ROOSENDAAL – Een deel van de Fatimawijk in Roosendaal is donderdagmiddag afgesloten omdat er een verdachte situatie is in een woning aan de Kardinaal van Rossumstraat. Dat meldt een woordvoerder van de veiligheidsregio, die mensen vraagt uit de buurt te blijven.
Een aantal woningen in de nabijheid van het verdachte huis is ontruimd. Bewoners die niet naar huis kunnen, worden opgevangen in een buurthuis.
Wat er precies aan de hand is in de woning kan de woordvoerder nog niet zeggen.
De Dienst Speciale Interventies is ter plaatse. Ook zijn er explosievenexperts aanwezig. “Bewoners van het afgezette gebied kunnen op dit moment vanwege de veiligheid alleen in geval van nood de wijk in of verlaten”, meldt de veiligheidsregio.
AMSTELVEEN – KLM spant een kort geding aan om de door vakbonden FNV en CNV aangekondigde staking van grondpersoneel op Schiphol komende woensdag van 14.00 tot 22.00 uur te voorkomen. De luchtvaartmaatschappij zegt dat de gevolgen daarvan, zeker in de topdrukte van de zomervakantie, onacceptabel zijn vanwege onder meer operationele en veiligheidsrisico’s. Bovendien zijn FNV en CNV niet met KLM tot veiligheidsafspraken gekomen over deze aangekondigde actie, aldus de maatschappij.
Daarnaast heeft KLM een concreet loonbod gedaan aan alle vakbonden, waaronder FNV en CNV, zoals door de bonden eerder gevraagd. Aan de bonden die betrokken zijn bij de grond-cao is bovendien een verbeterd inhoudelijk voorstel gedaan. Ondanks dit aanbod geven beide vakbonden aan niet bereid te zijn het gesprek voort te zetten en gaan ze over tot actie, staat in een verklaring.
De bonden kondigden de staking woensdag aan. Vorige week verbood de rechter nog een staking van 24 uur van grondpersoneel die voor afgelopen zaterdag was gepland uit veiligheidsoverwegingen.
KLM kwam woensdag met een concreet loonvoorstel, in de hoop daarmee voldoende aanknopingspunten te bieden om er aan de cao-onderhandelingstafel uit te komen. Medewerkers kunnen dit jaar een eenmalige uitkering krijgen van 1000 euro. Per 1 juli volgend jaar zou dan een structurele loonsverhoging tot 2,5 procent volgen, afhankelijk van de bedrijfswinst die over dit jaar wordt behaald.
KLM wilde eerst geen loonsverhoging bieden, tot woede van de bonden. Naast hoger loon hebben de bonden ook andere eisen, bijvoorbeeld een permanente regeling voor mensen met zwaar werk om eerder te stoppen met werken.
Het kort geding begint vrijdag om 13.30 uur bij de rechtbank in Amsterdam, aldus een woordvoerster van KLM.
FNV-onderhandelaar John van Dorland zegt dat het kort geding geen verrassing is en dat de acties van KLM voor veel frustratie bij de bonden en vooral bij de grondwerkers zorgen. CNV-onderhandelaar Souleiman Amallah zegt eveneens niet verrast te zijn en met vertrouwen naar de zaak uit te kijken.
ECHT/LELYSTAD – Amex Logistics B.V. viert dit jaar haar 25-jarig bestaan met een strategische overname. Het familiebedrijf uit Lelystad heeft Thermo Logistic Services Echt B.V. (TLS) overgenomen. Met deze stap verstevigt Amex haar positie binnen Europa, met name op het gebied van koel- en vriestransport vanuit Zuid-Europa.
Zowel Amex Logistics als TLS zijn familiebedrijven die bekendstaan om hun persoonlijke aanpak en betrouwbaarheid. Volgens algemeen directeur en eigenaar Jaap Wisse is de overname dan ook “een logische stap richting de toekomst”. “Samen met TLS kunnen we onze klanten ook de komende jaren kwaliteit en continuïteit bieden,” aldus Wisse.
De overname betekent voor Amex een verdere uitbreiding van haar netwerk en dienstverlening in temperatuurgecontroleerd transport. TLS Echt B.V. heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een solide en gewaardeerde logistieke speler. Amex spreekt in een verklaring haar dank uit aan Ger en Juliette, de oprichters van TLS, voor hun inzet en de opbouw van het bedrijf. “We wensen hen alle succes in de toekomst toe,” aldus Amex.
Naast de overname is er nog meer nieuws. Rob van Gelder keert per 3 juli terug bij TLS Echt B.V. als manager. Na drie jaar werkervaring buiten het bedrijf, brengt hij volgens Amex “frisse inzichten én het echte Amex-DNA” mee. Ton Spijkers blijft directeur van zowel Amex Logistics als TLS.
De overname markeert volgens Amex het begin van een nieuw hoofdstuk, waarin duurzame groei en betrouwbare logistiek centraal staan.
PASSAU – Een man heeft in het Zuid-Duitse Beieren in een ICE-trein naar Wenen inzittenden aangevallen. Zeker vier personen raakten lichtgewond, meldt de politie.
De politie zei dat de dader “gevaarlijke voorwerpen” gebruikte. Volgens plaatselijke media ging het om een bijl. Een verdachte werd door de politie gearresteerd.
Volgens de krant Bild zou de aanvaller een Syriër zijn. Hij zou behalve een bijl ook een hamer bij zich hebben gehad. Een treinreiziger zou een van de wapens hebben afgepakt en de dader ermee hebben geslagen om hem tegen te houden.
De ICE-trein, die uit Hamburg onderweg was, vervoerde ongeveer 500 passagiers. De trein kwam tot stilstand bij Straßkirchen nadat passagiers aan de noodrem hadden getrokken.
UTRECHT – DHL bouwt een duurzame CityHub in Zwanenburg. Deze gaat dienen als uitvalsbasis voor de bezorging van pakketten in en rond Badhoevedorp, Halfweg, Nieuw West, Osdorp en Zwanenburg. De werkzaamheden vanuit Zwanenburg gaan in het vierde kwartaal van start, tijdens de traditionele eindejaarspiek in bestellingen.
De nieuwe CityHub wordt gebouwd aan de Venenweg 3 in Zwanenburg, gunstig gelegen nabij de N200 en A5. Ruim 100 medewerkers sorteren er straks dagelijks zeker 10.000 pakketten per dag die met elektrische auto’s worden bezorgd. In het eveneens in de gemeente Haarlemmermeer gelegen Nieuw-Vennep werd kort geleden een vergelijkbare CityHub geopend.
Marja Ruigrok, wethouder Economische Zaken, Verkeer en Vervoer voor de gemeente Haarlemmermeer, benadrukt het belang van de DHL CityHubs: “Dankzij de bouw van deze tweede CityHub in Haarlemmermeer kan het laatste stukje van de bezorging van pakketten in de regio fossielvrij afgehandeld worden. Dat is een slimme oplossing die een positieve impact heeft op de luchtkwaliteit in onze gemeente.”
Richard Sluijs, operationeel directeur voor de regio Noordwest bij DHL eCommerce: “De CityHub Zwanenburg versterkt ons fijnmazige netwerk met lokale hubs rond Amsterdam. Het wordt bovendien een plezierige, veilige en duurzame werkplek.”
De CityHub wordt gebouwd volgens de duurzaamheidsnorm BREEAM Excellent 2020. De vestiging wordt gasloos en gaat stroom verbruiken afkomstig van eigen zonnecollectoren waarmee het dak vol ligt. De korte afstanden tot huishoudens in de regio, de slimme routes, hoge beladingsgraad en de elektrische bestelauto’s optimaliseren duurzaamheid en beperken verkeersbewegingen.
In deze routes worden ook DHL ServicePoints en pakketautomaten beleverd. Pakketten zelf afhalen of brengen naar deze punten, de zogenaamd out-of home leveringen, wordt gezien als nog duurzamer, zeker als dit lopend of op de fiets gebeurt. Rondom de CityHub komt een brede groenstrook met voorzieningen voor insecten en andere dieren.
CityHub Zwanenburg is de negentiende van 27 nieuw te bouwen CityHubs in het Nederlandse netwerk van in totaal 131 lokale vestigingen. In en rond Amsterdam heeft DHL 15 CityHubs waaronder deze nieuwbouw in Zwanenburg.
DEN OEVER – Voor de derde keer deze week is de Afsluitdijk dicht door technische problemen met de Stevinsluizen bij Den Oever. Dat meldt de ANWB.
Het is nog niet duidelijk hoelang de storing en daarmee de afsluiting gaat duren.
Het verkeer kon donderdagochtend ook urenlang niet over de Afsluitdijk rijden. Dinsdag duurde het een uur voordat de dijk tussen de provincies Noord-Holland en Friesland weer kon worden gebruikt.
DEN HAAG – De Tweede Kamer trekt 75 miljoen euro uit om het cellentekort te verkleinen en betaalt dit uit een geldpotje dat eigenlijk is bedoeld voor de oprichting van een constitutioneel hof. Een meerderheid steunt het wijzigingsvoorstel hierover van D66, waaronder NSC. Op aandringen van NSC is in het coalitieakkoord een hof beloofd dat wetten gaat toetsen aan de grondwet. Maar de toekomst hiervan is onzeker geworden na de val van het kabinet.
“Het is niet acceptabel dat cipiers zo hard moeten werken dat er meer dan 12 procent inmiddels ziek is, het is niet acceptabel dat er een code zwart bestaat, dat tweepersoonscellen ongebruikt blijven en het is zeker niet acceptabel dat mensen jaren moeten wachten voordat ze hun straf ‘mogen’ uitzitten”, motiveert NSC-Kamerlid Willem Koops de voorstem. Hij heeft uiteindelijk zelfs zijn naam onder het wijzigingsvoorstel gezet.
Initiatiefnemer Joost Sneller (D66) juicht toe dat het voorstel is aangenomen, maar vindt het ook “onacceptabel” dat het kabinet geen extra geld had uitgetrokken voor de gevangenissen in de tussentijdse bijstelling van de begroting. “Het kabinet laat veroordeelde criminelen eerder vrij vanwege een cellentekort, maar weigert één euro extra uit te trekken om dat op te lossen”, aldus het Kamerlid.
Renovaties en extra cellen
“Als samenleving mogen we niet accepteren dat het rechtssysteem uit elkaar valt terwijl het geld op de plank blijft liggen”, licht mede-indiener Esmah Lahlah (GroenLinks-PvdA) toe.
Het geld wordt ingezet voor renovaties, extra cellen en om meer personeel aan te trekken. Bijna alle partijen hebben voor het voorstel gestemd, met uitzondering van DENK.
DEN HAAG – Ouderen kunnen zich laten vaccineren tegen gordelroos en er gaat extra geld naar screening op borstkanker voor vrouwen met dicht borstweefsel. Dat is onder meer afgesproken in het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord (AZWA). Dinsdagavond konden bronnen al melden dat er een onderhandelaarsakkoord was, maar nu is ook de inhoud bekend.
Voor de vaccinatie tegen gordelroos wordt 39 miljoen euro uitgetrokken. Dit is volgens het ministerie van Volksgezondheid niet genoeg om alle ouderen in één keer te kunnen vaccineren, maar wel voldoende om een begin te maken. Het ministerie gaat het RIVM vragen welke groepen als eerste in aanmerking voor een vaccin zouden moeten komen. Ook gaat er 17 miljoen euro naar borstkankerscreening bij vrouwen met dicht borstweefsel. Bij hen wordt borstkanker niet altijd opgemerkt door een mammogram. Door de investering kunnen zij in plaats daarvan een MRI krijgen. Wel moeten het RIVM en de Gezondheidsraad nog met een definitieve uitwerking en advies hierover komen.
Verder gaat er extra geld naar seksuele gezondheid, preventie, de mentale gezondheid van jongeren en kwetsbare wijken. In totaal gaat er bijna 440 miljoen euro naar preventie en het sociale domein.
Kunstmatige intelligentie
Daarnaast wordt meer ingezet op het verlichten van de werkdruk van zorgpersoneel. Hiervoor wordt onder meer kunstmatige intelligentie ingezet. Ook wordt de regeldruk verlicht. Het is de bedoeling dat hiermee in 2028 ongeveer 100.000 mensen minder nodig zijn in de zorg dan zonder beleid het geval zou zijn. De zorg kampt met een groot personeelstekort. Rond 2034 zijn er mogelijk 250.000 tot 300.000 medewerkers te weinig. Door vergrijzing zijn er in de komende jaren steeds minder medewerkers beschikbaar, terwijl er juist steeds meer mensen komen die zorg nodig hebben.
In 2022 werden al afspraken gemaakt om mensen gezonder te laten leven en de samenwerking te verbeteren tussen huisartsen, de geestelijke gezondheidszorg en hulpverleners. De afspraken van het AZWA komen bovenop dat eerder gesloten Integraal Zorgakkoord (IZA).
De demissionaire zorgminister Daniëlle Jansen (NSC) wil dat zorgmedewerkers “veel minder tijd kwijt zijn aan administratie en dat ze daar gaan staan waar ze moeten staan: bij de patiënt”. Ze erkent dat sommige afspraken nog moeten worden uitgewerkt, “maar de afspraken waar we voor gaan staan vast, hoe we het willen bereiken is duidelijk”.
AMSTERDAM – Het optreden van Douwe Bob op het zomerfestival Gelderpop in Voorthuizen gaat zaterdag door. Dat bevestigt het management van de zanger na berichtgeving van de Barneveldse Krant. Over het optreden bestond onduidelijkheid, omdat Douwe Bob en zijn gezin eerder deze week vanwege bedreigingen naar het buitenland waren gegaan.
De zanger kreeg bedreigingen nadat hij zondag had afgezien van een optreden op een Joods kindervoetbalevenement. Hij vond dat een eerder gemaakte afspraak met de organisatie van het evenement over het weglaten van “religieuze of politieke statements” was geschonden. Daarop besloot hij toch niet op te treden en verliet hij het terrein.
Naar aanleiding van de bedreigingen had de politie contact met de artiest. De zanger besloot dinsdag naar eigen zeggen om voorlopig uit Nederland te vertrekken voor zijn veiligheid. Volgens de politie nam hij die beslissing zelf. Woensdag maakte de politie bekend een 38-jarige man uit Amsterdam te hebben aangehouden die verdacht wordt van de bedreigingen.
LOENEN/DEVENTER – Per 3 juli 2025 neemt Thomassen Transport uit Loenen het bedrijf Van Opijnen Transport uit Deventer over.
Aanleiding van deze overname is dat de heer van Opijnen een stapje terug wil doen maar daarbij wel verzekerd wil zijn van continuïteit voor zijn werknemers alsook de opdrachtgevers.
De overname is voor Thomassen Transport van strategische waarde door schaalvergroting en verhoogt daarmee de stabiliteit voor haar werknemers en opdrachtgevers.
De locatie in Deventer zal eigendom blijven van de heer van Opijnen en de activiteiten zullen ongewijzigd worden voortgezet onder de naam Van Opijnen Transport.
De overname sluit aan op de visie van de Thomassen Groep naar de toekomst, groei realiseren zodat we door onze schaalgrootte relevant blijven op de transportmarkt.
“Tot het einde van het jaar zal de heer van Opijnen aanblijven, zodat de overgang soepel kan verlopen en we op een zorgvuldige manier de toevoeging van Van Opijnen Transport binnen de Thomassen Groep (Thomassen Transport, Thomassen Logistiek Loenen, Dorrestijn Transport Soest en Van Opijnen Transport Deventer) kunnen laten plaatsvinden en we zo een stabiele mooie toekomst voor de Groep kunnen vormen”, aldus Jurgen Thomassen, directeur Thomassen Groep.
De Thomassen Groep zal na de overname bestaan uit ruim 220 medewerkers, 120 eigen trekkers en 300 opleggers.
BRUSSEL – De Verenigde Staten moeten wat soepeler omspringen met hun eigen wapen- en munitievoorraden zodat Oekraïne niet zonder komt te zitten, vindt NAVO-topman Mark Rutte. De VS houden de levering van onder meer beloofde, cruciale luchtverdedigingsmunitie tegen uit angst zelf tekort te komen.
Rutte begrijpt “volkomen” dat de VS “er altijd voor moet zorgen dat de eigen belangen zijn gedekt”, zei hij donderdag tegen nieuwszender Fox News. “Maar tegelijkertijd moeten we wat flexibiliteit toestaan. Oekraïne kan op korte termijn niet zonder de steun die het krijgt aan munitie en luchtverdedigingssystemen.” Rutte wees erop dat de VS er niet mee gediend is als Oekraïne de oorlog verliest.
Oekraïne heeft vrijwel dagelijks steeds heviger luchtaanvallen van Rusland te verduren. Het land weet die de laatste tijd minder goed af te slaan. Dat zou nog veel moeilijker kunnen worden zonder de belangrijke Amerikaanse Patriot-luchtverdedigingsraketten waarop het rekent.
BURBACH-HOLZHAUSEN – Een 45-jarige Poolse vrachtwagenchauffeur heeft woensdagmiddag geprobeerd met zijn 40-tonner door een smalle spooronderdoorgang te rijden nabij het Duitse Burbach-Holzhausen. De actie eindigde in een ravage: het dak en de opbouw van de oplegger raakten zwaar beschadigd, en ook het viaduct liep schade op. De chauffeur bleek zwaar onder invloed van alcohol.
Rond 13.30 uur kreeg de politie melding van een doorrijder na schade. De combinatie had geprobeerd de onderdoorgang op de Kreisstraße K15 te nemen, ondanks duidelijke verbodsborden voor vrachtverkeer. De doorgang is slechts 2,6 meter breed en 3 meter hoog — te laag en te smal voor een standaard vrachtwagen.
Toen de chauffeur merkte dat hij de doorgang niet kon passeren, reed hij achteruit en keerde zijn voertuig. De politie trof hem korte tijd later aan in het nabijgelegen Niederdresselndorf. Bij controle bleek de man 2,5 promille alcohol in zijn bloed te hebben — vijf keer de Duitse limiet voor beroepschauffeurs. De agenten namen zijn rijbewijs en voertuigsleutels in beslag. De trekker werd als onveilig aangemerkt.
De schade aan het voertuig wordt geschat op zo’n 70.000 euro. De spooronderdoorgang is beschadigd aan de inrijzijde, maar kan voorlopig nog wel gebruikt worden.
De chauffeur hangt een strafzaak boven het hoofd wegens het in gevaar brengen van het verkeer en het verlaten van de plaats van een ongeval.
UTRECHT – De ontwikkeling van duurzame energie op land dreigt tot stilstand te komen. Dat staat in de halfjaarlijkse update van de regionale energiestrategieën (RES). Het doel voor 2030, minstens 35 terawattuur (TWh) aan hernieuwbare energie op land, wordt waarschijnlijk wel gehaald. De hogere ambitie van 55 TWh verdwijnt echter uit beeld.
“De vraag naar elektriciteit neemt alleen maar toe, maar de ontwikkeling van zowel zonne- als windenergie stagneert. Je ziet dat klimaat en energie niet meer op nummer 1 staan”, zegt Kristel Lammers, directeur van het Nationaal Programma RES. Dat programma ondersteunt de dertig RES-regio’s in Nederland. Enkele jaren geleden maakten de regio’s plannen om in 2030 gezamenlijk 55 terawattuur energie op te wekken via zonnepanelen en windturbines. Dat is fors hoger dan de afspraak van 35 TWh uit het Klimaatakkoord. Uiteindelijk moet Nederland uiterlijk in 2050 klimaatneutraal zijn.
“Die afspraak voor 2030 gaan we wel halen, maar ons streefdoel raakt echt uit beeld omdat we stilstand zien”, zegt Lammers. “Ook in gebieden die altijd vooropliepen met de ontwikkeling van duurzame energie, zoals Flevoland, Groningen, Friesland en Zeeland, stagneert verdere doorontwikkeling na 2030.”
Dat komt volgens Lammers onder meer door “de maatschappelijke discussie rond vooral windenergie”, het uitblijven van landelijke milieunormen voor windturbines en het gebrek aan politiek en maatschappelijk draagvlak. De ruimte in Nederland is bovendien beperkt. “Woningbouw, bedrijvigheid en sinds kort ook Defensie vragen steeds meer ruimte. Klimaat en energie staan op dit moment niet bovenaan.”
Wethouder Marcel Blind van de Overijsselse gemeente Olst-Wijhe, die bij de VNG over klimaat en energie gaat, ziet in gemeenteraden “de gesprekken stilvallen”. Blind: “Waar we een paar jaar geleden heel druk bezig waren met dit onderwerp, zie je nu de lucht uit de ballon lopen.”
In grote delen van Nederland is sprake van netcongestie, een vol stroomnet. Op diverse plekken kunnen grootverbruikers van elektriciteit geen aansluiting meer krijgen. Het lokaal opwekken én gebruiken van energie is daarom volgens Lammers van groot belang. “Op gebiedsniveau moet een evenwicht zijn tussen vraag en aanbod, anders stagneren ontwikkelingen.”
OIRSCHOT – Langs de A58 bij verzorgingsplaats Kloosters in Oirschot is woensdag het eerste geluidscherm ter wereld onthuld dat is gemaakt van hergebruikte windturbinebladen. De proefopstelling van zestig meter lengte, ook wel de Blade Barrier genoemd, is geplaatst op de Innovatiestrook van Rijkswaterstaat en wordt tot eind 2026 getest op prestatie en toepasbaarheid.
Het innovatieve scherm bestaat uit twee volledige bladen en een gezaagd deel. De constructie is modulair en vergt relatief weinig fundering. Doordat de bladen in een talud van aarde worden gelegd, is een minimale hoogte van drie meter eenvoudig haalbaar. Tijdens de proefperiode wordt onder andere gekeken naar geluidreductie, onderhoudsbehoefte en de milieubelasting via de Milieukostenindicator (MKI).
Circulaire toepassingen voor windturbinebladen
Het project is een initiatief van de startup Blade–Made, die zich richt op het hergebruik van windturbinebladen uit ontmantelde windparken. Deze bladen zijn moeilijk te recyclen, maar kunnen volgens het bedrijf een tweede leven krijgen als secundair bouwmateriaal. Blade–Made werkt hierbij samen met diverse partners in binnen- en buitenland.
Tonny Wormer, medeoprichter van Blade–Made, benadrukt het belang van circulaire samenwerking: “De windsector moet ook verantwoordelijkheid nemen voor de verwerking van restmaterialen. Projecten zoals de Blade Barrier laten zien dat er schaalbare en nuttige toepassingen mogelijk zijn.”
Samenwerking binnen de infrastructuursector
Het project is een samenwerking tussen Blade–Made, Rijkswaterstaat, bouwer Dura Vermeer en de provincie Noord-Brabant. Dura Vermeer investeerde mee in de proef en ziet in het geluidscherm een kans om de eigen duurzaamheidsdoelen te ondersteunen. “Onze ambitie is om in 2030 volledig emissievrij te werken,” aldus directeur Jaap Hulshoff. “De Blade Barrier kan daaraan bijdragen dankzij het hergebruik van materiaal en de lichte constructie.”
Ook de provincie Noord-Brabant ondersteunt het initiatief, onder meer via een subsidie voor circulaire doorbraakprojecten. Gedeputeerde Stijn Smeulders noemt het een “logische stap” binnen de ambities van de provincie om infrastructuur en duurzaamheid sterker met elkaar te verbinden.
Rijkswaterstaat benadrukt dat de Innovatiestrook op de A58 dient als proeftuin voor dit soort experimenten. Bij positieve resultaten kan de Blade Barrier mogelijk ook op andere locaties in binnen- en buitenland worden toegepast.
GORINCHEM – De Nederlandse Veiligheidsbranche is kritisch op de plannen voor de beveiliging van Schiphol die de luchthaven woensdag bekend heeft gemaakt. Die kunnen mogelijk averechts uitwerken, stelt de brancheorganisatie, die vreest voor onduidelijkheid en botsende belangen.
Schiphol heeft het beveiligingswerk op de luchthaven opnieuw aanbesteed, waarbij het aantal beveiligingsbedrijven wordt teruggebracht van vijf naar drie. De drie winnende bedrijven moeten elk een gezamenlijke onderneming aangaan met het luchthavenbedrijf, waarbij Schiphol voor een kwart eigenaar wordt en het beveiligingsbedrijf voor 75 procent.
Dat is een “interessant experiment”, volgens voorzitter Ard van der Steur. “Het is te begrijpen dat Schiphol stevige afspraken wil maken met de gespecialiseerde beveiligingsbedrijven, omdat beveiliging een van hun kerntaken is. Maar het is zeer de vraag of het deelnemen in de uitvoerende bedrijven meerwaarde heeft ten opzichte van goede contractuele afspraken.”
‘Onzeker tijd’
“De meerwaarde moet zich nog bewijzen. Ik ben zeer benieuwd naar de uitkomsten”, vervolgt Van der Steur.
De voorzitter van de Nederlandse Veiligheidsbranche is wel blij dat het personeel dat nu op Schiphol werkt, dat blijft doen en de huidige rechten behoudt. De drie nieuwe gezamenlijke ondernemingen nemen al het personeel in dienst. Volgens CNV gaan beveiligers juist een onzekere tijd tegemoet, liet die vakbond woensdag weten, omdat veel beveiligers van werkgever gaan veranderen.
Schiphol heeft de bedrijven I-Sec, Securitas en Trigion gekozen om nieuwe beveiligingscontracten mee te sluiten. Daarmee zet de luchthaven naar eigen zeggen een “stap richting een nieuwe aanpak in de beveiliging, waarin kwaliteit, samenwerking en medewerkers centraal staan”.