AMSTERDAM – London St. Pancras Highspeed en Eurostar hebben vandaag een intentieverklaring ondertekend, waarmee ze hun gezamenlijke ambitie bevestigen om belangrijke stappen te zetten richting een uitbreiding van de capaciteit van St. Pancras International. Met dit project willen ze één van Europa’s drukste internationale spoorwegknooppunten klaarstomen voor de toekomst en inspelen op de groeiende vraag naar duurzaam internationaal reizen.
De aankondiging volgt op een onafhankelijk onderzoek dat eind 2024 werd besteld om te bekijken hoe het station kan evolueren om het toekomstige reizigersaantal aan te kunnen en de klantbeleving te verbeteren.
Het toonaangevende architectenbureau Hawkins\Brown werd aangesteld om een gedetailleerde ontwerp- en haalbaarheidsstudie uit te voeren. Dit zal de bedrijven toelaten om te beoordelen hoe het station heringericht kan worden om meer reizigers te ontvangen en efficiënter te werken.
De intentieverklaring tussen London St. Pancras Highspeed en Eurostar voorziet samenwerking rond de volgende drie fases:
- Fase één: Kijken naar kortetermijnverbeteringen binnen de bestaande ruimte, waaronder het optimaliseren van de veiligheids- en grenscontroleprocessen, om zo binnen de drie à vier jaar 2.700 extra passagiers per uur te kunnen verwerken.
- Fase twee: De internationale zone en de verbinding met de hoofdhal verbeteren, zodat de doorstroming en de beleving voor de reizigers vlotter verloopt. De afronding wordt verwacht tegen 2028.
- Fase drie: In de jaren 2030 volgt een verdere verkenning van langetermijnmogelijkheden om groei te stimuleren en de capaciteit nog verder te verhogen. Hierbij wordt onder andere gekeken naar de mogelijkheid om de aankomststroom naar boven te verplaatsen.
Hawkins\Brown, bekend van hun werk aan Stratford International en andere grote transport- en erfgoedprojecten, werd aangesteld om een heringerichte gelijkvloerse indeling voor de internationale zone te ontwerpen en uit te werken, zodat de huidige capaciteit van het station meer dan verdubbeld kan worden. In 2024 was de operationele capaciteit 1.800 reizigers per uur; dit is ondertussen al gestegen tot 2.000 per uur, met de verwachting dat dit na fase 2 bijna 5.000 per uur zal zijn.
Dit zal gerealiseerd worden door slim te ontwerpen, waarbij de bestaande ruimte en processen heringericht en herbekeken worden, met respect voor het erfgoed van St. Pancras en zonder dat er grote structurele ingrepen nodig zijn.
De plannen komen er op een moment dat de vraag naar duurzaam reizen naar Europa blijft stijgen. Uit onderzoek dat London St. Pancras Highspeed eerder dit jaar liet uitvoeren, blijkt dat de vraag tegen 2040 zal verdrievoudigen, van 11 miljoen naar 35 miljoen reizigers per jaar. Eurostar kondigde onlangs ook aan dat het zijn bestemmingen vanuit Londen wil uitbreiden naar onder andere Genève en Frankfurt, omdat reizigers steeds verder willen reizen met de hogesnelheidstrein.
Simon Lejeune, Chief Safety and Stations Officer bij Eurostar, zei: “We zijn trots dat we samen met London St. Pancras Highspeed en Hawkins\Brown onze ruimte herdenken voor de toekomst en zo een nog betere klantbeleving kunnen bieden. Eurostar is de groene toegangspoort tot Europa en verwelkomt nu al tot 45.000 klanten per dag in St. Pancras, met een groeiende vraag. Nu we plannen om onze vloot uit te breiden vanaf het begin van de jaren 2030 en meer verbindingen aan te bieden naar Frankrijk, België, Nederland en nu ook Duitsland en Zwitserland, zal dit project een cruciale rol spelen om die groei mogelijk te maken en onze vlotte en unieke klantbeleving te blijven garanderen.”