Clicky

dinsdag 8 juli 2025 - 16:38 uur
Home Blog Pagina 4

Petitie GL-PvdA tegen asielwetten ruim 110.000 keer ondertekend

DEN HAAG – De petitie van GroenLinks-PvdA tegen de twee strenge asielwetten is ruim 110.000 keer ondertekend. De wetten kregen vorige week steun van een meerderheid van de Tweede Kamer. De opstellers roepen mensen op om de petitie te ondertekenen om de Eerste Kamer – die de wetten na de zomervakantie behandelt – op andere gedachten te brengen.

GroenLinks-PvdA vindt de wetten “asociaal, onverantwoord en onmenselijk”. De samenwerkende linkse partijen voorzien dat oorlogsvluchtelingen niet meer de hulp krijgen die ze nodig hebben en dat de asielopvang vastloopt.

Ze hekelen ook dat illegaal verblijf in Nederland en hulp aan mensen die dat doen strafbaar worden door een wijzigingsvoorstel van de PVV. NSC en SGP delen de zorgen over hulp aan illegalen en dreigden daarom afgelopen donderdag tegen de betreffende wet te stemmen. Na een chaotische dag en twee sussende brieven van minister David van Weel (Asiel, VVD) stemden de partijen toch voor.

Ook VluchtelingenWerk is een petitie begonnen waarin de Eerste Kamer wordt gevraagd niet in te stemmen met de asielwetten. Die is ruim 36.000 keer ondertekend.

Myrthe Wijnkoop van VluchtelingenWerk, tevens actief voor GroenLinks-PvdA in Alkmaar, zegt dat de wetten geen oplossingen bieden voor de problemen in de asielketen. “De wachttijden in de asielprocedure blijven lang en de tekorten in de asielopvang blijven groot, uitvoeringsinstanties als de IND krijgen er alleen nog maar meer werk bij.”

Efficiënter werken met een elektrische palletwagen: waarom overstappen loont

Pallettruck
Foto: Adobe Stock

Bedrijven die dagelijks met pallets werken, staan vaak voor de keuze: blijven we handmatig verplaatsen of stappen we over op elektrische palletwagens? Hoewel een handpallettruck op het eerste gezicht voordelig lijkt, blijkt in de praktijk dat elektrische varianten aanzienlijk meer opleveren. Ze bieden niet alleen gemak, maar dragen ook bij aan een hogere productiviteit en lagere fysieke belasting.

In deze blog ontdek je waarom elektrische palletwagens steeds populairder worden binnen logistieke processen. Ze maken het werk lichter, sneller én veiliger. Bovendien kunnen ze op de lange termijn kosten besparen, waardoor ze een slimme investering zijn voor vrijwel ieder bedrijf.

Wat zijn de belangrijkste verschillen?

Een handmatige palletwagen is prima voor incidenteel gebruik of bij kleine volumes. Ze zijn goedkoop in aanschaf en eenvoudig in gebruik. Maar zodra de intensiteit toeneemt, schieten ze tekort. Elektrische palletwagens nemen het zware werk uit handen en zijn ontworpen om grotere afstanden en volumes met minimale inspanning te verplaatsen.

Verhoog de productiviteit zonder extra mankracht

Het gebruik van een elektrische palletwagen zorgt ervoor dat medewerkers minder tijd en moeite hoeven te besteden aan het verplaatsen van goederen. Dit resulteert in hogere output, zonder dat er extra personeel nodig is. Bovendien kunnen deze machines lange shifts aan zonder prestatieverlies, wat ideaal is voor drukke magazijnen of distributiecentra.

Een gezondere werkplek

Een van de grote voordelen van elektrische palletwagens is het verminderen van de fysieke belasting. Waar een handmatige truck vraagt om duwen, trekken en tillen, neemt een elektrische variant dit grotendeels over. Dat vermindert niet alleen de kans op vermoeidheid, maar ook op werkgerelateerde blessures. Het welzijn van medewerkers gaat erop vooruit en dat zie je terug in minder ziekteverzuim.

Stil en milieuvriendelijk werken

Elektrische palletwagens stoten geen uitlaatgassen uit en maken nauwelijks geluid. Dit maakt ze bijzonder geschikt voor binnengebruik, bijvoorbeeld in supermarkten, magazijnen of productielocaties. De schone werking draagt bij aan een duurzamer bedrijfsproces én aan een aangenamere werkomgeving.

Lithium-ion: krachtig én efficiënt

De nieuwste generatie elektrische palletwagens, zoals de EPT20-15ET2H elektrische palletwagen, maakt gebruik van lithium-ion batterijen. Deze accu’s laden snel op – vaak binnen twee uur – en kunnen tussentijds worden opgeladen zonder dat dat ten koste gaat van de levensduur. Dit betekent maximale inzetbaarheid en minimale wachttijden, ideaal voor bedrijven die non-stop draaien.

Onderhoudsvriendelijk en betrouwbaar

Waar handmatige modellen vaak gevoelig zijn voor slijtage aan mechanische onderdelen, vergen elektrische palletwagens veel minder onderhoud. Regelmatige controle van de batterij en elektronische systemen volstaat. Hierdoor dalen de onderhoudskosten aanzienlijk en blijft de inzetbaarheid hoog.

Veiligheid voorop

De veiligheid op de werkvloer krijgt een flinke boost met een elektrische palletwagen. Ze zijn uitgerust met moderne functies zoals noodstopknoppen, automatische remsystemen en gebruiksvriendelijke bedieningselementen. Dit voorkomt ongelukken en maakt het werk veiliger voor iedereen, zelfs in krappe of drukke ruimtes.

Een investering die zich terugbetaalt

Hoewel de initiële aanschafprijs van een elektrische palletwagen hoger ligt dan die van een handmodel, levert hij op de lange termijn veel meer op. Denk aan hogere efficiëntie, lagere personeelskosten, minder ziekteverzuim en minder onderhoud. Dankzij de flexibele financieringsopties bij Be Green Techniek, zoals leasen, is het bovendien mogelijk om zonder grote investering vooraf toch te profiteren van alle voordelen.

Conclusie

Elektrische palletwagens zijn niet langer een luxe, maar een noodzaak voor bedrijven die serieus werk willen maken van hun logistieke processen. Ze zorgen voor een betere werkomgeving, verhogen de efficiëntie en drukken de kosten.

Wil je ontdekken welke oplossing het beste bij jouw situatie past? Neem dan contact op met Be Green techniek – dé specialist in duurzame en efficiënte intern transportmiddelen.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Hackers stelen voor 2,2 miljard aan crypto’s in eerste jaarhelft

LONDEN – Hackers hebben in de eerste helft van 2025 voor meer dan 2,2 miljard dollar (ongeveer 1,9 miljard euro) aan cryptomunten gestolen. Dat meldt marktanalysebureau Finbold op basis van gegevens van cryptobeveiligingsbedrijf SlowMist.

Het merendeel van de buit komt uit de omvangrijke hack bij de in Dubai gevestigde cryptobeurs Bybit in het eerste kwartaal van dit jaar. Bij die hack werd 1,5 miljard dollar gestolen.

Ondanks de zware verliezen in het eerste kwartaal, was er in het tweede kwartaal van 2025 sprake van een merkbare daling in het aantal hacks. In het afgelopen kwartaal werd voor in totaal 465 miljoen dollar aan digitale munten buitgemaakt. Kenners suggereren dat deze daling zou kunnen wijzen op betere beveiligingsmaatregelen van de cryptobeurzen.

“Hoewel de dramatische daling in het tweede kwartaal bemoedigend is, zien we nog steeds miljarden wegvloeien uit het cryptosysteem”, zegt marktanalist Jordan Major van Finbold. “De hack van Bybit alleen al was goed voor bijna twee derde van de totale verliezen in de eerste helft van het jaar. Dit zijn systemische risico’s die het vertrouwen van beleggers blijven ondermijnen”, waarschuwt hij.

Apple in beroep tegen EU-boete van 500 miljoen euro

CUPERTINO – Apple gaat in beroep tegen een boete van 500 miljoen euro die de Europese Commissie in april had opgelegd. Het Amerikaanse techconcern kreeg de boete omdat het bedrijf erop aanstuurt apps alleen in de eigen appstore aan te bieden. Volgens de Commissie overtreedt Apple daarmee de wet digitale markten (Digital Markets Act).

“We hebben vandaag beroep aangetekend omdat we vinden dat de beslissing van de Europese Commissie – en hun ongekende boete – veel verder gaan dan wat de wet vereist”, stelt Apple.

“Zoals ons beroep zal aantonen, schrijft de Commissie voor hoe we onze winkel moeten runnen en dwingt ze zakelijke voorwaarden af die verwarrend zijn voor ontwikkelaars en slecht voor gebruikers. We hebben dit doorgevoerd om hoge dagelijkse boetes te vermijden en zullen de feiten voorleggen aan de (EU-) rechtbank”, gaat het bedrijf verder.

Apple kondigde vorige maand wijzigingen in de betalingsregels van zijn appstore in Europa aan. Dat deed het bedrijf om te voldoen aan eisen van de EU en om dagelijkse boetes van 5 procent van de gemiddelde wereldwijde dagomzet te voorkomen. De Europese mededingingswaakhond vraagt nog feedback van app-ontwikkelaars voordat besloten wordt of die wijzigingen worden geaccepteerd of dat er meer aanpassingen nodig zijn.

Volgens de wet moet het voor app-ontwikkelaars mogelijk zijn om via de Apple-appstore hun klanten te informeren over alternatieve appstores en aanbiedingen. Dat deed Apple niet, ook niet na herhaaldelijke gesprekken met en waarschuwingen hierover door de Commissie.

Webwinkelbedrijf Wehkamp schrapt ruim honderd banen

ZWOLLE – Webwinkelbedrijf Wehkamp schrapt meer dan honderd banen om kosten te besparen. Daarmee verdwijnt ongeveer een tiende van de totale werkgelegenheid bij de onderneming.

Volgens Wehkamp zijn de medewerkers maandag geïnformeerd. Bij elkaar gaat het om 103 arbeidsplaatsen, voornamelijk op kantoorlocaties. Dit gaat grotendeels via natuurlijk verloop en het niet verlengen van sommige tijdelijke contracten en openstaande vacatures.

“Als voorloper in de Nederlandse retailmarkt kijken we continu hoe we onze klant- en bedrijfsprocessen kunnen verbeteren”, licht de uit 1952 stammende onderneming toe in een verklaring. “Onderdeel hiervan is het optimaliseren van onze kostenstructuur en manier van werken.”

Het is niet voor het eerst dat er banen worden geschrapt bij Wehkamp, dat al enkele jaren verlies lijdt en de omzet telkens zag afnemen. Ook is het distributiecentrum in Zwolle, waar alle voorraden liggen, al sterk geautomatiseerd.

Vorig jaar werkten er 948 medewerkers bij het bedrijf achter niet alleen het merk Wehkamp maar ook kleertjes.com en mannenmodewebshop Union River. Een jaar eerder waren dat er nog 1158.

Wehkamp besloot enkele jaren terug ook om geld in rekening te brengen als producten retour worden gestuurd. Daardoor daalde het aantal producten dat consumenten terugstuurden. Maar de algehele verkopen liepen eveneens terug.

INTERCARGO veroordeelt aanval op bulkcarrier Magic Seas bij Jemen

LONDEN – De International Association of Dry Cargo Shipowners (INTERCARGO) heeft scherpe kritiek geuit op een gewelddadige aanval op het bulkschip Magic Seas, dat voor de kust van Jemen werd beschoten door kleine vaartuigen. De aanval vond plaats op 6 juli 2025, zo meldde de UK Maritime Trade Operations (UKMTO).

De Magic Seas, een bulkschip actief in de internationale droge ladingvaart, kwam onder vuur te liggen in een gebied dat bekendstaat om veiligheidsrisico’s voor de scheepvaart. Over de exacte schade of mogelijke slachtoffers aan boord zijn op dit moment nog geen details bekendgemaakt.

INTERCARGO, dat wereldwijd de belangen van eigenaren van droge ladingschepen behartigt, reageerde geschokt. Voorzitter John Xylas benadrukte dat zeevarenden geen doelwit mogen zijn. “Onze gedachten zijn bij de bemanning. Zij zijn onschuldige mensen die hun werk doen en bijdragen aan de wereldwijde handelsstromen. Niemand op zee zou ooit met zulk geweld geconfronteerd mogen worden.”

Xylas riep internationale autoriteiten op tot onmiddellijke en krachtige actie. “De veiligheid van zeevarenden moet voorop staan. We vragen alle relevante instanties om de bescherming van mensen op zee te waarborgen en het internationale recht te handhaven,” aldus de voorzitter.

INTERCARGO sprak zijn steun uit aan de bemanning van de Magic Seas, haar leden en andere betrokkenen bij het incident.

Voormalig transportondernemer mag niet deelnemen aan schuldsaneringstraject

lege zakken
Foto: Adobe Stock | Photo 5000

ARNHEM – Het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden heeft het verzoek van een voormalig transportondernemer om te worden toegelaten tot de wettelijke schuldsaneringsregeling (WSNP) afgewezen. Volgens het hof heeft de man onvoldoende aannemelijk gemaakt dat hij in de drie jaar voorafgaand aan zijn verzoek te goeder trouw heeft gehandeld bij het ontstaan en onbetaald laten van zijn schulden.

De ondernemer, die zijn eenmanszaak in de transportsector in 2022 beëindigde, kampt al jaren met een forse schuldenlast. In hoger beroep voerde hij aan dat gezondheidsproblemen als gevolg van twee verkeersongelukken zijn verdiencapaciteit hebben beperkt en dat hij door medische beperkingen slechts 40 uur per maand kan werken. Hij ontvangt momenteel een bijstandsuitkering, toeslagen en is beperkt werkzaam in loondienst.

Verzwijgen letselschade-uitkeringen

Een belangrijk punt van kritiek van zowel de rechtbank als het hof was dat de man in het verleden in totaal €75.000 aan letselschadevergoeding ontving, maar dit bedrag niet gebruikte voor het aflossen van schulden. Volgens het hof had hij dit uit eigen beweging moeten melden en onderbouwen, wat hij pas later en onvolledig deed.

Daarnaast zijn er in de afgelopen drie jaar nieuwe schulden ontstaan, waaronder CJIB-boetes, belastingschulden en transacties op goksites. Uit bankafschriften bleek bovendien dat hij regelmatig geld leende van zijn ouders, aanzienlijke bedragen uitgaf aan online gokplatformen, en zijn financiële huishouding niet op orde had.

Onvoldoende financiële controle

Het hof oordeelde dat de man onvoldoende inzicht heeft in zijn eigen financiële situatie en niet in staat lijkt om aan de verplichtingen van de WSNP te voldoen. Daarmee voldoet hij ook niet aan de vereisten uit artikel 288 lid 1 sub c van de Faillissementswet. De eerder geweigerde toelating tot de schuldsaneringsregeling door de rechtbank Overijssel is dan ook bekrachtigd.

Als advies gaf het hof de man mee om hulp te zoeken via bijvoorbeeld een beschermingsbewindvoerder, zodat hij op termijn mogelijk alsnog in aanmerking komt voor schuldsanering.

Vier dagen geen treinen tussen Hengelo en Enschede

UTRECHT – Tussen Hengelo en Enschede rijden van donderdag 17 juli tot en met zondag 20 juli geen treinen, omdat ProRail dan aan het spoor werkt. De NS en Blauwnet zetten in die periode bussen in tussen beide steden.

Op 17 en 18 juli rijden de sprinters van de NS vanuit Apeldoorn ook niet naar Hengelo. Almelo is dan het laatste station. Intercity’s rijden op die twee dagen nog wel door naar Hengelo vanuit Apeldoorn.

De werkzaamheden hebben ook invloed op het internationale treinverkeer. Gedurende de vier dagen rijden er geen stoptreinen tussen Enschede en Gronau, net over de grens in Duitsland. Ook daar worden bussen ingezet.

Reizigers krijgen het advies om voor vertrek de reisplanners van NS en NS International te raadplegen. Ze moeten rekening houden met extra reistijd.

Rechter: transporteur deels aansprakelijk voor ontbrekende ladingen supermarktgoederen

ROTTERDAM – Een transportbedrijf is door de rechtbank Rotterdam deels aansprakelijk gesteld voor goederen die tijdens transporten tussen een levensmiddelenfabrikant en diverse supermarkten zijn verdwenen. Volgens de fabrikant, gevestigd in Rotterdam, werden er tussen januari en augustus 2023 herhaaldelijk meer pallets met onder andere potten pindakaas opgehaald dan afgeleverd bij klanten. De schade wordt voorlopig geschat op ruim €43.000, maar het exacte schadebedrag moet nog worden gespecificeerd op basis van gewicht en aansprakelijkheidslimieten.

Manco’s en chaotisch laadproces

De rechtszaak draait om tientallen transporten die het logistiek dienstverlener in opdracht van de fabrikant uitvoerde. Daarbij zou bij aflevering bij onder meer distributiecentra van supermarktketens regelmatig blijken dat er pallets of colli ontbraken. De fabrikant stelde dat op basis van vrachtbrieven vaststaat dat het transportbedrijf verantwoordelijk is voor deze zogeheten “manco’s”.

Het transportbedrijf voerde aan dat veel problemen het gevolg waren van een chaotisch laadproces bij de fabrikant zelf. Zo zouden er regelmatig verkeerde stickers op pallets zijn geplakt, geen vrachtbrieven beschikbaar zijn geweest, en moesten chauffeurs zelf ladingen tellen onder tijdsdruk. Volgens verklaringen van chauffeurs stonden pallets bovendien op willekeurige plekken in een overvol magazijn, waardoor vergissingen niet uit te sluiten waren.

Rechtbank: geen opzet, wel aansprakelijkheid

De rechtbank oordeelde dat het transportbedrijf inderdaad niet voor alle manco’s aansprakelijk is. In een aantal gevallen ontbraken er duidelijke vrachtbrieven of waren er plausibele verklaringen voor de verschillen. Voor zestien transporten met aantoonbare verschillen tussen geladen en geleverde goederen, en waar geen voorbehouden zijn gemaakt op de vrachtbrieven, is het bedrijf echter wel aansprakelijk.

De rechter oordeelde dat er geen sprake was van opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van het transportbedrijf of zijn chauffeurs. Daarom geldt de gebruikelijke aansprakelijkheidsbeperking: maximaal €3,40 per kilogram volgens de AVC, en 8,33 SDR per kilo voor het internationale transport op basis van het CMR-verdrag.

Schadebedrag nog niet vastgesteld

De fabrikant krijgt nu de gelegenheid om het ontbrekende gewicht per zending te specificeren, zodat het schadebedrag kan worden vastgesteld binnen de genoemde limieten. Pas daarna zal de rechtbank een definitief oordeel vellen over de hoogte van de schadevergoeding.

Binnenvaartschip Mannheim stoot veel minder CO₂ uit dankzij hybride aandrijving met PACCAR-motoren

EINDHOVEN – Hoe standaard de Mannheim er van buiten wellicht ook uitziet, onderhuids is het bijna 200 meter lange binnenvaartschip meer dan revolutionair. In de machinekamer prijkt namelijk een hightech diesel-elektrische aandrijflijn, waarvan het hart wordt gevormd door vijf PACCAR MX-13 motoren. DAF Components leverde de krachtbronnen.

Mede dankzij die bij DAF in Eindhoven gebouwde 530 pk sterke krachtbronnen, is de Mannheim tot zo’n 30 procent zuiniger. Ook heeft het schip dankzij de PACCAR MX-13 motoren een vijf keer lagere NOx-uitstoot dan een vergelijkbaar vaartuig met conventionele aandrijflijn. Bovendien maakt de diesel-elektrische installatie de 4.600 ton zware Mannheim ook aanzienlijk stiller en comfortabeler. Het vaartuig wordt door Rhenus Partnership – onderdeel van de Duitse logistieke specialist Rhenus Groep – ingezet voor transport tussen Zuid-Duitsland, Antwerpen en Rotterdam.

Innovatieve diesel-elektrische aandrijflijn

Het idee voor de toepassing van een diesel-elektrische aandrijflijn kwam van Rhenus. Voor de uitvoering werd Vink Diesel benaderd. Het Sliedrechts familiebedrijf kreeg de opdracht de Mannheim te voorzien van een aandrijflijn met vijf PACCAR MX-13 motoren. Deze modulair geschakelde motoren, geleverd door NPS Driven, drijven elk een eigen generator aan, die vervolgens de twee elektromotoren – en daarmee de twee schroeven – van het vaartuig van kracht voorzien.

Varen zonder uitstoot

De aandrijflijn is goed voor maximaal 2.650 pk (1.946 kW) vermogen. Een innovatief power management systeem bepaalt hoeveel MX-13 motoren er draaien en met hoeveel vermogen. Als de Mannheim maximaal beladen is en stroomopwaarts vaart, zullen alle motoren worden aangesproken om samen de maximale hoeveelheid elektriciteit te genereren. Bij het stroomafwaarts varen, is daarentegen soms maar de inzet van één motor nodig. Die flexibiliteit levert een significante brandstofbesparing op en een grote reductie van CO2-emissies.

Een extra batterij en een toegevoegde krachtbron op waterstof maken het zelfs mogelijk de motoren tijdelijk uit te schakelen, waardoor er in havens geheel elektrisch – en dus emissieloos – gemanoeuvreerd kan worden. Ook tijdens de passage van steden langs de rivieren kan de Mannheim kortstondig zonder uitstoot varen.

Zuiniger, schoner, stiller

“Deze oplossing biedt grote voordelen”, zegt Peter van der Heijden, directeur van NPS Driven. “De PACCAR MX-13 motoren zijn ongekend zuinig en draaien bovendien alleen wanneer ze nodig zijn. Ten opzichte van een vergelijkbare conventionele aandrijflijn, daalt het verbruik en daarmee de CO2-uitstoot hierdoor met 30 procent. Omdat Rhenus voor HVO als brandstof heeft gekozen, valt de CO2-emissie nog eens 90 procent lager uit. Bovendien stoten de PACCAR MX-13 motoren 5 keer minder NOx uit dan de schoonste scheepsmotoren op de markt.”

Revolutionaire aandrijflijn, hoge inzetbaarheid

“Voor een revolutionaire aandrijflijn als deze zochten we de meest efficiënte en meest schone krachtbron op de markt. De door DAF geleverde PACCAR MX-13 motor kwam op alle fronten als beste oplossing naar voren”, aldus Robert Graf-Potthoff, technisch inspecteur bij Rhenus.

“Het feit dat de PACCAR MX-13 motoren veel minder vaak onderhoud nodig hebben dan reguliere scheepsmotoren, vergoot de inzetbaarheid van het schip.”

Vrachtwagenchauffeur krijgt 24 maanden cel voor smokkel 260 kilo cocaïne

ROTTERDAM – Een 35-jarige vrachtwagenchauffeur uit Rotterdam is door de rechtbank Rotterdam veroordeeld tot een gevangenisstraf van 24 maanden wegens betrokkenheid bij de smokkel van 260 kilogram cocaïne.

De drugs werden begin februari aangetroffen in een container die de man vervoerde van de terminal ECT Delta naar een loods in de Rotterdamse Waalhaven. De rechtbank acht bewezen dat de chauffeur wist van de aanwezigheid van de cocaïne en actief deelnam aan de invoer ervan.

De man kreeg op 4 februari 2025 een transportopdracht via een nieuwe klant, waarvoor hij zich nog diezelfde dag als vervoerder had aangemeld. De container werd op 5 februari opgehaald, maar in plaats van deze naar het opgegeven afleveradres in de Botlek te brengen, reed de chauffeur naar een loods in de Waalhaven. Daar werd hij staande gehouden door de douane, vlak voordat hij achteruit de openstaande loods in wilde rijden. In de container werd de enorme partij drugs aangetroffen.

Dubieuze communicatie via Snapchat

De rechtbank hechtte weinig waarde aan de verklaring van de verdachte dat hij per ongeluk het verkeerde adres had ingevoerd. Tijdens de rit onderhield hij contact via Snapchat met een onbekend account, waarbij berichten als “Deze moet weg”, “Gaat niet lukken” en “Die blauwe en die Polo” werden verstuurd. De loods bleek bovendien ingericht voor het uitladen van drugs: er lagen onder meer handschoenen, ducttape, dozen en een betonschaar klaar.

Volgens de rechtbank past het handelen van de verdachte in het patroon van een “verlengde invoer”, waarbij betrokkenen in Nederland de lading klaarzetten voor verdere verspreiding. Gezien de omvang en waarde van de partij cocaïne – miljoenen euro’s – acht de rechtbank het uitgesloten dat de verdachte onwetend was. Zijn verklaring werd dan ook als ongeloofwaardig van tafel geveegd.

Geen gebiedsverbod, wel verbeurdverklaring telefoon

Hoewel de officier van justitie 40 maanden cel had geëist – deels voorwaardelijk – met een gebiedsverbod voor meerdere havengebieden, koos de rechtbank voor een lagere straf. Reden hiervoor was het blanco strafblad van de man en zijn persoonlijke omstandigheden, waaronder schulden en een gezin.

De rechtbank legde geen gebiedsverbod op, maar verklaarde wel de in beslag genomen telefoon – waarmee contact werd onderhouden tijdens het transport – verbeurd.

Nederland stuurt weer F-35’s voor bewaking Poolse luchtruim

DEN HAAG – Nederlandse F-35’s gaan van september tot en met december helpen het Poolse luchtruim te bewaken. De inzet van de gevechtsvliegtuigen moet bijdragen aan de militaire afschrikking van Rusland aan de oostkant van het NAVO-grondgebied. Dat schrijft demissionair defensieminister Ruben Brekelmans (VVD) aan de Tweede Kamer. Hij brengt maandag een bezoek aan Polen, samen met premier Dick Schoof.

De NAVO heeft in Polen een logistiek centrum ingericht voor de doorvoer van wapens en andere militaire goederen naar Oekraïne. “Door deze Nederlandse F-35’s in te zetten voor de bewaking van het luchtruim boven Oost-Europa, beschermen we militair materieel dat bestemd is voor Oekraïne”, aldus Brekelmans.

Daarnaast zorgt de inzet van de F-35’s er volgens de bewindsman voor dat de NAVO snel kan reageren op (dreigende) schendingen van het luchtruim. “Zo houden we de Russische dreiging letterlijk op afstand.”

Nederland werkt bij deze missie nauw samen met Noorwegen. De toestellen komen onder directe aansturing te staan van de NAVO. Sinds de Russische inval in Oekraïne ruim drie jaar geleden zijn al vaker Nederlandse F-35’s ingezet voor de bewaking van het NAVO-luchtruim.

Polen maandag begonnen met grenscontroles bij Duitsland en Litouwen

WARSCHAU – Polen is begonnen met tijdelijke grenscontroles aan zijn grenzen met Duitsland en Litouwen.

De regering in Warschau wil zo optreden tegen het stijgende aantal ongedocumenteerde migranten dat het land binnenkomt.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken zegt dat 1800 grensfunctionarissen, agenten en vrijwilligers de controles maandag uitvoeren.

Op de eerste dag vinden willekeurige checks plaats bij meer dan vijftig grensovergangen met Duitsland. Ook wordt gecontroleerd bij dertien overgangen met Litouwen.

Duitsland, Nederland en België namen eerder al soortgelijke maatregelen. Die landen behoren net als Polen en Litouwen tot het Schengengebied. De 29 landen van dit gebied spraken eerder af geen grenscontroles uit te voeren bij de onderlinge grenzen.

Vrachtschip ‘Magic Seas’ op de Rode Zee voor kust van Jemen aangevallen

CAIRO – Een vrachtschip op de Rode Zee is aangevallen voor de zuidwestkust van Jemen, meldt het Britse maritiem agentschap UKMTO. Het zou gaan om het Griekse vrachtschip Magic Seas, dat onder Liberiaanse vlag vaart.

Het schip werd eerst beschoten met geweervuur ​​en granaten die vanaf acht kleine boten werden afgevuurd. Bewapende beveiligers op het schip beantwoordden het vuur, aldus UKMTO.

Ook het Britse maritieme beveiligingsbedrijf Ambrey meldt het incident. Volgens Ambrey werd het schip later aangevallen door vier onbemande oppervlaktevaartuigen (USV’s).

Volgens UKMTO leidde de aanval tot brand aan boord. Ook zou het schip water maken. De bemanning ging van boord en wachtte in reddingsboten op hulp. Een voorbijvarend schip heeft de bemanning opgepikt en vaart “uiterst voorzichtig” verder, aldus UKMTO in een update in de nacht van zondag op maandag.

Niemand heeft de verantwoordelijkheid opgeëist voor de aanval. Zowel UKMTO als Ambrey vermoedt dat de Jemenitische Houthi’s verantwoordelijk zijn.

De Houthi’s lanceerden sinds november 2023 meer dan honderd aanvallen op de scheepvaart, naar eigen zeggen uit solidariteit met de Palestijnen in Gaza.

Daimler Truck ziet wereldwijde verkoop dalen met 5 procent in tweede kwartaal

Foto: Daimler Truck AG

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Daimler Truck heeft in het tweede kwartaal van 2025 wereldwijd 106.715 trucks en bussen verkocht. Dat is een daling van 5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen het concern nog 112.195 voertuigen afzette. Vooral in Noord-Amerika was sprake van een duidelijke terugval, terwijl in Azië en bij de busdivisie juist sprake was van groei.

Het segment Trucks North America verkocht in het tweede kwartaal 38.580 voertuigen, een daling van 20 procent ten opzichte van de 48.246 stuks in het tweede kwartaal van 2024. Mercedes-Benz Trucks bleef met 38.294 verkochte voertuigen vrijwel op hetzelfde niveau als vorig jaar (38.481).

Het segment Trucks Asia liet een sterke stijging zien van 13 procent, van 23.411 naar 26.443 voertuigen. Ook Daimler Buses rapporteerde groei: de busdivisie verkocht 7.027 voertuigen, een toename van 5 procent ten opzichte van 6.674 in Q2 2024.

In totaal verkocht Daimler Truck in de eerste helft van 2025 206.527 voertuigen, tegenover 221.106 in de eerste zes maanden van 2024.

De verkoop van batterij-elektrische voertuigen zit wel flink in de lift. In het tweede kwartaal werden 1.232 elektrische voertuigen verkocht, een stijging van 90 procent ten opzichte van 648 stuks een jaar eerder.

Segmentwijzigingen

Sinds 1 januari 2025 zijn de activiteiten van Daimler Truck in China en India ondergebracht bij het segment Mercedes-Benz Trucks. De cijfers van vorig jaar zijn herrekend om hiermee in lijn te blijven.

Daimler Truck maakt op 1 augustus 2025 de volledige financiële en niet-financiële kwartaalcijfers bekend voor zowel het tweede kwartaal als het eerste halfjaar van 2025.