Clicky

zaterdag 21 juni 2025 - 05:36 uur
Home Blog Pagina 6

Zes nieuwe Scania’s 770S V8 voor Van Meeteren: ‘Alleen het beste voor mijn chauffeurs’

ZIJDERVELD – Van Meeteren Internationaal Transport uit Zijderveld (gemeente Vijfheerenlanden) nam zes nieuwe Scania 770S trekkers in full spec uitvoering in gebruik. De beweegredenen bij deze uitzonderlijke aankoop zijn verschillend, waarbij er één duidelijk boven uitsteekt. Christian van Meeteren wil, zoals hij zelf zegt ‘alleen het beste van het beste voor zijn chauffeurs’. Het zal niemand verbazen dat het aantal open sollicitaties om hier te mogen rijden, explosief te noemen is.

Van Meeteren rijdt naast speciaal en zwaar transport, ook regulier transport en verzorgt daarnaast warehousing. De kracht van het bedrijf ligt bij de transporten die op het allerlaatste moment worden aangemeld en er eigenlijk al hadden moeten zijn. “En dan mag het zelfs ook nog eens zes meter breed zijn!” verhaalt Van Meeteren uit zijn uitgebreide collectie voorbeelden en ervaringen. “Natuurlijk is het regelen van de juiste vergunning dan echt even een uitdaging, maar zónder kan zoiets natuurlijk niet de weg op. En dan die voldoening als het gewoon weer lukt!”.

“Onze kracht ligt in de ultieme flexibiliteit; als het niet kan zoals het moet, dan passen we net zolang tot het kan! Wij zijn meer een facilitair dienstverlener. Veel van de opdrachtgevers zijn vooraanstaande, grote ondernemingen, die ons vinden in het kleine gebied van bijzondere aanvragen. Het is onze missie om tot het uiterste te gaan voor onze klanten. Het belangrijkste daarbij is dat je altijd je woord houdt. Iets simpels als 10 uur beloven, is 10 uur er zijn! En als een klant voor de volgende morgen 06.00 uur meer trucks nodig heeft dan het wagenpark groot is, en ik zeg ja, dan staan die auto’s er gewoon ook op de afgesproken tijd. Dát is voor ons de kern van vertrouwen en langdurige relaties! Voor klanten is dit nóg belangrijker dan de ritprijs, het is een apart soort specialisme.”

Met de aankoop vervangt Christian op één voertuig na zijn complete wagenpark en rijdt nu alleen nog met Scania. De zes trekkers hebben allemaal de sterkste V8 motor die Scania te bieden heeft: 770 pk bij een gigantisch maximaal koppel 3.700 Nm dat al vanaf 1.000 toeren/minuut wordt afgegeven. Opvallend is dat geen van de 6 een verhoogd dak heeft; dit is een bewuste keuze. Naast het feit dat dit, de door sommigen zo fel begeerde “old skool look” is (met lichtbak uiteraard), zijn er ook praktische redenen. En dan is er nog de achterruit. “Jazeker, wij komen met grote regelmaat op plekken, waarbij we beter over de bijrijderskant in kunnen steken. En geloof me, zeker met een combinatie van 30 meter, is naast de nodige begeleiding, het zelf door de achterruit alles kunnen overzien een belangrijk stukje veiligheid. Ook voor omstanders, want reken maar dat er soms wat bekijks is!”, legt Van Meeteren met een glimlach uit.

De uitrusting voor de chauffeur is verder meer dan compleet. Dat loopt van het Scania V8 pakket met de rode stiksels op de leren bekleding tot standkoeling en premium infotainment met extra subwoofers. Voor de veiligheid kregen alle trucks een retarder, ACC en verschillende camera’s aangevuld met Scania’s Side Detection voor extra bewaking van de dode hoeken.

Van Meeteren bestelde vijf van de zes trekkers in een 6×2/4 combinatie met een gestuurde voorloopas, de zesde trekker komt als 6×4 met een uitschakelbare tandemas en (als enige) een verstelbare schuifschotel. Alle trekkers zijn gekeurd als zwaar transportvoertuig op tenminste 72 ton, waarbij de 6×4 iets verder gaat, namelijk 90 ton. Allemaal voorzien van een clutch on demand om optimaal te kunnen manoeuvreren.

Het Scania EAS zorgt dankzij de elektro hydraulische stuurinrichting voor een grotere stuurprecisie, betere koersvastheid en meer comfort bij lage snelheden. Opties als Alcoa Durabright velgen en een ruime bezetting extra lampen maken het beeld van buitenaf helemaal compleet.

Dan blijft natuurlijk de vraag waarom met een V8 met maar liefst 770 pk de weg op, als jaarlijks het leeuwendeel van de afstand binnen de landsgrenzen verreden wordt.

“Nou, daar zit natuurlijk de nodige emotie bij. Naast dat mijn persoonlijke overtuiging is dat alles wat ik heb gekregen is om van te genieten, deelt mijn zoon Matheo mijn liefde voor de V8. Wat zeg ik, misschien is dat bij hem als Scania V8 ‘gek’ zelfs nog wat sterker. Die emotie zien onze klanten ook graag, je producten geleverd zien worden met een duidelijke liefde voor het vak.”

En die 770 pk? “Zonder emotie geen passie! Die grijns van een chauffeur als hij optrekt, waarbij een volle vracht hetzelfde voelt als een lege oplegger. Tijdens de rit merk je minder van al het vermogen, dan zit die V8 in de onderste regionen van zijn deellast. Maar altijd ‘power on demand’ is zo lekker! Zeker voor een chauffeur is werk meer dan alleen een goed salaris. Sfeer en goed materieel is zeker zo belangrijk. Bijkomend voordeel; voldoende aanmeldingen van chauffeurs die willen solliciteren. Jammer voor hen alleen is dat er nauwelijks verloop is, of noemenswaardig ziekteverzuim. Allemaal details die me vertellen dat we in ieder geval op de goede weg zijn!”

Uitstraling is voor Van Meeteren belangrijk, dat is duidelijk. “Met deze voertuigen maak je een statement als je ergens komt voorrijden. Binding met klanten is ons bestaansrecht, en een klant die “zijn” trailer aangepast wil zien zodat het plaatje dan weer klopt. En dit is opnieuw zomaar een voorbeeld, dus wellicht binnenkort nog een 770 op de orderlijst?”

SkyLab introduceert slim AI-IoT-deurzegel voor trailers en containers

ROTTERDAM – SkyLab IoT B.V. heeft een innovatief elektronisch deurzegel ontwikkeld voor trailers en containers: SkySeal. Het nieuwe slimme zegel combineert kunstmatige intelligentie met IoT-technologie en biedt real-time inzicht in deurbewegingen, locatiegegevens en beveiligingsstatus. De oplossing is gericht op het verhogen van de beveiliging en transparantie in logistieke ketens.

Ontwikkeld vanuit logistieke praktijk

SkySeal kwam tot stand in het kader van de KvK Innovatie Challenge, in samenwerking met Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Douane Nederland. Doel was het ontwikkelen van nieuwe technologie voor betere ladingbeveiliging en toegangscontrole. SkySeal werd uitgeroepen tot meest veelbelovende inzending vanwege de schaalbaarheid en praktische toepasbaarheid voor vervoerders, toezichthouders en klanten.

Slim zegel met AI en lange batterijduur

Volgens SkyLab-CEO Remy de Jong is SkySeal “veel meer dan een elektronisch zegel.” Het apparaat maakt gebruik van kunstmatige intelligentie (patent aangevraagd) en werkt op het energiezuinige LoRaWAN®-netwerk, waardoor het tot 10 jaar functioneert op één batterij. Daarmee is SkySeal ook inzetbaar op moeilijk bereikbare locaties zoals havens, schepen of afgelegen gebieden.

SkySeal registreert:

  • Geautoriseerde en ongewenste deurbewegingen
  • De verzegelingsstatus
  • De exacte locatie, ook zonder GPS via triangulatie of wifi-positionering

Aansluiting op wereldwijde IoT-netwerken

SkySeal maakt gebruik van het SkyNet IoT-netwerk, dat wereldwijde roaming biedt via onder andere The Things Network, Helium, AWS en Netmore. Dit biedt een hoge mate van dekking zonder afhankelijk te zijn van één aanbieder, wat essentieel is voor internationaal transport.

Gericht op compliance en risicobeheersing

Met SkySeal speelt SkyLab in op strengere douane-eisen en de groeiende behoefte aan inzicht en controle binnen de logistiek. De technologie ondersteunt risicobeheersing, procesborging en kan bijdragen aan lagere verzekeringspremies. De oplossing is via een dashboard, app en API te integreren in bestaande systemen.

SkySeal is momenteel beperkt beschikbaar. Voor grootschalige toepassing zoekt SkyLab samenwerking met partijen die slimme, kostenefficiënte beveiligingsoplossingen willen inzetten. Dankzij schaalvergroting is productie mogelijk tegen de kosten van een traditioneel slot, maar met de meerwaarde van AI en real-time monitoring.

Zeer veel verkeershinder vanwege werkzaamheden A10 Zuid en A10 Oost van 26 juni – 12 juli

Foto: Rijkswaterstaat

UTRECHT – Weggebruikers moeten van donderdag 26 juni 21.00 uur tot zaterdag 12 juli 21.00 uur rekening houden met zeer veel verkeershinder door wegafsluitingen aan de zuidkant van Amsterdam. Rijkswaterstaat en het project Zuidasdok combineren in deze periode van 16 dagen werkzaamheden aan de A10 Zuid en de A10 Oost. De verwachte extra reistijd kan oplopen tot 60 minuten. Vanwege werkzaamheden aan station Amsterdam Zuid rijden er ook minder treinen van en naar dit station.

Tijdens de werkzaamheden zijn er afsluitingen van A4 knooppunt Badhoevedorp tot A10 Oost knooppunt Watergraafsmeer in de richting A1 Almere/Hengelo en A2 Utrecht. Doorgaand verkeer wordt omgeleid via de A9, A2 en A1. Verkeer vanaf A4 Den Haag richting Zaanstad/Purmerend kan omrijden via de A5. Gele borden langs de weg en de route informatiepanelen (drips) boven de weg geven de omleidingsroutes aan.

Oproep aan weggebruikers

Rijkswaterstaat en Zuidasdok roepen weggebruikers op goed voorbereid op pad te gaan en te reizen op andere tijden, met een ander vervoermiddel dan wel samen te reizen door bijvoorbeeld te carpoolen. Of door vaker thuis te werken als dat kan. De medewerking van weggebruikers is cruciaal om files en overlast te beperken, met name voor mensen die echt de weg op moeten.

Er zijn verschillende kortingsacties voor het ov en deelvervoer beschikbaar via Amsterdam Bereikbaar. Ook kunnen weggebruikers een reisadvies vragen via Ask&GO. Om het verkeer in de regio zo goed mogelijk door te laten stromen worden extra bergingsvoertuigen en verkeersregelaars ingezet. Waar nodig worden verkeerslichten aangepast voor een betere doorstroming van het verkeer.

Werk in uitvoering

Tijdens de 16-daagse afsluiting bouwt het project Zuidasdok in knooppunt De Nieuwe Meer steunpunten voor een fly-over voor het verkeer richting Schiphol/Rotterdam. Ook verlegt Zuidasdok deels de A10 Zuid om de toegang tot station Amsterdam Zuid te vergroten voor bouwmaterieel. Rijkswaterstaat voert tegelijkertijd groot onderhoud uit aan de A10 Oost tussen knooppunt Amstel en knooppunt Watergraafsmeer en vervangt daarbij het asfalt, de vangrails en de voegen. Door de werkzaamheden aan de A10 Zuid en A10 Oost te combineren wordt voorkomen dat de weg vaker voor een langere periode moet worden afgesloten.

Foto: Rijkswaterstaat

Meer werkzaamheden rond Amsterdam

De werkzaamheden zijn onderdeel van grootschalige werkzaamheden rond Amsterdam, die tot in oktober veel verkeershinder veroorzaken. Zo start Rijkswaterstaat aansluitend aan de werkzaamheden op de A10 Oost met werkzaamheden aan de A4 en de Coentunnel. Vanaf september staan er werkzaamheden op de A10 Oost gepland tussen knooppunt Watergraafsmeer en knooppunt Amstel (binnenring).

Ook Zuidasdok heeft meerdere werkzaamheden gepland. Tevens zijn er evenementen met grote impact op het verkeer, zoals het Festival Op de Ring op 21 juni en de NAVO-top op 24 en 25 juni.

Motorrijdster (23) overleden bij ongeval in Veere

VEERE – Een 23-jarige vrouw uit Goes is woensdagavond om het leven gekomen bij een eenzijdig verkeersongeval in Veere.

Hulpdiensten hebben nog geprobeerd de motorrijdster te reanimeren, maar helaas mocht dat niet meer baten, meldt de politie.

Het ongeval gebeurde rond 20.00 uur op de Bosweg. Door nog onbekende oorzaak kwam de vrouw met haar motor ten val. Direct na de melding rukten meerdere hulpdiensten uit, waaronder politie, ambulance en traumahelikopter.

De inzet van de hulpverleners mocht echter niet baten: het slachtoffer overleed ter plaatse aan haar verwondingen. De Forensische Opsporing is ter plaatse gekomen en doet uitgebreid onderzoek naar wat er is gebeurd.

Europese Commissie: markt voor uitstootvrije vrachtwagens ontwikkelt zich volgens verwachting

Elektrische Vrachtwagen
Foto: Adobe Stock | Val Philips

BRUSSEL – De Europese Commissie concludeert in een nieuwe mededeling dat de marktintroductie van uitstootvrije zware bedrijfsvoertuigen (HDV’s) grotendeels verloopt zoals verwacht bij de invoering van de Europese laadinfrastructuurverordening (AFIR). Ook de verplicht gestelde infrastructuurdoelen voor 2030 lijken in lijn met de verwachte groei van het aantal voertuigen.

Forse groei verwacht in elektrische vrachtwagens

Volgens de Commissie zal de uitstootvrije HDV-vloot in 2030 naar verwachting bestaan uit 410.000 tot 600.000 voertuigen. Tot 90 procent daarvan zal bestaan uit batterij-elektrische vrachtwagens. Deze inschatting is gebaseerd op marktonderzoek en gesprekken met stakeholders, en houdt rekening met de aangescherpte CO₂-normen voor nieuwe zware voertuigen.

Batterij-elektrisch duidelijk in de meerderheid

Sinds de invoering van AFIR hebben de verschillende aandrijftechnologieën zich in uiteenlopend tempo ontwikkeld. Fabrikanten richten hun investeringen overwegend op batterij-elektrische aandrijflijnen. Eind 2024 waren er al meer dan 100 batterij-elektrische modellen op de markt, geschikt voor uiteenlopende toepassingen, ook in het segment boven de 7,5 ton.

Waterstoftechnologie ontwikkelt zich langzamer. Er zijn circa 20 waterstof-elektrische modellen in kleine series beschikbaar, terwijl de eerste modellen met een waterstofverbrandingsmotor naar verwachting in 2025 op de markt verschijnen.

Infrastructuurdoelen AFIR dekken basisbehoefte

De Commissie stelt dat de verplichte uitrol van laadinfrastructuur en waterstofstations onder AFIR – met name langs het TEN-T-netwerk en in stedelijke knooppunten – naar verwachting ongeveer 50 procent van de totale benodigde infrastructuur in 2030 zal afdekken. Dit sluit aan bij het AFIR-doel om een minimaal, dekkend netwerk te realiseren, waarna marktpartijen op basis van vraag verdere uitbreiding realiseren.

Voorlopige balans: basis op orde, verdere analyse volgt

De Commissie concludeert dat er inmiddels voor alle segmenten en toepassingen uitstootvrije vrachtwagens beschikbaar zijn in serieproductie. In de beginfase zal de markt vooral gedomineerd worden door batterij-elektrische trucks. De rol van waterstofvoertuigen blijft voorlopig onzeker.

De huidige AFIR-doelen zijn volgens de Commissie voldoende als minimumvoorziening voor de verwachte voertuiginzet. In 2026 volgt een diepgaandere analyse in het kader van de geplande herziening van de verordening.

De AFIR-verordening (2023/1804) verplicht lidstaten tot het aanleggen van minimale laadinfrastructuur voor zwaar vervoer langs hoofdvervoersassen en in stedelijke gebieden. De mededeling van de Commissie heeft als doel om te toetsen of deze doelen nog passen bij de technologische ontwikkelingen en marktverwachtingen.

Advies juristen: EU moet maatregelen tegen Israël nemen

STRAATSBURG – De Europese Unie moet maatregelen tegen Israël nemen om niet medeplichtig te zijn aan de voortdurende schendingen van het internationaal recht door Israël. Dat stellen juristen in een rapport dat donderdag in het Europees Parlement is gepresenteerd. Het Associatieverdrag tussen de EU en Israël moet deels of helemaal worden opgezegd, adviseren zij. Niet om de huidige mensenrechtenschendingen in Gaza, maar omdat Israël al jaren het internationale recht op de bezette Westelijke Jordaanoever schendt.

Twee juristen gespecialiseerd in Europees en internationaal recht van de Universiteit van Groningen en Leuven komen tot deze en andere aanbevelingen na het fileren van een advies van het Internationaal Gerechtshof (IGH) van vorig jaar juli. Daarin stelt het Hof dat Israël al jarenlang op de bezette Westelijke Jordaanoever het internationale mensenrecht en internationaal humanitair recht schendt.

Adviezen van het Hof zijn niet bindend, maar wel gezaghebbend. “We wilden weten wat de juridische gevolgen van het advies voor de EU en het beleid van de lidstaten zijn”, vertelt de Nederlandse Europarlementariër Tineke Strik (GroenLinks-PvdA). Samen met vier Europarlementariërs uit verschillende fracties heeft ze de juristen onafhankelijk onderzoek laten doen.

Wapenleveranties herzien

De conclusies zijn pittig, vindt Strik. Naast deels of gehele opschorting van het Associatieverdrag moeten de EU en de EU-lidstaten de wapenleveranties aan Israël herzien, een visumplicht invoeren voor Israëlische kolonisten en de import van producten uit bezet gebied verbieden, adviseren de juristen.

Het “meest schokkende” vindt Strik dat de juristen dit adviseren op basis van het handelen van Israël, nog voor de terreuracties van Hamas in Israël op 7 oktober 2023. “Al voor die tijd hadden de EU en de lidstaten moeten stoppen met het ondersteunen van Israël. Kun je nagaan wat er nu moet worden gedaan als je alles meeneemt wat er daarna is gebeurd.”

Voor de rechter dagen

Als de EU en de lidstaten Israël blijven steunen terwijl het land blijft doorgaan met het schenden van internationale rechten, kunnen zij voor de rechter worden gedaagd, waarschuwen de juristen. De EU en de lidstaten verzuimen dan hun internationale wettelijke verplichtingen om het internationaal recht “te handhaven en toe te passen”.

EU-buitenlandchef Kaja Kallas krijgt het rapport. Maandag vergadert Kallas met de EU-ministers van Buitenlandse Zaken over het Associatieverdrag, dat handelsvoordelen oplevert.

Lichaam vrouw van vermist Nederlands stel Klapper in Frankrijk gevonden

DEN HAAG – Het lichaam van de 80-jarige Gerda Klapper, die samen met haar man al een aantal dagen vermist was, is woensdag gevonden in Frankrijk door de autoriteiten. Dat meldt Namens de Familie. Naar de 83-jarige Paul Klapper zoekt de Franse politie “nog altijd met man en macht”.

Het echtpaar uit Alphen aan den Rijn raakte vorige week vermist. De kleindochter van het stel meldde toen aan Omroep West dat het erop leek dat haar opa en oma verward waren vertrokken naar hun tweede huisje in het Franse dorp Planchez. Zo zou Paul Klapper zijn medicatie niet hebben meegenomen en zouden ze de buren niet hebben gevraagd om op de plantjes te passen.

De twee zijn nog gespot bij Charleroi en er is nog betaald bij een tolpoort in Orange, een stuk zuidelijker. De telefoons van het stel waren uit.

Namens de Familie meldt dat de familie aangeslagen is. “Ze maken zich grote zorgen over hun (schoon-)vader en opa. Het verlies van hun (schoon-)moeder en oma maakt verdrietig.” De zoektocht naar de vermiste man heeft de “hoogste prioriteit”.

Tientallen gewonden bij Iraanse aanvallen op Israël

TEL AVIV – Bij Iraanse luchtaanvallen zijn in Israël ten minste 47 mensen gewond geraakt, meldt de ambulancedienst Magen David Adom (MDA). Drie van hen zijn er slecht aan toe, twee raakten matig gewond en de 42 anderen hebben minder ernstige verwondingen, veroorzaakt door een explosie of scherven. Ook raakten achttien mensen gewond toen ze naar een schuilplaats renden.

De hulpdiensten moesten op meerdere plekken uitrukken, zegt de dienst. Ze zijn in “speciale staat van paraatheid” gebracht. Er staan volgens MDA verschillende speciale voertuigen paraat, waaronder touringcars die ieder zeven intensivecarepatiënten kunnen vervoeren.

Volgens de Israëlische krijgsmacht zijn tientallen ballistische raketten neergekomen op het land, waaronder volgens media in Tel Aviv. In de stad Beer Sheva werd het Sorokaziekenhuis getroffen, meldden de Israëlische regering en het ziekenhuis zelf. De schade zou groot zijn.

‘Iran pleegt oorlogsmisdaden’

De onderminister van Buitenlandse Zaken Sharren Haskel zegt op X dat andere landen zich moeten uitspreken tegen de aanval op het ziekenhuis, omdat het geen militaire installatie is. “Bewust. Misdadig. Burgerdoel.”

Minister Gideon Saar liet zich op hetzelfde platform in vergelijkbare bewoordingen uit. “Het Iraanse regime valt doelbewust burgers aan. Het Iraanse regime pleegt oorlogsmisdaden.”

De Israëlische minister-president Benjamin Netanyahu zegt dat Iran een “hoge prijs” zal betalen voor de aanval op het ziekenhuis. Minister van Defensie Israel Katz zei dat de hoogste leider van het land, ayatollah Ali Khamenei, “verantwoordelijk gehouden zal worden”. Wat dat betekent, liet hij in het midden.

Duitse logistieke brancheorganisaties: ‘Laat minimumlooncommissie onafhankelijk haar werk doen’

Foto: Adobe Stock | Angelov

BERLIJN/FRANKFURT – Vier grote Duitse logistieke brancheorganisaties – BGL, BPEX, BWVL en DSLV – roepen in een open brief op tot het waarborgen van de onafhankelijkheid van de Duitse minimumlooncommissie. Ze waarschuwen dat politieke inmenging en te sterke verhogingen van het minimumloon de concurrentiepositie van logistieke bedrijven bedreigen, banen op het spel zetten en het sociaal draagvlak onder druk zetten.

In de brief, gericht aan zowel de leden van de commissie als aan politieke besluitvormers, benadrukken de organisaties dat het minimumloonbeleid de sociale dialoog moet ondersteunen en niet ondermijnen. Volgens de ondertekenaars moet de commissie zich baseren op economische realiteit, met oog voor de draagkracht van werkgevers.

Minimumloon moet productiviteit volgen

De logistieke organisaties onderstrepen dat zij het Duitse minimumloonmodel steunen als bescherming tegen uitbuiting en als waarborg voor eerlijke concurrentie. Maar sinds 2021 is het minimumloon met bijna 35 procent gestegen. Bij een verdere verhoging tot 15 euro zou dit oplopen tot bijna 58 procent – een toename die volgens de branche “niet meer in verhouding staat tot de algemene loonontwikkeling” en nauwelijks te compenseren is via hogere productiviteit of opbrengsten.

Met Duitsland als een van de landen met het hoogste minimumloon in Europa, stellen de organisaties dat verdere verhogingen de concurrentiepositie van vooral middelgrote logistieke ondernemingen ernstig zouden kunnen aantasten.

Dreiging van automatisering en verlies van werkgelegenheid

Een scherp stijgend minimumloon zou bedrijven ertoe kunnen aanzetten om handmatige arbeid sneller te vervangen door automatisering, met name voor functies met lage of geen opleiding. Daardoor komen juist in de logistiek veel banen in gevaar, terwijl omscholingsmogelijkheden voor deze groep vaak ontbreken. In de pakketbezorging heeft bijvoorbeeld zo’n 85 procent van de medewerkers geen afgeronde beroepsopleiding.

Volgens de ondertekenaars dreigt bovendien een afname van het aantal mensen dat kiest voor een opleiding, omdat een minimumloonstijging het financiële verschil met geschoolde arbeid verkleint.

Minder koopkracht, meer druk op overheidsfinanciën

Hoewel verhogingen van het minimumloon in theorie de koopkracht moeten versterken, leidt het in de praktijk vaak tot hogere kosten voor werkgevers, stijgende prijzen en een beperkt effect op het netto besteedbaar inkomen. Veel werknemers verliezen bij een loonsverhoging hun recht op toeslagen zoals huurtoeslag, waardoor ze er per saldo weinig op vooruitgaan. Volgens de sector zijn de brutolonen tussen 2017 en 2025 met 11 procent gestegen, maar het beschikbare inkomen slechts met 2,3 procent.

Oproep aan politiek en commissie

De vier organisaties doen in hun brief een dringende oproep:

  • Laat de sociale partners vrij onderhandelen binnen de commissie zonder politieke druk.
  • Verlaag in plaats daarvan de belasting- en premiedruk voor werknemers.
  • Koppel de verhoging van het minimumloon aan de productiviteitsgroei.
  • Verbeter de economische randvoorwaarden met investeringen in infrastructuur en minder administratieve lasten.

De brief is ondertekend door:
Prof. dr. Dirk Engelhardt (BGL)
Marten Bosselmann (BPEX)
Axel Plaß (DSLV)
Jochen Quick (BWVL)

De brief verschijnt op een moment dat de discussie over een mogelijke verhoging van het Duitse minimumloon tot 15 euro oplaait. De uitkomst van de commissie wordt in de komende weken verwacht.

FNV: afgesproken cao-lonen stijgen met gemiddeld 4,1 procent, ‘niet genoeg’

UTRECHT – De gemiddelde loonstijging in cao’s die FNV de afgelopen maanden heeft afgesproken bedraagt 4,1 procent. Dat heeft de vakbond donderdag gemeld in een tussentijdse evaluatie van het cao-seizoen, dat in december is gestart. Volgens FNV is die loonstijging onvoldoende en komt die niet in de buurt van de looneis van 7 procent.

“Dit laat zien dat werkgevers nog niet bereid zijn werknemers hun eerlijke deel te betalen”, zegt Petra Bolster, interim arbeidsvoorwaardencoördinator bij FNV. Met de loonstijging is de inflatie van de afgelopen periode wel goedgemaakt, maar de bond wil meer. “Wij vinden het hoog tijd worden dat mensen na drie jaar afzien er nu op vooruitgaan en dat vergt meer dan 4,1 procent. Dat kan ook prima omdat in de meeste sectoren nog steeds genoeg geld wordt verdiend en de overheidsfinanciën er goed voorstaan”, aldus Bolster.

FNV is wel blij met de eerste stappen die de bond heeft gezet om een vierdaagse werkweek in cao’s vast te leggen. Daarover zijn afspraken gemaakt in vier cao’s: die van ING, ziekenhuizen, Kalkzandsteen en het Rode Kruis. “Ervaringen in het buitenland laten ook zien dat juist door iets minder te werken, verzuim terugloopt, krapte afneemt en iedereen profiteert”, zegt Bolster. “Tijd dat we hier in Nederland ook de juiste lessen uit gaan trekken.” Het Rode Kruis meldt dat er nog enkel een onderhandelingsakkoord met de bonden ligt en dat de cao daarmee nog niet definitief is vastgesteld.

Werkgeversorganisatie AWVN noemt FNV wat optimistisch over wat het bedrijfsleven aankan. Volgens een woordvoerder houdt de vakbond vast aan een loonwens, zonder te kijken naar de financiële situatie van een bedrijf. “Werknemers moeten een goed pakket krijgen, maar werkgevers zijn er niet alleen om hoge lonen te betalen”, aldus de zegsman. Het moet volgens AWVN bijvoorbeeld ook gaan over arbeidsproductiviteit. Dat levert op termijn meer winst en daarmee loonruimte op.

De vakbond meldt verder tot dusver 157 cao’s te hebben afgesloten die gelden voor 2,1 miljoen mensen. De gemiddelde looptijd daarvan is anderhalf jaar. FNV is naar eigen zeggen betrokken bij 709 van in totaal 818 cao’s.

Honderdste Volvo-truck voor Koninklijke Euser

Logistiek dienstverlener Koninklijke Euser groeit door met Volvo-trucks. Onlangs is de honderdste nieuwe Volvo-truck geleverd: een Volvo FH 4×2-trekker. Deze levering markeert een nieuwe mijlpaal in het jarenlange partnership tussen Koninklijke Euser en Volvo Trucks-dealer Volvo Group Truck Center, die de jubileumtruck leverde. Naast de levering van nieuwe trucks ondersteunt Volvo Group Truck Center Koninklijke Euser ook met Fleetmanagement om onderhoud slim te plannen en het maximale uit de vloot te halen.

Koninklijke Euser investeert volop in zijn wagenpark. Recent voegde Euser al vijftien Volvo FL 250 4×2-bakwagens toe aan het wagenpark en dit jaar volgen stapsgewijs nog eens vijftig trucks, voornamelijk Volvo FH-trekkers.

De levering van een van deze Volvo FH-trekkers was onlangs extra bijzonder: het was de honderdste Volvo-truck die aan Koninklijke Euser is geleverd.

Algemeen directeur Bas Euser is trots op deze mijlpaal: “We zijn de afgelopen vijf jaar verdubbeld in omzet, locaties en wagenpark. We hebben nu ruim vijfhonderd trekkende eenheden en driehonderd getrokken eenheden in onze vloot. Als je als bedrijf groeit, heb je partners nodig die kunnen meegroeien in deze ontwikkeling. Trucks kopen is niet zo moeilijk, maar ze moeten ook geserviced worden. Als logistiek dienstverlener hebben we betrouwbare partners nodig en Volvo Group Truck Center bewijst dat te kunnen.”

‘De service is goed, dat geeft vertrouwen’

Het aandeel Volvo-trucks in de vloot van Euser groeit. Euser: “Volvo is de afgelopen jaren met stip gestegen in ons wagenpark. Wij kiezen bewust voor Volvo: het is een premiummerk als het gaat om uitstraling, betrouwbaarheid en kwaliteit van de service.”

“95% van ons werk bestaat uit geconditioneerd transport, vooral in de foodsector. Wij vervoeren dagverse producten, dus wij moeten er staan. Daarnaast zetten we steeds meer maatwerktrucks in, met een specifieke opbouw voor koel, vries of droge lading. Die kun je niet zomaar even uitwisselen. Beschikbaarheid is cruciaal en daarin is de samenwerking met Volvo Group Truck Center een belangrijke factor. Zowel de snelheid als de kwaliteit van de service is goed, dat geeft vertrouwen. Ons werkgebied is grotendeels Zuidwest-Nederland en het servicenetwerk van Volvo Group Truck Center sluit daar goed op aan. Of een truck nu in Amsterdam of Barendrecht staat: er is altijd een werkplaats in de buurt.”

Investeren in elektrisch transport

Ook het aandeel elektrische trucks in de vloot van Koninklijke Euser groeit. “We hebben nu twintig elektrische vrachtwagens en dit jaar komen er tien bij, waaronder twee Volvo FM Electric-trekkers voor binnenstedelijke distributie. Wij zijn een logistiek dienstverlener die gelooft in lange termijn samenwerking met opdrachtgevers en leveranciers. Onze klanten vragen steeds meer om strategische samenwerking om gezamenlijk slimme en efficiënte oplossingen te vinden voor hun vraagstuk, bijvoorbeeld om hun logistiek te verduurzamen”, zegt Euser.

“Samen met partners als Volvo Trucks kunnen we die bieden, onder meer met de inzet van elektrische trucks. Kwaliteit leveren is onze kern, en daar past Volvo perfect bij. Nogmaals: het is een premiummerk en Volvo Group Truck Center is een partner waar we op kunnen bouwen.”

Fleetmanagement voorkomt ongeplande stilstand

Volvo Group Truck Center ondersteunt Koninklijke Euser ook met fleetmanagement om een zo’n hoog mogelijke uptime te garanderen. Dagelijks zet Volvo Group Truck Center zich in om ongeplande stilstand te voorkomen, waarbij gepland onderhoud de basis vormt. Volvo Group Truck Center kan dankzij connectiviteit de onderhoudsbehoefte van de voertuigen op afstand nauwkeurig monitoren en – waar nodig – bijsturen. Zo krijgt elk voertuig op het juiste moment het juiste onderhoud.

Tijdens de tweemaandelijkse overleggen stemmen Volvo Group Truck Center en Koninklijke Euser samen af welke voertuigen ingepland moeten worden voor onderhoud of een keuring zodat Koninklijke Euser hier tijdig rekening mee kan houden in de operationele planning. Dankzij de voertuigconnectiviteit kan Volvo Group Truck Center bovendien dagelijks de belangrijke componenten volgen, zoals remblokken, roetfilters en injectoren, en indien nodig vroegtijdig ingrijpen om ongeplande stilstand te voorkomen.

Koninklijke Euser bestaat ruim honderd jaar en heeft, naast het hoofdkantoor in Barendrecht, 22 locaties verspreid over Nederland. Euser is uitgegroeid tot een van de grootste logistiek dienstverleners van Nederland en is actief in geconditioneerde foodservice, foodretail, AGF palletdistributie en fijnmazige pharmadistributie.

Shell ‘heel voorzichtig’ met scheepvaart rond Iran, zegt topman

Foto: Shell

LONDEN – Shell is “heel voorzichtig” met scheepvaart in het Midden-Oosten als gevolg van het conflict tussen Israël en Iran. Dat heeft topman Wael Sawan van het olie- en gasconcern donderdag gezegd. Volgens hem is vooral de verstoring van navigatiesignalen in de Straat van Hormuz en de Perzische Golf “bijzonder uitdagend”.

De Straat van Hormuz is een belangrijke doorvoerroute voor olie en gas. Ongeveer een vijfde van de wereldwijde handel in de fossiele brandstoffen gaat door deze zeestraat.

De route is nog altijd open, maar signaalverstoring vormt een grote belemmering voor schepen die erdoorheen varen. Sinds vorige week hebben sommige reders hun olietankers uit voorzorg ook niet meer aangeboden voor routes in het Midden-Oosten.

“Als die slagader om wat voor reden dan ook geblokkeerd raakt, heeft dat enorme gevolgen voor de wereldhandel”, zei Sawan. “We hebben plannen klaarliggen voor het geval de situatie verslechtert.”

DNB beboet ABN AMRO voor 15 miljoen om overtreden bonusverbod

AMSTERDAM – De Nederlandsche Bank (DNB) heeft ABN AMRO een boete opgelegd van 15 miljoen euro vanwege overtredingen van het bonusverbod. De bank heeft tussen 2016 en 2024 bonussen toegekend en uitgekeerd aan functionarissen die ze niet hadden mogen ontvangen.

Het bonusverbod uit 2012 verbiedt banken die staatssteun ontvangen bonussen toe te kennen aan de raad van bestuur. In 2015 is dit verbod verder uitgebreid naar het zogeheten tweede echelon, bepaalde topfuncties direct onder de raad van bestuur.

ABN AMRO is gedeeltelijk in handen van de Staat. Desondanks heeft de bank toch bonussen toegekend aan zeven functionarissen uit dit tweede echelon van in totaal ruim 1,5 miljoen euro.

Vertrouwen geschaad

“Het vertrouwen van de samenleving in financiële instellingen wordt door deze overtreding geschaad, terwijl banken een belangrijke maatschappelijke functie vervullen voor een goed werkende economie en samenleving”, stelt DNB. “Gelet op deze maatschappelijke rol en de gevoeligheid van het onderwerp bonussen, ziet DNB deze overtreding als ernstig.”

DNB vervolgt dat van een “professionele marktpartij en vergunninghoudende bank als ABN AMRO mag worden verwacht dat zij op de hoogte is van de voor haar geldende wet- en regelgeving en deze naleeft”.

Overtreding bonusverbod

ABN AMRO had na eerdere aanwijzingen van DNB de uitkering van bonussen in eerste instantie stopgezet, maar is daar later toch weer mee doorgegaan. “Daarmee heeft ABN AMRO de overtreding van het bonusverbod bewust langere tijd laten voortduren en ging zij in tegen de expliciete instructies van de toezichthouder”, aldus DNB.

ABN AMRO zegt dat de bank de wetgeving “te goeder trouw heeft geïnterpreteerd en toegepast”, maar erkent “dat haar zienswijze niet juist was”. “ABN AMRO betreurt dit, is zich bewust van de mogelijke maatschappelijke impact” en accepteert de boete van DNB. De bank keert daarnaast niet langer bonussen uit aan het tweede echelon.

Het doel van het bonusverbod was om te voorkomen dat staatssteun, of inkomsten die daarmee zijn verdiend, deels uitgekeerd worden aan het topmanagement van banken in de vorm van bonussen. Naast een verbod op bonussen geldt voor deze instellingen ook een verbod om het vaste salaris verder te verhogen dan de jaarlijkse cao-verhoging.

Werkloosheid in Nederland blijft onveranderd op 3,8 procent

DEN HAAG – De werkloosheid in Nederland is in mei onveranderd gebleven ten opzichte van een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Afgelopen maand zat 3,8 procent van de beroepsbevolking zonder betaald werk, evenveel als in april. Gemiddeld daalde het aantal werklozen de afgelopen drie maanden licht, met 2000 per maand.

In mei waren er 385.000 werklozen. Daarnaast waren er 3,2 miljoen mensen die niet kort geleden naar werk hebben gezocht of daarvoor niet direct beschikbaar waren. Dit zijn vooral mensen die met pensioen zijn of niet kunnen werken door ziekte of arbeidsongeschiktheid. Zij worden niet tot de beroepsbevolking gerekend. Het aantal mensen buiten de beroepsbevolking nam gemiddeld over de afgelopen drie maanden met 7000 per maand af.

Het aantal mensen met betaald werk steeg in de afgelopen drie maanden met gemiddeld 7000 per maand. Uitkeringsinstantie UWV registreerde eind mei 186.600 lopende WW-uitkeringen. Dat zijn er 2400 meer dan de maand daarvoor. Er kwamen in mei 27.700 uitkeringen bij en 25.300 uitkeringen werden beëindigd.

Meer uitkeringen

In bijna alle sectoren nam het aantal uitkeringen toe. De toename was het sterkst bij de landbouw, groenvoorziening, visserij, de voedings- en genotmiddelenindustrie, de bouw, de overheid en overige commerciële dienstverlening.

In mei waren 9,8 miljoen mensen van 15 tot 75 jaar aan het werk. Dat is 73,3 procent van alle mensen in deze leeftijdsgroep. In de afgelopen maanden is dit percentage weer toegenomen, na een daling in de tweede helft van 2024. Ondanks deze stijging is de arbeidsparticipatie nog niet helemaal terug op het hoogste niveau van juni 2024, toen 73,4 procent aan het werk was. Onder vrouwen is de arbeidsparticipatie (69,6 procent) wel weer terug op het hoogste niveau van juni 2024.

Gemiddelde WOZ-waarde woningen in 2025 gestegen met 5 procent

DEN HAAG – De gemiddelde WOZ-waarde van woningen in Nederland bedraagt in 2025 398.000 euro. Dat is 5 procent meer dan een jaar eerder. De sterkste stijging vond plaats in Leidschendam-Voorburg, terwijl in Wierden en Eersel juist sprake was van een daling. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag.

De WOZ-waarde (Waardering Onroerende Zaken) geeft de marktwaarde van woningen weer op peildatum 1 januari 2024. Gemeenten gebruiken deze waarde onder meer om de hoogte van de onroerendezaakbelasting, inkomstenbelasting en waterschapsbelasting vast te stellen.

Kleinere stijging dan voorgaande jaren

Hoewel de WOZ-waarde met 5 procent steeg, is deze toename aanzienlijk lager dan de piekjaren 2022 en 2023. In 2023 bedroeg de stijging nog ruim 16 procent. De laatste keer dat er sprake was van een daling van de WOZ-waarde was tien jaar geleden.

De WOZ-waarde loopt doorgaans een jaar achter op de ontwikkeling van de verkoopprijzen van bestaande koopwoningen. In 2023 stegen die verkoopprijzen met 1,8 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Bij het vaststellen van de WOZ-waarde gebruiken gemeenten onder meer de verkoopprijzen van vergelijkbare woningen.

Regionale verschillen

De grootste stijging van de gemiddelde WOZ-waarde werd gemeten in de gemeente Leidschendam-Voorburg, met 14,1 procent. De gemiddelde woningwaarde kwam daar uit op 444.000 euro. Ook in Limburg was sprake van een forse stijging: met gemiddeld 7,6 procent kwam de waarde daar op 312.000 euro uit.

Tegenover die stijgingen stonden dalingen in onder meer Wierden en Eersel, waar de gemiddelde WOZ-waarde met respectievelijk 1,4 procent daalde tot 411.000 en 478.000 euro.

Opvallend is dat de provincie Utrecht nu net als Noord-Holland een gemiddelde WOZ-waarde van 480.000 euro heeft, doordat Utrecht een sterkere stijging kende dan Noord-Holland.

Hoogste en laagste waardes

De hoogste gemiddelde WOZ-waarde werd opnieuw gemeten in Bloemendaal (923.000 euro), gevolgd door Laren (NH) met 920.000 euro. De laagste gemiddelde WOZ-waarde was te vinden in Kerkrade, waar deze op 214.000 euro uitkwam.

Impact op belastingen

De stijgende WOZ-waardes kunnen effect hebben op de lasten voor woningbezitters, omdat deze waarde een directe rol speelt bij de berekening van gemeentelijke en landelijke belastingen. De ontwikkeling van de WOZ-waarde blijft daarom van belang voor zowel particuliere huiseigenaren als verhuurders.

×