Clicky

maandag 30 juni 2025 - 11:35 uur
Home Blog Pagina 33

Navigatiesignalen honderden schepen verstoord in zee rond Iran

NEW YORK – De navigatiesignalen van meer dan negenhonderd schepen in de Straat van Hormuz en de Perzische Golf zijn afgelopen weekend verstoord geraakt. Daarmee lijkt het conflict tussen Israël en Iran ook gevolgen te hebben voor de scheepvaart. Sinds vrijdag hebben sommige reders hun olietankers uit voorzorg ook niet meer aangeboden voor routes in het Midden-Oosten.

Het Joint Maritime Information Center, een internationale maritieme organisatie die het gebied in de gaten houdt, waarschuwde zondag voor gevallen van “extreme jamming” van signalen vanuit de Iraanse haven Bandar Abbas. Volgens persbureau Bloomberg toonde navigatiedata schepen die onmogelijke rechte lijnen voeren, zigzagden over het water of op het vasteland leken te varen.

“Dit is niet de juiste plek en niet het juiste moment om navigatiesystemen te hebben die niet precies kunnen aangeven waar je bent”, zei Mark Douglas, maritiem analist bij Starboard Maritime Intelligence, dat de posities van schepen volgt. “Hoewel een sluiting van de Straat onwaarschijnlijk lijkt, zorgt dit soort wijdverspreide jamming voor onzekerheid bij iedereen die in het gebied actief is.”

Intussen lijkt de scheepvaartsector terughoudend als het gaat om opdrachten in de regio. Persbureau Reuters sprak met anonieme scheepsmakelaars en bevrachters. Ze zeiden dat er maar weinig aanbiedingen komen voor transport in de Perzische Golf. Ook lijken de scheepvaarttarieven voor de tankerroute tussen het Midden-Oosten en China toe te nemen. Mogelijk leidt dit ook tot hogere vrachtprijzen in bredere zin en de verlegging van vaarroutes, maar dat lijkt nu nog moeilijk vast te stellen.

Bewoner Amsterdam ernstig mishandeld en beroofd: politie zoekt groep verdachten

AMSTERDAM – Een bewoner aan de Kinkerstraat in Amsterdam is in de nacht van zaterdag op zondag ernstig mishandeld en beroofd. De man liep meerdere botbreuken, zware kneuzingen en diverse verwondingen op. De politie is een onderzoek gestart en roept getuigen op zich te melden.

Het incident begon rond 04.15 uur in de vroege ochtend van zondag 15 juni, toen de bewoner wakker schrok van een hard geluid. Een steen was door een ruit van zijn woning gegooid. De man schakelde direct de politie in, die kort daarna ter plaatse kwam. Rond 04.45 uur vertrokken de agenten weer.

Korte tijd later escaleerde de situatie. Terwijl de bewoner nog buiten stond, werd hij aangesproken. Uit verschillende richtingen kwamen plotseling meerdere jongens op hem afgerend. De man werd bedreigd, geslagen en geschopt, en bleef zwaargewond achter. De groep sloeg na de mishandeling op de vlucht.

Ambulancepersoneel behandelde het slachtoffer ter plaatse, waarna hij naar het ziekenhuis werd overgebracht. Daar bleek dat hij naast zware kneuzingen ook meerdere botbreuken en andere verwondingen had opgelopen. Daarnaast bleek hij van meerdere persoonlijke bezittingen te zijn beroofd.

De politie heeft direct in de omgeving gezocht naar de daders, maar hen niet meer aangetroffen. De recherche is inmiddels een onderzoek gestart en roept getuigen op om zich te melden.

De recherche komt graag in contact met mensen die in de nacht van zaterdag 14 op zondag 15 juni iets verdachts hebben gezien in de omgeving van de Kinkerstraat.

Hamilton treurt om overreden bosmarmot in GP Canada

MONTREAL – Lewis Hamilton heeft de Grote Prijs van Canada uitgereden met schade aan zijn Ferrari. Het gat in de vloer van zijn auto was het gevolg van een aanrijding met een bosmarmot vroeg in de race op het circuit van Montreal, meldde de Italiaanse renstal na onderzoek. De zevenvoudig wereldkampioen eindigde als zesde.

“Verschrikkelijk”, vond Hamilton de dood van het dier. “Ik houd van dieren en ben er verdrietig om. Het is me nooit eerder overkomen.”

Teambaas Fred Vasseur van Ferrari vertelde dat Hamilton na ongeveer acht of negen ronden de marmot overreed. De schade aan de vloer maakte zijn Ferrari een halve seconde per ronde langzamer. “Ik heb het niet zien gebeuren, maar merkte wel dat de auto niet meer presteerde. Als het niet was gebeurd en alles was goed gegaan, had ik vierde kunnen worden.”

PostNL kan geen pakketten bezorgen in gebied rond NAVO-top

DEN HAAG – Mensen die in of naast het gebied wonen waar de NAVO-top in Den Haag wordt gehouden, kunnen tussen 22 en 27 juni geen pakketten van PostNL thuisbezorgd krijgen. Het bezorgbedrijf adviseert pakketten ergens anders te laten bezorgen.

In de week van de NAVO-top, op 24 en 25 juni, zijn bepaalde wegen rond Den Haag afgesloten. Pakketjes bezorgen is daarom in en rond het gebied van de top “echt niet mogelijk”, zegt een woordvoerder. Post bezorgen kan volgens hem wel, omdat dit voornamelijk lopend of met de fiets wordt gedaan. Hij verwacht niet dat de top voor veel vertraging zal zorgen. PostNL denkt na 27 juni weer normaal post en pakketten te kunnen bezorgen.

Eerder meldde PostNL de impact voor klanten en consumenten zoveel mogelijk te zullen beperken. Zo werkt het bedrijf zoveel mogelijk vanuit distributielocaties op plekken waar geen verkeershinder wordt verwacht. Mogelijk zijn pakketten in de gebieden tussen Schiphol en Den Haag volgens PostNL wel langer onderweg.

FNV: “Chauffeurs willen meer grip op hun werktijden”

Foto: Adobe Stock

UTRECHT – De onderhandelingen tussen vakbond FNV en werkgevers in het beroepsgoederenvervoer zitten momenteel vast, maar de bond laat het er niet bij zitten. Eén van de heikele punten: de wisselende starttijden voor chauffeurs. Volgens de FNV wordt het hoog tijd dat chauffeurs meer grip krijgen op hun werkdag, en daarvoor roept de bond nu de hulp in van de sector zelf.

Chauffeurs krijgen via een korte enquête de kans om hun ervaringen en mening over wisselende werktijden te delen. De bond wil deze input meenemen naar het vervolg van de cao-onderhandelingen. Het invullen duurt slechts twee minuten.

Dagelijks andere starttijd

Veel chauffeurs ervaren het als een groot probleem dat hun werktijden van dag tot dag wisselen. De ene dag begint de dienst al om 03.30 uur, de volgende pas om 06.30 uur. Vaak wordt pas laat op de avond duidelijk hoe laat men de volgende ochtend moet beginnen. Volgens FNV maakt dit een normaal sociaal leven en gezinsleven bijna onmogelijk.

Wetgeving biedt ruimte

Volgens de bond is het niet alleen een kwestie van fatsoen, maar ook van wetgeving. Werkgevers zijn verplicht om chauffeurs tijdig te informeren over hun werktijden. En hoewel het werk in de transportsector altijd een zekere flexibiliteit vraagt, toont de praktijk aan dat goede planning wel degelijk mogelijk is. “Er zijn bedrijven die het netjes op orde hebben. Dat moet overal kunnen”, aldus FNV.

Gezondere balans

Meer voorspelbaarheid in werktijden betekent volgens FNV een gezondere werk-privébalans, minder stress en uiteindelijk ook een sector die aantrekkelijker is voor jonge chauffeurs. De bond roept daarom op: “Laat van je horen, en help mee om werktijden in het beroepsgoederenvervoer eerlijker en beter planbaar te maken.”

Chauffeurs kunnen de enquête invullen via de website van FNV.

OM: Zes jaar cel voor sleutelspeler cocaïnetransport van 1.200 kilo

Foto: Adobe Stock

DEN BOSCH – De rechtbank in Den Bosch heeft maandag een 70-jarige man uit Waalwijk veroordeeld tot zes jaar celstraf voor zijn rol in een internationale drugsorganisatie. De man, bijgenaamd ‘ouwe Rolex’, wordt gezien als een belangrijke spil binnen het criminele netwerk dat zich onder meer bezighield met de invoer van 1.200 kilo cocaïne. De zaak maakt deel uit van het omvangrijke onderzoek 26Leon.

De straf is opgelegd conform procesafspraken tussen het Openbaar Ministerie (OM) en de verdediging. De verdachte stelde daarbij onder meer een miljoen euro beschikbaar als zekerheid voor de teruggave van zijn in beslag genomen Rolex-horloge. Na betaling kreeg hij het horloge terug, maar bij een veroordeling volgens de afspraken zou hij definitief afstand doen van het geld. De rechtbank heeft inmiddels uitspraak gedaan en is meegegaan in de overeengekomen strafmaat.

In beeld via EncroChat en SkyECC

De organisatie kwam in beeld na het kraken van versleutelde berichten via EncroChat en SkyECC. Uit deze communicatie bleek dat de Waalwijker een invloedrijke positie bekleedde binnen de organisatie. Hij werd goed op de hoogte gehouden van het verloop van drugstransporten en nam deel aan belangrijke beslissingen.

Zo was hij nauw betrokken bij de invoer van 1.200 kilo cocaïne in maart 2020. Kort na de succesvolle smokkel werd in versleutelde berichten alweer gesproken over een volgend transport. “Gaan we een nieuwe zetten? Dan verdienen we nog iets,” schreef de verdachte aan een van de leiders.

Regelde telefoons en beheerde geldpot

Het OM stelt dat de verdachte ook verantwoordelijk was voor het regelen van versleutelde telefoons en abonnementen voor de organisatie. Daarnaast zou hij een leidende rol hebben gespeeld in het opzetten van juridische strategieën voor medeverdachten die inmiddels vastzitten. Ook beheerde hij de gezamenlijke geldpot van de groep en besliste wie financiële ondersteuning kregen – ook partners van vastzittende leden.

Procesafspraken: snel en effectief

Volgens het OM dragen procesafspraken bij aan een efficiënte afhandeling van complexe strafzaken. In ruil voor strafvermindering spreekt de verdediging af geen verweer te voeren tegen het bewijs en geen hoger beroep aan te tekenen. De rechtbank houdt echter het laatste woord en heeft in dit geval de afspraak gevolgd.

Stikstofrechtszaken beperken plannen Defensie

DEN HAAG – Recente gerechtelijke uitspraken over stikstof maken het moeilijk voor Defensie om te oefenen, het aantal oefenlocaties uit te breiden of de gebouwen van de krijgsmacht te onderhouden. Dat staat in een onderzoek naar de impact door TNO, bevestigen ingewijden na berichtgeving van De Telegraaf.

Bij het maken van plannen voor de toekomst had Defensie gerekend op het gebruik van ongebruikte stikstofruimte, dat heet intern salderen. Dat mag sinds een uitspraak van de Raad van State van december 2024 niet meer. Daardoor krijgen militaire projecten nu moeilijk of zelfs geen vergunning. Bij schietoefeningen of verplaatsen van materieel komt stikstof vrij, dat schadelijk is voor de natuur. Veel defensielocaties liggen in of in de buurt van gevoelige natuur.

De problemen bij Defensie staan niet op zichzelf. Ook snelwegprojecten, woningbouw, landbouw, de uitbreiding van het energienet en het bedrijfsleven merken de knellende gevolgen van de voortdurende stikstofcrisis.

Grote zorgen

Defensiestaatssecretaris Gijs Tuinman (BBB) maakt zich grote zorgen en roept de Tweede Kamer op om ook na de kabinetsval werk te maken van stikstofbeleid. Dat zei hij recent op Radio 1 tegen presentator Sven Kockelmann.

De oplossing wordt gezocht bij Tuinmans partijgenoot Femke Wiersma. Zij heeft als landbouwminister het stikstofdossier onder haar hoede. Het verhogen van de zogenoemde rekenkundige ondergrens kan verlichting bieden, is de overtuiging van Tuinman. Als die grens wordt verhoogd met een factor 200, zoals Wiersma van plan is, tellen kleine hoeveelheden stikstof niet mee voor een vergunning. Defensie denkt zelf ook na over het verminderen van stikstof bij het oefenen, aldus het ministerie.

Duvenbeck bestelt tot 1.000 nieuwe MAN-trucks, inclusief elektrische voertuigen

BOCHOLT/MÜNCHEN – De internationale logistiek dienstverlener Duvenbeck heeft tijdens de vakbeurs Transport Logistic in München een raamovereenkomst getekend met MAN Truck & Bus voor de levering van tot 1.000 nieuwe MAN-trekkers. De levering moet uiterlijk eind 2027 zijn voltooid. Het gaat onder meer om voertuigen met de nieuwe, efficiënte MAN PowerLion-aandrijflijn, evenals volledig elektrische trucks.

De eerste trucks uit deze overeenkomst worden naar verwachting eind derde kwartaal 2025 in gebruik genomen op diverse Europese vestigingen van Duvenbeck. De nieuwe MAN TGX-trekkers zijn uitgerust met de PowerLion-aandrijflijn, met als krachtbron de nieuwe D30-motor. Deze 13-liter zescilinder lijnmotor is ontwikkeld binnen de TRATON Group en behaalt een rendement van meer dan 50 procent. Volgens MAN betekent dit zo’n vijf procent extra brandstof- en CO₂-besparing ten opzichte van het vorige modeljaar met de D26-motor.

Naast de dieseltrucks zet Duvenbeck ook stevig in op elektrificatie. Sinds begin 2025 rijden er al 15 volledig elektrische MAN eTGX-trucks in de dagelijkse operatie. Voor september 2025 komen daar nog eens 15 elektrische trekkers bij, geschikt voor transport met een binnenhoogte van drie meter. Deze voertuigen maken deel uit van een eerdere intentieverklaring uit 2023 voor de levering van in totaal 120 MAN-elektrische trucks.

Toekomstbestendige technologie

Friedrich Baumann, bestuurslid Sales & Customer Solutions bij MAN Truck & Bus SE, noemt de overeenkomst een voorbeeld van gezamenlijke visie: “Met deze overeenkomst laat Duvenbeck zien dat de efficiënte en emissiearme verbrandingsmotor nog steeds een belangrijke rol speelt in de logistiek. Tegelijkertijd tonen ze ook leiderschap in de overstap naar nul-emissie met onze eTGX-modellen.”

Duurzaamheid als pijler

Volgens Hakan Bicil, CEO van de Duvenbeck Group, is duurzaamheid een kernonderdeel van de bedrijfsstrategie. “Ik ben blij dat dit thema intern zoveel draagvlak heeft, onder meer dankzij de inzet van onze afdeling strategische inkoop onder leiding van Bernd Reining. Samen met MAN ontwikkelen we innovatieve oplossingen.”

Duvenbeck voert al jaren een actief beleid op het gebied van ‘Green Logistics’. Daarin wordt onder meer ingezet op alternatieve aandrijvingen, technologische innovaties, het beperken van lege ritten en strategische route- en laadplanning.

De Duvenbeck Group is opgericht in 1932 en heeft haar hoofdkantoor in Bocholt, Duitsland. Het bedrijf is actief in 12 landen met meer dan 50 vestigingen en levert volledige diensten op het gebied van transport en contractlogistiek.

Air India-toestel keert terug naar Hongkong na technisch probleem

Foto: Adobe Stock

NEW DELHI – Een Boeing 787-8 Dreamliner van Air India, onderweg naar New Delhi, is maandag uit voorzorg teruggekeerd naar de luchthaven van Hongkong. De piloot van de Indiase luchtvaartmaatschappij vermoedde een technisch probleem, meldde een bron aan persbureau Reuters.

Het incident komt enkele dagen nadat eenzelfde type Boeing van Air India, onderweg naar Londen, kort na het opstijgen neerstortte in de West-Indiase stad Ahmedabad.

Door het ongeluk kwamen zeker 279 mensen om het leven. De oorzaak van de crash wordt nog onderzocht.

Het Dreamliner-toestel waarmee Air India-vlucht AI315 maandag vanuit Hongkong vertrok, is volgens een woordvoerder van de Hongkongse luchthavenautoriteit veilig geland en wordt momenteel gecontroleerd.

De luchthavenactiviteiten zijn volgens de woordvoerder niet beïnvloed door het incident.

RvS: verlaging eigen risico nadeel voor kwetsbare groepen

DEN HAAG – Het verlagen van het eigen risico voor de zorg kan financieel nadelig uitpakken voor bepaalde kwetsbare groepen. Dat schrijft de Raad van State in een advies over het wetsvoorstel om het eigen risico naar 165 euro per jaar te brengen.

De Raad van State adviseert het inmiddels demissionaire kabinet om het voorstel niet in de huidige vorm in te dienen. Tegelijk met het verlagen van het eigen risico wil de regering de tegemoetkoming voor arbeidsongeschikten afschaffen, waardoor deze groep er dus juist financieel op achteruit gaat. Daarmee schiet het voornemen om de zorg beter betaalbaar te maken zijn doel voorbij.

De belangrijkste overheidsadviseur vindt de maatregel niet specifiek genoeg. Het eigen risico wordt voor iedereen 220 euro lager, terwijl de bedoeling is dat de drempel om naar de dokter te gaan lager wordt voor mensen met een krappe beurs. De zorgpremie stijgt juist met 200 euro per jaar, waardoor het financiële voordeel van degenen die het volledige eigen risico betalen, minder groot is. Mensen die normaal gesproken hun eigen risico niet opmaken, gaan er ook op achteruit. Zij profiteren immers niet van de verlaging.

Een lager eigen risico zorgt er naar verwachting van de Raad van State voor dat mensen vaker zorg gebruiken. Dit vergroot de druk op de zorg, die nu toch al hoog is. Vanaf 2030 zal het eigen risico weer jaarlijks meestijgen met de inflatie. De Raad van State mist een structurele oplossing om de zorg betaalbaar te houden.

PVV, VVD, NSC en BBB spraken in het hoofdlijnenakkoord af het eigen risico in 2026 te halveren. Deze afspraak is verwerkt in de financiële plannen voor de komende jaren. Vooral de PVV wilde graag een forse verlaging en het liefst afschaffing van het eigen risico. Inmiddels is het kabinet gevallen en heeft de PVV de coalitie verlaten.

Of het wetsvoorstel doorgaat, moet nog blijken. Deze week debatteert de Tweede Kamer over het controversieel verklaren van onderwerpen en wetsvoorstellen. Als dat het geval is, wordt het onderwerp overgelaten aan het nieuwe kabinet. Als de Tweede Kamer wel door wil met het wetsvoorstel, wordt het de verantwoordelijkheid van Daniëlle Jansen. Zij zal naar verwachting namens NSC het ministerschap van Volksgezondheid op zich nemen.

Parlement Iran werkt aan vertrek uit kernwapenverdrag

TEHERAN – Het Iraanse parlement is een voorstel aan het voorbereiden om het Non-proliferatieverdrag (NPV) te verlaten. Dat zei een woordvoerder van het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken, die ook beklemtoonde dat zijn land nog steeds tegen de ontwikkeling van massavernietigingswapens is. Het verdrag is bedoeld om verspreiding van kernwapens tegen te gaan.

Iran houdt al langer vol dat het eigen nucleaire programma alleen voor vreedzame doeleinden is en daarmee in lijn met de afspraken uit het NPV.

Toch kwam vorige maand uit een gelekt rapport naar voren dat het land de eigen voorraad hoogverrijkt uranium had uitgebreid. Israël, dat het kernwapenverdrag zelf niet heeft ondertekend, wil voorkomen dat Iran ook kernwapens kan ontwikkelen en voerde vorige week een verrassingsaanval uit.

De VS zijn ook bezorgd over het Iraanse nucleaire programma en zochten de afgelopen maanden een diplomatieke oplossing. De landen onderhandelden in Oman.

Start van megatransport, transformator van 250 ton onderweg naar Assen-Zeijerveen

Foto: Noordernieuws

ASSEN – Maandagochtend vond in Assen een indrukwekkende operatie plaats: een zware transformator werd met een kraan uit een schip getild. De afgelopen dagen viel een grote constructie al op aan de Mien Ruysweg, naast de brandweerkazerne van Assen-West.

Daar werd een enorme kraan opgebouwd voor een bijzondere klus. Een transformator van maar liefst 250 ton moet worden verplaatst naar het hoogspanningsstation Assen-Zeijerveen. De operatie vindt plaats in opdracht van hoogspanningsnetbeheerder TenneT.

De transformator, ruim 11,5 meter lang, arriveerde maandagochtend per schip aan de Groene Dijk Noordzijde. Het transport is een complexe onderneming. De transformator wordt met behulp van de kraan uit het schip getild. Daarna wordt hij op speciale vrachtwagens geladen, die hem maandagavond, vanaf 22:00 uur, naar het hoogspanningsstation aan de Asserwijk zullen vervoeren. Het transport kan mogelijk doorlopen tot in de nacht.

Het complete transport heeft een lengte van meer dan 67 meter. De route loopt via de Maria Montessoriweg, onder het viaduct van de A28 door richting de Asserwijk. In verband met dit transport is de Maria Montessoriweg maandagavond vanaf 18:00 uur tot dinsdag 6:00 uur afgesloten.

Om het transport mogelijk te maken, worden rijplaten geplaatst, verkeersborden verwijderd, bermen verstevigd en lichtmasten tijdelijk weggehaald.

Als de transformator straks op zijn plek staat en is geïnstalleerd op Assen-Zeijerveen, zorgt hij voor extra capaciteit op het hoogspanningsnet. De transformator zet elektriciteit van 220.000 volt om naar 110.000 volt, waarna deze via de transformatoren van Enexis de regio in wordt gestuurd. Hierdoor ontstaat er extra ruimte op het net om huishoudens en ondernemers in de regio van elektriciteit te voorzien.

Het is niet de eerste keer dat een dergelijke operatie in Assen plaatsvindt. Ongeveer vier jaar geleden werd op vrijwel dezelfde manier ook al een transformator vervoerd naar het hoogspanningsstation.

Naar verwachting zijn alle werkzaamheden uiterlijk donderdag afgerond en is de situatie dan weer normaal.

Schutter Minnesota Vance Boelter gearresteerd

MINNEAPOLIS – De 57-jarige Vance Boelter die ervan wordt verdacht zaterdag de Democraat Melissa Hortman en haar man te hebben doodgeschoten in de Amerikaanse staat Minnesota is gearresteerd. Dat heeft gouverneur Tim Walz bekendgemaakt. Boelter schoot ook de Democratische politicus John Hoffman en zijn vrouw neer in hun woning in de stad Minneapolis. Zij overleefden de aanslag.

Volgens ABC News werd Boelter gearresteerd in de buurt van zijn boerderij bij Green Isle, ten zuidwesten van Minneapolis. De sheriff van Ramsey County publiceerde zondag een foto op sociale media waarop Boelter in hechtenis te zien is. Hij wordt aangeklaagd voor twee gevallen van moord en twee gevallen van poging tot moord.

Na de schietpartij was een grootscheepse klopjacht op touw gezet. Gouverneur Walz sprak van een “politiek gemotiveerde moordaanslag”. Eerder hadden autoriteiten Boelters auto, hoed en persoonlijke bezittingen aangetroffen in een landelijk gebied, maar van hem ontbrak toen nog elk spoor.

Walz meldde nog dat Hoffman zijn laatste operatie achter de rug heeft en op weg is naar herstel.

China meldt kort na Musk eveneens stap in ‘hersenimplantatenrace’

BEIJING – China heeft met succes de eerste klinische proef afgerond van een technologie waarmee signalen uit de hersenen externe apparaten kunnen aansturen, schrijft de Chinese krant Global Times. Hiermee zou het land na de Verenigde Staten het tweede land zijn dat dit stadium heeft bereikt in wat in media al is omgedoopt tot de hersenimplantatenrace.

Chinese onderzoekers hebben in maart een implantaat ingebracht bij een patiënt met tetraplegie. Dat is een toestand waarbij alle ledematen verlamd zijn. Enkele weken na de operatie kon de patiënt racespellen en schaken op de computer spelen, waarbij alleen gedachten werden gebruikt voor de besturing.

Ook in de VS werden recent vorderingen gemeld. Enkele dagen geleden meldde de start-up Neuralink van Elon Musk dat het een hersenimplantaat had gebruikt om een aap iets te laten zien dat er fysiek niet was. Dit was volgens het Amerikaanse bedrijf een belangrijke stap richting het doel om blinde mensen te helpen zien.

Nek-aan-nekrace

China had al enkele experimenten met implantaten naar buiten gebracht. Maar de klinische proef duidt erop dat het land in een nek-aan-nekrace verwikkeld is met de VS bij de ontwikkeling van deze geavanceerde technologie. Neuralink richt zich ook op mensen met verlamming en heeft ook enkele implantaten bij mensen ingebracht.

Volgens de Chinese krant is het implantaat dat in de Chinese proef werd gebruikt tot nu toe het kleinste ter wereld, met een diameter van 26 millimeter en een dikte van minder dan 6 millimeter. Het zou ook veel flexibeler zijn dan het implantaat van Neuralink. Het Chinese team gaat zich nu richten op het via gedachten bedienen van een robotarm voor complexere fysieke handelingen, zoals het vastpakken en vasthouden van een beker.

SVZ wordt transportpartner Blokker na doorstart met tientallen nieuwe winkels

ZWAAG – SVZ, toonaangevend specialist in retail, distributie en logistiek, kondigt met trots aan de nieuwe vervoerder van Blokker te zijn. Na een succesvolle doorstart met tientallen winkels kiest Blokker voor de betrouwbare, flexibele en efficiënte dienstverlening van SVZ om haar winkels dagelijks en op tijd te beleveren.

Met deze samenwerking ondersteunt SVZ de hernieuwde ambities van Blokker om sterker, wendbaarder en klantgerichter terug te keren in de Nederlandse winkelstraten. SVZ wordt verantwoordelijk voor het bevoorraden van alle winkels verspreid over het land, met een scherp oog voor leverbetrouwbaarheid en service.

“We zijn trots dat we met onze ervaring en expertise een bijdrage mogen leveren aan het nieuwe hoofdstuk van Blokker,” zegt Jos, mededirecteur bij SVZ. “Deze samenwerking benadrukt onze rol als retail specialist die meebeweegt met de dynamiek van de markt en de ambities van onze klanten.”

De keuze voor SVZ past binnen de strategie van Blokker om haar operationele processen te optimaliseren en haar positie als vertrouwde winkelketen voor huishoudelijke artikelen te versterken.

“Het is de Samenwerking, de Vooruitstrevendheid en de Zichtbaarheid die ons heeft doen besluiten voor SVZ te kiezen als transportpartner in de terugkeer van Blokker als huishoudpecialist in het Nederlandse straatbeeld”, zegt Fred Letschert van Blokker.

Blokker is klaar voor de toekomst – SVZ zorgt ervoor dat de schappen zijn gevuld.

SVZ is onder andere specialist in retail, distributie en logistieke dienstverlening, met jarenlange ervaring in het beleveren van winkelketens in heel Nederland. Met klantgerichte oplossingen, slimme technologie en een betrouwbaar netwerk helpt SVZ-retailers om hun belofte aan de consument waar te maken.

×