Clicky

maandag 19 mei 2025 - 06:37 uur
Home Blog Pagina 73

Hoofdverdachte Hedelse afpersingszaak rond fruitbedrijf De Groot Fresh Group vecht isolatie aan

VUGHT – Hoofdverdachte in de Hedelse afpersingszaak Ali G. vecht de disciplinaire straf aan die hij deze week heeft gekregen in de EBI in Vught waar hij gedetineerd zit. De advocaat van G. laat weten dat zijn cliënt, nadat hij tijdens een bezoek tegen de regels in zijn minderjarige dochter en vrouw knuffelde, voor vijf dagen in de isoleercel is geplaatst.

G. (40) is vorige week in hoger beroep veroordeeld tot 26,5 jaar cel in de afpersingszaak rond fruitbedrijf De Groot Fresh Group in Hedel. Die straf is fors hoger dan de ruim 19 jaar die de rechtbank hem eerder oplegde. Volgens het hof was G. de drijvende kracht bij het afpersen en bedreigen van de directie van de fruitimporteur en de aanslagen op woningen van de medewerkers.

Volgens advocaat Hakan Külcü heeft de dochter van G. sinds de uitspraak van het gerechtshof “onophoudelijk” moeten huilen. “In deze setting, als vader, was het nodig en noodzakelijk vanuit zijn vaderrol om haar een knuffel te geven.” Hij noemt de disciplinaire straf “disproportioneel” en is bij de EBI procedures gestart om de maatregel ongedaan te krijgen.

Principieel oogpunt

Ook spant hij namens de kinderen van G. een kort geding aan, “uit principieel oogpunt”, omdat de huisregels volgens hem “vanuit menselijk oogpunt veel te ver gaan”. “Mijn cliënt heeft sinds hij in de EBI zit, al drie jaar, zijn kinderen niet mogen knuffelen.” Het is nog niet duidelijk wanneer het kort geding dient.

De vestigingsdirecteur noemde de opgelegde straf in een schriftelijke reactie aan de advocaat, die in handen is van het ANP, “passend”. “Dat verzoeker het niet eens is met de huisregel, maakt niet dat hij deze dan mag overtreden.” Een woordvoerder van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) laat weten dat ze niet op een individuele kwestie kan ingaan. In het algemeen is het zo dat EBI-gedetineerden één keer per maand bezoek kunnen aanvragen zonder een glazen scheidingswand. “Daarbij is het toegestaan bij binnenkomst en vertrek om elkaar een hand te geven.”

Tesla stopt met aannemen bepaalde bestellingen in China

SHANGHAI – Tesla is gestopt met het aannemen van nieuwe bestellingen in China voor zijn Model S-sedan en Model X-SUV’s nadat de Verenigde Staten en China de invoerheffingen op elkaars producten fors hebben verhoogd. Beide wagens maakt Tesla namelijk niet in China zelf, maar importeert het bedrijf uit de VS.

De elektrische autofabrikant bood eind maart nog de mogelijkheid om deze twee modellen te bestellen. Hoewel die optie vanaf vrijdag niet meer bestaat, is bestaande voorraad van de auto’s nog steeds beschikbaar. Zo wordt volgens persbureau Bloomberg in China nog een witte Model S aangeboden voor omgerekend ongeveer 90.000 euro.

Tesla’s fabriek in Shanghai maakt alleen Model 3 en Model Y auto’s, waarvan de meeste in China worden verkocht of naar andere delen van Azië worden geëxporteerd. De volumes uit die fabriek dalen evenwel al zes maanden op rij. Tesla ondervindt in China grote concurrentie van met name BYD. Het bedrijf maakt de Model S en Model X in Fremont, Californië.

Niet de enige

Tesla is niet de enige autofabrikant waarvan de aanwezigheid in China verandert. Zo is Polestar begonnen met het verkleinen van zijn winkelnetwerk in het Aziatische land. Donderdag meldde Polestar ook dat het uit een samenwerkingsverband met de Chinese Hubei Xingji Meizu Group is gestapt. Volgens het bedrijf is die stap een gevolg van een verandering in marktfocus en strategie.

“Het is heel normaal dat we in verschillende markten verschillende benaderingen hebben en de Chinese markt is natuurlijk competitief”, heeft Polestar-topman Michael Lohscheller laten weten. Hij voegde eraan toe dat Polestar nog steeds toegewijd is aan China en daar op lange termijn kansen ziet als merk.

Litouwse oplegger al sinds 2024 stilgezet bij Wildeshausen, ook vervangende trailer blijkt onveilig [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

DÖTLINGEN – Op de parkeerplaats bij de afrit Wildeshausen-Nord langs de A1 in de Duitse deelstaat Nedersaksen stond sinds september 2024 een Litouwse oplegger stil, nadat deze vanwege ernstige technische gebreken als verkeersgevaarlijk was bestempeld.

De trailer mocht sindsdien niet meer de weg op. Meerdere oproepen van de Duitse autoriteiten aan de eigenaar, een Litouwse transportfirma, om het voertuig te verwijderen bleven lange tijd onbeantwoord.

Pas op donderdag 10 april 2025 meldde het bedrijf zich bij de Autobahnpolizei Ahlhorn met de mededeling dat het de oplegger zou ophalen. Toen agenten arriveerden om de aangebrachte wielklem te verwijderen, bleek de oplegger al met behulp van een kraan op een andere trekker te zijn geladen, die eveneens door de Litouwse transporteur was gestuurd.

Ook vervangende trailer vol gebreken

Foto: Duitse Politie

De situatie kreeg echter een opmerkelijk vervolg. De trailer die was ingezet om de afgekeurde oplegger te vervoeren, vertoonde op het eerste gezicht al gebreken. De politie besloot ter plekke een technische controle uit te voeren en ontdekte onder meer een gebroken remschijf.

Bij een nadere inspectie door experts op een nabijgelegen keuringsstation werden nog eens tien ernstige gebreken aan het remsysteem vastgesteld. Ook deze trailer werd als verkeersgevaarlijk beoordeeld en direct stilgezet.

De gebreken bleken het gevolg van gebrekkig onderhoud. De Duitse autoriteiten hebben een boete opgelegd aan de buitenlandse vervoerder. Gezien de ernst van de situatie werd het boetebedrag verdubbeld en moest er ter plaatse een borgsom van 585 euro worden voldaan. De 37-jarige chauffeur van het voertuig mocht pas verder rijden nadat alle noodzakelijke reparaties zijn uitgevoerd.

R. van Heur Transport investeert in innovatieve dubbeldek trailer met automatische vloer

KELPEN-OLER – R. van Heur Transport uit Kelpen-Oler heeft onlangs een geavanceerde dubbeldek schuifzeilenoplegger in gebruik genomen. De trailer, gebouwd door Cuppers Carrosserieën BV uit Lichtenvoorde, is uitgerust met een automatisch heffende tweede vloer, waarmee het transportbedrijf haar laadcapaciteit en efficiëntie aanzienlijk vergroot.

De tweede vloer is aan alle vier hoeken hydraulisch ophefbaar en heeft een hefvermogen van maar liefst 12.000 kilo. Hierdoor ontstaat er volledige toegang tot de zijkant van de trailer, wat het laden van lange en niet-stapelbare goederen vanaf de zijkant mogelijk maakt. Dankzij deze constructie kan er in twee lagen worden geladen, wat de inzetbaarheid van de oplegger verdubbelt.

Naast het innovatieve laadsysteem is de trailer voorzien van ruime opbergmogelijkheden aan beide zijden van het chassis. Hierin kunnen ladingvastzetmiddelen en losse planken overzichtelijk en veilig worden opgeborgen.

Ook is gedacht aan het comfort van de chauffeur: inklimtrapjes vergemakkelijken het werk en een gesloten zijafscherming vermindert de luchtweerstand, wat niet alleen zorgt voor brandstofbesparing, maar ook voor een strakke en professionele uitstraling van het voertuig.

R. van Heur Transport, opgericht in 1972, blijft met deze investering haar vloot moderniseren en inzetten op innovatieve oplossingen binnen het goederenvervoer.

‘Wachtkamer’ voor asielzoekers Ter Apel verhuist naar Wolvega

WOLVEGA – Nieuwe asielzoekers voor wie even geen plek is bij het aanmeldcentrum in Ter Apel worden vanaf mei overgebracht naar Wolvega. Ze kunnen daar de nacht doorbrengen, om in de ochtend na het ontbijt weer naar Ter Apel te gaan. Er komt plek voor maximaal 225 mensen.

De Friese gemeente Weststellingwerf, waar Wolvega in ligt, meldt dat de locatie van 16 mei tot en met 16 juli beschikbaar is. “Helaas is er nog geen structurele oplossing gevonden voor de doorstroom in Ter Apel. Maar het mag natuurlijk niet zo zijn dat mensen die gevlucht zijn en aankomen bij het aanmeldcentrum geen bed hebben om op te slapen”, verklaart verantwoordelijk wethouder Tom Hartog. Weststellingwerf benadrukt dat de opvang overdag leeg is. “De mensen zijn hier alleen om te slapen en te eten en gaan niet van het complex af.”

De noodnachtopvang is nu in Nieuwolda (gemeente Oldambt, Groningen) en daarvoor in Peize (gemeente Noordenveld, Drenthe), maar daar hoefde niemand te slapen. Bij Nieuwolda staan verwarmde tenten met tweehonderd bedden op het terrein van een bed and breakfast. Eerder boden Stadskanaal, 2e Exloërmond, Zuidwolde, Nieuwe Pekela en Beilen een nachtelijke opvang voor asielzoekers.

Gelderse gemeenten hebben ook opvang voor één nacht geboden. Die begon in Zutphen en verhuisde daarna naar Ugchelen. Dat leidde tot woede onder dorpsbewoners. Het gebouw werd meerdere keren beschadigd. Daarna verhuisde de opvang naar Wapenveld.

In het aanmeldcentrum in Ter Apel zitten momenteel ongeveer 1800 asielzoekers. Dat is onder de afgesproken limiet. Wanneer er meer dan 2000 asielzoekers verblijven, moet opvangorgaan COA een dwangsom van 50.000 euro per dag betalen.

Julianakanaal op Maasroute weer geopend voor schepen

DEN HAAG – Het Julianakanaal in Limburg is weer open voor de scheepvaart. Rijkswaterstaat en een aannemer hebben zo’n acht maanden gewerkt aan het verbreden en verdiepen van de vaarweg. Er kunnen nu grotere schepen doorheen varen en omvaren is ook niet meer nodig.

Het kanaal maakt deel uit van de Maasroute, een verbinding tussen havens in België, Duitsland en Nederland. Jaarlijks varen er ongeveer 25.000 vrachtschepen, meldt Rijkswaterstaat.

Nu het kanaal breder en dieper is kunnen er schepen tot 190 meter lang, 11,4 meter breed en 3,5 meter diep doorheen varen. Voor de werkzaamheden moest het kanaal over een lengte van vier kilometer worden drooggelegd. Rijkswaterstaat beseft dat het werk “de nodige impact” heeft gehad.

Tuchtcommissie KNVB spreekt Fortuna-trainer Buijs vrij

SITTARD – De onafhankelijke tuchtcommissie van de KNVB heeft trainer Danny Buijs van Fortuna Sittard vrijgesproken. Dat meldt de nummer 9 van de Eredivisie op de eigen website.

Fortuna ging afgelopen week niet akkoord met het schikkingsvoorstel van de aanklager betaald voetbal om de coach voor een wedstrijd te schorsen.

Buijs liet zich na het verloren duel met Sparta Rotterdam (0-3) eind maart volgens de aanklager negatief uit over scheidsrechter Ingmar Oostrom. Volgens de aanklager waren zijn uitlatingen in strijd met de gedragscode van de voetbalbond. De tuchtcommissie “miste de overtuiging” dat dit het geval was.

Door de uitspraak mag Buijs zaterdag voor de thuiswedstrijd tegen Feyenoord plaatsnemen op de bank.

IJsselmonde Steigerbouw zet stevige stappen vooruit met nieuwe IVECO X-Way

Kevin Boere van IJsselmonde Steigerbouw heeft de afgelopen 15 jaar met het bedrijf een indrukwekkende groei doorgemaakt. Wat ooit begon als een dochteronderneming van IJsselmonde Buitenisolatie, is uitgegroeid tot een zelfstandig opererende speler met een steigeroppervlak dat is gegroeid van 4.000 m² naar maar liefst 15.000 m².

Hoewel de steigerwerkzaamheden voor buitengevelisolatie nog steeds worden uitgevoerd, ligt de focus inmiddels steeds meer op het bedienen van eigen klanten in de regio Rotterdam. Naast de traditionele steigerbouw worden nu ook bouwliften en kapconstructies aangeboden.

Sinds 2021 opereert IJsselmonde Steigerbouw volledig zelfstandig, maar de roots gaan terug tot 2007, toen de steiger als bijproduct van de isolatieactiviteiten werd geïntroduceerd. De inzet van de nieuwe vrachtwagen, die jaarlijks zo’n 50.000 km maakt, is een grote verandering. De wagen is uitgerust met een Palfinger 42-tonmeter kraan met een bereik van 22 meter. De kraan is door Ruizeveld geleverd en zo ontworpen dat deze een complete kapconstructie van het ene complex naar het andere kan hijsen. Op de nieuwe X-Way kunnen tevens zeecontainers worden vervoerd.

De langdurige samenwerking met partners speelt een belangrijke rol in het succes. Zo doet Kevin al tien jaar zaken met Rob Luijckx van IVECO Schouten, een relatie die is ontstaan door de 25-jarige samenwerking tussen Rob en Kevin’s vader. Deze hechte band komt tot uiting in de uitstekende service en het enthousiasme dat altijd al kenmerkend was bij Schouten. Hoewel er naar elektrische alternatieven is gekeken, bleek dat met de kraanfunctionaliteit elektrisch rijden niet haalbaar was. Uiteindelijk is gekozen voor de X-Way met opbouw geleverd door Dubbeldam, waarmee ze tot en met 2030 nog in de zero-emissie zones mogen komen.

De twee vaste chauffeurs konden direct aan de slag met de nieuwe IVECO X-Way – de dag na de levering was hij al in gebruik. Ondanks de soms vervelende verplichte GSR B veiligheidseisen, staat de focus op veiligheid altijd voorop.

Ervaring van de chauffeur

Een belangrijk onderdeel van deze vernieuwing is de positieve ervaring van de chauffeur. Volgens hem rijdt de nieuwe wagen “buiten verwachting goed, echt top! Gewoon goud.” Hij benadrukt dat zowel het sturen als de rijervaring uitzonderlijk fijn is. De extra’s, zoals het koffiezetapparaat, maken de upgrade compleet. Hij geniet van de 500 pk, schakelt comfortabel en merkt op dat de vering perfect werkt. Deze lovende woorden onderstrepen de kwaliteit en de innovatieve benadering van de nieuwe apparatuur, wat de algehele klanttevredenheid versterkt.

Douane ontdekt 150.000 euro aan cocaïne op schip in haven Vlissingen

Foto: Douane

VLISSINGEN – Tijdens een controle in de haven van Vlissingen heeft het visitatieteam van de Douane op woensdag 9 april zes kilo cocaïne gevonden.

De visiteurs troffen de verdovende middelen aan op een schip afkomstig uit Zuid-Amerika.

De drugs, met een groothandelswaarde van 150.000 euro, zijn inmiddels vernietigd.

Nederland geeft Oekraïne voor 150 miljoen aan luchtdoelraketten

BRUSSEL – Oekraïne krijgt van Nederland een luchtverdedigingssysteem voor het onderscheppen van drones en kruisraketten.

De I-Hawk, met een waarde van 150 miljoen euro, kan de modernere Patriot-systemen aanvullen. Oekraïne heeft dringend behoefte aan luchtdoelraketten en had om de I-Hawk gevraagd, zegt defensieminister Ruben Brekelmans.

“Wat Oekraïne nodig heeft, is een luchtverdediging met verschillende lagen”, legde Brekelmans uit bij aankomst voor nieuw overleg over het verzamelen van militaire hulp voor het land. Rusland bestookt Oekraïne nog steeds met een groot aantal uiteenlopende projectielen. De Patriots die onder andere Nederland eerder schonk, kunnen beter worden ingezet voor bijvoorbeeld de verdediging tegen ballistische raketten. De I-Hawk zou andere aanvallen kunnen afslaan.

Nederland gebruikte de I-Hawk, van Amerikaanse makelij, tot ongeveer twintig jaar geleden.

Emirates SkyCargo breidt uit van twee naar drie cargo vluchten per week op MAA

MAASTRICHT – Al jarenlang is Emirates SkyCargo een vertrouwde partner van Maastricht Aachen Airport als het gaat om vrachtvervoer.

Op 10 oktober 2015 landde de eerste vlucht van de uit Dubai afkomstige luchtvaartmaatschappij. Emirates SkyCargo vliegt momenteel vast elke woensdag en zaterdag met onder andere bloemen vanuit Nairobi naar Maastricht en voegt hier vanaf vandaag een extra vlucht op vrijdag aan toe.

Dean Boljuncic, Head of Commercial Development: “Deze uitbreiding is een groot compliment voor ons cargoteam. Dankzij hun kennis, kunde én inzet kunnen wij onze klanten de kwaliteit en flexibiliteit bieden waar zij naar op zoek zijn.”

De nieuwe route verbindt net als de bestaande routes Nairobi via Maastricht Aachen Airport met Dubai.

 

ACN Maastricht

Al snel na de oprichting van ACN Maastricht in 2023 sloot Emirates SkyCargo zich aan bij de lokale vrachtcommunity rondom Maastricht Aachen Airport.

Samen met verschillende lokale (vracht)partners zet Emirates SkyCargo zich in om de vracht van en naar Maastricht Aachen Airport een impuls te geven.

Deze nieuwe route is weer een stap in de richting van een wereldwijd routenetwerk voor vracht vanaf Maastricht Aachen Airport.

Geen acties in distributiecentra Albert Heijn na cao-akkoord

UTRECHT – De staking in de distributiecentra van Albert Heijn, waarmee eerder werd gedreigd, gaat niet door. Vakbonden CNV en FNV hebben afgelopen nacht toch een cao-akkoord bereikt met de supermarkt voor de medewerkers in de distributiecentra. Daarmee zijn de mogelijke acties vlak voor Pasen van de baan.

“Het duurde heel lang voordat Albert Heijn ook naar ons ging luisteren en niet meer alleen zijn eigen zin bleef doordrukken. De stakingsdreiging heeft daarbij een grote rol gespeeld. Dit resultaat leggen we met een positief stemadvies voor aan de leden”, laat CNV-onderhandelaar Roel van Riezen weten in een verklaring. Volgens hem is een cao afgesproken voor één jaar. Daarin gaan de salarissen met 4,25 procent omhoog.

Albert Heijn heeft zeven distributiecentra, waar volgens de bond bij elkaar ongeveer 6000 mensen werken. Meer dan de helft is uitzendkracht. Eerder deze week zaten de cao-onderhandelingen volgens FNV nog “muurvast”. Die bond waarschuwde toen ook al voor mogelijke lege schappen bij Albert Heijn als er binnenkort gestaakt zou worden.

“Het waren stevige onderhandelingen maar we zijn tevreden met het resultaat”, reageert FNV-bestuurder Levin Zühlke-van Hulzen. Hij is met name positief over de afspraak dat Albert Heijn 300 medewerkers fulltime in dienst neemt. “Dat zijn uitzendkrachten die eerder nog geen perspectief hadden op een vaste aanstelling. Nu hebben ze dat wel.”

China gaat heffingen op goederen VS verhogen naar 125 procent

BEIJING – China gaat zijn importheffingen op goederen uit de Verenigde Staten verhogen van 84 naar 125 procent, heeft het Chinese ministerie van Financiën aangekondigd. Daarmee reageert het land op de laatste tariefverhoging voor Chinese producten die woensdag werd aangekondigd door de Amerikaanse president Donald Trump.

China en de VS voeren een hevige handelsoorlog. Trump verhoogde de heffingen voor Chinese producten al meermaals. Wie die producten in de VS wil invoeren betaalt nu al een tarief van 145 procent. De Chinese overheid kwam ook al meerdere keren met tegenmaatregelen. Aan deze spiraal van acties en reacties wil China nu een einde maken. Beijing voegde vrijdag toe dat China verdere tariefverhogingen van de VS op Chinese producten zal negeren.

In een aparte verklaring zei het Chinese ministerie van Handel dat het herhaaldelijke gebruik van buitensporig hoge tarieven door Washington niet meer is dan een cijferspel – economisch betekenisloos en een teken dat tarieven worden gebruikt als instrument voor pesterij en dwang. “Het is een grap geworden”, aldus het ministerie.

Eerder deze week merkte ING-hoofdeconoom Marieke Blom al op dat er een enorme muur van tarieven was opgeworpen tussen de twee grootste economieën van de wereld. “Daardoor wordt het dus heel onaantrekkelijk als Amerikaan om Chinese spullen te kopen en als Chinees om Amerikaanse spullen te kopen.”

Dit kan volgens Blom een rem zetten op de economische activiteit in de wereld, waardoor producten die internationaal verhandeld worden in prijs kunnen dalen. In Nederland zou dit bijvoorbeeld kunnen drukken op de benzineprijs of de prijs van bepaalde voedingsmiddelen.

Hoofdeconoom Sandra Phlippen van ABN AMRO zei woensdag dat China met zijn harde reacties op Trump eigenlijk “het vuile werk voor ons aan het doen” was. “Daardoor ontstaat er enorm veel economische schade in Amerika. Dat is op zich heel vervelend natuurlijk, maar in deze oorlog is dat goed nieuws. Want alleen van binnenuit kan de druk nu heel hoog worden opgevoerd om echt definitief een eind te maken aan deze onzin.”

Trump is wel met negentig dagen uitstel van de nieuwe heffingen op producten uit de Europese Unie gekomen. De Franse president Emmanuel Macron verklaarde vrijdag dat dit slechts een “fragiele pauze” in de handelsstrijd biedt. De Amerikaanse heffingen van 25 procent op staal, aluminium en auto’s uit de EU zijn daarbij nog steeds van kracht.

Commandant Amerikaanse basis op Groenland vervangen na kritiek

WASHINGTON – De commandant van de Amerikaanse militaire basis Pituffik op Groenland, kolonel Susan Meyers, is vervangen. De Amerikaanse krijgsmacht spreekt van een “verlies van vertrouwen in haar leiderschapsvermogen”. Volgens Pentagonwoordvoerder Sean Parnell kon ze niet aanblijven omdat ze kritiek had op het bezoek van vicepresident J.D. Vance aan het eiland.

Parnell meldt het wegsturen van Meyers op X. Daarbij verwees hij naar berichtgeving van de nieuwssite Military.com. Het artikel gaat over een e-mail die de kolonel heeft geschreven, waarin zij kritiek had op Vance en sprak over de goede samenwerking met de Canadezen, Denen en Groenlanders op de ruimtemachtbasis.

“Ik pretendeer niet dat ik hedendaagse politiek begrijp, maar ik weet wel dat de zorgen die de Amerikaanse vicepresident Vance vrijdag heeft geuit niet namens de Ruimtebasis Pituffik waren”, aldus de mail van kolonel Meyers op 31 maart. “Ik zeg toe dat ik, zolang ik me in de gelukkige omstandigheid bevind dat ik deze basis mag leiden, al onze vlaggen trots zal laten wapperen – tezamen.”

Hiërarchie ondermijnen

Meyers schrijft dat ze veel heeft nagedacht over “de stappen die zijn gezet, de woorden die zijn gesproken en wat dat heeft betekend voor ieder van jullie”. Vance had kritiek op Denemarken, waar Groenland nu nog bij hoort, en zei tijdens het bezoek dat hij niet wil uitsluiten dat de VS het eiland met militaire macht innemen.

“Stappen die de hiërarchie ondermijnen of de doelstellingen van president Trump ontwrichten, worden op het ministerie van Defensie niet geaccepteerd”, schrijft Parnell. De ruimtemacht zegt dat commandanten onpartijdig moeten zijn.

KLM opende haar deuren voor jonge meiden tijdens Girls’ Day

AMSTELVEEN – KLM ontving gisteren, donderdag 10 april, dertig meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.

De meiden doken voor het eerst in de wereld van vliegtuigen en zagen van dichtbij wat er schuilt achter slimme innovaties, techniek en onderhoud door experts. Ook bij KLM E&M is het gros van de technische collega’s man, namelijk 91 procent. KLM wil laten zien dat luchtvaarttechniek niet alleen voor ‘de jongens’ is en hoopt meiden te inspireren om in de techniek aan de slag te gaan.

De meiden kregen een rondleiding door de hangar en de motorenshop, deden mee aan een quiz en gingen zelf aan de slag met een 3D geprinte vliegtuigmotor om deze zelf in elkaar te zetten. Danique (11) vond het naar eigen zeggen ‘super leuk’. “We hebben hele leuke activiteiten gedaan zoals rondleiding door de hangaar en de motorenshop. Ik heb geleerd over hoeveel een motor weegt en andere nog dingen. Het leukste vond ik de workshop 3d geprinte motor in elkaar zetten”, aldus Danique.

Ook Ashley (11) was onder de indruk: “Het leukste vond ik de rondleiding in hangar 14 omdat daar alles heel groot en hoog is, echt vet! Ik heb geleerd dat het veel werk is om een vliegtuig de lucht in te sturen. Als ik geen profvoetballer word, wil ik wel werken bij KLM.”

Stefanie Boers is zelf werkzaam bij KLM E&M en vanuit KLM betrokken Girls’Day. “Door meiden op een jonge leeftijd te laten zien hoe gaaf techniek kan zijn, ben ik ervan overtuigd dat veel meer vrouwen hier op latere leeftijd voor kiezen. Zelf ben ik daar het levende bewijs van. Al op vroege leeftijd leerde ik van mijn vader hoe ik zelf mijn fietsband kon plakken en zelf kastjes in elkaar kon zetten. Dat heeft mij onder andere gedreven tot het doen van een technische studie, waarna ik op deze plek bij KLM ben beland, waar ik nog steeds dagelijks onder de indruk ben door al het moois wat techniek te bieden heeft.”

×