Clicky

zondag 11 mei 2025 - 00:26 uur
Home Blog Pagina 63

Quinto Shipping doopt 110-meter lange tanker ‘mts Quinto’

ZWIJNDRECHT – Afgelopen weekend bereikte Quinto Shipping B.V. uit Zwijndrecht een mijlpaal met de doop van hun nieuwe tanker mts Quinto, een ontwerp van Concordia Damen. Het schip, dat momenteel wordt afgebouwd bij CCM3, markeert voor het familiebedrijf de overstap van containervervoer naar tanktransport.

Voor de familie Nanninga – vader Luit en zoons Nick en Renko – is dit ook het begin van een nieuw tijdperk, na een aantal turbulente jaren. Mede-eigenaar Nick Nanninga: “Veel mensen kiezen een schip als ‘moneymaker’, maar Renko en ik wilden onszelf echt opnieuw uitvinden en hebben daar lang en serieus over nagedacht.”

De CDS Tanker 110 bleek uiteindelijk het beste bij Quinto Shipping’s nieuwe strategie te passen. “Het schip combineert een lage weerstand en een geringe diepgang met een grotere laadcapaciteit dan vergelijkbare scheepstypen”, zegt broer Renko.

“Daarnaast werden we aangenaam getroffen door de ruime accommodatie. Met deze tanker kunnen we ook bij laag water de Rijn op en naar bijna elke bestemming in Europa varen. Dat biedt een stukje bedrijfszekerheid. Wat ook belangrijk is: het vaarprofiel maakt onze operatie ook milieuvriendelijker per ton vervoerde lading.”

Dubbel leidingsysteem op klantwens

De mts Quinto gaat varen voor een Duitse klant die al in een zeer vroeg stadium aangaf twee soorten ladingen tegelijk te willen kunnen vervoeren. Dat kon. “Bij Quinto luisteren we goed naar klantwensen; dat is waar wij als rederij voor staan. In dit geval konden we de klant zelfs al in het ontwerp- en bouwstadium van ons nieuwe schip ter wille zijn en dat werd gewaardeerd”, vertelt Nick.

Samenwerking en betrokkenheid

De samenwerking tussen Quinto Shipping en Concordia Damen kent een lange historie. Oprichter Luit Nanninga kende Concordia Damen-directeur Chris Kornet al uit hun beider tijd aan boord. Nu zetten zijn zonen Nick en Renko die relatie voort.

Mede-eigenaar Renko Nanninga: “We hebben het hele bouwproces als positief ervaren, zowel op Concordia’s vaste cascowerf als op kantoor in Werkendam. Geen grootspraak, maar meedenken en duidelijke afspraken. En bij hobbels in het proces, die er altijd zijn, de bereidheid om het samen op te lossen.”

De oplevering van het schip staat gepland voor het tweede kwartaal van 2025. Daarna wordt het schip in de vaart genomen op basis van een meerjarige opdracht van een Duitse opdrachtgever.

Ingewijden: grote reorganisatie op komst bij Tata Steel Nederland

VELSEN – Tata Steel Nederland staat op het punt een grote reorganisatie aan te kondigen. Daarbij wil de staalfabrikant bijna een op de vijf banen schrappen om kosten te besparen, zeggen ingewijden. Dat zou neerkomen op de arbeidsplaatsen van ongeveer 1800 mensen.

Personeel van Tata Steel heeft te horen gekregen dat woensdag een belangrijke aankondiging wordt gedaan. Een woordvoerder van Tata Steel wilde niet inhoudelijk ingaan op vragen over de ingreep.

Tata Steel Nederland sloot het vorige boekjaar, dat liep tot eind maart 2024, af met een verlies van 556 miljoen euro. Het staalbedrijf kampte met hoge kosten voor energie en grondstoffen. Europese staalbedrijven hebben de afgelopen jaren bovendien last van goedkoop Chinees staal dat de markt overspoelt en de prijzen onder druk zet.

Importheffing

Dit jaar kwam er nog meer slecht nieuws voor Europese staalproducenten. De Verenigde Staten voerden onlangs een importheffing in van 25 procent op al het buitenlandse staal dat het land binnenkomt. Voor Tata Steel Nederland is de Amerikaanse markt goed voor 12 procent van de afzet.

Tata Steel Nederland is tegelijkertijd van plan zijn hoogovencomplex bij IJmuiden om te vormen tot een fabriek van ‘groen staal’, waarbij kolen als brandstof op termijn worden vervangen door schonere waterstof. Het bedrijf is met de overheid in gesprek over steun voor de benodigde investeringen.

TLN, vakbonden en onderwijs bundelen krachten in ‘Logistiek Pact’

ROTTERDAM – Transport en Logistiek Nederland (TLN), FNV, CNV en de MBO Raad hebben gezamenlijk het ‘Logistiek Pact’ ondertekend. Het pact bevat concrete afspraken en actielijnen tot 2027 om de instroom van nieuwe vakmensen in de logistieke sector te vergroten, het logistieke beroepsonderwijs te verbeteren en loopbaanontwikkeling binnen de sector te stimuleren.

De ondertekening vond plaats tijdens het symposium Werk maken van Talent op het Scheepvaart en Transport College in Rotterdam. Het pact is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen het bedrijfsleven en het beroepsonderwijs, en werd gefaciliteerd door Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL).

Regionale aanpak en betere doorstroom

De partijen zetten in op een sterke regionale samenwerking tussen scholen en bedrijven, het creëren van doorlopende leerlijnen van vmbo tot hbo, en het aantrekkelijker maken van de sector voor jongeren, zij-instromers en werkzoekenden. Ook wordt geïnvesteerd in de kwaliteit van het onderwijs door middel van professionalisering van docenten en betere aansluiting op de praktijk.

Structurele samenwerking

Volgens Elisabeth Post, voorzitter van TLN, is het pact essentieel om de logistieke motor van Nederland draaiende te houden: “Of het nu gaat om zorg, woningbouw of energietransitie – het lukt alleen met logistiek. Dit pact zorgt ervoor dat we die motor draaiende houden met vakmensen die goed zijn voorbereid op de toekomst.”

Ook Adnan Tekin, voorzitter van de MBO Raad, benadrukt het belang van samenwerking: “Het pact laat zien dat we verantwoordelijkheid nemen – niet alleen voor de student van nu, maar ook voor de werknemer van morgen.”

Focus op mensen

De vakbonden CNV en FNV noemen het pact een belangrijke stap voor de erkenning van vakmanschap in de logistiek. CNV-bestuurder Roel van Dijk: “We investeren niet alleen in instroom, maar ook in behoud en ontwikkeling.” Linda Slagter van FNV vult aan: “Dit pact helpt om kennis en ontwikkeling van mensen centraal te zetten – van instroom tot doorgroei.”

STL-directeur Annette de Groot: “STL gelooft in de kracht van regionale samenwerking. Dit pact geeft richting en kracht aan die beweging.”

De komende jaren wordt het pact verder uitgerold in de regio’s, met als doel de logistieke sector toekomstbestendig te maken.

Koninklijke Van Leeuwen behaalt positief resultaat in 2024

ZWIJNDRECHT – Koninklijke Van Leeuwen behaalde in 2024 een positief resultaat ondanks minder gunstige marktomstandigheden. Het honderdjarig bestaan werd met trots gevierd en hoogtepunt van het jaar was het verkrijgen van het Predicaat Koninklijk. De marktvolumes lagen in 2024 op een lager niveau dan in het voorgaande jaar terwijl gedurende het gehele jaar de prijzen daalden. De omzet in het energiesegment lag echter op een goed niveau door meerdere grote projecten in Europa en Azië.

De totale omzet van Koninklijke Van Leeuwen bedroeg in 2024 € 1.335 miljoen (2023: € 1.621 miljoen). Het bedrijfsresultaat kwam uit op € 22 miljoen (2023: € 60 miljoen) en het nettoresultaat op € 14 miljoen (2023: € 43 miljoen). De solvabiliteit verbeterde tot 49,8 procent (2023: 46,8 procent).

In de Europese industriemarkt was er gedurende het hele jaar een afnemende vraag, met dalende prijzen en marges als gevolg. Het totale verkochte volume daalde, vooral in verkochte tonnages uit voorraad in Europa. Projectactiviteit in de wereldwijde energiemarkt lag op een goed niveau. Van Leeuwen boekte wereldwijd diverse grote projecten, waaronder de levering van materialen voor de bouw van de meest duurzame ethaankraker van Europa in de Antwerpse haven. Van Leeuwen is wereldwijd actief vanuit locaties in Europa, Noord-Amerika, Azië, Australië en het Midden-Oosten.

In 2024 werden meerdere significante investeringen afgerond ter verbetering van de opslagcapaciteit en productiviteit. In Zwijndrecht werd het Monorail systeem in gebruik genomen, met een lengte van 315 meter het grootste buizensorteercentrum in de wereld. Ook werd in Zwijndrecht het World Tube Center (WTC) geopend, een interactieve expositieruimte waarin de wereld van Van Leeuwen wordt getoond aan klanten en andere relaties.

In 2024 investeerde Van Leeuwen verder in diverse ‘groene’ initiatieven, zoals zonnepanelen op eigen daken, grotere voorraden buizen van CO₂-gereduceerd staal, en de introductie van het eigen ‘groene’ merk Van Leeuwen Impact.

Op 9 april 2025 neemt Peter Rietberg afscheid als voorzitter van de Raad van Bestuur. Hij blijft met de onderneming verbonden als aandeelhouder. Joop Sassen, sinds 1992 werkzaam bij de onderneming en sinds 2007 lid van de Raad van Bestuur en CEO, is per 9 april 2025 benoemd tot voorzitter van de Raad van Bestuur. Hans Weerstra en Vincent Geerts zijn benoemd tot leden van de Raad van Bestuur.

Peter Rietberg: “Van Leeuwen is een prachtige onderneming met een internationaal netwerk, een uitgebreid portfolio aan producten en diensten, voor een grote diversiteit aan markten en klanten. Het is een sterk, Koninklijk bedrijf met een grootse toekomst dat ik met vertrouwen overdraag aan de nieuwe Raad van Bestuur. Een familiebedrijf om trots op te zijn, dat altijd heeft gesteund en zal blijven steunen op een wereldwijd team van ervaren en betrokken mensen.”

Koninklijke Van Leeuwen is een internationaal opererende handelsonderneming en specialist in stalen buizen en buistoepassingen. Het familiebedrijf, met hoofdkantoor in Zwijndrecht, is in 1924 opgericht en actief in vrijwel alle industriële sectoren. Het bedrijf telt 70 vestigingen verspreid over 32 landen in Europa, het Midden-Oosten, Azië, Australië en Noord-Amerika.

Van Leeuwen’s 2.250 medewerkers hebben specialistische kennis van sourcing, bewerkingen, projectmanagement, logistiek en voorraadplanning, en werken nauw samen met klanten in haar markten. De combinatie van wereldwijde logistiek en kennis van producten en toepassingen bij klanten, maakt Van Leeuwen toonaangevend en onderscheidend in haar markten.

Rabobank voor de rechter om mogelijk overtreden antiwitwaswet

UTRECHT – Het Openbaar Ministerie (OM) dagvaardt de Rabobank op verdenking van jarenlange overtredingen van de wet die witwassen en financiering van terrorisme moet voorkomen. De bank heeft volgens het OM lange tijd te weinig gedaan aan klantonderzoek en het melden van ongebruikelijke transacties.

Rabobank werd in 2022 als verdachte aangemerkt. De bank zegt dat gesprekken over een schikking met het OM geen resultaat hebben gehad, door een “dusdanig verschil van inzicht over zo’n afdoening”. Rabobank zegt verder alle medewerking aan het onderzoek te verlenen, maar dat op dit moment geen nadere informatie gegeven kan worden.

Het OM stelt dat Rabobank “jarenlang tekortschoot in het doen van klantonderzoek en het melden van ongebruikelijke transacties”. Het onderzoek van het OM richtte zich op de periode van oktober 2016 tot eind 2021 en bevindt zich in de afrondende fase.

Maatschappelijke en economische gevolgen

“Het overtreden van deze wet kan grote maatschappelijke en economische gevolgen hebben. Witwassen en financiering van terrorisme zijn namelijk een bedreiging voor de integriteit van het financiële stelsel en voor de veiligheid van de Nederlandse samenleving. Het OM en de verdediging zullen met de rechtbank zittingsdata gaan inplannen.”

Om de tekortkomingen op te lossen, heeft Rabobank grote investeringen gedaan in het aannemen van veel extra medewerkers om klanten en transacties na te lopen.

ING en ABN AMRO

De witwasregels zorgen al jaren voor problemen bij banken, maar zij kwamen er wel uit met het OM over een schikking. ING trof in 2018 een schikking met het OM van 775 miljoen euro wegens “ernstige nalatigheid”. ABN AMRO betaalde in 2021 bij een schikking 480 miljoen euro.

Douane vindt 21 kilo cocaïne in luchtvracht

Cocaïne in zwarte emmers
Foto: Douane

SCHIPHOL – Douaniers troffen op 7 april 21 kilo cocaïne aan bij luchthaven Schiphol. De verdovende middelen zijn overgedragen aan het Cargo HARC-team Schiphol.

Tijdens een controle van een zending uit Colombia ontdekten douaniers het groene poeder in vijf zwarte emmers.

Na diverse tests bleek het om cocaïne te gaan.

Het Cargo HARC-team Schiphol doet verder onderzoek naar de zending. Dit is een samenwerkingsverband tussen Douane, OM (Openbaar Ministerie), Koninklijke Marechaussee en FIOD (Fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst). Deze partijen werken nauw samen om ondermijnende criminaliteit, drugssmokkel en witwassen op en rond de luchthaven Schiphol tegen te gaan.

De zending is inmiddels vernietigd.

Europese beurzen weer fors lager na ingaan heffingen VS

AMSTERDAM – Aandelenbeurzen in Europa zijn woensdag met aanzienlijke verliezen geopend. De importheffingen die de Amerikaanse president Donald Trump oplegde aan bijna alle handelspartners van de Verenigde Staten zijn definitief ingegaan. Beleggers schrokken ook van de extra heffing die Trump oplegde aan China, dat nu te maken heeft met importbelastingen van meer dan 100 procent.

De AEX-index in Amsterdam begon de handelssessie 3,2 procent lager op 798,17 punten. Alle 25 bedrijven in de graadmeter stonden op verlies, waarbij chipmachinemaker ASML de grootste daler was met een min van ruim 5 procent.

De beurzen in Frankfurt, Londen en Parijs zakten tot ongeveer 3 procent. De MidKap op het Damrak verloor 3,4 procent tot 749,05 punten.

Wederkerige heffingen

De verliezen komen een dag nadat de Europese beurzen enig herstel toonden van de zware koersval door Trumps aankondiging van ‘wederkerige’ heffingen. Ook in Japan, Zuid-Korea en Taiwan werd het prille herstel de kop ingedrukt door de vrees dat er geen snelle oplossing komt voor de handelsconflicten.

Op producten uit de Europese Unie geldt voortaan een importheffing van 20 procent. Naar verwachting stemmen lidstaten woensdag over importheffingen op Amerikaanse producten als vergelding voor de eerdere staal- en aluminiumheffingen van Trump.

farmaceutische producten

Trump zei ook snel specifieke importheffingen voor farmaceutische producten aan te kondigen. Europese biotech- en farmaconcerns zakten op de beurs. Sanofi ging ruim 4 procent omlaag in Parijs en GSK koerste rond de 3 procent lager in Londen. Het Deense Novo Nordisk, dat populaire afslankmiddelen maakt, verloor bijna 5 procent in Kopenhagen.

De dollar verloor terrein ten opzichte van andere munten van grote economieën. De euro steeg 1,3 procent tot 1,1071 dollar. Ook de Japanse yen en het Britse pond stegen ten opzichte van de dollar.

Olieprijzen

De olieprijzen zakten ook verder weg, want als handelsconflicten tot een recessie leiden is de vraag naar de grondstof minder. Een vat Amerikaanse olie werd 3 procent goedkoper op 57,75 dollar per vat. Brentolie zakte 2,9 procent in prijs tot 61,02 dollar per vat.

Activisten blokkeren havenspoorlijn bij Vondelingenplaat – goederenvervoer stilgelegd

Foto: JBMedia

VONDELINGENPLAAT – Ongeveer dertig activisten van actiegroep Geef Tegengas hebben woensdagochtend rond 08:30 uur de havenspoorlijn bij knooppunt Benelux ter hoogte van de Vondelingenweg geblokkeerd.

De actievoerders hebben barricades opgeworpen en zich aan het spoor vastgeketend, waardoor het goederenvervoer per spoor volledig is stilgelegd.

Volgens ooggetuigen reed het treinverkeer op dat moment nog door. Een goederentrein kwam met hoge snelheid aanrijden terwijl de demonstratie al aan de gang was. Een deel van de activisten kon ternauwernood op tijd aan de kant springen om een aanrijding te voorkomen.

ProRail is inmiddels met meerdere voertuigen ter plaatse om de situatie in goede banen te leiden. Het treinverkeer is volledig stilgelegd; verschillende goederentreinen staan stil op het spoor en wachten op hervatting van het transport.

De actie van Geef Tegengas is vermoedelijk gericht tegen het gebruik van fossiele brandstoffen en de rol van het havengebied in de aanvoer ervan.

Een demonstrant die graffiti aan het spuiten was werd aangesproken door agenten. Hierop vluchtte de demonstrant een tentje op het spoor in. De politie probeert hem nu te controleren. Dit wil nog niet echt lukken.

De demonstranten zijn na twee keer te zijn gevorderd aangehouden. Het loslijpen van de demonstranten is begonnen.

Trump zegt dat VS per dag 2 miljard binnenhalen aan tarieven

WASHINGTON – De Verenigde Staten halen dagelijks 2 miljard dollar binnen aan tarieven. Dat heeft de Amerikaanse president Donald Trump gezegd tijdens een bijeenkomst in het Witte Huis, zonder daarbij verdere details te geven.

Sinds zijn aantreden in januari heeft Trump een reeks importheffingen opgelegd aan andere landen.

Zo legde de president de Europese Unie vorige week nog een importheffing van 20 procent op, evenals soms nog veel hogere tarieven voor andere handelspartners. Aziatische landen als Cambodja, Vietnam en Indonesië kregen vorige week bijvoorbeeld heffingen tot 49 procent te verwerken.

Woensdag gaan bovendien extra importheffingen voor China in, waardoor de tarieven van de Verenigde Staten op veel Chinese goederen in totaal uitkomen op 104 procent.

Brand in vrachtwagen met gevaarlijke stoffen zorgt voor chaos op A4 bij Dresden [+foto’s]

Foto: Brandweer Dresden

DRESDEN – Op de Duitse A4 tussen Dresden en Erfurt is dinsdagmiddag rond 15:14 uur brand uitgebroken in de trekker van een vrachtwagencombinatie. De vrachtwagen stond ongeveer 500 meter voor de parkeerplaats Dresdner Tor in brand, in de rijrichting Erfurt. De vrachtwagen vervoerde circa 20 ton koperhoudend zuurafval in een tankoplegger.

De brandweer van Dresden rukte met groot materieel uit, maar werd bij aankomst geconfronteerd met een volledig in brand staande cabine. Dankzij een snel en krachtig blusoptreden kon worden voorkomen dat de vlammen oversloegen naar de oplegger met gevaarlijke stoffen. Volgens de autoriteiten zijn er vooralsnog geen gewonden gemeld.

De brandweer kreeg door druk verkeer en nabijgelegen wegwerkzaamheden te maken met een moeizame aanrijroute.

Tijdens de brand raakte de dieseltank van het voertuig beschadigd, waardoor aanzienlijke hoeveelheden brandstof zijn gelekt. Speciale apparatuur wordt ingezet om de resterende diesel veilig over te pompen. Tegelijkertijd wordt de tankoplegger onderzocht op mogelijke schade of lekkages van gevaarlijke stoffen.

In totaal zijn circa 50 hulpverleners ter plaatse, waaronder brandweerploegen uit de stadsdelen Brabschütz, Gompitz en Klotzsche, evenals twee ambulances.

De A4 is voorlopig volledig afgesloten in beide richtingen. Automobilisten worden opgeroepen om het gebied ruim te mijden en een reddingsstrook vrij te maken voor hulpdiensten. Door meerdere gelijktijdige incidenten in Dresden zijn momenteel alle beroepsbrandweerposten in de stad actief. Daarom zijn de vrijwillige korpsen van Ockerwitz en Mobschatz opgeroepen om de post Übigau tijdelijk te bemannen.

Witte Huis: vanaf woensdag extra importheffingen voor China

WASHINGTON – De extra Amerikaanse importheffingen voor China waarmee president Donald Trump eerder al dreigde, gaan in de nacht van dinsdag op woensdag in. Dat meldt het Witte Huis. De tarieven van de Verenigde Staten op veel Chinese goederen komen daarmee in totaal uit op 104 procent.

Trump had maandag gedreigd om de importtarieven voor China met nog eens 50 procent te verhogen, tenzij Beijing zijn vergeldingsheffingen van 34 procent op Amerikaanse importen introk. Daarvoor kreeg China tot dinsdag de tijd.

De extra heffingen komen bovenop eerder aangekondigde importheffingen van 20 procent en 34 procent. De handelsoorlog tussen de twee grootste economieën van de wereld is hiermee in volle gang. Het Chinese ministerie van Handel zei eerder “tot het einde” te blijven vechten tegen de Amerikaanse importheffingen.

Deal

Trump denkt dat China een deal moet maken over de aanvullende tarieven die woensdag van kracht worden, verklaarde een woordvoerster van het Witte Huis. “De Chinezen willen een deal sluiten. Ze weten alleen niet hoe ze dat aan moeten pakken”, aldus de zegsvrouw. “Hij gelooft dat China wel een overeenkomst moet sluiten met de Verenigde Staten.”

China riep de VS eerder op dinsdag al op om in gesprek te gaan om de handelsoorlog tussen de twee grootste economieën bij te leggen.

De Amerikaanse president kwam vorige week al met een reeks nieuwe heffingen voor buitenlandse producten en auto’s op wat hij Liberation Day voor de VS noemde. Op de financiële markten zorgen die heffingen voor zorgen over een wereldwijde recessie, waardoor de aandelenmarkten dagenlang forse verliezen hebben laten zien.

Elon Musk haalt op sociale media uit naar Trumps handelsadviseur Navarro

WASHINGTON – Elon Musk heeft op sociale media uitgehaald naar een handelsadviseur van het Witte Huis. Musk, zelf vertrouweling en adviseur van president Donald Trump, noemde handelsadviseur Peter Navarro in berichten op X “dommer dan een zak stenen” en een “idioot”.

Het is niet voor het eerst dat de twee met elkaar in de clinch liggen. Dat begon nadat Trump vorige week aankondigde dat de Verenigde Staten met importheffingen van minimaal 10 procent komen en hogere heffingen voor tientallen landen.

De maatregel wordt gezien als een beleidsoverwinning voor Navarro, die al pleitte voor een agressief handelsbeleid om de binnenlandse productie te stimuleren.

Kort daarna noemde Musk Navarro’s Harvard-diploma “een slechte zaak” en bekritiseerde hij hem omdat hij zelf geen bedrijven had opgebouwd. Navarro zei daarop dat de kritiek van Musk niet verrassend was, omdat de Tesla-topman geen autofabrikant zou zijn, maar een “auto-assembleerder” die onderdelen uit andere landen haalt.

Tot 42 maanden gevangenisstraf geëist voor explosies in Winschoten

Openbaar Ministerie

GRONINGEN – In de zomer van 2023 worden de stad Groningen en de regio Oost-Groningen opgeschrikt door een reeks opvolgende explosies bij bedrijfspanden en woningen. Dit heeft een grote impact op het veiligheidsgevoel van de direct betrokkenen en de andere inwoners van de betreffende regio.

De drie verdachten die vandaag terecht staan hebben allen in hun eigen rol een bijdrage geleverd aan het teweegbrengen van een ontploffing bij een winkelpand midden in een winkelstraat in Winschoten op 16 september 2023. Het gaat om twee mannen van 21 jaar en een man van 22 jaar, allen uit Tilburg.

“Dit is een ernstig en bijzonder gevaarlijk strafbaar feit. Verdachten hebben forse schade veroorzaakt. Dat het is gebleven bij materiële schade is, gelet op de risico’s die met vuurwerkbrandstofcombinaties gepaard gaan, niet aan het handelen van verdachten te danken. Zeker nu op 16 september 2023 diverse omwonenden thuis waren en er bovendien, zoals ook te verwachten valt in een winkelstraat, personen aanwezig waren op straat, had het nog vele malen ernstiger kunnen aflopen”, zei de officier in haar requisitoir.

Bovendien heeft één van de verdachten zich tevens schuldig gemaakt aan medeplichtigheid aan een ontploffing op 19 september 2023 bij een ander bedrijfspand. Ook hier is forse schade toegebracht. Bovendien werden de bewoners van Winschoten daardoor kort na de eerdere aanslag opgeschikt door weer een nieuwe explosie.

Afgezien van de concrete schade en risico’s brengen strafbare feiten als deze, mede door het intimiderende karakter, ook breder in de samenleving maatschappelijke onrust, angst en gevoelens van onveiligheid met zich mee. Zeker in een periode waarin explosies van vuurwerkbommen aan de orde van de dag waren in de provincie Groningen. Deze zaken passen ook in de zorgelijke tendens die door heel het land zichtbaar is, waarin in toenemende mate personen, voornamelijk jongeren, die niet betrokken zijn bij een conflict toch bereid worden gevonden om in opdracht van anderen explosieven te plaatsen bij woningen en bedrijven.

De officier: “Verdachten hebben naar alle schijn enkel gedacht aan hun eigen geldelijk gewin, aan snel geld verdienen, en geen enkel respect getoond voor andermans bezittingen, gezondheid of veiligheidsgevoel. Dit valt verdachten bijzonder kwalijk te nemen en vraagt om een stevige strafrechtelijke reactie. Daarbij gaat het niet alleen om vergelding, maar ook om een generaal preventief signaal af te geven. Gezien de hoge vlucht die het aantal van dit soort explosies in de afgelopen tijd heeft genomen, heeft de samenleving er alle belang bij dat van de straf een afschrikwekkend effect uitgaat. Een straf die uitstraalt dat het plegen van dergelijke feiten niet loont.”

De officier concludeert dat bewezenverklaard kan worden dat de drie mannen betrokken zijn geweest bij één of beide explosies in Winschoten. Zij eist voor hun rollen bij deze strafbare feiten gevangenisstraffen van 42 maanden tot 15 maanden waarvan telkens een deel voorwaardelijk.

Dinsdag stond een 17-jarige medeverdachte terecht. Gezien zijn minderjarigheid werd deze zaak achter gesloten deuren behandeld. Hem wordt betrokkenheid verweten bij beide explosies in Winschoten en bij een explosie aan de Herestraat in het centrum van Groningen op 12 september 2023.

De officier eist tegen de destijds 17-jarige medeverdachte 12 maanden jeugddetentie waarvan zes maanden voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar en bijzondere voorwaarden, zoals geadviseerd. Hem wordt betrokkenheid verweten bij beide explosies in Winschoten en bij een explosie aan de Herestraat in het centrum van Groningen op 12 september 2023.

Acht weken cel voor diefstal en poging tot inbraak in vrachtwagens van transportbedrijf

Diefstal

OOSTERHOUT / ’s-HERTOGENBOSCH – Een 41-jarige man is in hoger beroep veroordeeld tot een gevangenisstraf van acht weken, waarvan twee weken voorwaardelijk, wegens diefstal uit, en poging tot, inbraak in vrachtwagens op het afgesloten terrein van een transportbedrijf in Oosterhout. Het gerechtshof in ’s-Hertogenbosch bevestigde maandag de eerdere veroordeling door de politierechter in Breda.

De verdachte verschafte zich op 10 en 16 juni 2023 toegang tot het bedrijventerrein en wist een vrachtwagen open te breken met behulp van een valse sleutel en later met braak. Daarbij werd onder meer een tankpas buitgemaakt, waarmee de man op meerdere locaties in Nederland brandstof tankte.

Het bedrijf deed aangifte nadat het misbruik van de tankpas werd opgemerkt. Camerabeelden en een bloedspoor in de vrachtwagen leidden naar de verdachte. Op de beelden was hij te zien terwijl hij het voertuig binnendrong en later tankte met de gestolen pas. Politieagenten herkenden hem op basis van zijn uiterlijk en eerdere politiefoto’s.

De rechter achtte het bewezen dat de verdachte met voorbedachte rade handelde en meerdere vrachtwagens op het terrein probeerde te doorzoeken. Bij de poging tot inbraak op 16 juni bleef het bij schade, maar werd er niets buitgemaakt.

Naast de celstraf moet de man een schadevergoeding van €595,21 betalen aan het transportbedrijf. Dit bedrag bestaat uit reparatiekosten van de beschadigde vrachtwagenruit en de tankkosten die zijn gemaakt met de gestolen pas.

Hoge Raad vernietigt veroordeling vrachtwagenchauffeur in cocaïnesmokkelzaak

DEN HAAG – De Hoge Raad heeft dinsdag een arrest van het gerechtshof Den Haag vernietigd in een strafzaak tegen een beroepschauffeur die in 2019 betrokken was bij het transport van een container met 754 kilo cocaïne.

De container werd per schip vanuit Ecuador naar Rotterdam vervoerd. De zaak werd terugverwezen naar het gerechtshof Den Haag voor een nieuwe behandeling.

De chauffeur was eerder veroordeeld voor medeplegen van de invoer en voorbereiding van drugstransport, en voor diefstal van de container met behulp van een onrechtmatig verkregen pincode.

Volgens het gerechtshof moest de verdachte hebben vermoed dat hij betrokken was bij illegale activiteiten. Ook zou hij bewust hebben meegewerkt aan de uitvoerige logistiek rond het transport van de drugs.

De Hoge Raad oordeelt nu dat het oordeel van het hof over het opzet van de verdachte niet voldoende is gemotiveerd. Dat de verdachte ‘moest vermoeden’ dat er iets niet klopte, betekent niet automatisch dat hij bewust de aanmerkelijke kans heeft aanvaard dat hij drugs invoerde, aldus de hoogste rechter. Ook de motivering rond het oogmerk van wederrechtelijke toe-eigening van de container schiet tekort.

De chauffeur haalde de container in augustus 2019 op in de haven van Rotterdam en bracht deze naar een loods in Rozenburg. Daar trof de politie voertuigen aan met verborgen ruimtes en meerdere verdachten, onder wie personen die de loods voor de ontvangst van de container hadden voorbereid.

De verdachte gaf aan de opdracht voor het transport te hebben gekregen via een onbekende opdrachtgever, zonder vooraf duidelijke informatie over de bestemming te hebben ontvangen. Hij stelde slechts te hebben gehandeld als chauffeur. De Hoge Raad benadrukt dat, gezien de onduidelijkheid over zijn opzet en intentie, de zaak opnieuw beoordeeld moet worden.

×