Clicky

donderdag 15 mei 2025 - 06:46 uur
Home Blog Pagina 71

Blokkade goederenspoor Rotterdam voorbij, 17 mensen aangehouden

ROTTERDAM – De blokkade van de Havenspoorlijn ter hoogte van knooppunt Benelux door enkele tientallen milieuactivisten van actiegroep Geef Tegengas is door de politie beëindigd. Er zijn zeventien mensen aangehouden, zegt een woordvoerder van de politie.

Het treinverkeer op de verbinding voor goederentreinen is weer op gang gekomen, aldus een woordvoerder van ProRail dat geen begrip heeft voor de actie. Volgens hem is de schade voor de keten van vervoerders en verladers zeker een half miljoen euro.

De actie begon woensdagochtend om 08.30 uur. Rond het middaguur werd begonnen met het verwijderen van de demonstranten, nadat de Rotterdamse burgemeester Carola Schouten een bevel tot beëindiging van de blokkade had uitgevaardigd.

De activisten hadden zichzelf, naar eigen zeggen, “met speciaal gerei vastgeketend aan het spoor”. Er moest een speciale politie-eenheid aan te pas komen om deze activisten los te maken.

Onderzoek naar overlijden 18-jarige bewoner zorginstelling Wognum

HAARLEM – De politie doet onder leiding van het Openbaar Ministerie Noord-Holland onderzoek naar de toedracht van het overlijden van een bewoner in een zorginstelling in Wognum. Op zondag 6 april overleed daar een 18-jarige bewoner.

Een dergelijk overlijdensonderzoek is gebruikelijk wanneer iemand overlijdt terwijl hij aan de zorg van derden is toevertrouwd, meldt het Openbaar Ministerie woensdag.

Eerdere berichtgeving over dit incident had slechts betrekking op de rol van de politie, die die avond reageerde op een melding om medewerkers van de zorginstelling te ondersteunen. Naar het handelen van de betrokken politieagenten vindt parallel onderzoek plaats door de Rijksrecherche. Dit is gebruikelijk wanneer iemand overlijdt en de politie als partij betrokken is.

Beide onderzoeken staan onder leiding van het Openbaar Ministerie Noord-Holland, waar ook de woordvoering is belegd. Zodra de onderzoeksbevindingen daar aanleiding voor geven zal het OM opnieuw communiceren.

Explosie en brand op containerschip ‘Victoria L’ op de Noordzee

ROTTERDAM – De kapitein van een vrachtschip op de Noordzee heeft rond 13:11 uur alarm geslagen om een brand in de machinekamer.

Een gespecialiseerd team van brandweerlieden is met helikopters onderweg naar het containerschip Victoria L dat ongeveer 60 kilometer ten noordwesten van Hoek van Holland vaart, meldt veiligheidsregio Rijnmondveilig.

Ook zijn de Kustwacht schepen Janine Parqui, de Arca en de Multraship Protector zijn onderweg naar het schip. De Janine Parqui is inmiddels gearriveerd.

Aan boord zijn negentien bemanningsleden. Er zijn geen gewonden.

Het schip heeft, volgens de Veiligheidsregio, geen lading aan boord en was van Hamburg onderweg naar de haven van Rotterdam.

De Victoria L vaart onder de vlag van Liberia en is gebouwd in 2009. Het schip is 161 meter lang en 25 meter breed.

Geen vervolging voor opruiing om spotprent

ROTTERDAM – Het Openbaar Ministerie gaat twee vrouwen van 23 en 24 jaar uit Rotterdam niet meer vervolgen. De twee werden verdacht van opruiing door op social media een spotprent te plaatsen die een docent van het Emmauscollege in zijn lokaal had hangen.

De advocaten van beide verdachten hadden namens hun cliënten een bezwaarschrift tegen de dagvaarding ingediend, omdat er volgens hen geen sprake is van opruiing. De rechtbank heeft de bezwaarschriften gegrond verklaard. Dat betekent dat het OM de vrouwen niet meer kan vervolgen.

Op een prikbord in een Rotterdamse middelbare school hing een spotprent met daarop een onthoofde man in een shirt van Charlie Hebdo die zijn tong uitsteekt naar een jihadist. Van de prent is in november 2020 een foto gemaakt en met een begeleidend commentaar op internet gezet. De school en een leerkracht werden vervolgens zeer ernstig bedreigd.

De vrouwen kregen van het OM in eerste instantie een alternatieve afdoening aangeboden maar gingen hier niet mee akkoord. Het OM had de twee vrouwen daarom gedagvaard voor de meervoudige strafkamer.

In de maanden na het incident zijn er nog zeven personen aangehouden voor opruiing en bedreiging van de docent en school. Van die verdachten zijn er twee veroordeeld tot een taakstraf, één kreeg een geldboete, een minderjarige werd doorverwezen naar bureau Halt en drie zaken zijn geseponeerd vanwege onvoldoende bewijs.

Kraanwagen in brand op A27

Foto: Rijkswaterstaat | X

LEXMOND – Op de A27 bij Lexmond is woensdagmiddag een kraanwagen in brand gevlogen.

Richting Utrecht is de rijbaan dicht en word je door Rijkswaterstaat omgeleid vanaf knooppunt Gorinchem via de A15 en A2.

Rond 17:00 uur verwacht Rijkswaterstaat klaar te zijn met de afhandeling.

Pro-Palestijnse demonstranten bezetten VU-gebouw

AMSTERDAM – Pro-Palestijnse demonstranten zijn woensdagmiddag een gebouw op de campus van de Vrije Universiteit in Amsterdam binnengegaan. Ze zeggen niet weg te gaan totdat de universiteit de banden met Israëlische instituties openbaar maakt.

Hoeveel mensen in het gebouw zitten, willen de actievoerders niet zeggen. Wel ziet een verslaggever ter plaatse dat buiten zo’n dertig man met keffiyeh en mondkapje of andere gezichtsbedekkende kleding rustig voor het gebouw staan.

“Een eerste stap naar onze tweede eis: dat de VU alle banden onderbreekt, terwijl het comité van het toetsingskader ze onderzoekt”, laat de groep studenten van VU for Palestine weten. “Ten laatste, eisen we dat de VU haar banden verbreekt met alle Israëlische instituties.”

Het gaat om het BelleVUe gebouw, waar onderwijs wordt gegeven en ook plek is om te studeren. De demonstranten hebben een Palestijnse vlag en twee spandoeken boven de ingang van het gebouw gehangen. Een woordvoerder van de VU laat weten op een later moment met een reactie te komen. De politie zegt op de hoogte te zijn van de actie, maar wijst erop dat de universiteit eerst aan zet is, omdat het om een universiteitsgebouw gaat. Iets na 15.00 uur kwamen er wel drie agenten op de locatie, zij grijpen niet in.

China verhoogt heffing op Amerikaanse producten naar 84 procent

BEIJING – China verhoogt de importheffing op producten uit de Verenigde Staten van 34 procent naar 84 procent. Dat heeft de regering in Beijing bekendgemaakt in een verklaring.

De stap volgt op een verhoging van de Amerikaanse importheffingen voor Chinese goederen. Die worden voortaan met 104 procent belast, maakte het Witte Huis dinsdag bekend.

China zegt dat de hogere tarieven vanaf donderdag gelden. Ook komen nog eens zes Amerikaanse bedrijven of personen op een lijst van onbetrouwbare organisaties. Daarnaast komen er twaalf uit de VS op een lijst voor exportcontroles, wat betekent dat een vergunning nodig is om aan ze te verkopen.

Het Aziatische land, de op een na grootste economie ter wereld, zwoer eerder deze week “tot het einde te vechten” tegen Amerikaanse importheffingen. De tegenreactie is een nieuwe escalerende stap in de handelsoorlog, die begon na de bekendmaking van tal van importheffingen door de Amerikaanse president Donald Trump.

Trump ziet het handelstekort van de VS in goederen als groot nadeel. Met heffingen zegt hij weer productie naar de VS te willen halen, maar onder economen en beleggers neemt de angst voor economische krimp en sterkere prijsstijgingen door de heffingen toe.

Op de Europese beurzen reageerden beleggers geschrokken op de vergeldingsmaatregel. Het verlies van de Stoxx 600, een graadmeter voor aandelenbeurzen in Europa, liep woensdag rond 13.30 uur op tot 3,8 procent. De prijs voor een vat Brentolie daalde voor het eerst sinds 2021 onder de 60 dollar, door zorgen over een afnemende vraag naar olie bij economische krimp.

Vrachtwagenchauffeur belaagd met object vanaf viaduct A1: “Cabine vol glassplinters”

RIJSSEN – Een vrachtwagenchauffeur is maandagavond het doelwit geworden van een levensgevaarlijke actie op de A1 ter hoogte van hectometerpaal 125,6, bij Rijssen. Rond 18:45 uur werd vanaf een viaduct een blok hout of steen op zijn voorruit gegooid.

De voorruit heeft een gat, en de cabine lag bezaaid met glassplinters tot op de schoot van de chauffeur aan toe. De chauffeur kwam met de schrik vrij, maar liep wel forse vertraging op.

Twee politie-eenheden kwamen ter plaatse en zijn direct gestart met een zoektocht naar de daders. Volgens de chauffeur zouden twee jongens verantwoordelijk zijn voor het incident. “Waar gaat het mis in de maatschappij dat je stoer denkt te zijn door iets vanaf een viaduct te gooien?”, schrijft hij verontwaardigd op Facebook. “Chapeau, je moeder zal trots zijn.”

De chauffeur roept mensen op om zich te melden als zij iets hebben gezien van het incident, dat plaatsvond op maandagavond tussen 18:45 en 18:50 uur op de A1, bij het viaduct ter hoogte van hectometerpaal 125,6. “Delen wordt gewaardeerd”, aldus de oproep.

Levensgevaarlijk gedrag

Het gooien van voorwerpen vanaf viaducten is niet alleen roekeloos, maar kan ook ernstige gevolgen hebben. In het verleden hebben soortgelijke incidenten al geleid tot zware ongevallen en zelfs dodelijke slachtoffers. De politie neemt dit soort meldingen dan ook zeer serieus.

Het glas lag tot op de schoot van de betrokken chauffeur

Getuigen gezocht

Heb jij iets gezien rond het genoemde tijdstip en locatie, of heb je dashcambeelden van de omgeving? Neem dan contact op met de politie. Alle tips zijn welkom.

Linkse oppositie woedend over ontslagronde bij Tata Steel

DEN HAAG – GroenLinks-PvdA is woedend over de ontslagronde die Tata Steel volgens ingewijden deze week aankondigt. Het staalbedrijf wil in IJmuiden naar verluidt een op de vijf banen schrappen. “Onbeschaamd en onacceptabel”, vindt de grootste oppositiepartij in de Tweede Kamer.

Tata Steel overlegt met het kabinet over verduurzamingsplannen waarbij mogelijk miljarden aan staatssteun nodig zijn. GroenLinks-PvdA vermoedt dat het bedrijf extra druk op die onderhandelingen wil zetten, en “de omslag naar groen staal misbruikt om gemakkelijk van mensen af te komen”.

De oppositiepartij vindt dat naast verduurzaming en gezondheidswinst voor omwonenden, ook voldoende werkgelegenheid een voorwaarde voor overheidssteun moet zijn. “Winst maken kan niet prevaleren boven werkgelegenheid, gezondheidsaspecten en vergroening”, zegt Kamerlid Joris Thijssen.

klap

SP-leider Jimmy Dijk noemt het “een grote klap voor werknemers, industrie en de regio”. Hij pleit voor nationalisatie van Tata Steel. “Houd staalproductie in eigen hand en eigen land.”

CDA-leider Henri Bontenbal ziet in het nieuws van Tata “het zoveelste bewijs dat de Nederlandse industrie het zwaar heeft”. Hij herhaalt zijn oproep aan het kabinet om de nationale CO2-heffing voor de industrie af te schaffen. De Tweede Kamer stemde onlangs in meerderheid tegen dat voorstel.

Eerlijker speelveld

Bontenbal pleit daarnaast voor een eerlijker speelveld voor Nederlandse bedrijven ten opzichte van hun concurrenten elders in Europa. Dat vraagt onder meer om lagere energiekosten en nettarieven. Ook moeten bedrijven wat hem betreft sneller hulp krijgen bij verduurzaming.

Blokkade goederenspoor Rotterdam moet stoppen, beveelt Schouten

Foto: JBMedia

ROTTERDAM – De blokkade van de Havenspoorlijn, een verbinding voor goederentreinen ter hoogte van knooppunt Benelux, door milieuactivisten van actiegroep Geef Tegengas moet stoppen. Dat bevel heeft de Rotterdamse burgemeester Carola Schouten uitgevaardigd. Tussen Barendrecht en de Maasvlakte reden woensdagochtend geen treinen, meldde ProRail.

“Hoewel ik het belangrijk vind dat iedereen mag protesteren, moet de openbare orde en veiligheid geborgd zijn”, zegt Schouten in een toelichting. “Een groep demonstranten heeft een treinspoor bezet nabij de Butaanweg in de Rotterdamse haven waar treinen met gevaarlijke stoffen rijden.”

De veiligheid en gezondheid van alle betrokkenen zijn volgens Schouten in het geding. “Ik heb een aanwijzing gegeven aan de demonstranten om de demonstratie op een veilige locatie buiten het spoor voort te zetten. Indien de aanwijzing niet wordt opgevolgd, zal de politie de demonstranten van het spoor verwijderen. Ik faciliteer de demonstratie op een andere plek.”

Enkele tientallen mensen liepen woensdagochtend op het spoor, hadden spandoeken bij zich en staken fakkels af. De demonstranten vinden “de manier waarop we veel te veel spullen en materialen heel de wereld over vervoeren onverantwoord en onhoudbaar”. Ze stellen dat de logistieke sector, met het Havenbedrijf van Rotterdam voorop, “medeplichtig is aan de klimaatcrisis, moderne slavernij, kinderarbeid, verwoesting van de natuur, oorlogsmisdaden en genocide”.

ProRail heeft geen begrip voor de actie. “Dit is een drukke goederenspoorlijn waar elk uur vele tientallen wagons over vervoerd worden. Op dit moment kunnen onze klanten niet bediend worden”, aldus de woordvoerder.

Commissie wil AI-gigafabrieken en minder regels EU-bedrijven

BRUSSEL – De Europese Commissie wil meer ruimte bieden voor de ontwikkeling van eigen kunstmatige intelligentie (AI), blijkt uit het AI-actieplan. De Commissie wil, in overleg met lidstaten en bedrijven, onderzoeken waar “obstakels” voor Europese AI-bedrijven kunnen worden weggenomen. In het plan van Eurocommissaris Henna Virkkunen (Digitale Zaken)staat ook dat de Commissie wil helpen met het opzetten van vijf AI-gigafabrieken.

In de fabrieken moeten “complexe AI-modellen op ongekende schaal worden ontwikkeld en getraind”, vermeldt het plan. De fabrieken moeten 100.000 AI-chips hebben, “vier keer zoveel als de al bestaande AI-fabrieken”, zei een EU-bron.

De Europese Commissie wil dat zowel particuliere investeerders als lidstaten 20 miljard euro in de gigafabrieken investeren. Waar deze fabrieken komen, is nog onduidelijk. Geïnteresseerde lidstaten kunnen zich bij de Commissie melden.

Hoogwaardige data

Bij elke fabriek moet ook een datalab komen om “grote hoeveelheden hoogwaardige data” te verzamelen. De Commissie stelt voor dat deze data intern in de EU gedeeld kunnen worden, mits die via Europese AI worden verwerkt. Zo hoopt de Commissie dat de EU controle houdt over Europese data.

Het plan is een poging om de EU in de race voor het AI-leiderschap te houden, waarin de Verenigde Staten en China vooroplopen. Met deze ‘made in Europe’-AI wil de EU een alternatief bieden dat “veilig, betrouwbaar en van de hoogste kwaliteit” is.

De lidstaten en het Europees Parlement moeten zich nog buigen over het plan van de Commissie.

DPD en MAN starten testritten met elektrische vrachtwagens in het VK

HINCKLEY – Pakketdienst DPD en truckfabrikant MAN Truck & Bus UK zijn in het Verenigd Koninkrijk gestart met praktijkproeven met een volledig elektrische vrachtwagen: de MAN eTGX. De samenwerking markeert een belangrijke stap richting emissievrij zwaar wegvervoer.

De eTGX, met een actieradius tot 800 kilometer en een snellaadcapaciteit van 750 kW, wordt vanuit het DPD-distributiecentrum in Hinckley ingezet op vaste routes. Voorafgaand aan de inzet worden de chauffeurs uitgebreid getraind en het voertuig ingewerkt in de operationele processen van DPD.

De pilot moet beide partijen waardevolle praktijkervaring opleveren, aldus MAN en DPD. Volgens MAN-topvrouw Tracey Perry is de inzet van zware elektrische trucks cruciaal voor het halen van de klimaatdoelen uit het Akkoord van Parijs. “Elektrische trucks zoals de eTGX zijn een essentieel onderdeel van de omslag naar duurzaam goederenvervoer.”

DPD is al jaren voorloper met duurzame oplossingen in het wegtransport en maakt veelvuldig gebruik van dubbeldeks trailers om het aantal ritten te beperken. In een volgende fase van de samenwerking wordt een elektrische truck ontwikkeld die geschikt is voor inzet met deze dubbeldekkers. De eerste testversie wordt later dit jaar verwacht.

“Elektrische vrachtwagens kunnen in de toekomst een reëel alternatief worden,” stelt DPD’s duurzaamheidsdirecteur Tim Jones. “We zijn gemotiveerd om mee te bouwen aan voertuigen die ook in de dagelijkse praktijk kunnen presteren.”

De proef is een belangrijke stap op weg naar een groener en efficiënter logistiek systeem.

Lekkerland gaat voor zero-emissie met Scania

BREDA – Lekkerland Nederland heeft een Scania 25P 4×2 BEV in gebruik genomen. De elektrische bakwagen maakt deel uit van een test met meerdere voertuigen, waarmee de specialist in on-the-go consumptie een volgende stap zet in de uitbreiding van het duurzaamheidsbeleid. “Dankzij de 10-tons luchtgeveerde vooras, die alleen Scania heeft, hoeven we niet in te leveren op laadvermogen,” aldus Fleet Manager Gerard Montijn.

De nieuwe batterij elektrische bakwagen is de eerste Scania in het wagenpark van Lekkerland, dat uit 165 trekkende eenheden bestaat. Het voertuig wordt ingezet voor het leveren van food- en non-food artikelen vanaf het distributiecentrum in Waddinxveen. De twee-asser zal uitvoerig worden getest op technische inzetbaarheid en laadvermogen: hoe kan Lekkerland haar klanten in de Randstad blijven beleveren zoals ze dat gewend zijn, maar dan volledig uitstootvrij?

Montijn: “Elektrificatie van het wagenpark is onvermijdelijk. Daarom nemen we uitgebreid de tijd om de elektrische Scania over meerdere seizoenen heen te testen. Onze andere voertuigen hebben allemaal een 8-tons vooras en we willen onderzoeken of de 10-tons vooras van Scania het verlies aan laadvermogen, veroorzaakt door het extra gewicht van het accupakket, kan compenseren. Een alternatief is een grotere truck met drie assen, maar dat betekent meer banden, meer uitstoot en hogere onderhoudskosten.”

Rustig en stil

De P-serie heeft een 230 kW-motor en is voorzien van koelopbouw met een volledig elektrische koelmachine van Frigoblock, aangesloten op een door Scania af-fabriek geïnstalleerde elektrische Power Take-Off (ePTO). Voor het laden beschikt Lekkerland over mobiele laadunits.

De eerste kilometers zijn afgelegd en de ervaringen met de Scania BEV zijn positief. “De chauffeurs zijn zeer enthousiast over het rijgedrag. De hectiek van het werk blijft, maar het rijdt heel rustig en stil. Ze geven aan na een lange werkweek meer ontspannen thuis te komen dan met een diesel truck.”

Intrinsieke motivatie

Ondanks dat Lekkerland met de komst van de zero-emissiezones gedwongen wordt uitstootvrij te gaan vervoeren, is de keuze voor elektrisch transport volgens John van den Berg, Directeur Operations, volledig intrinsiek gemotiveerd.

Het bedrijf heeft een lange geschiedenis in het optimaliseren van zowel het wagenpark als de inzet daarvan. Sinds 2008 rijdt Lekkerland uitsluitend met volledig elektrische koelmachines en sinds 2012 wordt, volgens de one-stop-strategie, alleen multi-temp transport ingezet om onnodige transportbewegingen te voorkomen.

“Duurzaamheid is de drijvende kracht achter alles wat we doen en door samen te werken binnen de hele keten kunnen we echt impact maken. Ons motto is ‘Your most convenient partner’ en zoeken de juiste samenwerkingen om dit waar te maken. Op dit moment heeft Scania een voorsprong en we zijn zeer benieuwd naar de resultaten,” besluit Van den Berg.

Specialist on-the-go consumptie

Lekkerland Nederland, sinds 2020 onderdeel van REWE Group, is een toonaangevende leverancier van food- en non-foodproducten voor de on-the-go markt. Afnemers zijn winkelformules die consumenten het gemak van consumptie onderweg bieden, zoals treinstations, luchthavens en andere locaties waar je ‘een snelle hap’ wilt eten.

Met de herkenbare witte vrachtwagens met het rode logo worden deze klanten zo duurzaam mogelijk bediend. De organisatie beschikt in Nederland over drie grote distributiecentra: in Son, Waddinxveen en Meppel. Het hoofdkantoor bevindt zich in Son. In totaal zijn er ruim 750 Lekkerlanders werkzaam bij het bedrijf.

Slachtoffers ongeval Calandbrug zijn vrouwen van 23 en 27 jaar

ROTTERDAM – De twee inzittenden van een auto die afgelopen weekend vanaf de Rotterdamse Calandbrug het water inreed, zijn vrouwen van 23 en 27 jaar. Dat meldt de politie.

De politie denkt dat het om een noodlottig ongeval gaat. Hoe het heeft kunnen gebeuren is nog niet bekend en wordt onderzocht. De auto reed waarschijnlijk door de slagboom terwijl de brug in het Botlekgebied open stond.

De brugwachter ontdekte de schade aan de slagboom bij het sluiten van de brug. Het voertuig werd uren later met de twee overleden inzittenden uit het water gehaald.

De werkgever van de twee slachtoffers betuigt in een bericht op LinkedIn medeleven met het overlijden van de twee collega’s. Het bedrijf ontkent dat de auto vlak voor het ongeluk te hard reed. “In diverse nieuwsberichten staat dat ze met hoge snelheid reden, het trackingsysteem in hun auto gaf aan dat ze 63 kilometer per uur reden toen het ongeluk plaatsvond.” Op de brug mag maximaal 80 gereden worden.

Transportbedrijf moet schadevergoeding betalen voor onrechtmatige vrijgave van e-bikes

DEN HAAG – Een transportbedrijf uit Haarlemmermeer is door het Gerechtshof Den Haag in hoger beroep aansprakelijk gesteld voor schade die ontstond nadat het bedrijf zendingen elektrische fietsen had vrijgegeven zonder de daarvoor vereiste cognossementen te controleren. De zaak speelt zich af binnen een complex internationaal transportdossier met partijen uit Nederland, Hongkong, China en Singapore.

De zendingen betroffen in totaal zeven containers met e-bikes, die in 2017 onder een leveringsconditie FOB door het Chinese Skyland waren verkocht aan het Nederlandse bedrijf E-Bike Nederland B.V. De verzending vond plaats via huiscognossementen afgegeven door IFL International Freight Lines uit Hongkong, onderdeel van de IFB-groep.

Het transportbedrijf kreeg van de IFB-groep duidelijke instructies: aflevering van de goederen mocht uitsluitend geschieden tegen overlegging van het originele cognossement of via een telex release. Toch werden de zendingen A en B – samen goed voor 1.137 e-bikes – door het transportbedrijf in Rotterdam ingeklaard en doorgestuurd naar E-Bike, zonder dat het cognossement werd overgelegd.

Als gevolg hiervan werd IFL in China door Skyland succesvol aangesproken wegens onrechtmatige aflevering (misdelivery) en veroordeeld tot het betalen van schadevergoedingen van in totaal ruim een miljoen dollar. IFL trachtte deze schade op haar beurt op het transportbedrijf uit Haarlemmermeer te verhalen. De rechtbank Rotterdam stelde IFL eerder grotendeels in het gelijk, en nu bevestigt het Haagse hof die uitspraak in hoger beroep grotendeels.

Volgens het hof heeft het transportbedrijf in strijd met de afspraken in de zogeheten “agency agreement” gehandeld. Daarin was expliciet opgenomen dat aflevering enkel mocht plaatsvinden na overlegging van het originele cognossement. Het hof benadrukt dat het bedrijf zich daarvan bewust was, maar desondanks heeft vrijgegeven.

Het transportbedrijf verweerde zich onder meer met de stelling dat zij slechts als ontvangstexpediteur voor E-Bike optrad en niet als agent van IFL, en dat Skyland zou hebben ingestemd met de levering. Ook werd aangevoerd dat de schade had kunnen worden beperkt als IFL in China beter had geprocedeerd. Het hof ging aan deze verweren voorbij en kwalificeerde de handelwijze als ernstig verwijtbaar.

In eerste aanleg was de schadevergoedingsplicht van het transportbedrijf nog gematigd tot de waarde van de fietsen volgens de commerciële facturen (ruim 645.000 USD). Het hof draait deze matiging terug en oordeelt dat het transportbedrijf de volledige schade dient te vergoeden die IFL heeft geleden in de Chinese procedures.

De exacte hoogte van het toe te wijzen bedrag wordt nog vastgesteld. Het hof heeft de zaak naar de rol verwezen zodat IFL aanvullende informatie kan aanleveren over haar betalingen aan Skyland en de kosten van beslaglegging.

×