Clicky

woensdag 16 juli 2025 - 19:08 uur
Home Blog Pagina 6

Nederlandse rechter bevoegd om te oordelen in loonconflict Litouwse vrachtwagenchauffeurs

Foto: Facebook

NIJMEGEN – De kantonrechter in Nijmegen heeft zich bevoegd verklaard om te oordelen over een loonvordering die tien Litouwse vrachtwagenchauffeurs hebben ingediend tegen hun Litouwse werkgever Vytauto Paslaugos. Dat blijkt uit een vorige week gepubliceerde uitspraak door de rechtbank. De chauffeurs eisen betaling van achterstallig loon volgens de Nederlandse cao voor het beroepsgoederenvervoer, omdat zij jarenlang feitelijk vanuit Nederland zouden hebben gewerkt.

Het transportbedrijf Vytauto, gevestigd in Kaunas (Litouwen), stelt dat het Litouwse recht van toepassing is en dat de Nederlandse rechter niet bevoegd is. Volgens het bedrijf is Litouwen het ‘gewoonlijke werkland’ van de chauffeurs, omdat de bedrijfsstructuur, planningen en leiding volledig vanuit Litouwen zouden plaatsvinden.

De rechtbank volgt die redenering niet. Uit onder meer een inspectierapport van de ILT en verklaringen van de chauffeurs blijkt dat zij veelal werkten vanuit Nederland, met name vanuit vestigingen in Nijmegen en Venray. De kantonrechter concludeert dat Nederland het centrum vormt van hun werkzaamheden. Daarmee is niet alleen de Nederlandse rechter bevoegd, maar is ook het Nederlandse arbeidsrecht van toepassing, inclusief de cao voor het beroepsgoederenvervoer.

Vytauto kon de stellingen over een gewijzigde werkwijze sinds het ILT-rapport van 2016/2017 onvoldoende onderbouwen. Het ontbreken van relevante ritgegevens en andere documentatie werkte in het nadeel van het bedrijf.

De vordering van de chauffeurs om Vytauto te verplichten tot het verstrekken van aanvullende gegevens, zoals overzichten van gewerkte uren en toeslagen, werd door de rechter echter afgewezen. Volgens de kantonrechter is die vordering te weinig gespecificeerd.

De zaak wordt inhoudelijk voortgezet. De chauffeurs krijgen de gelegenheid om te reageren op de inhoudelijke verweren van Vytauto over de hoogte van hun loonvorderingen.

Elektrische Scania R400E BEV 4×2 trekker voor Electronic Logistics

ZEEWOLDE – Electronic Logistics uit Zeewolde heeft onlangs zijn eerste elektrische vrachtwagen in gebruik genomen: een Scania R400E BEV 4×2 trekker. Hiermee zet het familiebedrijf, dat gespecialiseerd is in alle logistieke stromen rondom consumentenelektronica, opnieuw een belangrijke stap in de verduurzaming van hun transport. Directeuren George en Niels de Greef benadrukken dat deze investering volledig past binnen de duurzame visie van het bedrijf.

Twintig jaar groei in elektronicalogistiek

Electronic Logistics werd in 2004 opgericht en heeft zich in de afgelopen twee decennia ontwikkeld tot een toonaangevende logistieke partner voor consumentenelektronica. “We vervoeren wit- en bruingoed voor diverse merken, zoals Hisense en Beko en voor winkelketens zoals Electronic Partner en Electro World. Wij leveren aan alle elektronicawinkels maar ook naar distributiecentra van partijen als Coolblue, Bol.com en Mediamarkt, etc.”, vertelt George de Greef. “Hoewel we in het verleden ook leveringen en installaties bij consumenten verzorgden, richten we ons nu primair op de logistieke stromen binnen de retailers.”

Het bedrijf heeft inmiddels 48 voertuigen in eigen beheer en 85 medewerkers in dienst. De transporten vinden plaats door de hele Benelux, met een nadruk op Nederland. Niels de Greef: “De meeste chauffeurs vertrekken ‘s ochtends vanuit Zeewolde of ons depot in Gilze en zijn meestal ‘s avonds weer thuis. Daarmee houden we het werk aantrekkelijk en de binding met het team sterk.”

Duurzaamheid als strategische pijler

Duurzaamheid speelt een centrale rol binnen Electronic Logistics. Al jaren neemt het bedrijf deel aan het Lean & Green-programma en heeft het drie sterren behaald dankzij een CO2-reductie van meer dan 35 procent. “We kijken altijd hoe we transportbewegingen kunnen verminderen en schakels in de keten kunnen wegnemen of verduurzamen,” legt George uit.
De aanschaf van de elektrische Scania R400E BEV past dan ook logisch in deze strategie. “We zijn niet onder druk gezet door klanten om te verduurzamen. Dit komt echt uit onszelf. Richting 2030, met de komst van zero-emissiezones in veel steden, willen voorbereid zijn.”

Praktische inzet van de elektrische truck

De nieuwe elektrische Scania wordt volledig geïntegreerd in de bestaande operatie. Niels de Greef: “We gaan de truck niet op een speciale route inzetten. Hij moet alles kunnen doen wat een dieseltruck ook doet.” De elektrische truck wordt gekoppeld aan een city-oplegger of 13,60 meter oplegger die is voorzien van accu’s en zonnepanelen. Hierdoor kan de laadklep van de trailer autonoom functioneren, zonder dat extra energie van de trekker nodig is.

De truck krijgt een vaste chauffeur. Hij krijgt een specifieke training om zo efficiënt mogelijk om te gaan met de elektrische aandrijving. “In alle eerlijkheid stond niet iedereen te springen om elektrisch te rijden, maar degene die nu gaat starten, ziet het zeker zitten,” aldus de Niels de Greef.

Eigen laadvoorziening en toekomstplannen

Electronic Logistics heeft geïnvesteerd in een eigen laadinfrastructuur op het terrein in Zeewolde. “Zo kunnen we het voertuig altijd opladen tegen voorspelbare kosten,” zegt George. “Laden bij openbare snelladers, waar prijzen kunnen oplopen tot 70 cent per kWh, maakt de businesscase lastig.”

De keuze voor Scania was voor Electronic Logistics een logische. “We hebben al meerdere Scania’s in de vloot en de relatie met onze dealer in Nijkerk is uitstekend. Zij begrijpen onze business.” Vorig jaar kocht het bedrijf ook een Scania V8 ter gelegenheid van het 20-jarig jubileum. “Puur voor het plezier. Soms mag emotie ook een rol spelen,” glimlachen de broers De Greef.

Familiebedrijf met open cultuur

Electronic Logistics blijft trouw aan zijn wortels als familiebedrijf. Sinds 2015 wordt het bedrijf geleid door George de Greef en zijn broer Niels, die de aandelen overnamen van hun ouders. “Onze ouders zijn nog steeds een paar dagen per week actief,” vertelt Niels “We hebben een platte organisatie waarin iedereen elkaar kent. De deur staat altijd open.”

Het opleiden en begeleiden van eigen personeel is een belangrijk speerpunt. “Jonge medewerkers kunnen doorgroeien van een B-rijbewijs op onze bestelwagens naar een CE-rijbewijs op een van onze trucks. We investeren in onze mensen, want uiteindelijk zijn zij het die de kwaliteit leveren waar we als bedrijf zo trots op zijn.”

Onderzoeksraad assisteert Britten bij onderzoek vliegtuigcrash

DEN HAAG – De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) is betrokken bij het onderzoek naar het ongeluk met een Nederlands vliegtuigje, zondagavond bij luchthaven London Southend.

Het onderzoek is direct na de crash opgestart “conform internationale protocollen”, laat een woordvoerster weten.

De Britse Air Accidents Investigation Branch heeft de leiding over het onderzoek, zegt de woordvoerster. Er zijn geen OVV-onderzoekers ter plaatse in Engeland, maar de onderzoeksraad kan vanuit Nederland “assisteren met de vragen die de Britten stellen”.

Het vliegtuigje van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij Zeusch Aviation stortte kort na het opstijgen neer. Het is niet duidelijk hoeveel mensen er in het vliegtuig zaten, dat Lelystad als bestemming had.

Wielrenner Van den Berg stapt af in Tour de France

ENNEZAT – Wielrenner Marijn van den Berg gaat maandag in de Tour de France niet van start voor de tiende etappe. De 25-jarige Nederlander heeft te veel last van de gevolgen van een valpartij in de openingsrit.

“Marijn gaat naar huis om te rusten en te herstellen. We wensen hem een spoedig herstel toe”, meldt zijn ploeg EF Education – EasyPost op X. Van den Berg is de eerste Nederlandse uitvaller deze Tour de France.

Georg Zimmermann verlaat de Ronde van Frankrijk eveneens, laat zijn ploeg Intermarché-Wanty weten De Duitse kampioen raakte zondag betrokken bij een valpartij en vertoonde afgelopen nacht tekenen van een hersenschudding.

Dronken vrachtwagenchauffeur ramt tankstation met wasstraat in Duitse Zülpich [+foto]

Foto: Adobe Stock

ZÜLPICH – In de nacht van vrijdag op zaterdag 12 juli is een vrachtwagenchauffeur in het Duitse Zülpich met zijn combinatie tegen een gebouw van een tankstation gereden. Daarbij raakte een deel van de wasstraat ernstig beschadigd.

Rond 00.04 uur kreeg de politie van Euskirchen melding van het incident. Ter plaatse troffen agenten een vrachtwagen met autotransporter aan die zes auto’s vervoerde. De combinatie stond zodanig klem in de ingang van de wasstraat dat het terrein niet meer kon worden verlaten zonder hulp van een bergingsbedrijf.

De 43-jarige chauffeur verkeerde duidelijk onder invloed van alcohol. Een blaastest wees uit dat hij meer dan 2 promille alcohol in zijn bloed had. Daarop is hij meegenomen naar het bureau in Euskirchen, waar een bloedproef is afgenomen.

De man had geen vaste woon- of verblijfplaats in Duitsland. Daarom is een borgsom van ruim duizend euro opgelegd om het strafproces te kunnen waarborgen.

De vrachtwagen en oplegger zijn door een bergingsbedrijf verwijderd en de sleutels zijn door de politie in beslag genomen om verdere ritten te voorkomen.

De schade aan het tankstation wordt geschat op een bedrag in de orde van een ton, meldt de politie maandag.

 Klik hier voor een foto van het ongeval!

Fraude van meer dan 220.000 euro bij voogdijorganisatie Nidos

DEN HAAG – Werknemers van voogdijorganisatie Nidos hebben in totaal voor meer dan 220.000 euro gefraudeerd, schrijft demissionair minister Mona Keijzer (Woningbouw, Asielopvang) in een brief aan de Tweede Kamer. Er zou in twee gevallen onterecht geld zijn opgenomen met een pinpas.

Volgens Keijzer zijn de betrokken medewerkers ontslagen. In een geval is het geld teruggevorderd, in het andere geval wordt de uitkomst van het strafrechtelijke onderzoek nog afgewacht.

Keijzer schrijft dat Nidos inmiddels “adequate beheersmaatregelen” heeft genomen. Ook heeft Nidos een speciale projectgroep ingesteld voor structurele oplossingen. Zo moet het gebruik van kasgeld tot een minimum worden beperkt, schrijft Keijzer.

De minister deed de melding, omdat in totaal met meer dan 100.000 euro is gefraudeerd. Vanaf die grens worden dergelijke incidenten gemeld. Nidos houdt zich onder meer bezig met de voogdij van minderjarige vluchtelingen.

CNV-leden accepteren cao-eindbod van NS

UTRECHT – De leden van vakbond CNV hebben met een ruime meerderheid (67 procent) het cao-eindbod van NS geaccepteerd. “De uitkomst van de ledenraadpleging is duidelijk. Lang niet iedereen is er gelukkig mee, maar een meerderheid vindt dit acceptabel”, zegt CNV-onderhandelaar Henk Jongsma. “Wat CNV betreft komen er dus geen nieuwe acties meer.”

Het cao-eindbod van NS is afgelopen weken besproken met de leden en ter stemming aan hen voorgelegd. In de tussentijd waren alle acties opgeschort. Nu is dus duidelijk dat de meeste leden het eindbod hebben geaccepteerd. Voor vakbond CNV betekent dit ook het einde van het actietraject, ongeacht de uitkomst van de ledenraadpleging van de andere bonden (VVMC en FNV). Daarover wordt later vandaag meer bekend.

Acties hebben resultaat gehad

Volgens Jongsma hebben de acties resultaat gehad. “We hebben er in ieder geval mee bereikt dat NS uiteindelijk een substantieel beter loonbod op tafel heeft gelegd. Dit jaar 4 procent en volgend jaar nog eens 2,75 procent. Daar zit ook een waarborg in: als de inflatie volgend jaar hoger uitpakt, krijgen werknemers een compensatie in de vorm van een eenmalige uitkering.”

Verbeteringen

Voor de CNV-leden is verder belangrijk geweest dat het eindbod ook een aantal verbeteringen bevat vergeleken met eerdere voorstellen.

Jongsma: “De regeling voor zwaar werk ziet er beter uit. Werknemers krijgen ook meer invloed op de roosters. En de mogelijkheden voor combi-functies worden verder onderzocht. Dat zijn belangrijke punten.”

CNV heeft NS over de uitkomst geïnformeerd en wacht nu de uitkomsten af van de ledenraadplegingen van de andere bonden af.

Extinction Rebellion blokkeert opnieuw toegang voor vrachtwagens bij veevoederfabriek De Heus in Ravenstein

Blokkade XR De Heus
Foto: Persbureau Heitink

RAVENSTEIN – Voor de derde keer heeft actiegroep Extinction Rebellion (XR) maandag 14 juli de voederfabriek van De Heus in Ravenstein geblokkeerd.

Demonstranten zetten fietsen en een spandoek in om het terrein voor vrachtverkeer ontoegankelijk te maken, terwijl voetgangers en fietsers wel doorgelaten werden.

De actie is gericht tegen wat XR noemt de schadelijke impact van De Heus op klimaat, biodiversiteit en mensenrechten. Volgens de groep draagt het bedrijf bij aan de stikstofcrisis, grootschalige ontbossing en milieuvervuiling, en negeert het ernstige mensenrechtenschendingen in de toeleveringsketen.

XR stelt ook dat De Heus misleidende lespakketten aan scholen aanbiedt en eist dat het bedrijf stopt met deze “giftige praktijken”.

De Heus produceert volgens eigen zeggen dagelijks krachtvoer voor ruim 36 miljoen vleeskuikens en leghennen. Dat is ongeveer 45 procent van de Nederlandse pluimveesector. XR bekritiseert dat de mest die deze dieren produceren veel te veel eiwitten bevat, wat schadelijk zou zijn voor bodemleven en waterkwaliteit.

In een eerdere verklaring stelde XR-woordvoerder Dirk Kuiken dat het bedrijf “niet alleen de klimaatcrisis voedt, maar ook de stikstofcrisis.”

Eerder voerde XR Friesland actie bij een andere fabriek van De Heus in Sneek.

Peter Gillis en advocaat kijken naar andere koper vakantieparken

ASTEN – Peter Gillis en zijn advocaat kijken of een andere partij de vakantieparken van de realityster en ondernemer wil overnemen, mochten de gesprekken met koper Taeke Dijkstra mislukken. Advocaat Erik Braun meldt maandag dat ze bezig zijn met “plan B en C” en dat er serieuze geïnteresseerden zijn.

Hoeveel gegadigden dit zijn en wie, wil hij niet zeggen. Gillis en Braun verwachten nog wel met Dijkstra en diens advocaat een deal te kunnen sluiten. Of dat gebeurt en wanneer hangt volgens Braun af van wanneer Dijkstra de financiering rond heeft. “Wij zitten ook in een afwachtende rol, natuurlijk zijn we bezig met plan B en C”, zegt hij.

Er worden al wekenlang gesprekken gevoerd over de verkoop van de vakantieparken. Eerder wilde Dijkstra niet betalen vanwege Gillis’ problemen met de Belastingdienst. Gillis had op 1 mei via een kort geding afgedwongen dat de transactie van 185 miljoen euro voor de vakantieparken moet doorgaan. Dijkstra moet ook aangeven wie de financiers zijn. Anders moet hij een dwangsom betalen van 100.000 euro per dag.

Enkele maanden geleden overtuigde Dijkstra’s advocaat Oscar van Oorschot hem om weer in gesprek te gaan. Eerder zei Van Oorschot dat ze het doel hebben om de transactie af te ronden. Dijkstra’s adviseur Jeroen Ferrara zegt nu dat de deal “voor 98 procent” rond is en dat hij en Dijkstra alleen nog wachten op bepaalde informatie. De adviseur verwacht dat de partijen er eind deze maand uitkomen.

Verder stelt Ferrara dat de financiering niet alleen om de aankoop van de vakantieparken gaat, maar ook om geld dat nodig is voor het opknappen van de parken. In totaal gaat het volgens hem om zeker 600 miljoen euro. “Er moet een hoop aan gebeuren. Het dak van een zwembad is ingestort en het gras is hoog gegroeid.” Hij zegt partijen te hebben gevonden die 600 miljoen euro willen investeren.

Om de vakantieparken van Gillis was lange tijd veel te doen. De realityster en ondernemer zou via de vakantieparken fraude plegen en mensen zouden er illegaal wonen. Uiteindelijk moesten de locaties sluiten en had de familie geen zicht op heropening.

Een vijfde van supermarkten en horecazaken verkocht nog tabak

DEN HAAG – Ondanks het verbod op de verkoop van tabaksproducten door supermarkten of horecagelegenheden, constateerde de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) vorig jaar dat niet alle zaken zich daaraan hielden. Bij 21 procent van de eerste controles werden overtredingen vastgesteld. Vooral bij avondwinkels en kleinere supermarkten ging het mis, aldus de NVWA.

De zaken kregen eerst een waarschuwing, waarna bijna driekwart van de onderzochte gelegenheden geen sigaretten of vapes meer verkocht. Winkels of horecazaken die dat nog wel deden, kregen een boete.

Ook online worden nog steeds tabaksproducten aangeboden. Het aanbod heeft zich verplaatst van websites naar socialemediakanalen. De NVWA constateerde bijna 1900 overtredingen op sociale media.

Demissionair staatssecretaris Judith Tielen (Volksgezondheid) schrijft in een brief aan de Tweede Kamer het “zorgelijk en onwenselijk” te vinden dat vooral jongeren nog zo makkelijk tabaksproducten kunnen krijgen.

North Sea Port gunt, na sluiting en faillissement, voormalige BTZ-terrein in Vlissingen aan BOW Terminal

Foto: North Sea Port

VLISSINGEN – Het havenbedrijf North Sea Port zocht, in samenspraak met de curatoren, een exploitant voor het unieke zeehaventerrein van het voormalige bedrijf Bulk Terminal Zeeland in Vlissingen. Bow Terminal, reeds actief in Vlissingen, neemt het uitgebreide terrein in gebruik.

Na het sluiten en het faillissement van Bulk Terminal Zeeland startten de curatoren en het havenbedrijf North Sea Port de zoektocht naar een nieuw bedrijf om op dit uitgebreide terrein activiteiten te ontwikkelen.

Na het afronden van de selectiefase eind juni zijn de curatoren en het havenbedrijf tot een (voorlopig) akkoord gekomen met Breakbulk en Offshore Wind Terminal Vlissingen B.V. (Bow Terminal). Dit bedrijf is reeds actief in het Sloegebied in Vlissingen, onder meer in de opslag, transport en logistiek van offshore windonderdelen en de ontmanteling van verouderde windturbines.

Offshore wind en bulk

Bow Terminal zal op het nieuwe terrein zijn offshore windactiviteiten verder ontwikkelen en zich richten op de overslag van bulkgoederen. “Wij zijn blij met de gunning om onze activiteiten van offshore wind op deze prachtige locatie verder vorm te kunnen geven en dit aan te vullen met bijbehorende bulk stromen (stortsteen) en aanpalende op- en overslag”, aldus Jack Kloosterboer van Bow Terminal.

“Hiermee sluit de nieuwe exploitant aan bij de eisen van het havenbedrijf om actief te zijn in de energie- en/of grondstoffentransitie, diepzeehavengebonden activiteiten te hebben en de aanwezige infrastructuur en het terrein optimaal te benutten”, aldus Cas König, CEO van North Sea Port.

Het betreft immers een zeer uitzonderlijk terrein van 34 hectare aan de San Marinoweg in Ritthem: het voormalige terrein van het gesloten bedrijf Bulk Terminal Zeeland (BTZ) en gronden er rondom, inclusief de nieuwe 700-meter-lange diepzee Quarleskade en een directe toegang via de Westerschelde tot de Noordzee. Bovendien staan er twee loodsen met een totale oppervlakte van 40.000 m².

Duurzame ontwikkeling en veiligheid

Met de uitgifte van dit unieke terrein aan Bow Terminal ontwikkelt North Sea Port zich verder als Europese tophaven. “Aansluitend op de aandeelhouderstrategie vergroten we mee de strategische autonomie binnen Europa, zorgen we voor een duurzame ontwikkeling en werkgelegenheid”, zegt Cas König. “Bovendien gaat er bij de keuze blijvend aandacht naar veiligheid en integriteit.”

In de zoektocht naar een nieuw bedrijf start nu, na afronding van de selectiefase, de fase om de afspraken met Bow Terminal te finaliseren en vast te leggen in contractdocumentatie.

Oude NS-wagons mogelijk omgebouwd tot noodhospitaals Defensie

DEN HAAG – Defensie en de NS praten over een mogelijke verkoop van oude treinwagons, die omgebouwd kunnen worden tot noodhospitaals voor gewonde militairen.

Dat heeft een woordvoerder van de NS bevestigd na berichtgeving door het AD.

Defensie heeft volgens hem contact gezocht met de spoorvervoerder. De komende jaren worden er bij NS treinstellen vervangen. De oude exemplaren zouden in aanmerking kunnen komen voor een tweede leven bij Defensie.

Voorlopig gaat het nog om “verkennende gesprekken”, aldus de zegsman van NS. “We kijken naar de mogelijkheden”, is alles wat hij er tot nu toe over kan zeggen.

Volgens het AD zouden de NS-wagons waarover de partijen onderhandelen al in 2026 omgebouwd moeten worden tot rijdende noodhospitaals, waarin gewonde militairen vervoerd kunnen worden. Het zou in eerste instantie gaan om 24 wagons, maar dat aantal zou nog kunnen worden verhoogd.

DAF introduceert chassis voor autotransport

EINDHOVEN – DAF breidt haar leveringsprogramma uit met een reeks speciale chassis voor autotransport. Deze kenmerken zich door een lage chassishoogte en zijn leverbaar als XD, XF, XG en XG+. De beschikbaarheid van versies met een verlaagd of afgeschuind dak maken het mogelijk ook auto’s boven de cabine te laden.

DAF heeft alle technische mogelijkheden aangegrepen om de nieuwe bakwagenchassis voor autotransport zo laag mogelijk te maken om zoveel mogelijk ruimte te creëren binnen de maximum toegestane voertuighoogte van 4 meter. Als basis worden bestaande low-deck-versies gebruikt. Door de wielophanging met 4 centimeter te verlagen en gebruik te maken van 22,5 inch wielen met laagprofielbanden, ontstaat een chassishoogte van slechts 83 centimeter.

Verlaagd of afgeschuind dak

Er is allereerst keuze uit autotransporters waarbij de voertuigen achter de cabine geladen worden en waarvoor alle cabinevarianten van de Nieuwe Generatie DAF trucks beschikbaar zijn: XD, XF, XG en XG+. Van de XD-cabine zijn daarnaast uitvoeringen met verlaagd (18 cm) en eventueel ook afgeschuind dak leverbaar, zodat ook daarboven nog voertuigen geladen kunnen worden. Doordat de XD cabine standaard al laag op het chassis staat, blijft er meer dan voldoende ruimte over voor een uitstekende werk-, rust- en slaapplek voor de chauffeur met een volwaardig bed.

De chassis voor autotransport zijn leverbaar in diverse wielbasisvarianten. Naast 4×2-uitvoeringen omvat het programma ook 6×2-versies voor wanneer extra laadvermogen gewenst is. In die gevallen wordt een lichte, 4,5 tons voorloopas gemonteerd met 17,5 inch wielen.

Maximale efficiency

Uiteraard beschikken ook de nieuwe chassis voor autotransport over de vele innovaties die DAF het afgelopen najaar voor haar nieuwe generatie vrachtwagens heeft geïntroduceerd met het oog op maximale efficiency. Daartoe behoren onder andere verdere verbeteringen aan de aandrijflijn met PACCAR MX-11 en MX-13-motoren om nog meer uit elke druppel brandstof te halen. Predictive Cruise Control is standaard, eveneens met het doel de hoogste brandstofefficiency en de laagste CO2 emissies te realiseren.

En daarnaast profiteren de nieuwe DAF voertuigen voor autotransport ook van de grote voorruit, de lage ruitlijnen en de unieke camerasystemen (DAF Digital Vision System en DAF Corner View) voor de hoogste veiligheid, helemaal belangrijk voor afleveringen in stedelijke gebieden.

“Met de introductie van deze nieuwe serie chassis leveren we ook voor het transport van onder andere auto’s, vrachtwagens en tractoren een oplossing op maat”, aldus Bart Bosmans, lid van de DAF Board of Management en verantwoordelijk voor Marketing & Sales.

“De nieuwe chassis kunnen rechtstreeks bij de DAF-dealer besteld worden, inclusief de specifieke aanpassingen die daaraan doorgevoerd worden. Ook dat verstaan we onder DAF Transport Efficiency.”

Ook maandag nog hinder op het spoor rond Rotterdam door storing

Foto: Adobe Stock

ROTTERDAM – Ook maandag kunnen er geen treinen rijden door de Willemsspoortunnel in Rotterdam. “Ondanks dat er de hele nacht is doorgewerkt door meerdere technisch specialisten, is het helaas nog steeds niet mogelijk om het treinverkeer weer op te starten”, meldt spoorbeheerder ProRail.

Door een stroomstoring vrijdagavond in de tunnel viel de stroom uit en is de spanning in de spoortunnel “weggeslagen”, liet ProRail eerder weten. Daardoor doen onder meer de verlichting, brandmelders en gasdetectie in de tunnel het niet.

Door de problemen rijden er geen treinen tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Lombardijen. Ook rijden er geen hsl-treinen tussen Rotterdam en Breda. NS zet bussen in tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Zuid.

“Er blijven zich storingen voordoen in onze systemen waardoor het niet mogelijk is om de treinen veilig te laten rijden”, stelt ProRail. “Een heel vervelende situatie, met name voor de reiziger die we moeten vragen om nog wat meer geduld te hebben.”

Trump kondigt zending Patriot-raketten voor Oekraïne aan

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump gaat Patriot-luchtverdedigingsraketten sturen naar Oekraïne zodat het zich kan verdedigen tegen Russische aanvallen. Dat kondigde hij zondag aan tegen journalisten op de luchtmachtbasis Andrews in Maryland, even buiten Washington.

“We zullen ze Patriots sturen, waar ze wanhopig behoefte aan hebben”, zei de president. Trump zei niet hoeveel raketten hij gaat sturen. Hij bekritiseerde de Russische president Vladimir Poetin, die volgens hem “aardig praat en ‘s avonds bommen stuurt”.

Trump zei dat de VS er niet voor betalen. Onder andere Duitsland heeft zich vorige week bereid verklaard Patriots voor Oekraïne te kopen. De raketten kunnen worden ingezet om vliegtuigen, helikopters, drones en raketten uit de lucht te schieten.

Maandag kondigt Trump naar verwachting een nieuw plan aan om aanvalswapens naar Oekraïne te sturen, aldus de nieuwssite Axios, die zich beroept op twee anonieme bronnen die goed op de hoogte zijn.

×