Clicky

zondag 3 augustus 2025 - 09:14 uur
Home Blog Pagina 76

Legerleider Iran belooft ‘krachtige’ reactie op aanvallen VS

TEHERAN – De Iraanse legerleider Abdolrahim Mousavi heeft een “krachtig optreden” aangekondigd na Amerikaanse aanvallen op Iraanse nucleaire installaties. Hij zei op de staatstelevisie dat “deze misdaad niet onbeantwoord zal blijven”.

De Amerikaanse strijdkrachten voerden afgelopen weekend met zware bommen aanvallen uit op doelen in Iran. Ze bombardeerden onder meer de ondergrondse installatie Fordow. Die bevindt zich onder een berg en is daardoor goed beschermd tegen luchtaanvallen.

Israël opende ruim een week eerder al de aanval op doelen in Iran, naar eigen zeggen om het land af te houden van een kernwapen. Iran heeft steeds ontkend dat het nucleaire wapens probeert te ontwikkelen. Het bestookt Israël als vergelding met raketten.

Over mogelijke Iraanse vergelding richting de VS bestaat nog onduidelijkheid. De Amerikaanse autoriteiten hebben signalen ontvangen dat pro-Iraanse milities aanvallen voorbereiden in Irak en mogelijk ook in Syrië, schreef de krant The New York Times.

File op de A4 richting Den Haag door NAVO-top

Foto: Rijkswaterstaat | X

AMSTERDAM – Op de A4 tussen Amsterdam en Den Haag staat ongeveer 8 kilometer file. Dat komt doordat twee rijstroken dicht zijn vanwege de NAVO-top. Rijkswaterstaat waarschuwt opnieuw om snelwegen in de Randstad te vermijden als dat kan.

De ANWB zegt dat het verkeer ongeveer een kwartier langer onderweg is door de file. “Dat is minder dan normaal rond deze tijd”, zegt een woordvoerder. “Tot nu toe lijkt het erop dat mensen de wijze raad ter harte hebben genomen om niet de weg op te gaan tijdens de NAVO-top.”

Op de binnendoorwegen ziet de ANWB wel meer vertraging. “Deze loopt op sommige plekken op van een kwartier tot meer dan een half uur.”

Rijkswaterstaat meldde eerder al dat weggebruikers op de A4 langzamer moeten rijden als delegaties van de NAVO-top naar Den Haag gaan. Dat is om te voorkomen dat mensen naast de delegaties kunnen meerijden. Met name op dinsdagochtend zal het verkeer dit merken.

Rutte spreekt Spanje tegen: NAVO kent geen opt-outs

DEN HAAG – De NAVO maakt geen uitzondering voor Spanje, houdt secretaris-generaal Mark Rutte vol, ook al beweert dat land van wel. Spanje heeft niet genoeg aan een defensiebudget van 2,1 procent om aan zijn NAVO-verplichtingen te voldoen, stelt Rutte.

Spanje weigert 3,5 procent van de omvang van de economie aan defensie te besteden, en nog eens 1,5 procent aan ondersteunende zaken. Toch stemde het zondag in met dat voorstel van Rutte, dat er op aandringen van de Amerikaanse president Donald Trump kwam.

De regering in Madrid zegt een uitzondering voor Spanje te hebben bedongen. Zij verwijst naar de wat lossere, dubbelzinnigere formulering van de toezegging in het principeakkoord voor de top. En naar een schriftelijke verzekering van Rutte dat het bondgenootschap Spanje “flexibiliteit” gunt.

“De NAVO kent geen opt-outs en onderhandse akkoordjes evenmin”, zei Rutte tijdens een persconferentie waarin hij vooruitblikte op de NAVO-top in Den Haag.

Politie: 31 mensen aangehouden bij demonstratie A44

ABBENES – Zeker 31 mensen zijn maandag gearresteerd bij een poging van Extinction Rebellion om de snelweg A44 te blokkeren. Dat laat de politie weten. Het is niet bekend waar ze naartoe zijn gebracht. Over de juridische gevolgen, zoals mogelijke vervolging, is ook nog niets bekend.

Agenten gaven de demonstranten, maar ook de aanwezige verslaggevers, de opdracht om weg te gaan. Wie dat niet deed, zou worden opgepakt. Twee verslaggevers van het Leidsch Dagblad zijn geboeid en afgevoerd in een bus die door de politie werd gebruikt. Zij zouden geen politieperskaart bij zich hebben gehad. Hoeveel journalisten onder de arrestanten zijn, is niet bekend.

De A44 is tijdens de top afgesloten richting Den Haag. De deelnemers worden via die route naar de top gebracht.

Keijzer gaat bouwregels versimpelen, plafonds en deuren lager

DEN HAAG – Woonminister Mona Keijzer gaat de regels voor nieuwe gebouwen aanpassen om woningbouw goedkoper te maken. De gevolgen zijn onder meer dat plafonds en deuren lager mogen zijn, schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer. De BBB-minister wil ook dat steilere trappen mogelijk worden en dat een nieuwe norm om de hoeveelheid daglicht te berekenen achterwege blijft.

De BBB-minister reageert in haar brief op voorstellen van de commissie-STOER, wat staat voor Schrappen Tegenstrijdige en Overbodige Eisen en Regelgeving. Die commissie kwam in april met tientallen voorstellen die kosten en vertraging bij bouwprojecten zouden tegengaan.

Over veel van de suggesties is Keijzer positief, al is niet overal duidelijk wat ze er concreet mee gaat doen. Op andere punten gaat ze later in, zoals het idee om het geluid van vliegtuigen niet te laten meetellen in een berekening die een rol speelt bij woningbouw.

‘Mogelijk comfortverlies’

Momenteel moet een plafond minimaal 2,60 meter hoog zijn en een deur 2,30 meter, schrijft Keijzer. Dat moet 2,50 en 2,10 meter worden. Volgens de commissie zou dit 1250 euro per appartement schelen.

De commissie-STOER schreef al dat de versimpelingen “een mogelijk comfortverlies” kunnen opleveren. Keijzer lijkt dit te accepteren als dat betekent dat er meer woningen worden gebouwd. Het belang van woningzoekenden moet “explicieter en zwaarder” meewegen, schrijft ze. De minister hoopt dat de Tweede Kamer deze benadering steunt.

Enkele andere voorstellen van de commissie neemt de minister niet over. Soepelere eisen voor drempelloze balkons zouden bijvoorbeeld in strijd zijn met een VN-verdrag voor mensen met een beperking. Keijzer: “Ik hecht aan zelfstandige toegang tot de buitenruimte bij nieuwbouwwoningen voor iedereen.”

Politie dreigt journalisten te arresteren bij demonstratie XR

ABBENES – Journalisten die verslag doen van de demonstratie van XR bij de A44 bij Abbenes, zijn weggestuurd door de politie. Dit melden aanwezige verslaggevers van het ANP. Agenten hebben gezegd dat de journalisten anders worden opgepakt.

Volgens de politie gaat het om een veiligheidsrisicogebied en is er sprake van een terroristische dreiging. Waaruit die dreiging bestaat, zegt de politie niet.

Voor de start van de demonstratie werden twee journalisten van het ANP al staande gehouden door de politie. Hun auto werd geblokkeerd en ze werden gevraagd om hun perskaart en rijbewijs. Van het kenteken van de auto zijn ook foto’s gemaakt, onbekend is waarom.

Er zijn ook twee journalisten van het Leidsch Dagblad opgepakt, zij hadden niet de volgens de politie vereiste politieperskaart bij zich. Een ANP-verslaggever zag dat ze geboeid in een voertuig van de politie zijn gezet.

GXO mag overname Wincanton afronden na goedkeuring Britse mededingingsautoriteit

GREENWICH – De Britse mededingingsautoriteit CMA heeft de overname van Wincanton door GXO Logistics goedgekeurd, onder de voorwaarde dat een klein aantal supermarktgerelateerde contracten van Wincanton in het Verenigd Koninkrijk wordt afgestoten. GXO kondigde daarnaast aan dat het zijn omzet- en winstverwachtingen voor boekjaar 2025 verhoogt.

Na het afronden van de beoordeling mag GXO beginnen met de integratie van het overgrote deel van de Wincanton-activiteiten, zodra enkele administratieve voorwaarden zijn vervuld. De integratie van de twee logistieke dienstverleners wordt naar verwachting in het derde kwartaal opgestart. Voor enkele lopende aanbestedingen in de luchtvaart- en defensiesector in het VK mogen beide teams al direct gaan samenwerken.

Springplank voor groei in het VK en Ierland

“Wij zijn verheugd dat het onderzoek van de CMA is afgerond en kijken ernaar uit om Wincanton binnen de GXO-groep te verwelkomen,” zegt Malcolm Wilson, CEO van GXO. “Deze combinatie versterkt onze dienstverlening in het VK en Ierland en geeft ons toegang tot strategische sectoren die ons groeipotentieel verder vergroten.”

Verhoogde verwachtingen voor 2025

GXO meldt daarnaast betere resultaten dan verwacht, met hogere volumes en productiviteitsverbeteringen in zowel bestaande operaties als nieuwe projecten. Mede hierdoor en door een beter zicht op de timing van synergievoordelen uit de overname, verhoogt het bedrijf zijn financiële prognoses voor 2025:

  • Organische omzetgroei: 3,5 procent tot 6,5 procent (voorheen 3 procent tot 6 procent)
  • Aangepaste EBITDA: $860 tot $880 miljoen (voorheen $840 tot $860 miljoen)
  • Aangepaste winst per aandeel (EPS): $2,43 tot $2,63 (voorheen $2,40 tot $2,60)
  • Omzetting van EBITDA naar vrije kasstroom: 25 procent tot 35 procent (ongewijzigd)

GXO Logistics is wereldwijd actief als pure-play contractlogistiek dienstverlener en beursgenoteerd aan de NYSE. Met de overname van Wincanton versterkt het bedrijf zijn positie op de Britse en Ierse markt aanzienlijk.

Unilever koopt zeepmerk Dr. Squatch

LONDEN – Unilever neemt Dr. Squatch over. Met dat Amerikaanse merk voor onder meer handgemaakte zeep breidt het Britse was- en levensmiddelenconcern verder uit op het gebied van persoonlijke verzorging.

De overname laat zien dat Unilever niet alleen merken afstoot, maar ook aan uitbreiding van zijn assortiment werkt. Bekend is dat de nieuwe topman Fernando Fernandez, die dit jaar plots werd aangewezen als vervanger van Hein Schumacher, vooral inzet op de best presterende merken en de belangrijkste merken van het concern.

Unilever meldde eerder al de ijsjesdivisie met merken als Ben & Jerry’s, Magnum en Cornetto te willen afsplitsen. Ook maakte Unilever bekend Unox, Conimex en Zwan te verkopen. Datzelfde gold voor De Vegetarische Slager. Daar blijft het mogelijk niet bij. Zakenkrant Financial Times stelde vorige week dat Unilever ook het afstoten van het Britse snackmerk Graze zou overwegen.

Hoeveel geld met de overname van Dr. Squatch is gemoeid, is niet naar buiten gebracht.

‘Moderne slavernij’ in Europees pakketvervoer blootgelegd in nieuw ETF-rapport

BRUSSEL – Grote logistieke bedrijven in Europa maken op grote schaal gebruik van schijnconstructies en onderaanneming om arbeidswetgeving te omzeilen, belasting te ontwijken en werknemers in armoede te houden. Dat blijkt uit een nieuw rapport van de European Transport Workers’ Federation (ETF) en het European Trade Union Institute (ETUI), dat op 24 juni wordt gepresenteerd in het Europees Parlement.

Het rapport, getiteld “Sorry, We Subcontracted You”, documenteert grootschalige misstanden in de logistieke sector in Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. Volgens de onderzoekers creëren bedrijven als Amazon, DHL, FedEx en BRT via onderaannemingsketens een parallelle arbeidsmarkt waarin basisrechten niet gelden.

“Wat wij hier zien is geen slechte bedrijfspraktijk, maar een bedrijfsmodel gebaseerd op structurele uitbuiting,” aldus ETF-secretaris-generaal Livia Spera. “Wanneer de mensen die Europa’s goederen vervoeren geen basisrechten krijgen, is dat niet alleen een morele crisis, maar ook een bedreiging voor de economische stabiliteit van de EU.”

Ernstige misstanden in meerdere landen
Het rapport noemt onder meer de volgende bevindingen:

Duitsland:

  • De helft van de pakketbezorgers werkt via onderaannemers zonder fatsoenlijke bescherming
  • Lonen liggen gemiddeld 20 procent onder het nationale gemiddelde
  • 57 procent werkt in het weekend (tegenover 30 procent in de rest van de economie)
  • Chauffeurs kampen met extreme fysieke belasting en meer dan 28 ziektedagen per jaar

Frankrijk:

  • 1.700 werknemers verloren plots hun baan toen Amazon een onderaannemer beëindigde
  • Spookbedrijven verdwijnen zonder lonen te betalen
  • Werknemers krijgen geen arbeidsovereenkomst ondanks structureel werk

Spanje en Italië:

  • Grote fraude met belasting en sociale premies
  • Bij 69 tot 73 procent van de gecontroleerde logistieke bedrijven in Italië werden ernstige overtredingen vastgesteld
  • Migranten worden stelselmatig onderbetaald en werken zonder bescherming

Oproep tot ingrijpen

Het rapport roept de EU op tot snelle en structurele hervormingen. Onder de voorgestelde maatregelen:

  • Verbod op onderaanneming van kernactiviteiten
  • Aansprakelijkheid voor de volledige keten, inclusief hoofdaannemers
  • Maximaal twee schakels in onderaannemingsstructuren
  • Verplichte sociale ID-kaarten voor alle logistiek medewerkers
  • Versterking van arbeidsinspecties volgens ILO-normen
  • Digitale bedrijfsregisters voor grensoverschrijdende transparantie

Volgens ETF worden chauffeurs tot op de seconde gevolgd via algoritmes, terwijl bedrijven hun werkgeversverantwoordelijkheid ontkennen. “Dit is geen innovatie, maar uitbuiting verpakt als technologie”, aldus Spera.

Politieke aandacht groeit

Tijdens de presentatie in het Europees Parlement zal een hoge vertegenwoordiger van de Europese Commissie (DG Werkgelegenheid) een keynote toespraak houden. Daarmee onderstreept Brussel de groeiende bezorgdheid over de structurele problemen in deze essentiële sector.

Zonder ingrijpen vreest ETF dat de logistieksector verder afglijdt: toenemende armoede onder werkenden, meer arbeidsongevallen, verlies van belastinginkomsten en oneerlijke concurrentie.

“Elk pakket dat via dit systeem wordt geleverd, vertegenwoordigt een werknemer zonder rechten, een gezin in financiële problemen en publieke middelen die worden onttrokken aan de samenleving,” besluit Spera.

Klimaatactivisten proberen afgezette A44 te blokkeren [+foto’s]

ABBENES – Klimaatactivisten van Extinction Rebellion (XR) proberen de A44 te blokkeren bij Abbenes in Noord-Holland, zien verslaggevers van het ANP. De politie probeert te voorkomen dat ze de snelweg bereiken. De A44 is richting Den Haag afgezet voor de NAVO-top.

De meeste demonstranten staan in een weiland naast de snelweg. Een aanhanger van XR staat in de sloot tussen de snelweg en de weilanden. Op borden staan teksten als “No safety on a dead planet” en “NATO leaders please behave”. Boven de groep cirkelt een politiehelikopter.

De weg is in de richting van Den Haag afgesloten voor normaal verkeer, omdat die volledig is gereserveerd voor delegatieleden die naar de top gaan. De actiegroep kondigde vorige week het protest aan om een oproep te doen aan de regeringen van NAVO-lidstaten. Zij moeten er volgens XR “alles aan doen om de verergering van de klimaat- en ecologische crisis te stoppen”. De politie had vooraf gezegd dat snelwegblokkades niet worden toegestaan.

De NAVO-top is dinsdag en woensdag in Den Haag. XR wil woensdag de A12 in de hofstad blokkeren. Op die dag vergaderen de regeringsleiders van de lidstaten met elkaar in Den Haag. Op zaterdag demonstreerden de klimaatactivisten op de Afsluitdijk.

Ollongren wordt EU-vertegenwoordiger voor mensenrechten

DEN HAAG – Oud-minister Kajsa Ollongren is benoemd tot speciale vertegenwoordiger van de EU voor de mensenrechten. Dat heeft de EU-raad van buitenlandministers bekendgemaakt. Ollongren volgt de Zweed Olof Skoog op.

Als EU-vertegenwoordiger krijgt Ollongren de taak om mee te werken aan het beleid van de Unie over mensenrechten. In contacten met landen buiten de EU en internationale organisaties moet ze voor een “sterkere Europese stem” over mensenrechten zorgen.

D66’er Ollongren was minister van Binnenlandse Zaken in het derde kabinet-Rutte en minister van Defensie in het kabinet daarna. Eerder dit jaar greep ze volgens ingewijden naast een functie als hoofd van het Europees Defensieagentschap (EDA).

Nederlandse bedrijven in Midden-Oosten alert op onrust

DEN HAAG – Nederlandse bedrijven in het Midden-Oosten volgen de ontwikkelingen in de regio nauwlettend na de Amerikaanse luchtaanvallen op Iraanse nucleaire faciliteiten. Iran heeft met vergeldingsacties gedreigd, waaronder het afsluiten van de belangrijke vaarroute Straat van Hormuz.

Bodemonderzoeker Fugro, die onder meer een kantoor heeft in de Verenigde Arabische Emiraten (VAE), zegt zeer alert te zijn. “Het is zeker spannend. We monitoren de situatie nauwlettend en we kijken waar iedereen precies zit en wat de risico’s zijn. We zijn situationeel aan het kijken”, aldus een woordvoerder. Hij stelt dat van evacuatie vooralsnog nog geen sprake is en dat het Midden-Oosten erg groot is.

Ook ING is in de regio aanwezig. Volgens een woordvoerder heeft de bank een team van ongeveer twaalf mensen in de VAE. Hij zegt dat de bank de ontwikkelingen volgt en indien nodig maatregelen neemt.

Japanse banken zijn al begonnen met het weghalen van medewerkers uit onder meer Dubai, werd maandag bekend.

Shell-topman Wael Sawan zei vorige week al “heel voorzichtig” te zijn met de scheepvaart in het Midden-Oosten door het conflict tussen Israël en Iran. Hij noemde vooral de verstoring van navigatiesignalen in de Straat van Hormuz en de Perzische Golf “bijzonder uitdagend”. “We hebben plannen klaarliggen voor het geval de situatie verslechtert”, zei Sawan ook.

Het Italiaanse olieconcern Eni is al bezig uit voorzorg personeel bij een olieveld in Irak weg te halen. Het bedrijf zegt de situatie te volgen en in contact te staan met lokale en Italiaanse autoriteiten. Eni heeft geen activiteiten in Iran.

Volledige rijbaan geblokkeerd na ladingverlies vrachtwagen op Duitse A485

Foto: Duitse Politie

GIESSEN – Maandagochtend 23 juni is bij het Gießener Nordkreuz in Duitsland een vrachtwagen een groot deel van zijn lading verloren, bestaande uit flessen frisdrank en bier. De vrachtwagen reed op de A485 en wilde rond 07.45 uur afslaan naar de A480 in de richting van Wettenberg, toen het misging.

Volgens de eerste bevindingen van de politie opende de zijwand van de oplegger vermoedelijk door een technisch defect. Hierdoor vielen de flessen uit de laadruimte en barstten op het wegdek, waardoor de volledige rijbaan bezaaid raakte met scherven en vloeistof.

Voor zover bekend raakte e niemand gewond bij het incident.

Vanwege de opruimwerkzaamheden en de berging van de vrachtwagencombinatie is de snelweg ter plaatse volledig afgesloten. Het verkeer wordt omgeleid.

Sites gemeenten en provincies slecht bereikbaar door aanval

DEN HAAG – Een dienst waarmee gemeenten en provincies officiële berichten publiceren, is maandagochtend vermoedelijk doelwit van een digitale aanval. Daardoor zijn de pagina’s met raads- en Statenstukken van onder meer de provincies Zuid-Holland en Overijssel en gemeenten als Den Haag, Den Bosch en Delft moeilijker bereikbaar.

NotuBiz, de leverancier van de dienst, laat weten: “Op dit moment ondervinden wij hinder van een grote hoeveelheid netwerkverkeer richting onze systemen.” Volgens een woordvoerster “doet de firewall netjes zijn werk, het verkeer wordt tegengehouden en mensen worden in de wachtrij gezet”. Het gevolg daarvan is dat het voor bezoekers heel lang duurt om een pagina te laden. Of het daarmee om een ddos-aanval gaat, wil het bedrijf nog niet zeggen.

Den Haag laat weten dat meerdere leveranciers “grote hoeveelheden netwerkverkeer richting hun systemen” merken. De gemeente spreekt van een landelijk beeld. “Daardoor zijn verschillende domeinen, waar ook de gemeente Den Haag gebruik van maakt, op sommige momenten beperkt of niet bereikbaar.”

De verstoring is mogelijk het werk van de pro-Russische hackersgroep NoName05716. Via zijn kanaal op Telegram meldt de groep de aanval. NoName05716 voert vaker zulke aanvallen uit op sites in landen die Oekraïne steunen. Den Haag is dinsdag en woensdag gaststad van de jaarlijkse NAVO-top. In de aanloop naar de top was al gewaarschuwd voor cyberaanvallen.

Lekkerland Nederland breidt elektrisch wagenpark verder uit

SON – Groothandel en logistiek partner Lekkerland Nederland breidt elektrische wagenpark uit met splinternieuwe e-Scania en Iveco Daily. Vorig jaar was Lekkerland al gestart met het 100% elektrisch beleveren aan klanten met inzet van een Mercedes-Benz eActros. Met deze drie verschillende type elektrische vrachtwagens gaat Lekkerland Nederland testen wat de capaciteiten zijn van de vrachtwagens.

John van den Berg, directeur Operations licht toe: “Alledrie de vrachtwagens hebben hun specifieke kenmerken. We ervaren nu in de praktijk hoe deze verschillen zich uiten wanneer we ze inzetten op onze dagelijkse routes. Denk aan factoren zoals het gewicht van de vrachtwagen, het laadvermogen en de actieradius. Ook de bouw van de vrachtwagens is an-ders. Zo beschikt de Mercedes eActros over een extra as en kan daarmee meer gewicht dragen dan de Iveco. Het voordeel van de Iveco is vervolgens dat deze kleiner is en weer makkelijker in moeilijk bereikbare stadcentra komt. En zo heeft de e-Scania een ander accupakket, waarmee we een andere verdeling over de vrachtwagen hanteren van het laadvermogen. Verschillen dus die we nu in de praktijk tijdens het beleveren van onze klanten goed kunnen testen en onderzoeken.”

Samen onderweg naar duurzaamheid

Het inzetten van de nieuwe elektrische vrachtwagens draagt bij aan de ESG (Environmental, Social Governance) strategie van Lekkerland Nederland: ‘Samen onderweg naar duurzaamheid’. Naast de inzet van de elektrische vloot doet Lekkerland Nederland nog meer om haar resultaten op duurzaamheid te verbeteren.

John: “Zo trainen we bijvoorbeeld onze chauffeurs op hun rijgedrag. Dit met hulp van een coaching programma binnen ons Fleet Management Systeem. Met deze software hebben we realtime inzicht in het rijgedrag van onze chauffeurs, maar ook in het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. Factoren zoals accelereren, remmen, een constante snelheid en het gebruik van cruise con-trol hebben een positieve invloed op de uitstoot. Maar ook het realtime inzicht in bijvoorbeeld de ban-denspanning van onze vrachtwagens. Met deze inzichten kunnen we ons complete wagenpark efficiënter en effectiever beheren en onze chauffeurs sturen op duurzame rijgewoonten. Zo verminderen we onze ecologische voetafdruk, door minder brandstof te verbruiken en dus minder uitstoot van broeikasgassen en andere vervuilende stoffen te genereren.”

×