Clicky

dinsdag 5 augustus 2025 - 11:06 uur
Home Blog Pagina 78

Geldboete van 150.000 geëist tegen afvalbedrijf uit Limburg voor dodelijk arbeidsongeval

Het Openbaar Ministerie (OM) eist een geldboete van 150.000 euro, waarvan 30.000 euro voorwaardelijk met een proeftijd van drie jaar, tegen een afvalbedrijf uit Limburg naar aanleiding van een dodelijk arbeidsongeval in mei 2023.

Een 58-jarige werknemer werd op het terrein van het bedrijf overreden door een shovel. Korte tijd later overleed hij. Volgens het OM is de werkgever ernstig tekort geschoten in het zorgen voor een veilige werkplek.

Het fatale arbeidsongeval vond plaats in de ochtend van 19 mei 2023. Het slachtoffer was op dat moment onderweg naar een kantoortje voor een pauze, toen hij werd overreden door een shovel met een laadbak.

Zicht bestuurder ernstig belemmerd

Uit het onderzoek van de Arbeidsinspectie is gebleken dat op het moment van het ongeval de werkomstandigheden op het terrein niet voldeden aan de wettelijke eisen. Zo ontbraken duidelijke looproutes, belijning, verkeersborden en andere voorzieningen die moesten zorgen voor een veilige scheiding tussen voetgangers en rijdend materieel. Ook werd er onvoldoende toezicht gehouden op het veilig gebruik van arbeidsmiddelen, zoals de shovel waarvan de laadbak niet op de juiste hoogte was afgesteld. Het zicht van de bestuurder werd daardoor ernstig belemmerd.

Het risico op aanrijdgevaar was weliswaar bekend en benoemd in de risico-inventarisatie en -evaluatie van het bedrijf, maar concrete maatregelen om deze risico’s te beperken werden niet genomen. Pas na het fatale incident ondernam het bedrijf stappen om de situatie te verbeteren. Na een herinspectie in maart 2024 bleek echter dat het terrein nog steeds niet volledig was aangepast en werden er nieuwe ernstige overtredingen geconstateerd. Dat leidde tot een preventieve stillegging van de werkzaamheden op die plekken.

Diepe sporen bij nabestaanden

Het OM heeft in deze zaak het belang van de nabestaanden nadrukkelijk benoemd. Zij wilden graag dat het bedrijf strafrechtelijk ter verantwoording zouden worden geroepen. “Het fatale ongeval laat diepe sporen na bij de vrouw en de twee kinderen van haar en het overleden slachtoffer,” zei de officier van justitie op zitting.

Strafeis

De officier van justitie eiste gistermiddag een boete van 150.000 euro, waarvan € 30.000 voorwaardelijk, met een proeftijd van drie jaar tegen het bedrijf wegens overtreding van de Arbeidsomstandighedenwet en dood door schuld. Dit zijn ernstige strafbare feiten. Daarnaast heeft het bedrijf na het ongeval te weinig verantwoordelijkheid genomen voor het structureel verbeteren van arbeidsomstandigheden.

Naast de geldboete eist de officier van justitie ook een voorwaardelijke gedeeltelijke stillegging van zes maanden met een proeftijd van drie jaar. Dat houdt in dat het bedrijf geen vervoersbewegingen door mobiele arbeidsmiddelen met eigen aandrijving op de bedrijfsterreinen van het afvalbedrijf mag laten plaatsvinden, tenzij de verdachte voldoet aan de gestelde voorwaarden.

Het gaat dan onder meer om duidelijke en strengere veiligheidsmaatregelen voor deze werkzaamheden en het verlenen van volledige medewerking aan controles van de Arbeidsinspectie.

DFDS viert 150 jaar vrachtroute tussen Esbjerg en het Verenigd Koninkrijk

ESBJERG – DFDS viert deze maand het 150-jarig jubileum van de iconische vrachtroute tussen het Deense Esbjerg en het Verenigd Koninkrijk. Sinds de eerste overtocht in 1875 is deze verbinding uitgegroeid tot een belangrijke maritieme corridor voor het goederenvervoer tussen Denemarken en het VK.

Jaarlijks worden via de route meer dan 100.000 trailers vervoerd, goed voor zo’n 1,5 miljoen laadmeter aan vracht. Daarmee is de verbinding een essentiële schakel in het Noord-Europese logistieke netwerk. Hoewel er van 1925 tot 2014 ook passagiersdiensten actief waren, is vrachtvervoer altijd de ruggengraat van de route geweest.

“In een wereld waarin handelsroutes en politieke verhoudingen voortdurend veranderen, biedt de Esbjerg–UK route al 150 jaar stabiliteit. Het is een betrouwbare brug tussen Denemarken en het Verenigd Koninkrijk,” aldus DFDS-CEO Torben Carlsen. “Het VK is een van de belangrijkste exportmarkten voor Denemarken. Wij ondersteunen deze handel al generaties lang en blijven dat doen.”

Van levende koeien tot high-capacity trailers

De eerste overtocht in 1875 werd uitgevoerd door de peddelstoomboot Riberhuus, die levende koeien naar Thameshaven vervoerde. In de decennia daarna ontwikkelde de route zich mee met de technologie en veranderende handelsbehoeften. In 1896 kwamen de eerste stoomschepen met schroef voortstuwing in de vaart en werd gekoeld vervoer mogelijk. Dit maakte export van bacon, eieren en zuivel mogelijk – kenmerkende Deense exportproducten in de 20e eeuw.

In de jaren ’60 begon het autovervoer via schepen. Aanvankelijk werden voertuigen nog met kranen aan boord gehesen. Met de introductie van roro-schepen zoals de England (1964) en de Winston Churchill (1967) werd het transport van auto’s, bussen en trailers aanzienlijk efficiënter.

Van passagiers naar puur vrachtvervoer

In de jaren ’70 en ’80 breidde DFDS de route verder uit, met nieuwe vrachtdiensten naar Grimsby en later Immingham. In 2014 voer het laatste passagiersschip op deze route, maar het vrachtvervoer bleef doorgaan.

Vandaag de dag wordt de verbinding onderhouden door twee schepen: de Ark Dania en Ark Germania, met zes wekelijkse afvaarten tussen Esbjerg en Immingham. De overtocht duurt ongeveer 18,5 uur. De route is onderdeel van het uitgebreide DFDS-netwerk van 17 vrachtroutes en 13 gecombineerde vracht- en passagiersroutes in Europa, Noord-Afrika en Turkije.

Toekomstgericht ondanks veranderende handelsverhoudingen

Naast de historische mijlpaal richt DFDS zich ook op de toekomst. De rederij helpt klanten zich aan te passen aan veranderende handelsverhoudingen, waaronder de gevolgen van Brexit en aangepaste handelsregels tussen het VK en de EU. De route heeft politieke en economische schommelingen doorstaan en blijft volgens DFDS een stabiele factor in het Europese goederenvervoer.

Boete van 25.000 euro voor installatiebedrijf na dodelijk arbeidsongeval met materiaallift in Amsterdam

AMSTERDAM – Het Openbaar Ministerie (OM) heeft een installatiebedrijf uit Alphen aan den Rijn een geldboete van 25.000 euro opgelegd naar aanleiding van een dodelijk arbeidsongeval in Amsterdam op 30 november 2023. Bij het ongeval kwam een 59-jarige medewerker om het leven toen hij werd getroffen door een materiaallift.

Het slachtoffer verrichtte voorbereidende werkzaamheden voor het vervangen van ventilatoren in een parkeergarage. Tijdens het verplaatsen van de materiaallift over een hellingbaan verloor hij bij een steiler gedeelte de controle over het apparaat, dat vervolgens over hem heen rolde. De man overleed later die dag aan zijn verwondingen.

Uit onderzoek van de Nederlandse Arbeidsinspectie bleek dat het bedrijf tekort is geschoten in het waarborgen van een veilige werkomgeving. Volgens het OM had het installatiebedrijf de risico’s van het werk beter moeten inventariseren en de werknemers beter moeten voorlichten.

De opgelegde strafbeschikking betreft een geldboete van 25.000 euro wegens overtreding van de Arbeidsomstandighedenwet. Deze wet verplicht werkgevers om zorg te dragen voor de veiligheid, gezondheid en het welzijn van hun werknemers.

Volgens het OM heeft het bedrijf inmiddels maatregelen genomen om de veiligheid te verbeteren, waaronder aanpassingen in de werkvoorbereiding, extra opleiding van bedrijfshulpverleners en uitbreiding van veiligheidsinstructies via zogeheten toolboxmeetings. Mede vanwege deze verbeteringen en de omvang van het bedrijf acht het OM een boete een passende afdoening van de zaak.

Dodelijk ongeval met rouwwagen op N629 in Oosteind

OOSTEIND – Bij een ernstig verkeersongeval op de Heistraat in Oosteind is maandagavond 23 juni een 44-jarige man uit Lelystad om het leven gekomen. Het slachtoffer overleed later in het ziekenhuis aan zijn verwondingen, meldt de politie.

Bij het ongeval waren drie voertuigen betrokken, waaronder een dienstdoende rouwwagen.

Het ongeluk gebeurde rond 22.30 uur ter hoogte van een vluchtheuvel. De drie voertuigen kwamen op dat moment met elkaar in aanraking, waarna een auto en de rouwwagen frontaal op elkaar botsten.

De hulpdiensten, waaronder een traumahelikopter, kwamen direct ter plaatse. De bestuurder van de personenauto werd ter plekke gereanimeerd en vervolgens, samen met zijn twee passagiers, naar het ziekenhuis gebracht. De bestuurder overleed daar later aan zijn verwondingen.

De bestuurder en passagier van de rouwwagen raakten eveneens gewond en zijn ook naar het ziekenhuis overgebracht. De inzittenden van het derde voertuig bleven ongedeerd.

De politie is een onderzoek gestart naar de toedracht van het ongeval. De exacte oorzaak is nog niet bekend.

KLM naar rechter in poging om staking te laten verbieden

Foto: Adobe Stock

SCHIPHOL – KLM spant een kort geding aan in een poging om de aangekondigde staking bij het grondpersoneel te laten verbieden. Dinsdagochtend werd bekend dat medewerkers zaterdag 24 uur willen gaan staken. Daardoor dreigen dan veel vluchten uit te vallen, omdat bijvoorbeeld koffers niet in vliegtuigen geladen kunnen worden.

De luchtvaartmaatschappij laat weten teleurgesteld te zijn over de stakingsoproep van vakbonden FNV en CNV, terwijl de gesprekken over de cao nog gaande zijn en de andere drie bonden wel verder willen praten. FNV wil voor de circa 13.000 mensen die onder de cao vallen onder meer een loonsverhoging die minstens gelijke tred houdt met de inflatie.

Maar volgens KLM is er helemaal geen ruimte voor verdere loonstijgingen, gezien de financiële situatie waarin de maatschappij zich nu bevindt en de hoge mate van onzekerheid in de wereld. Daarbij wijst de maatschappij erop dat de salarissen sinds 2019 al aanzienlijk zijn gestegen, volgens KLM met minimaal 25 procent en soms zelfs tot 40 procent.

“Ik voel de zorgen en snap de wensen van onze collega’s. Daar moeten we verder over praten en samen tot goede oplossingen komen”, verklaart HR-directeur Miriam Kartman van KLM. “Acties dragen niets bij aan een oplossing, maar raken onze collega’s die willen werken, onze reizigers die geen partij zijn in de discussie en ze zijn schadelijk voor ons bedrijf. Helemaal in de moeilijke financiële positie waarin KLM zich bevindt. Ik roep FNV en CNV daarom op om, net als de andere bonden, weer aan tafel te komen en het gesprek voort te zetten.”

Maastricht Aachen Airport sluit 2024 af met verlies van 11,5 miljoen euro

MAASTRICHT – Maastricht Aachen Airport (MAA) heeft 2024 afgesloten met een verlies van 11,5 miljoen euro. Dat blijkt uit de jaarcijfers van Holding Businesspark Luchthaven Maastricht (HBML), waaronder MAA valt. Het verlies ligt fors hoger dan in 2023, toen het negatieve resultaat 6,8 miljoen euro bedroeg.

De jaarcijfers bevestigen het eerder geschetste beeld: 2024 was financieel en operationeel een moeizaam jaar. Het volume aan gevlogen vracht daalde van 32.275 ton in 2023 naar 29.448 ton. Tegelijkertijd verdubbelde de hoeveelheid wegvracht tot 69.451 ton (31.056 ton in 2023), al wordt dit door de luchthaven niet als kernactiviteit beschouwd. Het aantal passagiers steeg licht van 228.660 naar 230.932, ondanks dat de luchthaven in 2023 acht weken gesloten was vanwege een baanrenovatie.

Herstelpad ingezet

Volgens CEO Joost Meijs gebruikt MAA 2025 om de organisatie te versterken. “We investeren in achterstallig onderhoud, digitale veiligheid en operationele verbeteringen. Tegelijkertijd richten we ons op verlieslatende activiteiten met het doel deze winstgevend te maken of af te bouwen,” aldus Meijs. De investeringen zullen het resultaat in 2025 nog onder druk zetten, maar vanaf 2026 verwacht de luchthaven het verlies te verkleinen en in 2027 break-even te draaien.

Aandacht voor luchtvracht

De focus ligt de komende jaren nadrukkelijk op luchtvracht. In de eerste vijf maanden van 2025 werd 14.992 ton gevlogen vracht verwerkt. Voor heel 2025 verwacht MAA uit te komen op ongeveer 40.000 ton. De luchthaven profileert zich als de “zevende baan van Schiphol” en maakt deel uit van de nieuwe cargo-strategie van Royal Schiphol Group. Dat moet van MAA een aantrekkelijk alternatief maken voor luchtvrachtmaatschappijen die op Schiphol geen groeiruimte vinden.

Operationele en duurzame vooruitgang

Ondanks het financiële verlies werden in 2024 en 2025 diverse mijlpalen bereikt. Zo keerde Turkish Airlines begin 2025 terug op MAA en breidden Emirates Cargo en Ethiopian Airways hun activiteiten uit. Ook werd een samenwerking gestart met ECS Livestock, marktleider in internationaal paardentransport. De luchthaven werd bekroond met de ACI Europe Best Airport Award in de categorie eco-innovation voor het ‘Electrifly’-concept: een 100% elektrische deur-tot-deur reiservaring.

Verder is MAA bezig met verduurzamingsmaatregelen zoals de elektrificatie van grondmaterieel en het behalen van Level 3 binnen het Airport Carbon Accreditation-programma. De luchthaven wil vanaf 2030 volledig CO₂-neutraal opereren op de grond. Daarnaast zijn infrastructurele verbeteringen doorgevoerd, waaronder de aanleg van parkeerplaats P2 en renovaties aan terminal en dienstwegen.

Vooruitblik

De luchthaven participeert samen met het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat in het traject voor een nieuw luchthavenbesluit, dat het verruimde baangebruik van 2.750 meter moet formaliseren. Dit besluit wordt echter niet meer in 2025 verwacht.

MAA beschikt naar eigen zeggen over voldoende liquiditeitsruimte binnen de bestaande financieringsafspraken om de huidige tekorten te overbruggen en noodzakelijke investeringen uit te voeren.

De directie, raad van commissarissen en aandeelhouders blijven vertrouwen houden in de ingezette koers. Meer details zijn te vinden in het volledige jaarverslag 2024 van HBML.

Verstoring treinverkeer rond Schiphol tot zeker 23.00 uur

UTRECHT – De treinen van en naar Schiphol vanaf Utrecht en Amsterdam rijden tot zeker 23.00 uur niet door een stroomstoring, zo is te zien in de reisplanner van de NS.

Eerder meldde de spoordienst dat de treinen naar verwachting vanaf 18.00 uur weer zouden gaan rijden.

De storing werd veroorzaakt door een brand in kabels in het spoor vlak bij Schiphol. ProRail onderzoekt de oorzaak van de brand. De NOS meldde eerder dat justitieminister David van Weel sabotage niet uitsluit. ProRail en NS kunnen daar nog niets over zeggen. Dinsdag en woensdag is de NAVO-top in Den Haag en rond de top werd rekening gehouden met sabotages.

Tussen Amsterdam Sloterdijk en Schiphol heeft de NS pendelbussen ingezet. Eerder op dinsdag lag het treinverkeer rond de luchthaven helemaal stil, maar inmiddels rijden er weer treinen vanaf Leiden.

FNV kondigt staking aan bij grondpersoneel KLM

Foto: Adobe Stock | pettys

SCHIPHOL – Het grondpersoneel van KLM staakt zaterdag 24 uur lang, heeft vakbond FNV aangekondigd. Daardoor dreigen dan veel vluchten uit te vallen, omdat bijvoorbeeld koffers niet in vliegtuigen geladen kunnen worden.

De actie van zaterdag duurt van 02.00 uur ‘s ochtends tot zondag 02.00 uur. Volgens FNV is de staking een gevolg van de vastgelopen cao-onderhandelingen tussen de vakbond en KLM. Daarbij zet FNV in op een loonsverhoging die minstens gelijke tred houdt met de inflatie. Ook wil de bond onder meer een betere regeling voor mensen met fysiek zwaar werk waardoor zij eerder kunnen stoppen met werken.

Maar KLM zou meermalen gezegd hebben vast te willen houden aan een nullijn. “Dit terwijl de top een flinke bonus heeft gekregen”, stipt FNV aan. Onder de cao vallen volgens de bond ongeveer 13.000 mensen.

Mogelijk meer stakingen

“Dit is geen spelletje”, benadrukt FNV-bestuurder John van Dorland. “KLM heeft lang genoeg de tijd gehad. Als de directie denkt dat het allemaal wel overwaait, vergist ze zich. Het is simpel: zonder grondpersoneel vliegt er niets.”

De FNV-bestuurder sluit meer stakingen bij KLM niet uit. “Die zullen we dan uiteraard tijdig aankondigen”, zegt Van Dorland daarover.

De precieze impact van de actie op zaterdag is nog onduidelijk. KLM deed eerder deze week per brief nog een “klemmend beroep” op de bonden om weer terug aan de onderhandelingstafel te komen en niet te gaan staken. De maatschappij waarschuwde daarbij dat een staking zou zorgen voor “vele dagen aan hinder, annuleringen en extra kosten die in de tientallen miljoenen zullen lopen”.

Iran vuurt raketten af op Israël, meerdere doden

BEER SHEVA – Iraanse raketaanvallen hebben in de nacht van maandag op dinsdag vier levens gekost, melden de Israëlische hulpdiensten. Volgens de Israëlische krijgsmacht werden zo’n tien tot vijftien raketten in zes salvo’s op Israël afgevuurd, meldt Times of Israel.

De Israëlische krijgsmacht meldde dat de meeste raketten werden onderschept. Wel werd een appartementengebouw in de zuidelijke stad Beer Sheva getroffen. Ambulancedienst Magen David Adom meldt naast de doden nog twee mensen die matig zwaargewond raakten en twintig mensen die lichtgewond raakten of stressklachten hadden. Rond 07.00 uur Nederlandse tijd werd nog naar meer slachtoffers gezocht onder het puin.

In delen van het land was het luchtalarm te horen en werden mensen opgeroepen om tot nader order dekking te zoeken in de schuilkelders. Dat advies werd in de loop van de ochtend ingetrokken.

Het lijkt erop dat rond 07.00 uur een staakt-het-vuren van kracht is geworden. Iraanse staatsmedia meldden dat, en ook de Amerikaanse president Donald Trump zei dat het bestand is ingegaan.

KLM: maatregelen al genomen, extra annuleringen niet nodig

SCHIPHOL – KLM hoeft geen extra vluchten te annuleren door de luchtruimen die maandag in het Midden-Oosten zijn gesloten. “We hebben de afgelopen week al voorzorgsmaatregelen genomen”, zegt een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij.

Maandag heeft ook Koeweit zijn luchtruim gesloten na een Iraanse aanval op een Amerikaanse basis in Qatar. Daarnaast meldde Al Jazeera dat ook Irak zijn luchtruim heeft gesloten. Eerder was al sluiting van het luchtruim van de Verenigde Arabische Emiraten, Qatar en Bahrein gemeld.

Volgens KLM wordt de veiligheidssituatie continu in de gaten gehouden. Daarbij zegt de maatschappij altijd prioriteit te geven aan de veiligheid van passagiers en personeel. Schiphol gaf eerder op de dag aan dat meerdere luchtvaartmaatschappijen hun vliegschema’s moeten aanpassen door de ontwikkelingen in het Midden-Oosten.

KLM doet ‘klemmend beroep’ op bonden om niet te staken

SCHIPHOL – KLM doet een “klemmend beroep” op de vakbonden om weer terug aan de onderhandelingstafel te komen en niet te gaan staken. Hierover heeft de luchtvaartmaatschappij een brief gestuurd aan FNV en CNV.

“Hierin uiten wij onze zorgen over de signalen over een 24-uursstaking”, aldus KLM. “Alleen samen komen we tot oplossingen die recht doen aan de belangen van alle medewerkers en die de toekomst van KLM veiligstellen.”

FNV gaf eerder deze maand aan een staking van 24 uur te willen organiseren bij grondpersoneel van KLM. Vakbonden hadden de vliegmaatschappij een ultimatum gesteld om in te gaan op hun eisen voor een nieuwe cao voor de circa 14.000 werknemers die bijvoorbeeld bagage in- en uitladen of passagiers te woord staan. Het gaat bij FNV onder andere om een loonsverhoging die minstens gelijke tred houdt met de inflatie en een permanente zwaarwerkregeling.

KLM waarschuwt dat een dergelijke staking zal zorgen voor “vele dagen aan hinder, annuleringen en extra kosten die in de tientallen miljoenen zullen lopen.”

De luchtvaartmaatschappij wijst verder op de grote onzekerheden wereldwijd, waarbij conflicten oplaaien. “Op het moment van het schrijven van deze brief kan er al een nieuwe oorlog of conflict zijn uitgebroken. Handelstarieven drijven kosten op. We kunnen niet vliegen over Rusland. We hebben vorige week alle vluchten naar Dubai, Riyad en Dammam moeten annuleren. De brandstofprijzen gaan door het dak”, vervolgt KLM. Daarbij zijn de havengelden “extreem” gestegen.

De tekorten aan onderdelen, technici en piloten zijn er volgens KLM nog steeds. “De wereld staat meer en meer in brand. De kosten kunnen we nu niet nog verder laten oplopen.”

Qatar: geen slachtoffers door aanval Iran op basis VS

DOHA – Qatar meldt dat er geen slachtoffers zijn gevallen door de Iraanse vergeldingsaanval op een Amerikaanse basis in de Golfstaat. Het land veroordeelt de aanval als een schending van de soevereiniteit en dreigt daar zelf op te zullen reageren.

Qatar meldt dat de raketaanval onderschept kon worden die de basis Al Udeid als doel zou hebben gehad. “Bij het incident zijn geen doden of gewonden gevallen”, staat in een verklaring. Internationale media hadden gemeld dat explosies waren gehoord boven hoofdstad Doha.

Drie Iraanse bronnen zeggen tegen The New York Times dat Iran met Qatar had overlegd en vooraf had gewaarschuwd dat er een aanval zou komen. Zo moest het aantal slachtoffers beperkt blijven.

Symbolisch

De bronnen zeggen dat Iran de recente Amerikaanse bombardementen op Iraanse doelen in elk geval symbolisch moest vergelden. Dat zou bewust zijn gedaan op een manier die alle partijen de gelegenheid biedt de situatie niet verder te laten escaleren.

Qatar had in aanloop naar de aanval het eigen luchtruim gesloten, naar verluidt vanwege de Iraanse waarschuwing. Meerdere westerse landen adviseerden hun burgers op een veilige plek te blijven.

Woedend

Het ministerie van Buitenlandse Zaken van de Golfstaat reageerde woedend op de aanval. “We beschouwen dit als een flagrante schending van de soevereiniteit en het luchtruim van Qatar, evenals van het internationaal recht.”

Al Udeid staat bekend als de grootste Amerikaanse militaire installatie in het Midden-Oosten. Het werd daarom ook gezien als een potentieel doelwit bij een Iraanse vergeldingsaanval.

KLM, Qatar Airways, Emirates en Etihad passen vliegschema’s aan

SCHIPHOL – Meerdere luchtvaartmaatschappijen gaan hun vliegschema’s aanpassen of hebben dat al gedaan, aldus een woordvoerder van Schiphol. Ze doen dit nu de Verenigde Arabische Emiraten, Qatar en Bahrein hun luchtruim hebben gesloten. Het gaat om KLM, Qatar Airways, Emirates en Etihad Airways. Ook Koeweit en Irak hebben hun luchtruim gesloten.

“Wat ze in de praktijk doen als ze hun bestemmingen willen bereiken is om het gesloten luchtruim heen vliegen. Als dat niet mogelijk is, zullen ze tot annuleren moeten overgaan”, zei de woordvoerder van de luchthaven.

Een woordvoerder van KLM kon nog niet direct zeggen wat de gevolgen zijn voor het vliegverkeer. “We beoordelen op dit moment de veiligheidssituatie”, aldus de zegsman. KLM zegt altijd prioriteit te geven aan de veiligheid van passagiers en personeel. “Het selecteren van veilige en optimale routes is een standaard onderdeel van onze dagelijkse praktijk, en we beoordelen continu de veiligheidssituatie. De beslissing om niet naar een specifieke bestemming te vliegen of om een bepaald luchtruim te vermijden, is gebaseerd op de meest actuele analyses op dat moment”, aldus de zegsman.

FlightRadar meldde eerder dat veel vliegtuigen noodgedwongen moeten omkeren door de sluiting van het luchtruim van de Verenigde Arabische Emiraten.

Axios: veiligheidsteam in Witte Huis bijeen vanwege dreiging Iran

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump heeft maandag in het Witte Huis een bijeenkomst met zijn veiligheidsteam over (dreigende) aanvallen van Iran.

Volgens nieuwssite Axios begint het overleg om 19.00 uur Nederlandse tijd. Iraanse media melden inmiddels dat Amerikaanse bases in Irak en Qatar zijn aangevallen.

De Verenigde Staten vielen zondag drie nucleaire complexen in Iran aan. Trump waarschuwde vervolgens dat de VS elke vergelding van Iran nog harder zullen beantwoorden.

Explosies gehoord boven hoofdstad Qatar

DOHA – Boven Doha, de hoofdstad van Qatar, zijn explosies gehoord. Dat meldt persbureau Reuters.

Internationale media hadden eerder al bericht dat rekening werd gehouden met een Iraanse aanval op een door de VS gebruikte basis in de Golfstaat.

Journalist Barak Ravid van nieuwssite Axios schrijft op X dat Iran een zestal raketten heeft afgevuurd op Amerikaanse bases in Qatar.

Hij zegt dat te hebben vernomen van een Israëlische functionaris.

×