Clicky

maandag 28 juli 2025 - 17:07 uur
Home Blog Pagina 68

Volledige rijbaan geblokkeerd na ladingverlies vrachtwagen op Duitse A485

Foto: Duitse Politie

GIESSEN – Maandagochtend 23 juni is bij het Gießener Nordkreuz in Duitsland een vrachtwagen een groot deel van zijn lading verloren, bestaande uit flessen frisdrank en bier. De vrachtwagen reed op de A485 en wilde rond 07.45 uur afslaan naar de A480 in de richting van Wettenberg, toen het misging.

Volgens de eerste bevindingen van de politie opende de zijwand van de oplegger vermoedelijk door een technisch defect. Hierdoor vielen de flessen uit de laadruimte en barstten op het wegdek, waardoor de volledige rijbaan bezaaid raakte met scherven en vloeistof.

Voor zover bekend raakte e niemand gewond bij het incident.

Vanwege de opruimwerkzaamheden en de berging van de vrachtwagencombinatie is de snelweg ter plaatse volledig afgesloten. Het verkeer wordt omgeleid.

Sites gemeenten en provincies slecht bereikbaar door aanval

DEN HAAG – Een dienst waarmee gemeenten en provincies officiële berichten publiceren, is maandagochtend vermoedelijk doelwit van een digitale aanval. Daardoor zijn de pagina’s met raads- en Statenstukken van onder meer de provincies Zuid-Holland en Overijssel en gemeenten als Den Haag, Den Bosch en Delft moeilijker bereikbaar.

NotuBiz, de leverancier van de dienst, laat weten: “Op dit moment ondervinden wij hinder van een grote hoeveelheid netwerkverkeer richting onze systemen.” Volgens een woordvoerster “doet de firewall netjes zijn werk, het verkeer wordt tegengehouden en mensen worden in de wachtrij gezet”. Het gevolg daarvan is dat het voor bezoekers heel lang duurt om een pagina te laden. Of het daarmee om een ddos-aanval gaat, wil het bedrijf nog niet zeggen.

Den Haag laat weten dat meerdere leveranciers “grote hoeveelheden netwerkverkeer richting hun systemen” merken. De gemeente spreekt van een landelijk beeld. “Daardoor zijn verschillende domeinen, waar ook de gemeente Den Haag gebruik van maakt, op sommige momenten beperkt of niet bereikbaar.”

De verstoring is mogelijk het werk van de pro-Russische hackersgroep NoName05716. Via zijn kanaal op Telegram meldt de groep de aanval. NoName05716 voert vaker zulke aanvallen uit op sites in landen die Oekraïne steunen. Den Haag is dinsdag en woensdag gaststad van de jaarlijkse NAVO-top. In de aanloop naar de top was al gewaarschuwd voor cyberaanvallen.

Lekkerland Nederland breidt elektrisch wagenpark verder uit

SON – Groothandel en logistiek partner Lekkerland Nederland breidt elektrische wagenpark uit met splinternieuwe e-Scania en Iveco Daily. Vorig jaar was Lekkerland al gestart met het 100% elektrisch beleveren aan klanten met inzet van een Mercedes-Benz eActros. Met deze drie verschillende type elektrische vrachtwagens gaat Lekkerland Nederland testen wat de capaciteiten zijn van de vrachtwagens.

John van den Berg, directeur Operations licht toe: “Alledrie de vrachtwagens hebben hun specifieke kenmerken. We ervaren nu in de praktijk hoe deze verschillen zich uiten wanneer we ze inzetten op onze dagelijkse routes. Denk aan factoren zoals het gewicht van de vrachtwagen, het laadvermogen en de actieradius. Ook de bouw van de vrachtwagens is an-ders. Zo beschikt de Mercedes eActros over een extra as en kan daarmee meer gewicht dragen dan de Iveco. Het voordeel van de Iveco is vervolgens dat deze kleiner is en weer makkelijker in moeilijk bereikbare stadcentra komt. En zo heeft de e-Scania een ander accupakket, waarmee we een andere verdeling over de vrachtwagen hanteren van het laadvermogen. Verschillen dus die we nu in de praktijk tijdens het beleveren van onze klanten goed kunnen testen en onderzoeken.”

Samen onderweg naar duurzaamheid

Het inzetten van de nieuwe elektrische vrachtwagens draagt bij aan de ESG (Environmental, Social Governance) strategie van Lekkerland Nederland: ‘Samen onderweg naar duurzaamheid’. Naast de inzet van de elektrische vloot doet Lekkerland Nederland nog meer om haar resultaten op duurzaamheid te verbeteren.

John: “Zo trainen we bijvoorbeeld onze chauffeurs op hun rijgedrag. Dit met hulp van een coaching programma binnen ons Fleet Management Systeem. Met deze software hebben we realtime inzicht in het rijgedrag van onze chauffeurs, maar ook in het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. Factoren zoals accelereren, remmen, een constante snelheid en het gebruik van cruise con-trol hebben een positieve invloed op de uitstoot. Maar ook het realtime inzicht in bijvoorbeeld de ban-denspanning van onze vrachtwagens. Met deze inzichten kunnen we ons complete wagenpark efficiënter en effectiever beheren en onze chauffeurs sturen op duurzame rijgewoonten. Zo verminderen we onze ecologische voetafdruk, door minder brandstof te verbruiken en dus minder uitstoot van broeikasgassen en andere vervuilende stoffen te genereren.”

Israël valt Iraanse ondergrondse nucleaire faciliteit Fordow aan

FORDOW – Israël heeft de Iraanse nucleaire faciliteit in Fordow aangevallen, meldt het leger. Die ondergrondse faciliteit in de bergen werd in de nacht van zaterdag op zondag ook al gebombardeerd door de Verenigde Staten met speciale bunkerbusters.

Volgens de Israëlische krijgsmacht was de aanval bedoeld om de aanvoerroutes van het complex te vernietigen.

Het is niet duidelijk hoe groot de schade is na beide aanvallen. IAEA-chef Rafael Grossi verwacht “aanzienlijke schade”, maar kan dit niet met zekerheid zeggen, omdat de faciliteiten diep in de berg zitten. De Amerikaanse bommen zijn speciaal gemaakt om dat soort ondergrondse doelen te verwoesten.

Het Israëlische leger meldt zelf ook dat het “aanvallen met ongekende kracht” uitvoert op de Iraanse hoofdstad Teheran. Daarbij zouden doelen van het regime en “agentschappen van overheidsonderdrukking” worden bestookt. Het gaat onder meer om de energiefaciliteiten.

Vrachtwagen met tarwe raakt in slootje bij keerpoging in Halle

Vrachtwagen in slootje in Halle
Foto: Persbureau Heitink

HALLE – Een vrachtwagen is maandagochtend deels in een sloot beland op de kruising van de Jolinkdijk met de Pluimersdijk in Halle, nabij Zelhem. Het incident gebeurde toen de chauffeur, een Poolse bestuurder, een keerpoging ondernam op de smalle weg.

Volgens de chauffeur raakte het voertuig met de achterzijde van de trailer in de berm tijdens het draaien, waarna het gevaarte wegzakte in een sloot. De vrachtwagen is geladen met circa 24 ton tarwe.

Bergingsbedrijf Van Eijck is met twee zware bergingsvoertuigen opgeroepen om de combinatie – een Poolse trekker met Nederlandse oplegger – los te trekken.

De politie is kort ter plaatse geweest om de situatie vast te leggen en vertrok toen het bergingsbedrijf het overnam.

Voormalig Jumbo-topman Van Eerd ontkent ook bij begin rechtszaak

GRONINGEN – Voormalig Jumbo-topman Frits van Eerd ontkent ook bij het begin van de inhoudelijke behandeling van de rechtszaak alle beschuldigingen van omkoping en witwassen tegen hem. “Ik vind het echt onbegrijpelijk. Ik ben helemaal niet omgekocht”, zei Van Eerd in een eerste reactie tegen de rechter in een volle rechtszaal in Groningen.

Van Eerd werd in september 2022 opgepakt in een onderzoek naar witwassen. Daarin staat hij de komende dagen terecht in Groningen, samen met hoofdverdachte Theo E. Het Openbaar Ministerie (OM) verdenkt het tweetal ervan crimineel geld te hebben witgewassen via sponsorcontracten van Jumbo met de motorsportteams van E. Daarbij zou E. Van Eerd hebben omgekocht.

Van Eerd heeft altijd ontkend, al zweeg hij in het openbaar vooral. Vlak na zijn arrestatie trad hij terug als topman van supermarktketen Jumbo.

Koelkast en boekenkast

In de woning van Van Eerd en in zijn werkplaats werd zo’n 450.000 euro aan contant geld gevonden, in moeilijk te gebruiken biljetten van onder meer 200 en 500 euro. De leider van het Brabantse familiebedrijf verstopte het geld op verschillende plekken, waaronder in een koelkast en boekenkast.

“Als ik had geweten dat ik in een rechtszaal moest verklaren waarom ik geld in een koelkast had gestopt, had ik dat natuurlijk niet gedaan. Ik heb er geen goede verklaring voor, het was om het een beetje te spreiden. Het is absoluut geen crimineel geld, echt legaal”, zei Van Eerd.

Omgekocht

Ook E. ontkende bij het begin van de rechtszaak Van Eerd te hebben omgekocht. “Ik denk dat Van Eerd niet om te kopen is.”

Zijn contacten met E. zorgden er in 2014 al voor dat Van Eerd verdacht werd in een witwasonderzoek naar onder anderen E, die daarvoor werd veroordeeld. Na een verhoor verdwenen de verdenkingen tegen Van Eerd. Jumbo verbrak alle contacten met E. en deed aangifte van oplichting. Van Eerd steunde deze beslissing.

Sponsordeal

De rechter vroeg Van Eerd waarom hij in de jaren daarna toch contact bleef onderhouden met E. “Met de kennis van nu had ik dat nooit moeten doen, maar ik was nieuwsgierig wat er aan de hand was en gaf hem het voordeel van de twijfel. Ik heb na 2014 privé nog spullen van hem gekocht, maar hij was geen zakenrelatie meer van Jumbo.”

Het OM vermoedt dat E. spullen tegen een lagere prijs aan Van Eerd gaf in ruil voor een sponsordeal met Jumbo. Zo zou ook crimineel geld zijn witgewassen.

Verkeer op A4 afgeremd tijdens vervoer NAVO-delegaties

Verkeer afgeremd op A4 voor NAVO-delegaties

DEN HAAG – Weggebruikers op de A4 moeten er vanaf maandagmiddag rekening mee houden dat ze tijdelijk langzamer moeten rijden als delegaties van de NAVO-top naar Den Haag worden vervoerd. Dat meldt Rijkswaterstaat.

De politie zal het verkeer voor korte tijd afremmen om te voorkomen dat mensen naast de delegaties gaan meerijden. Vooral tijdens de doorgaans drukke dinsdagochtendspits zal het verkeer hier veel van merken, aldus RWS. Het verkeer wordt niet stilgezet.

Verder gaan maandag om 12.00 uur de viaducten over en de gelijkvloerse kruisingen met de speciale NAVO-corridor dicht. Ook diverse op- en afritten op de A4 zijn afgesloten. Rijkswaterstaat zegt dat de afsluitingen ook op gemeentelijke en provinciale wegen tot extra hinder zullen leiden.

Maandagochtend verliep de spits rustiger dan gebruikelijk, zagen de ANWB en Rijkswaterstaat. De oproep van Rijkswaterstaat blijft om waar mogelijk de Randstad te mijden, met het ov of de fiets te reizen of thuis te werken als dat kan.

Kallas: Sluiting Straat van Hormuz door Iran zou wereldwijde scheepvaart bedreigen

BRUSSEL – Als Iran besluit om de vaarroute in de Straat van Hormuz af te sluiten, zou dat gevaarlijk zijn en “voor niemand goed”, zei EU-buitenlandchef Kaja Kallas voorafgaand aan de vergadering van EU-buitenlandministers.

Iran overweegt die te sluiten als reactie op de Amerikaanse luchtaanvallen op nucleaire faciliteiten. De zeestraat tussen Iran en Oman geldt als een belangrijke route voor de internationale scheepvaart.

De ministers hebben de situatie in Iran tijdens een werkontbijt besproken. Volgens Kallas zijn de ministers “erg toegespitst op een diplomatieke oplossing en zijn er grote zorgen over vergelding en een verdere escalatie van deze oorlog”.

Kallas benadrukt dat de EU in gesprek moet blijven met Iran. “Uiteindelijk moet er een diplomatieke oplossing en een langetermijnperspectief komen. Als Iran bereid is om met ons te praten, moeten we die kans grijpen.” Sancties tegen Iran zijn een optie die altijd op tafel ligt, maar alleen als er geen “vooruitgang komt”, zei ze.

Spanje wil dat EU associatieverdrag met Israël direct opzegt

BRUSSEL – Spanje vindt dat de EU onmiddellijk het associatieverdrag met Israël moet opschorten, nu het onderzoek naar mogelijke schendingen van dat verdrag door Israël in Gaza uitwijst dat er sprake is van “een flagrante schending van de mensenrechten door Israël”, zei de Spaanse minister José Manuel Albares (Buitenlandse Zaken) voor het begin van de vergadering van EU-ministers van Buitenlandse Zaken.

Ook gaat hij maandag aan de EU-ministers voorstellen een wapenembargo tegen Israël in te voeren en individuele sancties te nemen “tegen iedereen die de tweestatenoplossing definitief wil ondermijnen”, zei hij.

Uit het vrijdagavond uitgelekte rapport van EU-buitenlandchef Kaja Kallas wordt na onderzoek geconcludeerd dat er indicaties zijn dat Israël in overtreding is met verplichtingen voor mensenrechten die zijn opgenomen in artikel twee van het associatieverdrag tussen Israël en de EU. Dit rapport wordt maandag besproken.

‘Moedig zijn’

“We moeten moedig zijn”, zei Albares. “Het uur van de woorden, het uur van de verklaringen is voorbij. De Palestijnen in Gaza hebben daden nodig.”

Op initiatief van minister Caspar Veldkamp (Buitenlandse Zaken) heeft Kallas onderzoek laten doen naar mogelijke schending door Israël van artikel 2 van het EU-Israël Associatieverdrag. In dat artikel staat dat mensenrechten en de democratische principes moeten worden gerespecteerd. Het verdrag levert onder meer handelsvoordelen op.

In het rapport worden geen voorstellen gedaan om actie te ondernemen tegen Israël. De verwachting is dat maandag naast Spanje ook een aantal andere landen concrete actie eisen. EU-lidstaten zijn verdeeld. Voor totale opschorting van het verdrag is unanimiteit nodig. Dat geldt niet voor onderdelen ervan.

ILT start Centrale Database Taxivervoer per 1 juli

Foto: ILT

DEN HAAG – Vanaf 1 juli 2025 kunnen taxichauffeurs hun taxivervoergegevens automatisch en direct doorgeven aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) via de Centrale Database Taxivervoer (CDT). Dit maakt het toezicht op onder andere de arbeids- en rusttijden makkelijker.

Er geldt een overgangsperiode tot 1 januari 2028. In die tijd kunnen taxiondernemers zelf kiezen of ze de CDT gebruiken of blijven werken met de Boordcomputer Taxi (BCT). Na 1 januari 2028 is het verplicht om taxivervoer alleen nog via de CDT uit te voeren.

Voorbereiding overstap CDT

Met de inwerkingtreding kan de taxisector zich voorbereiden op de overstap naar de CDT. Taxiondernemers kunnen overstappen op de CDT door hun rit- en chauffeursgegevens digitaal aan te leveren. Om informatie over taxivervoer te leveren, moet gebruik worden gemaakt van een apparaat of app die voldoet aan de wettelijke vereisten en die is aangesloten op de CDT. De taxiondernemer mag zelf een apparaat of app ontwikkelen, maar kan ook kiezen voor een tool ontwikkeld door een van de erkende ICT-dienstverleners.

Toezicht ILT

Tijdens de overgangsperiode is er een overlap tussen het gebruik van de BCT en de CDT. De regels voor arbeids- en rusttijden en de registratieplicht blijven voor iedereen gelden. De ILT gebruikt de taxi toezicht tool (analysesoftware) in de CDT om haar toezichtstaken uit te voeren.

Carol, waarnemend vakgroepcoördinator personenvervoer: “Aan onze inspecties verandert niets met de komst van de CDT. Voor ons is de CDT gewoon een nieuw middel om taxichauffeurs te inspecteren. Dankzij de CDT hebben we de informatie wel sneller voorhanden en kunnen wij beter informatiegericht en risicogestuurd werken. Hierdoor kunnen we ons bijvoorbeeld beter richten op taxiondernemingen en -chauffeurs die zich niet aan de regels houden.”

Met de invoering van de CDT krijgen zowel de inspectie als de taxibranche een systeem waar al langer op wordt gewacht. De ILT-inspecteurs krijgen met de CDT real-time inzicht in de gegevens en hoeven bij controles geen data meer uit de BCT te halen. Dit maakt controles sneller, efficiënter en minder belastend voor chauffeurs.

Bovendien wordt de administratieve druk voor taxiondernemingen minder dankzij de automatische gegevensuitwisseling. De CDT sluit goed aan bij de ambitie van de ILT om informatiegedreven en risicogestuurd te werken.

Europese gasprijs omhoog na Amerikaanse aanvallen op Iran

AMSTERDAM – De Europese gasprijs ging maandag verder omhoog, net als de olieprijzen, door de Amerikaanse aanvallen op Iraanse nucleaire faciliteiten van afgelopen weekend. Op de gasmarkt wordt nu vooral gewacht op de Iraanse reactie op die luchtaanvallen.

Op de toonaangevende Amsterdamse gasbeurs steeg de prijs naar 41,60 euro per megawattuur. Eind april kostte gas nog ongeveer 32 euro per megawattuur. Dat was de laagste prijs sinds september vorig jaar.

Iran heeft gedreigd de Straat van Hormuz af te sluiten voor de scheepvaart. Via die strategische zeestraat wordt veel vloeibaar gemaakt aardgas (lng) uit de Golfstaten vervoerd door tankers, onder meer naar Europa. Iran zou die tankers onder vuur kunnen nemen of kunnen tegenhouden. Volgens zakenbank Goldman Sachs zou in dat geval de gasprijs kunnen stijgen naar meer dan 70 euro. En als die verstoringen veel langer aanhouden zou de prijs zelfs naar 100 euro kunnen gaan, aldus Goldman Sachs.

Europa haalt ook veel lng uit de Verenigde Staten. Noorwegen is via gaspijpleidingen eveneens een belangrijke leverancier van Europees gas. Europa is de komende tijd bezig de gasvoorraden weer aan te vullen voor de winterperiode.

Flexfamily neemt A12 Personeelsdiensten over

DUIVEN – A12 Personeelsdiensten is per direct overgenomen door Flexfamily. De overname betekent een strategische stap voor beide partijen. Voor A12 Personeelsdiensten, opgericht in 2008 en gevestigd in Duiven, vormt de aansluiting een volgende stap na jaren van autonome groei. Voor Flexfamily betekent het een uitbreiding van het dienstenaanbod, met name in de regio Liemers en op het gebied van transport, logistiek en opleidingstrajecten.

A12 Personeelsdiensten heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een gevestigde naam in personeelsbemiddeling, met een sterke focus op kwaliteit en groei. Eigenaar en directeur Frank Huijink blijft betrokken bij de organisatie, terwijl operationeel directeur Shu Fun Tang de dagelijkse leiding behoudt.

Volgens Shu Fun Tang biedt de samenwerking met Flexfamily nieuwe mogelijkheden: “We krijgen toegang tot het commerciële netwerk en de expertise van andere leden binnen Flexfamily. Dat helpt ons bij de verdere ontwikkeling van onze organisatie. Tegelijkertijd blijven we zelfstandig en behouden we de regie over onze eigen koers.”

De overname betekent voor Flexfamily niet alleen een geografische uitbreiding richting de Liemers, maar ook een inhoudelijke versterking van het aanbod binnen transport en logistiek. “A12 Personeelsdiensten sluit goed aan bij de bedrijven binnen onze groep. Daardoor kunnen we onze opdrachtgevers en flexkrachten nog beter bedienen,” aldus Martin van den Hemel, algemeen directeur van Flexfamily.

Met de overname zet Flexfamily een volgende stap in de uitbreiding van haar netwerk van regionale personeelsdiensten, met nadruk op kwaliteit, samenwerking en specialisatie.

Japanse banken beginnen met weghalen personeel uit Dubai

TOKIO – Japanse banken zijn begonnen met het weghalen van medewerkers uit Dubai en andere financiële centra in het Midden-Oosten. Ze behoren tot de eerste grote internationale bedrijven die dit doen.

De voorzorgsmaatregelen volgen nadat de Amerikaanse luchtaanvallen op Iran de risico’s in de regio hebben vergroot. Er wordt gevreesd voor vergeldingsacties van Iran.

Mitsubishi UFJ Financial Group trekt personeel terug uit een aantal locaties waaronder Dubai. Ook heeft het concern niet-noodzakelijke reizen van en naar de regio stopgezet. Mizuho Financial Group meldde daarnaast dat het medewerkers heeft opgeroepen tot voorzichtigheid en is begonnen met het coördineren van individuele evacuaties.

Sommige firma’s denken nog na over maatregelen. Sumitomo Mitsui Financial Group overweegt om personeel uit locaties zoals Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten terug te halen naar Japan. MS&AD Insurance Group Holdings gaf ook aan mogelijk medewerkers terug te roepen naar Japan.

De Lijn zet eerste elektrische BYD-bussen in rond Antwerpen

MORTSEL – De Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn heeft op zondag 23 juni de eerste standaard elektrische bussen van BYD Europe officieel in dienst genomen. De nieuwe e-bussen zullen in eerste instantie worden ingezet vanuit de stelplaats in Mortsel en rijden in de regio Antwerpen. Later zullen ze ook in andere delen van Vlaanderen worden gebruikt. In totaal verwacht De Lijn dit jaar 92 van deze volledig elektrische voertuigen.

De eerste elektrische bus arriveerde eerder dit voorjaar in Mortsel. Na de installatie van de benodigde boordapparatuur kregen chauffeurs een uitgebreide training om vertrouwd te raken met het nieuwe materieel. Nu de opleiding voldoende gevorderd is, zijn de eerste vier e-bussen klaar voor gebruik op de lijn.

Volgens directeur-generaal Ann Schoubs biedt het nieuwe materieel meerdere voordelen voor zowel reizigers als personeel: “Deze stille, trillingvrije bussen beschikken over USB-laadpunten, een elektrische oprijplaat voor reizigers met een beperking, verbeterde airconditioning en extra brede schermen met actuele reisinformatie. Ook de chauffeurs profiteren van een moderne, ergonomische werkplek met uitgebreide veiligheidsvoorzieningen.”

Ongeveer een derde van de 92 bestelde elektrische BYD-bussen wordt ondergebracht in Mortsel. De overige voertuigen worden verdeeld over de stelplaatsen in Brugge, Hasselt en Winterslag.

De instroom van de nieuwe e-bussen is onderdeel van de bredere elektrificatie van het Vlaamse openbaar vervoer, waarmee De Lijn de uitstoot van schadelijke stoffen in binnenstedelijke gebieden wil terugdringen.

Gemeenten met zero-emissiezones gaan handhaven – vrachtverkeer zonder toegang riskeert boete

DEN HAAG – In diverse gemeenten worden volgende week boetes uitgedeeld als bestelauto’s en vrachtwagens een uitstootvrije zone binnenrijden als ze daar niet mogen komen. De waarschuwingsperiode eindigt dan, meldt het programma Op weg naar ZES (Zero Emissie Stadslogistiek). Dat is een initiatief van onder meer het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

De maatregel geldt in Amersfoort, Amsterdam, Den Haag, Gouda, Maastricht, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zwolle voor voertuigen op fossiele brandstoffen. De uitstootvrije zones gelden daar sinds 1 januari, maar nu wordt alleen gewaarschuwd. Vanaf 1 juli stopt dat.

Ondernemers en particulieren die met een bestelauto of vrachtwagen die geen toegang heeft een uitstootvrije zone binnenrijden, riskeren een boete. De maatregel geldt niet voor personenauto’s.

Bestelauto’s of vrachtwagens die dit jaar op kenteken zijn gezet moeten uitstootvrij zijn om een uitstootvrije zone binnen te rijden. Voor voertuigen op fossiele brandstoffen die al voor die tijd op kenteken waren gezet geldt een overgangsperiode. In bepaalde gevallen mogen die voorlopig nog wel de gebieden in.

Ook kunnen mensen in sommige situaties een ontheffing aanvragen, bijvoorbeeld als het voertuig nooit zakelijk wordt ingezet of als het is aangepast om een handicap. De regels kunnen per gemeente verschillen.

×