Clicky

dinsdag 20 mei 2025 - 07:08 uur
Home Blog Pagina 75

Internationale zeevaart bereikt akkoord over verminderen uitstoot

ROTTERDAM – De internationale zeevaart heeft een akkoord bereikt over maatregelen voor het verminderen van de broeikasgasuitstoot richting 2050. Dit meldt de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) vrijdag, die zegt “tevreden” te zijn met het resultaat.

Reders moeten volgens de KVNR elk jaar hun uitstoot verder terugdringen. Als een bepaald schip boven de afgesproken basisnorm uitkomt, moet de eigenaar per ton uitstoot 380 dollar betalen aan een fonds van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), de maritieme regelgever van de VN.

Als de IMO-lidstaten het principeakkoord in oktober definitief goedkeuren wordt de eerste maatregel vanaf 1 januari 2028 ingevoerd, meldt de KVNR. Hiermee is de IMO volgens de redersvereniging het eerste VN-agentschap dat concrete klimaatmaatregelen is overeengekomen voor een internationale sector. De KVNR benadrukt wel dat veel maatregelen nog moeten worden uitgewerkt.

Meid die rijdt: Fabienne van de Pol op slag fan van Volvo

Kozijnen plaatsen, glas zetten, transformatorstations hijsen. Chauffeur Fabienne van de Pol van Van Hooft Transport doet dat sinds kort met een gloednieuwe Volvo FH 540 8×4-bakwagen met 95-tonmeter HMF-autolaadkraan. De truck is afgeleverd door Harbers Trucks. “Een collega zei al: ‘Als je eenmaal Volvo rijdt, wil je niet anders meer’. Na de eerste weken kan ik zeggen dat hij helemaal gelijk heeft.”

Fabienne van de Pol, bekend van het tv-programma Meiden die Rijden, is de trotse bestuurder van een nieuwe Volvo FH Pink Edition. Met de Volvo FH met 95 tonmeter HMF-autolaadkraan voert Fabienne dagelijks specialistisch hijswerk uit. Ze plaatst dakkapellen, zet glas, hijst (onderdelen voor) transformatorstations en voert andere hijsklussen met uiterste precisie uit.

“Sinds maart 2024 werk ik bij Van Hooft Transport en ik heb hier echt een fantastische baan. Vooral de afwisseling tussen het rijden en het werken met de autolaadkraan maakt het werk mooi: de ene dag zet ik in hartje Amsterdam ijzeren banken van 2,5 ton op hun plek en een dag later ben ik bovenin Groningen om een transformatorstation te plaatsen. Het is heel specifiek werk. Je hebt te maken met behoorlijke gewichten en kwetsbare objecten. Transformatorstations wegen al snel 12 à 13 ton en je moet heel voorzichtig zijn omdat bepaalde onderdelen erg gevoelig zijn.”

‘Volvo is een fantastische truck’

Bij Van Hooft Transport uit Hoevelaken, specialist in het vervoeren van zware objecten en high-tech apparatuur, kan Fabienne zich helemaal uitleven. Helemaal nu ze haar werk doet met een gloednieuwe Volvo FH.

“Bij Van Hooft en mijn vorige werkgever heb ik met verschillende merken gereden, maar nog niet eerder met een Volvo. Een collega zei al: “Als je eenmaal Volvo rijdt, wil je niet anders meer’. Na de eerste weken kan ik niet anders zeggen dan dat hij helemaal gelijk heeft. De Volvo FH is een fantastische truck om mee te rijden.”

Speciale pink edition

De Volvo FH Pink Edition van Fabienne is echt een blikvanger op de weg. Op de cabine is de karakteristieke oranje lijn van Van Hooft speciaal voor de gelegenheid in het roze uitgevoerd, evenals het verlichte Volvo-logo in de grille. “Deze roze details geven de truck net dat beetje extra flair. Ik vind het echt een heel gaaf voertuig om te zien. Daar dragen de lampenbeugels met LED-verstralers, zwaailampen, lange luchthoorns en flitsers in de grille uiteraard ook aan bij.”

Millimeterwerk

Als specialist voor hijs- en transportwerkzaamheden tilt Van Hooft Transport zwaar aan kwaliteit. Daarom is de truck voorzien van diverse Volvo-features die het rijden en werken makkelijker en aangenamer maken. Zo is de truck volledig luchtgeveerd en uitgerust met het elektronisch geregelde stuurbekrachtigingssysteem Volvo Dynamic Steering. “Deze truck rijdt zo comfortabel. Je kunt letterlijk een bakje yoghurt op de grond zetten zonder dat het omvalt”, vertelt Fabienne.

“Met de elektrisch verstelbare stoel en het stuur dat zowel naar voren, achteren als in verschillende hoeken gekanteld kan worden, is het comfort optimaal. Ook qua zicht is deze truck perfect. Ik heb onder andere de beschikking over een front- en achterzichtcamera en dat maakt het manoeuvreren een stuk makkelijker. Laatst had ik een klus in Amsterdam en met hulp van de camera kun je tot op de millimeter precies langs auto’s sturen.”

In alle richtingen hijsen

De Volvo FH is voorzien van een 95 tonmeter HMF-autolaadkraan met een hijsbereik van 35 meter en een demontabele fly-jib. De Volvo FH is af fabriek voorzien van een chassis met innerliner dat volledig doorloopt tot voor de grille, waar een extra stempelpoot zit.

“Daardoor heb ik de beschikking over vijf stempelpoten en kan ik met deze truck in alle richtingen hetzelfde gewicht hijsen, dus ook aan de voorkant over de cabine heen. Uit ervaring kan ik zeggen dat dat echt bijzonder is en dat maakt het werk ook makkelijker. Laatst was ik bij een klus op een krappe locatie in Amersfoort en zat ik eerst te kijken hoe ik daar achterin in kon draaien, totdat ik me bedacht dat dat helemaal niet nodig is omdat ik het object ook voor over de cabine kon hijsen. Ik kon er dus gewoon vooruit in rijden.”

De nieuwe Volvo FH is de 5e Volvo-truck in het wagenpark van Van Hooft Transport, dat zich sinds de oprichting in 1967 heeft gespecialiseerd in het vervoer en de plaatsing van zware objecten. De vloot bestaat nu uit 4 bestelwagens en 25 trucks, voornamelijk voertuigen met autolaadkranen met een capaciteit van 33 tot 225 tonmeter, en enkele trekker-opleggercombinaties. De zesde Volvo-truck volgt binnenkort: een Volvo FH16 780 8×4 zwaartransport trekker staat nu in opbouw bij Harbers Trucks.

Peter Gillis wil via rechter afdwingen dat koper parken overneemt

HAARLEM – Realityster Peter Gillis en zijn familie hebben een rechtszaak aangespannen tegen de koper van hun vakantieparken. Volgens advocaat Erik Braun heeft de overnemende partij aangegeven dat het beslag van de Belastingdienst op de parken de overname belemmert. Maar de familie eist dat de verkoopovereenkomst gewoon wordt nageleefd.

De familie Gillis meldde onlangs dat al hun negen Nederlandse vakantieparken waren verkocht. Volgens Gillis’ advocaat wil de koper de parken nog altijd overnemen, maar zegt hij ze nog niet in gebruik te kunnen nemen. Gillis vindt dat dit wel kan en begon een spoedprocedure.

Tegen de vastgoedondernemer en realityster Gillis loopt een rechtszaak wegens jarenlange belastingfraude via zijn vakantieparken. Ook werden de parken illegaal bewoond. Uiteindelijk moesten alle locaties sluiten. Omdat heropening niet in zicht was en de situatie “onhoudbaar” werd, zocht Gillis een koper voor de parken.

125.000ste Nieuwe Generatie DAF van de band gerold

EINDHOVEN – “Dat we deze jubileumtruck in gebruik mogen nemen, maakt ons erg trots en illustreert de lange relatie die we met DAF hebben.” Met deze woorden nam Stefan Rosendaal van Rosendaal Transport de sleutels van zijn gloednieuwe DAF XG 480 4×2 Efficiency Champion in ontvangst. Het is de 125.000ste Nieuwe Generatie DAF truck die de productielijn bij DAF verlaat. Dit bijzondere voertuig, uitgerust met de efficiënte PACCAR MX-13-motor, zal in heel Europa worden ingezet.

De toonaangevende Nieuwe Generatie XD, XF, XG en XG+ trucks, geproduceerd in zowel Eindhoven (Nederland) als Leyland (Verenigd Koninkrijk), zijn ontwikkeld om optimale efficiëntie te bieden voor distributie- en speciale toepassingen, en lang en zwaar transport. De serie levert uitstekende prestaties op het gebied van brandstofefficiëntie, veiligheid en chauffeurscomfort.

Rosendaal Transport

De 125.000ste truck werd geleverd aan Rosendaal Transport, een Nederlands bedrijf dat gespecialiseerd is in volume-, stukgoed- en palletvervoer. Dit familiebedrijf viert dit jaar met trots dat het 100 jaar in de transportsector actief is, en de levering van het bijzondere voertuig is daarbij een van de hoogtepunten.

Rosendaal Transport heeft een langdurige relatie met DAF. “Op basis van onze uitstekende ervaringen met de organisatie en haar voertuigen, hebben we opnieuw voor DAF gekozen”, zei Stefan Rosendaal. “Onze vloot omvat zowel trekkers als bakwagens van DAF, waaronder de XB, XD, XF en de XG-modellen.”

Meest efficiënte truck

De 125.000ste geproduceerde DAF van de nieuwe generatie beschikt over de vele innovaties die het afgelopen najaar zijn geïntroduceerd om het succes van klanten te ondersteunen. De vernieuwingen omvatten verdere verbeteringen aan de aandrijflijn, ontworpen om nog meer uit elke druppel brandstof te halen.

De Nieuwe Generatie DAF trucks zijn bovendien nu standaard voorzien van een digitaal camerasysteem dat de spiegels vervangt, een compleet aerodynamica-pakket, banden met een lage rolweerstand en Predictive Cruise Control – alles gericht op het behalen van de hoogste brandstofefficiëntie en de laagste CO2 emissies.

De DAF XG 480 Efficiency Champion voldoet daarnaast aan de vereisten voor Klasse 3 van de Maut, het Duitse tolsysteem voor vrachtwagens. Dit biedt Rosendaal Transport een voordeel voor elke kilometer die in de komende zes jaar op de Duitse wegen wordt gereden.

Record in productie

“Deze truck is een perfect voorbeeld van de ongeëvenaarde efficiëntie en superieure productkwaliteit van onze Nieuwe Generatie DAF-trucks. In onze meer dan 75-jarige geschiedenis op het gebied van truckproductie hebben we nooit eerder, zo snel na een marktintroductie de mijlpaal van 125.000 trucks bereikt”, aldus Harald Seidel, president-directeur van DAF Trucks. “We zijn verheugd de sleutels van deze 125.000ste truck over te dragen aan een trotse, jubilerende klant die onze gezamenlijke toewijding aan kwaliteit al tientallen jaren waardeert.”

Advocaat Ridouan Taghi blijft in de cel

AMSTERDAM – De donderdag gearresteerde advocaat van Ridouan Taghi blijft de komende twee weken in de cel. Dat heeft de rechter-commissaris vrijdag beslist. Advocaat Vito Shukrula wordt verdacht van deelname aan de criminele organisatie van zijn cliënt Taghi.

Shukrula zit momenteel in beperking, wat betekent dat hij alleen contact mag hebben met zijn advocaat en niet met de buitenwereld.

Shukrula (36) werd opgepakt na een bezoek aan zijn cliënt Taghi in de EBI in Vught. Hij is de derde advocaat van Taghi die is opgepakt. Begin 2023 is advocatenneef Youssef T. veroordeeld voor het doorspelen van berichten. Taghi’s andere voormalige advocaat Inez Weski wordt daar ook van verdacht, de strafzaak tegen haar is nog bezig.

Eind november werd Shukrula, samen met Carlo Crince le Roy en later Sultan Kat, de advocaat van Taghi. Zij namen eind vorig jaar de verdediging over nadat Michael Ruperti, die – daarvoor samen met Sjoerd van Berge Henegouwen en Arthur van der Biezen – Taghi verdedigde, de verdediging in de zomer had neergelegd. Deze drie advocaten werden de raadslieden na de arrestatie van Weski in april 2023. Het is niet bekend of Crince le Roy en Kat wel aanblijven.

Het strafrechtelijk onderzoek naar Shukrula begon afgelopen december met informatie van de AIVD, meldde het Openbaar Ministerie. “In een zogenoemd ambtsbericht aan het OM meldde de inlichtingen- en veiligheidsdienst dat de advocaat berichten van zijn cliënt naar buiten doorgeeft aan personen uit het criminele netwerk van T.” De politie heeft de afgelopen maanden de verdenkingen tegen de advocaat onderzocht.

Taghi is hoofdverdachte in het omvangrijke liquidatieproces Marengo. De rechtbank veroordeelde hem tot een levenslange gevangenisstraf. Momenteel is het hoger beroep bezig in deze zaak.

ESM-baas: Trump heeft schade aangericht en onzekerheid blijft

WARSCHAU – De Amerikaanse president Donald Trump heeft met zijn importheffingen schade aangericht “die niet kan worden ontkend”, zei Pierre Gramegna, directeur van het Europees Stabiliteitsmechanisme (ESM). Hoewel Trump de “wederkerige importheffingen” drie maanden heeft opgeschort “blijft de onzekerheid groot”, zei Gramegna na een bijeenkomst met EU-ministers van Financiën.

“Dit zal investeringsbeslissingen en de algehele groei vertragen. Marktdeelnemers blijven ook na de pauze bezorgd over de economische impact van de importheffingen”, zei hij. De handelsoorlog tussen de VS en China heeft daarnaast wereldwijd negatieve gevolgen voor economische groei, ook voor Europa.

Simulaties van de Europese Commissie laten volgens hem weliswaar zien dat vooral de Amerikaanse economie zal lijden onder de importheffingen die Trump heeft afgekondigd. “Maar het is nog te vroeg om de gevolgen op de langere termijn te voorspellen.”

Onzekerheid

De onzekerheid blijft groot, zei Gramegna, ondanks de tijdelijke verlaging van de wederkerige importheffingen naar 10 procent. Dat is nog altijd een verhoging, zei hij. Daarnaast blijven importtarieven op aluminium en staal van 25 procent gehandhaafd, memoreerde hij. Eurocommissaris Valdis Dombrovskis (Economie) bevestigde dit.

“In deze onzekere tijden is één ding duidelijk. Europa ziet de verschuiving in de wereldwijde economische orde als een kans. We weten in Europa wat ons te doen staat”, zei Gramegna. De interne markt moet worden versterkt en de productiviteit verhoogd. “Laten we niet vergeten dat het belangrijkste deel van onze handel tussen de EU-lidstaten plaatsvindt.” Eenheid binnen de EU is van groot belang.

Faber weigert vragen over asielbegroting te beantwoorden

DEN HAAG – Asielminister Marjolein Faber (PVV) weigerde vrijdag zowel voor als na de ministerraad vragen van journalisten te beantwoorden over onder meer de asielbegroting. De Volkskrant meldde dat Faber financiënminister Eelco Heinen (VVD) om 3,5 miljard euro extra heeft gevraagd voor de opvang van asielzoekers.

Op de vraag waarom Faber niet beschikbaar was voor vragen, antwoordde haar woordvoerder: “Daarom niet.” De zegsman liet doorschemeren dat niet hij, maar de minister dit had besloten. Hij kon niet zeggen dat Faber bijvoorbeeld vanwege een andere afspraak niet beschikbaar was.

Verwacht werd dat Faber na de ministerraad iets zou zeggen over het intrekken van de spreidingswet. Enkele weken geleden klaagde zij tegenover de pers dat die niet geagendeerd was. Premier Dick Schoof zei vrijdagochtend dat de “contouren” van haar intrekkingsplan op tafel liggen.

Asielbeleid

De Volkskrant schreef vrijdag dat Faber dit jaar al 900 miljoen euro extra nodig heeft voor haar asielbeleid. De rest van de tegenvaller zou rond de zomer worden behandeld.

De begroting van Faber werd al weggehoond in het parlement, omdat beide Kamers die totaal niet realistisch vonden. Faber zou rekenen op een veel kleinere asielinstroom, waarvan al werd gewaarschuwd dat die niet gehaald zou worden.

Ondanks pauze importheffingen is EU bezorgd over krimp economie

WARSCHAU – De Europese Unie blijft zorgen houden over de impact van Amerikaanse importheffingen op de economie. Hoewel de Amerikaanse president Donald Trump het tarief voor alle Europese producten tijdelijk verlaagde, blijft het risico op krimp groot. Dat zei Eurocommissaris Valdis Dombrovskis (Economie) na een vergadering van EU-ministers van Financiën.

Trump kondigde vorige week specifieke “wederkerige” heffingen aan voor veel handelspartners, naast een tarief van 10 procent voor alle landen. Afgelopen woensdag schortte hij die speciale importheffingen, die voor de EU 20 procent bedragen, negentig dagen op.

Als Trump doorzet met zijn hoge heffingen van 20 procent op alle EU-goederen en veel hogere tarieven voor veel andere landen, neemt de omvang van de economie de komende drie jaar in de EU af met 0,6 procent, in de VS met zeker 3,1 procent en wereldwijd met 7 procent, zei Dombrovskis. Dat blijkt uit simulaties van de Europese Commissie.

Verlies aan vertrouwen

Als Trump het bij een stijging van 10 procent houdt, neemt de Amerikaanse economie tot 2027 af met 0,8 tot 1,4 procent. De economie in de EU daalt dan met 0,2 procent en wereldwijd met 1,2 procent.

De simulaties hebben geen rekening gehouden met een bijkomend verlies aan vertrouwen van investeerders en bedrijven in de Amerikaanse economie, tekende Dombrovskis aan. Dat kan volgens hem verdere negatieve economische gevolgen hebben.

Onderhandelen

“Europa is deze confrontatie niet begonnen en Europa wil deze confrontatie niet”, herhaalde Dombrovskis. “We zijn bereid om te onderhandelen over een voor beide partijen aanvaardbaar resultaat. De EU verdedigt daarbij tegelijkertijd haar economische belangen.”

Hoofdverdachte Hedelse afpersingszaak rond fruitbedrijf De Groot Fresh Group vecht isolatie aan

VUGHT – Hoofdverdachte in de Hedelse afpersingszaak Ali G. vecht de disciplinaire straf aan die hij deze week heeft gekregen in de EBI in Vught waar hij gedetineerd zit. De advocaat van G. laat weten dat zijn cliënt, nadat hij tijdens een bezoek tegen de regels in zijn minderjarige dochter en vrouw knuffelde, voor vijf dagen in de isoleercel is geplaatst.

G. (40) is vorige week in hoger beroep veroordeeld tot 26,5 jaar cel in de afpersingszaak rond fruitbedrijf De Groot Fresh Group in Hedel. Die straf is fors hoger dan de ruim 19 jaar die de rechtbank hem eerder oplegde. Volgens het hof was G. de drijvende kracht bij het afpersen en bedreigen van de directie van de fruitimporteur en de aanslagen op woningen van de medewerkers.

Volgens advocaat Hakan Külcü heeft de dochter van G. sinds de uitspraak van het gerechtshof “onophoudelijk” moeten huilen. “In deze setting, als vader, was het nodig en noodzakelijk vanuit zijn vaderrol om haar een knuffel te geven.” Hij noemt de disciplinaire straf “disproportioneel” en is bij de EBI procedures gestart om de maatregel ongedaan te krijgen.

Principieel oogpunt

Ook spant hij namens de kinderen van G. een kort geding aan, “uit principieel oogpunt”, omdat de huisregels volgens hem “vanuit menselijk oogpunt veel te ver gaan”. “Mijn cliënt heeft sinds hij in de EBI zit, al drie jaar, zijn kinderen niet mogen knuffelen.” Het is nog niet duidelijk wanneer het kort geding dient.

De vestigingsdirecteur noemde de opgelegde straf in een schriftelijke reactie aan de advocaat, die in handen is van het ANP, “passend”. “Dat verzoeker het niet eens is met de huisregel, maakt niet dat hij deze dan mag overtreden.” Een woordvoerder van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) laat weten dat ze niet op een individuele kwestie kan ingaan. In het algemeen is het zo dat EBI-gedetineerden één keer per maand bezoek kunnen aanvragen zonder een glazen scheidingswand. “Daarbij is het toegestaan bij binnenkomst en vertrek om elkaar een hand te geven.”

Tesla stopt met aannemen bepaalde bestellingen in China

SHANGHAI – Tesla is gestopt met het aannemen van nieuwe bestellingen in China voor zijn Model S-sedan en Model X-SUV’s nadat de Verenigde Staten en China de invoerheffingen op elkaars producten fors hebben verhoogd. Beide wagens maakt Tesla namelijk niet in China zelf, maar importeert het bedrijf uit de VS.

De elektrische autofabrikant bood eind maart nog de mogelijkheid om deze twee modellen te bestellen. Hoewel die optie vanaf vrijdag niet meer bestaat, is bestaande voorraad van de auto’s nog steeds beschikbaar. Zo wordt volgens persbureau Bloomberg in China nog een witte Model S aangeboden voor omgerekend ongeveer 90.000 euro.

Tesla’s fabriek in Shanghai maakt alleen Model 3 en Model Y auto’s, waarvan de meeste in China worden verkocht of naar andere delen van Azië worden geëxporteerd. De volumes uit die fabriek dalen evenwel al zes maanden op rij. Tesla ondervindt in China grote concurrentie van met name BYD. Het bedrijf maakt de Model S en Model X in Fremont, Californië.

Niet de enige

Tesla is niet de enige autofabrikant waarvan de aanwezigheid in China verandert. Zo is Polestar begonnen met het verkleinen van zijn winkelnetwerk in het Aziatische land. Donderdag meldde Polestar ook dat het uit een samenwerkingsverband met de Chinese Hubei Xingji Meizu Group is gestapt. Volgens het bedrijf is die stap een gevolg van een verandering in marktfocus en strategie.

“Het is heel normaal dat we in verschillende markten verschillende benaderingen hebben en de Chinese markt is natuurlijk competitief”, heeft Polestar-topman Michael Lohscheller laten weten. Hij voegde eraan toe dat Polestar nog steeds toegewijd is aan China en daar op lange termijn kansen ziet als merk.

Litouwse oplegger al sinds 2024 stilgezet bij Wildeshausen, ook vervangende trailer blijkt onveilig [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

DÖTLINGEN – Op de parkeerplaats bij de afrit Wildeshausen-Nord langs de A1 in de Duitse deelstaat Nedersaksen stond sinds september 2024 een Litouwse oplegger stil, nadat deze vanwege ernstige technische gebreken als verkeersgevaarlijk was bestempeld.

De trailer mocht sindsdien niet meer de weg op. Meerdere oproepen van de Duitse autoriteiten aan de eigenaar, een Litouwse transportfirma, om het voertuig te verwijderen bleven lange tijd onbeantwoord.

Pas op donderdag 10 april 2025 meldde het bedrijf zich bij de Autobahnpolizei Ahlhorn met de mededeling dat het de oplegger zou ophalen. Toen agenten arriveerden om de aangebrachte wielklem te verwijderen, bleek de oplegger al met behulp van een kraan op een andere trekker te zijn geladen, die eveneens door de Litouwse transporteur was gestuurd.

Ook vervangende trailer vol gebreken

Foto: Duitse Politie

De situatie kreeg echter een opmerkelijk vervolg. De trailer die was ingezet om de afgekeurde oplegger te vervoeren, vertoonde op het eerste gezicht al gebreken. De politie besloot ter plekke een technische controle uit te voeren en ontdekte onder meer een gebroken remschijf.

Bij een nadere inspectie door experts op een nabijgelegen keuringsstation werden nog eens tien ernstige gebreken aan het remsysteem vastgesteld. Ook deze trailer werd als verkeersgevaarlijk beoordeeld en direct stilgezet.

De gebreken bleken het gevolg van gebrekkig onderhoud. De Duitse autoriteiten hebben een boete opgelegd aan de buitenlandse vervoerder. Gezien de ernst van de situatie werd het boetebedrag verdubbeld en moest er ter plaatse een borgsom van 585 euro worden voldaan. De 37-jarige chauffeur van het voertuig mocht pas verder rijden nadat alle noodzakelijke reparaties zijn uitgevoerd.

R. van Heur Transport investeert in innovatieve dubbeldek trailer met automatische vloer

KELPEN-OLER – R. van Heur Transport uit Kelpen-Oler heeft onlangs een geavanceerde dubbeldek schuifzeilenoplegger in gebruik genomen. De trailer, gebouwd door Cuppers Carrosserieën BV uit Lichtenvoorde, is uitgerust met een automatisch heffende tweede vloer, waarmee het transportbedrijf haar laadcapaciteit en efficiëntie aanzienlijk vergroot.

De tweede vloer is aan alle vier hoeken hydraulisch ophefbaar en heeft een hefvermogen van maar liefst 12.000 kilo. Hierdoor ontstaat er volledige toegang tot de zijkant van de trailer, wat het laden van lange en niet-stapelbare goederen vanaf de zijkant mogelijk maakt. Dankzij deze constructie kan er in twee lagen worden geladen, wat de inzetbaarheid van de oplegger verdubbelt.

Naast het innovatieve laadsysteem is de trailer voorzien van ruime opbergmogelijkheden aan beide zijden van het chassis. Hierin kunnen ladingvastzetmiddelen en losse planken overzichtelijk en veilig worden opgeborgen.

Ook is gedacht aan het comfort van de chauffeur: inklimtrapjes vergemakkelijken het werk en een gesloten zijafscherming vermindert de luchtweerstand, wat niet alleen zorgt voor brandstofbesparing, maar ook voor een strakke en professionele uitstraling van het voertuig.

R. van Heur Transport, opgericht in 1972, blijft met deze investering haar vloot moderniseren en inzetten op innovatieve oplossingen binnen het goederenvervoer.

‘Wachtkamer’ voor asielzoekers Ter Apel verhuist naar Wolvega

WOLVEGA – Nieuwe asielzoekers voor wie even geen plek is bij het aanmeldcentrum in Ter Apel worden vanaf mei overgebracht naar Wolvega. Ze kunnen daar de nacht doorbrengen, om in de ochtend na het ontbijt weer naar Ter Apel te gaan. Er komt plek voor maximaal 225 mensen.

De Friese gemeente Weststellingwerf, waar Wolvega in ligt, meldt dat de locatie van 16 mei tot en met 16 juli beschikbaar is. “Helaas is er nog geen structurele oplossing gevonden voor de doorstroom in Ter Apel. Maar het mag natuurlijk niet zo zijn dat mensen die gevlucht zijn en aankomen bij het aanmeldcentrum geen bed hebben om op te slapen”, verklaart verantwoordelijk wethouder Tom Hartog. Weststellingwerf benadrukt dat de opvang overdag leeg is. “De mensen zijn hier alleen om te slapen en te eten en gaan niet van het complex af.”

De noodnachtopvang is nu in Nieuwolda (gemeente Oldambt, Groningen) en daarvoor in Peize (gemeente Noordenveld, Drenthe), maar daar hoefde niemand te slapen. Bij Nieuwolda staan verwarmde tenten met tweehonderd bedden op het terrein van een bed and breakfast. Eerder boden Stadskanaal, 2e Exloërmond, Zuidwolde, Nieuwe Pekela en Beilen een nachtelijke opvang voor asielzoekers.

Gelderse gemeenten hebben ook opvang voor één nacht geboden. Die begon in Zutphen en verhuisde daarna naar Ugchelen. Dat leidde tot woede onder dorpsbewoners. Het gebouw werd meerdere keren beschadigd. Daarna verhuisde de opvang naar Wapenveld.

In het aanmeldcentrum in Ter Apel zitten momenteel ongeveer 1800 asielzoekers. Dat is onder de afgesproken limiet. Wanneer er meer dan 2000 asielzoekers verblijven, moet opvangorgaan COA een dwangsom van 50.000 euro per dag betalen.

Julianakanaal op Maasroute weer geopend voor schepen

DEN HAAG – Het Julianakanaal in Limburg is weer open voor de scheepvaart. Rijkswaterstaat en een aannemer hebben zo’n acht maanden gewerkt aan het verbreden en verdiepen van de vaarweg. Er kunnen nu grotere schepen doorheen varen en omvaren is ook niet meer nodig.

Het kanaal maakt deel uit van de Maasroute, een verbinding tussen havens in België, Duitsland en Nederland. Jaarlijks varen er ongeveer 25.000 vrachtschepen, meldt Rijkswaterstaat.

Nu het kanaal breder en dieper is kunnen er schepen tot 190 meter lang, 11,4 meter breed en 3,5 meter diep doorheen varen. Voor de werkzaamheden moest het kanaal over een lengte van vier kilometer worden drooggelegd. Rijkswaterstaat beseft dat het werk “de nodige impact” heeft gehad.

Tuchtcommissie KNVB spreekt Fortuna-trainer Buijs vrij

SITTARD – De onafhankelijke tuchtcommissie van de KNVB heeft trainer Danny Buijs van Fortuna Sittard vrijgesproken. Dat meldt de nummer 9 van de Eredivisie op de eigen website.

Fortuna ging afgelopen week niet akkoord met het schikkingsvoorstel van de aanklager betaald voetbal om de coach voor een wedstrijd te schorsen.

Buijs liet zich na het verloren duel met Sparta Rotterdam (0-3) eind maart volgens de aanklager negatief uit over scheidsrechter Ingmar Oostrom. Volgens de aanklager waren zijn uitlatingen in strijd met de gedragscode van de voetbalbond. De tuchtcommissie “miste de overtuiging” dat dit het geval was.

Door de uitspraak mag Buijs zaterdag voor de thuiswedstrijd tegen Feyenoord plaatsnemen op de bank.

×