Clicky

vrijdag 11 juli 2025 - 15:02 uur
Home Blog Pagina 5

Vier aanhoudingen voor grootschalige drugssmokkel in bloemenkarren naar Scandinaviƫ en het VK

Foto: Politie

RIDDERKERK/URK/MAASSLUIS – De politie heeft op woensdag 9 juli vier mannen aangehouden die worden verdacht van betrokkenheid bij de smokkel van meer dan 750 kilo cocaĆÆne, verstopt in bloemenkarren. De verdachten zijn een 49-jarige man uit Ridderkerk, twee 37-jarige mannen uit Urk en een 50-jarige man uit Maassluis.

De arrestaties zijn het vervolg op een langdurig opsporingsonderzoek naar internationale drugshandel, waarbij de smokkel van verdovende middelen naar met name Scandinaviƫ en het Verenigd Koninkrijk centraal stond. De aanleiding voor het onderzoek kwam voort uit onderschepte communicatie via versleutelde platforms als Encrochat en SkyECC.

Bij doorzoekingen op meerdere locaties zijn tienduizenden euro’s aan contant geld en diverse gegevensdragers in beslag genomen.

Transporten tussen 2020 en 2024

Uit het onderzoek van de Dienst Infrastructuur van de Eenheid Landelijke Expertise en Operaties, onder leiding van het Landelijk Parket, blijkt dat de verdachten tussen 2020 en 2024 meerdere drugstransporten hebben gefaciliteerd. In 2020 werd in Finland al een transport onderschept waarbij enkele van de nu aangehouden verdachten betrokken zouden zijn. Dit leidde tot samenwerking met de Finse autoriteiten.

EƩn van de aangehouden verdachten werd in 2020 al in Groot-Brittanniƫ vervolgd voor drugssmokkel, maar destijds vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs. Hij wordt nu opnieuw verdacht van betrokkenheid bij meerdere transporten.

Camper met geheime ruimte

De aanhoudingen staan ook in verband met een eerder drugstransport in september 2024. Toen werden negen verdachten op heterdaad betrapt bij het vervoer van 130 kilo cocaĆÆne en heroĆÆne in een verborgen ruimte van een camper. Zeven van hen zijn vorige maand veroordeeld tot langdurige gevangenisstraffen.

Misbruik van infrastructuur

De zaak toont volgens de politie aan hoe criminele netwerken misbruik maken van de Nederlandse logistieke infrastructuur. Via snelwegen, spoor en water worden illegale goederen door het land vervoerd. De Dienst Infrastructuur speelt een belangrijke rol in het in kaart brengen en verstoren van deze criminele netwerken.

Simon Loos zet eerste twee Mercedes-Benz eActros 600 in bij Lidl

ALMERE – Vanaf vandaag zijn de eerste twee Mercedes-Benz eActros 600-trucks van Simon Loos in gebruik genomen bij Lidl in Almere. Met deze nieuwe elektrische trucks zetten Simon Loos en Lidl samen een stevige stap richting emissievrije distributie.

Afgelopen najaar breidde Simon Loos zijn elektrische vloot flink uit met de aanschaf van maar liefst 75 Mercedes-Benz eActros 600-trucks. Dit is ruim een verdubbeling van het huidige aantal. Wim Roks, wagenparkbeheerder bij Simon Loos, vertelt: ā€˜We zijn blij en trots dat we eindelijk van start gaan met deze nieuwe elektrische trucks. De afgelopen maanden hebben we ze uitgebreid en onder uiteenlopende omstandigheden getest. Dit was een groot succes. We hebben dan ook alle vertrouwen in een soepele inzet binnen onze dagelijkse operatie.’

De eActros 600 betekent een grote stap vooruit in elektrisch transport voor Simon Loos. “Tot nu toe konden we veilig ritten van zo’n 250 tot 300 kilometer plannen met onze elektrische trucks. Met de eActros 600 gaan we richting de 500 kilometer per rit. Daarmee valt voor onze operatie een belangrijke beperking weg”, aldus Roks.

Lidl versnelt transitie met 30 elektrische trucks

Van de 75 trucks worden er 30 ingezet bij Lidl. Voor hen is dit een belangrijke versnelling in de elektrificatie van haar transportactiviteiten. Lidl kondigde eind 2023 namelijk aan dat ze haar volledige bevoorrading in Nederland al vóór 2030 volledig elektrisch wil uitvoeren. Alle dieseltrucks op HVO100 worden daarom gefaseerd vervangen door de eActros 600.

Ruud Metten, Manager Transport & Innovaties Lidl Nederland: “Deze transitie is een enorme vooruitgang voor ons. Vanaf deze zomer zal 65 procent van alle trucks die onze filialen in Noord-Holland en Flevoland bevoorraden, volledig elektrisch rijden vanuit ons distributiecentrum in Almere. Hiermee zetten we een grote stap richting duurzaam en emissievrij transport.”

Voorlopers op het gebied van elektrificatie

De aflevering van de eActros 600 bij Simon Loos en Lidl markeert ook een belangrijke mijlpaal voor Mercedes-Benz Trucks. Eric Brok, CEO Daimler Truck Nederland: “Met de ingebruikname van deze eerste twee eActros 600 trucks staan we aan de vooravond van de uitlevering van een zeer grote order in Nederland. Wij zijn trots op het partnership met Mercedes-Benz truckdealer Gomes Noord-Holland en een innovatieve en professionele logistiek dienstverlener als Simon Loos. Zij zijn een van de voorlopers op het gebied van elektrificatie van hun wagenpark en hebben dan ook door de uitgebreide testen al jarenlang een bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de truck die hier nu ook daadwerkelijk in de praktijk ingezet gaat worden.”

Doden en vermisten na zinken vrachtschip Eternity C bij Jemen

ATHENE – Reddingswerkers hebben zeven opvarenden gered van een vrachtschip dat na een aanval zonk op de Rode Zee. Zij brachten meer dan 24 uur in het water door, zeggen bronnen bij veiligheidsbedrijven die zijn betrokken bij een reddingsoperatie. Vier mensen zouden zijn omgekomen en veertien personen worden nog vermist.

De Eternity C verging nadat het deze week was aangevallen, naar verluidt met onder meer zeedrones die vanaf boten waren afgevuurd.

In de regio hebben de Houthi’s, een gewapende groep uit Jemen, herhaaldelijk schepen onder vuur genomen. Ze hebben de verantwoordelijkheid voor het tot zinken brengen van het vaartuig niet opgeĆ«ist, maar verklaarden wel achter de recente aanval te zitten op het vrachtschip Magic Seas.

De Eternity C had een overwegend Filipijnse bemanning aan boord en enkele beveiligers. Er wordt rekening mee gehouden dat een deel van de opvarenden is ontvoerd door de Houthi’s.

Gemeente Tynaarlo: meelbrief was gericht aan burgemeester

Politie

VRIES – De ‘poederbrief’ waarin uiteindelijk meel met een koekjesrecept bleek te zitten, zag er “anders” uit en was gericht aan de burgemeester. Dat zegt een woordvoerder van de gemeente Tynaarlo.

De Drentse gemeente meldde dat meerdere gemeenten, mogelijk tweehonderd, de brief hadden ontvangen. Het gemeentehuis van Tynaarlo werd na de vondst ontruimd.

Tynaarlo werd door een andere gemeente getipt over de meelbrief, waardoor “we hem snel konden herkennen en ongeopend konden overhandigen aan de politie”, aldus de woordvoerder. Die noemt de ontruiming de juiste beslissing, want dat het om onschuldig meel en reclame bleek te gaan “kon je niet zien aan de buitenkant”. Volgens haar zat “de schrik er goed in” en had de vondst “een behoorlijke impact op mensen”.

Na een rondgang van het ANP hebben inmiddels meer dan tien gemeenten laten weten de brief ontvangen te hebben. Het gaat onder meer om Amersfoort, Hoogeveen, Hilversum en Waddinxveen.

Terminal Global Energy Storage in Rotterdam verkocht aan Tepsa

ROTTERDAM – Global Energy Storage Group (GES) heeft zijn terminal in de Rotterdamse haven verkocht aan het Europese opslagbedrijf Tepsa. De overname omvat een tankopslagcapaciteit van 212.000 m³ en circa 18 hectare ontwikkelgrond in het Europoortgebied.

Met de verkoop richt GES zich volledig op verdere uitbreiding in AziĆ«, met een sterke focus op de strategisch gelegen terminal in Port Klang, MaleisiĆ«. Volgens CEO Peter Vucins vormt de transactie een belangrijk moment in de investeringsstrategie van het bedrijf: “Een deel van investeren is waarde op het juiste moment verzilveren. Voor ons was dit het juiste moment. Onze aandacht ligt nu volledig op groei in AziĆ«, met Port Klang als kernpunt.”

De verkoop betekent ook dat GES geen activa meer bezit in Nederland. De Rotterdamse vestiging wordt volgens GES overgedragen aan een ā€œhoogwaardige opvolgende eigenaarā€ die in staat is het potentieel van de terminal verder te benutten. Voor de aandeelhouders van GES zou de transactie een aantrekkelijk rendement opleveren.

De operationele activiteiten in Rotterdam zijn volgens het bedrijf gedurende de eigendomsperiode veilig, betrouwbaar en toekomstgericht uitgevoerd.

Tepsa is actief in de opslag van vloeibare bulk en gassen in verschillende Europese havens. Met de overname breidt het bedrijf zijn positie op de Noordwest-Europese markt verder uit.

De financiƫle details van de overname zijn niet bekendgemaakt. GES wordt gesteund door investeerders Bluewater en White Deer, die een belangrijke rol spelen in de internationale groeistrategie van het bedrijf.

Transportondernemer onder druk gezet tot betaling: dader veroordeeld in hoger beroep

Foto: Adobe Stock | pathdoc

’s-HERTOGENBOSCH – Het gerechtshof in ’s-Hertogenbosch heeft een 50-jarige man veroordeeld voor het wederrechtelijk dwingen van een transportondernemer tot het betalen van een geldbedrag. Dat blijkt uit een woensdag door de rechtbank gepubliceerde uitspraak. De man heeft zich schuldig gemaakt aan ernstige intimidatie en bedreiging om een betaling van € 8.000 af te dwingen. Ook werd hij schuldig bevonden aan een poging tot herhaalde afpersing enkele maanden later.

Het slachtoffer, eigenaar van een transportbedrijf in Bergen op Zoom, werd in 2019 door de verdachte benaderd met persoonlijke informatie en geconfronteerd met de eis om € 100.000 te betalen. Toen de ondernemer weigerde, volgden maandenlang dreigende berichten, telefoontjes en intimiderend gedrag. Onder psychische druk besloot het slachtoffer uiteindelijk € 8.000 over te maken, in de hoop van de bedreigingen af te zijn.

In september 2019 hervatte de verdachte zijn pogingen tot afpersing via tientallen berichten waarin hij aandrong op een nieuwe ontmoeting en betaling. De rechter kwalificeerde dit als poging tot wederrechtelijke dwang. Uit politieonderzoek bleek dat de verdachte tussen juni en oktober 2019 meer dan 100 berichten en oproepen verstuurde naar het slachtoffer.

Het hof legde een taakstraf van 80 uur op, evenals een voorwaardelijke gevangenisstraf van 1 maand, met een proeftijd van 2 jaar. Daarnaast moet de verdachte het slachtoffer € 8.000 aan materiĆ«le schadevergoeding betalen, vermeerderd met wettelijke rente, en is hij veroordeeld tot het betalen van € 1.426 aan proceskosten. Een aanvullende eis voor immateriĆ«le schade van € 10.000 werd afgewezen.

Volgens het hof was sprake van “zodanige psychische druk dat het slachtoffer daaraan geen weerstand kon bieden.” Het verweer van de verdachte dat het zou gaan om een mislukte zakelijke afspraak werd door het hof als ongeloofwaardig terzijde geschoven.

Vuurwapens en raketwerper in kinderkamer: OM eist tot 9 jaar cel

ROTTERDAM – Het Openbaar Ministerie (OM) heeft woensdag bij de rechtbank in Rotterdam celstraffen van 2,5 tot 9 jaar geĆ«ist tegen vijf verdachten in een omvangrijke zaak rond wapenhandel en drugsbezit. In woningen in Rotterdam werd onder meer een geladen raketwerper, vuurwapens en cocaĆÆne aangetroffen – deels opgeslagen in een kindertas en in ruimtes waar ook een jong kind verbleef.

De politie kwam de verdachten op het spoor na een tip in augustus 2023 over een Nederlands-Colombiaanse vrouw die zich zou bezighouden met drugshandel. Ontsleutelde chatberichten uit SkyECC bevestigden haar betrokkenheid en brachten meer verdachten in beeld, waaronder twee halfbroers (31 en 46 jaar) uit respectievelijk Zoetermeer en Rotterdam.

Tijdens het internationale onderzoek, onder leiding van het Landelijk Parket en in samenwerking met Colombia, werden meerdere woningen doorzocht. In Rotterdam-Zuid trof de politie bij een 49-jarige vrouw onder haar bed een geladen raketwerper met granaat aan. De Explosieven Opruimingsdienst moest worden ingeschakeld vanwege het gevaar. In dezelfde woning werden ook een machinegeweer en meerdere vuurwapens gevonden, onder meer verstopt in een Spiderman-kindertas.

In de woning van haar 29-jarige dochter werden nog eens vijf vuurwapens en dertien blokken cocaĆÆne aangetroffen, deels in een meterkast. Daarnaast werd in totaal €220.000 aan contant geld in beslag genomen. Volgens het OM gebruikten de broers de woningen vermoedelijk als opslaglocaties.

Het OM spreekt van een ernstig feitencomplex en benadrukt het levensgevaar van de situatie: ā€œDe wapens en drugs lagen voor het grijpen in woningen waar een jong kind verbleef. De vuurwapens lagen zelfs in dezelfde kamer als het kinderbedje. Zelfs het bewaren van wapens in een kindertas ging deze verdachten niet te ver.ā€

De hoogste strafeis – 9 jaar cel – is gericht tegen de 31-jarige man uit Zoetermeer. Hij wordt verdacht van wapenhandel, drugshandel en witwassen van in totaal €812.000. Zijn halfbroer hoorde 7 jaar cel tegen zich eisen. Tegen de moeder en dochter, in wier woningen de wapens en drugs werden gevonden, eiste het OM ieder 5 jaar gevangenisstraf. De 40-jarige man uit Rotterdam die de raketwerper leverde, moet wat het OM betreft 2,5 jaar de cel in.

De Nederlands-Colombiaanse vrouw, eerder aangehouden in Colombia, is inmiddels uitgeleverd aan Nederland en zal later worden berecht.

De rechtbank doet op 28 juli uitspraak in de zaak.

Kabinet verhoogt boetes voor uitbuiting van arbeidskrachten

DEN HAAG – Het kabinet heeft besloten om de boetes voor bedrijven die arbeidswetten overtreden fors te verhogen. Deze maatregel is genomen om de uitbuiting van met name arbeidsmigranten tegen te gaan en eerlijke arbeidsvoorwaarden te bevorderen.

Minister van Hijum van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: ā€œMet de hogere boetes wil ik een duidelijk signaal afgeven: we tolereren niet langer de uitbuiting van arbeidskrachten. Bedrijven die zich hier schuldig aan maken zullen zwaarder worden gestraft. Werkgevers mogen de wet niet bewust overtreden omdat het naleven van de regels meer kost dan de winst die ze maken door lage lonen. Dat voorkomen we nu met deze maatregel.ā€

De hogere boetes gaan voor de volgende wetten gelden: De inzet van illegale arbeid (Wav), voor het betalen van het Wettelijk minimumloon en de minimumvakantiebijslag (Wml), bij de inzet van arbeidskrachten via uitlening (Waadi) en de wet die gaat over de arbeidsvoorwaarden voor gedetacheerde werknemers in de EU (WagwEU).

De boetes zullen flink hoger worden omdat ze met terugwerkende kracht worden geĆÆndexeerd. De boetes zijn de afgelopen jaren niet aangepast, de verwachting is dat ze met ongeveer 18% per overtreding zullen stijgen. Vanaf nu zal er wel jaarlijks een indexatie plaatsvinden van de bedragen, zodat de boetes serieus worden genomen en effect blijven hebben. Meer informatie over de verhoging van de boetes volgt begin 2026.

Twee verdachten aangehouden voor invoer 120 kilo cocaĆÆne via Schiphol

SCHIPHOL – Het Cargo Harc-Team Schiphol heeft dinsdagochtend twee mannen aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij de invoer van een grote partij cocaĆÆne via de luchthaven. Het gaat om in totaal 120 kilo cocaĆÆne die vorig jaar werd onderschept door de Douane.

De drugs waren verborgen in metalen ovens in een vrachtzending en werden ontdekt tijdens een reguliere controle. De vondst vormde het begin van een uitgebreid onderzoek, waarbij de twee verdachten in beeld kwamen.

Gelijktijdig met de aanhoudingen heeft het team meerdere woningen en opslaglocaties in Amsterdam en Losser doorzocht. Daarbij zijn diverse goederen in beslag genomen voor verder onderzoek, meldt de Marechaussee woensdag.

Het Cargo Harc-Team is een samenwerkingsverband van de Douane, Koninklijke Marechaussee en FIOD. Het team richt zich specifiek op de bestrijding van drugssmokkel en andere vormen van georganiseerde criminaliteit rond Schiphol.

De verdachten zitten vast en worden op korte termijn voorgeleid aan de rechter-commissaris.

Van der Vlist lanceert intermodale raildienst voor buitenmaatse lading

Foto: Van der Vlist

GROOT-AMMERS – Van der Vlist heeft vorige week een nieuwe stap gezet richting duurzamer transport met de introductie van de S-Bolster, een speciaal ontwikkeld intermodaal railplatform voor het vervoer van buitenmaatse ladingen. Na een periode van onderzoek en ontwikkeling is het nieuwe spoorconcept officieel in gebruik genomen.

De gepatenteerde S-Bolster is ontworpen voor het transport van materieel dat niet in standaardcontainers past, zoals graafmachines, hoogwerkers, landbouwvoertuigen en campers. De dienst is momenteel actief tussen Nederland en Belgiƫ en diverse terminals in Italiƫ. Later dit jaar worden ook Duitsland en Scandinaviƫ toegevoegd aan het netwerk.

Dankzij dagelijkse treinverbindingen zijn de transittijden volgens Van der Vlist kort en betrouwbaar. Het eerste transport werd succesvol uitgevoerd in samenwerking met Cargobeamer, wat zorgde voor een soepele intermodale overgang tussen weg en spoor.

Volgens het bedrijf leidt de overstap van wegvervoer naar spoorvervoer tot een COā‚‚-reductie van 60 tot 75 procent, zonder dat concessies worden gedaan aan snelheid of service. De dienstverlening omvat daarnaast deur-tot-deur levering, CMR-verzekering en realtime GPS-tracking via het Van der Vlist-portaal.

Met de introductie van de S-Bolster zet Van der Vlist in op verdere groei van duurzaam vervoer van buitenmaatse lading in Europa. Het bedrijf werkt aan doorontwikkeling van het systeem om ook nog hogere en bredere ladingen per spoor te kunnen vervoeren.

Nanno Janssen zet vol in op elektrisch: helft van wagenpark eind 2025 volledig elektrisch

LEER – De Duitse transportonderneming Nanno Janssen Spedition GmbH uit Leer (Nedersaksen) heeft de eerste vijf van in totaal tien bestelde Mercedes-Benz eActros 600 trekkers in gebruik genomen. Daarmee komt het totaal aantal elektrische trucks van het bedrijf op 27. Nog dit jaar moet dat aantal oplopen tot 50 elektrische trucks, wat betekent dat meer dan de helft van het wagenpark wordt omgeschakeld van diesel naar elektrisch.

Het familiebedrijf, dat sinds 1896 actief is in de logistiek, sluit nieuwe dieseltrucks in principe uit. Alleen het vervoer van ADR-klasse 1-goederen (zoals vuurwerk) vormt nog een uitzondering, aangezien dit transport wettelijk nog niet met elektrische voertuigen is toegestaan.

Vol overtuiging naar elektrisch

“Toen ik drie jaar geleden in het bedrijf stapte, was dat het startsein om ons wagenpark kritisch onder de loep te nemen,” zegt Nanno Janssen jr., die inmiddels de vijfde generatie vertegenwoordigt binnen het bedrijf. “We hebben toen meteen 20 e-trucks aangevraagd via het Duitse KsNI-subsidieprogramma, en sindsdien is het snel gegaan.”

De chauffeurs, onder wie YouTuber Tobias Wagner, haalden de eActros-trucks persoonlijk op bij de Mercedes-Benz Trucks-fabriek in Wƶrth. Tijdens de rit werd de laadinfrastructuur getest, waaronder het ā€˜Seed & Greet’-laadplein van Fastned bij knooppunt Hilden. De trucks haalden daar probleemloos een actieradius van 1.000 km bij een gemiddeld verbruik van slechts 60 kWh per 100 kilometer – zonder oplegger.

Opleidingen, comfort en rendement

Mercedes-Benz verzorgde uitgebreide trainingen voor de chauffeurs, wat volgens e-mobiliteitsteamleider Thomas Schmitt essentieel is in deze transitiefase. ā€œDe efficiĆ«ntie, rust in de cabine, het gemak van laden en het comfort van de truck overtuigen de chauffeurs vrijwel direct,ā€ aldus Schmitt.

Volgens de bedrijfsleiding zijn de totale exploitatiekosten van een e-truck inmiddels vergelijkbaar met die van diesel, ondanks de hogere aanschafprijs. ā€œDe lagere variabele kosten compenseren dit over de levensduur,ā€ zegt Janssen.

Eigen laadpark van 4 megawatt

Om het elektrische wagenpark te ondersteunen, opende het bedrijf eind juni een eigen laadpark met 20 laadpunten en een netaansluiting van 4 megawatt op het terrein in Leer. Daarnaast beschikt het over een batterijopslagsysteem van 1,3 MW en een zonnestroominstallatie van 800 kWp. De laadinfrastructuur is toekomstbestendig en ontworpen om verdere groei te faciliteren.

Nanno Janssen Spedition GmbH beschikt over 75 eigen vrachtwagens en telt rond de 120 medewerkers in Leer. In Fulda werken nog eens 20 medewerkers bij dochteronderneming Sievers Logistics. Het bedrijf is gespecialiseerd in bijzondere transporten, onder meer voor de machinebouw, wind- en zonne-energie en lange ladingen. Naast transport biedt Janssen ook warehouse- en contractlogistiek aan.

Lidl moet IntermarchƩ miljoenen betalen vanwege misleidende reclame

PARIJS – Supermarktketen Lidl moet de Franse concurrent IntermarchĆ© 43 miljoen euro betalen. Volgens een hof van beroep in Frankrijk heeft het Duitse bedrijf consumenten misleid met tv-reclames. Dat komt neer op oneerlijke concurrentie, aldus de rechter.

IntermarchƩ had een klacht ingediend over de handelswijze van Lidl. Het hof in Parijs oordeelt nu dat de Duitse supermarktketen honderden misleidende reclamespotjes heeft uitgezonden tussen 2017 en 2023. Er werden producten in beeld gebracht terwijl consumenten moeilijk konden achterhalen dat er actievoorwaarden waren. Die stonden in kleine lettertjes in beeld of werden vermeld met korte voice-overs.

De rechter stelt dat die vermeldingen “waarschijnlijk onopgemerkt blijven voor de consument of op zijn minst verkeerd begrepen worden”. Volgens de rechter was er sprake van oneerlijke concurrentie, omdat Lidl wist dat de producten niet lang genoeg voor de geadverteerde prijs op voorraad waren in alle supermarkten.

Catom neemt tankstations, laadpleinen en wagenparkactiviteiten over van bp

bp heeft een overeenkomst bereikt voor de verkoop van zijn mobiliteits- en convenience-activiteiten en bp pulse in Nederland aan Catom. De verkoop maakt deel uit van het eerder aangekondigde desinvesteringsprogramma van bp ter waarde van 20 miljard dollar en zal naar verwachting eind 2025 worden afgerond, onder voorbehoud van goedkeuring door de toezichthoudende autoriteiten.

De transactie omvat ongeveer 300 tankstations die eigendom zijn van bp of onder het bp-merk worden geƫxploiteerd, waarvan een aantal on-site laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen hebben, evenals 15 operationele bp pulse-laadhubs, acht hubs in ontwikkeling, en de bijbehorende Nederlandse wagenparkactiviteiten.

De overeenkomst is het meest recente voorbeeld van bp’s strategie om haar downstreamactiviteiten te transformeren en te optimaliseren, met een nadruk op het realiseren van toonaangevende geĆÆntegreerde posities.

Catom, opgericht in 1998 door ervaren ondernemers, is een snelgroeiende speler in de handel, distributie en verkoop van brandstoffen en smeermiddelen in Nederland. Met deze overname breidt Catom zijn retailnetwerk uit tot meer dan 400 retailvestigingen op strategische locaties in heel Nederland. Catom werd uiteindelijk geselecteerd als de succesvolle bieder omdat het het beste totaalaanbod presenteerde, inclusief toekomstplannen voor het bedrijf en bescherming van de arbeidsvoorwaarden van de werknemers.

Emma Delaney, EVP of customers & products at bp: ā€œWe hebben in Nederland een retail- en convenience-business van topkwaliteit opgebouwd, maar nu we als onderdeel van onze strategie reset willen focussen op onze downstream-activiteiten, zijn we van mening dat een nieuwe eigenaar beter in staat is om onze Nederlandse activiteiten verder uit te bouwen. We werken samen met Catom om een vlotte en soepele afronding te realiseren met zo min mogelijk hinder voor onze medewerkers en klanten.ā€

Jan Willem Westerhuis, CEO Catom & OK: ā€œMet deze overname zijn we op weg om het nummer ƩƩn merk in onze branche in Nederland te worden. We zijn verheugd en enthousiast om al onze nieuwe collega’s te verwelkomen.ā€

In haar resultaten over het eerste kwartaal van 2025 heeft bp haar richtlijn voor desinvesteringen bijgesteld naar 3-4 miljard dollar voor 2025, waarvan 1,5 miljard dollar tot nu toe is getekend of afgerond. Verdere voortgang met betrekking tot de opbrengsten uit desinvesteringen zal worden bekendgemaakt in de resultaten over het tweede kwartaal van 2025.

VW verkoopt fors minder auto’s in VS door Amerikaanse importheffingen

WOLFSBURG – Volkswagen heeft het afgelopen kwartaal in Noord-Amerika aanzienlijk minder auto’s verkocht dan een jaar eerder. Het Duitse autoconcern had daarmee duidelijk last van importheffingen die de Verenigde Staten hebben ingesteld op auto’s.

In Noord-Amerika daalde de verkoop met ruim 16 procent in het tweede kwartaal. Dat betekent een forse ommekeer vergeleken met de 4,4 procent groei in het eerste kwartaal, toen de Amerikaanse invoerheffingen nog niet van kracht waren.

Wereldwijd verkocht VW in het afgelopen kwartaal bijna 2,3 miljoen auto’s, 1,2 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. In China steeg de totale verkoop met 2,8 procent, ondanks een scherpe daling van de verkoop van elektrische auto’s. Door groeiende concurrentie verkocht VW in China bijna een derde minder elektrisch aangedreven auto’s. Europese autofabrikanten verliezen terrein in de VS en raken verder achterop in China, waar lokale merken zoals BYD domineren op de elektrische markt.

De verkopen van de luxemerken van het Volkswagenconcern, Porsche, Audi, Bentley en Lamborghini daalden in het tweede kwartaal met 7,7 procent tot 480.200 stuks. Concurrent Mercedes-Benz meldde maandag een daling van de kwartaalverkoop met 10 procent, eveneens door teruggelopen leveringen in zowel de VS als China na de invoering van de handelstarieven.

Denemarken schaft 25-uurs parkeerbeperking voor vrachtwagens op snelwegrustplaatsen af

KOPENHAGEN – De Deense overheid heft per 1 januari 2026 de huidige 25-uurs parkeerlimiet voor vrachtwagens op de staatsrustplaatsen langs snelwegen op. De maatregel, die sinds 2018 van kracht is, blijkt in de praktijk te zorgen voor oneerlijke concurrentie voor Deense vervoerders en is bovendien administratief moeilijk te handhaven.

ā€œTe veel buitenlandse chauffeurs betalen de parkeerboete simpelweg niet,ā€ aldus Deens minister van Transport Thomas Danielsen. ā€œDaarnaast is de handhaving te omslachtig. Daarom schaffen we de tijdslimiet af. Dat betekent echter niet dat er vrijelijk langdurig geparkeerd of in de cabine overnacht mag worden.ā€

De minister benadrukt dat het verbod op het houden van het reguliere wekelijkse rustmoment (minimaal 45 uur) in de cabine gewoon blijft gelden, in lijn met de Europese rij- en rusttijdenregelgeving.

Tot het einde van 2025 blijft de Deense FƦrdselsstyrelsen verantwoordelijk voor de controle op de rustplaatsen. Vanaf 1 januari 2026 wordt deze taak weer overgedragen aan de politie, die dan de algemene parkeerregels op de Deense snelwegrustplaatsen handhaaft.

De 25-uursregel werd in 2018 ingevoerd om langdurig parkeren te beperken en de doorstroming op rustplaatsen te verbeteren. De maatregel leidde echter tot toenemende kritiek uit de transportsector vanwege ongelijke handhaving tussen nationale en internationale vervoerders.