WALDMOHR – Op de parkeerplaats Waldmohr langs de Duitse A6 zit al ruim een week een 40-jarige Poolse vrachtwagenchauffeur vast. De man werd daar vorige week aangetroffen door de politie in zwaar beschonken toestand. Sindsdien is hij meerdere keren gecontroleerd en telkens bleek zijn alcoholpromillage nog fors boven de limiet te liggen. Volgens de Duitse omroep SWR is de man inmiddels meer dan een week niet van zijn plek gekomen, omdat zijn werkgever geen vervangende chauffeur beschikbaar heeft.
De vrachtwagenchauffeur, die werkzaam is voor een Poolse transportfirma, werd op de parkeerplaats gecontroleerd na een melding van een getuige. De politie trof hem daar tijdens een reguliere pauze, maar constateerde al snel dat hij niet in staat was om te rijden: een blaastest liet een promillage van meer dan drie promille zien.
Sindsdien heeft de politie hem dagelijks gecontroleerd. Vorige week donderdag werd zelfs een promillage van 3,7 gemeten.
Omdat de man volgens eigen zeggen alcoholverslaafd is, verloopt het afbouwen van de alcohol langzaam.
De politie heeft zijn rij- en kentekenbewijs in beslag genomen en controleert hem dagelijks. De chauffeur is in contact met zijn werkgever, die had toegezegd hem het afgelopen weekend op te halen samen met een vervangende chauffeur. Tot nu toe is die belofte niet nagekomen en is er nog altijd niemand verschenen om hem en de vrachtwagen op te halen.
Volgens politiewoordvoerder Kai Fauss is het onduidelijk wanneer de man wordt opgehaald. De chauffeur kan zich wel wassen en voorzien in zijn basisbehoeften op de parkeerplaats. De politie benadrukt dat de situatie niet uitzonderlijk is, het komt geregeld voor dat vrachtwagenchauffeurs uit het verkeer worden gehaald wegens alcohol- of drugsgebruik. In dat geval worden rijbewijzen ingenomen en mogen de betrokken chauffeurs pas weer rijden zodra ze nuchter zijn.
De Duitse hulporganisatie “Hellwach mit 80 km/h” maakt zich al jaren zorgen over alcoholgebruik onder vrachtwagenchauffeurs. Volgens oprichter en oud-politiefunctionaris Dieter Schäfer kampen naar schatting meer dan 6.000 chauffeurs uit Oost-Europa met alcoholproblemen. Hij pleit daarom voor een Europese nultolerantie voor alcoholgebruik onder beroepschauffeurs, inclusief afdwingbare sancties over landsgrenzen heen.
Schäfer waarschuwt dat de huidige regelgeving tekortschiet, vooral bij buitenlandse chauffeurs: “De lange arm van de Duitse wet reikt niet tot in Oost-Europa,” aldus Schäfer. Ook ontbreekt het aan middelen om structurele medische of psychologische controles, zoals een verplichte MPU, af te dwingen.
De situatie van de gestrande chauffeur bij Waldmohr is volgens Schäfer een symptoom van een breder, al jarenlang bekend probleem. De hoop is nu dat de werkgever alsnog snel actie onderneemt en de chauffeur op korte termijn van de parkeerplaats wordt opgehaald.