Clicky

maandag 30 juni 2025 - 11:23 uur
Home Blog Pagina 31

Ocean Network Express breidt vloot uit met containerschip ‘ONE Singapore’

SINGAPORE/HIROSHIMA – Rederij Ocean Network Express (ONE) heeft haar nieuwste aanwinst gepresenteerd: het containerschip ONE Singapore. Het schip, met een capaciteit van 13.900 TEU, werd ceremonieel gedoopt op de scheepswerf van Imabari Shipbuilding in het Japanse Hiroshima. Het is het zesde schip in een serie van twintig containerschepen die zijn voorbereid op het gebruik van methanol en ammoniak als alternatieve brandstoffen.

Met deze nieuwbouw versterkt ONE zijn wereldwijde vloot en onderstreept het bedrijf zijn inzet voor duurzamere maritieme transportoplossingen. ONE Singapore is, net als haar zusterschepen, ontworpen om in de toekomst milieuvriendelijker te kunnen varen. Eerder werden al ONE Sparkle en andere zusterschippen succesvol in de vaart genomen.

CEO Jeremy Nixon verklaarde: “De doop van ONE Singapore markeert opnieuw een belangrijke stap in onze vlootuitbreiding. De naam weerspiegelt onze sterke verbondenheid met Singapore, onze wereldwijde thuisbasis en een vooraanstaand maritiem knooppunt.”

Sinds de oprichting van het hoofdkantoor in Singapore in 2017 is ONE stevig verankerd in het maritieme ecosysteem van de stadstaat. De rederij beschouwt Singapore als strategisch centrum van haar wereldwijde netwerk.

ONE Singapore is geregistreerd onder de vlag van Singapore en is geclassificeerd door Lloyd’s Register. Het schip zal worden ingezet op internationale vaarroutes en bijdragen aan een efficiënter en duurzamer containernetwerk.

Commissie: lespakket over zuivel is in strijd met reclamecode

AMSTERDAM – Drie lespakketten voor basisschoolleerlingen over zuivel bevatten misleidende uitspraken over dierenwelzijn, oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC) na klachten van Wakker Dier. De pakketten worden aangeboden door de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) en ZuivelNL en zijn onder meer onderdeel van het schoolzuivelprogramma, een gesubsidieerde regeling voor gratis schoolmelk.

Volgens Wakker Dier geeft het lesmateriaal “een eenzijdig, deels incorrect beeld van de zuivelindustrie”. De stichting had de RCC gevraagd om een aantal specifieke uitingen in de pakketten te toetsen aan onder meer de Nederlandse Reclame Code (NRC) en de Kinder- en Jeugdreclamecode (KJC). Het ging bijvoorbeeld om oefeningen en video’s waarin de suggestie werd gewekt dat koeien vaak zelf kunnen kiezen wanneer ze naar buiten willen. “Een te rooskleurige voorstelling van zaken”, meent de RCC.

De RCC stelt dat het lesmateriaal als reclame moet worden aangemerkt omdat het niet alleen feitelijke informatie bevat over zuivel maar ook een aanprijzing “zowel van denkbeelden als van goederen”. De pakketten zijn echter niet duidelijk als reclame herkenbaar en daarom in strijd met de NRC, aldus de Commissie. Wat betreft de door Wakker Dier aangevoerde uitingen oordeelt de RCC grotendeels dat die in strijd zijn met de NRC en de KJC.

NZO en ZuivelNL hebben het lesmateriaal inmiddels op een aantal punten aangepast. Zo staat er nu bijvoorbeeld in dat koeien “bij sommige stallen” zelf naar binnen en naar buiten kunnen lopen. Ook hebben ze op de website en in de pakketten zelf explicieter vermeld dat zij de aanbieders zijn. Volgens Wakker Dier is echter “nog veel verdere herziening” nodig.

Delin Property verhuurt 12.000 m² dc in de Haven van Amsterdam aan Fyron Group

AMSTERDAM – Delin Property, de volledig geïntegreerde Europese specialist in logistiek vastgoed, heeft een huurovereenkomst gesloten voor de verhuur van een 12.000 m² distributiecentrum in de Haven van Amsterdam aan Fyron Group, bekend als producent van Ofyr planchas, The Bastard BBQ, BSTRD BBQ, Grill Guru en andere merken BBQ’s en outdoor producten. Delin Property handelde namens het Delin Dutch Logistics Partners Fund.

Fyron heeft een lange termijn huurovereenkomst afgesloten voor een nieuw te creëren unit binnen het bestaande gebouw van 20.000 m² aan de Conakryweg in het Atlaspark in de Haven van Amsterdam. De werkzaamheden om het distributiecentrum op te splitsen zullen van start gaan zodra de huidige huurder, CEVA Logistics, het pand in september verlaat. Fyron zal vóór het einde van het jaar zijn huidige twee afzonderlijke locaties verhuizen en centraliseren in deze nieuwe locatie.

Het duurzame distributiecentrum, gebouwd in 2019, is ontworpen met de flexibiliteit om in twee units te worden opgedeeld. Vorig jaar behaalde het gebouw een BREEAM In-Use “Very Good”-certificering.

Florus Paans, Leasing en Asset Manager Nederland bij Delin, zei: “We zijn verheugd om Fyron als nieuwe klant te verwelkomen. We hebben op het aanstaande vertrek van CEVA geanticipeerd en hard gewerkt aan een oplossing die voldoet aan de ruimtebehoeften van Fyron, terwijl we de huurprijs hebben afgestemd op de gestegen marktprijzen.”

Als belangrijke Europese haven biedt de Haven van Amsterdam huurders uitstekende multimodale connectiviteit. Naast de nabijgelegen binnenvaart- en railterminals, heeft de locatie directe toegang tot de A5-snelweg en ligt het op slechts 10 minuten rijden van het centrum van Amsterdam en luchthaven Schiphol. Bovendien bevindt het zich in de Randstad, waardoor 7,1 miljoen mensen binnen een leveringsradius van 60 minuten bereikbaar zijn.

INDUSTRIAL real estate partners adviseerde het Delin Dutch Logistics Partners Fund bij de verhuur, terwijl 1530 Real Estate optrad namens Fyron.

Onderzoek: jongeren vinden hun weg naar reguliere media niet

DEN HAAG – Jongeren vinden steeds moeilijker hun weg naar het traditionele journalistieke nieuwsaanbod. Het mediarepertoire van de generatie die met sociale media is opgegroeid verbreedt zich niet als de jongeren ouder worden.

Jongeren zoeken steeds minder zelf het nieuws op, maar gaan ervan uit dat het nieuws hen wel zal bereiken via sociale media en zoekmachines. Dat blijkt uit het Digital News Report (DNR) dat het Reuters Institute for the Study of Journalism jaarlijks in Nederland publiceert in samenwerking met het Commissariaat voor de Media (CvdM). De resultaten worden dinsdag gepresenteerd.

Het Commissariaat voor de Media noemt deze uitkomsten “zorgwekkend. Want hiermee neemt de macht van de poortwachtersfunctie van big tech toe.” De waakhond beklemtoont dat “vertrouwen in nieuws een belangrijke voorwaarde is om geïnformeerd te kunnen zijn en als burger actief in de democratie te kunnen participeren”.

Daarom adviseert het Commissariaat voor de Media een langetermijnplan op te stellen dat ervoor zorgt dat nieuwsmedia relevant blijven voor iedereen in de samenleving.

ABN AMRO: Handelsoorlog vergroot druk op Nederlandse industrie, transport en TMT-sector

Foto: Adobe Stock | Gudellaphoto

AMSTERDAM – Het Nederlandse bedrijfsleven bevindt zich in een onzekere fase. Geopolitieke onzekerheden en onduidelijkheid over de impact van hogere Amerikaanse invoerheffingen op de internationale handel, leggen de kwetsbaarheid van Nederland als open economie bloot.

Dat kan gevolgen hebben voor de keuzes die bedrijven maken. Zo stellen zij investeringsbeslissingen uit en zoeken ze naar oplossingen op korte termijn om de effecten van invoerheffingen te beperken.

In haar nieuwste Sectorprognoses 2025-2026 analyseert ABN AMRO de handel met de Verenigde Staten op sectorniveau om inzicht te krijgen in de risico’s. Vanwege hun sterke verwevenheid met de wereldhandel zijn de Industrie, Transport & Logistiek en Technologie, Media & Telecom (TMT) het meest kwetsbaar voor escalatie van de handelsoorlog. Sectoren die vooral diensten leveren blijven nog buiten schot, zoals TMT en de zakelijke dienstverlening.

Het opleggen van heffingen op Amerikaanse diensten – zoals software en clouddiensten van grote techbedrijven – maakt namelijk nog geen deel uit van tegenmaatregelen van de Europese Unie. Zij kunnen echter extra hard geraakt worden als ook diensten worden betrokken in het handelsconflict. Tegelijkertijd kunnen dezelfde sectoren óók nieuwe groeikansen benutten, vooral in Europa, benadrukt de bank.

Investeringen in Europese defensie jagen groei aan

De VS zijn een belangrijke afzetmarkt voor de Nederlandse industrie. De importtarieven kunnen leiden tot vraaguitval en lagere investeringen. De groeiverwachting voor de industriële sector is daarom verlaagd, ook vanwege mogelijke verstoringen in toeleveringsketens. ABN AMRO verwacht in 2025 een bescheiden groei (+1 procent), doordat de vraag naar bijvoorbeeld machines, ijzer, staal en chemische producten onder druk komt te staan.

In 2026 zal de groei weer aantrekken (+3 procent), mede dankzij investeringen in de Europese defensie en groeiende vraag naar chipmachines. De VS zijn ook een belangrijke exportbestemming voor de TMT-sector; ruim 22 procent van de telecom-export gaat er bijvoorbeeld naartoe1. Amerikaanse techbedrijven kijken voor rekenkracht en netwerkcapaciteit steeds vaker naar Nederland als strategische locatie voor servers en datacenters.

Ondanks onzekerheden over de wereldhandel laat de TMT-sector in 2025 (+4,5 procent) en 2026 (+4 procent) een gezonde groei zien. Digitalisering, cloud-migraties en AI-innovaties zijn aanjagers van deze verwachte groei. Voor de transportsector heeft ABN AMRO haar groeiprognoses verlaagd.

Dit jaar staat een bescheiden groei (+1 procent) in het vooruitzicht, maar in 2026 ligt een sterkere groei (+2 procent) in het verschiet. De behoefte aan grondstoffen en materialen zal groeien door investeringen in de Duitse infrastructuur en Europese defensie. Hiervan kunnen vooral de scheepvaart, binnenvaart en het internationale wegvervoer profiteren.

Maatregelen nodig om schade te beperken

Ondanks de toegenomen onzekerheid zijn de vooruitzichten voor het Nederlandse bedrijfsleven vanaf volgend jaar overwegend positief. “We verwachten dat de Duitse investeringsagenda en investeringen in de Europese defensie groeimogelijkheden opleveren”, vertelt Melanie Murk, sectoreconoom Agrarisch en Food van ABN AMRO.

“Bedrijven in sectoren die geraakt worden moeten maatregelen nemen om de schade van de handelsoorlog te beperken. Voorbeelden zijn het verleggen van toeleveringsketens, het verplaatsen van de productie en het zoeken naar nieuwe afzetmarkten en leveranciers. Deze opties zijn overigens niet eenvoudig te realiseren en vragen de nodige voorbereiding. Op korte termijn is handel vaak afhankelijk van een goed netwerk en bestaande relaties.”

Opnieuw korte tijd brand bij transportbedrijf Jonker en Schut

Foto: Persbureau Heitink

BARNEVELD – Bij transportbedrijf Jonker en Schut heeft dinsdagochtend rond 05:40 uur brand gewoed in het pand. De brand bleek bij aankomst van de brandweer al onder controle te zijn.

De brandweer heeft wel een nacontrole en nablussing uitgevoerd.

Wat er precies in de brand stond is niet bekend.

De politie onderzoekt wel of er sprake is van opzet, zeker ook omdat het de tweede brand in een paar dagen tijd is bij hetzelfde bedrijf. Vrijdagochtend brak rond 04:40 uur ook al brand uit bij het bedrijf op twee verschillende plaatsen.

Diverse medewerkers konden vanwege de brand nog niet aan het werk.

250 ton zware transformator door Assen vervoerd [+foto’s]

Foto: Persbureau Meter

ASSEN – Maandagavond 16 juni is een 220.000 volt-transformator succesvol vervoerd richting het hoogspanningsstation Assen-Zeijerveen.

Het transport vertrok rond 22:00 uur vanaf de Groene Dijk Noorzijde over de Maria Montessoriweg naar de Asserwijk waar het hoogspanningsstation gevestigd is.

De 250 ton kilo zware transformator helpt Tennet om de capaciteit op het regionale elektriciteitsnet te vergroten, zodat ze de toenemende vraag naar elektriciteit kunnen voorzien.

De transformator is 3,5 meter breed, 4,5 meter hoog en 11,5 meter lang en weegt 250 ton.

Foto: Persbureau Meter

Om onderweg alle uitdagingen het hoofd te bieden, stond de transformator in een speciaal frame dat in hoogte verstelbaar is, met aan de voor- en achterzijde begeleidende vrachtwagens. Dit maakte het complete transport ongeveer 67 meter lang.

Veel Assenaars waren komen kijken. Het was erg druk langs de route. Rond 0:00 uur kwam het transport succesvol aan.

Historische TEE-trein op weg naar nieuw leven in Leek

Foto: Persbureau Meter

LEEK – Gisteren en vandaag vindt er een bijzonder transport plaats van een unieke trein uit het Trans Europ Express-tijdperk. De Stichting Trans Europ Express heeft onlangs deze historische trein verworven van het Nederlands Transport Museum in Nieuw-Vennep en laat het kostbare voertuig nu overbrengen naar Leek voor restauratie.

De werkzaamheden begonnen maandagochtend vroeg aan de Lucas Bolstraat 7 in Nieuw-Vennep. Tussen 7.00 en 13.00 uur werden daar drie rijtuigen van de trein zorgvuldig op diepladers geladen. Aansluitend vertrokken ze naar hun nieuwe tijdelijke bestemming: het terrein van ESB-noord aan Industriepark 17 in Leek.

De verwachting is dat het eerste rijtuig rond 13.00 uur maandagmiddag arriveerde het eerste voertuig en in de loop van de middag arriveerde de twee.

Ook vandaag, dinsdag, gaat het transport verder. Dan worden opnieuw twee rijtuigen op vergelijkbare tijden verplaatst van Nieuw-Vennep naar Leek.

Bij ESB-noord zal de trein worden gerestaureerd, zodat deze bijzondere herinnering aan het Europese spoorwegerfgoed behouden blijft voor de toekomst.

Dronken vrachtwagenchauffeur rijdt tegen gevel bedrijfspand in Bodegraven [+foto’s]

Foto: MediaTV

BODEGRAVEN – Op de Henri Dunantweg in Bodegraven is een vrachtwagenchauffeur tegen de gevel van een bedrijfspand gereden.

Volgens de eigenaar van het pand was de chauffeur dronken.

De chauffeur heeft ook een paal met beveiligingscamera’s omver gereden. De ravage is groot.

Foto: MediaTV

Een bouwtechnisch adviseur van de gemeente is ter plaatse om het gebouw te inspecteren

De chauffeur is door de brandweer uit zijn cabin gehaald.

De chauffeur is daarna, met onbekende verwondingen, naar het ziekenhuis afgevoerd.

KVNR uit zorgen over conflict Israël-Iran

ROTTERDAM – De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) maakt zich zorgen om de ontwikkelingen in het opgelaaide conflict tussen Israël en Iran. Directeur Annet Koster adviseert Nederlandse reders de veiligheidsadviezen van de Nederlandse overheid nauw te volgen.

De zeescheepvaart is volgens Koster de afgelopen jaren ongewild onderdeel geworden van geopolitieke geschillen. “Dat is bizar en wat ons betreft volledig in strijd met het beginsel van een vrije doorvaart”, zegt zij. “Dat is natuurlijk iets wat ons grote zorgen baart.” Zo zouden strijdende partijen nu niet schromen om eventueel schepen aan te vallen, volgens Koster “het zoveelste incident richting schepen”.

Het is onduidelijk hoeveel Nederlandse schepen zich rondom Iran bevinden. De KVNR doet geen uitspraken over precieze aantallen. Op de website van de KVNR zijn op een kaartje enkele tientallen schepen te zien in de Perzische Golf en bij de Straat van Hormuz.

Navigatiesignalen verstoord

In 2019 was het in de Straat van Hormuz ook al onrustig en dat ziet Koster nu weer gebeuren. Bij dit conflict wordt bovendien nog meer dan bij andere gebruikgemaakt van het verstoren en nabootsen van gps-signalen, geeft ze aan.

Het afgelopen weekend zijn de navigatiesignalen van meer dan negenhonderd schepen in de Straat van Hormuz en de Perzische Golf verstoord geraakt, werd eerder bekend. Hierdoor is het lastig voor een schip om te weten waar een ander schip ligt en soms kunnen die virtueel ook ineens ergens anders opduiken.

‘Enorme veiligheidsrisico’s’

Dat brengt “enorme veiligheidsrisico’s” met zich mee, volgens Koster. Digitale aanvallen moeten niet worden onderschat, zegt ze.

Koster hoopt dat de internationale gemeenschap het beginsel van vrije doorvaart naleeft. “We zijn zo ontzettend afhankelijk van de zeescheepvaart”, benadrukt de KVNR-directeur. Negen op de tien goederen worden over zee vervoerd. “Als daar verstoringen in plaatsvinden heeft dat niet alleen grote gevolgen voor mensen aan boord, maar is dat ook een enorme bedreiging voor de wereldeconomie.”

Israël bombardeert Iraanse staatsomroep tijdens live-uitzending [+video]

TEHERAN – Israël heeft in Teheran de Iraanse staatsomroep IRIB aangevallen. Het bombardement was te horen en te zien tijdens een uitzending van de omroep. Een presentatrice bekritiseerde live in een studio Israël toen een enorme explosie was te horen, waarna ze uit beeld loopt en er rook en puin te zien is. Op beelden van andere staatsmedia is te zien dat het gebouw in brand staat en er veel rook vanaf komt.

De Israëlische minister van Defensie, Israel Katz, zei vlak voor de aanval dat de omroep “op het punt staat te verdwijnen”. De Israëlische krijgsmacht had even daarvoor de Iraanse bevolking in het gebied in Teheran waar het hoofdgebouw van de omroep zich bevindt, opgeroepen te vertrekken. Katz bevestigde later dat Israël de omroep heeft aangevallen.

IRIB heeft de uitzendingen weer hervat. Presentatrice Sahar Emami, die tijdens het bombardement te zien was, is een van de bekendste gezichten van de Iraanse staatstelevisie. “Luister, wat u hoort is het geluid van de agressor. U hoort het geluid van de agressor die de waarheid aanvalt”, zei ze vlak voor het bombardement.

Technici gedood

Er zijn geen officiële meldingen over slachtoffers bij de aanval. Maar volgens bronnen zouden technici zijn gedood, mogelijk zelfs tientallen.

De staatsmedia in Iran staan onder controle van het Iraanse regime en verspreiden doorgaans propaganda.

PVV’er Markuszower stapt ontevreden uit bestuur Tweede Kamer

DEN HAAG – PVV’er Gidi Markuszower is uit het dagelijkse bestuur van de Tweede Kamer gestapt, bevestigt hij na berichtgeving van De Telegraaf. Het Kamerlid wil niet zeggen waarom. Maar hij vermeldt wel dat hij dinsdag een debat gaat aanvragen over de kwestie rond de voormalig Tweede Kamervoorzitter Khadija Arib.

Maandagochtend had het presidium een gesprek over de afhandeling van deze affaire. Dat gebeurde mede op verzoek van Markuszower, die hier ontevreden over is.

Vorige week heeft de rechtbank in Den Haag een voormalige woordvoerder van de Tweede Kamer vrijgesproken van het lekken van vertrouwelijke stukken over de kwestie-Arib naar de pers, wegens een gebrek aan bewijs.

Markuszower heeft het bestuur van de Kamer eerder verzocht om een onderzoek in te stellen naar de rol van Aribs opvolger Vera Bergkamp en een ambtenaar bij het lekken. Maar daar ging het presidium onder leiding van Kamervoorzitter en PVV’er Martin Bosma niet in mee. Die wilde eerst de rechtszaak afwachten.

Eerste Megawatt-laadstation voor vrachtwagens in Zweden gedemonstreerd door Milence en Volvo Trucks

LANDVETTER – In het Zweedse Landvetter, nabij Göteborg, is op 3 juni het eerste Megawatt Charging System (MCS) voor elektrische vrachtwagens publiekelijk gedemonstreerd. De presentatie vond plaats op de onlangs uitgebreide laadhub van Milence en werd uitgevoerd in samenwerking met Volvo Trucks. De ontwikkeling markeert een nieuwe stap richting grootschalige elektrificatie van het Europese vrachtverkeer.

De MCS-laadtechnologie werd getest met een volledig elektrische Volvo FH Aero Electric tijdens het e-mobiliteitssymposium EVS38, georganiseerd door de Volvo Group. De uitbreiding in Landvetter omvat naast het nieuwe MCS-punt ook een verdubbeling van het aantal CCS-laadplekken, waarmee de capaciteit op de hub aanzienlijk is toegenomen.

Snel en krachtig laden voor zware trucks

Het Megawatt Charging System is ontworpen voor zwaar transport en biedt een laadvermogen tot 1.440 kW. Hiermee kunnen elektrische vrachtwagens in 30 tot 45 minuten hun batterijen grotendeels opladen – snel genoeg om binnen de verplichte rusttijden van chauffeurs te blijven. De technologie moet daarmee bijdragen aan een hogere inzetbaarheid van elektrische trucks op lange afstanden.

De laadinfrastructuur op de Milence-locaties is ontwikkeld door Power Electronics en is inmiddels ook operationeel op hubs in Zwolle en in de haven van Antwerpen-Brugge.

Zweden loopt voorop in truck-elektrificatie

Zweden is volgens Milence een van de koplopers in Europa op het gebied van elektrisch vrachtvervoer. Het land telt inmiddels ruim 1.000 elektrische trucks op langeafstandstrajecten en meer dan 150 openbare laadpunten voor zware voertuigen. De uitbreiding van de Milence-hub in Landvetter sluit aan bij deze ontwikkeling.

Bouw aan Europese laadcorridor

De locatie in Landvetter maakt deel uit van een bredere strategie om een Europese MCS-corridor tot stand te brengen. Milence werkt aan een netwerk van laadpunten dat onder andere Antwerpen en Stockholm met elkaar moet verbinden via belangrijke transportassen in het TEN-T netwerk. In totaal wil het bedrijf binnen de EU 284 MCS-laadpunten realiseren op 71 locaties in 10 lidstaten.

Oplossing klaar voor gebruik

Volgens zowel Milence als Volvo Trucks toont de succesvolle demonstratie in Zweden aan dat MCS klaar is voor praktische inzet. De Volvo-truck die werd gebruikt beschikt over een accupakket van 780 kWh en heeft een actieradius tot 600 kilometer. Het opladen van 20 naar 80 procent duurt ongeveer 40 minuten.

“Met deze stap wordt duidelijk dat elektrisch vrachtvervoer over lange afstanden geen toekomstmuziek meer is, maar realiteit,” aldus Anja van Niersen, CEO van Milence. Ook Roger Alm, president van Volvo Trucks, spreekt van een doorbraak: “Supersnel laden maakt emissievrij transport concurrerend en efficiënt.”

Voorzieningen voor chauffeurs

De Milence-laadhub in Landvetter is ingericht op het comfort van chauffeurs. De locatie beschikt over:

  • 8 CCS-laadplaatsen en 1 MCS-laadpunt
  • Toiletten, douches, een chauffeurslounge, automaten en gratis wifi
  • Transparante betaalmogelijkheden, waaronder directe betaling, gebruik van e-Mobility service providers en de Milence Charge Card

Het standaardtarief voor laden bedraagt € 0,399 per kWh (excl. btw) voor zowel CCS als MCS.

In Deinze gestolen schuifzeiltrailer leeg teruggevonden [+foto’s]

DEINZE/HORST – In de nacht van zaterdag op zondag 15 juni 2025, rond 03:30 uur, is in het Belgische Deinze een schuifzeiltrailer met kenteken Q-AHN-047 gestolen vanaf een terrein aan de Prijkelhoek.

De trailer was op het moment van de diefstal geladen met diverse staalproducten. Op camerabeelden, die mogelijk nog worden vrijgegeven, is te zien dat de diefstal werd uitgevoerd met een witte trekker.

De trailer werd maandagavond leeg teruggevonden aan de Songertweg in Horst, dankzij een oplettende vervoerder die de trailer zag staan zonder kenteken en deels met open zeil.

De trailer is vermoedelijk gelost in de nabije omgeving, bijvoorbeeld Venlo.

Oproep: heeft u iets gezien?

Heeft iemand de trailer ergens gezien op zondag 15 juni of maandag 16 juni?
📞 Rens de Visser
📱 +32 487 38 69 97

Er wordt dringend gevraagd om tips die kunnen leiden tot het terugvinden van de lading.

Advies kabinet aan ouders: geen sociale media onder de 15 jaar

DEN HAAG – Het kabinet gaat ouders adviseren om kinderen onder de 15 jaar geen sociale media als TikTok en Instagram te laten gebruiken, bevestigen ingewijden na berichtgeving van RTL Nieuws. Staatssecretaris Vincent Karremans (Jeugd en Preventie, VVD) komt binnenkort met een advies hierover. De demissionaire bewindsman gaat ook aanraden dat kinderen pas vanaf groep acht van de basisschool een smartphone krijgen.

Het gaat om een vrijblijvend advies en dus geen wettelijke verplichting. Dit staat in de richtlijn ‘Gezond schermgebruik’ die is samengesteld op basis van onderzoek van wetenschappers, experts en maatschappelijke organisaties.

Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft Karremans eerder dit jaar al verzocht om met een minimumleeftijd voor sociale media te komen. Toen opperden de initiatiefnemers D66, ChristenUnie, CDA, SGP en NSC ook al een grens van 15 jaar. De partijen wezen erop dat andere landen hier ook aan denken. Hun verzoek was gericht op “social media die gebruikmaken van verslavende technieken”.

Sociaal-emotionele ontwikkeling

Ook in de maatschappij zijn de afgelopen maanden diverse initiatieven opgezet om kinderen pas in de loop van de pubertijd een smartphone te geven. Zo pleitten honderden artsen en wetenschappers eind mei voor een ondergrens van 14 jaar voor de eerste eigen smartphone en van 16 jaar voor sociale media. Ouders van ruim 45.000 kinderen sloten zich aan bij een ‘ouderpact’ van dezelfde strekking.

Experts en kritische ouders zijn onder meer bezorgd over de sociaal-emotionele ontwikkeling. Diverse onderzoeken duiden op een verband tussen intensief smartphonegebruik en depressies. Bijziendheid is een ander groeiend probleem. Door schermtijd blijft daarnaast minder tijd over voor lichaamsbeweging en directe contacten.

×