NEW YORK – De navigatiesignalen van meer dan negenhonderd schepen in de Straat van Hormuz en de Perzische Golf zijn afgelopen weekend verstoord geraakt. Daarmee lijkt het conflict tussen Israël en Iran ook gevolgen te hebben voor de scheepvaart. Sinds vrijdag hebben sommige reders hun olietankers uit voorzorg ook niet meer aangeboden voor routes in het Midden-Oosten.
Het Joint Maritime Information Center, een internationale maritieme organisatie die het gebied in de gaten houdt, waarschuwde zondag voor gevallen van “extreme jamming” van signalen vanuit de Iraanse haven Bandar Abbas. Volgens persbureau Bloomberg toonde navigatiedata schepen die onmogelijke rechte lijnen voeren, zigzagden over het water of op het vasteland leken te varen.
“Dit is niet de juiste plek en niet het juiste moment om navigatiesystemen te hebben die niet precies kunnen aangeven waar je bent”, zei Mark Douglas, maritiem analist bij Starboard Maritime Intelligence, dat de posities van schepen volgt. “Hoewel een sluiting van de Straat onwaarschijnlijk lijkt, zorgt dit soort wijdverspreide jamming voor onzekerheid bij iedereen die in het gebied actief is.”
Intussen lijkt de scheepvaartsector terughoudend als het gaat om opdrachten in de regio. Persbureau Reuters sprak met anonieme scheepsmakelaars en bevrachters. Ze zeiden dat er maar weinig aanbiedingen komen voor transport in de Perzische Golf. Ook lijken de scheepvaarttarieven voor de tankerroute tussen het Midden-Oosten en China toe te nemen. Mogelijk leidt dit ook tot hogere vrachtprijzen in bredere zin en de verlegging van vaarroutes, maar dat lijkt nu nog moeilijk vast te stellen.