Clicky

dinsdag 29 juli 2025 - 12:57 uur
Home Blog Pagina 66

Woonwinkelketen Rivièra Maison failliet verklaard

faillissement

DEN HAAG – De Nederlandse woonwinkelketen Rivièra Maison is dinsdag failliet verklaard, hebben medewerkers van twee vestigingen bevestigd. Het personeel van het bedrijf, met zeven vestigingen in Nederland, is dinsdagmiddag ingelicht.

De onderneming heeft ook twee eigen zaken in Duitsland en een groot aantal verkooppunten in Europa waar de meubels en accessoires van het merk Rivièra Maison worden verkocht. In Nederland zijn de producten onder meer verkrijgbaar bij de interieur- en kledingzaken van Bomont.

De exacte reden voor het faillissement van Rivièra Maison is nog niet bekend. Volgens een medewerker ging het steeds slechter met het bedrijf en konden de rekeningen niet meer worden betaald.

“We zijn er kapot van”, zegt oprichter en directeur Henk Teunissen tegenover woonwebsite Wonen360. Hij richtte Rivièra Maison op in 1985. Het familiebedrijf, met honderden medewerkers, leed de afgelopen jaren verlies.

Is elektrisch rijden in de transportsector realistisch?

Elektrisch rijden wint langzaam maar zeker terrein binnen de transportsector. In 2024 werden in Nederland ruim 8.000 lichte elektrische voertuigen geregistreerd, wat een verdubbeling betekent ten opzichte van twee jaar eerder. Voor middelzware en zware voertuigen ligt het aantal registraties nog lager, rond de 669 stuks, maar ook hier is een duidelijke opwaartse trend zichtbaar.

Internationaal zet deze groei zich door: in Europa verdriedubbelde de verkoop van elektrische vrachtwagens in 2023. Landen als Noorwegen en Zweden laten zien dat grootschalige inzet van elektrische trucks zelfs op lange afstanden haalbaar is, met marktaandelen die oplopen tot bijna 8%.

Voor veel transportbedrijven blijft de overstap naar elektrisch rijden een strategische keuze. De aanschafprijs van elektrische voertuigen ligt vaak hoger dan die van dieselvarianten. Hier speelt financial lease een cruciale rol. Dankzij deze leasevorm kunnen ondernemers investeren in een modern en duurzaam wagenpark zonder direct een groot bedrag vast te leggen. Met vaste maandlasten, fiscale voordelen en de optie om het voertuig na afloop van het contract over te nemen, biedt financial lease de flexibiliteit die nodig is om mee te bewegen met de energietransitie.

De nieuwste elektrische trucks zijn niet alleen stiller, maar ook technologisch volwassen. Met actieradiussen van 300 tot 450 kilometer, en soms zelfs tot 600 kilometer, zijn ze steeds geschikter voor regionaal transport en vaste routes. Daarnaast wordt volop geëxperimenteerd met innovatieve oplossingen zoals batterijwisselstations, waarmee laadtijden aanzienlijk kunnen worden verkort. Dit verhoogt de operationele inzetbaarheid en biedt voordelen op drukke logistieke knooppunten.

Als we kijken naar de totale kosten over de levensduur, komen elektrische trucks steeds dichter in de buurt van dieselvoertuigen. Het onderhoud is goedkoper, de energieprijzen liggen lager en de voertuigen hebben doorgaans een langere levensduur. In steden zoals Amsterdam en Parijs zijn elektrische bestelbussen inmiddels financieel aantrekkelijk dankzij lokale en Europese subsidies. Naar verwachting zal de kostengelijkheid tussen elektrisch en diesel in brede zin rond 2025 of kort daarna worden bereikt. Tegelijkertijd worden regels voor uitstoot steeds strenger: vanaf 2025 worden meer binnensteden afgesloten voor voertuigen met schadelijke emissies, en vanaf 2040 geldt in de EU een emissievrije norm voor vrachtverkeer.

In dit veranderende landschap wordt het aanbod aan bedrijfswagens steeds diverser. Fabrikanten zoals Toyota zetten volop in op innovatie met onder andere elektrische pickups en waterstofvoertuigen, gericht op zwaarder transport. Deze technologische ontwikkelingen maken elektrische bedrijfswagens steeds beter toepasbaar voor uiteenlopende transportbehoeften. Voor ondernemers die hun wagenpark willen verduurzamen, zijn elektrische bedrijfswagens daardoor steeds realistischer en toegankelijker geworden. Met behulp van leaseconstructies zoals financial lease, subsidies en voortdurende technische verbeteringen is elektrisch rijden in de transportsector niet langer toekomstmuziek, maar een haalbare en duurzame stap vooruit.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

ABU: stakingen uitzendkrachten dc’s AH onverantwoord en onbegrijpelijk

DEN HAAG – De Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU) heeft dinsdag fel gereageerd op de stakingen van uitzendkrachten bij distributiecentra van Albert Heijn in Pijnacker en Geldermalsen. De acties zijn uitgeroepen door vakbond FNV, die protesteert tegen de onlangs afgesloten cao tussen werkgeversorganisaties ABU en NBBU en de Landelijke Belangen Vereniging (LBV).

Volgens de ABU is de staking onnodig en gebaseerd op een onjuiste voorstelling van zaken. “FNV misleidt de uitzendkrachten die zij zegt te vertegenwoordigen,” stelt de bond in een verklaring. De ABU wijst erop dat er al een nieuwe cao is afgesloten voor uitzendkrachten voor de periode 2026-2028, die volgens hen “de positie van uitzendkrachten aanzienlijk verbetert” en aansluit op nieuwe wetgeving rondom gelijke arbeidsvoorwaarden.

De ABU benadrukt dat FNV in 2021 zelf heeft ingestemd met het traject richting deze hervormingen, maar zich nu terugtrekt en nieuwe eisen stelt. Daarbij verwijt de werkgeversorganisatie FNV dat het herhaaldelijk uitnodigingen voor overleg heeft genegeerd. “Wie weigert aan tafel te komen, kan niet klagen over uitsluiting,” aldus de ABU.

Ook stelt de brancheorganisatie dat er geen sprake is van een verslechtering van arbeidsvoorwaarden, maar juist van verbeteringen. De acties zouden volgens de ABU dan ook nodeloos schade toebrengen aan bedrijven en organisaties die gebruikmaken van uitzendkrachten, terwijl zij geen directe partij zijn in het conflict.

De ABU roept FNV op om de acties te staken en alsnog het overleg aan te gaan. “FNV verkiest liever actievoeren boven daadwerkelijk onderhandelen,” aldus de bond, die circa 65 procent van de uitzendmarkt vertegenwoordigt.

Rutte feliciteert Trump: Europa gaat dankzij jou FORS betalen

DEN HAAG – NAVO-chef Mark Rutte heeft de Amerikaanse president Donald Trump gefeliciteerd met diens “grote succes” dat Europa “veel meer gaat betalen” voor defensie. “En dat moeten ze ook. En dat wordt jouw overwinning”, staat in een appje van Rutte waarvan Trump een afbeelding op sociale media heeft geplaatst. Rutte dankt Trump ook voor de aanvallen op Iran in het appje vol complimenten en hoofdletters.

Rutte overlaadt Trump al sinds zijn aantreden met lof en dankt mede daaraan volgens NAVO-bronnen zijn uitstekende verstandhouding met Trump. Ze zien die als cruciaal om Trumps steun voor de alliantie te behouden. Al schuiven diplomaten weleens ongemakkelijk bij de vloed aan vleiende woorden, Rutte is er toch maar in geslaagd de president goedgeluimd naar de top in Den Haag te halen, denken ze. De vrees bestond dat Trump erover zou denken weg te blijven, wat de NAVO in crisis zou kunnen storten.

“Je vliegt vanavond een nieuw groot succes in Den Haag tegemoet”, staat in Ruttes appje dat Trump dinsdag plaatste. “Het was niet gemakkelijk, maar we zijn erin geslaagd ze allemaal te laten tekenen voor 5 procent!” De leiders van de 32 NAVO-landen zullen woensdag afspreken 5 procent van hun economie te gaan uitgeven aan defensie en ondersteunende zaken. “Je zult iets bereiken dat GEEN Amerikaanse president in tientallen jaren voor elkaar kreeg.”

‘Europese vrienden’

Sommige NAVO-landen hopen maar dat de uitlatingen van Rutte en Trump niet de woede wekken van andere leiders op de top; van bondgenoten die de nieuwe uitgavenafspraak met veel moeite en al tegenstribbelend halen bijvoorbeeld. Of van landen die de aanvallen op Iran afwijzen en een schending van het internationaal recht noemen.

Rutte prijst Trump in het bericht voor “je beslissende optreden in Iran, dat werkelijk uitzonderlijk was, en iets dat niemand anders durfde. Het maakt ons allemaal veiliger”.

Trump heeft zin in de top, laat hij weten. Hij kijkt ernaar uit “al mijn heel goede Europese vrienden te zien”. Hij verwacht een “rustige top”, kalmer dan dat hij het de afgelopen dagen had met de Iran-crisis.

Moederbedrijf Monsterboard vraagt uitstel van betaling aan in VS

CHICAGO – Het moederbedrijf van vacaturesite Monsterboard heeft uitstel van betaling aangevraagd in de Verenigde Staten. CareerBuilder + Monster hoopt zo een nieuwe eigenaar of kopers van activiteiten te vinden, terwijl het een plan uitwerkt om schuldeisers terug te betalen.

De onderneming is een zogeheten Chapter 11-procedure gestart. Dat geeft het bedrijf de mogelijkheid aan een doorstart te werken terwijl de activiteiten blijven doorgaan.

Monsterboard was eerder onderdeel van Monster, een dochter van uitzendconcern Randstad. Vorig jaar werd Monster samengevoegd met branchegenoot CareerBuilder. Randstad heeft nu nog maar een minderheidsbelang in handen. Een woordvoerder van Randstad zegt niet voor CareerBuilder + Monster te kunnen spreken.

De financiële problemen bij het bedrijf kwamen eerder al aan het licht. Zowel Monster als CareerBuilder werd groot in de jaren negentig toen internetgebruik nog in opkomst was. Inmiddels hebben ze te maken met concurrentie van platforms als LinkedIn en Indeed.

“Net als vele andere in de branche is ons bedrijf getroffen door een uitdagende en onzekere macro-economische omgeving”, zegt topman Jeff Furman. Daarom is volgens hem naar veel opties gekeken. “We hebben vastgesteld dat het starten van dit door de rechtbank gecontroleerde verkoopproces de beste manier is om de waarde van onze bedrijven te maximaliseren en banen te behouden.”

Volgens hem is er al een deal gesloten voor de verkoop van onder meer het vacatureplatform van het bedrijf. Het verkoopproces gaat gepaard met herstructureringsmaatregelen bij de Amerikaanse tak van het bedrijf. Of er ook gevolgen zijn voor bijvoorbeeld het in Nederland bekende Monsterboard is niet duidelijk.

Belgische Distrilog Group neemt Transport Michiels over

WILLEBROEK/HULSHOUT – De Belgische logistieke dienstverlener Distrilog Group breidt verder uit met de overname van Transport Michiels uit Hulshout. De overname gaat in per 1 juli 2025. Transport Michiels blijft daarbij opereren als een aparte divisie binnen de groep.

Transport Michiels is gespecialiseerd in uitzonderlijk en buitenmaats transport en heeft al jarenlang een stevige reputatie opgebouwd binnen deze niche. Volgens Distrilog Group versterkt de overname de positie van beide bedrijven en biedt het mogelijkheden om klanten breder en veelzijdiger te bedienen.

“Beide bedrijven vullen elkaar uitstekend aan,” stelt Distrilog. “Waar Distrilog inzet op een breed palet aan logistieke en transportoplossingen, brengt Transport Michiels specialistische kennis en ervaring mee op het gebied van speciaal transport.”

Voor klanten en medewerkers verandert er volgens beide partijen weinig. De dienstverlening van Transport Michiels blijft behouden, net als de bestaande contracten en contactpersonen. Ook het personeel blijft werkzaam op de vertrouwde locatie in Hulshout.

Distrilog-CEO Philip Salaerts noemt de overname een logische stap binnen de groeistrategie van het bedrijf. “We kijken ernaar uit om samen te bouwen aan een duurzame toekomst. De overname van Transport Michiels past perfect binnen onze langetermijnvisie gericht op samenwerking, klantgerichtheid en innovatie.”

Met deze overname verstevigt Distrilog Group zijn positie als logistieke speler op de Belgische markt en breidt het zijn activiteiten verder uit richting het segment van uitzonderlijk vervoer.

Belgische TDL Group neemt transportactiviteiten Arjo Transport uit Lommel over

HOUTHALEN/LOMMEL – Het Belgische transportbedrijf TDL Group uit Houthalen heeft de transportactiviteiten overgenomen van het eveneens Belgische Arjo Internationaal Transport, gevestigd in Lommel. Met deze strategische overname wil TDL Group zijn positie in de transport- en logistieke sector verder versterken. Kwaliteit en continuïteit blijven daarbij volgens het bedrijf centraal staan.

Voor klanten en partners van Arjo Transport verandert er niets aan de dagelijkse gang van zaken. Het volledige personeel blijft in dienst, inclusief de vaste aanspreekpunten. Ook de bestaande dienstverlening en transportplanning blijven behouden.

“Onze grootste prioriteit was en blijft het garanderen van stabiliteit en kwaliteit voor onze klanten,” aldus TDL Group. “We zijn dan ook blij dat we het ervaren team van Arjo Transport kunnen verwelkomen binnen de TDL-familie.”

Beide bedrijven delen al jarenlang een vergelijkbare visie op transport, gericht op betrouwbare service, duurzame relaties en flexibele oplossingen. De integratie moet zorgen voor extra slagkracht op het vlak van technologie, duurzaamheid en serviceverbetering.

Met deze overname versterkt TDL Group zijn positie als logistieke partner in binnen- en buitenland. Klanten van Arjo Transport kunnen rekenen op voortzetting van de vertrouwde dienstverlening, aangevuld met de schaalvoordelen en ondersteuning van TDL Group.

Partij van 4500 kilo cocaïne onderschept in haven van Amsterdam: verdachte aangehouden

AMSTERDAM – In de haven van Amsterdam is op vrijdag 13 juni 2025 een grote partij cocaïne onderschept. Het gaat om ongeveer 4.500 kilo verdovende middelen die verstopt zaten in een container met hout uit West-Afrika, meldt het Openbaar Ministerie dinsdag.

De cocaïne, met een geschatte groothandelswaarde van ruim 112 miljoen euro, is in beslag genomen en inmiddels vernietigd.

De container arriveerde een dag eerder, op donderdag 12 juni, per vrachtschip in de Amsterdamse haven. Op basis van een risicoanalyse werd de lading geselecteerd voor nadere controle door de Douane. Met behulp van scanapparatuur en speurhonden werden de drugs aangetroffen.

Het HARC-team Noordzeekanaalgebied (HARC-NZKG), een samenwerkingsverband van Douane, FIOD en politie onder leiding van het Openbaar Ministerie Amsterdam, is direct een onderzoek gestart. In dat kader is op dinsdag 24 juni een 42-jarige man uit Amsterdam aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij de smokkel. Daarnaast zijn bedrijfspanden doorzocht. Meer aanhoudingen worden niet uitgesloten.

Het HARC-team benadrukt het belang van structurele samenwerking en intensieve controles in de strijd tegen drugssmokkel via de Nederlandse havens. Deze onderschepping geldt als een belangrijk succes in die aanpak.

Meerdere Tweede Kamerleden gaan naar pride in Boedapest

DEN HAAG – Tweede Kamerleden van meerdere partijen gaan zaterdag naar de veelbesproken pride in de Hongaarse hoofdstad Boedapest. Staatssecretaris Mariëlle Paul (Emancipatie, VVD) gaat namens het kabinet, nadat de Tweede Kamer hiertoe had opgeroepen via een motie.

Paul wil ook aan de pridemars door de stad deelnemen. Of dat gebeurt, is nog onduidelijk. Ze wil niet aan verboden onderdelen meedoen en de politie heeft de mars verboden. Burgemeester Gergely Karácsony heeft wel toestemming gegeven voor de tocht. Een woordvoerder van Paul zegt dat later een besluit wordt genomen.

De staatssecretaris gaat vrijdag in gesprek met de organisatie van de pride, tijdens een receptie van Karácsony. Zaterdag bezoekt Paul sowieso andere evenementen rond de pride, ook als ze niet meeloopt met de tocht. Daar spreekt ze onder meer met Hongaarse mensenrechtenorganisaties.

Mede-indiener van de motie Thom van Campen (VVD) gaat met partijgenoten Rosemarijn Dral en Eric van der Burg. Van GroenLinks-PvdA gaan Lisa Westerveld en Daniëlle Hirsch, namens Volt gaat Laurens Dassen en Mpanzu Bamenga gaat voor D66 naar Boedapest. Of zij meelopen met de mars is niet bekend.

De burgemeester van Amsterdam Femke Halsema gaat ook, na een uitnodiging van lhbti+-organisaties.

Ook vanuit het Europees Parlement gaat een grote delegatie naar Boedapest. Het gaat om vier Nederlanders en nog ongeveer vijftig Europarlementariërs uit andere landen. Het zijn parlementariërs van onder meer de centrumrechtse EVP, de sociaaldemocraten, de liberale fractie Renew en de Groenen.

Staking uitzendkrachten bij distributiecentra Albert Heijn: protest tegen ‘sjoemel-cao’

Albert Heijn

GELDERMALSEN/PIJNACKER – Honderden uitzendkrachten leggen vanaf woensdag 25 juni het werk neer bij de distributiecentra van Albert Heijn in Geldermalsen en Pijnacker. Het gaat om een staking uit protest tegen de zogenoemde ‘sjoemel-cao’ die volgens vakbond FNV ruimte biedt voor verslechterde arbeidsvoorwaarden.

De staking is georganiseerd door uitzendkrachten zelf, gesteund door FNV Flex, en kan volgens de vakbond meerdere dagen duren. Ook sluit FNV niet uit dat de acties zich uitbreiden naar andere distributiecentra en bedrijven.

Volgens FNV-bestuurder Karin Heynsdijk is de werkonderbreking bijzonder. “In de 33 jaar dat ik bij de FNV werk, heb ik nog niet eerder meegemaakt dat uitzendkrachten staken voor hun eigen cao. Dat zegt alles over hoe hoog de onvrede zit.”

De actie volgt op het aflopen van een ultimatum aan de brancheorganisaties ABU en NBBU, dat op 18 juni verliep. FNV eiste een cao met gelijke beloning voor gelijk werk, transparantie over arbeidsvoorwaarden en betere bescherming van arbeidsmigranten. In plaats daarvan tekenden de werkgeversorganisaties een cao met de Landelijke Belangen Vereniging (LBV), die volgens FNV ruimte laat voor eigen interpretatie van voorwaarden en geen objectieve toetsing van gelijkwaardigheid biedt.

Uit cijfers van het CBS blijkt dat uitzendkrachten gemiddeld 37 procent minder verdienen dan vaste medewerkers. Zelfs wanneer rekening wordt gehouden met opleiding en ervaring blijft er volgens het CBS een loonverschil van 13 procent bestaan.

Tijdens de stakingen worden er bijeenkomsten georganiseerd bij de distributiecentra, waar uitzendkrachten hun ervaringen delen met collega’s, media en publiek.

FNV waarschuwt dat dit pas het begin is van een bredere actiegolf in de uitzendsector. “Als werkgevers geen gehoor geven aan de oproep voor een eerlijke cao, moeten zij rekening houden met verdere werkonderbrekingen in andere sectoren,” aldus Heynsdijk.

Autocarrier Morning Midas gezonken na grote brand in de Stille Oceaan

Foto: USCGAlaska

Het autotransportschip Morning Midas is op zondag 23 juni in internationale wateren in de noordelijke Stille Oceaan gezonken. Het schip stond sinds 3 juni in brand, en zware weersomstandigheden in combinatie met waterschade zorgden uiteindelijk voor het zinken van het vaartuig. Dat meldt bergingsbedrijf Resolve Marine.

De Morning Midas zonk omstreeks 16.35 uur lokale tijd (UTC -9) op een diepte van circa 5.000 meter, op ongeveer 360 zeemijl van de dichtstbijzijnde kust. Twee bergingsslepers, uitgerust met middelen voor het bestrijden van vervuiling, blijven uit voorzorg ter plaatse om te monitoren op eventuele vervuiling of ronddrijvend wrakmateriaal.

Het onder Liberiaanse vlag varende schip, beheerd door Zodiac Maritime, was onderweg van Yantai (China) naar Lázaro Cárdenas (Mexico) en vervoerde meer dan 3.000 voertuigen. Onder de lading bevonden zich circa 70 volledig elektrische voertuigen en 681 hybride modellen. De brand zou zijn ontstaan op het dek waar de elektrische voertuigen stonden opgeslagen, wat opnieuw vragen oproept over de risico’s van lithium-ionbatterijen bij maritiem vervoer.

Hoewel de bemanning nog heeft geprobeerd het vuur te blussen met de aan boord aanwezige systemen, laaide de brand op. Alle 22 bemanningsleden werden uiteindelijk geëvacueerd en in veiligheid gebracht door het nabijgelegen containerschip COSCO Hellas.

OM wil oud-Jumbo-baas Van Eerd anderhalf jaar de cel in

GRONINGEN – Het Openbaar Ministerie eist een celstraf van twee jaar, waarvan acht maanden voorwaardelijk, tegen de voormalige topman van Jumbo Frits van Eerd. Volgens aanklagers is hij schuldig aan witwassen en valsheid in geschrifte en liet hij zich omkopen.

“Hij heeft gedurende lange tijd misbruik gemaakt van zijn positie binnen het Jumbo-concern”, zei de officier van justitie. Naast de financiële schade, hekelt het OM de reputatieschade die hij Jumbo heeft aangedaan. Ook verwijt het OM Van Eerd dat hij kennelijk vrienden en kennissen aanstuurt om onbetrouwbare getuigenverklaringen te geven.

Van Eerd werd in september 2022 gearresteerd en zat enkele dagen vast, waarna hij aftrad als topman van Jumbo. Het maakte deel uit van een onderzoek rond Theo E., die terechtstaat voor belastingfraude, omkoping en valsheid in geschrifte. Tegen hem werd vier jaar cel geëist.

Bij de doorzoeking van Van Eerds huis en werkplaats vonden de FIOD en het OM bijna 450.000 euro aan contant geld, dat onder andere in een koelkast lag. Het OM verdenkt Van Eerd ervan een groot deel van dat geld te hebben witgewassen. Welke exacte illegale bron het geld zou hebben, weten de aanklagers op dit moment niet. Maar dat is volgens de officier van justitie ook niet nodig om witwassen te bewijzen. Dat zoveel cashgeld in briefjes van 200 of 500 euro opgeslagen ligt, is een belangrijke aanwijzing van witwassen.

Getuigenverklaringen die tegenwicht moesten bieden tegen de witwasverdenkingen, noemde de officier van justitie onbetrouwbaar, bijvoorbeeld doordat betrokkenen de genoemde bedragen nogal eens aanpasten. Daarnaast noemde E. Van Eerd in onderschepte gesprekken “een zware witwasser”. Het is volgens het OM sowieso opmerkelijk dat Van Eerd bleef omgaan met E., die in 2014 werd veroordeeld voor witwassen. Dit was tegen de wens van Jumbo en werd volgens het OM dan ook zorgvuldig geheimgehouden.

Van Eerd ontving volgens het OM ook giften in ruil voor sponsorcontracten voor motorraceteams, die medeverdachte E. regelde. Het bedrag aan sponsorgeld van Jumbo dat op facturen stond, ging vervolgens niet volledig naar gesponsorde teams. Volgens het OM kwam een deel van het Jumbo-geld in de vorm van bijvoorbeeld luxe gereedschapskisten of een flink afgeprijsde trailer bij Van Eerd terug. Ook zou E. zelf een deel van de sponsorgelden hebben opgestreken.

Van Eerd en E. ontkenden eerder de aantijgingen.

Wilders en Orbán lunchen met elkaar in Den Haag

DEN HAAG – PVV-leider Geert Wilders heeft de Hongaarse premier Viktor Orbán dinsdagmiddag ontmoet in Den Haag voor een gezamenlijke lunch.

Op beelden van een ANP-fotograaf is te zien dat de twee samen aan tafel zitten in een restaurant.

Even daarvoor landde het vliegtuig van Orbán in Nederland. De premier is in Den Haag voor de NAVO-top.

Wilders heeft Orbán eerder een “goede vriend” genoemd. In het Europees Parlement zijn de partijen van de twee politici deel van dezelfde radicaalrechtse politieke familie.

Zeecontainer met 719 elektrische steps gestolen in Schiedam – beloning voor gouden tip

SCHIEDAM – In de nacht van 23 op 24 mei 2025 is in Schiedam een zeecontainer met daarin 719 elektrische steps van het merk Kukirin, type G2 Master, gestolen. De politie heeft inmiddels één verdachte aangehouden. Deze persoon zit nog in voorlopige hechtenis, maar de partij gestolen steps is nog spoorloos.

Uit onderzoek blijkt dat de gestolen steps inmiddels te koop worden aangeboden via onder andere Marktplaats en Facebook, met name in de regio Rotterdam. Opvallend is dat deze steps daar voor prijzen ver onder de normale winkelwaarde worden aangeboden.

De politie benadrukt dat zowel de verkoop als de aankoop van deze gestolen steps strafbaar is.

Voor de tip die leidt tot het terugvinden van de volledige partij is een beloning van € 2.500,- uitgeloofd.

Heeft u informatie over deze diefstal of weet u waar de gestolen Kukirin G2 Master steps zich bevinden? Neem dan contact op met de redactie van Transport Online via redactie@transport-online.nl. Uw tip kan van grote waarde zijn voor het onderzoek.

Activisten ketenen zichzelf opnieuw vast aan havenspoorlijn in Rotterdam

Foto: JB Media

ROTTERDAM – Tientallen activisten van de actiegroep “Geef Tegengas” hebben dinsdagmiddag op de eerste dag van de NAVO-top in Den Haag de havenspoorlijn in Rotterdam geblokkeerd. De actie vindt plaats op twee locaties: aan de Vondelingenweg in Pernis en bij het Vaanplein in Barendrecht. De blokkades begonnen rond 12.45 uur.

Volgens de actiegroep is de haven van Rotterdam een belangrijk logistiek knooppunt in de aanvoer van militaire goederen, waaronder die voor de NAVO en de Israëlische F35-keten. Met hun actie willen de activisten aandacht vragen voor de rol die het Rotterdamse havenbedrijf volgens hen speelt in internationale militaire logistiek.

De demonstranten hebben zich op het spoor vastgeketend. Inmiddels zijn er tientallen agenten ter plaatse. Er wordt vooralsnog niet ingegrepen.

Het is niet de eerste keer dat “Geef Tegengas” actie voert op het Rotterdamse spoor. In april blokkeerden zij de havenspoorlijn al vijf keer. Die acties leidden toen tot forse vertragingen in het goederenvervoer en veroorzaakten naar schatting telkens tonnen schade.

Het is nog onduidelijk hoe lang de blokkade zal aanhouden en welke gevolgen dit heeft voor het treinverkeer van en naar de Rotterdamse haven.

×