ESBJERG – DFDS viert deze maand het 150-jarig jubileum van de iconische vrachtroute tussen het Deense Esbjerg en het Verenigd Koninkrijk. Sinds de eerste overtocht in 1875 is deze verbinding uitgegroeid tot een belangrijke maritieme corridor voor het goederenvervoer tussen Denemarken en het VK.
Jaarlijks worden via de route meer dan 100.000 trailers vervoerd, goed voor zo’n 1,5 miljoen laadmeter aan vracht. Daarmee is de verbinding een essentiële schakel in het Noord-Europese logistieke netwerk. Hoewel er van 1925 tot 2014 ook passagiersdiensten actief waren, is vrachtvervoer altijd de ruggengraat van de route geweest.
“In een wereld waarin handelsroutes en politieke verhoudingen voortdurend veranderen, biedt de Esbjerg–UK route al 150 jaar stabiliteit. Het is een betrouwbare brug tussen Denemarken en het Verenigd Koninkrijk,” aldus DFDS-CEO Torben Carlsen. “Het VK is een van de belangrijkste exportmarkten voor Denemarken. Wij ondersteunen deze handel al generaties lang en blijven dat doen.”
Van levende koeien tot high-capacity trailers
De eerste overtocht in 1875 werd uitgevoerd door de peddelstoomboot Riberhuus, die levende koeien naar Thameshaven vervoerde. In de decennia daarna ontwikkelde de route zich mee met de technologie en veranderende handelsbehoeften. In 1896 kwamen de eerste stoomschepen met schroef voortstuwing in de vaart en werd gekoeld vervoer mogelijk. Dit maakte export van bacon, eieren en zuivel mogelijk – kenmerkende Deense exportproducten in de 20e eeuw.
In de jaren ’60 begon het autovervoer via schepen. Aanvankelijk werden voertuigen nog met kranen aan boord gehesen. Met de introductie van roro-schepen zoals de England (1964) en de Winston Churchill (1967) werd het transport van auto’s, bussen en trailers aanzienlijk efficiënter.
Van passagiers naar puur vrachtvervoer
In de jaren ’70 en ’80 breidde DFDS de route verder uit, met nieuwe vrachtdiensten naar Grimsby en later Immingham. In 2014 voer het laatste passagiersschip op deze route, maar het vrachtvervoer bleef doorgaan.
Vandaag de dag wordt de verbinding onderhouden door twee schepen: de Ark Dania en Ark Germania, met zes wekelijkse afvaarten tussen Esbjerg en Immingham. De overtocht duurt ongeveer 18,5 uur. De route is onderdeel van het uitgebreide DFDS-netwerk van 17 vrachtroutes en 13 gecombineerde vracht- en passagiersroutes in Europa, Noord-Afrika en Turkije.
Toekomstgericht ondanks veranderende handelsverhoudingen
Naast de historische mijlpaal richt DFDS zich ook op de toekomst. De rederij helpt klanten zich aan te passen aan veranderende handelsverhoudingen, waaronder de gevolgen van Brexit en aangepaste handelsregels tussen het VK en de EU. De route heeft politieke en economische schommelingen doorstaan en blijft volgens DFDS een stabiele factor in het Europese goederenvervoer.