Clicky

maandag 14 juli 2025 - 06:20 uur
Home Blog Pagina 3

Schoof: kabinet tornt niet aan geld voor verlaging eigen risico

DEN HAAG – Het kabinet gaat gewoon door met het plan om het eigen risico te halveren, zoals de ingekrompen coalitie destijds met de PVV had afgesproken.

Volgens demissionair en partijloos premier Dick Schoof zijn de financiële aspecten hiervan onderdeel van het nieuwe zorgakkoord dat begin juli werd gesloten met veel zorgpartijen. Schoof zei dat vrijdag tijdens zijn persconferentie na de laatste ministerraad voor de zomer na aantijgingen van oud-zorgminister en vicepremier Fleur Agema (PVV) op X.

Agema vraagt zich af waarom het kabinet de wet die regelt dat het eigen risico wordt verlaagd, nog steeds niet heeft behandeld. Als dit niet op tijd gebeurt, dan komt volgens haar de verlaging in gevaar of wordt de invoering per 2027 niet gehaald. Ze vreest dat de 4,6 miljard euro die met de verlaging is gemoeid “wordt ingepikt door Dick’s NAVO-norm van 5%”.

Maar Schoof sprak tegen dat het geld dat voor de verlaging is gereserveerd, op een andere manier wordt uitgegeven.

Kabinet in beroep tegen vernietiging natuurvergunning Schiphol

Schiphol

DEN HAAG – Het kabinet gaat in hoger beroep tegen de gerechtelijke uitspraak die de natuurvergunning van Schiphol vernietigde. Dat schrijft staatssecretaris Jean Rummenie (Natuur) in een Kamerbrief. De staatssecretaris moet opnieuw de vergunningaanvraag beoordelen, ook nu een hoger beroep is ingesteld.

De rechtbank in Den Haag vond de vergunning niet voldoende onderbouwd en zette er een streep door in juni dit jaar. De rechter vond dat de toenmalige minister, als vergunningverlener, niet goed genoeg had onderbouwd dat de vergunning van het vliegveld geen schade aan de natuur veroorzaakt. Schiphol had een aantal boerenbedrijven opgekocht voor de benodigde stikstofruimte. De minister had moeten motiveren dat deze ruimte niet eerst nodig is voor het herstellen van natuur.

Rummenie noemt het “wenselijk” om in hoger beroep te gaan, “vanwege de grote sociaal-economische en maatschappelijke belangen bij de exploitatie van de (inter)nationale luchthaven.” Eerder stelde Schiphol zelf ook al hoger beroep in. De luchthaven heeft momenteel dus geen geldige vergunning, maar is gewoon in bedrijf.

De zaak was aangespannen door verschillende milieuorganisaties, de gemeenteraad van de Zuid-Hollandse gemeente Nieuwkoop en het college van Amsterdam.

Tot 5,5 jaar geëist voor invoer 340 kilo heroïne verstopt in lading jurkjes

Foto: OM

‘Het spul zit er niet. Zij schijnen het spul te hebben weggenomen,’ zei een 31-jarige uit Landsmeer op 26 juni 2024 via de telefoon aan een onbekend gebleven verdachte. De paniek was groot toen hij en zijn medeverdachten erachter kwamen dat er geen drugs aanwezig waren in een lading jurkjes die net in een loods in Zaandam was afgeleverd. De 31-jarige man stond vandaag met drie medeverdachten terecht voor de beoogde invoer van ruim 340 kilo heroïne en het bezit daarvan. Tegen hen eiste het OM vandaag celstraffen tot vijfenhalf jaar.

De drugs waren er al in Rotterdam uitgehaald. In juni 2024 trof de douane bij een reguliere controle van een containerschip afkomstig uit Dubai zo’n 250 dozen met jurkjes waarin heroïne was verwerkt. Het ging om 6820 plakkaten van per stuk 50 gram heroïne met een totale hoeveelheid van 341 kilogram.

Aangezien de container bestemd was voor een bedrijf in het Westelijk Havengebied in Amsterdam, werd door het HARC-team, een samenwerkingsverband van Douane, FIOD, politie en het OM, besloten een gecontroleerde aflevering van de container te organiseren. De drugs werden daarbij verwijderd en een camera en afluisterapparatuur werden in de container geplaatst.

Afgeluisterde gesprekken

De zending werd op 26 juni 2024 uiteindelijk bij een loods in Zaandam afgeleverd waar de vier verdachten aanwezig waren. Veel relevante beelden van in die loods zijn er niet gekomen. Maar er is wel geluid opgenomen.

De officier van justitie: “De communicatie is, in zijn algemeenheid, extreem belastend. Alles wijst op wetenschap en betrokkenheid van het collectief. Volgens het OM vormen de afgeluisterde gesprekken het bewijs dat alle vier de verdachten betrokken zijn geweest bij de beoogde invoer van ruim 340 kilo heroïne.”

Toezicht en controle

Het OM beschouwt rol van de 31-jarige man uit Landsmeer als bepalend en leidend. Hij was verantwoordelijk voor het huren van de loods, het contact met het transportbedrijf en het lossen van de lading samen met een 29-jarige medeverdachte uit Amsterdam. Deze laatste betaalde de chauffeur en heeft de drugs uit de vrachtwagen helpen halen.

Een 44-jarige verdachte uit Turkije hield toezicht op de aflevering en controleerde of de drugs nog aanwezig waren. Zijn betrokkenheid wordt volgens het OM verder duidelijk door belastende berichten op zijn in beslag genomen telefoon. Het OM ziet zijn rol als coördinerend en zeer belangrijk in het geheel.

Op de vlucht geslagen

Een 34-jarige man uit Zaandam trad volgens het OM op als ‘personal assistent’ van de 44-jarige verdachte. Hij zou betrokken zijn bij de vlucht na de ontdekking van het verdwijnen van de drugs. Samen met de 44-jarige man was hij op de vlucht geslagen en reed hij met hoge snelheid en beging daarbij diverse verkeersovertredingen, waaronder het negeren van rode verkeerslichten en het overschrijden van de maximumsnelheid. Verder regelde de 31-jarige verdachte uit Landsmeer de loods in Zaandam via hem.

Volgens het OM is sprake geweest van een nauwe en bewuste samenwerking tussen de vier verdachten en daarmee van medeplegen van de beoogde invoer van ruim 340 kilo heroïne en het bezit daarvan.

Over twee weken volgt de uitspraak van de rechtbank.

Werknemers worden beter beschermd bij faillissement

DEN HAAG – Als een onderneming failliet gaat, heeft dat grote gevolgen voor de werknemers. Met het wetsvoorstel overgang van onderneming in faillissement (Wovof) willen staatssecretaris Rechtsbescherming Struycken en minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Van Hijum werknemers beter beschermen als een failliete onderneming een doorstart maakt. Ook creëert het wetsvoorstel een extra drempel tegen misbruik van faillissement om ontslagbescherming van werknemers te omzeilen. De ministerraad heeft vandaag ingestemd met het voorleggen van het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State.

Staatssecretaris Struycken: “Op dit moment worden werknemers buiten een faillissement goed beschermd, maar werknemers verliezen deze bescherming bij een faillissement. Met deze wet brengen we deze verschillen in bescherming meer met elkaar in balans in geval van een doorstart uit faillissement.”

Betere bescherming werknemers

Het wordt verplicht om de meeste werknemers mee te nemen bij een doorstart. Zo worden werknemers beter beschermd en komt er een extra drempel voor misbruik van de faillissementsprocedure. De doorstart mag op zichzelf niet langer een reden zijn om werknemers geen arbeidsovereenkomst aan te bieden. Op dit moment geldt nog dat ondernemers die een failliet bedrijf overnemen zelf mogen kiezen welke werknemers zij meenemen.

Ook kunnen ondernemers nu in principe bepalen welke arbeidsvoorwaarden zij deze werknemers aanbieden. Dat verandert met het nieuwe wetsvoorstel. Het wetsvoorstel regelt ook het recht van de ondernemingsraad, personeelsvertegenwoordiging en de personeelsvergadering om advies uit te brengen over de voorgenomen overgang van de onderneming.

Objectieve selectie

Bedrijfseconomische redenen zoals vermindering van het aantal klanten, verhuizing van het bedrijf of automatisering mogen nog wel reden zijn om minder medewerkers mee te nemen. In deze gevallen komt er met het wetsvoorstel ook extra bescherming. Als niet alle werknemers worden meegenomen moet selectie plaatsvinden op basis van objectieve criteria.

De selectie vindt daarmee op een vergelijkbare wijze plaats als bij ontslag om bedrijfseconomische redenen buiten een faillissement. Zo komen ook de meest kwetsbare medewerkers in aanmerking voor een arbeidsovereenkomst, waar zij nu vaak buiten de boot vallen.

De rechter-commissaris die betrokken is bij het faillissement bepaalt of de selectie objectief en transparant gedaan is. Daarmee krijgt de werknemer zoveel mogelijk dezelfde bescherming als buiten faillissement. De regels gaan niet gelden voor kleine ondernemingen met minder dan 20 medewerkers, tenzij de kopende ondernemer daar zelf voor kiest.

Automatisch vervallen van concurrentiebeding

Het wetsvoorstel omvat ook het automatisch vervallen van een concurrentiebeding bij het einde van een dienstverband als een werknemer voor die tijd geen arbeidsovereenkomst aangeboden krijgt. Zo kunnen werknemers die geen arbeidsovereenkomst krijgen, zo snel mogelijk op een andere plek aan de slag. Op dit moment vervalt een contractueel concurrentiebeding niet bij een faillissement.

Nederland vraagt in Brussel opnieuw om mestuitzondering

DEN HAAG – Nederland gaat in Brussel opnieuw pleiten voor een nieuwe mestuitzondering, de zogeheten derogatie. Een brief met dat verzoek verstuurt landbouwminister Femke Wiersma (BBB) vrijdag aan verantwoordelijk Eurocommissaris Jessika Roswall (Milieu).

Nederland is de uitzondering vanaf 2026 kwijt, waardoor boeren de mest van hun koeien veelal niet meer kwijt kunnen op hun eigen land. Dat zorgt voor financiële problemen bij melkveehouders. Dat is ook een van de argumenten die Wiersma aandraagt om in Brussel opnieuw de uitzondering te krijgen.

Wiersma wijst ook op de goede waterkwaliteit op bedrijven die de afgelopen jaren gebruikmaakten van derogatie. Ook het feit dat boeren minder kunstmest gebruiken als ze meer dierlijke mest op hun land mogen uitrijden, is voor de demissionair landbouwminister een argument waarmee ze Roswall hoopt te overtuigen.

De Eurocommissaris zei bij een werkbezoek aan Nederland dat er eerst resultaten geboekt moeten worden op het gebied van waterkwaliteit.

Extinction Rebellion vecht gebiedsverbod Schiphol aan bij rechter

Foto: Adobe Stock

AMSTERDAM – Klimaatactiegroep Extinction Rebellion spant een kort geding aan tegen Schiphol omdat 37 klimaatactivisten een jarenlang toegangsverbod opgelegd hebben gekregen tot delen van de luchthaven. De activisten vinden dit een zware sanctie die het demonstratierecht onder druk zet. Begin maart demonstreerden ze op Schiphol tegen het Flying Blue-programma van KLM.

Advocaat Otto Volgenant vindt dat Schiphol met het verbod voor eigen rechter speelt. “De demonstratie op Schiphol was volstrekt vreedzaam”, zegt hij. “Als straf mogen XR-demonstranten niet meer via Schiphol vliegen. Dat mag Schiphol niet doen.” Hij vindt het helemaal “excessief” dat het verbod voor vijf of tien jaar is opgelegd.

Gebiedsverboden worden normaal gesproken opgelegd door de burgemeester, rechter of officier van justitie, zegt de advocaat. “Daarvoor bestaan zeer strenge voorwaarden. Schiphol wil XR-demonstranten blijkbaar bang maken om in de toekomst op Schiphol te demonstreren. Zo’n afschrikwekkende maatregel tegen vreedzame demonstranten is onacceptabel.”

Activisten van XR demonstreerden in maart onder meer bij Vertrekhal 2 en de KLM-lounges achter de veiligheidscontrole. Met het Flying Blue-programma van KLM kunnen reizigers punten sparen door te vliegen. Die punten kunnen ze inruilen voor kortingen of upgrades. XR zegt dat KLM op deze manier “exorbitant veel vliegen beloont. Dat dit gebeurt tijdens een klimaatcrisis is ongehoord.”

Schiphol stelt dat de activisten “ongeoorloofd” toegang probeerden te krijgen tot het beveiligde gebied van Schiphol. “Dit is strafbaar volgens de wet en een ernstige overtreding van onze huisregels”, motiveert een woordvoerder de gebiedsverboden.

De luchthaven noemt demonstreren een belangrijk democratisch recht en zegt dat het besluit om gebiedsverboden op te leggen “niet lichtzinnig” is genomen. De publieke gebieden, zoals het winkel- en horecagebied voor de douanecontrole, blijven wel toegankelijk voor de activisten met een gebiedsverbod.

Shell mag diepzeeboringen uitvoeren voor westkust Zuid-Afrika

KAAPSTAD – Shell mag maximaal vijf diepzeeboringen voor de westkust van Zuid-Afrika uitvoeren. Dat meldt Reuters op basis van een verklaring van het olie- en gasconcern.

Eerdere pogingen van Shell om olie en gas te vinden langs de oostkust van het land werden nog belemmerd door rechtszaken. Zo zijn er onder meer zorgen over het onderwaterleven.

Shell diende vorig jaar een aanvraag in om te onderzoeken in hoeverre er olie- en aardgasreservoirs aanwezig zijn in het gebied. De boringen kunnen plaatsvinden op een diepte tussen de 2500 en 3200 meter. “Als er levensvatbare bronnen worden gevonden voor de kust, kan dit aanzienlijk bijdragen aan de energiezekerheid van Zuid-Afrika en de economische ontwikkelingsprogramma’s van de regering”, meldt Shell in de verklaring.

In Zuid-Afrika loopt een reeks rechtszaken om boringen aan de oostkust te stoppen. Naast zorgen over het milieu heerst er ook onvrede over de mate waarin de bevolking wordt meegenomen in besluiten.

Zorgen onder beveiligers Schiphol over aanbesteding: FNV biedt petitie aan

SCHIPHOL – Beveiligers op luchthaven Schiphol maken zich ernstige zorgen over de uitkomst van een nieuwe aanbesteding voor beveiligingsdiensten. Volgens vakbond FNV dreigt de nadruk opnieuw te liggen op de laagste prijs, in plaats van op werkzekerheid en goede arbeidsomstandigheden. Woensdag 16 juli overhandigen beveiligers daarom een petitie met meer dan duizend handtekeningen aan de directie van Schiphol.

De drie beveiligingsbedrijven die zijn geselecteerd – I-SEC, Securitas en Trigion – moeten volgens FNV strikte afspraken nakomen. Schiphol had eerder toegezegd dat bij de aanbesteding kwaliteit en goede banen centraal zouden staan, maar beveiligers vrezen dat deze belofte wordt ondermijnd.

Gebrekkige drinkwatervoorziening

Naast de zorgen over werkzekerheid speelt ook de werkomgeving een grote rol. Beveiligers die buiten werken in glazen posten, klagen over extreme hitte en een gebrek aan voldoende drinkwater. “Dit is geen luxe, maar een noodzaak”, aldus FNV-bestuurder Serda Karabulut. Volgens de vakbond zijn tijdelijke oplossingen, zoals ventilatoren, ontoereikend en moet Schiphol structurele verbeteringen doorvoeren – ook voor beveiligers binnen.

Aanbesteding nog niet definitief

De aanbesteding is nog niet definitief gegund; andere partijen kunnen tot 23 juli bezwaar maken. De uiteindelijke overgang naar de nieuwe contracten staat gepland voor 2026. FNV zegt het proces nauwlettend te blijven volgen. “We houden Schiphol én de beveiligingsbedrijven aan hun woord,” aldus Karabulut. “We zijn er nog lang niet.”

Petitie op 16 juli

De petitie wordt op woensdag 16 juli om 10.30 uur overhandigd aan Philip van Noort, directeur Security van Schiphol. Dat gebeurt bij het WTC-gebouw op de luchthaven. De FNV roept alle beveiligers op om hierbij aanwezig te zijn, ongeacht of zij lid zijn van de vakbond.

Transportondernemer moet ruim 18.000 euro betalen na geschil over levering pallets

ROTTERDAM – Een ondernemer die handelde onder een eenmanszaak, moet ruim 18.000 euro betalen aan het in Dinteloord gevestigde palletbedrijf Nedpal B.V. Dat heeft de kantonrechter in Rotterdam bepaald. De man had drie ladingen pallets besteld, maar betaalde de bijbehorende facturen niet. Zijn verweer dat de pallets beschimmeld waren of niet geleverd zouden zijn, hield bij de rechter geen stand.

In juni 2023 bestelde de ondernemer drie ladingen pallets bij Nedpal. De totale koopprijs bedroeg €17.185,87. Ondanks herhaald contact en aanmaningen werd er niets betaald, waarop Nedpal naar de rechter stapte. Tijdens de zitting verscheen de gedaagde niet, terwijl hij wel opgeroepen was.

Geen bewijs van schimmel of ontbrekende levering

De man stelde dat de eerste lading pallets beschimmeld was en hij de andere twee ladingen nooit had ontvangen. De rechter wees deze bezwaren af. Zo had hij niet onderbouwd dat de pallets bij aflevering beschimmeld waren, bijvoorbeeld met foto’s.

Bovendien erkende hij zelf via WhatsApp dat het “zijn probleem” was dat de pallets beschimmeld waren geraakt, wat erop wijst dat dit pas later is ontstaan.

Voor de tweede en derde levering voerde hij aan dat deze nooit waren afgeleverd. Nedpal wist dit te weerleggen met vrachtbrieven én gps-gegevens van de vrachtwagen die het afleveradres bevestigden.

Daarbij bleek uit WhatsApp-verkeer vlak vóór de aflevering dat er nog overleg was over het juiste afleveradres. De kantonrechter vond het niet geloofwaardig dat de gedaagde pas tijdens de rechtszaak de ontvangst betwistte.

Rente, incasso- en proceskosten

De rechter veroordeelde de ondernemer tot betaling van het volledige bedrag van de drie facturen, vermeerderd met wettelijke handelsrente. Ook moet hij €946,86 aan buitengerechtelijke incassokosten betalen en ruim €2.800 aan proceskosten, waaronder griffierecht en advocaatkosten.

Het vonnis is uitvoerbaar bij voorraad verklaard, wat betekent dat Nedpal direct tot invordering mag overgaan.

Nederlandse vrachtwagenchauffeur ernstig gewond bij aanrijding met drie vrachtwagens op A52 in Duitsland

Foto: Duitse Brandweer

ELMPT/NIEDERKRÜCHTEN – Een 63-jarige Nederlandse vrachtwagenchauffeur is donderdagmiddag 10 juli zwaargewond geraakt bij een ernstig ongeval op de Duitse A52, net over de grens bij Roermond. De man reed rond 14.45 uur ter hoogte van de afrit Elmpt in op een file en veroorzaakte een kettingbotsing met drie vrachtwagens. Dat meldt de Duitse politie in Düsseldorf.

De Nederlandse chauffeur merkte het stilstaan van het verkeer te laat op en botste met volle kracht achterop een vrachtwagen van een 55-jarige Duitse collega. Door de klap werd deze truck doorgeschoven op een derde vrachtwagen, bestuurd door een 24-jarige man uit Roemenië.

Brandweerlieden en ambulancemedewerkers verleenden eerste hulp aan de slachtoffers. De brandweer moest een van de bestuurders uit zijn cabine bevrijden met hydraulisch gereedschap. Naast de traumahelikopter waren meerdere brandweerwagens, politievoertuigen en ambulances ter plaatse.

De Nederlandse chauffeur raakte zwaargewond en werd per traumahelikopter naar een specialistisch ziekenhuis overgebracht. De Duitse chauffeur liep lichte verwondingen op; de Roemeense chauffeur bleef ongedeerd.

Volledige afsluiting A52

Vanwege de ernst van het ongeval en de inzet van een traumahelikopter werd de A52 tussen de aansluitingen Niederkrüchten en Elmpt in beide richtingen volledig afgesloten. De helikopter landde op de tegenovergestelde rijbaan, wat de afsluiting noodzakelijk maakte. Pas rond 21.15 uur werd de weg weer vrijgegeven. De politie schat de schade op ongeveer 150.000 euro.

Oproep tot betere medewerking weggebruikers

De hulpdiensten kregen tijdens hun werk te maken met aanzienlijke hinder van weggebruikers. Er werd slechts beperkt een reddingsstrook gevormd en veel automobilisten stopten om te filmen, ondanks herhaalde waarschuwingen van de politie. Zowel de brandweer als de politie doen een dringende oproep aan automobilisten om bij files altijd direct een reddingsstrook te vormen en hulpdiensten niet te hinderen.

De Duitse politie is een onderzoek gestart naar de precieze oorzaak van het ongeval.

Strengere aanpak AdBlue-fraude op komst

DEN HAAG – Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan strengere regels om fraude met AdBlue in vrachtauto’s beter te kunnen aanpakken. Volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) biedt de huidige wet onvoldoende mogelijkheden om op te treden tegen trucks met een defect of gemanipuleerd emissiesysteem, zoals het SCR-systeem. Een wetswijziging moet daar verandering in brengen.

Veel moderne dieselvrachtwagens zijn uitgerust met een zogenoemd SCR-katalysatorsysteem dat stikstofoxiden (NOx) uit de uitlaatgassen vermindert. Dit gebeurt door het inspuiten van AdBlue, een speciale vloeistof die de schadelijke NOx omzet in onschadelijke stikstof en waterdamp. Het gebruik van AdBlue is verplicht volgens Europese wetgeving, en knoeien met dit systeem is verboden.

Fraude eenvoudig, schade groot

Toch komt fraude met AdBlue regelmatig voor. Met zogenaamde ‘AdBlue-killers’, die eenvoudig te verkrijgen zijn, kan het systeem worden omzeild. Uit onderzoek van Panteia blijkt dat dit bij 2 tot 4 procent van de vrachtwagens gebeurt. Hoewel dat misschien niet veel lijkt, is de milieuschade aanzienlijk. Volgens het onderzoek zorgt deze fraude voor 19 procent méér stikstofuitstoot door vrachtverkeer in heel Nederland.

De voordelen voor de fraudeurs zijn duidelijk: lagere kosten, minder onderhoud en geen AdBlue meer hoeven bijvullen. Maar TLN wijst erop dat dit leidt tot oneerlijke concurrentie en schadelijke milieueffecten.

Meer controles op komst

Omdat de wetgeving momenteel onvoldoende handvatten biedt, wordt er nauwelijks gecontroleerd op AdBlue-fraude. De nieuwe regels moeten dat veranderen. Inspectiediensten zoals de ILT en de politie krijgen straks de bevoegdheid om op te treden tegen voertuigen met een defect of gemanipuleerd emissiesysteem. Zowel de chauffeur als de eigenaar van het voertuig kunnen daarbij worden bestraft. Ook het niet tijdig bijvullen van AdBlue kan gevolgen krijgen.

Transportbedrijven kunnen bovendien rekenen op strengere controles. Zo moeten zij mogelijk kunnen aantonen dat AdBlue correct wordt gebruikt.

TLN: Steun voor aanpak, zorgen over onschuldige bedrijven

TLN steunt het plan om AdBlue-fraude harder aan te pakken. Tegelijkertijd waarschuwt de brancheorganisatie dat bedrijven die zich wél aan de regels houden, niet onnodig mogen worden belast met extra controles of kosten. TLN zal deze zorgen ook inbrengen tijdens de internetconsultatie, die tot 15 augustus openstaat.

Bedrijven die zelf willen reageren op het wetsvoorstel kunnen dit doen via de internetconsultatie op de website van de Rijksoverheid.

Aantal oplichtingszaken met nepagenten stijgt fors

DEN HAAG – Het aantal incidenten waarbij criminelen zich voordoen als politieagent blijft toenemen. In het eerste halfjaar van 2025 zijn al 6.496 meldingen van babbeltrucs met nepagenten geregistreerd, tegenover 8.329 incidenten in heel 2024, zo meldt de politie. Vooral ouderen zijn het doelwit van deze oplichters, die met geraffineerde praatjes waardevolle bezittingen buitmaken.

Om deze stijgende trend tegen te gaan, zijn de politie en Omroep MAX een landelijke voorlichtingscampagne gestart. Onder de slogan “Is het een nepagent, of is het oké? Check het via 112!” worden senioren opgeroepen om bij twijfel direct alarmnummer 112 te bellen. “Dat verhoogt de kans op een aanhouding op heterdaad en kan nieuwe slachtoffers voorkomen,” aldus Sybren van der Velden Walda van de politie.

Volgens de politie worden er dagelijks gemiddeld 35 van dit soort oplichtingen gemeld. “Maar het daadwerkelijke aantal ligt vermoedelijk veel hoger,” stelt Van der Velden Walda. “Veel slachtoffers schamen zich en doen geen aangifte. Deze laffe praktijken veroorzaken niet alleen financiële schade, maar tasten ook het vertrouwen in de politie aan.”

De campagne is bewust gestart aan het begin van de zomervakantie, wanneer familieleden vaak op vakantie zijn en ouderen minder snel hulp kunnen inroepen bij twijfel over een bezoek aan de deur.

De werkwijze van de oplichters is geraffineerd. Vaak bellen zij eerst op of sturen een brief, waarin zij waarschuwen voor inbraken in de buurt. Vervolgens komen zij aan de deur onder het voorwendsel waardevolle spullen “veilig te stellen”. Daarbij gebruiken ze soms politie-uniformen of noemen ze namen van echte agenten.

De politie benadrukt dat zij nooit onaangekondigd langskomt om sieraden, contant geld of bankpassen met pincode op te halen.

Wijkagent Mae Scheurink uit de gemeente Oude IJsselstreek ziet van dichtbij hoe groot de impact is. “Ouderen zijn niet naïef, maar worden compleet overdonderd aan de voordeur. Als wij later langskomen, is het vertrouwen vaak volledig weg. We moeten dan overtuigen dat wij wél echte agenten zijn.”

De campagneboodschap is vanaf vrijdag 11 juli te zien en te horen op radio, televisie en in reclameblokken van publieke en commerciële zenders. Ook het MAX Magazine verspreidt een flyer met tips, die volgens de politie het beste aan de binnenkant van de voordeur geplakt kan worden. Wijkagenten helpen bij het verspreiden van deze flyers onder ouderen.

Omroep MAX-directeur Jan Slagter noemt de samenwerking met de politie noodzakelijk: “We horen schrijnende verhalen van onze achterban. Kwetsbare mensen worden het slachtoffer van pure misleiding. Dit moet stoppen. Daarom slaan we samen met de politie de handen ineen.”

BAS World bouwt aan nieuw Reconditioning Center voor bedrijfswagens in Veghel

Bas (links) en Caspar (rechts) van Heertum tijdens de bouw van de het nieuwe Reconditioning Center

VEGHEL – Aan het Foodpark in Veghel verrijst een opvallend en indrukwekkend nieuw gebouw: het Reconditioning Center van BAS World. In deze speciaal ingerichte werkplaats worden straks dagelijks tientallen lichte bedrijfswagens (LCV’s) professioneel gereconditioneerd voor een tweede leven op de weg.

De bouw van het nieuwe pand met ruim 4.200 m² aan bedrijfsruimte en 300 m² kantoorruimte is inmiddels in volle gang. Op vrijdag 20 juni werd het hoogste punt van het gebouw bereikt en dit is feestelijk gevierd met alle betrokken bouwprofessionals.

“Iedere week zie ik met trots hoe dit project groeit. Met deze uitbreiding tillen we onze dienstverlening op het gebied van remarketing en reconditionering naar een hoger niveau. We zijn er de afgelopen tijd in geslaagd ons team van technische specialisten uit te breiden, waardoor we onze klanten nog sneller en vakkundiger kunnen voorzien van service, schadeherstel en onderhoud”, aldus Ralf Vousten, Commercial Director Vans & Equipment.

Slimmer en sneller reconditioneren onder één dak

De vraag naar efficiënte en kwalitatieve schadeherstel- en voorbereidingstrajecten voor bedrijfswagens groeit hard. BAS World speelt daarop in met een gespecialiseerde werkplaats waar straks meer dan 50 professionals dagelijks aan de slag gaan om voertuigen klaar te maken voor een tweede leven. De faciliteit krijgt onder andere een ruime werkplaats, meerdere spuitcabines, een poetsruimte, een showroom én een hypermoderne 360-graden fotostudio voor optimale online presentatie. Dankzij deze opzet kunnen voertuigen sneller, beter en duurzamer worden voorbereid voor verkoop.

Blikvanger op Foodpark Veghel

Het gebouw is ontworpen met oog voor zowel functionaliteit als uitstraling. Aan de noordoostzijde bevinden zich drie markante platformen die deels boven de wadi hangen, bedoeld als overdekte opstelplaatsen voor voertuigen die typerend zijn voor BAS World. Deze blikvangers geven het pand een herkenbare identiteit en onderstrepen de innovatieve, toekomstgerichte aanpak van het bedrijf.

Ook op het gebied van duurzaamheid worden belangrijke stappen gezet. Het pand wordt volledig voorzien van zonnepanelen, krijgt een eigen opslagsysteem met grote accu’s en wordt volledig gasloos uitgevoerd. Het gebouw wordt elektrisch verwarmd en gekoeld. Hiermee draagt BAS World bij aan de duurzaamheidsambities en een lagere CO₂-voetafdruk.

Lokale samenwerking en vakmanschap

De realisatie van het Reconditioning Center is in handen van Bouwbedrijf Van de Ven, dat trots is op zijn rol als hoofdaannemer. “We zijn verantwoordelijk voor zowel de bouwkundige werkzaamheden als de coördinatie van alle installaties. De samenwerking met BAS World verloopt uitstekend, en samen bouwen we aan iets moois voor de regio”, aldus het bouwbedrijf.

Van Hijum lijkt het ‘logisch’ als Soepboer NSC-fractie verlaat

DEN HAAG – NSC-vicepremier Eddy van Hijum “keek wel even op” toen hij hoorde dat partijgenoot Aant Jelle Soepboer lijsttrekker wordt van de Fryske Nasjonale Partij (FNP) bij de Tweede Kamerverkiezingen op 29 oktober.

Of Soepboer tot de verkiezingen in de NSC-fractie kan blijven, wordt nog besproken met het partijbestuur. Maar het lijkt Van Hijum “logisch” als hij zelf opstapt.

Of hij dan wel in het parlement blijft, is aan Soepboer zelf. “Hij is gekozen Kamerlid en heeft recht op die zetel. Daar moet hij zelf een keuze in maken”, aldus Van Hijum voor aanvang van de ministerraad. Maar: “als je je afsplitst van een partij, zou ik het wel consequent vinden om daar conclusies aan te verbinden.”

Soepboer had al aangegeven dat hij niet meer door wilde bij NSC. Dat voedde meteen al speculaties dat hij zou terugkeren naar de FNP, waarvoor hij eerder al wethouder was. De regionale partij zinspeelde al langer op deelname aan de landelijke verkiezingen. Donderdag werd bekend dat Soepboer inderdaad het beoogde boegbeeld is.

Jeroen Rietbergen definitief niet vervolgd in zedenzaak The Voice

ARNHEM – Jeroen Rietbergen wordt definitief niet vervolgd in de zedenzaak rond The Voice of Holland waarin hij beschuldigd werd van verkrachting. Daartoe heeft het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden besloten. Zangeres Nienke Wijnhoven startte eerder een artikel 12-procedure om alsnog vervolging af te dwingen.

Het Openbaar Ministerie (OM) besloot in mei 2024 Rietbergen niet te vervolgen in de zaak. De reden was toen gebrek aan bewijs. Wijnhoven deelde haar verhaal na het onlineprogramma BOOS over grensoverschrijdend gedrag bij The Voice. Zij deed mee aan het achtste seizoen van het zangprogramma.

Het hof vindt dat “in deze zaak niet te verwachten is dat een later oordelende strafrechter tot een veroordeling van beklaagde zal komen”. “Het hof zal daarom het Openbaar Ministerie niet bevelen tot vervolging van beklaagde over te gaan. Ook het doen van nader onderzoek, waar klaagster om vroeg, vindt het hof niet meer zinvol.”

Het is voor Rietbergen “een opluchting” dat hij niet vervolgd wordt en hij ziet het als “een bevestiging”, melden zijn advocaten. “Hij heeft vanaf het begin gezegd dat tussen hem en mevrouw Wijnhoven geen seksuele handelingen hebben plaatsgevonden en dat hij geen enkel strafbaar feit heeft gepleegd en heeft dat uitgebreid kunnen onderbouwen en documenteren. De uitspraak van het hof voelt als gerechtigheid. Hij is zijn dierbaren enorm dankbaar voor hun niet aflatende steun gedurende een lange, moeilijke tijd.”

Wijnhoven laat via haar advocaat weten dat ze “trots” is dat ze haar stem heeft laten horen. “Voor zichzelf en in de hoop dat het anderen helpt”, aldus advocaat Sébas Diekstra. “Mijn cliënte was de enige die uiteindelijk daadwerkelijk aangifte deed. Zij wist dat het juridisch een moeilijke weg zou worden, zeker na zoveel jaar, maar heeft er toch voor gekozen haar verhaal te doen en door te zetten.” Met de beslissing van het hof is voor Wijnhoven “een lange en zware periode afgesloten”.

Rietbergen erkende in januari 2022 dat hij relaties van “seksuele aard” had gehad met vrouwen die betrokken waren bij The Voice of Holland en seksueel getinte berichten had uitgewisseld. Hij noemde zijn gedrag “ontoelaatbaar” en gaf aan in therapie te zijn geweest. Na zijn publieke bekentenis verbrak Linda de Mol haar relatie met Rietbergen. Inmiddels zijn de twee weer een tijdje samen.