Clicky

woensdag 14 mei 2025 - 09:30 uur
Home Blog Pagina 6

Minder faillissementen in april, maar relatief veel faillissementen in vervoer en opslag

Foto: Adobe Stock | Pla2Na

DEN HAAG – In april 2025 zijn er in Nederland 331 bedrijven failliet verklaard, een daling van 9 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van het CBS. Ten opzichte van maart 2025 steeg het aantal faillissementen echter met 23 procent. De zogeheten faillissementsgraad – het aantal faillissementen per 100.000 bedrijven – daalde van 10,1 naar 9,0.

Hoewel het totaal aantal faillissementen daalde, blijft de situatie in sommige sectoren zorgelijk. In de industrie lag de faillissementsgraad in april op ruim 33 per 100.000 bedrijven, aanzienlijk hoger dan de 26 een jaar eerder.

Faillissementsgraad in vervoer en opslag blijft stabiel

Voor de sector vervoer en opslag bleef de faillissementsgraad vrijwel gelijk: in april 2025 gingen er iets minder bedrijven failliet dan in april 2024. Toch blijft het aantal faillissementen in deze sector relatief hoog ten opzichte van andere branches. Exacte aantallen per subcategorie zijn niet vermeld, maar de sector blijft zichtbaar in de middenmoot van de risicogroepen volgens de CBS-rangschikking.

De cijfers wijzen op een lichte stabilisatie in de sector, na een periode van oplopende faillissementen in 2023 en begin 2024, mede als gevolg van gestegen kosten, personeelstekorten en afnemende volumes in het goederenvervoer.

Focus op faillissementsgraad biedt zuiverder beeld

Sinds maart 2025 richt het CBS zich in zijn rapportage op de faillissementsgraad om beter sectoren onderling te kunnen vergelijken. Aangezien het aantal bedrijven binnen sectoren sterk varieert, geeft de faillissementsgraad volgens het CBS een realistischer beeld van de onderliggende risico’s.

De hoogste faillissementsgraad na de industrie was in de horeca, gevolgd door de sectoren verhuur en overige zakelijke diensten en handel. De laagste percentages werden genoteerd in de landbouw, financiële instellingen en cultuur/sport/recreatie.

Britse premier kondigt aanscherping migratiebeleid aan

LONDEN – De Britse premier Keir Starmer heeft beloofd dat de migratie tijdens zijn regeerperiode gaat afnemen. Er komen strengere taaleisen voor migranten, strengere handhaving en het gaat langer duren om een permanente verblijfsstatus te krijgen.

“Ik geloof dat we migratie omlaag moeten brengen. En flink ook”, zei Starmer, die een witboek presenteerde met plannen om dat te realiseren. Delen van de economie zijn volgens hem “bijna verslaafd” aan het invliegen van laagbetaalde werknemers.

De centrumlinkse premier verweet de vorige regering dat ze de bevolking op het verkeerde been had gezet. “Tussen 2019 en 2023, terwijl ze overal met een stalen gezicht beloofden dat de migratie omlaag zou gaan, verviervoudigde de nettomigratie.”

De speech van Starmer volgde op het succes van de radicaal-rechtse Reform-partij van Nigel Farage bij lokale verkiezingen. De premier claimt dat hij het migratiebeleid niet uit politiek opportunisme aanscherpt. “Ik doe dit omdat het juist is.”

Binnenvaart vervoerde in 2024 meer goederen, kolenvervoer daalt verder

Binnenvaartschip
Foto: Transport Online | E. van der Wal

DEN HAAG – In 2024 hebben Nederlandse binnenvaartschepen ruim 332 miljoen ton goederen vervoerd, een stijging van 1,5 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De stijging is vooral toe te schrijven aan het toenemende vervoer van containers en natte bulkgoederen, zoals benzine en chemische producten. Het kolenvervoer nam juist verder af.

Het vervoer van natte bulk, waaronder geraffineerde aardolieproducten en chemische stoffen, steeg met 2,3 procent naar 122,7 miljoen ton. Vooral het transport van chemische producten zat in de lift: in 2024 werd er 50 miljoen ton vervoerd, bijna een derde meer dan in 2015. De toename is grotendeels te danken aan het toenemend vervoer van biodiesel.

Ook het containervrachtvervoer liet groei zien: het vervoerde gewicht per container nam met 3,4 procent toe, terwijl het aantal containers (in TEU) met 3,6 procent groeide. Het binnenlands containervervoer steeg zelfs met 6,0 procent in gewicht en 6,2 procent in TEU.

Het vervoer van droge bulkgoederen bleef in totaal stabiel, al was er binnen die categorie sprake van verschuivingen. Zo werd er meer meststof, hout(pellets) en granen vervoerd, maar het vervoer van steenkool daalde met 8 procent. In totaal werd er in 2024 nog 18 miljoen ton kolen vervoerd, terwijl dit in 2015 nog 31 miljoen ton was – een daling van 41 procent in tien jaar tijd. De terugloop wordt veroorzaakt door de afgenomen vraag naar kolen voor energieopwekking, onder meer door de opkomst van gas en hernieuwbare energie.

Internationale goederenstromen

De aanvoer van goederen uit het buitenland via de binnenvaart groeide in 2024 met 5,5 procent naar 64 miljoen ton. Deze stijging is vooral te danken aan de grotere volumes benzine, diesel en chemische producten afkomstig uit België. Het binnenlands vervoer nam toe met 1,7 procent tot ruim 112 miljoen ton.

Daarentegen nam de afvoer naar het buitenland iets af, met 0,6 procent, tot eveneens ruim 112 miljoen ton. De afname komt vooral door het verminderde kolenvervoer naar Duitsland. De doorvoer van goederen steeg met 0,9 procent naar ruim 43 miljoen ton.

Demonstranten doen aangifte tegen Marco Kroon

AMSTERDAM – De vijf demonstranten die op 5 mei in Wageningen werden aangehouden hebben aangifte gedaan tegen Marco Kroon. Volgens Willem Jebbink, advocaat van de demonstranten, heeft de bekende officier een van de demonstranten mishandeld. Ook heeft hij zich schuldig gemaakt aan “het met geweld verstoren van een betoging”.

Tijdens de toespraak van minister Ruben Brekelmans bij de viering van de bevrijding op 5 mei ontvouwden twee van de vijf demonstranten spandoeken. Daarop stond onder meer “Bevrijding voor iedereen: trans rights, free healthcare, free education, animal liberation, free Palestine”. Kroon greep in. Op beelden is te zien hoe Kroon een demonstrant lijkt weg te slepen, volgens Jebbink “meterslang”. De demonstrant liep een schaafwond op.

De politie hield de andere demonstrant en drie medeactievoerders aan. Volgens Jebbink protesteerden de demonstranten “volkomen vreedzaam” en stil, “uit respect voor de ceremonie”. Kroon had de betoging niet op eigen initiatief mogen afbreken. “Het roept de vraag op wie hier nu eigenlijk verantwoordelijk was voor de ordeverstoring.”

Willems-Orde

Volgens Jebbink had Kroon eventuele actie aan de politie moeten laten, “omdat ingrijpen in een demonstratie pas kan na een besluit van de burgemeester. Een burgerarrest is slechts toegestaan als daarbij geen onnodig geweld wordt gebruikt. Dat was hier niet het geval.”

Kroon heeft de Militaire Willems-Orde gekregen, de hoogste militaire onderscheiding. Hij werd ook veroordeeld voor wildplassen en het geven van een kopstoot aan een agent tijdens carnaval in 2019. Het ANP kon Kroon maandag niet bereiken voor een reactie op de aangifte.

Eichelsheim: prima gehandeld

Commandant der Strijdkrachten Onno Eichelsheim denkt dat Kroon “prima gehandeld heeft”, zegt hij tegen Sven Kockelmann op NPO Radio 1. Volgens Eichelsheim, zelf ook aanwezig bij de viering, was de situatie “onvoorspelbaar” en heeft Kroon snel gereageerd. “We gaan zien wat de rechter ervan vindt.”

Hamas gaat gijzelaar Edan Alexander maandag vrijlaten

GAZA-STAD – Hamas laat de Amerikaans-Israëlische gijzelaar Edan Alexander deze maandag vrij. Dat maakte een woordvoerder van de gewapende tak van Hamas bekend.

Alexander groeide op in de Amerikaanse staat New Jersey, maar diende in het Israëlische leger toen Hamas hem in oktober 2023 gevangen nam. Hij is voor zover bekend de laatste nog levende gijzelaar in Gaza met de Amerikaanse nationaliteit.

Hamas maakte zondag na overleg met de VS bekend dat de militair wordt vrijgelaten. De groep noemde dat een stap richting een nieuw bestand. Bemiddelaars Egypte en Qatar spraken over een “blijk van goede wil”.

De Amerikaanse president Donald Trump reageerde op berichtendienst Truth Social opgetogen op het nieuws dat zijn landgenoot vrij zou komen. “Hopelijk is dit de eerste van de laatste stappen die nodig zijn om dit wrede conflict te beëindigen.”

Bijna één op de tien kinderen van 12 jaar heeft al gevapet

DEN HAAG – Vapen is niet alleen giftig, het verstoort ook de ontwikkeling van de hersenen en is supersnel verslavend. Onderzoek onder 12- tot en met 16-jarigen, uitgevoerd door Motivaction in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), toont aan dat meer dan een kwart van hen al eens heeft gevapet. Van de 12-jarigen is dat bijna één op de tien.

Bijna één op de drie jongeren van 12 tot en met 16 jaar die vapen, doet dat dagelijks.

Vandaag start de nieuwe landelijke voorlichtingscampagne ‘Nee tegen vapen’. De campagne is erop gericht om ouders te informeren over de schadelijkheid van vapen, daarover tijdig te praten met hun kinderen en samen nee te zeggen tegen vapen.

De campagne is onderdeel van het Actieplan tegen vapen van staatssecretaris Vincent Karremans (Jeugd, Preventie en Sport).

Staatssecretaris Vincent Karremans: “Dat 1 op de 10 kinderen van 12 jaar al eens heeft gevapet, maakt heel duidelijk hoe serieus het probleem is. Vapes bevatten vaak heel veel nicotine, soms zelfs tot 400 keer de hoeveelheid nicotine van een sigaret. Nicotine is na heroïne en crack de meest verslavende drug die er bestaat. Dus ook één keertje vapen is heel risicovol. Daarom is het superbelangrijk dat ouders er op tijd thuis over praten met hun kinderen en samen nee zeggen tegen vapen. Dat staat centraal in onze campagne. We moeten doen wat we kunnen om te zorgen dat kinderen niet meer door vapen in het ziekenhuis terecht komen met levensbedreigende longontstekingen, klaplongen of longbloedingen.”

Andere opvallende onderzoeksresultaten

  • 1 op de 7 (14%) jongeren geeft aan dat als hen een vape wordt aangeboden, zij moeilijk nee kunnen zeggen.
  • 1 op de 6 jongeren (16%) geeft aan dat zij zich soms onder druk gezet voelen om te vapen.

Veel jongeren ervaren vapeverslaving

Dat vapen verslavend is, wordt bevestigd in het Motivaction onderzoek in opdracht van VWS. Van de vapende 12- tot en met 16-jarigen in dit onderzoek geeft 38 procent aan verslaafd te zijn aan vapen.

“Jongeren raken supersnel verslaafd aan vapen, zonder dat ze het zelf doorhebben,” zegt Prof. dr. Arnt Schellekens, Nationaal Rapporteur Verslavingen en hoogleraar verslaving en psychiatrie aan de Radboudumc. “De hersenen van jongeren reageren sterker op beloning dan die van volwassenen, waardoor zij minder weerbaar zijn tegen de verleiding en vervolgens sneller en heftiger verslaafd raken.”

Ouders spelen cruciale rol in campagne ‘Nee tegen vapen’

De campagne roept ouders op zich te laten informeren over de schadelijke gevolgen van vapen en moedigt hen aan om met behulp van concrete handvatten op tijd met hun kind over vapen te praten.

Staatssecretaris Karremans: “Vapes hebben bij veel ouders onterecht een imago dat ze minder schadelijk zijn dan sigaretten. Dat moeten we samen zo snel mogelijk uit de wereld helpen. Uit onderzoek weten we dat je als ouder een cruciale rol kunt spelen om te voorkomen dat je kind begint met vapen. Je hebt echt meer invloed dan je misschien denkt.”

Actieplan tegen vapen

De voorlichtingscampagne is onderdeel van een breder Actieplan tegen vapen dat staatssecretaris Karremans medio maart presenteerde. Het plan richt zich op drie sporen: het tegengaan van illegale handel, het voorkomen dat jongeren beginnen met vapen, en het stoppen met vapen stimuleren en vapers daarbij ondersteunen. Het actieplan bevat onder meer extra bevoegdheden en extra geld voor de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit om de groeiende illegale handel tegen te gaan.

Volvo Trucks gaat een stap verder in aerodynamica, geïnspireerd door de luchtvaartindustrie

Volvo Trucks introduceert nieuwe aerodynamische verbeteringen door een beproefd concept uit de luchtvaartindustrie toe te passen op trucks. Subtiele maar impactvolle aanpassingen aan de cabine zullen de luchtweerstand, het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot aanzienlijk verminderen.

De Volvo FH Aero won onlangs de Green Truck Award 2025, grotendeels dankzij een zeer efficiënte motor en de nieuwe aerodynamische Aero-cabine. Daarbij was de truck uitgerust met de Volvo’s verbeteringen op de aerodynamica en nieuwste technologie om de impact van luchtweerstand nog verder te verbeteren.

Stabilisatoren voor de luchtstroom in de cabine, verlengde zijfenders en aangepaste chassis-skirts, zijn subtiele maar krachtige aanpassingen die echt een verschil maken voor de aerodynamica. Dit betekent dat de actieradius, het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot met wel twee procent kunnen worden verbeterd bovenop de al bereikte efficiëntie. De Volvo FH Aero met de aerodynamische verbeteringen kan zo tot zeven procent zuiniger kan zijn dan de Volvo FH.

De nieuwe functies zijn nu beschikbaar voor klanten die op zoek zijn naar het nieuwste op het gebied van brandstofefficiënt transport en worden in verschillende combinaties aangeboden op de Volvo FH, FH Aero en FM-truckmodellen*. De voordelen van de nieuwe functies gelden voor alle brandstoftypen – elektrische-, gas- en dieselaangedreven trucks.

“Alle tijd die is besteed aan simulaties en in de windtunnel werpt zijn vruchten af. Met deze nieuwe wijzigingen aan de cabine voegen we nog iets toe aan de grote verbeteringen in aerodynamica van vorig jaar, waarvan onze klanten zullen profiteren”, zegt Jan Hjelmgren, Hoofd Product Management bij Volvo Trucks.

Drie nieuwe features

De belangrijkste toevoeging zijn de luchtstroomstabilisatoren op de bovenhoeken van de cabine naast de voorruit. Met behulp van een zorgvuldig ontworpen patroon bestaande uit kleine schuine schoepen, regelen de stabilisatoren hoe de lucht rond de hoeken van de cabine stroomt.

“We hebben ‘out of the box’ gedacht en gebruikgemaakt van een techniek die vaak wordt toegepast op vliegtuigen, Formule 1-raceauto’s en windturbines. De bovenste hoeken van de cabine zijn zeer kritisch voor de aerodynamica. Met ons cameramonitorsysteem hebben we nieuwe mogelijkheden op dit gebied kunnen ontdekken door kleine schoepen te gebruiken om de luchtstroom op microschaal te regelen en zo een effect op macroschaal te creëren. Dankzij deze kennis zullen we in de toekomst nog meer aerodynamische concepten kunnen introduceren”, zegt Anders Tenstam, Senior Technology Expert Aerodynamics bij Volvo Trucks.

Waar de luchtstroomstabilisatoren de aerodynamica aan de voorkant van de cabine verbeteren, helpen ze ook om betere omstandigheden te creëren voor twee extra upgrades: zijfenders die 50 mm langer zijn om de ruimte tussen de cabine en de oplegger te verkleinen, en gewijzigde chassis-skirts om een betere uitlijning met het achterspatbord te creëren.

Deze drie nieuwe kenmerken vullen elkaar aan volgens het ‘1 + 1 = 3 principe’, wat betekent dat de totale positieve impact groter is dan de som van de individuele voordelen van elk onderdeel.

Aerodynamica belangrijk voor brandstofefficiëntie

Volvo’s nieuwe FH Aero-model bewijst hoe belangrijk aerodynamica kan zijn om de brandstofefficiëntie in een moderne vrachtwagencabine te verbeteren. Dankzij een verlenging van de cabine met 24 cm en diverse aanpassingen om de luchtweerstand te verminderen, levert de Volvo FH Aero een aanzienlijke verbetering van het brandstofverbruik, zeker als veel kilometers op langeafstandsritten worden gereden.

*De luchtstroomstabilisatoren aan de cabine zijn verkrijgbaar op de Volvo FH en FH Aero.

Iran wijst oproepen af om alle nucleaire faciliteiten te sluiten

TEHERAN – De Iraanse president Masoud Pezeshkian heeft de oproepen van Amerikaanse functionarissen aan Iran om zijn nucleaire installaties te ontmantelen zondag “onaanvaardbaar” genoemd.

“De discussie die is ontstaan ​​over de ontmanteling van de volledige Iraanse nucleaire installaties is voor ons onaanvaardbaar”, zei hij. “Iran zal zijn vreedzame nucleaire rechten niet opgeven.”

Delegaties van Iran en de Verenigde Staten voerden zondag in Oman gesprekken over Irans nucleaire programma. De Amerikanen noemden die gesprekken “positief”, terwijl de Iraniërs ze als “moeilijk, maar nuttig” omschreven.

De ontmoeting in Oman was de vierde ronde van gesprekken die een maand geleden begonnen. De VS en Iran kwamen overeen de gesprekken te vervolgen. Waar en wanneer dat gebeurt, is nog niet bepaald.

Aanrijding met twee vrachtwagens en een auto op N272 [+foto’s]

Foto: SK-Media

SINT ANTHONIS – Op de N272 in Sint Anthonis heeft maandag een ernstige aanrijding plaatsgevonden waarbij meerdere voertuigen betrokken waren.

Een automobilist wilde afslaan richting een autoschadebedrijf toen een vrachtwagen achterop de auto reed. Door de klap kwam de auto op de andere weghelft terecht en botste frontaal op een andere vrachtwagen.

De bestuurder van de BMW raakte hierbij zwaargewond en moest door de brandweer uit zijn voertuig worden bevrijd. Zowel de automobilist als de bestuurder van de vrachtwagen zijn met onbekend letsel naar het ziekenhuis gebracht.

De chauffeur van de vrachtwagen die achterop de auto reed bleef ongedeerd.

Foto: SK-Media

De weg is voorlopig afgesloten voor berging en opruimwerkzaamheden. Er wordt geen nader onderzoek ingesteld.

Een bergingsbedrijf is opgeroepen om de betrokken voertuigen af te voeren.

China en VS verlagen onderlinge importheffingen fors

GENÈVE – De Verenigde Staten en China verlagen hun onderlinge importheffingen fors voor een periode van negentig dagen. Dat hebben de landen bekendgemaakt in een gezamenlijke verklaring die in Genève is vrijgegeven. Deze stap is bedoeld om de handelsspanningen te verminderen en de twee grootste economieën ter wereld nog drie maanden de tijd te geven hun geschillen op te lossen.

De Amerikaanse heffingen van 145 procent op de meeste Chinese importgoederen worden verlaagd naar 30 procent. De Chinese heffingen van 125 procent op Amerikaanse goederen worden teruggebracht tot 10 procent.

Een Amerikaanse delegatie onder leiding van minister van Financiën Scott Bessent voerde afgelopen weekend gesprekken in een buitenwijk van de Zwitserse stad met een Chinese afvaardiging onder leiding van vicepremier He Lifeng. Volgens de partijen is er ook een mechanisme opgezet voor verdere onderhandelingen rond handel en economie.

Geen handelsembargo

Bessent verklaarde dat de twee partijen het erover eens zijn dat de Chinese en Amerikaanse economieën niet ontkoppeld moeten worden en dat er ook geen wederzijds handelsembargo komt. Hij zei ook uit te kijken naar goede gesprekken in de toekomst onder het mechanisme dat is afgesproken en dat de VS graag zien dat China verder opengaat voor Amerikaanse goederen.

De Amerikaanse handelsvertegenwoordiger Jamieson Greer was ook in Genève. Hij sprak van een resultaat dat goed is voor China en de VS en dat er op constructieve en positieve wijze verder gepraat zal worden.

Vrees voor recessie

Op de financiële markten waren er grote zorgen dat een handelsoorlog tussen China en de VS tot een wereldwijde recessie zou kunnen leiden.

Bessent zei verder dat beide landen een meer gebalanceerde handelsrelatie willen en daar ook toegewijd aan zijn. President Donald Trump heeft vaak geklaagd over het hoge handelsoverschot van China met de VS. Bessent stelde dat er afspraken gemaakt kunnen worden met China over aankopen van goederen.

Eerste ontmoeting

Volgens Bessent hebben beide partijen hun nationale belangen goed behartigd in het overleg. Het was de eerste handelsontmoeting tussen China en de VS sinds Trump een handelsoorlog met China ontketende.

Aanleg windmolens op land stokt, klimaatdoelen raken uit zicht

DEN HAAG – De aanleg van windmolens op land stokt, waardoor klimaatdoelen voor de langere termijn uit zicht dreigen te raken. Volgens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) is vorig jaar maar voor 127 megawatt aan windmolens bijgebouwd. Dat zijn slechts zo’n 33 turbines en het gaat om de kleinste toename sinds 2017. In Zuid-Limburg, Twente en rond Amersfoort staan nog helemaal geen windmolens.

De windmolenbranche wijst vooral met een beschuldigende vinger naar het uitblijven van werkbare milieunormen voor wind op land. Hierdoor zouden investeerders niet goed weten waar ze aan toe zijn en zouden vergunningstrajecten vertraging oplopen.

Dit is iets wat de overheid al veel eerder zou aanpakken, zegt een woordvoerster van NedZero. De brancheorganisatie maakt zich zorgen en benadrukt dat windmolens op land, net als de grote parken op zee, belangrijk zijn voor het voldoen aan de klimaatdoelen. Ook het overvolle stroomnet zorgt voor problemen. Daardoor moeten projecten wachten op aansluitingen.

Bezwaarprocedures

In totaal zijn windmolens op land nu goed voor een vermogen van bijna 7000 megawatt en eind vorig jaar stond nog ruim 1300 megawatt aan projecten op de planning. Volgens de RVO bevestigen de cijfers dat het goed haalbaar is om in 2030 al een flinke hoeveelheid stroom uit zonne- en windparken op land te produceren. Maar de benodigde groei voor doelen op de langere termijn stagneert.

In haar nieuwe rapport constateert de rijksdienst verder dat er veel bezwaarprocedures lopen tegen windmolens. Windprojecten eindigen vaak bij de Raad van State (RvS) en de wachttijden daar kunnen ook voor aanzienlijke vertraging zorgen.

Windparken op zee

Daarbij bestaat de indruk dat de zorgen bij omwonenden toenemen, waardoor in de lokale politiek ook veel voorzichtigheid is. “Met de gemeenteraadsverkiezingen in het vooruitzicht kunnen mogelijk controversiële beslissingen nog verder worden uitgesteld”, waarschuwen de rapportschrijvers.

De RVO wijst ook naar Defensie, die meer behoefte heeft aan oefengebieden. Dit kan leiden tot beperkingen voor de plaatsing van windturbines op of bij defensieterreinen. Dat laatste is in de ogen van de branche niet het grootste issue. “Maar het komt er ook nog eens bij”, merkt de woordvoerster van NedZero op.

Bij de RVO wordt nog gewerkt aan een rapport over windparken op zee. Maar ook daar is het beeld de laatste tijd minder goed, verklapt een woordvoerster van de RVO. “Het gaat gewoon even niet zo goed. Ik vind dat we daar open en eerlijk over moeten zijn.”

China en VS akkoord over overlegstructuur voor handel

GENÈVE – De Verenigde Staten en China zijn overeengekomen een “overlegstructuur” voor handel op te zetten. Dat zei de Chinese vicepremier He Lifeng zondag, na handelsbesprekingen die hij “openhartig, diepgaand en constructief” noemde. Net als de Amerikaanse delegatie eerder zondag sprak He over “grote vooruitgang”.

Beijing en Washington publiceren maandag een gezamenlijk communiqué, zei He. Eerder had de Amerikaanse minister van Financiën, Scott Bessent, gezegd dat maandag details over het besprokene zouden worden bekendgemaakt.

Het conflict over importheffingen leidt al weken tot spanningen tussen de twee grootste economische machten ter wereld. De VS hebben importheffingen van 145 procent op Chinese goederen opgelegd. Beijing reageerde met heffingen van 125 procent.

Hamas laat Amerikaans-Israëlische gijzelaar Edan Alexander vrij

GAZA-STAD – Hamas gaat de Israëlisch-Amerikaanse gijzelaar Edan Alexander vrijlaten die in Gaza vastzit, zo meldt de Palestijnse beweging. Met de vrijlating van Alexander hoopt Hamas te bereiken dat een ​​staakt-het-vuren tot stand komt en dat humanitaire hulp wordt toegelaten tot de belegerde kuststrook, vertelde een hoge Hamas-functionaris aan persbureau Reuters.

Alexander is vermoedelijk de laatste nog in leven zijnde Amerikaanse gijzelaar in handen van Hamas. Volgens een bron die op de hoogte is van de onderhandelingen leidden gesprekken tussen functionarissen van de VS, Qatar, Egypte en Hamas tot de vrijlating, die waarschijnlijk dinsdag plaatsvindt, nog voordat de Amerikaanse president Donald Trump de regio bezoekt. In een post op Truth Social bedankte Trump “iedereen die dit monumentale nieuws heeft mogelijk gemaakt”, met vermelding van bemiddelaars Qatar en Egypte.

De VS hebben Israël laten weten dat de vrijlating van Alexander door Hamas zal leiden tot onderhandelingen over de vrijlating van meer gijzelaars, meldde het kantoor van premier Benjamin Netanyahu in een verklaring. Het beleid van Israël is dat dergelijke onderhandelingen worden gevoerd zonder de huidige oorlogshandelingen te onderbreken, aldus de verklaring.

Hamas heeft meermaals aangegeven bereid te zijn alle 59 resterende gijzelaars vrij te laten en in te stemmen met een permanent staakt-het-vuren, op voorwaarde dat Israël zich volledig uit Gaza terugtrekt. Netanyahu zei vorige week van slechts 21 gijzelaars zeker te weten dat ze nog in leven zijn.

Israël, dat ongeveer een derde van het grondgebied van Gaza beheerst en er sinds maart geen humanitaire hulp meer toelaat, zei in mei dat het zijn offensief tegen Gaza zal uitbreiden. Het zegt dit te doen om alle gijzelaars te bevrijden en Hamas uit te schakelen.

Volgens Amnesty International maakt Israël zich schuldig aan “genocidale handelingen” door het tegenhouden van hulp en de aanhoudende aanvallen in Gaza, waarbij volgens lokale autoriteiten al meer dan 52.800 Palestijnen zijn gedood.

Zelensky wil Poetin donderdag persoonlijk ontmoeten in Istanbul

KYIV – De Oekraïense president Volodymyr Zelensky wil zijn Russische ambtgenoot Vladimir Poetin donderdag persoonlijk ontmoeten in Istanbul, schrijft Zelensky op X. Poetin had eerder voorgesteld om dan te beginnen met de vredesbesprekingen en Zelensky accepteert dat plan nu.

Zelensky had eerder gezegd dat de vredesbesprekingen pas konden plaatsvinden als er een staakt-het-vuren was. Hij wilde dat er maandag een dertigdaags bestand zou ingaan en is daar nog steeds op uit.

“We zijn in afwachting van een volledig en duurzaam staakt-het-vuren, dat morgen ingaat, om de noodzakelijke basis voor diplomatie te leggen. Het heeft geen zin om door te gaan met moorden”, schrijft de Oekraïense president op X. “En ik zal donderdag in Turkije op Poetin wachten. Persoonlijk hoop ik dat de Russen deze keer geen excuses zullen zoeken.”

Fietser overleden na ongeluk met auto in Noord-Scharwoude, bestuurder rijdt door

NOORD-SCHARWOUDE – Twee fietsers zijn zondag in het Noord-Hollandse Noord-Scharwoude aangereden door een automobilist die na het ongeluk is doorgereden.

Een van de slachtoffers, een vrouw, is overleden, meldt de politie. De andere fietser, een man, is zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht, zegt een politiewoordvoerder. Het ongeluk gebeurde rond 17.10 uur op de Tulpenstraat.

Er is een verdachte aangehouden. Onderzoek moet uitwijzen of hij de bestuurder is geweest.

×