Clicky

zondag 6 juli 2025 - 03:38 uur
Home Blog Pagina 6

Struycken trekt transgenderwet in

DEN HAAG – Staatssecretaris Teun Struycken van Rechtsbescherming (NSC) heeft het voorstel voor een nieuwe transgenderwet ingetrokken, meldt de demissionaire bewindsman in een brief. De wet was nog niet volledig door de Tweede Kamer behandeld. Maar een meerderheid heeft al meerdere keren verzocht om de wet in te trekken, in april voor het laatst. De wet zou het mensen makkelijker hebben gemaakt om het geslacht in een geboorteakte en paspoort te wijzigen.

Bij een geslachtswijziging op de geboorteakte zou namelijk geen deskundige meer geraadpleegd hoeven te worden. Daarnaast zou door de wet de leeftijdsgrens van 16 jaar vervallen. Dat zou het mogelijk maken voor kinderen om hun gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) via een rechter te veranderen.

Het wetsvoorstel is in 2022 besproken in de Tweede Kamer, maar is na de inbreng van de partijen op pauze gezet. Normaal gesproken zou de minister daarna aan de beurt komen om vragen van Kamerleden te beantwoorden, waarna over de wet wordt gestemd. Dat is nooit gebeurd. Transgender Netwerk sprak eerder al schande van de pogingen om de wetsbehandeling halverwege op te schorten.

SGP is tegen de transgenderwet en juicht de intrekking toe. “Kwetsbare jongeren zijn juist gebaat bij zorgvuldigheid, niet bij het schrappen van de leeftijdsgrens en de deskundigenverklaring”, vindt Diederik van Dijk van de christelijk-conservatieve partij. Na de val van het kabinet is dit besluit op initiatief van de SGP van de lijst van onderwerpen gehaald die moeten wachten tot na de verkiezingen.

PVV stemt voor beide asielwetsvoorstellen, zegt Wilders

DEN HAAG – De PVV stemt donderdag in met beide wetsvoorstellen die het kabinet heeft ingediend om het asielbeleid flink strenger te maken. Dat laat partijleider Geert Wilders weten op X. Hij sprak eerder al steun uit voor de asielnoodmaatregelenwet, maar nu dus ook voor de wet die de invoering van een tweestatusstelsel regelt.

De PVV wilde vorige week tijdens de inhoudelijke behandeling van de wetsvoorstellen, nog ingediend door voormalig PVV-minister Marjolein Faber, niet zeggen of de fractie voor of tegen zou stemmen. Dat zou afhangen van welke wijzigingsvoorstellen vanuit de Tweede Kamer het zouden halen. Met een “slap aftreksel” zou de partij niet akkoord gaan.

Wilders concludeert dat de wetsvoorstellen door de Kamer “niet uitgekleed, maar zelfs aangescherpt” zijn. Zo werd een voorstel van de PVV om meteen illegaliteit strafbaar te stellen, toegevoegd aan de asielnoodmaatregelenwet. Daardoor is wel de kans groot dat dit voorstel sneuvelt in de senaat. Het CDA vindt die toevoeging te ver gaan.

De PVV beschouwt de asielwetten als “een stap in de goede richting” en stemt dus voor, zegt Wilders. Eerder liet hij het kabinet vallen omdat de overige coalitiepartijen niet direct meegingen in zijn voorstellen om het asielbeleid nog verder aan te scherpen. Die extra maatregelen worden “inzet van de verkiezingen”, kondigt hij aan.

Microsoft schrapt voor de tweede keer dit jaar duizenden banen

REDMOND – Microsoft gaat ongeveer 9000 werknemers ontslaan. Dit is de tweede grote ontslagronde dit jaar bij het Amerikaanse softwareconcern. Het bedrijf probeert zo de kosten in het gareel te houden nu het steeds meer geld uitgeeft aan kunstmatige intelligentie (AI). In mei werden 6000 arbeidsplaatsen geschrapt.

Persbureau Bloomberg meldde eerder al dat Microsoft van plan was deze maand duizenden banen te schrappen. Bronnen lieten weten dat vooral verkopers worden getroffen en ook afdelingen zoals het team achter spelcomputer Xbox.

Ook zou bij de in Stockholm gevestigde King-divisie, maker van de app Candy Crush, zo’n 10 procent van de banen verdwijnen. Dat komt neer op ongeveer tweehonderd arbeidsplaatsen. Bij andere Europese kantoren, zoals ZeniMax, zouden ook al medewerkers zijn geïnformeerd over ontslagen.

Activision Blizzard

Die King-divisie kreeg Microsoft in handen door de overname van gamesbedrijf Activision Blizzard voor 69 miljard dollar, een deal die in oktober 2023 werd afgerond. Sindsdien wordt door de directie van Microsoft druk uitgeoefend op de gamingtak om de winstmarges te verhogen.

Microsoft heeft ook een vestiging in Nederland. Of daar banen verdwijnen is niet direct duidelijk. Het bedrijf heeft gezegd dat de ontslagen gevolgen zullen hebben voor verschillende teams, regio’s en dienstjaren. Zo wil Microsoft werkprocessen stroomlijnen en de managementlagen verminderen.

Eerdere ontslagen

Volgens een woordvoerder van Microsoft wordt minder dan 4 procent van het wereldwijde personeelsbestand getroffen. Het bedrijf telde eind juni vorig jaar ongeveer 228.000 werknemers, onder wie 45.000 in verkoop en marketing. Microsoft voert vaker reorganisaties door rond het einde van zijn financiële boekjaar dat altijd loopt tot eind juni.

Yeşilgöz: tweet over Douwe Bob hielp niet om dialoog te voeren

DEN HAAG (ANP) – VVD-leider Dilan Yeşilgöz vindt dat haar tweet over Douwe Bob niet heeft geholpen om de dialoog te voeren over het recht van Joden om zichzelf te zijn. In een videoboodschap op X blijft ze achter de inhoud van haar eerdere bericht staan: “Is Douwe Bob een Jodenhater? Ik denk het niet. Is het ontkennen van het recht op een Joodse staat en het verketteren van zionisme Jodenhaat? Ja, dat is het wel.”

Yeşilgöz: “Helpt mijn tweet om dit gesprek aan te gaan en een dialoog te voeren? Nee. Dus dat had anders gemoeten. Wat ik vooral heel erg hoop, is dat Douwe Bob en zijn gezin in veiligheid en in vrijheid hier verder kunnen.” Ze hoopt ook dat het concert tijdens een Joods voetbalevenement waarbij Douwe Bob voortijdig vertrok, alsnog plaatsvindt.

Douwe Bob vond dat een eerder gemaakte afspraak met de organisatie van het voetbalevenement over het weglaten van “religieuze of politieke statements” was geschonden. Daarop besloot hij toch niet op te treden en verliet hij het terrein.

In de video gaat Yeşilgöz in op het begrip ‘zionisme’. Voor Douwe Bob waren een “zionistische poster en pamfletten” reden om zijn optreden af te blazen. Yeşilgöz zegt dat er allerlei stromingen van zionisme zijn, maar dat het “in de basis” neerkomt op het recht op een eigen Joodse staat.

Het zionisme wordt door anderen ook in verband gebracht met de illegale Joodse nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever.

De politiek van Yeşilgöz is “soms ongepolijst”, vindt ze zelf. “Maar het is ook echt.”

Laadpleinen voor elektrische vrachtwagens: Renewi en Batenburg versterken energie-infrastructuur

WATERINGEN – Waste-to-product bedrijf Renewi start een strategische samenwerking met het technologiebedrijf Batenburg Techniek. Samen werken zij aan een slimme, veilige en schaalbare energievoorziening, door netverzwaring en de aanleg van laadinfrastructuur op meerdere Renewi-locaties in Nederland. Deze belangrijke stappen maken de weg vrij voor de verdere elektrificatie van het wagenpark van Renewi.

CO2-uitstoot verminderen: een prioriteit voor Renewi

Elk jaar recyclet Renewi miljoenen tonnen materialen en geeft deze een nieuw leven. Tegelijkertijd zoekt het bedrijf continu naar manieren om haar eigen CO₂-voetafdruk te verkleinen. Met als doel: tegen 2030 de uitstoot met 50%, op scope 1 en 2, verminderen.

De verdere elektrificatie van het wagenpark speelt hierbij een cruciale rol. De meer dan dertig nieuwe elektrische trucks die Renewi de komende maanden toevoegt aan haar wagenpark, vragen om een adequate laadinfrastructuur.

Schaalbare energievoorziening voor duurzame mobiliteit

Renewi werkt samen met Batenburg Techniek aan de aanleg van geavanceerde laadpleinen. Het eerste laadplein in Wateringen, met 18 laadpunten, is inmiddels operationeel. Amsterdam en Amersfoort volgen op korte termijn. Bij deze elektrificatie wordt daarnaast ook sterk ingezet op veiligheid, met onder andere branddetectie en slimme aansturing. Renewi zet hiermee een nieuwe standaard voor veilig laden in de afval- en recyclingsector.

Dankzij de samenwerking met Batenburg Techniek zet Renewi belangrijke stappen in de elektrificatie van het wagenpark. Op locaties in onder andere Tilburg, Oss en Twello worden momenteel netverzwaringsprojecten uitgevoerd. Deze transitie van kleinverbruik naar middenspanning is essentieel om elektrische voertuigen efficiënt op te laden.

“Met deze samenwerking zetten we een cruciale stap richting de elektrificatie van ons wagenpark en bouwen we aan de infrastructuur die nodig is om duurzamer, veiliger en efficiënter te werken – zowel binnen de stad als daarbuiten”, zegt Erik Declercq, head of Fleet bij Renewi.

“Wij helpen klanten met de juiste energieoplossingen om verder te kunnen groeien. In samenwerking met Renewi bouwen we zo aan een emissievrije toekomst”, aldus Ralph van den Broek, CEO bij Batenburg Techniek.

38-jarige man aangehouden voor bedreigen Douwe Bob

AMSTERDAM – De politie heeft een 38-jarige man uit Amsterdam aangehouden die wordt verdacht van het bedreigen van Douwe Bob.

De zanger kreeg bedreigingen nadat hij had afgezien van een optreden op een Joods kindervoetbalevenement. De politie heeft naar aanleiding van de bedreigingen contact gehad met de artiest.

Douwe Bob besloot naar eigen zeggen om voorlopig uit Nederland te vertrekken voor zijn veiligheid. Die beslissing nam hij volgens de politie zelf en hij vertrok ook met eigen vervoer.

Het management van de zanger laat weten niet te willen reageren op het nieuws.

Douwe Bob vond dat een eerder gemaakte afspraak met de organisatie van het voetbalevenement over het weglaten van “religieuze of politieke statements” was geschonden. Daarop besloot hij toch niet op te treden en verliet hij het terrein.

VVD-leider Dilan Yeşilgöz sprak op X van Jodenhaat en verwees naar de Tweede Wereldoorlog. De zanger eiste excuses. Yeşilgöz zei dinsdag dat ze die niet gaat maken.

Schiphol sluit met drie beveiligingsbedrijven nieuwe contracten

SCHIPHOL – Schiphol wil met drie beveiligingsbedrijven nieuwe contracten sluiten voor een langdurige samenwerking. De voorlopige gunning is toegekend aan I-SEC, Securitas en Trigion. Met deze keuze zet Schiphol samen met de drie geselecteerde bedrijven een stap richting een nieuwe aanpak in de beveiliging, waarin kwaliteit, samenwerking en medewerkers centraal staan.

I-SEC, Securitas en Trigion behaalden de hoogste scores op zes belangrijke criteria, waaronder de werkomstandigheden voor beveiligers, de ervaring van passagiers en het vermogen om flexibel in te spelen op piekmomenten. Ook werd gekeken naar de samenwerking met Schiphol, eerlijke prijzen en naar het totaalbeeld van het voorstel.

“Beveiligingsmedewerkers doen cruciaal werk op Schiphol. Kwaliteit van werk is dan ook in deze aanbesteding van groot belang. Tegelijkertijd is een aanbesteding een intensieve en spannende periode voor medewerkers en bedrijven. Nieuwe contracten betekenen dat sommige medewerkers een nieuwe werkgever krijgen. Daarom zijn we blij dat vakbonden en beveiligingsbedrijven in een convenant hebben afgesproken dat het uitgangspunt is dat de medewerkers zoveel mogelijk met hun collega’s op dezelfde werkplek kunnen blijven”, Philip van Noort, Directeur Schiphol Security.

Meer grip en kwaliteit

Met deze gunning zet Schiphol een grote stap richting een nieuw beveiligingsmodel. De luchthaven wil meer grip krijgen op de uitvoering, zorgen voor een stabielere operatie én de arbeidsomstandigheden voor beveiligers structureel verbeteren. Het aantal beveiligingsbedrijven wordt teruggebracht van vijf naar drie, en de terminal wordt opgedeeld in drie overzichtelijke werkgebieden.

Gezamenlijke vennootschappen

Voor elk van de drie bedrijven wordt een aparte vennootschap opgericht, waarin Schiphol voor 25% eigenaar is en het beveiligingsbedrijf voor 75 procent. Deze vennootschappen zijn gericht op een gelijkwaardige en transparante samenwerking, continuïteit, kwaliteit en werkplezier. Beveiligers gaan in dienst bij deze nieuwe organisaties, die een stabiele basis bieden voor de uitvoering van de beveiligingstaken. De contracten hebben een looptijd van maximaal tien jaar, waarmee Schiphol inzet op een langdurige relatie met haar beveiligingspartners.

Transitiefase

Niet-geselecteerde beveiligingsbedrijven kunnen bezwaar indienen tegen de voorlopige gunning. Als er geen bezwaar wordt ingediend, wordt de keuze op 23 juli definitief en gaat de transitiefase van start. Tijdens deze periode wordt gewerkt aan een zorgvuldige voorbereiding, zodat de nieuwe beveiligingsorganisatie vanaf 2 maart 2026 volledig operationeel kan zijn.

Over de aanbesteding

De voorlopige gunning is het resultaat van een aanbesteding op Europees niveau die in november 2024 van start ging. In februari ontvingen de beveiligingsbedrijven het Programma van Eisen, waarin Schiphol duidelijk maakt welke aspecten belangrijk zijn, zoals goede arbeidsomstandigheden, passagierservaring, samenwerking, en een eerlijke prijs. Vervolgens dienden de beveiligingsbedrijven hun plannen in, die grondig werden beoordeeld door teams van experts binnen Schiphol op basis van de gestelde criteria.

Duitse politie controleert vrachtverkeer op A3: één op de drie voertuigen vertoont gebreken

Foto: Duitse Politie

OFFENBACH – Bij een grote controleactie op de Duitse snelweg A3, ter hoogte van de parkeerplaats en tankplaats Weiskirchen, heeft de politie van Zuidoost-Hessen dinsdag tientallen vrachtwagens en bestelwagens aan een uitgebreide inspectie onderworpen. De resultaten zijn zorgwekkend: ruim één op de drie gecontroleerde voertuigen vertoonde technische of administratieve gebreken.

In totaal werden 51 vrachtwagens en 59 personen gecontroleerd. De verkeerspolitie werd tijdens de controle bijgestaan door het Hessische presidium voor inzet, de douane en het Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM).

Tijdens de controle werden onder andere zeven overtredingen van de ladingsbeveiliging vastgesteld, zeven overtredingen van de rij- en rusttijdenwetgeving, twee overtredingen met betrekking tot gevaarlijke stoffen en één snelheidsoverschrijding.

Opmerkelijk was de constatering bij een 40-jarige bestuurder van een transportbusje. De man bleek kleine hoeveelheden drugs bij zich te hebben en testte positief op THC. Hierop werd hij naar het politiebureau gebracht voor een bloedtest.

Pas na het betalen van een borgsom en een verplichte rustpauze mocht hij zijn reis hervatten. Tegen hem is een strafprocedure gestart wegens het rijden onder invloed van verdovende middelen.

De politie kondigt aan dat dergelijke gerichte controleacties op het vrachtverkeer ook in de toekomst regelmatig zullen plaatsvinden, met als doel de algehele verkeersveiligheid te verbeteren.

Verdachte van neersteken vijf mensen bij de Dam zwijgt over motief

AMSTERDAM – De 30-jarige Roman D., die vijf willekeurige slachtoffers zou hebben neergestoken bij de Dam in Amsterdam, heeft tot nu toe nog geen verklaring willen afleggen over zijn motief. Dat maakte de officier van justitie woensdag bekend in de rechtbank in Amsterdam, waar D. niet aanwezig was. Hij is inmiddels drie keer gehoord.

Het Openbaar Ministerie verdenkt D. van vijf pogingen tot moord of doodslag met een terroristisch oogmerk. Bij de steekpartij rond de Sint Nicolaasstraat raakten donderdagmiddag 27 maart vijf mensen gewond.

De verdachte wordt onderzocht door een psycholoog en een psychiater van het Nederlands Instituut voor Forensische Psychiatrie en Psychologie (NIFP). De verdachte zegt daaraan mee te werken.

Volgens de advocaat van D. had hij geen ideologisch, religieus of politiek motief. Zij noemde zijn daad “tragisch ontspoord individueel handelen van client.” Dat zou mogelijk veroorzaakt zijn door een hersenbeschadiging die hij opliep in het leger. Voor het OM liggen alle scenario’s nog open. “Variërend van een combinatie van psychosociale factoren en oorlogsinvloeden tot aan aansturing door een criminele of statelijke actor. Of een mengvorm.”

De officier sprak op de eerste openbare zitting van “een heftig incident in hartje Amsterdam.” De verdachte is afkomstig uit de regio Donetsk in Oost-Oekraïne en diende jarenlang in het Oekraïense leger, dat hem ook een onderscheiding gaf. Hij kreeg eerder dit jaar verlof voor een bezoek aan zijn moeder in Tsjechië.

Zijn reisbewegingen zijn in kaart gebracht. Hij vertrok op 4 maart vanuit het zuiden van Oekraïne en reisde via Polen naar Duitsland, waar hij op 6 maart aankwam bij een aanmeldcentrum voor asielzoekers in Berlijn. Tot 26 maart verbleef hij in een opvanglocatie voor Oekraïense vluchtelingen. Hij reisde die dag met de trein naar Amsterdam. Zijn hele verblijf is in kaart gebracht, aan de hand van camerabeelden en telefoongegevens.

Na aankomst in het hotel aan het Damrak ging hij naar enkele winkels en het Wertheimpark en wilde hij naar een messenwinkel, die gesloten bleek. De volgende ochtend kocht hij daar alsnog twee messen voor 167 euro. De manager van de winkel belde de politie nadat hij de verdachte herkende op beelden die rondgingen van de aanhouding. Een getuige hoorde D. daarbij zeggen “‘I am sorry I am crazy'”.

De volgende zitting staat gepland op 26 augustus, dat is weer een voorbereidende zitting.

Reservewielen gestolen van nieuwe voertuigen op autotransporters op Duitse parkeerplaats

Foto: Duitse Politie

EDESHEIM – Op een parkeerplaats langs de Duitse snelweg A65 zijn in de nacht van maandag op dinsdag reservewielen gestolen van drie nieuwe voertuigen.

De auto’s stonden op autotransporters, waarvan de chauffeurs op dat moment hun verplichte rustpauze hielden.

Volgens de politie hebben onbekenden de reservewielen vakkundig verwijderd en meegenomen. Van de daders ontbreekt tot op heden ieder spoor.

De Duitse politie roept getuigen op zich te melden.

Zweden schaft vliegtaks af om luchtvaartsector te ondersteunen

STOCKHOLM – De Zweedse regering heeft een streep gezet door een belasting op vliegen. Ze wil daarmee de verzwakte luchtvaartsector ondersteunen.

De vliegtaks werd in 2018 ingevoerd, hetzelfde jaar waarin de Zweedse activist Greta Thunberg haar eerste klimaatprotest hield.

De belasting, die omgerekend 49 euro per vlucht bedroeg, werd per 1 juli afgeschaft. In de afgelopen jaren kreeg de Zweedse luchtvaartsector het steeds zwaarder te verduren, met name op kleinere regionale luchthavens in dunbevolkte gebieden.

Hierdoor moesten luchtvaartmaatschappijen hun diensten terugschroeven en bezuinigingsmaatregelen doorvoeren.

Met de stap kiest Zweden een andere koers dan buurland Denemarken, dat juist van plan is om tegen het einde van het jaar een vliegtaks in te voeren. Ook Nederlandse reizigers betalen inmiddels flink meer voor hun vliegtickets door belastingverhogingen.

Schijnbedrijven en katvangers gebruikt voor financiële fraude

DEN HAAG – Criminelen maken op grote schaal gebruik van schijnbedrijven en katvangers om het financiële stelsel te misbruiken, concludeert de Financial Intelligence Unit (FIU) na onderzoek.

“Achter ogenschijnlijk legale bedrijfsstructuren gaan complexe witwaspraktijken, belastingfraude en zelfs financiering van terrorisme schuil.”

Banken en notarissen moeten ongebruikelijke transacties melden bij de FIU. Vorig jaar waren dit er bijna 3,5 miljoen. Dit is een sterke stijging vergeleken met het jaar ervoor, toen het aantal ongebruikelijke transacties uitkwam op ruim 2 miljoen.

Volgens de instantie worden rechtspersonen zoals bv’s systematisch misbruikt voor criminele doeleinden. “Bijvoorbeeld om te verhullen wie de werkelijke eigenaar is. Of om bepaalde grondstoffen, bijvoorbeeld voor de productie van drugs, te kunnen aankopen. Ook kwamen er netwerken van tientallen – en soms nog meer – rechtspersonen in beeld, die puur opgericht leken te zijn om het witwassen te versluieren.”

Lidl opent groot snellaadplein voor elektrische vrachtwagens in Weert

WEERT – In aanloop naar de volledig elektrische bevoorrading van alle Lidl-winkels vóór 2030, heeft Raymond Vlecken, burgemeester van Weert, vandaag het duurzame snellaadplein voor vrachtwagens geopend. Hij deed dat op het distributiecentrum van Lidl in Weert.

Burgemeester Vlecken: “Graag feliciteer ik Lidl met de uitdaging die ze jaren geleden zijn aangegaan en met wat ze hier vandaag hebben gerealiseerd. Deze ontwikkeling maakt Weert een hotspot rijker, zeker omdat duurzaamheid bij ons hoog op de agenda staat. Lidl is altijd al een vooruitstrevende organisatie geweest en dat zien we ook vandaag opnieuw bevestigd. Lidl zet zich in om goed te kunnen opereren voor hun medewerkers, dat is het kapitaal waar Lidl op drijft maar ze investeren ook volop in duurzaamheid. Wat ik in het bijzonder waardeer is dat het laadplein niet alleen voor eigen gebruik is maar ook wordt opengesteld voor derden. Op die manier pakt Lidl duurzaamheid echt gezamenlijk aan. Als gemeente kunnen we dat alleen maar toejuichen.”

Vandaag zijn alle laadpunten op het distributiecentrum in Weert in gebruik genomen. Op het distributiecentrum staan zes snellaadstations (350 kWh) van waaruit Lidl haar 78 winkels in Limburg en een deel van Noord-Brabant bevoorraadt.

De supermarktketen belevert al haar filialen in Nederland al fossielvrij. Dankzij een tijdige voorbereiding en intensieve samenwerking met netbeheerders, logistieke partners en collega’s kon Lidl dit snellaadplein realiseren.

Eigen laadinfrastructuur ook toegankelijk voor andere bedrijven

De eigen krachtige laadinfrastructuur zorgt ervoor dat de vrachtwagens maximaal opgeladen worden door eigen opgewekte 100% groene stroom. Deze stroom wordt deels opgewekt door de zonnepanelen die op het dak van het distributiecentrum liggen.
Op het distributiecentrum kunnen straks ook andere ondernemers, tegen voordelige tarieven en op gegarandeerde tijdslots, gaan laden want Lidl maakt het station semi publiekelijk.

Ruud Metten, Manager Logistieke Inkoop Lidl Nederland: “Lidl toont met dit snellaadplein aan dat het in kansen denkt en vanuit eigen overtuiging handelt. Daarmee bewijst het dat de transitie naar volledig elektrisch transport wél mogelijk is, en dat er tegelijkertijd oplossingen geboden kunnen worden aan omliggende bedrijven en toeleveranciers binnen de huidige netcongestie. Het sleutelwoord hierbij is ‘samen’. Alleen gezamenlijk kunnen we de transitie naar duurzaam transport maken en zorgen we dat de kosten laag blijven.”

Al meer dan 10 jaar ervaring in elektrische bevoorrading

Lidl startte al tien jaar geleden in Amsterdam met elektrische bevoorrading. Inmiddels zijn vier van de zes distributiecentra uitgerust met snellaadpleinen en worden de winkels in de directe omgeving elektrisch beleverd. De afstand tussen het distributiecentrum en de winkel bedraagt gemiddeld minder dan 50 kilometer. Juist deze relatief korte afstanden sluiten perfect aan bij Lidl’s efficiënte bedrijfsmodel.

Dankzij een actieradius van tegenwoordig meer dan 400 kilometer vormen elektrische vrachtwagens een duurzaam alternatief én een ideale oplossing voor winkelbevoorrading in emissievrije zones.

Door het gebruik van snellaadstations zijn de stilstand tijden beperkt, waardoor de trucks optimaal inzetbaar blijven.

Vleesverwerker Vion lijdt opnieuw jaarverlies

BOXTEL – Vleesverwerker Vion heeft vorig jaar opnieuw afgesloten met een verlies. Het bedrijf uit Boxtel maakte veel kosten voor een reorganisatie waarbij het zich voor een groot deel terugtrekt uit Duitsland. Daarnaast kampten de slachthuizen van Vion met hogere inkoopprijzen voor dieren, terwijl de concurrentie toenam vanuit landen waar goedkoper gewerkt kan worden.

Door lagere varkensprijzen daalde de omzet uit de voortgezette activiteiten met bijna 6 procent tot 3,1 miljard euro. Daarop leed Vion een nettoverlies van 44,5 miljoen euro, nagenoeg hetzelfde als een jaar eerder. Het totale verlies, waarbij ook het resultaat van beëindigde activiteiten zit, kwam uit op 81,3 miljoen euro. Naast de kosten voor het afstoten van Duitse slachthuizen en een reorganisatie kwam dit volgens Vion door hogere loonkosten.

Sinds 2021 lijdt Vion jaarlijks verlies. Ongeveer drie jaar geleden begon het bedrijf met een transformatieprogramma waarbij slechter presterende Duitse onderdelen moesten sluiten of werden verkocht en de aandacht vooral uitgaat naar de Benelux. Onder andere door de varkenspest heeft Vion het lastig in Duitsland.

Volgens topvrouw Tjarda Klimp zijn de resultaten dankzij de koerswijziging in de eerste helft van dit jaar verbeterd, maar precieze cijfers geeft Vion nog niet. Het bedrijf met ruim 8000 werknemers is indirect in handen van boeren en tuinders die zijn aangesloten bij landbouworganisatie ZLTO.

Onlangs kreeg Vion wel een tegenvaller te verwerken bij het beëindigen van activiteiten in Duitsland. De markttoezichthouder van het land verbood de verkoop van drie slachthuizen in Zuid-Duitsland aan branchegenoot Tönnies, omdat die vleesverwerker daardoor te dominant zou worden in bepaalde regio’s.

Overijssel steekt 52,5 miljoen euro in vervanging dieseltreinen

ZWOLLE – De provincie Overijssel heeft 52,5 miljoen euro vrijgemaakt om de oude dieseltreinen op het spoor tussen Almelo en Hardenberg te kunnen vervangen door elektrische treinen. De Provinciale Staten stemden unaniem in met die investering. Het is de bedoeling dat de ombouw van het spoor tussen de stations van Almelo en Mariënberg (gemeente Hardenberg) eind 2028 is afgerond, als de nieuwe ov-concessie van vijftien jaar ingaat.

Het kost 75 miljoen euro om de regionale spoorlijn van een bovenleiding te voorzien. Het Rijk betaalt 30 procent daarvan, de rest is voor de provincie. Overijssel maakte dinsdag bekend dat Arriva deze verbinding, onderdeel van de Vechtdallijnen, ook na 2028 blijft exploiteren. Arriva verzorgt nu al het regionale treinvervoer in Overijssel en Drenthe. De provincies betalen hiervoor samen jaarlijks 12 tot 15 miljoen euro.

In Overijssel rijden nu ook nog dieseltreinen op de verbinding tussen Oldenzaal en de Gelderse stad Zutphen, en tussen Enschede en Duitsland. De provincie heeft als doel dat het ov in 2030 volledig emissievrij is en wil die lijnen dus ook elektrificeren. Voor de lijn Zutphen-Oldenzaal moet Overijssel echter ook overeenstemming bereiken met Gelderland en de verbinding Enschede-Dortmund/Münster is in Duitse handen.

Het spoor tussen Mariënberg en Almelo maakt deel uit van de toekomstige Nedersaksenlijn, een treinverbinding tussen Groningen en Enschede. Een groot deel van het tracé loopt parallel aan Kanaal Almelo-De Haandrik, waar honderden huizen schade hebben opgelopen na werkzaamheden aan het kanaal. Om nu hinder voor de omgeving te beperken, wil spoorbeheerder ProRail onder meer een alternatief type fundering voor de bovenleidingen aanleggen.

×