Clicky

zondag 4 mei 2025 - 07:09 uur
Home Blog Pagina 32

Groningen tegen Hermans: geen onderzoek kerncentrale in Eemshaven

GRONINGEN – De provincie Groningen heeft minister Sophie Hermans per brief opgeroepen om de Eemshaven niet mee te nemen in het onderzoek naar mogelijke locaties voor twee nieuwe kerncentrales. Volgens de provincie blijkt uit juridisch advies dat de Eemshaven “heel goed op voorhand uitgesloten kan worden” van dit onderzoek, de zogeheten Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD). “Het is klip en klaar dat u de Eemshaven niet hoeft te betrekken”, schrijft René Paas, de Groningse commissaris van de Koning.

Het kabinet wil liever ook geen kerncentrale in de Eemshaven, onderdeel van de Groningse gemeente Het Hogeland. Volgens Hermans, minister van Klimaat en Groene Groei, moet ze deze plek echter wel meenemen in het locatieonderzoek omdat er anders later in het traject juridische procedures bij de Raad van State kunnen komen. Het is namelijk verplicht om alle ‘redelijke alternatieven’ te bekijken en de Eemshaven voldoet aan de gestelde criteria. De VVD-minister heeft laten onderzoeken of ze het gebied toch buiten het NRD kon laten. Op advies van de landsadvocaat, die juridische risico’s ziet, besloot Hermans in februari echter dat niet te doen.

De provincie Groningen heeft zelf ook een advocaat om advies gevraagd. Hij concludeert dat de Eemshaven wel op voorhand uitgesloten kan worden, onder meer omdat het Rijk zelf al duidelijk aangeeft dat een kerncentrale op deze plek niet gewenst is. Ook is de Eemshaven in beeld voor andere doelen, zoals waterstofproductie en voor Defensie.

“Wij rekenen erop dat u de Eemshaven op voorhand uitsluit van de NRD”, staat in de Groningse brief aan Hermans. “Dit is in lijn met uitspraken van het kabinet en sluit tevens aan bij de wens van de Tweede Kamer. Op die manier kan grote maatschappelijke onrust binnen onze provincie en met name in de gemeenten Het Hogeland en Eemsdelta worden voorkomen.”

Het vorige kabinet wees het Zeeuwse dorp Borssele – waar al een kerncentrale staat – aan als voorkeurslocatie voor de komst van twee nieuwe centrales, met de Eerste Maasvlakte als alternatief. Het huidige kabinet zet zelfs in op vier kerncentrales. Terneuzen, de Tweede Maasvlakte en dus ook de Eemshaven zijn erbij gekomen als mogelijke locaties.

Ook Eigen Huis opent meldpunt voor te hoge energietarieven

AMERSFOORT – Ook de Vereniging Eigen Huis roept consumenten met variabele energiecontracten op zich te melden bij een meldpunt, omdat ze waarschijnlijk de afgelopen jaren te veel hebben betaald. “Huishoudens hebben mogelijk enkele honderden tot wel duizenden euro’s te veel betaald voor gas en elektra”, aldus de VEH.

De belangenbehartiger inventariseert samen met de Consumentenbond de schade die huishoudens hebben opgelopen door ongeoorloofde tussentijdse tariefverhogingen. De meldpunten staan open voor huishoudens die vanaf 1 april 2017 een variabel energiecontract hadden met hun energieleverancier.

Bij een meldpunt van de Consumentenbond om de financiële schade in kaart te brengen zijn in anderhalve week al 125.000 meldingen binnengekomen. Aanleiding is een uitspraak van het gerechtshof vorige maand dat de manier waarop energieleveranciers tussentijdse tariefwijzigingen bij variabele contracten doorvoeren niet is toegestaan.

De organisaties gaan in gesprek met de energieleveranciers en branchevereniging Energie Nederland. Ze willen dat gedupeerden gecompenseerd worden voor onterecht geïnde bedragen.

In de algemene voorwaarden van Energie-Nederland, die alle energieleveranciers in Nederland gebruiken, is een prijswijzigingsbeding opgenomen. Op grond hiervan kan de energiemaatschappij de prijs eenzijdig veranderen. Maar volgens de rechter is dit beding in strijd met Europees consumentenrecht.

Jurist Roelof de Nekker kondigde eind maart al een massaclaim aan om de oneerlijke energiecontracten aan te vechten. Kort daarna liet de Stichting Eerlijke Handelspraktijken weten ook zo’n claim voor te bereiden. Volgens De Nekker hebben al meer dan 60.000 gedupeerden zich aangesloten bij zijn collectieve claim.

Hij zegt een sterke zaak te hebben. “De kans om in overleg te gaan is voor energieleveranciers nu wel voorbij”, stelt de jurist. Wanneer een dagvaarding de deur uitgaat, kan hij nog niet zeggen. “Op dit moment lopen de aanmeldingen zo hard binnen dat we nog even rustig afwachten.” De schade bedraagt volgens De Nekker tussen de 500 en tot wel 6000 euro per consument.

Fastned boekt recordomzet en ziet verkoopgroei elektrische auto’s

AMSTERDAM – Uitbater van laadstations voor elektrische auto’s Fastned heeft in het eerste kwartaal een recordomzet geboekt. Het Nederlandse bedrijf meldt een “aanzienlijke” groei te zien van de verkochte energie en aantal laadsessies in januari, februari en maart. Er werden volgens Fastned daarnaast weer meer elektrische auto’s verkocht in Europa, waar het bedrijf direct van profiteert.

De omzet van Fastned kwam in het eerste kwartaal uit op 28 miljoen euro. Daarmee zijn de opbrengsten met 48 procent gestegen vergeleken met een jaar eerder. De verkoop van duurzame energie groeide met 34 procent en bedroeg 42,1 gigawattuur. De brutowinst steeg naar 19,3 miljoen euro.

Het aantal operationele stations kwam eind maart uit op 353. In februari opende Fastned zijn eerste laadstation in Italië bij Brescia, ten westen van het Gardameer.

Instapmodellen

Vorig jaar had Fastned nog last van een tegenvallende groei van het aantal elektrische auto’s in Europa. Het bedrijf meldt nu dat de verkoop van volledig elektrische auto’s weer sterk is gegroeid, onder meer door nieuwe instapmodellen en duidelijkere wetgeving voor autofabrikanten. Volgens Fastned steeg de verkoop van volledig elektrische auto’s in de Europese Unie in de eerste twee maanden van dit jaar met 28 procent.

Verder stelt Fastned dat het veranderende handelsbeleid van de Verenigde Staten een “minimale” invloed had op de activiteiten van het bedrijf. Fastned concludeert na een analyse van zijn toeleveringsketen dat het “niet materieel is blootgesteld” aan de gevolgen ervan.

Ninatrans neemt Britse Cranleigh Freight Services over

LEUVEN/CRANLEIGH – Ninatrans heeft Cranleigh Freight Services Ltd (CFS) overgenomen, een gerenommeerde Britse specialist in tijdkritisch transport. Met deze strategische stap versterkt Ninatrans zijn positie op de Britse markt, na eerdere uitbreidingen in Duitsland en Spanje.

De overname past binnen de ambitie van Ninatrans om een stevig Europees netwerk op te bouwen dat uitblinkt in snelheid, betrouwbaarheid en persoonlijke aandacht.

CFS, gevestigd in het Britse Cranleigh (Surrey), heeft tientallen jaren ervaring opgebouwd in nichemarkten zoals motorsport, automotive, luchtvaart en evenementenlogistiek. Het bedrijf beschikt over een vloot van ongeveer 30 voertuigen en telt zo’n 40 medewerkers.

Graham Young, huidig Managing Director en zoon van de oprichters, blijft het bedrijf leiden om continuïteit en verdere groei te waarborgen. Zijn expertise op de Britse markt wordt door Ninatrans gezien als onmisbaar.

“Deze overname stelt ons in staat om onze transportdiensten tussen Europa en het Verenigd Koninkrijk aanzienlijk uit te breiden”, aldus Benny Smets, CEO van Ninatrans. “We verwerven niet alleen een strategisch gelegen vestiging, maar ook een ervaren team dat gespecialiseerd is in tijdkritisch transport.”

Brouwer Logistics neemt Gebr. Gorter over

MIJDRECHT – Brouwer Logistics, gevestigd in Mijdrecht, heeft de overname van Gebr. Gorter uit Amstelveen bekendgemaakt. Deze strategische overname stelt beide familiebedrijven in staat om sterker te staan in een snel veranderende transportsector. De overname is met ingang van 1 april 2025 van kracht gegaan.

Twee bedrijven met raakvlakken

Zowel Brouwer Logistics als Gebr. Gorter delen een rijke historie en staan bekend om betrouwbaarheid, klantgerichtheid en zorg voor de medewerkers. Deze culturele overeenkomsten zijn een belangrijke factor in de totstandkoming van deze overname. “Dit is een strategische overname waar we trots op zijn,” zegt Arwin Brouwer, directeur van Brouwer Logistics. “Gebr. Gorter is een mooi bedrijf met een uitstekende reputatie en een sterk team. We hebben waardering voor wat zij hebben opgebouwd. Met deze overname kunnen we het gezonde bedrijf dat we nu zijn, ook blijven in de toekomst.”

Vertrouwen in Brouwer Logistics

Voor Gebr. Gorter speelde het vertrouwen in Brouwer Logistics een cruciale rol, evenals de wens om zekerheid te bieden aan de medewerkers en opdrachtgevers. Daarbij is de gunstige geografische ligging van Brouwer Logistics ten opzichte van Gorter een belangrijk punt. “Het belang van onze medewerkers staat voorop en met Brouwer Logistics geloven we oprecht in het beste voor alle betrokken partijen,” aldus Fred Gorter, Directeur Gebr. Gorter.

De overname

Met de overname worden alle medewerkers van Gebr. Gorter onderdeel van Brouwer Logistics. Brouwer Logistics is ruim 85 jaar specialist in logistiek dienstverlening. Vanuit één centrale locatie in Mijdrecht verzorgt Brouwer binnenlandse distributie, Europese groupage en warehousing voor een breed pakket aan klanten. Brouwer Logistics is een dienstverlener die streeft naar de beste kwaliteit voor klanten, medewerkers en omgeving.

Het wagenpark van Brouwer Logistics wordt uitgebreid naar ruim 70 eenheden, waarbij de dubbelbemande meubeldistributie en verhuizingen van Gebr. Gorter gaan stoppen. De werkzaamheden van Gebr. Gorter blijven voorlopig vanuit Amstelveen plaatsvinden, maar zullen op korte termijn worden verplaatst naar Mijdrecht.

Brouwer Logistics en Gebr. Gorter kijken vol vertrouwen naar de toekomst, gericht op verdere groei, synergie en het bieden van kwalitatieve dienstverlening.

Belastingdienst VS wil Harvards belastingvrije status intrekken

WASHINGTON – De Amerikaanse belastingdienst (IRS) maakt plannen om de belastingvrije status van Harvard University in te trekken. Dat melden CNN en The Washington Post op basis van ingewijden.

Een definitief besluit over het intrekken van de belastingvrijstelling van de universiteit wordt binnenkort verwacht, aldus CNN.

Dinsdag dreigde president Donald Trump de prestigieuze universiteit haar belastingvrije status te ontnemen. Hij zei dat Harvard “kan worden belast als politieke entiteit”, nadat de instelling had geweigerd te voldoen aan de eisen die hij stelt. Trump eist dat de universiteit meer doet om antisemitisme aan te pakken en stopt met diversiteitsprogramma’s.

Maandag besloot Trump al ruim 2,2 miljard dollar aan overheidsgeld voor Harvard te bevriezen.

Opnieuw honderden doden op de weg, verkeersveiligheid zwaar onder druk

AMSTERDAM – Het aantal verkeersdoden blijft schrikbarend hoog, zo blijkt uit nieuwe cijfers die vandaag zijn gepubliceerd door het CBS. In 2024 kwamen 675 mensen om het leven in het verkeer. Dit betekent dat elke week opnieuw zo’n 13 families geconfronteerd worden met het verlies van een naaste. De Verkeersveiligheidscoalitie slaat alarm: zonder stevige en concrete maatregelen raakt de doelstelling van nul verkeersslachtoffers in 2050 uit zicht. Vooral fietsers betalen de hoogste prijs, zij vormen de grootste groep dodelijke slachtoffers. Van de fietsers die in 2024 omkwamen reed zo’n 44 procent op een e-bike. Van alle verkeersdoden onder fietsers overleed 60 procent als gevolg van hoofdletsel.

In vergelijking met de cijfers van 25 jaar geleden daalt het aantal dodelijke slachtoffers met 42%. Maar die daling zit vooral in de eerste tien jaar van die periode. Sinds 2010 daalt het aantal verkeersdoden niet meer verder. Dit laat zien dat aandacht voor verkeersveiligheid noodzakelijk blijft.

Laat de aandacht niet verslappen: “elke verkeersdode is er één teveel”

Het verbeteren van de verkeersveiligheid is een proces van de lange adem, waarin samenwerken de manier is om resultaten te behalen. Met het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) is een grote verbeterslag gemaakt in een integrale aanpak van verkeersveiligheid. Maar zonder doorlopende meerjarige programma’s, met bijbehorende financiële middelen voor infrastructuur, educatie en handhaving verslechtert de verkeersveiligheid op straat ernstig.

Evert-Jan Hulshof, directeur van Veilig Verkeer Nederland: “Elk verkeersslachtoffer is er één te veel. Achter elk cijfer schuilt een persoonlijk drama, een gezin dat ontwricht raakt. Verkeersveiligheid begint bij ons eigen gedrag: hoe we rijden, hoe we kijken en hoe we rekening houden met elkaar, vooral met kwetsbare verkeersdeelnemers. Daarom moeten we als samenleving blijven investeren in veilige infrastructuur, bewustwording én stevige handhaving. Maar uiteindelijk zijn het de keuzes die wij als weggebruikers elke dag maken die bepalen of iedereen weer veilig thuiskomt.”

Noodzakelijke maatregelen

Wat moet er gebeuren om het tij te keren:

Zorg voor veilige fietsinfrastructuur door structurele financiering

In 2024 zijn er 2400 meer fietsslachtoffers op de spoedeisende hulp beland dan in 2023, zo blijkt uit cijfers van VeiligheidNL. Deze stijging onderstreept de urgentie van extra investeringen in fietsveiligheid. Veilig fietsbeleid vraagt om meer dan alleen ambities – het vereist structurele financiële inzet. Hoewel het Rijk van 2020 tot 2030 een half miljard euro beschikbaar heeft gesteld voor verkeersveiligheid, is dit bedrag bij lange na niet voldoende om het aantal slachtoffers substantieel terug te dringen. Verkeersongevallen veroorzaken jaarlijks niet alleen groot menselijk leed, maar ook hoge maatschappelijke kosten.

Zorg voor een hogere subjectieve pakkans door handhaving

Om verkeersovertredingen effectief tegen te gaan, moet de subjectieve pakkans aanzienlijk worden verhoogd. Dit betekent dat weggebruikers het gevoel hebben dat de kans om gepakt te worden voor verkeersovertredingen reëel is. Het intensiveren van verkeerscontroles, de inzet van focusflitsers, actiever communiceren van de consequenties van verkeersovertredingen en het zichtbaar aanwezig zijn van de politie op de weg dragen hieraan bij.

Blijf het opvoeren van e-bikes aanpakken

De opkomst van illegale en opgevoerde e-bikes vormt een groot risico voor de verkeersveiligheid. De Verkeersveiligheidscoalitie pleit voor meer aanpak van het opvoeren van lichte elektrische voertuigen. Dit vraagt om een structurele uitbreiding van de capaciteit bij Douane, NVWA, ILT en Politie, evenals onderzoek naar bredere bevoegdheden voor boa’s. Een algeheel verbod op het opvoeren van lichte elektrische voertuigen, ongeacht waar deze worden gebruikt, biedt daarnaast een toekomstbestendige oplossing.

De Verkeersveiligheidscoalitie

De Verkeersveiligheidscoalitie is een samenwerkingsverband van enkele tientallen maatschappelijke organisaties, private partijen en kennisinstellingen die zich inzetten voor betere verkeersveiligheid. De Verkeersveiligheidscoalitie roept het kabinet op om verkeersveiligheid bovenaan de politieke agenda te plaatsen en niet langer weg te kijken van deze ernstige problematiek. Alleen met directe actie kunnen we levens redden en onze samenleving veiliger maken.

Auto botst achterop vrachtwagen op A12, bestuurder omgekomen

Foto: MediaTV

NIEUWERBRUG AAN DEN RIJN – Een 33-jarige man uit Rotterdam is in de nacht van woensdag op donderdag om het leven gekomen bij een ongeval op de A12 bij Nieuwerbrug aan den Rijn (Zuid-Holland).

De man kwam met zijn auto in botsing met een vrachtwagen.

Het ongeval gebeurde even na middernacht. De politie doet onderzoek naar de toedracht.

De vrachtwagenchauffeur raakte niet gewond bij het ongeval.

Boze boeren zien stikstofplan provincie Zuid-Holland als sanering

DEN HAAG – Boze boeren hebben in het Zuid-Hollandse provinciehuis in Den Haag hun onvrede geuit over de stikstofplannen van de provincie. Tijdens een soms emotionele hoorzitting, die bijna vijf uur duurde, reageerden enkele tientallen vertegenwoordigers van de agrarische sector op de Samenhangende Aanpak Natuurherstel en Economie (SANE) die de provincie recent presenteerde. “SANE lijkt vooral te staan voor sanering van de agrarische sector en de voedselproductie”, zei een melkveehouder uit de Krimpenerwaard.

Al voordat de ministeriële commissie met plannen komt om Nederland van het stikstofslot te halen en de vergunningverlening weer op gang te brengen, bracht Zuid-Holland een eigen aanpak naar buiten. De maatregelen raken vooral boeren. De provincie wil onder meer een ammoniakplafond voor melkveehouders instellen, overgangszones aanwijzen rond bepaalde Natura 2000-gebieden en grond kopen zodat boerenbedrijven kunnen verplaatsen of extensiveren (meer grond per dier).

De Provinciale Staten zouden hierover woensdag debatteren. Omdat er ruim dertig insprekers waren, is het inhoudelijke gesprek echter verplaatst naar 28 mei. “Ook dit plan biedt geen enkele oplossing voor de agrarische sector, integendeel zelfs”, aldus een veehouder uit Stolwijk. “We hadden iets anders verwacht met twee BBB-gedeputeerden. Maar zij gaan door op de ingeslagen weg en proberen niet anders dan de agrarische sector uit te hollen.”

‘Je snapt er geen reet van’

Volgens een jonge boer wordt de bewegingsruimte van agrariërs “beperkt tot in het onmogelijke”. LTO Noord vindt dat de provincie “paniekvoetbal” speelt en onder druk van de industrie “weer de veehouderij, hoe schaars inmiddels ook in Zuid-Holland, op het hakblok legt”.

Aan het eind van de hoorzitting kwam er vanuit andere sectoren wel lof voor de provincie, die “lef en daadkracht” zou tonen. Vertegenwoordigers van onder meer de Natuur en Milieufederatie, VNO-NCW West, Havenbedrijf Rotterdam en ondernemersvereniging Deltalinqs noemden het “een moedige en noodzakelijke stap om van het stikstofslot te komen”. Ze doen zelf “alles wat ze kunnen” om daaraan bij te dragen, zei de regiomanager van Bouwend Nederland. Het leidde tot een verontwaardigde reactie van een boer uit de zaal. “Je snapt er geen reet van”, riep hij.

Veel politie bij informatiebijeenkomst over azc in Uden

UDEN – Bij de Kruisherenkapel in Uden waar woensdagavond een informatiebijeenkomst is over de komst van een azc, is veel politie aanwezig. Vorige week moest de ME ingrijpen bij de eerste bewonersavond nadat vuurwerk werd afgestoken en met stenen naar agenten werd gegooid. Zes mensen werden opgepakt.

Volgens de gemeente Maashorst, waar Uden onder valt, is op sociale media ook voor deze bijeenkomst opgeroepen de avond te verstoren met vuurwerk. Voor delen van Uden is een veiligheidsrisicogebied afgekondigd, waardoor de politie preventief mag fouilleren.

Vooralsnog is het rustig bij de kapel, ziet een ANP-verslaggever. Er staan enkele tientallen demonstranten die spandoeken bij zich hebben waarmee ze zich uitspreken tegen de opvang van asielzoekers in hun woonplaats.

De gemeente wil in Uden een nieuw azc openen. Ook komen er in dezelfde gemeente opvanglocaties in Schaijk en de plaats Zeeland, die bedoeld zijn voor onder anderen statushouders, alleenstaande minderjarige vluchtelingen of Oekraïners.

Overgebleven advocaten Ridouan Taghi leggen verdediging neer

AMSTERDAM – Advocaten Carlo Crince le Roy en Sultan Kat leggen de verdediging van Ridouan Taghi neer. Dat bevestigt Crince le Roy na berichtgeving door Het Parool. Vorige week donderdag werd de derde advocaat van Taghi, Vito Shukrula, aangehouden. Hij wordt verdacht van deelname aan de criminele organisatie van zijn cliënt.

Crince le Roy zegt desgevraagd geen commentaar te willen geven. Aan Het Parool laten hij en Kat weten dat ze vinden dat de Staat de bijstand aan Taghi tegenwerkt. “De effectieve uitoefening van de grondrechten van de heer Taghi is onmogelijk gemaakt”, aldus de advocaten.

“Wij wisten van de mogelijkheid dat alle middelen konden worden ingezet om het de verdediging moeilijk te maken”, voegen de twee toe. “Met de aanhouding van meester Shukrula en de berichtgeving in het nieuws dat de AIVD praktisch vanaf aanvang van onze verdediging betrokken was, is dit voor ons bevestigd.”

Shukrula is de derde advocaat van Taghi die is opgepakt. In 2023 werd zijn neef en advocaat Youssef veroordeeld voor het doorspelen van berichten vanuit de EBI. In datzelfde jaar werd ook Inez Weski aangehouden. De strafzaak tegen haar is in de voorbereidende fase.

Berging vrachtwagen dodelijk ongeval N395 begonnen

Berging vrachtwagen dodelijk ongeval N395
Foto: SQVision

OIRSCHOT – Woensdagmiddag kwam op de N395 bij Oirschot een 71-jarige vrachtwagenchauffeur uit Wierden om het leven toen hij met zijn vrachtwagen van een talud reed en gekanteld in een sloot terechtkwam.

Woensdagavond zijn twee grote kranen ingezet om de vrachtwagen te bergen.

De vrachtwagen werd in zijn geheel met trekker en trailer opgetild. Een indrukwekkend gezicht

De weg is op dit moment nog steeds afgesloten vanwege de berging.

Vrachtwagen gekanteld op A73, boete voor automobilisten die proberen te filmen

Foto: Persbureau Heitink

NIJMEGEN – Woensdagavond heeft er een eenzijdig ongeval plaatsgevonden op de A73 ter hoogte van de afslag richting Dukenburg. Een vrachtwagen, beladen met dakpannen, is uit de bocht gevlogen en op zijn kant in de berm terechtgekomen.

De chauffeur van het voertuig is met onbekend letsel overgebracht naar het ziekenhuis. Over de ernst van zijn verwondingen is op dit moment nog niets bekend.

De afslag naar Dukenburg blijft naar verwachting de hele avond afgesloten. Bergingswerkzaamheden nemen veel tijd in beslag vanwege de positie van het voertuig en de lading dakpannen die deels verspreid in de berm ligt.

De politie van Team Verkeer was ook aanwezig voor afzetting. Daarbij zijn meerdere automobilisten beboet voor het vasthouden van een mobiele telefoon tijdens het rijden, in een poging het ongeval te filmen of fotograferen. Meerderde automobilisten kregen zelfs twee boetes: één voor het negeren van de afzetting en één voor het rijden over het verdrijvingsvlak.

De politie roept op om hulpdiensten de ruimte te geven en zich te houden aan de verkeersregels.

Drenthe en Overijssel juichen geld voor Nedersaksenlijn toe

ZWOLLE – De provincies Drenthe en Overijssel juichen het toe dat de Nedersaksenlijn er nu toch lijkt te komen. De kabinetspartijen PVV, VVD, NSC en BBB hebben in de voorjaarsnota afgesproken 1,9 miljard euro uit het budget dat is gereserveerd voor de Lelylijn te gebruiken voor de Nedersaksenlijn, een rechtstreekse treinverbinding tussen Groningen en Enschede via Emmen en Ter Apel.

De Drentse en Overijsselse gedeputeerden voor vervoer, respectievelijk Henk Jumelet (CDA) en Martijn Dadema (GroenLinks), zeggen daar blij mee te zijn. Volgens Dadema verbetert de bereikbaarheid van Oost-Nederland door de financiële plannen van het kabinet. “Met de Nedersaksenlijn en met het geld voor de flessenhals van het spoor bij Meppel en voor het veiliger maken van de N36 en N50. Zorgelijk is wel dat er geen extra geld naar het OV gaat. Dat is hard nodig wat ons betreft.”

De provincies Groningen, Friesland en Flevoland reageerden juist teleurgesteld. Zij vinden het “onbegrijpelijk” dat geld verdwijnt uit de pot voor de Lelylijn, de beoogde spoorlijn tussen Noord-Nederland en de Randstad.

De Overijsselse gedeputeerde Erwin Hoogland (economie, VVD) is blij dat de coalitie ook 375 miljoen euro wil uittrekken voor de verbreding van sluiscomplex Kornwerderzand in de Afsluitdijk, zodat grotere schepen naar oostelijke havens kunnen varen. “Daar hebben we met alle partijen hard aan getrokken.”

HST Groep neemt drie nieuwe Schmitz Cargobull-opleggers in gebruik voor internationale stukgoeddistributie

ENSCHEDE – HST Groep uit Enschede heeft deze week drie nieuwe S.BO Steelbox-opleggers in ontvangst genomen van trailerfabrikant Schmitz Cargobull. De robuuste opleggers zijn uitgerust met een stalen bakopbouw die optimale bescherming biedt voor goederen in het internationale stukgoedvervoer.

De nieuwe opleggers worden ingezet binnen het netwerk van ONLINE Systemlogistik (OSL), een van de oudste stukgoednetwerken van Duitsland. Iedere nacht vervoeren systempartners uit heel Europa goederen naar centrale hubs, waar ze worden gesorteerd en klaargemaakt voor aflevering in de respectievelijke regio’s.

HST Groep is al jarenlang partner van ONLINE Systemlogistik en verzorgt binnen dit netwerk het transport in Noord- en Oost-Nederland. De nieuwe trailers zijn volledig uitgevoerd in de herkenbare huisstijl van HST.

Als allround logistiek dienstverlener biedt HST Groep een breed scala aan nationale en internationale transportdiensten, met Enschede als centrale uitvalsbasis.

×