Clicky

vrijdag 5 september 2025 - 18:11 uur
Home Blog Pagina 6

Fors verlies Polestar door hogere invoertarieven en zwakke vraag

GOTENBURG – Het Zweedse automerk Polestar heeft een zwaar verlies geleden in het afgelopen kwartaal door hogere Amerikaanse invoertarieven en de aanhoudend zwakke vraag naar elektrische auto’s.

Door tegenvallende verkopen van de Polestar 3, een elektrisch aangedreven SUV, en de extra heffingen, moest het bedrijf omgerekend 637 miljoen euro afboeken. Mede hierdoor bedroeg het nettoverlies bijna 888 miljoen euro in het tweede kwartaal van dit jaar. In dezelfde periode vorig jaar kwam het verlies uit op 231 miljoen euro.

Polestar werd in 2022 afgesplitst van Volvo en naar de Nasdaq gebracht. Sindsdien is het bedrijf het grootste deel van zijn marktwaarde verloren. De onderneming kampt met een zwakke vraag, toenemende handelsspanningen en groeiende concurrentie.

Polestar kreeg eerder dit jaar een kapitaalinjectie van miljardair en Geely-oprichter Li Shufu van 200 miljoen dollar. Toch zoekt het bedrijf nog naar extra middelen om zijn schulden te financieren.

Kingspan Unidek voegt Volvo Trucks toe aan het wagenpark

GEMERT – Voor het eerst rijdt Kingspan Unidek in Gemert met Volvo Trucks. Het wagenpark werd dit jaar al uitgebreid met vijf Volvo FH 420 pk 6×2 bakwagens, geleverd door BAS Truck Center, en daar komen er binnenkort nog drie bij. De trucks worden ingezet voor transport van dakpanelen en isolatiemateriaal in Nederland en België, en bieden precies de mix van comfort, veiligheid en flexibiliteit die Kingspan Unidek nodig heeft.

Kingspan Unidek, voorheen bekend als Unidek, is opgericht in 1969, gevestigd in Gemert en maakt onderdeel uit van de Kingspan Group. Het bedrijf maakt isolatieoplossingen van onder andere EPS (piepschuim). Dit wordt gebruikt voor de isolatie van funderingen, vloeren, spouwmuren en daken.

De vijf nieuwe Volvo FH 6×2 bakwagens zijn aangeschaft ter vervanging van oudere voertuigen. “We wilden het wagenpark moderniseren en kijken dan niet alleen naar techniek, maar ook naar de wensen van onze chauffeurs. Daar kwam unaniem Volvo uit,” aldus Peter Rooijackers, Hoofd Transport & Logistiek van Kingspan Unidek.

Chauffeur Henk

Vooral de ondersteuning van de chauffeurs op het gebied van veiligheid stond hoog op de wensenlijst. “We vinden het belangrijk dat de chauffeur ondersteund wordt door moderne veiligheidssystemen. Het Camera Monitoring Systeem helpt enorm bij het manoeuvreren op bouwplaatsen,” aldus Peter Rooijackers. De werkplaats van BAS Truck Center in Veghel verzorgt het onderhoud van de nieuwe Volvo Trucks.

De trucks worden hoofdzakelijk ingezet voor het transport van dakpanelen. “Die worden gelost worden met een autolaadkraan en een speciale klem,” vertelt Peter. “Die klem is een eigen concept, uniek in Europa, die exact op maat is gemaakt voor het laden en lossen onze materialen. Dit maakt deze voertuigen onmisbaar binnen onze werkwijze.”

Samenwerking met BAS Truck Center

De keuze voor Volvo Trucks én BAS Truck Center was geen toeval. “We hadden goede verhalen gehoord over BAS Truck Center. Bij een storing word je snel en adequaat geholpen. Dat geeft vertrouwen,” legt Peter uit. “In het aankoopproces zijn we vervolgens uitstekend begeleid. Van een eerste kennismakingsgesprek tot een uitgebreide rondleiding en heldere uitleg over wat Volvo Trucks en BAS te bieden hebben.”

De trucks zijn samen met de Sales Engineers van BAS Truck Center specifiek aangepast op de inzet van Kingspan Unidek. “Iedere auto is uniek,” zegt Peter. “Voor ons is het low deck chassis belangrijk vanwege volumevervoer. Daarnaast zitten er ook systemen in die het werk van de chauffeur makkelijker en veiliger maken. Door het twist-lock systeem op de bakwagens kunnen de laadbakken snel gewisseld worden en kunnen de trucks ook ingezet worden voor het transport van EPS-isolatie in gesloten laadbakken in zowel Nederland als België.”

Chauffeurs: ‘Een dikke 10!’

De échte test? Die zit natuurlijk bij de mensen die er dagelijks mee rijden. De chauffeurs van Kingspan Unidek kregen vanuit de afdeling Driver Development van BAS Truck Center een professionele voertuigoverdracht én praktische instructies over hun voertuigen. Ze zijn uitgesproken positief over hun nieuwe werkpaarden: “Een dikke 10! Alles zit erop en eraan, hij schakelt super en zit goed,” klinkt het enthousiast.

Op de vraag hoe ze de trucks in één woord zouden omschrijven, variëren de antwoorden van “Donders” tot “Prima deluxe” en “Fijn”. Eén chauffeur noemde hem zelfs “2025”, klaar voor de toekomst dus!

Toekomstbestendige investering

Kingspan Unidek is tevreden over het partnership met Volvo Trucks en BAS Truck Center én over hoe de voertuigen in de dagelijkse operatie presteren. “De voertuigen voldoen aan onze verwachtingen en de chauffeurs zijn er erg tevreden mee. En dat is voor ons het allerbelangrijkste.”

Auto aangetroffen in onderzoek naar dood Boushra (24)

AMERSFOORT/ALMERE – De politie heeft de gezochte auto in het onderzoek naar de dood van de 24-jarige Boushra uit Almere teruggevonden.

Naar aanleiding van de uitzending van Opsporing Verzocht op dinsdagavond 2 september kwamen zo’n twintig tips binnen. Later meldde iemand dat er al enige tijd een auto stond op een parkeerplaats aan De Dynamo in Amersfoort “die erg op de auto van de verdachte leek”.

Na onderzoek bleek het inderdaad te gaan om de gezochte Peugeot 307 met kenteken 36-LH-RN. De politie heeft de auto, die toebehoort aan verdachte Omar Alhamad, in beslag genomen. Er wordt sporenonderzoek gedaan in het voertuig én op de vindplaats.

Politie vraagt hulp van het publiek

De recherche is specifiek op zoek naar mensen die meer weten over de auto en de locatie waar deze is aangetroffen. De vragen:

  • Wie heeft gezien wanneer de Peugeot 307 is neergezet op De Dynamo in Amersfoort?
  • Wie heeft de auto of verdachte Omar Alhamad daar in de buurt zien rijden of lopen, of weet waar de auto vandaan kwam?
  • Heb je verdachte activiteiten rond de auto gezien?
  • Beschik je over camerabeelden (deurbel, dashcam, beveiliging) uit de omgeving van De Dynamo? Stel die beelden veilig en neem met spoed contact op met de politie.

Mensen met informatie worden dringend verzocht zich te melden. Alle tips, hoe klein ook, kunnen van belang zijn voor het onderzoek.

Intercargo Scandinavia neemt Angvik Auto Holland over

HADSTEN/MAASDIJK – Intercargo Scandinavia A/S heeft een overeenkomst gesloten voor de overname van Angvik Auto Holland B.V. van het Noorse Angvik Auto AS. De transactie omvat ook de transportdochters in Nederland en Litouwen.

Met de overname breidt Intercargo zijn al sterke positie in de Benelux verder uit en verstevigt het zijn activiteiten in het geconditioneerde vervoer van en naar Scandinavië.

Volgens beide partijen is de deal het resultaat van een succesvolle en constructieve dialoog tussen Intercargo en de Nederlandse en Noorse eigenaren van Angvik Auto Holland B.V. De betrokkenen spreken van een win-winsituatie die nieuwe groeimogelijkheden creëert.

Angvik Auto Holland B.V. staat bekend als een goed geleid bedrijf met een sterke focus op service, kwaliteit en flexibiliteit. Het Nederlandse kantoor en de terminal blijven als zelfstandige eenheid opereren, maar zullen voortaan verdergaan onder de naam Intercargo Scandinavia B.V.

“We hebben een langdurige samenwerking gehad met Angvik Auto, gebaseerd op wederzijds respect en vertrouwen. Dat maakt deze overname een perfecte match. Met hun sterke lokale management zijn wij ervan overtuigd dat we samen een nog krachtiger organisatie kunnen neerzetten om onze klanten in Noord-Europa te bedienen”, zegt Chris Mikkelsen, CEO van Intercargo Scandinavia A/S.

“Voor ons was het belangrijk om een partner te vinden die het fundament dat wij met Angvik Auto B.V. hebben gelegd, kan voortzetten. Wij zien Intercargo als een professionele en ambitieuze speler en hebben er vertrouwen in dat we samen de activiteiten naar een hoger niveau kunnen tillen”, aldus Remco van der Spruit, Managing Director van Intercargo Scandinavia B.V.

Vitesse krijgt proflicentie terug in hoger beroep

ARNHEM – Vitesse heeft de proflicentie terug. Het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden heeft de Arnhemse voetbalclub in het gelijk gesteld bij het hoger beroep over de ingetrokken proflicentie.

Het gerechtshof vindt dat Vitesse niet had uitgesloten mogen worden van betaald voetbal en vindt het aannemelijk dat de club de aangespannen bodemprocedure zal winnen. Die procedure zou op zijn vroegst pas over een paar maanden dienen, maar Vitesse vroeg om een eerder oordeel in een zogenoemd ‘turbospoedappel.’

De licentiecommissie van de KNVB heeft volgens de rechters onder hoge tijdsdruk een beslissing moeten nemen. Daardoor is het besluit niet met de grootst mogelijke zorgvuldigheid tot stand gekomen. Die zorgvuldigheid was volgens het gerechtshof wel nodig omdat het gaat om de meest verstrekkende sanctie voor een profclub. Ook vindt het gerechtshof voorlopig dat de licentiecommissie bij afweging van alle belangen de proflicentie niet van Vitesse kon afnemen. De rechters kijken anders aan tegen het reglement waarop de besluiten zijn gebaseerd.

Herinrichtingsplan

Vitesse wil op korte termijn met de KNVB in overleg over de verdere gevolgen van deze uitspraak. De club zag de afgelopen weken veel spelers transfervrij vertrekken en heeft geen goede selectie voor de Keuken Kampioen Divisie. De meeste clubs in de eerste divisie zijn ook al vier keer in actie gekomen.

Vitesse geeft in een persbericht aan dat het zo snel mogelijk een nieuwe, onafhankelijke raad van commissarissen wil aanstellen. Ook heeft de club plannen om haar statuten aan te passen in lijn met het nieuwe herinrichtingsplan.

Veel personeelsleden van Vitesse volgden de uitspraak op Papendal, waar de club traint. Ze reageerden uitgelaten en emotioneel. Sommigen lieten hun tranen de vrije loop. Supporters van Vitesse reden met hun auto luid toeterend door de binnenstad van Arnhem. Bij de meeste fans was het geloof in een goede afloop van het hoger beroep niet groot.

OVV: Werkgevers moeten meer doen voor een veilige werkomgeving voor arbeidsmigranten

DEN HAAG – Werkgevers moeten meer dan nu zorgen voor een veilige werkomgeving voor arbeidsmigranten, bijvoorbeeld door ze veel vaker in vaste dienst te nemen. Zij kunnen dat niet overlaten aan uitzendbureaus of andere tussenpersonen. Vaste dienstverbanden dragen bij aan de werkgerelateerde veiligheid van arbeidsmigranten.

Dit blijkt uit het onderzoek ‘Veiligheid arbeidsmigranten, onderzoek naar de werkgerelateerde veiligheid van arbeidsmigranten in Nederland’ van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Ruim 200.000 arbeidsmigranten in kwetsbare positie

In Nederland werken ruim 200.000 arbeidsmigranten in een kwetsbare positie. Zij zijn vooral werkzaam in sectoren waar fysieke arbeid onder gevaarlijke omstandigheden moet worden geleverd, zoals de land- en tuinbouw, de bouw, de logistiek en de vleesverwerkende industrie. Ruim 88 procent van hen heeft een vorm van flexibele arbeidsrelatie, terwijl het vaak om structureel werk gaat. De Onderzoeksraad becijferde dat zij meer risico op een arbeidsongeval lopen dan hun Nederlandse collega’s die hetzelfde werk doen.

Extra aandacht nodig door optelsom van risicoverhogende factoren

De Onderzoeksraad ziet dat de werkgerelateerde veiligheid van arbeidsmigranten onder druk staat door een optelsom van factoren die het risico op een ongeval vergroten. Denk daarbij aan taalbarrières, culturele verschillen, fysieke en mentale vermoeidheid door lange reis- en werktijden en matige kwaliteit van huisvesting. En als een ongeval heeft plaatsgevonden weten arbeidsmigranten de weg naar passende zorg, financiële hulp of juridische bijstand niet altijd te vinden, met soms slecht herstel van letsel, verlies van inkomen en woning tot gevolg. Deze factoren spelen zich af binnen een context van afhankelijkheid van de werkgever en tijdelijkheid van de arbeidsrelatie.

Chris van Dam, voorzitter van de Onderzoeksraad: “Juist deze optelsom van risicoverhogende factoren vraagt om extra aandacht en inspanning van werkgevers.”

Flexibele arbeidsrelaties zorgen voor onveiligheid

Werkgevers die arbeidsmigranten aantrekken via tijdelijke constructies hebben minder prikkels om te investeren in een veilige werkomgeving. Arbeidsmigranten zelf kunnen of durven in deze situatie vaak niet op te komen voor hun recht op een veilige werkplek, omdat ze in grote mate afhankelijk zijn van de (uitzend)werkgever voor werk, inkomen en huisvesting. Bij ziekte of bij schommelingen in de vraag naar arbeid zijn deze arbeidskrachten eenvoudig vervangbaar. Dat leidt tot een vorm van ‘wegwerpwerk’, waarbij er niet altijd voldoende tijd, middelen of aandacht is voor veilig werken. De kwetsbare positie van arbeidsmigranten hangt samen met deze flexibele, onzekere arbeidsrelatie.

Chris van Dam: “We zien een duidelijk verband tussen flexibele arbeidsrelaties en de onveiligheid van betrokken arbeidsmigranten. Daarom pleiten wij ervoor dat werkgevers in sectoren met veel ongezond en gevaarlijk werk het aandeel duurzame arbeidsrelaties voor structureel werk substantieel vergroten. In sommige sectoren wordt 80% van de arbeidskrachten telkens tijdelijk ingehuurd, terwijl het werk continu aanwezig is. Dit moet anders, bijvoorbeeld door bindende afspraken te maken met werknemersorganisaties in cao’s of sectorale akkoorden.”

Reactie TLN

TLN heeft kennisgenomen van het rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid, maar heeft dit nog niet in detail kunnen bestuderen. “Wat voor ons vooropstaat is dat alle werknemers in onze sector, ook arbeidsmigranten, eerlijk, gezond en veilig kunnen werken. Het is onacceptabel als arbeidsmigranten meer (veiligheids)risico lopen dan hun Nederlandse collega’s, zij verdienen zorgvuldigheid en bescherming op een gelijkwaardig niveau. Dat betekent overigens ook dat misstanden stevig moeten worden aangepakt door betere controle en handhaving. Ons beeld is gelukkig ook dat veel transportbedrijven arbeidsmigranten veilig en zorgvuldig inzetten, vaak in vaste dienst.”

“Veilig werk is bovendien een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Niet alleen ondernemers in de transport en logistiek, maar ook opdrachtgevers spelen hierin een belangrijke rol. TLN wil graag samen met overheid, sociale partners en ketenpartijen kijken naar structurele verbeteringen.”

De komende periode neemt TLN de tijd om het rapport verder te bestuderen en komt daarna richting de Raad met een inhoudelijke reactie. “Daarbij willen we samen met leden en ketenpartners verkennen hoe de sector praktisch kan bijdragen aan betere bescherming en veiligheid van arbeidsmigranten.”

Twee zwaargewonden na aanrijding fatbike en vrachtwagen in Leidschendam

Foto: Regio15

LEIDSCHENDAM – Woensdagmiddag 3 september heeft een ernstig ongeval plaatsgevonden op de kruising van de Nieuwstraat met de Damhouderstraat in Leidschendam. Bij het ongeval waren een vrachtwagen en een fatbike betrokken.

De vrachtwagen sloeg vanaf de Sluisjes rechtsaf de Nieuwstraat in, waar de botsing met de fatbike plaatsvond. Beide opzittenden van de fatbike raakten ernstig gewond en zijn met verwondingen overgebracht naar het ziekenhuis.

Eén van de ambulances is onder begeleiding van de verkeerspolitie naar het ziekenhuis gereden.

Meerdere hulpdiensten kwamen ter plaatse om hulp te verlenen. Er werden drie ambulances en een rapid responder ingezet. Ook de Officier van Dienst Geneeskundig (OvDG) was aanwezig om de situatie te coördineren.

Vanwege de ernst van het ongeval werd een traumahelikopter uit Amsterdam opgeroepen.

De kruising is tijdelijk afgesloten voor verkeer, wat voor enige verkeershinder in de omgeving zorgt.

De forensische opsporing verkeer van de politie-eenheid Den Haag heeft een onderzoek ingesteld naar de toedracht van het ongeval.

Opnieuw piloot Japan Airlines betrapt op alcoholgebruik

Japan Airlines

TOKIO – Japan Airlines heeft excuses aangeboden nadat opnieuw een van zijn piloten betrapt werd op alcoholgebruik voordat hij de cockpit instapte voor een vlucht. Volgens de Japanse zender FNN werd de gezagvoerder uit zijn functie ontheven nadat was gebleken dat hij alcohol had gedronken in aanloop naar een vlucht van Honolulu naar Nagoya.

Door het incident liepen vorige week donderdag drie vluchten vanuit Honolulu een vertraging op van ongeveer achttien uur.

Het voorval volgde op eerdere incidenten met alcoholgebruik door piloten van Japan Airlines, waardoor de luchtvaartmaatschappij eerder had toegezegd strenger toezicht te houden op zijn personeel.

“Wij nemen deze kwestie zeer serieus, vooral omdat dit incident plaatsvond terwijl wij al onder toezicht stonden vanwege meerdere veiligheidsincidenten, waaronder alcoholgerelateerde gevallen. Wij waren bezig met maatregelen om herhaling te voorkomen”, meldt de maatschappij.

Akkoord over overdracht data EU-VS goedgekeurd

BRUSSEL – De op een na hoogste rechtbank van de Europese Unie heeft toestemming gegeven voor een akkoord tussen de EU en de VS over de overdracht van persoonsgegevens. Eerdere dataoverdrachtsakkoorden werden door de hoogste rechter van de EU afgekeurd omdat ze onvoldoende bescherming boden voor Europese persoonsgegevens.

De uitspraak biedt juridische zekerheid aan duizenden bedrijven, van banken en techbedrijven tot farmaceuten en autofabrikanten. Zij verzenden bijvoorbeeld voor clouddiensten of de salarisadministratie gegevens tussen Europa en de VS.

De Europese Commissie, die namens de 27 EU-lidstaten onderhandelde, stelde dat het akkoord voldoende bescherming biedt voor de persoonsgegevens van Europeanen die naar de VS worden gestuurd.

De Franse politicus Philippe Latombe spande een zaak aan tegen de EU. Hij vond dat de gemaakte afspraken onvoldoende garanties boden voor de bescherming van privégegevens, vanwege de grootschalige verzameling van data door inlichtingendiensten.

Politie haalt spookrijdende vrachtwagen van Oostenrijkse A25

Foto: Adobe Stock

WELS – De Oostenrijkse politie heeft in de nacht van dinsdag op woensdag een vrachtwagenchauffeur gestopt die als spookrijder over de A25 reed. Het ging om een 59-jarige man van Mongoolse afkomst, afkomstig uit Tsjechië.

De man reed rond 00.40 uur met zijn trekker-opleggercombinatie op de A25 richting Linz, maar dan wel op de verkeerde rijbaan en in de richting van Wels. Hij reed daarbij op de linkerrijstrook, tegen het verkeer in. Verschillende automobilisten konden hem ternauwernood ontwijken en waarschuwden direct de hulpdiensten.

Tussen de op- en afritten van de aansluiting Weißkirchen wist een politiepatrouille de chauffeur tot stilstand te brengen. Met hulp van een tweede politie-eenheid en een verkeersmanager werd de vrachtwagen van de snelweg geleid en veilig geparkeerd.

De politie nam ter plaatse het rijbewijs van de chauffeur in. De Bezirkshauptmannschaft Linz-Land legde hem een geldboete van 500 euro op. Daarnaast wordt hij bij het Openbaar Ministerie in Wels aangeklaagd wegens het in gevaar brengen van de lichamelijke veiligheid. Uit adem- en drugstests bleek dat de chauffeur niet onder invloed was.

Kamerleden klaar met verwijten Van der Plas in stikstofdebat

DEN HAAG – Verschillende Kamerleden zijn klaar met de verwijten van Caroline van der Plas richting andere partijen in de Tweede Kamer. De BBB-leider zei dat partijen “doelbewust bezig zijn met het stap voor stap ontmantelen van de veehouderij”. Ze uitte deze beschuldigingen in een debat woensdag over een oplossing voor boerenbedrijven zonder stikstofvergunning. Deze zogenoemde PAS-melders wachten al ruim vijf jaar op hulp van de overheid om die vergunning alsnog te krijgen.

Anne-Marijke Podt (D66), Laura Bromet (GroenLinks-PvdA) en Harm Holman (NSC) maakten bezwaar tegen de woorden van de BBB’er. “Ik ken geen enkele partij die geen compassie met de PAS-melders heeft”, zei Bromet. “Het beeld dat Van der Plas schetst, is onterecht. Over welke partijen heeft ze het?”

Daarop antwoordde de BBB-voorvrouw dat ze het bijvoorbeeld heeft over de Partij voor de Dieren (PvdD). Kamerlid Ines Kostić reageerde namens die partij: “Ik vind dit echt niet kunnen. Ik wil daar een streep in trekken. Laten we het debat voeren over de inhoud. En als we dat doen, kunnen we constateren dat de BBB nog niets aan oplossingen heeft geleverd.”

Esther Ouwehand, fractieleider van de PvdD, heeft al op sociale media aangekondigd dat de partij met een motie van wantrouwen tegen landbouwminister Femke Wiersma (BBB) komt. Dat deed de partij in juni ook al na een debat over stikstof, samen met GroenLinks-PvdA. De linkse oppositie stemde daar toen mee in, maar dat was niet genoeg voor een meerderheid.

Vrachtwagen met mandarijnen in brand op A15

Foto: Persbureau Heitink

ECHTELD – Op de A15 richting Nijmegen is voor Echteld de weg dicht door een brandende vrachtwagen. Dat meldt Rijkswaterstaat.

In tegenovergestelde richting is de weg ook dichtgezet.

Er zijn twee omleidingen ingezet.

Richting Nijmegen word je omgeleid vanaf knooppunt Deil en richting Gorinchem vanaf knooppunt Valburg.

Bijna 10 miljoen illegale sigaretten en ruim € 56.000 in beslag genomen

ROTTERDAM – Tijdens twee acties heeft het Combiteam Smoke bijna 10 miljoen illegale sigaretten en een groot geldbedrag in beslag genomen. De acties volgden op vondsten van de Douane in Brakel en de Rotterdamse haven.

Op dinsdagavond 27 augustus trof de Douane op een industrieterrein in Brakel een container aan met een grote hoeveelheid sigaretten zonder accijnszegels. Bij nader onderzoek in een naastgelegen loods werden diverse aanwijzingen gevonden die duidden op illegale activiteiten.

Een geldhond sloeg aan bij een afgesloten kast, waarin stapels bankbiljetten en een geldtelmachine werden aangetroffen.

In totaal zijn ruim 1,6 miljoen illegale sigaretten en meer dan € 56.000 aan contant geld in beslag genomen. Twee personen zijn aangemerkt als verdachten. De sigaretten worden vernietigd.

Eerder die week ontdekte de Douane in de Rotterdamse haven een container met honderden plastic rollen, elk voorzien van een aluminium koker gevuld met sigaretten. In totaal ging het om ruim 8 miljoen sigaretten, die op ingenieuze wijze waren verstopt.

Onder leiding van het Functioneel Parket doet het Combiteam Smoke in beide zaken onderzoek naar de herkomst van de sigaretten en de betrokkenheid van verdachten.

Haven Rotterdam betreurt stop bouw biobrandstoffenfabriek Shell

ROTTERDAM – De haven van Rotterdam betreurt het nieuws dat Shell definitief stopt met de bouw van een biobrandstoffenfabriek in het havengebied. Volgens het olie- en gasconcern zijn de bouwkosten te hoog en vallen de marktomstandigheden voor biobrandstoffen tegen.

“Rotterdam heeft nu het grootste biobrandstoffencluster in Europa en deze fabriek zou het verder hebben versterkt. Havenbedrijf Rotterdam blijft zich inzetten voor de verdere ontwikkeling van dit cluster en verwacht dat de biobrandstoffenmarkt op langere termijn gunstiger wordt, gezien de toenemende verplichtingen voor het gebruik van schonere brandstoffen”, aldus een verklaring.

Shell was in 2022 begonnen met de bouw van de fabriek in Pernis en legde de werkzaamheden vorig jaar stil om te zoeken naar manieren om de kosten te verlagen.

Deltalinqs, de belangenbehartiger van bedrijven in de Rotterdamse haven, spreekt van een “hele stevige domper” dat het project niet doorgaat, want grote duurzame investeringen zijn volgens de ondernemersorganisatie juist belangrijk voor verdere vernieuwing van de haven. “Zeker als dit soort sleutelspelers in de haven hiertoe genoodzaakt zijn door de marktomstandigheden.”

“In combinatie met enkele recente bedrijfssluitingen is de opdracht voor NL volgens ons glashelder. Wij zien het als absolute topprioriteit voor een nieuw kabinet om stevig werk te maken van een aantrekkelijker investeringsklimaat, zodat het uitnodigt hier te blijven investeren in de technologie van de toekomst”, aldus een verklaring van Deltalinqs.

Grote steden willen fatbikes weren van het fietspad

AMSTERDAM – Vijf grote steden willen dat gemeenten fatbikes, elektrische vrachtfietsen en brommobielen kunnen verbieden of verbannen van het fietspad naar de rijbaan. Zo moet het verkeer veiliger worden voor voetgangers en ‘gewone’ fietsers. Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven schrijven dat in een brief aan de Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat.

De wethouders die de brief ondertekenen, maken zich zorgen over de opkomst van allerlei “grote en snelle licht elektrische voertuigen die vaak opgevoerd zijn, de toelating van e-steps en de opkomst van brommobielen”. Door dit soort voertuigen worden de snelheidsverschillen op het fietspad steeds groter en neemt het aantal ongelukken en slachtoffers toe.

Ze zijn blij met voorstellen die al zijn gedaan in de Tweede Kamer, bijvoorbeeld voor een helmplicht en een minimumleeftijd voor fatbikes en e-bikes. Maar ze dringen aan op meer maatregelen. “Het fietspad moet een veilige plek blijven voor alle fietsers, niet alleen voor de grootste, sterkste en snelste fietsers”, betogen ze.

De Kamercommissie gaat donderdag over verkeersveiligheid in debat met de ministers Robert Tieman (Infrastructuur en Waterstaat) en David van Weel (Justitie en Veiligheid).

×