MAASTRICHT – Maastricht Aachen Airport (MAA) heeft 2024 afgesloten met een verlies van 11,5 miljoen euro. Dat blijkt uit de jaarcijfers van Holding Businesspark Luchthaven Maastricht (HBML), waaronder MAA valt. Het verlies ligt fors hoger dan in 2023, toen het negatieve resultaat 6,8 miljoen euro bedroeg.
De jaarcijfers bevestigen het eerder geschetste beeld: 2024 was financieel en operationeel een moeizaam jaar. Het volume aan gevlogen vracht daalde van 32.275 ton in 2023 naar 29.448 ton. Tegelijkertijd verdubbelde de hoeveelheid wegvracht tot 69.451 ton (31.056 ton in 2023), al wordt dit door de luchthaven niet als kernactiviteit beschouwd. Het aantal passagiers steeg licht van 228.660 naar 230.932, ondanks dat de luchthaven in 2023 acht weken gesloten was vanwege een baanrenovatie.
Herstelpad ingezet
Volgens CEO Joost Meijs gebruikt MAA 2025 om de organisatie te versterken. “We investeren in achterstallig onderhoud, digitale veiligheid en operationele verbeteringen. Tegelijkertijd richten we ons op verlieslatende activiteiten met het doel deze winstgevend te maken of af te bouwen,” aldus Meijs. De investeringen zullen het resultaat in 2025 nog onder druk zetten, maar vanaf 2026 verwacht de luchthaven het verlies te verkleinen en in 2027 break-even te draaien.
Aandacht voor luchtvracht
De focus ligt de komende jaren nadrukkelijk op luchtvracht. In de eerste vijf maanden van 2025 werd 14.992 ton gevlogen vracht verwerkt. Voor heel 2025 verwacht MAA uit te komen op ongeveer 40.000 ton. De luchthaven profileert zich als de “zevende baan van Schiphol” en maakt deel uit van de nieuwe cargo-strategie van Royal Schiphol Group. Dat moet van MAA een aantrekkelijk alternatief maken voor luchtvrachtmaatschappijen die op Schiphol geen groeiruimte vinden.
Operationele en duurzame vooruitgang
Ondanks het financiële verlies werden in 2024 en 2025 diverse mijlpalen bereikt. Zo keerde Turkish Airlines begin 2025 terug op MAA en breidden Emirates Cargo en Ethiopian Airways hun activiteiten uit. Ook werd een samenwerking gestart met ECS Livestock, marktleider in internationaal paardentransport. De luchthaven werd bekroond met de ACI Europe Best Airport Award in de categorie eco-innovation voor het ‘Electrifly’-concept: een 100% elektrische deur-tot-deur reiservaring.
Verder is MAA bezig met verduurzamingsmaatregelen zoals de elektrificatie van grondmaterieel en het behalen van Level 3 binnen het Airport Carbon Accreditation-programma. De luchthaven wil vanaf 2030 volledig CO₂-neutraal opereren op de grond. Daarnaast zijn infrastructurele verbeteringen doorgevoerd, waaronder de aanleg van parkeerplaats P2 en renovaties aan terminal en dienstwegen.
Vooruitblik
De luchthaven participeert samen met het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat in het traject voor een nieuw luchthavenbesluit, dat het verruimde baangebruik van 2.750 meter moet formaliseren. Dit besluit wordt echter niet meer in 2025 verwacht.
MAA beschikt naar eigen zeggen over voldoende liquiditeitsruimte binnen de bestaande financieringsafspraken om de huidige tekorten te overbruggen en noodzakelijke investeringen uit te voeren.
De directie, raad van commissarissen en aandeelhouders blijven vertrouwen houden in de ingezette koers. Meer details zijn te vinden in het volledige jaarverslag 2024 van HBML.