dreigde met heffingen op varkensvlees uit de EU.

Brussel en Beijing zijn in april echter begonnen met onderhandelingen over de Europese invoerheffingen op Chinese stekkerauto’s. De EU en China onderzoeken daarbij of minimumprijzen voor Chinese elektrische auto’s een alternatief kunnen worden voor importheffingen. De gesprekken tussen de EU en China volgen op de importheffingen waarmee de Amerikaanse president Donald Trump handelspartners heeft opgeschrikt. Europa hoopt meer handel te drijven met andere landen, zoals China.

CPB: Eén op zeven huishoudens geeft financiële meevaller direct uit, één op vijf houdt de hand op de knip

DEN HAAG – Wat doen Nederlanders met een financiële meevaller? Volgens een nieuwe studie van het Centraal Planbureau (CPB) zou een gemiddeld huishouden 34 procent van een onverwachte extra maandinkomst direct uitgeven. Maar het gedrag verschilt sterk per huishouden: terwijl 14 procent van de mensen meer dan de helft meteen zou spenderen, zou 18 procent helemaal niets uitgeven.

De analyse is gebaseerd op gegevens uit de Household Finance and Consumption Survey (HFCS), een enquête van de Europese Centrale Bank. Hierin werd Nederlanders gevraagd hoe zij zouden omgaan met een onverwacht extra inkomen, bijvoorbeeld uit een loterij, bonus of belastingmeevaller.

Persoonlijke voorkeur belangrijker dan inkomen

Opvallend is dat de verschillen in bestedingsgedrag slechts beperkt samenhangen met klassiek economische factoren zoals inkomen, vermogen of arbeidsstatus. Persoonlijke voorkeuren, doelen, verwachtingen en eerdere ervaringen blijken minstens zo bepalend voor de vraag of een meevaller wordt uitgegeven of gespaard.

Er zijn wel enkele trends zichtbaar. Gepensioneerden blijken gemiddeld iets meer uit te geven dan werkenden. Huishoudens met lage inkomens of weinig spaargeld besteden een groter deel van een meevaller, terwijl huishoudens met schulden juist vaker kiezen voor het aflossen daarvan en minder consumeren.

Relevantie voor beleid en economie

De resultaten geven inzicht in hoe veranderingen in beschikbaar inkomen – bijvoorbeeld door loonstijgingen, fiscale veranderingen of overheidsmaatregelen – doorwerken in de economie. Als huishoudens onverwachte inkomens niet direct uitgeven, kan dit het effect van stimuleringsmaatregelen temperen.

Het CPB-onderzoek onderstreept daarmee het belang van gedragskennis in economisch beleid. Want hoewel “geld moet rollen” een bekend gezegde is, blijkt in de praktijk dat veel Nederlanders een inkomensmeevaller toch liever opzijzetten.

Een tijdige controle van de remblokken loont op lange ritten

Foto: Adobe Stock | Mr. Music

Lange ritten vergen veel van een auto, vooral van het remsysteem. Bij een reis van honderden kilometers met passagiers en bagage, of tijdens het rijden door heuvelachtig terrein, worden remblokken flink op de proef gesteld. Toch denken veel automobilisten pas aan hun remmen wanneer er iets misgaat. Regelmatige controle is echter een van de eenvoudigste manieren om problemen te voorkomen. Hoe vaak moet je remblokken controleren als je veel lange ritten maakt? Deze vraag beantwoorden we met feiten, vergelijkingen en deskundige inzichten.

De rol van remblokken bij veilig rijden

Remblokken zijn kleine, maar onmisbare onderdelen die zorgen dat je auto tijdig stopt. Ze worden tijdens elke rembeweging tegen de remschijven gedrukt, waardoor de auto vertraagt. Dit proces veroorzaakt slijtage. Tijdens langeafstandsritten – vooral bij bergafwaarts rijden of veelvuldig remmen in druk verkeer – treedt die slijtage sneller op dan bij rustig stadsgebruik.

Volgens gegevens van de Europese Transportveiligheidsraad (ETSC) speelt remslijtage een rol bij circa 18% van de ongevallen die verband houden met technische defecten. Regelmatige controle is dus niet alleen een kwestie van onderhoud, maar ook van veiligheid.

Gemiddelde levensduur van remblokken en factoren die deze beïnvloeden
In normale omstandigheden gaan remblokken tussen de 30.000 en 70.000 kilometer mee. Maar dat is geen vaste regel. Hieronder zie je welke factoren invloed hebben op hun levensduur:

Een interessante vergelijking werd gepubliceerd door de Duitse vereniging TÜV: in een test met twee identieke voertuigen, één met standaard remblokken en één met remblokken van een premiummerk, bleken de premium remblokken tot wel 25% langer mee te gaan bij hetzelfde rijgedrag.

Ideale controle-intervallen voor langeafstandsrijders

Voor bestuurders die regelmatig lange ritten maken, adviseren monteurs en fabrikanten om de remblokken minstens elke 20.000 kilometer te laten inspecteren. Dit hoeft geen uitgebreide ingreep te zijn – bij veel garages is een visuele controle voldoende.
Voor voertuigen die vaak zwaar belast worden, bijvoorbeeld voor werk of vakanties met caravan, ligt het advies strenger: controle elke 10.000 tot 15.000 kilometer is dan verstandiger. De controlepunten zijn onder meer:

  • Dikte van de remvoering (moet boven de 3 mm blijven)
  • Gelijkmatige slijtage aan beide zijden
  • Eventuele roestvorming of verkleuring
  • Remschijven en -klauwen op schade controleren

Signalen die wijzen op versleten remblokken

Tijdens lange ritten kun je de volgende symptomen opmerken, die duiden op problemen met de remblokken:

  • Snerpend of piepend geluid bij het remmen
  • Trilling in het rempedaal of stuur
  • Brandgeur na een lange afdaling
  • Lange(re) remweg, zelfs bij normaal remmen
  • Dashboardmelding bij auto’s met sensoren

Deze tekenen vereisen directe aandacht, zelfs als je de volgende controle nog niet gepland had. Wachten kan leiden tot schade aan de remschijven of zelfs tot falende remmen.

Wat experts zeggen over kwalitatieve remblokken

Volgens AUTODOC: “Wat de beste remblokken zijn, wordt door verschillende factoren bepaald zoals het automodel en de prestaties die moeten worden geleverd. Daarbij speelt ook de persoonlijke voorkeur een belangrijke rol. De remblokken die het beste aan de hoge vereisten van bestuurders voldoen zijn die van kwaliteitsmerken, zoals Brembo, Bosch en Ferodo. Deze en andere bekende merken hebben de reputatie hoogwaardige onderdelen voor het remsysteem te leveren. Geavanceerde productietechnieken en innovaties staan hoog in het vaandel bij deze fabrikanten, zodat hun remblokken altijd tot de beste remonderdelen worden gerekend.”

Dergelijke kwaliteitsblokken presteren betrouwbaarder, slijten gelijkmatiger en bieden consistente remkracht onder zware belasting, zoals bij langeafstandsritten.

Vergelijking van topmerken op basis van prestaties

Hieronder zie je een visuele vergelijking van de gemiddelde levensduur van remblokken van bekende merken.

Zoals blijkt uit de vergelijking en de grafiek, kunnen merkloze of goedkope remblokken op termijn juist duurder uitvallen door snellere slijtage en mindere veiligheid.

Waar je betrouwbare informatie vindt over onderdelen

Voor wie op zoek is naar concrete gegevens, adviezen en technische specificaties, biedt informatie op de website autodoc.nl een overzicht van remcomponenten van erkende fabrikanten. Hier kun je merken, types en technische kenmerken makkelijk vergelijken op basis van je eigen automodel.

Samenvatting en aanbevelingen

Lange ritten vereisen een ander onderhoudsritme dan stadsverkeer. Zelfs als je weinig remt op de snelweg, kan de belasting in heuvelachtig terrein of bij zware lading snel oplopen. Remblokken verdienen daarom regelmatige aandacht. Wacht niet tot je klachten hoort of voelt.

Controleer je remmen minstens elke 20.000 km, of eerder als je tekenen van slijtage opmerkt. Kies bij vervanging altijd voor remblokken van betrouwbare merken en raadpleeg een monteur of deskundige bron om zeker te zijn van de juiste keuze.

Een goed werkend remsysteem is letterlijk van levensbelang – zeker bij ritten die ver van huis gaan.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Oostenrijkse media: doden bij aanval op school in Graz

Politie Oostenrijk

GRAZ – Het dodental is opgelopen na een aanval op een school in Graz. Er zijn minstens tien doden gevallen, bericht de krant Kurier op basis van politiebronnen. De politie bevestigt dat er meerdere sterfgevallen zijn, maar noemt geen aantal.

Het is niet duidelijk hoeveel slachtoffers er zijn. De burgemeester van Graz, Elke Kahr, heeft volgens omroep ORF gezegd dat een volwassene en acht leerlingen, onder wie de vermoedelijke dader, zijn overleden. Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft het over negen doden.

Het gevaar is volgens de politie geweken. Een politiewoordvoerder zei tegen de omroep ORF dat de verdachte waarschijnlijk zelfmoord heeft gepleegd, maar ook dat de situatie nog steeds “onduidelijk” is. De politie denkt niet dat er meer daders waren.

De school is ontruimd en alle aanwezigen worden opgevangen op een veilige verzamelplaats, aldus de politie. Er is ook een locatie aangewezen voor ouders.

De politie ging met speciale eenheden naar de school na meldingen dat er was geschoten. Ook werd een politiehelikopter ingezet. Volgens Kurier zijn in twee klaslokalen schoten gelost, vermoedelijk door een leerling. Oostenrijkse media melden dat er slachtoffers zijn onder de leerlingen en leraren van de school.

Volvo Trucks introduceert automatische snelheidsbeperking om de verkeersveiligheid te vergroten

Volvo Trucks introduceert een nieuwe service waarmee het mogelijk wordt om vrachtwagens automatisch langzamer te laten rijden in bepaalde vooraf ingestelde gebieden. Het belangrijkste doel hiervan is de verkeersveiligheid te vergroten.

Veiliger vrachtverkeer in drukke stadsgebieden, minder schades op het eigen terrein en minder stress voor chauffeurs die erop kunnen vertrouwen dat ze niet per ongeluk de snelheidslimiet overschrijden – dit zijn de belangrijkste voordelen van Safety Zones, de nieuwe digitale service van Volvo Trucks. Volvo is een van de eerste vrachtwagenfabrikanten die een dergelijke dienst aanbiedt.

Met Safety Zones kunnen transportbedrijven een maximumsnelheid instellen voor hun vrachtwagens zodra deze een bepaald gebied binnenrijden, ook wel ‘geofencing’ genoemd. De motor zorgt ervoor dat de vrachtwagen niet harder kan rijden dan de ingestelde maximale snelheid. Als de vrachtwagen te snel een zone binnenrijdt, remt hij automatisch af tot de zonesnelheid.

“Met deze service kan een transportbedrijf ervoor zorgen dat voertuigen langzaam rijden op plekken waar dat nodig is. Bijvoorbeeld in een haven, bij een logistiek centrum, of in gebieden met veel mensen en verkeer zoals stadsgebieden en rond scholen”, zegt Johan Rundberg, productmanager bij Volvo Trucks. “We willen het verkeer veiliger maken en de chauffeur minder stress geven. Bij Volvo blijven we werken aan systemen die bijdragen aan ons doel van nul ongevallen met Volvo-trucks.”

De wagenparkbeheerder definieert de geografische zones op een digitale kaart, stelt de snelheidslimiet in en bepaalt welke zone voor welke vrachtwagen geldt. De chauffeur ziet op het instrumentendisplay dat deze in een zone rijdt met een snelheidslimiet, en wat die maximale snelheid is.

Safety Zones is een abonnementsdienst en onderdeel van Volvo Connect, het digitale platform van Volvo Trucks. In het Volvo Connect-portaal krijgt de wagenparkbeheerder meldingen wanneer een vrachtwagen een zone binnenrijdt of verlaat, en als de chauffeur de snelheidslimiet overschrijdt.

De service is beschikbaar op de Volvo FH, FM en FMX en op elektrische modellen. Ook de nieuwe Volvo FM Low Entry, die alleen elektrisch rijdt en ideaal is voor stadsverkeer, valt hieronder.

De service is vanaf juni 2025 beschikbaar voor nieuwe vrachtwagens en vanaf september ook voor bestaande voertuigen.

Laatste Formule 1-race Zandvoort komend jaar week eerder

PARIJS – Het laatste Formule 1-weekend in Zandvoort is volgend jaar een week eerder dan de afgelopen jaren gebruikelijk was. De coureurs rijden van 21 tot en met 23 augustus de Dutch Grand Prix, in plaats van het laatste weekend van augustus. Eerder werd al bekend dat er tijdens de voorlopig laatste editie in de Noord-Hollandse kustplaats een sprintrace wordt verreden.

Verder bevestigde autosportfederatie FIA bij het bekendmaken van de racekalender voor 2026 dat de Grote Prijs van Emilia-Romagna geen plek meer krijgt. Madrid neemt op 13 september de vrijgekomen plek van de Italiaanse race in. Daardoor zijn er komend jaar twee races in Spanje. Op 14 juni is de voorlopig laatste grand prix in Barcelona.

Komend jaar verandert het motorreglement in de Formule 1. Ook treedt het Amerikaanse automerk Cadillac als elfde team toe tot de koningsklasse.

Het seizoen begint opnieuw in Australië, gevolgd door races in China en Japan. De Canadese grand prix is al in mei in plaats van juni, zodat daarna een blok van negen races in Europa kan volgen. Monaco is daarvan op 7 juni de eerste, Madrid ruim drie maanden later de laatste. Het seizoen eindigt op 6 december opnieuw in Abu Dhabi.

Rechter in Marengo-proces wil taken neerleggen

SCHIPHOL – Een van de rechters in het omvangrijke Marengo-proces wil zijn taken neerleggen. De oudste raadsheer, ofwel de rechterhand van de voorzitter van het gerechtshof, wil zich verschonen. Hij vindt dat hij niet langer deel kan uitmaken van de zittingscombinatie. Een verschoningskamer moet zich daar nog over buigen en zou het verzoek ook kunnen afwijzen. Naar verwachting komt er voor 1 juli een beslissing. Het is nog onduidelijk wat voor gevolgen dit heeft voor de voortgang van de strafzaak.

Diverse advocaten hadden vraagtekens gezet bij het optreden van de raadsheer, omdat hij in 2018 een bepalende strafzaak van Marengo-kroongetuige Nabil B. heeft behandeld. In die wapenzaak is B. in september 2018 door het hof in Amsterdam veroordeeld tot zeven maanden cel. De raadsheer gaf aan “geen juridische bezwaren” te zien dat hij in beide zaken zat, maar er zijn nu wel “bijzondere omstandigheden”, vertelde de voorzitter dinsdag in de beveiligde rechtbank op Schiphol. “Om voor te zijn dat iedere keer de discussie oplaait over de wapenzaak, wordt het verschoningsverzoek gedaan.”

De voorzitter gaf aan dat hij en de derde rechter ook pas sinds kort wisten dat hun collega de wapenzaak had behandeld. Het kwam bijvoorbeeld ook eerder dit jaar niet ter sprake toen de kroongetuige vier dagen in het openbaar werd verhoord en het veelvuldig over die wapenzaak ging.

Verdedigingskwestie

De volgende zitting staat nu gepland op 2 september, dan zal gesproken worden over de verdedigingskwestie rond Taghi. Hij zit momenteel zonder advocaten in de strafzaak, sinds zijn advocaat Vito Shukrula afgelopen april is gearresteerd.

Bij aanvang van het hoger beroep in Marengo vorig jaar, was er ook al gedoe over een van de rechters. Meerdere advocaten bevroegen toen de positie van de voorzitter van het hof, omdat hij eerder voorzitter was van een ander megaproces, genaamd Passage. Ook hierin speelde een kroongetuige een belangrijke rol. Advocaten vroegen zich af of “dit hof in staat is anders te denken dan in Passage”. De voorzitter benadrukte dat er geen enkele sprake was van vooringenomenheid.

De zaak Marengo, met hoofdverdachte Ridouan Taghi, gaat over zes moorden en verschillende moordpogingen. De zaak kwam aan het rollen nadat Nabil B. zich begin 2017 als kroongetuige had gemeld.

Grootschalige controleactie in Antwerpse haven: €133.000 aan boetes

Foto: Belgische Politie

ANTWERPEN – Op maandag 9 juni 2025 hebben Belgische politiediensten en inspectiediensten een grootschalige controle uitgevoerd op een vrachtwagenparking aan de Noorderlaan in de Antwerpse haven. De actie richtte zich op het naleven van sociale regelgeving in de transportsector en leverde boetes op voor in totaal 133.000 euro.

De controle vond plaats onder leiding van het Belgische Arbeidsauditoraat en werd ondersteund door onder andere de Politiezone Antwerpen, Federale Wegpolitie, Toezicht Sociale Wetten (TSW), RSZ, SIOD, de scheepvaartpolitie en de Civiele Bescherming.

Focus op eerlijke arbeidsvoorwaarden

De parkeerlocatie is een bekende rustplek voor internationale vrachtwagenchauffeurs, met name in het weekend. Van de 214 aangetroffen vrachtwagens waren er 108 bemand. Tijdens de controle werden bestuurders gecontroleerd op naleving van rij- en rusttijden, tachograafgebruik, detacheringsverplichtingen en de juiste registratie van werkgevers in hun land van vestiging.

Bij 65 chauffeurs werd vastgesteld dat zij hun normale weekendrust op de parking doorbrachten, wat in strijd is met de Europese regelgeving. Werkgevers werden hiervoor beboet. Daarnaast werden drie inbreuken op rij- en rusttijden vastgesteld en drie inbreuken op het gebruik van de tachograaf, waaronder één geval van een verkeerd geïnstalleerd apparaat.

Ook trof de politie een chauffeur aan zonder geldig bestuurdersattest en een andere zonder geldige transportvergunning.

Onderzoek in binnen- en buitenland

Voor 19 voertuigen en 17 chauffeurs wordt in het vestigingsland nader onderzocht of voldaan is aan de voorwaarden rond vestiging en terugkeerverplichting. Bij acht chauffeurs wordt nagegaan of hun terugkeerreizen worden vergoed zoals vereist.

Vier chauffeurs bleken niet correct aangemeld voor detachering in België. Voor één Belgisch transportbedrijf is een loononderzoek gestart. Daarnaast zijn drie onderzoeken geopend naar mogelijke schendingen van de welzijnswetgeving, en werd één chauffeur betrapt op illegale tewerkstelling.

Boetes en juridische vervolging

In totaal zijn 66 chauffeurs ter plaatse beboet. Vier anderen betaalden een borgsom in afwachting van een verdere juridische behandeling. De opgelegde boetes liepen op tot €133.000.

Internationale aanpak van sociale dumping

De actie is onderdeel van een bredere, internationale inspanning tegen sociale dumping in de transportsector, met steun van de Europese Arbeidsautoriteit (ELA). Volgens de politie gaven meerdere chauffeurs aan dat zij onder slechte arbeidsomstandigheden werken in hun thuisland. Deze signalen worden gedeeld met de verantwoordelijke autoriteiten in de betrokken landen.

De Belgische inspectiediensten kondigden aan ook in de toekomst dit soort gecoördineerde acties voort te zetten, om eerlijke concurrentie en arbeidsomstandigheden in de Europese transportsector te bevorderen.

Israël dreigt Jemenitische Houthi’s met zee- en luchtblokkade

TEL AVIV – De Israëlische defensieminister Israel Katz heeft gewaarschuwd dat Israël de Jemenitische Houthi’s een zee- en luchtblokkade zal opleggen als zij doorgaan met aanvallen op Israël. De uitspraak volgde op een Israëlische aanval op de haven van Hodeidah in het westen van Jemen.

De Israëlische krijgsmacht (IDF) zegt dat marineschepen daar doelen van de Houthi’s hebben getroffen als reactie op raket- en droneaanvallen. De haven wordt volgens de IDF gebruikt om wapens te vervoeren en civiele infrastructuur te misbruiken voor terroristische activiteiten. De IDF riep eerder op tot de evacuatie van de havens van Hodeidah en twee andere havens in het door de Houthi’s gecontroleerde deel van Jemen.

De door Iran gesteunde groepering valt Israël regelmatig aan sinds de oorlog in de Gazastrook uitbrak. De Houthi’s zeggen dat te doen als steunbetuiging aan de Palestijnen. Israël heeft meerdere vergeldingsaanvallen uitgevoerd.

Haven van Göteborg zet grote stap richting walstroom voor containerschepen en RoRo-verkeer

GÖTEBORG – De haven van Göteborg heeft een belangrijke stap gezet richting verduurzaming van de scheepvaart. De haven tekende onlangs een contract voor de bouw van een nieuw transformatorstation dat de container- en autoterminals van walstroom gaat voorzien. Hiermee wordt de aanleg van walstroomaansluitingen voor zowel containerschepen als auto-/RoRo-schepen mogelijk vóór 2030.

Het transformatorstation zal zeven ligplaatsen kunnen bedienen: vijf in de containerterminal en twee in de autohaven. “Dit is een belangrijke mijlpaal die ons aanzienlijk dichter bij walstroomaansluitingen voor containerschepen en RoRo-verkeer brengt”, aldus Magnus Nordfeldt, hoofd van Business Area Cargo bij de haven van Göteborg.

Magnus Nordfeldt

Grote CO₂-reductie mogelijk

Met OPS (Onshore Power Supply) kunnen schepen tijdens hun verblijf aan de kade gebruik maken van elektriciteit in plaats van fossiele brandstoffen. Dit verlaagt de uitstoot van CO₂, zwavel- en stikstofoxiden aanzienlijk. Alleen al bij de aansluiting van containerschepen verwacht de haven jaarlijks minstens 5.600 ton CO₂-uitstoot te besparen. Ook de werkomstandigheden in de haven en de lokale luchtkwaliteit profiteren mee.

Vanaf 2030 stelt de Europese Unie walstroom verplicht voor schepen boven de 5.000 bruto ton, en met deze investering bereidt de haven zich hier proactief op voor. Walstroom is overigens al beschikbaar bij de Ro-Ro, Ro-Pax en energieterminals in Göteborg.

Bouw start in tweede kwartaal 2025

De bouw van het transformatorstation, met een vermogen van 19 MVA, is gegund aan AF Bygg Väst, onderdeel van het Zweedse bouwconcern AF Gruppen. De opdracht heeft een waarde van 129 miljoen Zweedse kroon (circa 11,4 miljoen euro). De werkzaamheden starten in het tweede kwartaal van 2025 en de oplevering staat gepland voor maart 2027.

Het project wordt deels gefinancierd door het Europese fonds Connecting Europe Facility (CEF), dat circa 90 miljoen kroon bijdraagt. De totale investering voor het volledige walstroomproject – inclusief kabels en schakelkasten – bedraagt naar schatting 600 miljoen kroon (ongeveer 52,8 miljoen euro).

Met deze ontwikkeling versterkt Göteborg zijn positie als koploper op het gebied van duurzame maritieme infrastructuur in Europa.

Milieuorganisaties willen 10 stikstofprocedures per week starten

DEN HAAG – Mobilisation for the Environment (MOB) en Vereniging Leefmilieu zijn van plan om elke week tien nieuwe procedures rondom stikstof te starten. Die zaken draaien dan onder meer om megastallen en PAS-melders. De nieuwe procedures moeten gezien worden als een oproep aan politieke partijen om “af te rekenen met de gijzeling van Nederland door de veehouderijsector”.

Dinsdag worden tien zogeheten handhavingsverzoeken gericht tegen PAS-melders ingediend bij het provinciebestuur van Limburg. PAS-melders zijn boeren die buiten hun schuld om geen stikstofvergunning hebben en dus illegaal zijn.

Volgende week willen MOB en Vereniging Leefmilieu hetzelfde aantal handhavingsverzoeken indienen bij het provinciebestuur in Gelderland tegen PAS-melders en zo gaan ze de komende tijd dus door.

‘Radeloosheid’

De milieuorganisaties kondigden onlangs al aan nieuwe stikstofzaken te beginnen. MOB en Vereniging Leefmilieu vinden dat PAS-melders zelf moeten gaan bijdragen aan het oplossen van het stikstofprobleem. “Voor PAS-melders is een coulanceregeling bespreekbaar onder de voorwaarde dat die regeling onderdeel is van een echte oplossing van het stikstofprobleem. Zo lang die echte oplossing ontbreekt zijn de PAS-melders deel van het stikstofprobleem”, aldus MOB-voorzitter Johan Vollenbroek.

Agractie keert zich daartegen. “Verschrikkelijk dat dit over de rug van boeren gespeeld wordt, terwijl boeren die het betreft op geen enkele wijze schuld hebben aan de situatie waarin zij zitten”, zegt de boerenorganisatie. “Het zorgt voor radeloosheid en bedrijven met hun gezinnen worden letterlijk kapot gemaakt.” De organisatie noemt het daarnaast “treurig” dat drie kabinetten er niet in zijn geslaagd de PAS-melders te legaliseren.

Ook boerenbelangenorganisatie LTO is niet te spreken over de plannen van MOB en Vereniging Leefmilieu. “Hier worden boerengezinnen gereduceerd tot een lobbymiddel om beleidsdoelen te realiseren”, zegt LTO-voorzitter Ger Koopmans. “Moreel gezien vind ik dat echt onder het ijs. Dit gaat over gezinnen die al sinds 2019 in onzekerheid leven en zelf ook slachtoffer zijn van het huidige stikstofbeleid.” Hij roept MOB op om te kiezen voor een “constructieve aanpak”.

INTERCARGO: Veiligheid bulkschepen verbeterd, maar aanvallen op zee baren zorgen

Foto: INTERCARGO

LONDEN – De veiligheid binnen de internationale bulkvrachtvaart blijft toenemen, met een dalend aantal scheepsverliezen en dodelijke ongevallen. Dat meldt brancheorganisatie INTERCARGO in het vandaag gepubliceerde Bulk Carrier Casualty Report 2025. Toch luidt de organisatie ook de noodklok: in 2024 vonden drie gewelddadige aanvallen plaats op bulkschepen in de Rode Zee, waarbij vier zeevarenden om het leven kwamen.

Tussen 2015 en 2024 gingen wereldwijd 20 bulkschepen van 10.000 dwt of meer verloren, met in totaal 89 dodelijke slachtoffers. De meeste scheepsverliezen werden veroorzaakt door aan de grond lopen (45%), terwijl het liquefiëren van lading – vaak bij het vervoer van ertsen of kolen – verantwoordelijk was voor 55 doden. Ook het verschuiven van lading bleek levensgevaarlijk en leidde tot het verlies van twee schepen en 12 bemanningsleden.

Hoewel in 2024 slechts één schip operationeel verloren ging, werd het jaar overschaduwd door drie gerichte aanvallen op de Rubymar, True Confidence en Tutor. Hierbij werden drones, raketten en onbemande vaartuigen ingezet. INTERCARGO roept de internationale gemeenschap op tot snelle actie om zeevarenden in risicogebieden te beschermen en de vrije doorvaart te waarborgen.

INTERCARGO-voorzitter John Xylas benadrukt dat veiligheid niet langer alleen draait om techniek en regelgeving. “Het gaat om het beschermen van mensenlevens. Zeevarenden mogen nooit gevaar lopen omdat ze simpelweg hun werk doen.”

Het rapport onderstreept ook de positieve ontwikkelingen in de sector: betere training, verbeterde scheepsontwerpen en strengere regelgeving hebben geleid tot een gemiddelde van slechts twee verloren schepen per jaar. Toch waarschuwt INTERCARGO voor hardnekkige risico’s, zoals verkeerd gedeclareerde lading, navigatiefouten en gebrekkige incidentrapportages door vlaggenstaten. De rapportagetijd aan de IMO bedraagt gemiddeld meer dan twee jaar, wat de veiligheid niet ten goede komt.

Met ruim 12.500 bulkschepen wereldwijd in de vaart en een groeiende vraag naar droge lading, blijft INTERCARGO zich inzetten voor het streven naar nul verlies van mensenlevens en schepen. De organisatie benadrukt dat samenwerking binnen de hele maritieme sector daarbij cruciaal is.

Van der Plas voorgedragen als lijsttrekker BBB

DEN HAAG – Caroline van der Plas is door het bestuur van de BBB voorgedragen als lijsttrekker bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer in het najaar.

Op de algemene ledenvergadering van 21 juni moet de nominatie van Van der Plas worden bevestigd.

“Ik ben er trots op dat het bestuur opnieuw groot vertrouwen in mij stelt”, reageerde Van der Plas.

Ze is een van de oprichters van de BoerBurgerBeweging en zit sinds 2021 in de Tweede Kamer. De BBB maakte deel uit van het rechtse kabinet dat een week geleden viel.

Oekraïne meldt opnieuw grootschalige Russische luchtaanvallen

KYIV – Oekraïne zegt dat Rusland opnieuw een groot aantal drones en raketten op het land heeft afgestuurd. Kyiv was doelwit van een van de grootste aanvallen tot nu toe, zegt president Volodymyr Zelensky. De aanvallen “overstemmen de inspanningen van de Verenigde Staten en anderen wereldwijd om Rusland tot vrede te dwingen”, schrijft hij op X. Rusland meldt ook Oekraïense droneaanvallen.

Volgens de Oekraïense luchtmacht zette Rusland 315 drones in, waarvan er 284 werden vernietigd. Daarnaast werden zeven raketten gelanceerd, waaronder twee ballistische raketten van Noord-Koreaanse makelij, meldt de president.

Naast Kyiv werden de regio’s Dnipro en Tsjernihiv doelwit, net als de stad Odesa. Daar werd volgens Zelensky een zwangerschapskliniek getroffen. Er zijn volgens hem dertien gewonden en meerdere doden gevallen. De gouverneur sprak eerder van twee doden.

Vliegverkeer

De Russische luchtmacht meldde 102 Oekraïense drones vernietigd te hebben boven de regio’s Brjansk, Moskou en Leningrad. De Russische krijgsmacht zegt niet hoeveel drones hun doel wel hebben bereikt. Er zou geen schade veroorzaakt zijn.

Vanwege de Oekraïense droneaanval werd het vliegverkeer bij de vier grote luchthavens bij Moskou en Sint-Petersburg en negen andere luchthavens tijdelijk stilgelegd. Het vliegverkeer is vrijwel volledig hervat.

×