Clicky

maandag 10 juni 2024 - 09:41 uur
Home Blog Pagina 5

Van Baarle en Kruijswijk missen Tour de France na valpartij in Critérium du Dauphiné

Steven Kruijswijk

SAINT-PRIEST – Dylan van Baarle en Steven Kruijswijk missen de Tour de France. De twee wielrenners van Visma – Lease a Bike waren donderdag betrokken bij een valpartij in het Critérium du Dauphiné.

“Na de zware crash van vandaag zijn Van Baarle en Kruijswijk naar het ziekenhuis gebracht. Uit onderzoek is gebleken dat Dylan zijn sleutelbeen heeft gebroken en een operatie nodig heeft. Steven heeft een kleine breuk in zijn heup, die met rust zal genezen. We zijn erg teleurgesteld om te moeten melden dat we beide renners moeten missen in de Tour de France. Wij wensen hen het allerbeste bij hun herstel”, schrijft de ploeg op X.

Visma – Lease a Bike is bezig aan een ongelukkig jaar na de zware val van tweevoudig Tourwinnaar Jonas Vingegaard in de Ronde van Baskenland in april en de vele uitvallers in de Giro d’Italia vorige maand. Het is nog altijd onzeker of Vingegaard op tijd fit is om opnieuw mee te doen aan de Ronde van Frankrijk, die 29 juni begint.

Geen winnaar

De 36-jarige Kruijswijk werd in 2019 derde in de Tour, de vier jaar jongere Van Baarle heeft de 32e plek als beste eindklassering.

Directeur Richard Plugge liet zich kritisch uit over de wedstrijdleiding van de Franse rittenkoers Critérium du Dauphiné. “Zou dit ook in de Formule 1 gebeuren?” , schreef de directeur van wielerploeg Visma – Lease a Bike op X. “Of zou de veiligheidsorganisatie daar wel op voorhand maatregelen nemen?”

De vijfde etappe van het Critérium du Dauphiné kreeg geen winnaar en ook blijft het algemeen klassement zoals dit was voor de rit van donderdag. De rit werd volgens de organisatie geneutraliseerd “door een aanhoudend gebrek aan beschikbare medische hulp”.

A27 bij Hilversum dicht door ongeval met meerdere voertuigen

A27 verkeersbord

HILVERSUM – De A27 richting Almere is dicht tussen Bilthoven en knooppunt Eemnes wegens een ongeval met meerdere voertuigen, meldt Rijkswaterstaat Verkeersinformatie.

Vanaf knooppunt Rijnsweerd wordt verkeer omgeleid via Amersfoort, over de A28 en de A1.

Het ongeval gebeurde rond 17.33 uur ter hoogte van de toerit naar Hilversum. Meerdere hulpdiensten gingen ter plaatse. Het ingesloten verkeer wordt om het ongeluk heengeleid.

Volgens de ANWB staat er een file van 4 kilometer en is de vertraging ruim een halfuur.

Julianakanaal al vanaf augustus gestremd voor scheepvaartverkeer

MAASTRICHT – Het Julianakanaal in Limburg gaat al vanaf 12 augustus maandenlang dicht tussen Berg en sluis Born om een defecte bouwkuip te kunnen weghalen, meldt Rijkswaterstaat. Aanvankelijk was het de bedoeling in oktober te beginnen met de werkzaamheden. Voor het weghalen van de bouwkuip wordt ongeveer vier kilometer van het kanaal drooggelegd.

Een woordvoerster laat weten dat Rijkswaterstaat de werkzaamheden zo snel mogelijk wil hebben afgerond en dat die volgens de huidige verwachtingen in het voorjaar klaar zijn. Door al in de zomerperiode te beginnen, zijn de weersomstandigheden mogelijk beter voor het uitvoeren van het werk.

Komende maandag begint Rijkswaterstaat al met baggerwerkzaamheden. Op de kanaalbodem ter hoogte van de sluis Born ligt een dikke laag slib die wordt verwijderd. Rijkswaterstaat gebruikt daarvoor een drijvend werkponton. Schepen kunnen dit ponton met een aangepaste snelheid passeren.

Het Julianakanaal wordt verbreed voor de scheepvaart. Bij de verruiming van het stuk tussen Berg en Obbicht, het laatste stuk dat nog op de planning stond, is een bouwkuip gebruikt. Schepen konden die via een smalle strook passeren. De werkzaamheden moesten vorig jaar worden gestaakt, omdat de bouwkuip was bezweken door de bodemgesteldheid op dit deel van het kanaal.

Rijkswaterstaat laat weten oog te hebben voor de zorgen die bedrijfsleven, scheepvaart en verladers hebben over de gevolgen van de stremming. Schepen moeten omvaren en de vertragingen die daardoor ontstaan, brengen extra kosten met zich mee. Het is nog onduidelijk of er een compensatieregeling voor getroffen ondernemers komt en hoe die er gaat uitzien.

Motorrijder overleden door ongeluk bij straatrace in Lelystad

LELYSTAD – Een 18-jarige man uit Maarssen is overleden aan zijn verwondingen enkele dagen nadat hij zondagmiddag betrokken was geweest bij een ongeluk tussen twee motoren in Lelystad. Dat meldt de politie donderdag.

Het ongeval gebeurde tijdens een motortreffen, een bijeenkomst voor motorrijders, aan de Karperweg. Volgens de politie was er sprake van een straatrace.

Het motortreffen trok veel bekijks, stelt de politie. Mensen die het ongeluk gezien of gefilmd hebben, kunnen zich melden om te helpen bij het politieonderzoek naar de toedracht van het ongeluk.

AVROTROS: deelname aan komend Eurovisie Songfestival niet zeker

Eurovisie Songfestival

HILVERSUM – AVROTROS, die de Nederlandse deelname aan het Eurovisie Songfestival verzorgt, heeft nog niet besloten of Nederland de volgende editie weer meedoet. Dat laat de omroep donderdag weten in een verklaring over het onderzoek van de EBU naar klachten over een onveilige sfeer bij het evenement. EBU, de Europese koepel die het festival organiseert, moet van de Nederlandse delegatie eerst een aantal veranderingen doorvoeren.

“Tot het moment dat AVROTROS vertrouwen heeft dat structurele aanpassingen genomen worden om de artiesten en hun muzikale boodschap weer centraal te stellen, houden we deelname aan het Songfestival in beraad”, aldus de omroep. De Nederlandse deelnemer, Joost Klein, werd dit jaar voor de finale gediskwalificeerd vanwege een incident achter de schermen met een cameravrouw. De Nederlandse delegatie noemde het besluit van EBU direct “disproportioneel”.

Dit standpunt is niet veranderd, aldus AVROTROS. De Nederlandse delegatie vraagt begrip voor het feit dat “nog niet alles openbaar gemaakt kan worden. Het onderzoek van het incident na afloop van het optreden van Joost Klein in de tweede halve finale is nog in behandeling bij het Zweedse Openbaar Ministerie. Gedurende dit onderzoek kunnen we helaas niet inhoudelijk ingaan op de details, de toedracht en de afwikkeling van dit incident omdat dit het onderzoek zou kunnen beïnvloeden.”

Toegenomen druk

De omroep heeft van de EBU (European Broadcasting Union) een verzoek gehad om mee te werken aan het onderzoek en zal dat ook doen. AVROTROS stelt wel met klem “van mening te zijn dat een breder, diepgravend en echt onafhankelijk onderzoek nodig is om structurele problemen te adresseren. Niet alleen de werkwijze van de organisatie in Malmö en de EBU”, maar ook “de regels/procedures en beroepsmogelijkheden bij klachten en de toegenomen druk op de artiesten en delegaties in aanloop naar en tijdens het Songfestival zouden onderwerp van onderzoek moeten zijn door een erkend en onafhankelijk onderzoeksbureau.”

EBU was de afgelopen dagen niet bereikbaar voor een nadere toelichting op het aangekondigde onderzoek.

Primeur voor LCW Groningen: eerste elektrische Scania voor zware toepassingen

GRONINGEN – Een primeur voor LCW Groningen: de logistieke dienstverlener ontving vandaag de sleutels van Nederlands eerste Scania 40R BEV uit handen van Janko van der Baan, Managing Director Scania Nederland. Wagenpark beheerder Pieter Vonck: “Als ik zie hoe volwassen het product is, versterkt dat ons vertrouwen in de keuze voor Scania.”

Twee jaar geleden nam LCW Groningen een Scania Plug-in Hybride in gebruik voor het CO2-neutraal leveren van bouwmaterialen in Amsterdam. Omdat de overheid heeft bepaald dat PHEV voertuigen na 2030 niet meer welkom zijn in ZE-zones werden twee batterij-elektrische 4×2 Scania trekkers besteld. De eerste wordt vandaag in gebruik genomen. Vonck benadrukt dat het bedrijf deze stap nooit alleen had kunnen zetten. “Voor projecten als deze, waarmee een enorme investering gemoeid gaat, is een klant die het avontuur mee aan wil gaan onmisbaar.”

De elektrische Scania heeft een GVW tot 50 ton en wordt primair ingezet in de regio Groningen, waar de transporteur een ‘bouwhub’ heeft opgezet. “Wij verzamelen bouwmaterialen van opdrachtgevers om deze vervolgens emissieloos af te leveren bij particulieren thuis en op bouwlocaties in de stad. Hiermee ontzorgen we niet alleen onze klanten, maar kunnen we ook onze gezamenlijke CO2-uitstoot aanzienlijk verminderen.”

Alle veiligheidsopties

De Scania BEV, met ruime R-cabine, is uitgerust met alle mogelijke veiligheidsopties waaronder het Side Detection Package (Dode hoek detectie). De batterijen hebben een geïnstalleerd vermogen van 624 kWh; goed voor een actieradius van 350 kilometer. Vonck verwacht echter middels regeneratief remmen meer uit het batterijpakket te kunnen halen. “Met die verwachting hebben we het voertuig ook LZV laten keuren, zodat we het in de toekomst wellicht in kunnen zetten als nachtpendel naar Tilburg.”

Om het beste uit het de elektrische technologie te halen, krijgt de chauffeur een uitgebreide driver training, standaard aangeboden door Scania. Ook een tweede chauffeur wordt vast klaargestoomd. Volgens Vonck is het stimuleren van de acceptatie van elektrisch vervoer onder de chauffeurs onderdeel van de pilot. Zelf is hij enthousiast over het rijcomfort. “Het rijdt zo rustig en stil; wanneer je het eenmaal hebt ervaren, wil je niet anders meer.”

Energiemanagementsysteem

LCW Groningen beschikt over een laadportaal waaronder zes elektrische vrachtwagens opgeladen kunnen worden. Bij de laatste nieuwbouw in 2019 werden met het oog op de toekomst 2.500 zonnepanelen op het dak gelegd. Inmiddels is ook een duurzaam batterijsysteem geïnstalleerd om de energie in op te slaan. Een slim energiemanagementsysteem laadt de batterij overdag met groene zonnestroom en verdeelt het ’s avonds naar behoefte over de elektrische trucks. “Op papier klopt het allemaal. Deze pilot moet gaan uitwijzen of het ook daadwerkelijk zo werkt”

Logische keuze

De batterij elektrische truck wordt geleverd door Scania Groningen, één van de 23 werkplaatsen in Nederland die EV-Specialist gecertificeerd is. “We hebben van oudsher een goede relatie met het product en de dealer. Als Scania een auto op de weg zet, kun je ervan uitgaan dat alles 100% werkt. Dat maakt de keuze voor deze stap ook logisch.”

Lean and Green Star

LCW Groningen is in 2003 ontstaan uit een fusie tussen de transportbedrijven Gebr. Gorter, Gebr. Vonck en Liewes. Samen startten ze een nieuwbouw project op industrieterrein Westpoort, waar het beschikt over een logistiek centrum van ruim 23.000 vierkante meter. Met 200 medewerkers, een vloot van 100 eigen vrachtwagens, waarvan de helft Scania, en 20 vaste charters richt LCW Groningen zich op diverse soorten transport en distributie. In januari werd Van de Hoef Transport in Groenekan overgenomen. Deze strategische overname brengt het bedrijf, dat in het bezit is van een Lean and Green Star, dichter bij de zero-emissiezones in het midden van het land.

ECB verlaagt voor het eerst sinds 2019 rente in eurozone

ECB

FRANKFURT – De Europese Centrale Bank (ECB) heeft het belangrijkste rentetarief in de eurozone voor het eerst sinds september 2019 verlaagd.

De beleidsbepalers van de centrale bank in Frankfurt besloten donderdag om de rente met een kwart procentpunt terug te schroeven tot 3,75 procent. Dat besluit was conform de verwachting van economen. Met de lagere leenkosten hoopt de ECB het economisch herstel in het eurogebied te stimuleren.

Bij een lagere rente van de ECB wordt het voor banken goedkoper om geld te lenen en zullen zij de rente voor het geld dat zij uitlenen aan consumenten, bedrijven en overheden verlagen.

Ook de hypotheekrentes zullen dalen. Vooral mensen met een variabele hypotheekrente en mensen die een hypotheek afsluiten zullen dat als eerste merken. Verder zullen financieringskosten voor bedrijfsinvesteringen dalen. Sparen wordt daarentegen minder aantrekkelijk.

Havenbedrijf Rotterdam ontvangt sleutels nieuw ervaringscentrum Portlantis

Portlantis

ROTTERDAM – Havenbedrijf Rotterdam ontvangt sleutels nieuw ervaringscentrum Portlantis
Vandaag ontving Havenbedrijf Rotterdam in het bijzijn van ontwikkelpartner EIC Mainport Rotterdam symbolisch de sleutels van het nieuwe ervaringscentrum Portlantis.

Architect Winy Maas (MVRDV) en tentoonstellingsontwerper Herman Kossmann van ontwerpbureau Kossmanndejong waren bij dit feestelijke moment aanwezig. Ook kregen twintig havenfans uit de regio een voorproefje tijdens een rondleiding door het nog in te richten gebouw.

De verzamelde pers werd rondgeleid door architect Winy Maas van het wereldberoemde architectenbureau MVRDV, onder andere bekend van de Markthal en Depot Boijmans van Beuningen. In het bijzijn van de bedenkers van Portlantis Eileen Niks en Piet-Harm Sterk en ontwerper van de expositie Herman Kossmann, werden alle ins en outs gedeeld over het ontwerp en de inrichting van het gebouw en de omgeving.

Contractmanager André Riethoff nam namens het Havenbedrijf de symbolische sleutel in ontvangst van Mark van Heezik, projectleider van aannemer G. Van der Ven B.V. Dit was het startschot voor een exclusieve rondleiding van ongeveer twintig havenfans uit de regio. Zij hadden via een winactie van Groot Hellevoet Mediacentrum tickets gewonnen.

De symbolische sleutel had de vorm van een steeksleutel. Een welkome handreiking, want met de oplevering van het pand begint de volgende fase in de ontwikkeling. Met de sleutel in de hand start straks de bouw van de expositie.

Enerverende reis door haven- en industriegebied

Portlantis neemt bezoekers straks mee op een enerverende reis door het haven- en industriegebied van Rotterdam. Het state of the art ervaringscentrum wordt gebouwd langs de buitenste rand van Maasvlakte 2 tegen het duin aan. Het wordt geen alledaags bezoekerscentrum, maar een plek vol verwondering en interactie waar jong en ouder ontdekken wat de haven is, doet, betekent voor ons dagelijks leven, en hoe het de toekomst in transformeert.

Portlantis gaat in het voorjaar van 2025 open voor publiek.

Portlantis wordt ontwikkeld door Havenbedrijf Rotterdam in samenwerking met EIC Mainport Rotterdam. Portlantis is een interactief ervaringscentrum en vertelt het verhaal van wat de haven is, doet en betekent voor ons dagelijks leven en hoe het de toekomst in transformeert, waarin ook aandacht is voor de impact van het haven industriecomplex.

Zwanenburgbaan van 17 t/m 28 juni buiten gebruik voor jaarlijks regulier onderhoud

SCHIPHOL – Van maandag 17 tot en met vrijdag 28 juni vinden er reguliere onderhoudswerkzaamheden plaats aan de Zwanenburgbaan. Tijdens het baanonderhoud is de start- en landingsbaan niet beschikbaar voor vliegverkeer. In situaties waarbij vliegtuigen normaal gesproken starten vanaf of landen op de Zwanenburgbaan wordt tijdens deze periode een andere baan ingezet: voor startend vliegverkeer de Buitenveldertbaan en Kaagbaan, voor landend vliegverkeer de Buitenveldertbaan, Kaagbaan en Schiphol-Oostbaan. Luchtverkeersleiding Nederland start met de werkzaamheden aan het Instrument Landing System, die tot medio september duren.

Aan start- en landingsbanen wordt jaarlijks regulier onderhoud uitgevoerd, zodat deze in goede conditie zijn en blijven. Er worden aan de Zwanenburgbaan, waar nodig, kleine reparaties aan het asfalt en markeringen uitgevoerd. De bekabeling en elektra worden gecontroleerd, het hemelwaterafvoer systeem wordt doorgespoeld, de omliggende grasvelden worden gemaaid en de lampen worden schoongemaakt of vervangen. De werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met Heijmans.

Inzet van andere start- en landingsbanen

Tijdens het onderhoud maakt het vliegverkeer meer gebruik van de andere banen, zoals de Buitenveldertbaan, Kaagbaan en de Schiphol-Oostbaan. Dat betekent dat er in de gebieden onder de vliegroutes van deze start- en landingsbanen meer vliegtuigen overkomen tijdens deze onderhoudsperiode. Op deze pagina staat over welke gebieden de verschillende vliegroutes lopen.

LVNL werkt aan het ILS

Tijdens deze periode start LVNL ook met werkzaamheden aan het Instrument Landing System (ILS) van de Zwanenburgbaan. Dit systeem zorgt ervoor dat vliegtuigen veilig kunnen landen. De werkzaamheden duren tot medio september. Daarna voert LVNL noodzakelijke metingen uit op de grond en in de lucht om de juiste en nauwkeurige werking van deze systemen te controleren.

Websites politieke partijen plat door aanval uit buitenland

DEN HAAG – De websites van verschillende politieke partijen zijn donderdag niet of nauwelijks bereikbaar door zogeheten ddos-aanvallen. Het gaat vooralsnog om de sites van het CDA, PVV en FVD. Volgens een woordvoerder van het CDA had de partij in de ochtend last van een ddos-aanval, waarbij de server overspoeld wordt met aanvragen. Er kwamen er miljoenen tegelijkertijd uit het buitenland, zegt de woordvoerder. De CDA-website is nu wel bereikbaar. Die van PVV en FVD zijn nog uit de lucht.

De verantwoordelijkheid voor de aanvallen lijkt te zijn opgeëist door HackNet, een schimmige pro-Russische groep hackers. Die valt vaker sites aan in landen waar Rusland een conflict mee heeft, vaak in samenwerking met andere groepen hackers. “We gaan door met aanvallen op de websites van Nederland en hun partijen”, schrijft de groep op Telegram.

FVD-leider Thierry Baudet spreekt in een bericht op X van een “matrix attack”. “Hele team werkt overuren om de aanval af te slaan.” Met een schaterlachende emoji schrijft hij daarbij: “Russen?”

Bij een ddos-aanval wordt zo veel verkeer gestuurd naar een server, dat die de toestroom niet aankan. Dat gaat meestal via gekaapte apparaten. De server bezwijkt onder de druk, waardoor de website onbereikbaar wordt. Zulke aanvallen zijn zonder veel kennis uit te voeren, en kunnen ook online worden besteld. Voor een slachtoffer is zo’n ddos-aanval vervelend, maar de schade valt mee als de achterliggende systemen niet worden geraakt.

Go Ahead-eigenaar Kees Vierhouten (51) plotseling overleden

Go Ahead Eagles

ERMELO – Go Ahead Eagles-eigenaar Kees Vierhouten is woensdagavond op 51-jarige leeftijd plotseling overleden aan een hartinfarct. “Geschokt en verbijsterd heeft Go Ahead Eagles dit nieuws vandaag ontvangen”, meldt de club uit Deventer.

“In de eerste plaats wil Go Ahead Eagles zijn vrouw Mirjam, en zijn kinderen Harm, Vin, Evi en Louise en alle andere nabestaanden veel steun wensen met dit heftige verlies”, staat in een bericht op de clubwebsite. “Op woensdag 12 juni kunnen alle supporters tussen 19.00 – 21.00 uur afscheid nemen van Kees Vierhouten op het Supportersplein.”

Vierhouten werd in 2022 grootaandeelhouder van de club uit Deventer, die zich afgelopen maand via de play-offs wist te plaatsen voor Europees voetbal. De ondernemer was met dierenwinkel Jumper in 2022 ook hoofdsponsor van Go Ahead.

Orbán stelt eisen aan cruciale steun voor NAVO-benoeming Rutte

Viktor Oban

BOEDAPEST – De Hongaarse premier Viktor Orbán heeft voor het eerst voorwaarden gesteld aan zijn steun voor de benoeming van demissionair premier Mark Rutte als NAVO-topman. Hongarije geldt als het belangrijkste overgebleven obstakel voor Rutte.

Orbán wil dat Rutte terugkomt op in zijn ogen vernederende uitspraken over Hongarije, zegt hij tegen de Hongaarse nieuwssite Mandiner. Maar hij wil ook de verzekering dat Hongarije niet hoeft deel te nemen aan NAVO-operaties tegen Rusland in Oekraïne.

Rutte is de favoriet van de meeste en belangrijkste NAVO-landen om Jens Stoltenberg op te volgen als secretaris-generaal. Maar Roemenië, dat president Klaus Iohannis als tegenkandidaat naar voren heeft geschoven, Slowakije en Hongarije steunen hem nog niet. Hongarije ziet liever dat Iohannis het wordt, zegt Orbán. Al toonde Hongarije zich in het verleden niet enthousiast over de Roemeen.

Militeir-politieke eis

Orbán, die in Hongarije over alles het laatste woord heeft, sprak zich tot dusver niet regelrecht uit tegen Rutte. Net als zijn uitgesproken minister van Buitenlandse Zaken beklaagde hij zich wel over eerdere kritische uitlatingen van Rutte over Hongarije. Het steekt vooral dat Rutte de dwarsligger eens toebeet dat die niet in de EU hoorde en in een ruzie over rechten voor seksuele minderheden dreigde Hongarije “op de knieën” te dwingen. Orbán “verwacht dat Rutte zich daarover uitspreekt”, zegt hij tegen Mandiner. Rutte zou duidelijk moeten maken dat hij Hongarije respecteert.

Maar Hongarije heeft ook een “militair-politieke” eis. De nieuwe NAVO-chef moet toezeggen dat lidstaat Hongarije niet hoeft mee te doen aan “militaire actie buiten NAVO-grondgebied”, en dan in het bijzonder in de oorlog in Oekraïne. Dat zijn NAVO-landen al niet verplicht, erkent Orbán. Maar hij wil dat Rutte dat ook “een politiek geaccepteerde opvatting” noemt.

NAVO-bronnen keken uit naar het moment dat Orbán voorwaarden voor zijn steun aan Rutte zou uitspreken. Dan zou daarover kunnen worden onderhandeld en overeenstemming worden bereikt, voorspelden ingewijden. Zo hield Hongarije de toetreding van Zweden lang tegen, maar stemde het land in na een deal over gevechtsvliegtuigen.

Turkish Airlines gaat eigen vliegtuigonderdelen maken

DUBAI – Turkish Airlines is van plan zelf onderdelen te gaan maken voor vliegtuigen, zoals stoelen en motoronderdelen, om zo minder afhankelijk te zijn van toeleveranciers en ook de Turkse luchtvaartindustrie te helpen groeien. Dat heeft voorzitter Ahmet Bolat gezegd op de jaarvergadering van luchtvaartbrancheorganisatie IATA in Dubai.

Deze week werd nog bekend dat Turkish Airlines in gesprek is met Boeing over een order voor 250 nieuwe vliegtuigen. Bij die deal zou ook de binnenlandse productie van onderdelen behoren. Turkish Airlines maakt al wel stoelen voor sommige vliegtuigen van Boeing en Airbus in dienst van de maatschappij, maar is nu van plan die productie op te voeren en daarbij ook stoelen te gaan verkopen aan andere maatschappijen voor gebruik in de business class.

Bolat zegt dat het voor iedereen gunstig zou zijn als er onderdelen in Turkije gemaakt worden. Het land kan volgens hem dan een betrouwbare toeleverancier aan de luchtvaart gaan worden. Dankzij het sterke herstel van de sector van de coronacrisis worden grote bestellingen geplaatst bij vliegtuigbouwers en ook toeleveranciers. Dat heeft geleid tot langere levertijden en gebrek aan bepaalde onderdelen.

Turkish Airlines begon ongeveer tien jaar geleden met een project voor eigen stoelenproductie. Dat is volgens Bolat nu “volwassen genoeg” om stoelen voor de businessclass te gaan maken voor de maatschappij. Grote leveranciers van stoelen en interieuren van vliegtuigen zijn met name het Franse Safran en het Amerikaanse Rockwell Collins.

Eind vorig jaar sloot Turkish Airlines nog een deal om meer dan tweehonderd vliegtuigen van Airbus te kopen.

Dode vrouw Goirle vermoedelijk twee dagen voor vondst omgebracht

Politie

GOIRLE – De vrouw die bijna twee weken geleden dood werd aangetroffen in haar woning in het Brabantse Goirle is vermoedelijk twee dagen voor de vondst van haar lichaam om het leven gebracht. Dat meldt de politie donderdag. Er is nog niemand aangehouden in de zaak.

Het lichaam van de 43-jarige vrouw werd op vrijdag 24 mei gevonden in haar woning aan het Wildpleintje. Volgens de politie is inmiddels vast komen te staan dat ze op woensdag 22 mei om 18.00 uur nog in leven was. Die avond reageerde ze na 21.00 uur niet meer op pogingen met haar in contact te komen. Daarom denkt de politie dat ze tussen die twee tijdstippen is vermoord.

Mensen uit Goirle en omgeving die camerabeelden hebben van deze drie uur, worden opgeroepen die te delen met de politie.

Axxicom zet nieuwe stap in elektrificatie wagenpark op Schiphol

SCHIPHOL – Passagiersbegeleider Axxicom Airport Caddy zal eind 2024 drie nieuwe elektrische ambuliften in gebruik nemen. Na een eerdere succesvolle pilot vorig jaar heeft het bedrijf besloten een leasecontract af te sluiten in samenwerking met TCR Group voor drie e-SideBulls van de Oostenrijkse fabrikant Bulmor. Deze stap draagt opnieuw bij aan de ambitie van Axxicom Airport Caddy om het wagenpark in zijn geheel te verduurzamen en hiermee bij te dragen aan een duurzamere luchthaven.

Ambuliften of schaarwagens zijn speciale hoogladers om passagiers met een beperking aan boord te brengen van vliegtuigen die niet via een brug zijn aangesloten aan de terminal. Ze worden bemand door een bestuurder met bijrijder en in de cabine passen zeven passagiers. De nieuwe elektrische versie van de ambulift van Bulmor leidt tot een aanzienlijke co2-reductie gedurende de levensduur van het voertuig (tot wel 400.000 kg co2). De voertuigen zijn bovendien voorzien van HEPA-filtertechnologie die voor kwetsbare passagiers 99,9% van alle door de lucht verspreide virussen tegenhoudt.

Volledig elektrisch wagenpark

Axxicom heeft zich ten doel gesteld om zo snel mogelijk de volledige operatie op Schiphol met elektrische voertuigen af te handelen. Zo werden in 2022 tien diesel aangedreven passagiersbussen vervangen door elektrische Volkswagen E-Crafters.

Vincent Kas, Business Unit Directeur Axxicom Airport Caddy: “We hebben in 2023 succesvolle pilots uitgevoerd met de elektrisch aangedreven Bulmor en zijn trots dat we deze stap naar verdere verduurzaming op de luchthaven kunnen zetten. We kijken er naar uit om de E-SideBull aan het einde van dit jaar in onze operatie op te nemen.”

Voor de nieuwe liften heeft Axxicom Airport Caddy een leasecontract afgesloten met TCR Group, specialist op het gebied van grondondersteunende apparaten op luchthavens. CEO Tom Bellekens: “Axxicom Airport Caddy is een van de eerste grote spelers die deze Bulmors in gebruik neemt. We zijn er trots op dat TCR de komende jaren een bijdrage kan leveren aan de verduurzamingsambities van Axxicom en ondersteunen deze stap van harte, in lijn met de specifieke eisen die gelden voor de verduurzaming van de luchthaven.”

LAATSTE NIEUWS

Hyperloop

Delftse studenten realiseren doorbraak in Hyperloop

DELFT - Het studententeam Delft Hyperloop heeft als eerste in de wereld een baanwissel toegevoegd aan de Hyperloop, de vacuümtrein die 1000 kilometer per...