Clicky

zondag 11 mei 2025 - 05:57 uur
Home Blog Pagina 65

SSI Schaefer boekt omzetgroei in 2024 en sluit boekjaar positief af

NEUNKIRCHEN – De SSI Schaefer Group, specialist in intralogistieke oplossingen, heeft in het boekjaar 2024 een omzetgroei van 4,8 procent gerealiseerd. De voorlopige cijfers tonen een omzet van 2 miljard euro, terwijl het aantal binnengekomen orders met 18,7 procent toenam ten opzichte van het voorgaande jaar. De onderneming spreekt van een duidelijk positief groepsresultaat.

De groei werd voornamelijk gedragen door de divisie Logistics Solutions, die een omzetstijging van 14,8 procent liet zien. Deze grootste bedrijfseenheid binnen de groep profiteerde van een zorgvuldig samengestelde productmix en een sterk toenemend ordervolume. Ook de divisie Customer Services bleef sterk presteren.

Aan de andere kant kreeg SSI Schaefer te maken met afnemende vraag en toenemende concurrentie in de divisies Products & Equipment en Plastics, met name vanuit de automotive-sector.

Een belangrijk hoogtepunt in 2024 was de afronding van een grootschalig project voor de Zweedse supermarktketen Coop. Hierbij werd het volledig geautomatiseerde SSI Case Picking-systeem opgeleverd, waarbij 95 procent van de orderpicking-processen automatisch verloopt. Het project geldt als de grootste logistieke oplossing ooit door SSI Schaefer gerealiseerd.

Ook op het gebied van innovatie en duurzaamheid zette de onderneming stappen. Op de vakbeurs LogiMAT in maart 2025 presenteerde SSI Schaefer de nieuwe FastBots Solution: een vloot krachtige robots die flexibel tussen magazijn en werkstations beweegt. Daarnaast publiceerde het bedrijf zijn derde duurzaamheidsrapport, waarmee het de voortgang van zijn milieustrategie en maatschappelijke betrokkenheid documenteert.

CEO Peter Edelmann zegt tevreden te zijn over de behaalde resultaten: “Ondanks aanhoudende marktdruk en investeringsbeperkingen hebben we onze belangrijkste doelstellingen grotendeels bereikt. In 2025 zetten we in op klantgerichtheid, innovatie en duurzame winstgevendheid.”

Drie nieuwe kadekranen voor de ECT Delta terminal arriveren woensdag 9 april

ROTTERDAM – Morgen woensdag 9 april arriveert de Zhen Hua 27 vanuit Shanghai in de haven van Rotterdam. De Zhen Hua 27 heeft drie nieuwe kadekranen aan boord voor de ECT Delta terminal van Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT).

De kranen worden op afstand bediend, hebben een hijshoogte van 54 meter onder de spreader en zijn opgetopt 142 meter hoog. De kranen hebben een reikwijdte van 25 containers breed, ruim voldoende om de allergrootste containerschepen van 24.000 TEU en meer te behandelen. Met de aanschaf breidt ECT haar faciliteiten voor deze Ultra Large Container Ships (ULCS’s) verder uit.

De nieuwe kadekranen komen te staan op de zuidzijde van de ECT Delta terminal aan de Amazonehaven. De investeringen in de kranen vormen onderdeel van een groter investeringspakket voor de ECT Delta terminal in onder andere hybride automatisch gestuurde voertuigen (AGV’s), hybride en elektrische Straddle-Carriers, automatische stapelkranen (ASC’s) en systemen.

Met deze investeringen zet ECT stappen om de ECT Delta terminal naar de toekomst toe verder te moderniseren en te verduurzamen. In de komende jaren zal de terminal steeds meer overstappen op zero-emissie equipment en worden er walstroomfaciliteiten aangelegd.

Japan wil meedoen aan NAVO-knooppunt voor hulp aan Oekraïne

TOKIO – Japan wil meedoen met het zenuwcentrum dat de NAVO heeft opgezet om het Oekraïense leger van wapens, training en advies te voorzien. Het Aziatische land is geen NAVO-lid, maar hoopt te leren van Oekraïnes strijd tegen Rusland.

“Vooruitkijkend gaan we werk maken van deelname in NSATU”, zei defensieminister Gen Nakatani tijdens een bezoek van NAVO-topman Mark Rutte aan zijn land. NSATU coördineert de levering van militaire hulp aan Oekraïne, de reparatie van beschadigd materieel en het opleiden van militairen. Het centrum is opgezet om de Verenigde Staten te vervangen. Die hadden tot het aantreden van president Donald Trump doorgaans de leiding over deze zaken.

Japan maakt geen deel uit van het bondgenootschap, maar werkt er al lange tijd nauw mee samen. Die samenwerking wordt sterker nu China als een steeds grotere bedreiging wordt gezien voor zowel Japan als de VS. China is Ruslands belangrijkste bondgenoot. Japan hoopt zijn voordeel te doen met de lessen die Oekraïne en zijn bondgenoten “trekken uit de Russische agressie tegen Oekraïne”, zei Nakatani.

Inventief

“Het zou geweldig zijn” als Japan aansluit bij NSATU, zei Rutte. De secretaris-generaal dankte Nakatani voor “de krachtige hulp aan Oekraïne” die Japan verleende sinds de grote Russische invasie van ruim drie jaar geleden.

NSATU, in het Duitse Wiesbaden, heeft onder meer de taak om de Oekraïense krijgsmacht te helpen volgens westerse inzichten en methoden te vechten. Ondertussen leren Oekraïnes bondgenoten ook veel van de Oekraïners, die veel tekortkomen en steeds inventief moeten zijn om zich de Russen van het lijf te houden.

GL-PvdA en VVD willen dat NOS en NTR samengaan bij hervorming NPO

DEN HAAG – GroenLinks-PvdA en de VVD willen dat de NTR en de NOS samengaan in het nieuwe omroepbestel. De twee omroepen moeten samen een omroeptaakhuis worden, zeggen Kamerleden Mohammed Mohandis (GroenLinks-PvdA) en Claire Martens-America (VVD) in een motie.

Minister Eppo Bruins (Cultuur, NSC) maakte vorige week bekend dat de NTR als omroep ophoudt te bestaan, maar dat het de bedoeling is dat de taken van de omroep worden overgenomen door de nieuw te vormen omroephuizen.

De Kamerleden vinden dat de taken van de NTR “het onafhankelijke karakter van de publieke omroep garanderen”. Het gaat dan vooral om NTR-programma’s gericht op kunst en cultuur, jeugd en educatie, wetenschap en informatie. Er is volgens de Kamerleden “geen enkele garantie dat omroephuizen deze programmering overnemen”.

Bij de hervorming van de publieke omroep in 2029 blijft de NOS bestaan als onafhankelijke taakomroep. De andere omroepen moeten zich gaan verenigen in vier of vijf omroephuizen.

Pluimveetransporteur verliest bezwaar tegen dwangsom na herhaalde overtreding Transportverordening

Adobe Stock | dtatewa

DEN HAAG – Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft op 8 april 2025 het verzoek van een pluimveetransporteur afgewezen om een voorlopige voorziening te treffen tegen een opgelegde last onder dwangsom. De maatregel was opgelegd door het ministerie van Landbouw om herhaling van overtredingen van de Europese Transportverordening te voorkomen.

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) constateerde in 2024 meerdere keren dat kuikens tijdens transporten beklemd zaten met hun vleugel of kop in de containerladen. Volgens de NVWA ging het hierbij om situaties die zichtbaar waren aan de buitenzijde van de containers, en die voorafgaand aan het transport hadden kunnen worden opgemerkt door de chauffeur.

Hoewel de beklemmingen mogelijk zijn ontstaan tijdens het laden door externe vangploegen, oordeelde de voorzieningenrechter dat de verantwoordelijkheid voor het welzijn van de dieren bij de vervoerder ligt. De chauffeur had de containers vóór vertrek moeten controleren op mogelijke overtredingen.

De minister van Landbouw legde naar aanleiding van de constateringen een last onder dwangsom op van maximaal €100.000, met een boetebedrag van €20.000 per nieuwe overtreding. De transporteur had gevraagd om schorsing van dit besluit of een extra termijn om aan de eisen te kunnen voldoen, maar de voorzieningenrechter wees beide verzoeken af.

Volgens de rechter was de maatregel proportioneel en was er voor de transporteur voldoende gelegenheid geweest om het bedrijfsproces aan te passen. Zo zou het bedrijf meer tijd kunnen nemen voor controles of extra personeel kunnen inzetten om het dierenwelzijn te garanderen.

De voorlopige voorziening is afgewezen en het handhavingsbesluit blijft voorlopig van kracht. De minister hoeft geen proceskosten te vergoeden.

AVROTROS en PowNed vormen samen eerste omroephuis

HILVERSUM – De omroepen AVROTROS en PowNed vormen samen het eerste omroephuis in het nieuwe publieke bestel. Dat hebben de omroepen samen bekendgemaakt. Minister Eppo Bruins (Media) kondigde vrijdag aan dat de taken van de individuele omroepen worden ondergebracht in vier of vijf omroephuizen.

De besturen van de omroepverenigingen hebben ingestemd met het voorlopige besluit voor de vorming van “Omroephuis 1”. De omroepen werken vanaf 1 januari 2029 “met behoud van hun eigen identiteit” onder een gezamenlijke raad van toezicht.

AVROTROS en PowNed werkten op bepaalde vlakken al samen, zoals in ICT, juridische zaken, financiën en personeelszaken. “Door de huidige succesvolle samenwerking met PowNed uit te breiden en samen een omroephuis te vormen, laten we zien vooruit te willen”, zegt AVROTROS-directeur Taco Zimmerman. PowNed-baas Dominique Weesie vult aan: “Laten wij de eersten zijn die over onze schaduw heen durven te stappen in het belang van een publieke omroep die efficiënt en slagvaardig is, maar met behoud van de identiteit van beide omroepmerken.”

Bruins maakte vrijdag ook bekend dat de NTR verdwijnt bij de hervorming van de NPO. De taken van de NTR blijven wel bestaan, maar worden ondergebracht een van de omroephuizen.

Zuid-Korea lost schoten nadat Noord-Koreanen grens oversteken

SEOUL – Zuid-Korea heeft waarschuwingsschoten gelost nadat ongeveer tien Noord-Koreaanse militairen de grens tussen beide Korea’s waren overgestoken. De Noord-Koreanen keerden vervolgens terug naar het noorden. Dat hebben de Zuid-Koreaanse strijdkrachten bekendgemaakt.

De grens ligt op de plek waar het front zich bevond toen in 1953 een wapenstilstand werd gesloten tijdens de Koreaanse Oorlog. De strijd tussen het communistische Noord-Korea en het prowesterse Zuid-Korea brak drie jaar eerder uit. Hun legers trokken zich met de wapenstilstand 2 kilometer terug van het front. Die bufferzone wordt de gedemilitariseerde zone (DMZ) genoemd en wordt zwaar beveiligd.

Seoul en Pyongyang zijn officieel nog met elkaar in oorlog, omdat er nooit vrede is gesloten. Er zijn periodes van toenadering geweest, maar de relatie bevindt zich momenteel op een dieptepunt. De spanningen op het Koreaanse schiereiland nemen de afgelopen jaren alleen maar toe.

Gerritsen Logistics neemt eerste 100% elektrische truck in gebruik

VEENENDAAL – Gerritsen Logistics heeft onlangs een volledig elektrische Volvo-truck aan het wagenpark toegevoegd. Het bedrijf ziet verduurzaming niet langer als een keuze, maar als een noodzakelijke stap richting de toekomst.

De nieuwe elektrische truck wordt zowel in binnensteden als daarbuiten ingezet en is geschikt voor uiteenlopende transporten, waaronder standaardtrailers, diepladers en oprijsemi’s.

Hiermee wil Gerritsen Logistics haar dienstverlening flexibel houden, terwijl tegelijkertijd wordt gewerkt aan het terugdringen van emissies.

Met deze investering zet het bedrijf een belangrijke stap in de richting van schoner en stiller transport.

Daimler Truck verkoopt minder vrachtwagens in eerste kwartaal 2025

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Daimler Truck heeft in het eerste kwartaal van 2025 wereldwijd 99.812 voertuigen verkocht. Dat is een daling van 8 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen het concern nog 108.911 vrachtwagens verkocht. De afname komt overeen met de interne verwachtingen van het bedrijf.

De daling is vooral zichtbaar bij Trucks North America, waar de verkoop met 16 procent daalde naar 38.992 vrachtwagens. Ook Mercedes-Benz Trucks verkocht minder: 33.446 vrachtwagens, een daling van 18 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024.

Tegenover deze dalingen staat een groei bij andere onderdelen van het concern. Zo steeg de verkoop van Trucks Asia met 16 procent naar 24.772 vrachtwagens, en noteerde Daimler Buses een toename van 11 procent naar 6.206 bussen.

De verkoop van batterij-elektrische voertuigen daalde licht met 7 procent, van 813 in Q1 2024 naar 759 in Q1 2025.

Sinds 1 januari 2025 vallen de activiteiten van Daimler Truck in China en India onder de divisie Mercedes-Benz Trucks. De gepresenteerde cijfers zijn gebaseerd op deze nieuwe segmentindeling.

Op 14 mei publiceert Daimler Truck de volledige financiële en niet-financiële resultaten over het eerste kwartaal van 2025.

NBC: VS overwegen tot 10.000 militairen uit Oost-Europa te halen

WASHINGTON – Het Amerikaanse ministerie van Defensie overweegt om vele duizenden militairen terug te trekken uit het oosten van Europa, meldt NBC News op basis van zes regeringsbronnen uit de VS en Europa.

Het gaat om troepen die onder Joe Biden waren ingezet om de buurlanden van Oekraïne te beschermen na de grootschalige Russische inval in dat land.

De Amerikaanse regering onder Donald Trump vindt dat de VS een onevenredig grote bijdrage leveren aan de veiligheid in Europa. In plaats daarvan willen de VS meer moeite kunnen steken in andere kwesties die zij belangrijk vinden, zoals de eigen grens met Mexico en weerstand bieden aan China. Bovendien wil Trump minder geld uitgeven aan de krijgsmacht.

Biden stuurde in 2022 20.000 extra militairen naar Europa. Een deel daarvan wil Trump terughalen. Precieze aantallen zijn volgens NBC nog niet bekend, maar het zou om de helft kunnen gaan. De militairen die mogelijk terugkomen zitten in Roemenië en Polen.

Rijinstructeur en zeven leerlingen onder invloed van verdovende middelen tijdens controle

Foto: Politie Oost-Brabant | X

DEN BOSCH – De politie controleerde maandag bij het CBR in Den Bosch ruim twintig lesauto’s.

Zeven leerlingen en één instructeur testten positief op het gebruik van verdovende middelen en zijn onderworpen aan een bloedproef.

Daarnaast is er proces verbaal opgemaakt voor het niet tonen van een WRM pas. Rijinstructeur is een gereglementeerd beroep (beschermd beroep). Om rijles te geven, moet men een geldige WRM-bevoegdheidspas hebben. De WRM-pas is 5 jaar geldig. Een instructeur moet bijscholing volgen om de pas te kunnen verlengen.

Grootste scheepsfonds in jaren geplaatst

Eind 2024 plaatste Hanzevast haar nieuwe scheepsfonds Vlootfonds Hanzevast 3 – Handysize Opportunity Fund C.V., waarbij een totaalbedrag van EUR 11,1 miljoen aan nieuw kapitaal is ingeworven. De grote belangstelling voor het fonds, verklaart Hanzevast door de goede risico/ rendement verhouding en het feit dat investeringen in scheepsfondsen van deze grootte nergens anders in de markt worden aangeboden.

Met een investering in het Handysize Opportunity Fund zijn beleggers eigenaar geworden van een vloot van vier hoogwaardige Handysize bulkcarriers, elk 180m lang. De bulkers met een laadvermogen van 38.000 DWT zijn rond de 10 jaar oud en worden voornamelijk ingezet voor het vervoer van basisproducten zoals kolen, granen, soja en rijst. Zo vervoert één lading van een schip uit de Hanze G-serie bijvoorbeeld genoeg om maar liefst 120.000 mensen een jaar lang van graan te voorzien! Het vervoer van deze producten laat door onder andere de groei van de wereldbevolking een stabiele groei zien.

Het door participanten ingelegd vermogen bedraagt EUR 11,1 miljoen, met een verwacht rendement van 14,9% (IRR) en Loan-to-Value van slechts 41,1%. Het fonds is gericht op de lange termijn exploitatie van de schepen en het realiseren van een maximale opbrengst bij verkoop. De Hanze G-serie vaart wereldwijd onder Nederlandse vlag en heeft Groningen als thuishaven. De afgelopen drie jaar hebben de vier zusterschepen samen 180+ havens aangelopen. Gedurende de looptijd maken de schepen gebruik van het fiscaal aantrekkelijke tonnageregime.

Manon Wolters, algemeen directeur Hanzevast, meldt: “Beleggers zien scheepsfondsen als waardevolle diversificatie in hun portefeuille, waarbij de verhouding risico/rendement klopt. Met een conservatieve financiering en de lange termijn verdiencapaciteit zijn scheepsfondsen een aantrekkelijke propositie.”

ING: pensioenfondsen hard geraakt door beursval en lagere rentes

AMSTERDAM – De Nederlandse pensioenfondsen worden hard geraakt door de uitverkoop op de aandelenbeurzen en de lagere rentes, waarschuwt ING. Nu de grote hervormingen van het pensioenstelsel voor de deur staan, kijken de fondsen volgens de bank dan ook met spanning toe hoe de aandelenkoersen en de wereldwijde rentes zich verder ontwikkelen.

ING noemt de onrust op de beurzen en lagere rentes, die volgden op de handelsoorlog van de Amerikaanse president Donald Trump, een “perfecte storm” voor de pensioenfondsen. De fondsen meten hun financiële gezondheid namelijk via hun dekkingsgraad, die laat zien of ze genoeg geld hebben om alle pensioenen nu en in de toekomst te betalen. Bij een dekkingsgraad van 100 procent is het vermogen gelijk aan de verplichtingen.

De dekkingsgraad wordt berekend door de waarde van beleggingen te delen door de waarde van pensioenverplichtingen. De fondsen worden nu op twee fronten tegelijk geraakt. De daling van de aandelenkoersen verlaagt de waarde van de beleggingen, terwijl lagere rentetarieven de verplichtingen verhogen. ING schat dat de onrust al 4 procent van de gemiddelde dekkingsgraad heeft afgesnoept. De huidige situatie doet volgens de bank denken aan het begin van de coronapandemie en de jaren na de financiële crisis van 2008, toen veel dekkingsgraden onder de 100 procent daalden.

ING schat dat de gemiddelde dekkingsgraad nu 114 procent is. Bij een verdere beursval zou dat naar 100 procent kunnen zakken. Verschillende grote fondsen, waaronder het ABP, hebben volgens de bank een lagere dekkingsgraad dan gemiddeld en lopen het risico dat hun dekkingsgraad te dicht bij de 100 procent komt. Als de dekkingsgraad onder de 100 procent zakt, kan een soepele overgang naar het nieuwe stelsel niet worden gegarandeerd.

Pensioenfonds Zorg en Welzijn laat weten de ontwikkelingen nauwgezet te volgen. De dalende koersen hebben volgens het fonds op dit moment geen invloed op de pensioenen, waarvan de hoogte voor 2025 vastligt. Van een effect op de overgang naar het nieuwe stelsel is volgens PFZW op dit moment geen sprake. Ook het ABP houdt de ontwikkelingen scherp in de gaten. Als belegger op lange termijn stelt het fonds het hoofd koel te houden. “We beleggen twintig tot zestig jaar vooruit en dat geeft een ander perspectief op de politieke en economische actualiteit dan voor beleggers die op korte termijn handelen.”

Maximaal robuuste Pacton-aanhangwagen voor spoorwerk van Fred Prinsen

WIJK BIJ DUURSTEDE – Fred Prinsen BV uit Wijk bij Duurstede werkt sinds kort met een nieuwe en maximaal robuuste, vierassige Pacton-schamelaanhangwagen. Duurzaamheid en kwaliteit staan voorop in het wagenpark, want de inzet in de railinfra vergt veel van het materieel.

Mede-directeur Tijmen Prinsen: “Alleen een spoorkraan weegt al 25 ton. Dat is bijvoorbeeld een reden waarom we bij Prinsen standaard kiezen voor de forse en zwaar uitgevoerde Zweedse Laxo-rongen. Een standaard rongetje is bij ons na een week krom.”

Het wagenpark van Fred Prinsen BV is niet heel groot, maar vormt wel een belangrijke basis onder de dagelijkse werkzaamheden. De nieuwe Pacton-trailer sluit aan bij meerdere andere trailers, alsook een viertal trucks en een containerwagen.

De nieuwe Pacton-aanhangwagen wordt inmiddels breed en voluit gebruikt in het dagelijkse spoorwerk. De aanhangwagen wordt ingezet voor onder meer het transport van spoorkranen, shovels en zelfs hele wagons. Daartoe is de aanhangwagen speciaal voorzien van wielgeulen, voor extra veilig wagontransport. Veelal worden er ook spoorgerelateerde materialen teruggeladen op de aanhangwagen.

Duurzaam recyclen

In de markt van spoorwegmaterialen is Fred Prinsen BV een belangrijke speler. De onderneming uit Wijk bij Duurstede belevert al jaren klanten in de Rail Infra. Begonnen in Austerlitz, waar nog altijd een opslaglocatie gevestigd is, betrok men in 2012 een grotere vestiging in Wijk bij Duurstede.

“Werk aan het spoor is onze core business. Daarbij kopen we ook spoormaterialen in en recyclen we die op duurzame wijze”, zegt directeur Tijmen Prinsen, die samen met broer Freddy het bedrijf bestuurt. In het familiebedrijf, met in totaal 20 medewerkers werken nog verschillende andere Prinsen. Een groot deel van het werk aan het spoor is in opdracht van Prorail, maar over het algemeen werkt Fred Prinsen BV voor de grote Spooraannemers.

Robuust gebouwd

Het nieuwe vierassige Pacton schamelaanhangwagenchassis (vloertype AXD.437.L) is geheel naar de klantspecificatie van Prinsen ontwikkeld. De achterste dwarsligger van het acht meter lange chassis bevindt zich op 20 cm uit de achterzijde, ter versterking voor heftruckbelading. De totale voertuiglengte bedraagt 9,6 meter, met een nekbalkhoogte van 10 cm en een chassishoogte van 93 cm. De vooras heeft een 10-tons as en het astridem is tot 27 ton belastbaar. De voorste twee assen van het tridem zijn voorzien van een centrale aslift.

Het aanhangwagenchassis is op dubbellucht uitgevoerd, met 16 Alcoa Durabright velgen (17.5 x 6.75) met Goodyear banden. Er zijn led-werk en -mistlampen in de lichtbak. Ook zijn er led-werklampen achter de vooras. Daarnaast is de aanhangwagen uitgerust met een zwaailamp, 2 maal 5 gele led-zijlampen (in de kantbalk ingebouwd), 2 led-steellampen en 2 led-breedtelichten. Aan de veiligheid is ook extra aandacht besteed middels een autonoom parkeerverlichtingssysteem dat de trailer zo nodig verlicht als die onaangekoppeld langs de weg staat. Het systeem werkt op een tweetal accu’s van 12 volt, met een eigen oplaadvoorziening.

Het beste maatwerk

De vloer is boven de vooras, alsook de volledige kopsectie, uitgevoerd in staal. Achter de kop, tussen de hoofdliggers en in de buitenvakken, is een 28mm shiplapped hardhouten vloer gekozen. Achter de kopsectie en buiten de hoofdliggers is een U-profiel (spoor) op de doorstekers gelast, om spoorwielen in te laten zakken als extra vergrendeling.
Er zijn ruimschoots Laxo-rongkokers en bindogen aangebracht, alsook een wagenbrede, gegalvaniseerde stophoutbak én aan elke zijde voor het tridem asstel een rvs-gereedschapskist met twee lades. Ook vier stuks breedteborden zijn voorzien.

Voor Prinsen was het niet de eerste kennismaking met Pacton uit Ommen. “We hadden eerder al eens een platte trailer aangeschaft bij Pacton. In ons werk is geen ruimte voor standaard trailers, we willen het beste maatwerk dat er is, gewoon omdat dit noodzakelijk is bij deze zware inzet. Alleen zo kun je efficiënt, maar vooral ook veilig, werken. Omdat de eerdere Pacton trailer prima is bevallen, zijn we zonder schroom voor deze Pacton-aanhangwagen gegaan.”

Primeur: eerste Volvo FH Aero Electric met ADR AT-goedkeuring voor JGT

HOOGVLIET – De Jong-Grauss Transport (JGT) uit Hoogvliet heeft een bijzondere primeur. De specialist in containertransport heeft de eerste Volvo FH Aero Electric in Europa met ADR AT-goedkeuring in gebruik genomen waarmee het een specifieke categorie gevaarlijke stoffen mag vervoeren.

Volvo Trucks is de eerste truckfabrikant in Europa die een elektrische truck met ADR-goedkeuring levert. “Tot dusver kon je met een elektrische truck geen ADR-transport doen, maar nu is dat wel mogelijk”, vertelt Jan Verlaan, directeur van JGT.

De Volvo FH Aero Electric heeft een RDW-goedkeuring voor ADR AT-transporten. Dat betekent dat een aantal specifiek type ADR-transporten met deze truck mag worden uitgevoerd, zoals het vervoer van giftige stoffen, vluchtige stoffen en vaste stoffen.

“Voor onze opdrachtgevers die deze stoffen willen laten vervoeren, kunnen wij het transport nu dus emissievrij uitvoeren met deze elektrische vrachtwagen. Want ook zij zijn bezig met het verkleinen van hun CO2-footprint en vragen ons wat wij als vervoerder doen op het gebied van milieu en duurzaamheid. Dat sluit aan op onze inzet om onze CO2-uitstoot te verkleinen en daar draagt de komst van deze elektrische truck aan bij”, licht Verlaan toe.

50 ton GCW

Een belangrijk voordeel van de Volvo FH Aero Electric is dat de truck technisch en wettelijk geschikt is voor een combinatiegewicht (GCW) van 50 ton en een relatief laag eigen gewicht kent. Na een vergelijking koos JGT dan ook voor Volvo Trucks.

“In ons werk telt elke kilo, dus een hoog GCW in combinatie met het laadvermogen is een groot pluspunt”, zegt Verlaan. “Van onze 110 vrachtwagens is de helft al Volvo, dus we kennen zowel het merk als de mensen erachter. Dat vertrouwen is extra belangrijk bij een nieuwe stap zoals elektrisch rijden.”

De truck is geleverd door Volvo Trucks-dealer Volvo Group Truck Center. Verlaan: “Zij hebben ons uitstekend geadviseerd over wat we nodig hebben, inclusief oplossingen voor de laadinfrastructuur. Ook heeft VGTC voor ons het traject bij de RDW doorlopen om de ADR AT-goedkeuring te krijgen.”

Opladen op eigen locatie

De truck is uitgerust met zes accupakketten, goed voor een totale capaciteit van 540 kWh. Het opladen gebeurt op het eigen terrein van JGT. “Bij onze vestiging in Hoogvliet hebben we een mobiele oplader. Aan het einde van de werkdag gaat de truck aan de oplader, zodat de accu’s ’s ochtends weer volledig zijn opgeladen als de chauffeur vertrekt”, vertelt Verlaan.

Chauffeur enthousiast

Inmiddels heeft JGT de eerste ritten gemaakt met de nieuwe truck. Verlaan: “Deze eerste elektrische vrachtwagen is voor ons een testcase. Niet alleen voor chauffeurs, maar zeker ook voor de planning. We gaan er in de praktijk achter komen wat haalbaar en realistisch is. De chauffeur is in ieder geval heel enthousiast. Ik heb zelf inmiddels ook een rondje gereden en wat mij opvalt, is dat de truck rijdt als een luxe auto en ook de stilte in de cabine is wat mij betreft een groot pluspunt.”

Zuinig rijden

De Volvo FH Aero Electric is onderdeel van de nieuwe Volvo Aero-range: de zuinigste serie die Volvo Trucks ooit heeft ontwikkeld voor langeafstandstransport. Onderscheidend is het aerodynamisch design van de truck. Zo is de cabine van de Volvo FH Aero 24 centimeter langer dan die van een standaard Volvo FH, wat zorgt voor een sterk verbeterde aerodynamica en dus een lager energieverbruik en een grotere actieradius.

JGT is opgericht in 1981 en is gespecialiseerd in containervervoer over de weg in heel Europa. Het bedrijf is met name actief in Nederland, Duitsland, België, Engeland en Frankrijk en doet onder meer zeecontainertransport, ADR-Afvaltransport, koeltransport en transport met kiep- en tankcontainers.

×