Clicky

dinsdag 6 mei 2025 - 19:19 uur
Home Blog Pagina 64

50 jaar wereldwijde geschiedenis in het personenvervoer onder de vlag van IVECO

VENISSIEUX – Dit jaar viert IVECO haar 50-jarig bestaan. Een belangrijk jubileum dat niet alleen de oprichting van IVECO in 1975 herdenkt, maar ook de rijke geschiedenis en het voortdurende engagement van IVECO BUS in de wereld van het personenvervoer.

Sinds de oprichting heeft IVECO BUS zich ontwikkeld tot een toonaangevende speler in het personenvervoer en heeft het wereldwijd een sterke aanwezigheid opgebouwd met zeven productielocaties en drie onderzoeks- en ontwikkelingscentra in Europa, ondersteund door een uitgebreid netwerk van dealers en servicepunten.

Een toonaangevende partner in gedeeld personenvervoer

Van school- en streekbussen tot toeristische voertuigen en stadsbussen: IVECO BUS ontwerpt, produceert en verkoopt een breed scala aan voertuigen die voldoen aan de behoeften van zowel particuliere vervoerders als publieke transportinstanties. Als pionier op het gebied van alternatieve aandrijvingen biedt de fabrikant al meer dan 25 jaar een veelzijdig en energie-efficiënt assortiment, met opties zoals biobrandstoffen, aardgas, elektrisch en waterstof, waarmee het merk zich richt op duurzame en toekomstbestendige mobiliteitsoplossingen.

Technologische excellentie voor duurzame mobiliteit

IVECO BUS volgt een technologisch neutrale benadering en is de enige fabrikant die aardgastechnologie aanbiedt binnen het complete portfolio van stads-, streek- en minibussen. Tegelijkertijd investeert het merk fors in de ontwikkeling van elektrische mobiliteitsoplossingen, waaronder waterstof-brandstofcellen. Met de elektrificatie van de productielocaties in Rorthais, Foggia, Vysoké Myto en Annonay, inclusief een geïntegreerde batterijassemblage, beheerst IVECO BUS nu de gehele waardeketen voor elektrische voertuigen.

2025: een belangrijk jaar om erfgoed te vieren en de toekomst te vormen

IVECO’s 50-jarig jubileum wordt groots gevierd met het evenement “50xBeyond”, georganiseerd door Iveco Group van 12 tot 15 juni in de OGR in Turijn, een innovatief en cultureel centrum. Hier komen vertegenwoordigers van overheden, klanten, investeerders, dealers, partners en andere belanghebbenden samen om stil te staan bij de geschiedenis en toekomst van het merk.

Daarnaast organiseert IVECO BUS in 2025 diverse evenementen die de rijke historie verbinden met toekomstige ambities. Dit met als doel de transportsector verder te verduurzamen en de passagierservaring te optimaliseren.

Een rijke geschiedenis van strategische allianties

  • 1975: Oprichting van IVECO door de fusie van vijf toonaangevende Europese fabrikanten: Fiat Veicoli Industriali (waaronder Officine Meccaniche en Lancia Veicoli Speciali), Unic en Magirus-Deutz.
  • 1991: Overname van de Italiaanse bedrijven Sicca (specialist in bus- en touringcarchassis) en Altra (expert in elektrische en hybride busprototypes), evenals Pegaso, een toonaangevende Spaanse fabrikant.
  • 1999: Fusie van de bus- en touringcaractiviteiten van IVECO en RENAULT V.I., resulterend in IRISBUS, de op een na grootste busfabrikant in Europa.
  • 2003: IVECO wordt volledig eigenaar van IRISBUS.
  • 2013: IVECO BUS wordt gelanceerd als het merk gespecialiseerd in personenvervoer.
    Innovaties en baanbrekende technologieën

IVECO BUS heeft een lange traditie in technologische innovatie, met belangrijke mijlpalen zoals:

  • De introductie van de eerste aardgasbussen in 1998 (CityClass CNG), als voortzetting van eerdere milieuvriendelijke modellen zoals de Iveco 490 TurboCity UR Green.
  • De presentatie van de eerste waterstofbus, de CityClass Fuel Cell, tijdens de UITP in Madrid in 2003. Dit model werd ingezet tijdens de Olympische Spelen van 2006 in Turijn.
  • De lancering van de CROSSWAY-serie in 2006, inmiddels een referentie in het intercitysegment met meer dan 65.000 geproduceerde eenheden.
  • De introductie van hybride bussen in 2010, waaronder de IRISBUS Citelis en HEULIEZ Access’Bus GX 327 en 427, die belangrijke innovatieprijzen wonnen.
  • De lancering van de elektrische E-WAY in 2015 en de daaropvolgende uitbreiding van het elektrische gamma, waaronder de E-WAY H2 (waterstofbus) en de CROSSWAY ELEC voor intercityvervoer.

IVECO BUS blijft zich inzetten voor innovatie en duurzame mobiliteit, met als doel om samen met klanten en partners de toekomst van het personenvervoer vorm te geven.

Nooteboom lanceert nieuwe EURO-PX3 dieplader

WIJCHEN – Nooteboom Trailers heeft donderdag 3 april 2025 haar nieuwste generatie diepladers geïntroduceerd: de EURO-PX3. Dit model vormt de derde generatie in de EURO-PX-serie met hydraulisch gestuurde pendelassen.

De EURO-PX3 beschikt volgens Nooteboom over diverse technische verbeteringen ten opzichte van zijn voorgangers, waaronder een verhoogd laadvermogen en meer laadruimte. Daarnaast biedt de vernieuwde gieksleuf extra mogelijkheden voor het vervoer van grotere ladingen.

Ook de manoeuvreerbaarheid is verbeterd door een grotere stuurhoek en een geoptimaliseerd stuursysteem, wat resulteert in minder bandenslijtage en efficiëntere inzetbaarheid binnen vergunningen.

Het chassis is lichter, maar stevig genoeg om zware transporten te ondersteunen. Hierdoor zijn de onderhoudskosten lager en is er sprake van minder stilstand. De EURO-PX3 is verkrijgbaar met 2 of 3 assen, waarbij elke aslijn een draagvermogen heeft van 12 of 14 ton bij 80 km/u.

Verder biedt Nooteboom meerdere configuraties aan, zoals verschillende voertuigbreedtes (2.540 mm, 2.740 mm of 2.840 mm), asafstanden (1.360 mm of 1.510 mm) en bandenmaten (245/70R17,5 of 285/70R19,5).

De nieuwe EURO-PX3 is voor het eerst publiekelijk te zien op de BAUMA-beurs in München, die plaatsvindt van 7 tot 13 april 2025.

Luchtvrachtsector aan vooravond van mogelijke crisis door aangekondigde Amerikaanse importheffingen

Foto: Adobe Stock | Mariakray

AMSTERDAM – De wereldwijde luchtvrachtsector staat aan de vooravond van een mogelijke crisis, nu de Amerikaanse overheid ingrijpende importheffingen heeft aangekondigd die een zware klap betekenen voor de internationale e-commerce. President Donald Trump bevestigde gisteren dat vanaf 2 mei 2025 de importvrijstelling voor goederen met een lage waarde uit China en Hongkong verdwijnt. Hierdoor zullen pakketten ter waarde van 800 dollar of minder belast worden met een heffing van 30 procent van hun waarde of minimaal 25 dollar per stuk, wat vanaf 1 juni 2025 stijgt naar minimaal 50 dollar per pakket.

Deze maatregel maakt deel uit van een omvangrijk pakket aan wereldwijde importtarieven dat vanaf 9 april 2025 van kracht wordt. De Europese Unie heeft al aangekondigd tegenmaatregelen te zullen nemen. Voorzitter Ursula von der Leyen noemde het Amerikaanse besluit een “zware slag voor de wereldeconomie.”

Volgens Niall van de Wouw, Chief Airfreight Officer bij Xeneta, betekent dit een “aardbeving” voor de luchtvrachtmarkt. “E-commerce was jarenlang dé motor achter de groei van luchtvracht. Als je daar plotseling de zuurstof uit wegneemt, leidt dat tot een enorme schok in de sector,” aldus Van de Wouw.

China-VS e-commerce vormt momenteel ongeveer de helft van alle vrachtcapaciteit op deze route en ongeveer zes procent van de wereldwijde vraag naar luchtvracht. Een terugval in deze volumes zou een domino-effect kunnen veroorzaken dat de hele sector raakt.

Uit recente cijfers blijkt dat verladers en expediteurs in maart al voorzichtig werden met het afsluiten van langetermijncontracten vanwege onzekerheden rond handelsconflicten. De groei van luchtvrachttarieven vlakte bovendien verder af naar het laagste niveau sinds juni 2024.

Van de Wouw verwacht dat het besluit van Trump om de zogenoemde “de minimis”-vrijstelling te schrappen leidt tot hogere consumentenprijzen en drukte bij de Amerikaanse douane, die dagelijks vier miljoen extra pakketten moet verwerken. De Amerikaanse overheid stelt dat de systemen voorbereid zijn op de extra werkdruk.

Hoewel de vraag naar luchtvracht in maart (+5%) nog groeide, vreest de sector dat dit “stilte voor de storm” is. Vanwege de onzekerheid kiezen steeds meer bedrijven voor korte termijncontracten en handelen ze hun transport grotendeels af via de spotmarkt.

“Iedereen kijkt angstig toe. Dit klimaat van onzekerheid is slecht voor producenten, consumenten, luchtvaartmaatschappijen én expediteurs. Niemand profiteert hiervan, omdat effectief plannen simpelweg onmogelijk is geworden,” besluit Van de Wouw.

Macron roept bedrijven op investeringen in VS op te schorten

PARIJS – De Franse president Emmanuel Macron roept Franse bedrijven op hun investeringen in de Verenigde Staten op te schorten naar aanleiding van de nieuwe Amerikaanse importheffingen. Dat heeft hij gezegd op een bijeenkomst met industriebedrijven die worden geraakt door de tarieven die president Donald Trump woensdag heeft aangekondigd.

Het belangrijkste is dat “de investeringen die gepland staan of de afgelopen weken zijn aangekondigd, tijdelijk worden opgeschort totdat we de zaken met de Verenigde Staten hebben opgehelderd”, zo verwoordde hij. Want “wat voor boodschap zou het geven als grote Europese spelers miljarden euro’s in de Amerikaanse economie gaan investeren op het moment dat ze ons aan het ‘pakken’ zijn”.

Volgens Macron is het besluit van Trump “bruut en ongegrond” en een schok voor de internationale handel. Hij opperde ook dat Europa “sector voor sector” moet reageren. Het Franse staatshoofd voegde eraan toe dat de reactie op de wederzijdse tarieven “grootschaliger” zou moeten zijn dan de eerdere vergelding op de Amerikaanse staal- en aluminiumtarieven.

Fietser komt om bij aanrijding met auto in Haaksbergen

HAAKSBERGEN – In Haaksbergen is een fietser overleden door een aanrijding met een auto.

Het ongeluk gebeurde kort voor het middaguur op de Noordsingel in de Twentse plaats, meldt de politie. De fietser, een 85-jarige man uit Haaksbergen, is naar het ziekenhuis gebracht, maar is daar overleden.

De politie onderzoekt hoe het ongeluk kon gebeuren.

Koen Yedema mede-eigenaar bij DKS Logistic Service

APELDOORN – DKS Logistic Service heeft aangekondigd dat Koen Yedema met terugwerkende kracht per 1 januari 2024 mede-eigenaar is geworden van het bedrijf. Yedema, die de afgelopen drie jaar als interim-manager bij DKS actief was, zal samen met het managementteam de verdere groei en ontwikkeling van het bedrijf vormgeven. Yedema is van plan om het bedrijf uiteindelijk volledig over te nemen, waarmee hij de leiding van DKS in de toekomst volledig op zich zal nemen.

Paul Dalm, de huidige eigenaar, zal gefaseerd een stap terug doen, maar blijft nauw betrokken bij de strategische richting van het bedrijf. “Met Koen als mede-eigenaar ben ik ervan overtuigd dat DKS klaar is voor de toekomst,” zegt Paul Dalm. “Zijn ervaring en visie zullen het bedrijf verder versterken, en ik kijk ernaar uit om deze overgang samen met hem te realiseren.”

Nieuwe locatie en voorbereidingen op de toekomst

Recent heeft DKS Logistic Service een nieuwe locatie betrekken, inclusief een crossdock van bijna 2000 m². Deze uitbreiding biedt het bedrijf de ruimte en flexibiliteit om efficiënt te blijven opereren en sneller in te spelen op de wensen van klanten.

“De verhuizing naar deze nieuwe locatie stelt ons in staat om onze dienstverlening verder uit te breiden en optimaal voorbereid te zijn op toekomstige groei,” aldus Koen Yedema.

DKS Logistic Service is gespecialiseerd in koeriers, transport, distributie en supply chain-oplossingen en staat bekend om zijn klantgerichte aanpak en betrouwbaarheid.

Bestuurder brandende auto Dam is 50-jarige man uit Noord-Holland

AMSTERDAM – De bestuurder van de auto die donderdagmiddag in brand vloog op de Dam in Amsterdam is een 50-jarige Nederlandse man die in Noord-Holland woont. Hij is inmiddels aangehouden.

De man vatte zelf vlam en raakte gewond. De politie vermoedt dat hij de brand opzettelijk heeft aangestoken. Voor zover bekend raakte verder niemand gewond.

Fietser zwaargewond na aanrijding met vrachtwagen in Volkel

Foto: Persbureau Heitink

VOLKEL – Op donderdag 3 april is een fietser aangereden door een vrachtwagen op de kruising van de Erfstraat en Zadelmakersstraat in Volkel. De fietser raakte daarbij ernstig gewond.

De hulpdiensten werden rond het incident massaal opgeroepen, waaronder de brandweer, meerdere ambulances, een mobiel medisch team (MMT) en de politie.

Het slachtoffer is ter plaatse gereanimeerd en vervolgens met ernstig letsel overgebracht naar het ziekenhuis, onder begeleiding van een arts van het MMT.

De omgeving van het ongeval is momenteel afgezet voor onderzoek. De Verkeersongevallenanalyse (VOA) onderzoekt de toedracht van het incident.

Grote natuurbrand bij Ede, vuur verspreidt zich snel

EDE – Ten noorden van Ede is donderdag een grote natuurbrand uitgebroken. Het vuur verspreidt zich snel en is volgens de brandweer nog niet onder controle.

Door de rookontwikkeling heeft de brandweer ook nog geen goed zicht op de omvang van de brand.

De brand woedt in een heidegebied bij de Koeweg, ten noordoosten van de Gelderse plaats. Dat ligt niet ver van de Ginkelse Heide.

Door de droogte van de afgelopen weken had de brandweer eerder al gewaarschuwd voor de kans op natuurbranden in het gebied. Het zogeheten natuurbrandrisico staat op het hoogste niveau.

Stellantis sluit tijdelijk Canadese fabriek vanwege Trumps importheffingen

WINDSOR – De Amerikaans-Europese autofabrikant Stellantis gaat zijn Chrysler-fabriek in de Canadese stad Windsor voor twee weken sluiten om de productie aan te passen aan de hoge importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump. Een fabriek in Mexico gaat eveneens tijdelijk dicht.

“Het is een van de maatregelen die we onmiddellijk moeten nemen”, zegt een woordvoerster van het concern, eigenaar van onder meer Jeep, Dodge en RAM. De fabriek, een van de drie die Stellantis in Canada heeft, produceert de Chrysler Pacifica-minivan en de elektrische Dodge Charger. De productiefaciliteit ligt net aan de overkant van de rivier van Detroit en biedt werk aan ongeveer 4000 mensen.

Stellantis zei ook dat ongeveer negenhonderd werknemers van vijf Amerikaanse productielocaties tijdelijk zijn ontslagen. Het gaat om fabrieken waar aandrijflijnen worden gemaakt en waar staal wordt gestempeld, oftewel in de goede vorm wordt gedrukt.

Autofabrikanten krijgen vanaf donderdag te maken met invoerheffingen van 25 procent op auto’s en lichte vrachtwagens die de Verenigde Staten worden ingevoerd. Auto’s worden hierdoor naar verwachting duizenden dollars duurder.

Volgens Antonio Filosa, operationeel directeur van Stellantis in Noord-Amerika, zullen de nieuwe heffingen gevolgen hebben voor medewerkers van “meerdere” bedrijfsonderdelen die de activiteiten in Canada en Mexico ondersteunen. Hij spreekt van een moeilijke periode waar het bedrijf doorheen moet. Hoelang de Mexicaanse fabriek precies dichtgaat, is nog niet bekend.

Bestuurder brandende auto Dam wordt aangehouden in ziekenhuis

AMSTERDAM – De bestuurder van de auto die donderdagmiddag in brand vloog op de Dam in Amsterdam kan elk moment worden aangehouden in het ziekenhuis, meldt een politiewoordvoerder. Hij kan niet zeggen naar welk ziekenhuis de bestuurder is gebracht.

Aan de brand ging een ontploffing vooraf. De bestuurder vatte zelf vlam en raakte gewond.

De politie vermoedt dat hij de brand opzettelijk heeft aangestoken. De politiewoordvoerder kan niets zeggen over het motief van de bestuurder.

Toen de auto in brand vloog waren er “behoorlijk wat” omstanders, maar voor zover bekend raakte niemand gewond.

Honderdduizenden Gazanen gevlucht uit Rafah

RAFAH – Honderdduizenden Gazanen zijn op de vlucht geslagen voor de Israëlische militairen in de zuidelijke stad Rafah, meldde persbureau Reuters donderdag. De krijgsmacht (IDF) maakt daar een “veiligheidszone”.

De IDF maakte woensdag bekend militaire operaties in de Gazastrook uit te breiden om delen van Gaza in te nemen. Israëlische troepen rukken nu verder op in Rafah. De stad diende tijdens een groot deel van de oorlog als laatste toevluchtsoord voor gevluchte Gazanen. Vertrokken inwoners zeggen dat een groot deel van de lokale bevolking is gevlucht na een oproep van de IDF.

Israël wil Hamas onder druk zetten in de hoop dat de groepering gijzelaars vrijlaat. Israël en Hamas zijn in een impasse beland over het verdere verloop van het bestand in Gaza. De eerste fase van de deal ging halverwege januari in en liep na zes weken af zonder afspraken. Israël heeft daarna zijn massale luchtaanvallen en grondoperaties hervat en blokkeert de levering van alle goederen aan Gaza.

Vuurwerkverbod treft ook vervoerders: TLN eist compensatie en onafhankelijk onderzoek

ZOETERMEER – Het aangekondigde algehele vuurwerkverbod in Nederland treft niet alleen producenten, importeurs en verkopers van vuurwerk, maar ook transportbedrijven die gespecialiseerd zijn in het vervoer van vuurwerk. Transport en Logistiek Nederland (TLN) eist daarom financiële compensatie voor deze vervoerders en pleit voor een onafhankelijk onderzoek naar de totale financiële schade in de keten.

Vervoerders blijven buiten beeld

In de Kamerbrief van staatssecretaris Chris Jansen van Infrastructuur en Waterstaat wordt een compensatie van 100 tot 150 miljoen euro genoemd voor importeurs en verkopers van vuurwerk bij een mogelijk verbod. Vervoerders, zoals Transportbedrijf Lesscher B.V., hebben de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in speciaal materieel, vergunningen en opleidingen voor het veilig vervoeren van vuurwerk.

Jos Lesscher, directeur van dit bedrijf, benadrukt de impact van het verbod: “Het aangekondigde verbod heeft enorme gevolgen voor ons bedrijf. We verliezen een heel seizoen aan werk. Het veilig vervoeren van vuurwerk is specialistisch en vereist aanzienlijke investeringen in materieel en opleiding. Dat maakt het lastig om voor die maanden iets anders te zoeken. Jammer dat we zo van tafel geveegd worden met al het werk wat we erin gestoken hebben.”

Ondanks deze specifieke investeringen en de daarmee samenhangende economische risico’s zijn vervoerders niet expliciet opgenomen als compensabele groep in de Kamerbrief.

Compensatie voor vervoerders is noodzakelijk

Transport en Logistiek Nederland (TLN) vindt het onacceptabel dat vervoerders buiten de compensatieregelingen vallen en pleit ervoor dat ook transporteurs die gespecialiseerd zijn in vuurwerkvervoer recht hebben op financiële compensatie. “Als de Tweede Kamer kiest voor een vuurwerkverbod om maatschappelijke redenen, moet het ook de verantwoordelijkheid nemen voor álle ondernemers die daar de gevolgen van ondervinden,” aldus Elisabeth Post, bestuursvoorzitter van TLN. “Dat betekent dat ook vervoerders recht hebben op compensatie.”

TLN wijst erop dat deze ondernemers volledig hebben voldaan aan wet- en regelgeving, fors hebben geïnvesteerd in veiligheid en professionalisering, en dat zij nu buiten hun schuld ernstig worden benadeeld.

Grote financiële belangen

De vuurwerkbranche als geheel – vertegenwoordigd door de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland – heeft aangegeven een compensatie van 895 miljoen euro te eisen bij een totaalverbod. Dit bedrag is gebaseerd op de schade die producenten, importeurs én aanverwante bedrijven, zoals transporteurs, zullen lijden.

Oproep TLN

Het voorgenomen vuurwerkverbod heeft een brede impact op de gehele keten – van producent tot consument – en raakt ook vervoerders in het hart van hun bedrijfsvoering. TLN roept het kabinet dringend op om vervoerders alsnog mee te nemen in compensatieregelingen en pleit voor een onafhankelijk onderzoek naar de totale kosten in de keten, zodat ook zij niet de rekening betalen van een beleidskeuze waar ze zelf geen invloed op hebben gehad.

Auto uitgebrand bij Monument op de Dam, vermoedelijk opzet [+video]

AMSTERDAM – Aan de brand in de auto op de Dam in Amsterdam ging een ontploffing in het voertuig vooraf, meldt de politie op basis van camerabeelden. “Op dat moment bevonden zich behoorlijk wat mensen vlak bij het voertuig”, aldus de politie op X. Voor zover bekend is volgens de politie van hen niemand gewond geraakt.

De politie meldt dat de Explosieven Opruimingsdienst Defensie ter plaatse komt om verder onderzoek te doen bij het voertuig. De Dam is daardoor voorlopig grotendeels afgezet en er zijn veel hulpdiensten ter plaatse.

De bestuurder van de auto is gewond geraakt. De politie houdt rekening met opzet.

De kleine rode auto met zwarte bumper staat op de stoep, enkele meters van het monument op de Dam. Van het uitgebrande voertuig zijn in ieder geval de achter- en zijruiten weg, ziet een verslaggever ter plaatse. De twee achterbanden zijn lek, waardoor de auto doorgezakt en omringd door bluswater met de voorkant richting het monument staat.

Op beelden van GeenStijl is te zien dat in de buurt van de brandende auto een persoon liep met de broek op de enkels. Te zien is dat de politie bluswater tegen hem aan spoot.

Precies een week geleden was vlak bij de Dam een steekpartij. Een 30-jarige Oekraïner stak toen vijf mensen neer rond de Sint Nicolaasstraat. De man wordt verdacht van vijf pogingen tot moord of doodslag met een terroristisch oogmerk.

Dollarkoers lijdt onder importheffingen Trump, euro stijgt flink

SINGAPORE – De dollarkoers lijdt donderdag onder de gevolgen van de nieuwe importheffingen die de Amerikaanse president Donald Trump woensdag aankondigde.

De dollar is flink gedaald vergeleken met andere valuta’s als de euro. De euro werd tot 2,7 procent meer waard op 1,1144 dollar. De euro ligt daarmee op koers om zijn grootste dagwinst sinds eind 2015 te behalen.

Een zwakke dollar maakt buitenlandse spullen duurder voor Amerikaanse consumenten. De dollarindex, die de Amerikaanse munt afzet tegenover die van zes andere, daalde met 1,6 procent en bereikte de laagste stand sinds begin oktober.

De maatregelen van Trump zijn strenger dan verwacht, wat voor onrust heeft gezorgd op de markten. Beleggers zoeken daarom naar veilige havens zoals goud, obligaties, de Japanse yen en Zwitserse frank. De Zwitserse frank klom donderdag naar het hoogste niveau in vijf maanden en de yen naar het sterkste niveau in drie weken.

×