Clicky

maandag 5 mei 2025 - 00:18 uur
Home Blog Pagina 68

Oproep aan klimaatminister voor steunmaatregelen zonnepanelen

DEN HAAG – Consumentenorganisaties en milieuclubs vinden dat minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei) maatregelen moet nemen om zonnepanelen ook na afschaffing van de salderingsregeling in 2027 aantrekkelijk te houden. “Als de minister niet ingrijpt, dan valt de energietransitie stil en haalt Nederland zijn eigen duurzaamheidsdoelen niet”, stellen zes organisaties, waaronder de Consumentenbond en Milieudefensie.

Mensen met panelen kunnen hun stroomopbrengst nu nog wegstrepen tegen hun verbruik. Veel zonnepanelenbezitters vrezen na 2027 minder voordeel te hebben van panelen. “Door het stoppen van de salderingsregeling en het ontbreken van alternatieve financiële prikkels, verliezen steeds meer consumenten hun interesse in zonnepanelen. In 2024 daalde het aantal nieuw geïnstalleerde zonnepanelen in Nederland met ruim 21 procent. De particuliere markt werd zelfs gehalveerd”, schrijven de belangenclubs.

De terugverdientijd van panelen kan oplopen tot 25 jaar door de maatregelen.

Detailhandel zet 1,6 procent meer om in februari ondanks dalend verkoopvolume

DEN HAAG – De Nederlandse detailhandel heeft in februari 2025 1,6 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Ondanks de omzetgroei was het verkoopvolume 0,9 procent lager, wat betekent dat consumenten minder producten kochten, maar daar gemiddeld wel meer voor betaalden.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor verschillen in koopdagen, zoals weekenden en feestdagen. Zonder deze correctie zou de omzet 0,5 procent lager zijn geweest dan in februari 2024.

Non-food: lichte stijging, maar verschillen tussen branches

De omzet van de non-foodsector, inclusief de detailhandel buiten fysieke winkels, groeide met 1,7 procent. Binnen deze categorie deden vooral drogisterijen (+6,3%) en winkels in recreatieartikelen (+3,0%) goede zaken. Daarentegen zagen onder andere winkels in consumentenelektronica (-4,1%), meubels en woninginrichting (-3,7%) en schoenen en lederwaren (-1,7%) hun omzet dalen.

Foodsector: hogere omzet, fors lager volume

Winkels in voedings- en genotmiddelen noteerden in februari een omzetstijging van 1,5 procent. Die groei is volledig te danken aan prijsstijgingen, aangezien het volume met 3,6 procent daalde. Supermarkten zagen hun omzet met 1,2 procent toenemen, terwijl speciaalzaken een stijging van 3,6 procent noteerden.

Online omzet blijft stijgen

De online verkoop blijft groeien: in februari werd 3,8 procent meer online omgezet dan een jaar eerder. Webwinkels als hoofdactiviteit boekten zelfs een omzetstijging van 6,9 procent. De zogeheten multichannelers – winkels die naast fysieke vestigingen ook online verkopen – zagen hun onlineomzet daarentegen met 1,4 procent dalen.

Vooral de onlineverkopen van voedingsmiddelen, drogisterijproducten en consumentenelektronica lieten een plus zien. Alleen de onlineomzet van kledingwinkels bleef achter.

NSC en CU willen proef met leeftijdscontrole online

DEN HAAG – NSC en de ChristenUnie willen dat er een proef komt waarbij de leeftijd van mensen kan worden geverifieerd voordat ze online iets kopen of bijvoorbeeld websites met een leeftijdsbeperking bezoeken. Nu is die controle er nauwelijks, waardoor kinderen volgens de partijen online eenvoudig alcohol kunnen kopen of naar pornosites kunnen gaan. Daarnaast moet er ook een “rode knop” komen waarmee iemand alle eigen gegevens online moet kunnen wissen.

Tweede Kamerleden Jesse Six Dijkstra (NSC) en Don Ceder (CU) presenteren de initiatiefnota dinsdagochtend. Zij willen dat meerdere ministeries gaan samenwerken om de leeftijdsverificatie mogelijk te maken. Het moet op zo’n manier gebeuren dat de leeftijd klopt, maar dat er verder geen gegevens voor nodig zijn. Zo willen de Kamerleden het niet privacygevoelig maken en laten voldoen aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Ceder en Six Dijkstra denken dat het goed is om vroeg te beginnen met testen en zoveel mogelijk kennis op te doen.

Een ander idee in de nota is het kunnen wissen van alle onlinegegevens met één knop. Nu is dit proces nog moeilijk, stellen de Kamerleden. Bij ieder platform moet een verzoek worden ingediend om alle gegevens te verwijderen. Om de knop mogelijk te maken moet er één centrale coördinator komen, bij voorkeur het ministerie van Binnenlandse Zaken, zeggen de Kamerleden. Grote platforms, zoals Meta en Google, moeten dan verplicht worden zich aan te sluiten bij dit netwerk, waardoor gegevens snel verwijderd kunnen worden.

Of het mogelijk is om de internetplatforms dit te verplichten, is onduidelijk. De meeste regels voor grote techbedrijven komen van de Europese Unie. Staatssecretaris Zsolt Szabó van Digitalisering (PVV) zei eerder over een ander onderwerp dat het lastig is om grote Amerikaanse techbedrijven Nederlandse regels op te leggen en dat Brussel hiervoor nodig is.

Inflatie licht gedaald naar 3,7 procent in maart

DEN HAAG  – De inflatie in Nederland is in maart 2025 uitgekomen op 3,7 procent, zo blijkt uit de snelle raming van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In februari bedroeg de inflatie nog 3,8 procent. De inflatie wordt gemeten als de stijging van de consumentenprijsindex (CPI) ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder.

Ten opzichte van februari 2025 stegen de consumentenprijzen in maart met 0,4 procent. Deze maand-op-maand stijging is mede het gevolg van seizoensinvloeden, zoals duurdere vliegtickets in de vakantieperiodes. Zulke invloeden zorgen ervoor dat de prijsontwikkeling op korte termijn vaak schommelt.

Prijsontwikkeling per productgroep

In de snelle raming meldt het CBS ook de prijsontwikkeling binnen enkele productgroepen:

  • Voedingsmiddelen, dranken en tabak: +7,1% (februari: +7,5%)
  • Diensten: +4,7% (februari: +4,6%)
  • Industriële goederen exclusief energie en motorbrandstoffen: +1,6% (februari: +1,5%)
  • Energie inclusief motorbrandstoffen: -3,4% (februari: -1,9%)

Opvallend is de verdere daling van de energieprijzen, terwijl voedingsmiddelen nog altijd fors duurder zijn dan een jaar geleden.

Europese vergelijking

Naast de nationale CPI publiceert het CBS ook cijfers op basis van de Europees geharmoniseerde consumentenprijsindex (HICP). Volgens deze methode kwam de inflatie in maart uit op 3,4 procent, tegen 3,5 procent in februari. De HICP wordt gebruikt voor vergelijking tussen EU-lidstaten en vormt de basis voor het monetaire beleid van de Europese Centrale Bank.

Nieuwe basis voor inflatiecijfers in 2026

Het CBS kondigt aan dat vanaf 2026 een nieuw basisjaar wordt gehanteerd voor zowel de CPI als de HICP. De referentie verandert van 2015=100 naar 2025=100. Tegelijkertijd wordt de indeling van goederen en diensten aangepast aan veranderende consumptiepatronen. De eerste uitkomsten van de nieuwe reeks worden begin februari 2026 verwacht.

De definitieve inflatiecijfers over maart 2025 worden op 8 april gepubliceerd.

Landelijke storing informatieborden NS-stations weer voorbij

UTRECHT – De landelijke storing van informatieborden op NS-stations is weer voorbij. Een woordvoerder van de NS laat weten dat alles weer naar behoren werkt.

Vanaf dinsdagochtend rond 07.00 uur was er verkeerde informatie te zien op borden op perrons en in stationshallen.

De reisinformatie op de borden liep vijftien minuten achter. De informatie in de reisplanner was wel actueel, dus reizigers konden zo nog wel achterhalen op welk spoor ze moesten zijn.

Volgens de woordvoerder werd de storing veroorzaakt door een update in de systemen die niet goed was verlopen.

Kabinet helpt bedrijven die vastlopen door het volle stroomnet

Elektriciteitsmast
Foto: Transport Online | E. van der Wal

DEN HAAG – Vanaf 1 april kunnen bedrijven en instellingen die vastlopen door het volle stroomnet subsidie aanvragen om advies in te huren en/of investeringen te doen om verder te kunnen met hun groei- of verduurzamingsplannen. Het doel is dat bedrijven door praktische oplossingen verder kunnen, zonder eerst te hoeven wachten op een zwaardere aansluiting op het stroomnet. Voor de regeling is 62 miljoen euro beschikbaar.

Het stroomnet zit op de meeste plaatsen niet 24 uur per dag vol, maar vooral tijdens ‘spitsuren’ als bedrijven en huishoudens tegelijkertijd veel stroom gebruiken Bijvoorbeeld tussen 16.00 en 21.00 uur. Als een bedrijf het stroomverbruik tijdens de spitsuren kan beperken kan het toch mogelijk zijn om te groeien en/of te verduurzamen. Dat is in de praktijk vaak niet makkelijk om te organiseren, daarom helpt de overheid bedrijven hierbij.

Het kabinet blijft daarnaast inzetten op het zo snel mogelijk uitbreiden van het stroomnet, want in heel Nederland loopt het stroomnet tegen de grenzen aan. Bedrijven met een grootverbruikersaansluiting die een nieuwe of zwaardere aansluiting willen, bijvoorbeeld om uit te breiden of te verduurzamen, komen op een wachtlijst te staan. Netbeheerders en de overheid werken aan het zo snel mogelijk uitbreiden van het stroomnet, maar dat kost tijd. Het is daarom belangrijk om de ruimte op het stroomnet ook beter te benutten.

Hulp bij advies en investeringen met Flex-e regeling

Met de nieuwe Flex-e regeling kunnen bedrijven en instellingen met een aansluiting vanaf 100kW daarom expertise op locatie inhuren om de mogelijkheden in kaart te brengen. Dat kan bijvoorbeeld door apparaten aan te sturen om de ‘spits’ op het stroomnet te mijden, warmte of elektriciteit op te slaan op het eigen terrein en/of over te stappen op een ander type contract met de netbeheerder. De regeling vergoedt maximaal de helft van de kosten voor het advies.

Naast advies over wat er mogelijk en haalbaar is, kunnen bedrijven ook steun aanvragen voor de eventuele benodigde investeringen. Het gaat om maximaal 35% van de investering tot een maximaal bedrag van 300.000 euro. Een voorwaarde is dat de oplossing het stroomnet tijdens piekmomenten niet erger mag belasten. Een flexibel contract met de netbeheerder is daarom een vereiste om voor subsidie in aanmerking te komen.

RVO

De Flex-e regeling is vanaf 1 april tot en met 15 oktober 2025 aan te vragen door bedrijven en instellingen met een aansluiting vanaf 100kW op het midden- of hoogspanningsnet via de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Meer informatie over de regeling en de voorwaarden is te vinden op de website van RVO.

Vermiste kinderen uit Dalfsen gevonden in België

OUDENAARDE – De twee kinderen die sinds maandagochtend vermist werden uit Dalfsen zijn in de nacht van maandag op dinsdag in goede gezondheid aangetroffen in het Belgische Oudenaarde. Dat meldt de politie.

De kinderen waren rond 08.00 uur voor het laatst gezien bij het station in de Overijsselse plaats.

“Gezien de ernst van de melding die de politie op maandagochtend binnenkreeg, is alles op alles gezet om de kinderen zo snel mogelijk te vinden”, zegt de politie. De kinderen werden gevonden in samenwerking met de Belgische autoriteiten. Ze worden overgedragen aan “het wettelijk gezag”, aldus de politie.

Amber Alert

De politie zei eerder ervan uit te gaan dat de kinderen ontvoerd waren en zette een Amber Alert in. Deze is nu ingetrokken.

Meer details over de achtergrond van de zaak zegt de politie voorlopig niet te kunnen geven, omdat het onderzoek nog loopt. Een woordvoerder kon eerder nog niet antwoorden op de vraag of een ouder wordt verdacht van betrokkenheid.

Hardliner in regering Israël stapt op als minister van Financiën

JERUZALEM – De uiterst rechtse minister van Financiën van Israël, Bezalel Smotrich, stapt op. Hij doet dat uit onvrede over de eisen die coalitiegenoot en de eveneens ultrarechtse Itamar Ben-Gvir zou hebben gesteld.

Ben-Gvir is met zijn partij deze maand weer toegetreden tot de regeringscoalitie van premier Benjamin Netanyahu. Hij zou meer ministersposten hebben geëist, tot onvrede van Smotrich. Het vertrek van Smotrich zal vermoedelijk niet tot een val van de coalitie van Netanyahu leiden.

Ben-Gvir stapte in januari uit de coalitie toen Netanyahu een wapenstilstand sloot met Hamas. Ook Smotrich hekelde het bestand met Hamas en dreigde eerder uit de regering te stappen als de eerste fase waarin gijzelaars vrijkwamen een vervolg zou krijgen.

A9 richting Badhoevedorp tot na ochtendspits dicht, forse hinder

HAARLEM – De snelweg A9 is afgesloten vanaf knooppunt Holendrecht tot aan knooppunt Badhoevedorp.

Dat komt door ongeplande herstelwerkzaamheden aan de Schipholbrug, meldt Rijkswaterstaat. De afsluiting duurt waarschijnlijk tot na de ochtendspits op dinsdag.

Verkeer vanuit Utrecht en Almere richting Schiphol en Haarlem moet rekening houden met “fors extra reistijd”, waarschuwt Rijkswaterstaat. Die kan oplopen tot meer dan een uur. Weggebruikers worden omgeleid via de A2, A10 en A4.

De schade ontstond bij werkzaamheden die afgelopen weekend zijn gedaan. Zodra de schade is hersteld, gaat de weg weer open.

Witte Huis: wederkerige heffingen voor alle landen en sectoren

Witte Huis

WASHINGTON – De wederkerige importheffingen die de Amerikaanse president Donald Trump woensdag aankondigt, zullen gelden voor alle landen en sectoren. Dit heeft het Witte Huis gezegd over de tarieven op landen met heffingen op Amerikaanse producten.

“Elk land dat het Amerikaanse volk oneerlijk heeft behandeld, kan woensdag een tegentarief verwachten”, zei woordvoerster Karoline Leavitt maandag tegen verslaggevers. Op de vraag of er een uitzondering komt voor boeren, antwoordde ze dat er “op dit moment geen uitzonderingen” zijn. Ze gaf geen details over de maatregel.

Verder zei ze dat Trump de heffingen aankondigt tijdens een evenement in de Rozentuin van het Witte Huis. De maatregel moet volgens haar een einde maken aan “oneerlijke handelspraktijken”.

Op onder meer de financiële markten wordt echter gevreesd dat de tarieven leiden tot een wereldwijde handelsoorlog. Veel economen waarschuwen voor een hogere inflatie en een mogelijke recessie in de Verenigde Staten.

Dezelfde vrachtwagenchauffeur rijdt vandaag voor tweede keer tegen spoorbrug N242 [+foto’s]

Foto: RVP Media

HEERHUGOWAARD – De vrachtwagenchauffeur die maandagmiddag rond 15:10 vanuit noordelijke richting de spoorbrug over de N242 ramde, heeft dit, hoe wonderlijk ook, voor een tweede keer gedaan rond 17:15 uur.

De chauffeur vervolgde zijn weg, richting het noorden toen hij deze keer vanuit zuidelijke richting tegen de brug aan reed.

Screenshot Facebook groep

Het treinverkeer werd weer tijdelijk stilgelegd vanwege een ‘beschadigde spoorbrug’.

De chauffeur keerde zijn vrachtwagen op de weg en reed vervolgens weg. Hij staat nu op een bedrijventerrein in Heerhugowaard geparkeerd.

De politie is op de hoogte van zijn locatie. Het is op dit moment onbekend of de politie actie gaan ondernemen.

Havenbedrijf Rotterdam onderscheidt Cees Kleiberg met Sleepanker

Foto: Jerry Lampen

ROTTERDAM – Havenbedrijf Rotterdam onderscheidt Cees Kleiberg met Sleepanker
Cees Kleiberg, afscheidnemend directeur van de SAB (Stichting Afvalstoffen en Vaardocumenten Binnenvaart) is door Havenbedrijf Rotterdam onderscheiden met het Sleepanker. Kleiberg ontving de onderscheiding vanwege zijn jarenlange bijdrage aan de veiligheid, duurzaamheid en professionalisering van de binnenvaart en de Rotterdamse haven.

Het Sleepanker is een onderscheiding van Havenbedrijf Rotterdam voor personen die een uitzonderlijke bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van de Rotterdamse haven.
Ron van Gelder verraste Kleiberg met de onderscheiding tijdens een etentje in de Euromast op vrijdagavond 28 maart. Van Gelder, die als adviseur werkt bij Havenbedrijf Rotterdam, kent Kleiberg al sinds het begin van de jaren 90, toen beide mannen in Europoint (de huidige Lee Towers) werkten. Kleiberg namens het Korps Controleurs Gevaarlijke Stoffen van het (toenmalige) Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Van Gelder namens het Havenbedrijf.

De SAB geeft vaardocumenten uit voor de beroepsbinnenvaart en is verantwoordelijk voor de afvalstoffeninzameling. Onder de leiding van Kleiberg kwamen er belangrijke innovaties tot stand, zoals de ontwikkeling en implementatie van het emissielabel, waarmee schippers eenvoudig de milieuprestaties van hun schepen kunnen aantonen. Daarnaast vervulde hij een centrale rol in het beheer van de inzameling en verwerking van scheepsafvalstoffen.

Foto: Jerry Lampen

Bijdrage aan digitalisering

“Ook op het gebied van digitalisering liep Cees de troepen vooruit”, zei Ron van Gelder tijdens de uitreiking van het Sleepanker. “Hij was nauw betrokken bij de introductie van digitale vaardocumenten, waarmee schippers efficiënter en veiliger kunnen opereren. Dit soort innovaties hebben niet alleen bijgedragen aan het verminderen van administratieve lasten, maar ook aan het vergroten van de veiligheid en het welzijn van bemanningen aan boord.”

Walstroominstallatie Cruise Port Rotterdam in gebruik genomen

ROTTERDAM – Op 31 maart 2025 is na een bouwperiode van 22 maanden de walstroominstallatie van Cruise Port Shore Power aan de Holland Amerikakade officieel in gebruik genomen. De officiële ingebruikstelling werd door Robert Simons, wethouder Haven & Economie en Boudewijn Siemons, CEO van Havenbedrijf Rotterdam verricht. Met de ingebruikname van de walstroominstallatie loopt Cruise Port Shore Power vooruit op de Europese regelgeving. Die schrijft voor dat in 2030 alle cruiseschepen in Europese havens gebruik dienen te maken van walstroom.

De walstroominstallatie is in opdracht van Cruise Port Shore Power gebouwd door het Deense PowerCon in samenwerking met Havenbedrijf Rotterdam, gemeente Rotterdam, STEDIN, IGUS en project partners J.P. van Eesteren, Heijmans, Royal HaskoningDHV en Xylem.

De Rotterdamse installatie is innovatief en uniek in zijn soort. Naast de walstroominstallatie is er een kabelgoot in de kade van 230 meter lengte gemaakt met daarbij een nieuw soort aansluitvoertuig. De kabelgoot voorziet in een flexibel inzetbaar aansluitpunt over de gehele 230 meter. Een handige innovatieve oplossing omdat de plek van een walstroomaansluiting per schip verschilt.

Het samengestelde flexibel inzetbare aansluitvoertuig is klein en daardoor handig in gebruik. Door gebruik van de kabelgoot is er geen obstructie en hinder van kabels op de kade. De koeling van de walstroominstallatie vindt, net als de koeling van de cruiseterminal plaats met water uit de Maas. Voor de installatie is een aparte netaansluiting met duurzame elektriciteit aangelegd over een lengte van 1,5 kilometer vanaf de Maashaven naar de Wilhelminakade.

Robert Simons, wethouder Haven en Economie: “Cruiseschepen zijn een waardevolle bron van inkomsten, en door ze aan de stekker te leggen, verbeteren we nu de luchtkwaliteit en verminderen we de geluidsoverlast. Dat is goed voor de leefbaarheid en onze economie. Ik ben trots op dit resultaat en wil iedereen bedanken die zich hiervoor heeft ingezet.”

Boudewijn Siemons, CEO Havenbedrijf Rotterdam: “Wij zijn trots en verheugd dat vandaag de walstroominstallatie in gebruik genomen is. Na een intensief bouwtraject zetten we vandaag een belangrijke nieuwe stap in het verduurzamen van de Rotterdamse haven en stad. Walstroom voor cruiseschepen is daar een cruciaal en noodzakelijk onderdeel van.”
In Rotterdam wordt hard gewerkt aan de verduurzaming van stad en haven. Met de walstroominstallatie voor cruiseschepen is een uniek duurzaamheidsproject op het scharniervlak van stad en haven verwezenlijkt.

Innovatie, planning, samenwerking en veiligheid stonden centraal bij de verwezenlijking van het project. Het project werd uitgevoerd terwijl de cruise terminal operationeel was en er wekelijks cruiseschepen aan de kade werden ontvangen. Cruise Port Shore Power verwacht in het eerste jaar 75 procent van de cruiseschepen in Rotterdam aan de walstroominstallatie te kunnen aansluiten. Het gebruik van walstroom vermindert zowel de uitstoot van CO2, stik- als fijnstof. Bovendien neemt het nestgeluid van de cruiseschepen aanzienlijk af.

Akkoord met OV-sector voor aanpak vol stroomnet

DEN HAAG – Het stroomnet loopt op veel plekken in Nederland tegen de grenzen aan. Hierdoor komen bedrijven en organisaties die een (zwaardere) elektriciteitsaansluiting willen op een wachtlijst. OV-bedrijven kunnen een belangrijke rol spelen bij het ontlasten van het stroomnet. De Rijksoverheid, netbeheerders en OV-partijen hebben vandaag afspraken gemaakt hoe de OV-sector de drukte op het stroomnet tegen kan gaan en om ervoor te zorgen dat de OV-sector kan groeien binnen de (toekomstige) grenzen van het stoomnet. Voor de uitvoering van de maatregelen is de komende 4 jaar 3,2 miljoen euro beschikbaar vanuit de Rijksoverheid.

OV sector helpt vol stroomnet aanpakken

Het openbaar vervoer in Nederland is grotendeels elektrisch. Het OV is daardoor sterk afhankelijk van het nu al overvolle stroomnet, waardoor groeiambities van het OV in de knel kunnen komen. Tegelijkertijd kan het OV met zijn eigen elektriciteitsnet juist ook helpen om drukte op het stroomnet tegen te gaan. Dat blijkt ook uit twee externe onderzoeken in opdracht van het Rijk.

Minister Hermans (Klimaat en Groene Groei): “We doen er alles aan om de problemen met het volle stroomnet aan te pakken. Niet alleen vanuit de overheid en de netbeheerders, maar ook samen met partijen die veel stroom gebruiken. Grootverbruikers kunnen helpen met het spreiden van de pieken op het stroomnet. Dat is zowel in hun eigen belang als dat van alle mensen en bedrijven die staan te springen om een aansluiting. Ik vind het belangrijk en ben blij dat het OV ook meedenkt en meewerkt bij het oplossen van knelpunten.”

Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu): “Slimme oplossingen brengen Nederland verder. De openbaar vervoer sector in Nederland is slim en innovatief. Het is dan ook fantastisch dat de sector kan bijdragen aan de aanpak van het volle stroomnet en tegelijk kan blijven groeien. Want om meer treinen, trams en elektrische bussen te kunnen rijden moet het publieke stroomnetwerk dat natuurlijk wel aankunnen. Zo snijdt het mes aan twee kanten.”

Nieuwe maatregelen

Met de partijen uit de OV-sector is een aantal concrete afspraken gemaakt. Zo gaat ProRail in samenwerking met de Gemeente Utrecht en netbeheerder Stedin een biodieselaggregaat in Utrecht naast het spoor plaatsen om een bestaand knelpunt op het stroomnet op te lossen. Deze oplossing heeft de potentie om op meer plekken te worden toegepast.

Een ander goed voorbeeld is het Rotterdamse vervoersbedrijf RET dat sinds begin dit jaar stroom levert aan de gemeente Rotterdam en natuurorganisatie Zuid-Hollands Landschap als zij die zelf niet gebruiken voor de trams en metro’s. Dit is met name buiten de spits en ’s nachts. De gemeente Rotterdam wil twee nieuwe laadpleinen voor auto’s, bestelbusjes en bouwverkeer met stroom van RET voorzien. Omdat dit binnen de bestaande contracten kan, zijn er geen nieuwe of zwaardere aansluitingen nodig die nu vaak lang op zich laten wachten. De betrokken partijen hebben afgesproken om samen te kijken of en hoe zij dit soort oplossingen op meer plekken kunnen gaan inzetten.

Regionale busbedrijven worden geholpen met het sluiten van contracten met de netbeheerders waarbij zij alleen ’s nachts, als het rustig is op het stroomnet, elektrische bussen opladen. In het stedelijk OV worden al deze opties ingezet en wordt ook ongebruikte capaciteit van hun eigen stroomnet ingezet om andere voertuigen op te laden.

De partijen hebben afgesproken om oplossingen zoveel mogelijk op te schalen en uit te breiden. Vervoerders gaan zorgen dat slim energieverbruik onderdeel wordt van de reguliere bedrijfsvoering. Het Rijk investeert in het ontwikkelen en verspreiden van de benodigde nieuwe kennis en de verbinding tussen alle partijen. De ministeries KGG en IenW onderzoeken tot slot welke belemmeringen in wet- en regelgeving oplossingen in de weg staan en passen de wet- en regelgeving waar nodig en mogelijk aan.

Sectorafspraken

Het kabinet sloot eerder al een akkoord met de waterschappen om het volle stroomnet tegen te gaan en is met meer sectoren in gesprek om afspraken te maken. Het voordeel van afspraken met een hele sector is dat oplossingen op meerdere plekken in Nederland tegelijk ingezet kunnen worden.

Het akkoord is ondertekend door de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Klimaat en Groene Groei, DOVA, EBS, Gemeente Arnhem en Utrecht, GVB, HTM, Keolis, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, Netbeheer Nederland, NS, ProRail, Provincie Utrecht, Qbuzz, RET en Vervoerregio Amsterdam.

Madlener: idee vertrekroutes Schiphol ‘onvoldoende onderzocht’

DEN HAAG – Het idee om twee vertrekroutes van Schiphol aan te passen en zo plek te maken voor woningen is “onvoldoende onderzocht”, vindt minister Barry Madlener (Infrastructuur, PVV).

Volgens de minister hebben de adviseurs de gevolgen voor Schiphol niet goed bekeken, laat hij via zijn woordvoerder weten.

Het College van Rijksbouwmeester en Rijksadviseurs publiceerde maandag een brief aan de minister met daarin de suggestie om vliegtuigen vanaf Schiphol langer rechtdoor te laten vliegen.

Op de plekken die de vliegtuigen hierdoor mijden, zou de geluidsoverlast afnemen. Het gevolg is “ruimte voor minimaal 60.000 nieuwe woningen op twee zeer gewilde en goed bereikbare locaties”.

“De opstellers van het rapport hebben geen contact gehad met Schiphol of luchtverkeersleidingorganisatie LVNL”, aldus Madlener. Hij wijst erop dat Nederland al bezig is met een nieuwe indeling van het luchtruim. Als nieuwe vertrekroutes al aan de orde zouden komen, dan zou dat pas over enkele jaren zijn.

×